”He saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan” (Room. 3:24).
Raamattu on täynnä puhetta Jumalan armosta. Armo on vastakohta kaikelle sille, mitä ihminen itse voi ansaita. Armo on Jumalan lahja. Lahja taas on vain se, mikä ilmaiseksi annetaan. Tämä sisältyy käsitteeseen armo.
Tämän ansaitsemattoman armon suurin lahja syntiselle ihmiselle on syntien anteeksiantamus eli Raamatun toista sanontaa käyttäen, vanhurskaus. Vanhurskautettu Jumalan edessä on siis 'sellainen ihminen, joka on armosta saanut syntinsä anteeksi.
Tätä pelastuksen suurta lahjaa ei ihminen ole millään lailla itse ansaitsemassa eikä hän pysty siihen itse millään tavalla vaikuttamaan. Tässä eivät kelpaa mielenmuutokset, parannukset, rukoukset, uskot eikä mikään muu ihmisen puolelta ansioksi.
Paraskin ihminen on luonnostansa ”Jumalan kirkkautta vailla”. Kun kerran näin on, ja sen todistaa Jumalan sana ja uskovan kokemus todeksi, niin ei sovi meidän salaisestikaan sydämessämme laskea perustusta mihinkään muuhun pelastuskeinoon eikä tavoitella mitään muuta kuin yksin Jumalan pelastuskeinoa, joka on Kristus.
Lähde: Ote E.W. Pakkalan (1878-1945) kirjasta Iankaikkinen elämä/ Vapaasana foorumi/Hellevi 31.5 - 25
s-seutulainen
Vanhurskautettu on armosta saanut syntinsä anteeksi
37
233
Vastaukset
- Anonyymi
S-seutulaien, ansaitset pelastuksen syntiesi avulla. Synnit ja synnin himot ja huono omatunto ovat sinulle tae ja vakuus taivaaseen pääsystä.
- Anonyymi
Kristus on avannut meille pääsyn tähän armoon, jossa nyt lujasti pysymme. (Room. 5: 1)
Roomalaiskirjeen 5. luku alkaa suurenmoisella vakuutuksella siitä, että Jumala pitää vanhurskaana jokaista, joka uskoo Jeesukseen syntiensä sovittajana. Syntimme ovat saaneet aikaan vihollisuuden meidän ja Jumalan välille mutta Jeesus Kristus on saanut aikaan rauhansopimuksen. Usko liittää meidän tähän rauhansopimukseen ja pääsemme Jumalan yhteyteen.
Meille vakuutetaan, että Kristus on avannut meille tien Jumalan armoon. Emme ole päässeet Jumalan yhteyteen siis oman hyvyytemme tai onnistumistemme kautta. ”Päästä Jumalan armoon” tarkoittaa pelastusta Jumalan vihalta, pääsyä Jumalan lapsen asemaan ja olemista Jumalan rakkauden ja suosion kohteena.
Miten me pysymme tässä asemassamme? Samalla tavalla kuin siihen päästessämmekin, eli uskomalla Kristukseen. Usko yhdistää meidät Jumalan Poikaan lujasti ja varmasti. Ja uskon kautta me omistamme kaikki Jumalan lupaukset ja olemme Hänen yhteydessään.
Joku saattaa silti kokea, että hän on syntiensä ja epäonnistumistensa tähden Jumalan hylkäämä tai etäällä Hänestä. Tällöin kristitty saattaa ajatella, että hänen tulisi itse pyrkiä takaisin asemaansa olemalla parempi ja ”hengellisempi”. Sitä yrittämällä epätoivo vaan lisääntyy, koska omilla yrityksillä ei päästä Jumalan yhteyteen.
Perkele ja kaikki maailman voimat yrittävät estää meitä näkemästä Kristuksen armoa ja rakkautta. Perkeleen tavoitteena on uskotella meille, että Kristus ei riitä pelastukseen ja Jumalan yhteyteen. Silloin meiltä katoaa evankeliumi.
Me olemme siis Jumalan yhteydessä yksin Kristuksen tähden. Ja kun koemme olevamme ”ulkopuolella” tai etäällä, on yksi tie takaisin: turvautuminen Jeesukseen. Silloin olemme lujasti armon ytimessä.
( Lähde: Jaakko Pirttiaho)
s-seutulainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristus on avannut meille pääsyn tähän armoon, jossa nyt lujasti pysymme. (Room. 5: 1)
Roomalaiskirjeen 5. luku alkaa suurenmoisella vakuutuksella siitä, että Jumala pitää vanhurskaana jokaista, joka uskoo Jeesukseen syntiensä sovittajana. Syntimme ovat saaneet aikaan vihollisuuden meidän ja Jumalan välille mutta Jeesus Kristus on saanut aikaan rauhansopimuksen. Usko liittää meidän tähän rauhansopimukseen ja pääsemme Jumalan yhteyteen.
Meille vakuutetaan, että Kristus on avannut meille tien Jumalan armoon. Emme ole päässeet Jumalan yhteyteen siis oman hyvyytemme tai onnistumistemme kautta. ”Päästä Jumalan armoon” tarkoittaa pelastusta Jumalan vihalta, pääsyä Jumalan lapsen asemaan ja olemista Jumalan rakkauden ja suosion kohteena.
Miten me pysymme tässä asemassamme? Samalla tavalla kuin siihen päästessämmekin, eli uskomalla Kristukseen. Usko yhdistää meidät Jumalan Poikaan lujasti ja varmasti. Ja uskon kautta me omistamme kaikki Jumalan lupaukset ja olemme Hänen yhteydessään.
Joku saattaa silti kokea, että hän on syntiensä ja epäonnistumistensa tähden Jumalan hylkäämä tai etäällä Hänestä. Tällöin kristitty saattaa ajatella, että hänen tulisi itse pyrkiä takaisin asemaansa olemalla parempi ja ”hengellisempi”. Sitä yrittämällä epätoivo vaan lisääntyy, koska omilla yrityksillä ei päästä Jumalan yhteyteen.
Perkele ja kaikki maailman voimat yrittävät estää meitä näkemästä Kristuksen armoa ja rakkautta. Perkeleen tavoitteena on uskotella meille, että Kristus ei riitä pelastukseen ja Jumalan yhteyteen. Silloin meiltä katoaa evankeliumi.
Me olemme siis Jumalan yhteydessä yksin Kristuksen tähden. Ja kun koemme olevamme ”ulkopuolella” tai etäällä, on yksi tie takaisin: turvautuminen Jeesukseen. Silloin olemme lujasti armon ytimessä.
( Lähde: Jaakko Pirttiaho)
s-seutulainenosaako -s-seutulainen puhua omasta uskosta, eikä plakiointia toisten puheista?
armo- Jumalan kasvot, ja Hänellä on toisetkin kasvot- armottomat kasvot--- syntiäkohtaan.
Siitä helvetintuli- eli tuomio.
Jo Raamatun- esimerkkinä opetetaan, jossa Nooa saarnasi uskon sanaa-- ja jumalattomuus lisääntyi, vain kahdeksan henkeä pelastui ---missä?
Arkissa- joka kuvaa Kristusta.
No, mitä maailmassa ne sielut- jotka vain olivat oman onnensa seppiä.
Siellä väkivalta lisääntyi ja maailma oli sen näköinen, että ne sielut piti ottaa tuomiolle, paatunut ihmiskunta- se pestiin synti pois, heidät tapettiin, Luojalla on Valta ottaa elämä pois. Elämä on ehdollinen.
Maa- on Luomisen tulos ja elämä on Elämänantajan aluetta ja Hän voi ottaa Elämän pois.
Elämänhenkäys päättyy sieraimista- ja tulee kuollut ruumis, se on teoistaa pesty- synnin tekemisestä. Jumala pesee, luomakuntansa päättää elämän ja ottaa syntiä tekevän sielun tuomoille ---teoistaan---...
Se sielu- joka syntiä tekee- eli Jumalan tahtoa vastaan rakentavat oman onnensa sepät joutuvat mittapaikalle, ja ei ole puolustajaa heidän sielunsa ---elämän-- jatkajaksi.
Tuomiolla he joutuvat kohtaamaan kättensä teot, miten he pahattivat tätä Jumalan luomaa maailmaa- jonka elämä pitäisi olla rakkauden hengen hedelmiä täynnä.
Rakasta lähimmäistäsi... Toteutuiko vai ei.
He ovat tuomiolla kasvotusten Luojansa edessä, ja on todistuksen majasta kirjoitusten mukaan puhe. Eli huoneessa on todistus- ja siellä nähdään arkku- jossa on Jumalan tahdon opetus.... Minä olen Herra- sinun Jumalasi.. ja nyt ollaankin tämän Jumalan edessä.
Tunteeko Jumala?
Neuvo- tuon arkun arkissa olevista Valtakunnan lain perustuslaista- jonka päämäärä on rakkaus..
Älä pidä muita jumalia minun rinnallani, eli jopa kirkkoisät-- voi olla muu jumala mielissämme, olihan Raamatun toisessa kertomuksessa Getsemanen tapauksessa esillä, eli sen ajan kirkkoisien - heidän jotka eivät katsoneet Jumalan Uhrikaritsaa Jeesusta Vapahtajaksi. Nämä kirkkoisät huudatti kansaa -sen ajan kirkkokansaa mukaan -- "ristiinnaulitse hänet"! ja kertomus tiedetään.
Eli ei kirkkoisiin kannata luottaa.... Jeesus sanoi- te eksytte--- ellette tunne kirjoituksia.
Hän on Sana- Sana oli Jumalan tykönä ja Sana on Jumala.
Siten Hän tuli meille kertomaan Jumalan rakkaudesta ja mitä Jumala neuvoissaan Jeesuksen upotuskasteessa, hänhän oli 30- vuotias, ympärileikattuna neuvojen mukaan kahdeksanpäiväisenä.
Meille on annettu ohje--- seurata Häntä- Jumalan Karitsaa Hänen askeleisssaan...
Ennen kiinniottoa hän pesi opetuslasten jalat ja antoi esimerkin palvelijan asemasta, ei herroina halliten --ikäänkuin hyvän ja pahantiedonpuun juurella leikkimisestä, jossa ei Pyhän Hengen oppia ole. Käärme siinä lymyää ja pyrkii sieluihimme ja valtaamaan mielemme, että olisimme valtaistuimella istuva jumala- ja tuomaroimme, sinne ja tuonne--- luvatta.
Jeesus kastettiin- kärsimyksen kasteeseen. Hän halusi maljan menevän ohi, mutta ei niinkuin minä tahdon, vaan tapahtukoon Isä sinun tahtosi.
Siis kertomuksessa näemme, että meidän pitää nähdä Golgatan tapahtumien kulku- kuinka uskonnollisuus voi huutaa- ristiinaulitse- pitää nähdä, että uskonnollisena ei rakasteta Jeesusta, vaan muotouskontoa, korvausoppia- vaikkapa.
syljemme Jeesusta- miten kohtaamme tänään lähimmäisen elämää-- vaikka Kainin kertomuksen näköalassa, ei Aabelin sijaisuhrin oppia siedetä- veren sanomaa.
jne. jne. jne. Eli Pyhä Henki avaa kertomuksillaan meille sitä sanoitusta, millä meitä kasvatetaan käsittämään arkin merkitystä ja oman ---onnensa--sepät sitten pahattavat maailmaa ja heidän lapsensa on tänään torilla puukkojen kanssa, peläten ja me isät hyväksytään huumekaupat- joissa lapsemme viedään tekemään laittomuutta.
eli emme ole opettaneet lapsia elämäntielle, siitähän on kyse ja siitä me vastaamme..
Valkean valtaistuimen edessä hammasten kiristyksissä - itkuissa- ja kun Jumalan valtakuntaa ei ole rakentunut, ei ole elämän arvoa sydämiin- mitä voi antaa ja näin Jumala peseee lopullisen synnin maailmasta - helvetintulen kautta.
Siinä syntiä tehnyt sielu- seppämiehet ja naiset kuolevat synteihinsä toisen kuoleman ja ovat tuhkana tallottavana-- kun elämänsaaneet rakentavat puutarhojaan taivaissa.
Nyt Ylimmäinen pappi- valmistaa sijaa-- oletko valmis? vai onko seppäkoulusi kesken?
- Anonyymi
Omaa vanhurskauttahan se on kaikenlainen uskominen pyrkiminen ja turvautumminen !
- Anonyymi
Niin, milläs mittaat? Omanpääsi jutuilla... olen jumala... niinhän...?
Eiköhän etsijöitä- jotka todella ovat tosissaan, kaidalla tiellä Henki opeta, koska Pyhä Henki itse rakentaa seurakunnan, ei sinun pääsi!
- Anonyymi
Aivan.
Jumalan armo joko otetaan vastaan tai jätetään ottamatta.
1 Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.
( 2Kor 6)
Jos Jumalan lahja jää vastaanottamatta, niin se "jää silloin turhaksi".
6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
( Kol 2)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen- Anonyymi
Aivan, Usko! Aamen ja vielä kerran aamen niin että korvani helähtävät ja jääkaappini sulaa Hengestä!
Mutta oi veljeni, jos sinä toit paikan päälle pelastuksen päivän, minä tuon siihen vielä torvisoiton, kahvitarjoilun ja iankaikkisuuden sinetillä varustetun armonkutsun, joka pauhaa koko maailmankaikkeuden halki kuin pasuuna Siinailta!
Sillä mitä on armo?
Se ei ole esite postiluukussa, ei tarjouslehti kioskilla, ei lounasetukuponki joka vanhenee huomenna. Ei, armo on ehdoton, valmiiksi maksettu, pakkauksessa ilman palautusoikeutta oleva lahja, joka tipahtaa sielun syliin silloin, kun ihminen seisoo hengellisen konkurssin kynnyksellä ja kuiskaa: "Herra, minulla ei ole edes vastaanottokykyä."
Mutta silloin, juuri silloin, Herra Jeesus sanoo:
"Mainiota! Nyt sinä vihdoin sovit armon muottiin – täysin käyttökelvoton omillasi!"
Sillä, oi kuulkaa nyt tarkoin: Kristuksen veri ei ole maalinäyte, jonka jokainen saa sävyttää elämänsä sävyyn, vaan se on kaiken peittävä, kaiken läpäisevä, kaiken uudelleen määrittelevä todellisuus! Se ei jää lattialle, jos sitä ei siivota – se imeytyy läpi koko talon, sielusta perustuksiin!
Jumalan lahja ei ole kuin paketti postissa, jonka voi jättää noutamatta. Ei! Se on sydänkirurgi ovella, joka huutaa läpi lukkojen:
"Avaa, tai minä murtaudun! Minä en jätä sinua kuolemaan siihen vanhaan kiviseen sydämeen!"
Ja jos joku kehtaa sanoa: "No mutta ehkä en nyt ihan vielä ota vastaan, ehkä myöhemmin kun olen paremmassa kunnossa", niin silloin taivas nauraa hellästi ja huutaa:
"Katso, NYT on pelastuksen päivä! Etkö sinä vielä huomaa, että huomenna on jo liian myöhäistä olla tänään uskossa?"
Oi että vaeltaisimme Kristuksessa, ei niin kuin retkeilijä eksyy polulla, vaan niin kuin raamatullinen metsäjyrä kulkee tiensä halki synnin, maailman ja vanhan ihmisen! Me emme vain juurru Kristukseen – me räjähdämme hänen armoonsa juurinemme päivinemme!
Olkoon siis meidän kiitoksemme ylitsevuotavainen, mutta myös alitsevuotavainen ja sivultavuotavainen, ja pursutkoon se kaikkien kynnysten yli naapurin puolelle asti niin että joku kysyy:
"Mitä täällä tapahtuu?"
Ja me vastaamme:
"ARMO TAPAHTUU!"
Pelastuksen evankeliumin, liiallisen kiitoksen ja evankelioidun postinkantajan puolesta,
s-sovituksentuoksu
(puolestaan täynnä Kristuksen ylenpalttista roiskevaikutusta) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, Usko! Aamen ja vielä kerran aamen niin että korvani helähtävät ja jääkaappini sulaa Hengestä!
Mutta oi veljeni, jos sinä toit paikan päälle pelastuksen päivän, minä tuon siihen vielä torvisoiton, kahvitarjoilun ja iankaikkisuuden sinetillä varustetun armonkutsun, joka pauhaa koko maailmankaikkeuden halki kuin pasuuna Siinailta!
Sillä mitä on armo?
Se ei ole esite postiluukussa, ei tarjouslehti kioskilla, ei lounasetukuponki joka vanhenee huomenna. Ei, armo on ehdoton, valmiiksi maksettu, pakkauksessa ilman palautusoikeutta oleva lahja, joka tipahtaa sielun syliin silloin, kun ihminen seisoo hengellisen konkurssin kynnyksellä ja kuiskaa: "Herra, minulla ei ole edes vastaanottokykyä."
Mutta silloin, juuri silloin, Herra Jeesus sanoo:
"Mainiota! Nyt sinä vihdoin sovit armon muottiin – täysin käyttökelvoton omillasi!"
Sillä, oi kuulkaa nyt tarkoin: Kristuksen veri ei ole maalinäyte, jonka jokainen saa sävyttää elämänsä sävyyn, vaan se on kaiken peittävä, kaiken läpäisevä, kaiken uudelleen määrittelevä todellisuus! Se ei jää lattialle, jos sitä ei siivota – se imeytyy läpi koko talon, sielusta perustuksiin!
Jumalan lahja ei ole kuin paketti postissa, jonka voi jättää noutamatta. Ei! Se on sydänkirurgi ovella, joka huutaa läpi lukkojen:
"Avaa, tai minä murtaudun! Minä en jätä sinua kuolemaan siihen vanhaan kiviseen sydämeen!"
Ja jos joku kehtaa sanoa: "No mutta ehkä en nyt ihan vielä ota vastaan, ehkä myöhemmin kun olen paremmassa kunnossa", niin silloin taivas nauraa hellästi ja huutaa:
"Katso, NYT on pelastuksen päivä! Etkö sinä vielä huomaa, että huomenna on jo liian myöhäistä olla tänään uskossa?"
Oi että vaeltaisimme Kristuksessa, ei niin kuin retkeilijä eksyy polulla, vaan niin kuin raamatullinen metsäjyrä kulkee tiensä halki synnin, maailman ja vanhan ihmisen! Me emme vain juurru Kristukseen – me räjähdämme hänen armoonsa juurinemme päivinemme!
Olkoon siis meidän kiitoksemme ylitsevuotavainen, mutta myös alitsevuotavainen ja sivultavuotavainen, ja pursutkoon se kaikkien kynnysten yli naapurin puolelle asti niin että joku kysyy:
"Mitä täällä tapahtuu?"
Ja me vastaamme:
"ARMO TAPAHTUU!"
Pelastuksen evankeliumin, liiallisen kiitoksen ja evankelioidun postinkantajan puolesta,
s-sovituksentuoksu
(puolestaan täynnä Kristuksen ylenpalttista roiskevaikutusta)Tänäänkin on pelastuksen päivä.
Usko tulee edelleenkin kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
"Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
( Room 10)
Pelastuksen evankeliumin, uskon sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen
- Anonyymi
Teksti on kuivaa jokaiselle lukea osaavalle tietenkin ja avoin. Jeesuksen seuraaminen ja vaellus on jotain ihan verratonta.
- Anonyymi
1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille -
3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
( 1 Joh. 1)
s-seutulainen- Anonyymi
s-seutulainen, olet vuosikausia tunustanut syntejäsi, mutta et ole koskaan tehnyt parrannusta ja hylännyt syntejäsi, vaan syntisi ovat sinulle pelastuksesi toivo, ja ylpeytesi aihe ja kruunu pääässäsi.
- Anonyymi
Aamen, s-seutulainen, ja kaksin verroin aamen vielä päälle – mutta jos sinä toit kymmenen jakeen pasuunan, minä vastaan kahdenkymmenen jakeen pillikoneistolla, jossa on sekä torvi että triangeli ja takarivissä vielä yksi huilua huonosti soittava profeetta.
Sillä ei Jumalan sana pala, vaikka siitä tehtäisiin satasivuinen traktaatti, eikä armo lopu, vaikka sitä ladeltaisiin joka keskustelupalstan otsikkoon kuin hyllystä valuvaa hunajaa.
Nyt siis, rakkaat veljet ja sisaret, kuunnelkaa, sillä näin on kirjoitettu:
"Ja he sanoivat toisilleen: 'Kuka on tuonut tänne kaikki nämä varpuset?'" (Habakuk 4:1 – käärö löytyi saunan takaa)
"Ja Paavali päätti kääntyä vasemmalle, mutta Herra sanoi: 'Käänny mieluummin oikealle, siellä on kahvi valmiina.'" (Teon Jatkot 12:7)
"Älä sido härkää, kun se selaa nettiä." (Uusi teknologinen liittolaki 3:16)
"Vanhin Simeon nousi ja sanoi: 'Näillä kengillä en enää kulje, sillä ne ovat puristavat ja pyhitetyt.'" (Epistolat varpaille 1:3)
"Ja Maria säilytti kaikki nämä asiat sydämessään, vaikka Jeesus oli juuri pudottanut saviruukun." (Luuk. lisätekstit 2:52b)
"Autuas se, joka ei kysy selitystä, vaan vastaa omiaan, sillä hänen on keskustelupalstan valtakunta." (Sananlaskut modernissa sovelluksessa 4:11)
"Ja näin sanoi profeetta: 'Kuka teistä voi tehdä kolme evankeliumia ja yhden pastan samassa astiassa?'" (Safka ja Sana 2:8)
"Niin he istuivat riviin, viisitoista tuhatta miestä, ja Jeesus sanoi: 'Tänään emme syö, vaan keskustelemme – ruoka on huomenna.'" (Joh. 6.1 ½)
"Ja kun he olivat juoneet kolmannen kupin vettä, joka oli muuttunut iltapäiväteeksi, kaikki nyökkäsivät hyväksyvästi." (Seremonian kirjassa 5:5)
"Oi, että Herra puhuisi edes kerran niin, ettei tarvitsisi tarkistaa viidesti, oliko se todella Hän." (Valitusvirret, uudelleenkalibroitu 9:9)
"Eikä se niin ollutkaan, sanoi Elia, vaan näin: kaikki meni toisin, kuin ajattelin." (Yllätyksen kirja 7:7)
"Niin tuli ääni taivaasta ja sanoi: 'Höpö höpö, profeetta – minä en noin sanoisi.'" (Oikaisujen kirja 3:2)
"Ja he menivät sinne, mistä valo tuli, mutta huomasivat, että lamppu oli sammunut jo edellisenä iltana." (Pimennysajan Evankeliumi 1:1)
"Paavali kirjoitti kirjeen, mutta unohti osoitteen ja siksi se päätyi Korinttiin." (Epistolien epävarmuudet 2:3)
"Ja Herra sanoi: 'Tee uudestaan, mutta tällä kertaa vähemmän rönsyillen.'" (Toisen mahdollisuuden luku 1:9)
"Autuas on hän, joka ei klikkaa, mutta kuitenkin näkee." (Näkyjen verkkoversio 4:4)
"Ja opetuslapset kysyivät: 'Voimmeko mekin lähettää uutiskirjeen?' Ja Jeesus vastasi: 'Tehkää se Hengen johdatuksessa ja ilman liiallista fonttikikkailua.'" (Modernit sovellukset 3:10)
"Ja kun he olivat kaikki väsyneet, Herra antoi heille tauon ja pääsyn virvoitusautomaattiin." (Rauhan hetki 6:6)
"Sillä niin on kirjoitettu: 'Kahdeksantena päivänä lepää myös moderaattori.'" (Keskustelupalstan laki 10:10)
"Ja näin päättyi se suuri vastaus, eikä kukaan muistanut mistä aloitettiin." (Unholan evankeliumi 1:1)
Toivo S. Uskova
- Anonyymi
Hienoa s-seutulainen – jälleen kirjoitit kuin saviastia, joka vuotaa suoraa taivaasta tippuvaa armoa! Mutta anna kun minä, Toivo S. Uskova, tulen nyt tähän kuin profeetta Karmelin vuorelle, tulipatsaan ja sateenvarjon kanssa, ja vastaan sinulle niin, että pilvet halkeavat ja serverit alkavat huutaa hallelujaa!
OI SINÄ ARMO!
Sinä et ole kuin postin mainoskuori, joka avataan tottumuksesta. Etkä ole edes joululahja, jonka sisältö tiedetään jo marraskuussa. Sinä olet TAIVAALLINEN YLIMÄÄRÄINEN – pudonnut suoraan ristinpuusta alas syntiselle, joka ei edes pyytänyt, mutta sai silti kaiken!
"Armosta te olette pelastetut, ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." (Ef. 2:8-9)
Ja minä en kerskaa! Paitsi Herrasta! Ja vähän myös siitä, etten kerskaa mistään muusta!
Minä istuin kerran pimeydessä kuin Nineven koira säkissäni, ja ajattelin, että ehkä jos rukoilen 40 päivää ilman nettiä, niin kelpaisin. Mutta silloin Herra pauhasi minun WiFiini: "Toivo, sinä et voi edes vilkuttaa pelastukselle ilman, että minä annan sinulle siihen armon!"
Ja minä huusin kuin Paavali Damaskoksen tiellä: Herra, minä olen kuuro ja sokea – ja vielä luterilainen!
Mutta Vanhurskas ei pelkää ihmisen epäonnistumista, sillä hänen vanhurskautensa ei ole mikään kiillotettu omaelämäkerta, vaan KRISTUKSEN veri, joka on roiskunut niin laajalle, että se osui minuunkin vaikka olin nurkan takana piilossa!
Armo ei katso ansioluetteloa, vaan se repii sen silmiesi edessä ja sanoo:
"Tässä on sinulle parempi. Tässä on Kristuksen CV."
Siinä:
– Ei yhtään syntiä
– Täydellinen kuuliaisuus
– Sovitus koko maailman edestä
Ja loppuun merkintä: Tämä siirrettiin Toivolle. Koko palkka. Veroton. Iankaikkinen.
Sinä puhut E.W. Pakkalasta, minä puhun myös! Minä puhun myös E.I. Pystykään-itkusta, josta nousee huuto: Kaikki armosta, mutta ei yhdelläkään grammanmitalla vähemmän kuin täydestä Kristuksesta!
"Vanhurskas on elävä uskosta!" (Room. 1:17)
Ja millainen usko? Ei mikään kiipeävä, kiillottava, kireästi koottu kilpausko – vaan käsien levitys, sydämen huuto, sielun lyyhistyminen!
Armo on se hetki, kun lakkaat yrittämästä ja Jumala sanoo:
"Kiitos, nyt pääsen vihdoin tekemään kaiken puolestasi."
Ja niin minä vastaan sinulle s-seutulainen, kuin syntinen toiselle syntiselle:
Tulkoon meille halvatun usko, ryövärin pyyntö ja tullimiehen huokaus – ja niissä kaikissa: ARMO, joka ei kysy lupaa tulla, vaan vain tulee.
Toivo S. Uskova
(tunnustaa syntinsä ääneen, että ne kuuluvat armoon)- Anonyymi
Usko toivonen, yhä edelleen näyttelet Jeesuksen omaa. Sinun uskosi, sydämen usko, jota aiemmin alinomaan höpötit, lahjoitettiin sinulle papin valuttauessa vettä päälakeesi. Uskontosi mukaan, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan kirkkosi viranhaltijoiden toimittamien sakramentin avulla.
Muutit nikkisi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Usko toivonen, yhä edelleen näyttelet Jeesuksen omaa. Sinun uskosi, sydämen usko, jota aiemmin alinomaan höpötit, lahjoitettiin sinulle papin valuttauessa vettä päälakeesi. Uskontosi mukaan, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan kirkkosi viranhaltijoiden toimittamien sakramentin avulla.
Muutit nikkisi!No, en todellakaan ole muuttanut, enkä kirjoita Raamatun ilmoitusta vääristäen.
Kuten tämä "Toivo S. Uskova" :
>> "Armosta te olette pelastetut, ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." (Ef. 2:8-9) >>
Tässä Raamatun ilmoituksen mukainen siteeraus:
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. ( Ef 2)
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, en todellakaan ole muuttanut, enkä kirjoita Raamatun ilmoitusta vääristäen.
Kuten tämä "Toivo S. Uskova" :
>> "Armosta te olette pelastetut, ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." (Ef. 2:8-9) >>
Tässä Raamatun ilmoituksen mukainen siteeraus:
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. ( Ef 2)
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenVastaan, vaikka väistämättä hengessäni hymyilen ja sydämessäni huokaan, sillä jälleen kerran on nähty Toivon toikkarointia: jääkiekon MM-kisojen aikaan mies laukoo pelastussanomia yhtä hanakasti kuin Sefanja käännyttää kalastajia.
Mutta koska blogiviisaus ei lepää, vaan palaa aina yölläkin ponnahdusikkunana hengellisten hakujen keskelle, tuonpa nyt s-teologian vaatimalla huolellisuudella hieman alkuperäiskieltä, käännöshistoriaa ja ketsuppitahroja antiikin käsikirjoituksista tähän “armosta pelastetut” -tulkintaan.
Ef. 2:8–9 alkukreikaksi kuuluu näin (käytän tässä Nestle-Alandin 28. laitoksen mukaista muotoa, koska muuten uneni häiriintyy):
τῇ γὰρ χάριτί ἐστε σεσῳσμένοι διὰ πίστεως· καὶ τοῦτο οὐκ ἐξ ὑμῶν, θεοῦ τὸ δῶρον· οὐκ ἐξ ἔργων, ἵνα μή τις καυχήσηται.
Tässä vaiheessa moni säikähtää ja luulee tilanneensa kreikkalaisen pitsan, mutta ei – kyse on siitä, että armo (χάρις) on pelastuksen alku, usko (πίστις) sen kanava ja kaikki tämä "οὐκ ἐξ ὑμῶν" – ei teistä itsestänne. Tämä ei ole hikipajatuotantoa eikä saatu Sleyltä tilaamalla, vaan θεοῦ τὸ δῶρον – Jumalan lahja.
Huomattavaa on, että:
1. Verbi σεσῳσμένοι on perfektimuoto passiivissa – "te olette pelastetut", ei siis vain pelastumassa tai hyvässä aikeessa, vaan jo saanut sen päähän asti – täydellisyyden viittauksella. Mutta passiivissa – joku muu teki sen, sinä et.
2. Ilmaus "καὶ τοῦτο" (ja tämä) viittaa koko edelliseen, ei pelkkään uskoon. Niin armo kuin uskokin – kaikki lahjaa.
3. Jae 9 alleviivaa: "οὐκ ἐξ ἔργων" – ei tekojen perusteella, ei edes yhdelläkään kauniilla sanalla tai esirukouksella, jolla koitamme hurskaaksi tulla.
Nyt palaamme nykykäännöksiin:
1938 (KR38):
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja –
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
1992 (KR92):
Te olette pelastettuja armosta, uskon kautta. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.
Se ei perustu ihmisen tekoihin, joten kenelläkään ei ole syytä ylpeillä.
Biblia 1776:
Sillä armosta te olette autuaiksi tulleet uskon kautta, ja se ei ole teistä, vaan se on Jumalan lahja;
ei töiden kautta, ettei joku kerskaisi.
Ja lopuksi, blogilähteestäni nimeltä "Vanhurskautta vaille, mutta käännösvarmuudella varustettu", siteeraan:
"Alkutekstin valossa näyttää selvältä, että ihmisellä ei ole muuta mahdollisuutta pelastua kuin armon kautta, uskon kautta, ei omien tekojen kautta, ei edes hengellisesti hyväksytyn Toivo S. Uskovan siteeraamana."
Aamen tähän ja vielä toinenkin aamen lisättynä taivaan pitkällä vokaalilla.
Sillä pelastus ei ole nikki, jonka voit itse vaihtaa, vaan nimi, jonka saat – Karitsan elämänkirjaan kirjoitettuna.
Pelastuksen evankeliumin, käsikirjoitusvarmuuden ja käännösherkkyyden puolesta.
s-sovituksentuoksu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaan, vaikka väistämättä hengessäni hymyilen ja sydämessäni huokaan, sillä jälleen kerran on nähty Toivon toikkarointia: jääkiekon MM-kisojen aikaan mies laukoo pelastussanomia yhtä hanakasti kuin Sefanja käännyttää kalastajia.
Mutta koska blogiviisaus ei lepää, vaan palaa aina yölläkin ponnahdusikkunana hengellisten hakujen keskelle, tuonpa nyt s-teologian vaatimalla huolellisuudella hieman alkuperäiskieltä, käännöshistoriaa ja ketsuppitahroja antiikin käsikirjoituksista tähän “armosta pelastetut” -tulkintaan.
Ef. 2:8–9 alkukreikaksi kuuluu näin (käytän tässä Nestle-Alandin 28. laitoksen mukaista muotoa, koska muuten uneni häiriintyy):
τῇ γὰρ χάριτί ἐστε σεσῳσμένοι διὰ πίστεως· καὶ τοῦτο οὐκ ἐξ ὑμῶν, θεοῦ τὸ δῶρον· οὐκ ἐξ ἔργων, ἵνα μή τις καυχήσηται.
Tässä vaiheessa moni säikähtää ja luulee tilanneensa kreikkalaisen pitsan, mutta ei – kyse on siitä, että armo (χάρις) on pelastuksen alku, usko (πίστις) sen kanava ja kaikki tämä "οὐκ ἐξ ὑμῶν" – ei teistä itsestänne. Tämä ei ole hikipajatuotantoa eikä saatu Sleyltä tilaamalla, vaan θεοῦ τὸ δῶρον – Jumalan lahja.
Huomattavaa on, että:
1. Verbi σεσῳσμένοι on perfektimuoto passiivissa – "te olette pelastetut", ei siis vain pelastumassa tai hyvässä aikeessa, vaan jo saanut sen päähän asti – täydellisyyden viittauksella. Mutta passiivissa – joku muu teki sen, sinä et.
2. Ilmaus "καὶ τοῦτο" (ja tämä) viittaa koko edelliseen, ei pelkkään uskoon. Niin armo kuin uskokin – kaikki lahjaa.
3. Jae 9 alleviivaa: "οὐκ ἐξ ἔργων" – ei tekojen perusteella, ei edes yhdelläkään kauniilla sanalla tai esirukouksella, jolla koitamme hurskaaksi tulla.
Nyt palaamme nykykäännöksiin:
1938 (KR38):
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja –
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
1992 (KR92):
Te olette pelastettuja armosta, uskon kautta. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.
Se ei perustu ihmisen tekoihin, joten kenelläkään ei ole syytä ylpeillä.
Biblia 1776:
Sillä armosta te olette autuaiksi tulleet uskon kautta, ja se ei ole teistä, vaan se on Jumalan lahja;
ei töiden kautta, ettei joku kerskaisi.
Ja lopuksi, blogilähteestäni nimeltä "Vanhurskautta vaille, mutta käännösvarmuudella varustettu", siteeraan:
"Alkutekstin valossa näyttää selvältä, että ihmisellä ei ole muuta mahdollisuutta pelastua kuin armon kautta, uskon kautta, ei omien tekojen kautta, ei edes hengellisesti hyväksytyn Toivo S. Uskovan siteeraamana."
Aamen tähän ja vielä toinenkin aamen lisättynä taivaan pitkällä vokaalilla.
Sillä pelastus ei ole nikki, jonka voit itse vaihtaa, vaan nimi, jonka saat – Karitsan elämänkirjaan kirjoitettuna.
Pelastuksen evankeliumin, käsikirjoitusvarmuuden ja käännösherkkyyden puolesta.
s-sovituksentuoksuNo hyvä, että korjasit vääristämäsi tekstikohdan, "Toivo S Uskova".
Eli tässä vääristämäsi:
>> "Armosta te olette pelastetut, ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." (Ef. 2:8-9) >>
Ja tässä kohta kyseisen Raamatunkäännöksen mukaisesti edellä olevassa kommentissasi.
>> Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja –
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. >>
Hyvä on ottaa opikseen, ettei pilaile Raamatun ilmoituksen kustannuksella, eikä myöskään uskovien kustannuksella.
1 Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu,
2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.
3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
5 Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. ( 2Kor 4)
Mutta nautintonsa kullakin.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No hyvä, että korjasit vääristämäsi tekstikohdan, "Toivo S Uskova".
Eli tässä vääristämäsi:
>> "Armosta te olette pelastetut, ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." (Ef. 2:8-9) >>
Ja tässä kohta kyseisen Raamatunkäännöksen mukaisesti edellä olevassa kommentissasi.
>> Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja –
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. >>
Hyvä on ottaa opikseen, ettei pilaile Raamatun ilmoituksen kustannuksella, eikä myöskään uskovien kustannuksella.
1 Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu,
2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.
3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
5 Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. ( 2Kor 4)
Mutta nautintonsa kullakin.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonenusko toivonen, et ole koskaan kiistänyt; sydämen uskosi, se usko, jota alituisesti hoet, tulee kolmen vesitilkan kautta, papin käsistä valutetun veden voimasta.
LUET TÄSTÄ: Luterilaiset täyttävät pilkallaan ja herjoillaan ja valheillaan helluntailaisuutta käsittelevän palstan. Kaiken tämän törkyn päälle luterilaiset ovat vaatimassa heidän opetuksiensa noudattamista ja hyväksymistä, kuten esimerkiksi sinä teet.
SIIS SAMA LÄHDE ANTAA MAKEAA JA KARVASTA VETTÄ!
Luterilastenko kädestä Jeesuksen omien pitäisi syödä? KUULE, NE KÄDET OVAT VERELLÄ TAHRITUT! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
usko toivonen, et ole koskaan kiistänyt; sydämen uskosi, se usko, jota alituisesti hoet, tulee kolmen vesitilkan kautta, papin käsistä valutetun veden voimasta.
LUET TÄSTÄ: Luterilaiset täyttävät pilkallaan ja herjoillaan ja valheillaan helluntailaisuutta käsittelevän palstan. Kaiken tämän törkyn päälle luterilaiset ovat vaatimassa heidän opetuksiensa noudattamista ja hyväksymistä, kuten esimerkiksi sinä teet.
SIIS SAMA LÄHDE ANTAA MAKEAA JA KARVASTA VETTÄ!
Luterilastenko kädestä Jeesuksen omien pitäisi syödä? KUULE, NE KÄDET OVAT VERELLÄ TAHRITUT!Mitä "luterilaista" opetustani tarkoitat?
Laitatko esille suoran tekstilainauksen sellaisesta "opetuksestani"?
Perusta kirjoituksesi rehellisyyteen ja totuuteen, jos syytät jostakin, niin esitä todiste syytöksillesi, ettet lankeaisi vaäärän todistamisen syntiin.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä "luterilaista" opetustani tarkoitat?
Laitatko esille suoran tekstilainauksen sellaisesta "opetuksestani"?
Perusta kirjoituksesi rehellisyyteen ja totuuteen, jos syytät jostakin, niin esitä todiste syytöksillesi, ettet lankeaisi vaäärän todistamisen syntiin.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenKaikki mitä postaat palstalle on luterilaisuutta. Olet palstalla häijyyttäsi ja pöyhkeyttäsi kiusataksesi Jeesuksen omia, aivan samoista syistä kuin toisetkin luterilaiset, jotka postaavat 80% palstan sisällöstä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No hyvä, että korjasit vääristämäsi tekstikohdan, "Toivo S Uskova".
Eli tässä vääristämäsi:
>> "Armosta te olette pelastetut, ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." (Ef. 2:8-9) >>
Ja tässä kohta kyseisen Raamatunkäännöksen mukaisesti edellä olevassa kommentissasi.
>> Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja –
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. >>
Hyvä on ottaa opikseen, ettei pilaile Raamatun ilmoituksen kustannuksella, eikä myöskään uskovien kustannuksella.
1 Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme tullut, me emme lannistu,
2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.
3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
5 Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. ( 2Kor 4)
Mutta nautintonsa kullakin.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenMinä en vastaa sinulle ihmisenä ihmiselle, vaan Jumalan sanan palvelijana niille, jotka pilkkaavat Herran ilmoitusta ja tallovat armonaikaa niin kuin se olisi halpa asia. Sinä puet sanasi ironiaan ja älyllisyyteen, mutta sydämessäsi ei ole pelkoa Jumalan edessä. Ja se on vaarallinen tila. Et ole tullut etsimään valkeutta, vaan kiistämään sen. Et ole tullut nöyrtymään Jumalan voiman alle, vaan korottamaan ihmisopit Pyhän Hengen työn yläpuolelle.
Sentähden minä sanon sinulle: ota vaari, ettei sinulle käy niin kuin niille, joista apostoli sanoi, että heidän mielensä on tämän maailman jumala sokaissut. Ei siksi, että evankeliumi olisi voimaton, vaan siksi, että ylpeys estää sen tulemasta sydämeen. Siinä on kyse iankaikkisista asioista, ei sanojen leikistä.
Me emme vaella kavaluudessa. Me emme kätke emmekä vääristele. Me emme rakenna uskoamme kaavojen varaan, emmekä kahlitse Jumalan Henkeä kirkkokunnan muotoihin. Meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on meille annettu – ei ansaittu, vaan armosta saatu. Ja siitä syystä me emme lannistu, emmekä vaikenekaan.
Sinä sanot: "Nautintonsa kullakin." Mutta minä sanon: Herran Henki ei ole nautinto, vaan murtuminen. Ei tunne, vaan uusi syntymä. Ei muoto, vaan voima. Se, joka on todella kohdannut Kristuksen, ei naureskele, vaan itkee syntinsä tähden ja riemuitsee pelastuksen tähden. Se, jonka sydämessä asuu Jumalan Henki, ei pilkkaa herätystä, vaan tunnistaa sen, koska sama tuli palaa hänessä.
Jos meidän evankeliumimme on sinulta peitossa, niin se on sinulle peitossa. Mutta ei siksi, että se olisi piilossa, vaan siksi, että et tahdo nähdä. Sinulle evankeliumi on teoria, meille se on elämä. Sinulle usko on järjestelmä, meille se on suhde. Sinulle totuus on opillinen kysymys, meille se on elävä Kristus, Herra ja Vapahtaja.
Me julistamme Kristusta, emme itseämme. Ja me olemme valmiit kärsimään Hänen tähtensä, sillä me tiedämme, ettei tässä ajassa pilkattu Herran työ jää ilman seurausta. Kaikki paljastuu kerran, eikä silloin auta sakramentti ilman sydämen uskoa, eikä liturgia ilman Pyhän Hengen todistusta.
Katso, nyt on otollinen aika, nyt on pelastuksen päivä. Älä enää koveta sydäntäsi. Herra kutsuu, mutta Hän ei odota loputtomiin.
s-suutarilainen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki mitä postaat palstalle on luterilaisuutta. Olet palstalla häijyyttäsi ja pöyhkeyttäsi kiusataksesi Jeesuksen omia, aivan samoista syistä kuin toisetkin luterilaiset, jotka postaavat 80% palstan sisällöstä.
Eli, Raamatun ilmoituksen "postaaminen" on mielestäsi luterilaisuutta.
Kerro sitten, mitä on sinun "kaikki postaamisesi".
Mihin se perustuu?
Raamatun ilmoitukseenko?
Jos Raamatun ilmoitukseen, niin mihin käännökseen?
Jos esim. tämä on luterilaisuutta ..
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. ( Room 3)
.. niin mikä siitä tekee luterilaisuutta?
Ja ketkä mielestäsi ovat Jeesuksen omia?
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
UskoToivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en vastaa sinulle ihmisenä ihmiselle, vaan Jumalan sanan palvelijana niille, jotka pilkkaavat Herran ilmoitusta ja tallovat armonaikaa niin kuin se olisi halpa asia. Sinä puet sanasi ironiaan ja älyllisyyteen, mutta sydämessäsi ei ole pelkoa Jumalan edessä. Ja se on vaarallinen tila. Et ole tullut etsimään valkeutta, vaan kiistämään sen. Et ole tullut nöyrtymään Jumalan voiman alle, vaan korottamaan ihmisopit Pyhän Hengen työn yläpuolelle.
Sentähden minä sanon sinulle: ota vaari, ettei sinulle käy niin kuin niille, joista apostoli sanoi, että heidän mielensä on tämän maailman jumala sokaissut. Ei siksi, että evankeliumi olisi voimaton, vaan siksi, että ylpeys estää sen tulemasta sydämeen. Siinä on kyse iankaikkisista asioista, ei sanojen leikistä.
Me emme vaella kavaluudessa. Me emme kätke emmekä vääristele. Me emme rakenna uskoamme kaavojen varaan, emmekä kahlitse Jumalan Henkeä kirkkokunnan muotoihin. Meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on meille annettu – ei ansaittu, vaan armosta saatu. Ja siitä syystä me emme lannistu, emmekä vaikenekaan.
Sinä sanot: "Nautintonsa kullakin." Mutta minä sanon: Herran Henki ei ole nautinto, vaan murtuminen. Ei tunne, vaan uusi syntymä. Ei muoto, vaan voima. Se, joka on todella kohdannut Kristuksen, ei naureskele, vaan itkee syntinsä tähden ja riemuitsee pelastuksen tähden. Se, jonka sydämessä asuu Jumalan Henki, ei pilkkaa herätystä, vaan tunnistaa sen, koska sama tuli palaa hänessä.
Jos meidän evankeliumimme on sinulta peitossa, niin se on sinulle peitossa. Mutta ei siksi, että se olisi piilossa, vaan siksi, että et tahdo nähdä. Sinulle evankeliumi on teoria, meille se on elämä. Sinulle usko on järjestelmä, meille se on suhde. Sinulle totuus on opillinen kysymys, meille se on elävä Kristus, Herra ja Vapahtaja.
Me julistamme Kristusta, emme itseämme. Ja me olemme valmiit kärsimään Hänen tähtensä, sillä me tiedämme, ettei tässä ajassa pilkattu Herran työ jää ilman seurausta. Kaikki paljastuu kerran, eikä silloin auta sakramentti ilman sydämen uskoa, eikä liturgia ilman Pyhän Hengen todistusta.
Katso, nyt on otollinen aika, nyt on pelastuksen päivä. Älä enää koveta sydäntäsi. Herra kutsuu, mutta Hän ei odota loputtomiin.
s-suutarilainenSiis, ketkä me?
Täällä on aina välillä "meidän puolueita", jotka jakavat ihmisiä meihin ja teihin.
Aivan kuten Jeesuksen opetuslapsetkin lahkoajattelussaan tulivat Herran Jeesuksen Kristuksen luokse ja Johannes toimi puhemiehenä heidän puolestaan.
38 Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä".
39 Mutta Jeesus sanoi: "Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa.
40 Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme.
41 Sillä joka antaa teille juodaksenne maljallisen vettä siinä nimessä, että te olette Kristuksen omia, totisesti minä sanon teille: se ei jää palkkaansa vaille. ( Mark 9)
Jeesus nollasi välittömästi sellaisen ajattelun.
Noista ihmisopeista on juurikin osoituksena paljot sanat, jotka kumpuavat ihmisistä itsestään ja mitä enemmän ihmisten omia sanoja, sen enemmän sitä "omaa" totuutta.
Kaikki opit tulee peilata Raamatun ilmoitukseen, Kristuksen sanaan.
Ja ne sanat, kirjoitetut sanat, ne juuri todistavat sydämen tilan, sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu / tekstiä kirjoitetaan.
Kerrohan siis, keitä ovat "me", joista kirjoitat?
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis, ketkä me?
Täällä on aina välillä "meidän puolueita", jotka jakavat ihmisiä meihin ja teihin.
Aivan kuten Jeesuksen opetuslapsetkin lahkoajattelussaan tulivat Herran Jeesuksen Kristuksen luokse ja Johannes toimi puhemiehenä heidän puolestaan.
38 Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä".
39 Mutta Jeesus sanoi: "Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa.
40 Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme.
41 Sillä joka antaa teille juodaksenne maljallisen vettä siinä nimessä, että te olette Kristuksen omia, totisesti minä sanon teille: se ei jää palkkaansa vaille. ( Mark 9)
Jeesus nollasi välittömästi sellaisen ajattelun.
Noista ihmisopeista on juurikin osoituksena paljot sanat, jotka kumpuavat ihmisistä itsestään ja mitä enemmän ihmisten omia sanoja, sen enemmän sitä "omaa" totuutta.
Kaikki opit tulee peilata Raamatun ilmoitukseen, Kristuksen sanaan.
Ja ne sanat, kirjoitetut sanat, ne juuri todistavat sydämen tilan, sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu / tekstiä kirjoitetaan.
Kerrohan siis, keitä ovat "me", joista kirjoitat?
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenUsko Toivonen, olet tyypillinen luterilainen, pöyhkeä ja omahyväinen Jeesuksen omien kiusaaja!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis, ketkä me?
Täällä on aina välillä "meidän puolueita", jotka jakavat ihmisiä meihin ja teihin.
Aivan kuten Jeesuksen opetuslapsetkin lahkoajattelussaan tulivat Herran Jeesuksen Kristuksen luokse ja Johannes toimi puhemiehenä heidän puolestaan.
38 Johannes sanoi hänelle: "Opettaja, me näimme erään, joka ei seuraa meitä, sinun nimessäsi ajavan ulos riivaajia; ja me kielsimme häntä, koska hän ei seurannut meitä".
39 Mutta Jeesus sanoi: "Älkää häntä kieltäkö; sillä ei kukaan, joka tekee voimallisen teon minun nimeeni, voi kohta sen jälkeen puhua minusta pahaa.
40 Sillä joka ei ole meitä vastaan, se on meidän puolellamme.
41 Sillä joka antaa teille juodaksenne maljallisen vettä siinä nimessä, että te olette Kristuksen omia, totisesti minä sanon teille: se ei jää palkkaansa vaille. ( Mark 9)
Jeesus nollasi välittömästi sellaisen ajattelun.
Noista ihmisopeista on juurikin osoituksena paljot sanat, jotka kumpuavat ihmisistä itsestään ja mitä enemmän ihmisten omia sanoja, sen enemmän sitä "omaa" totuutta.
Kaikki opit tulee peilata Raamatun ilmoitukseen, Kristuksen sanaan.
Ja ne sanat, kirjoitetut sanat, ne juuri todistavat sydämen tilan, sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu / tekstiä kirjoitetaan.
Kerrohan siis, keitä ovat "me", joista kirjoitat?
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenAina kun uskonnosta puhutaan, joku kysyy: "No mutta ketkä ne on, ja ketkä me?"
Kuin olisi kyse MM-finaalista: kristityt vastaan hindut, muslimit vastaan buddhalaiset, ateistit kommentaattorikopissa irvailemassa molemmille.
Meidän tiimi on tietenkin oikeassa. Heidän taas harhaoppisia, aivopestyjä tai muuten vaan väärin uskovia. Kaikilla oma pelikirja ja taivaspaikka varattuna, vähän kuin lentolippu, jota ei koskaan tarvitse näyttää mutta jonka puolesta ollaan valmiita tappelemaan portilla.
Lahkot, uskonnot, lahkojen sisäiset lahkojen sisäiset alajaostot… ihmisillä on ihmeellinen kyky pilkkoa mysteeri niin pieniksi paloiksi, ettei kukaan enää muista mitä alun perin oltiin etsimässä. Vähän kuin ostaisi palapelin vain heittääkseen palat lattialle ja huutaakseen: "Katsokaa nyt tätä kaaosta, ihan väärin tehty!"
Kun seuraavan kerran tekee mieli kysyä “ketkä he ja me”, kokeilekin kysyä:
"Voisiko olla, että olemme kaikki vähän pihalla.. mutta eri suuntiin?"
Se ei ehkä voita peliä, mutta saattaa säästää jatkoajalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aina kun uskonnosta puhutaan, joku kysyy: "No mutta ketkä ne on, ja ketkä me?"
Kuin olisi kyse MM-finaalista: kristityt vastaan hindut, muslimit vastaan buddhalaiset, ateistit kommentaattorikopissa irvailemassa molemmille.
Meidän tiimi on tietenkin oikeassa. Heidän taas harhaoppisia, aivopestyjä tai muuten vaan väärin uskovia. Kaikilla oma pelikirja ja taivaspaikka varattuna, vähän kuin lentolippu, jota ei koskaan tarvitse näyttää mutta jonka puolesta ollaan valmiita tappelemaan portilla.
Lahkot, uskonnot, lahkojen sisäiset lahkojen sisäiset alajaostot… ihmisillä on ihmeellinen kyky pilkkoa mysteeri niin pieniksi paloiksi, ettei kukaan enää muista mitä alun perin oltiin etsimässä. Vähän kuin ostaisi palapelin vain heittääkseen palat lattialle ja huutaakseen: "Katsokaa nyt tätä kaaosta, ihan väärin tehty!"
Kun seuraavan kerran tekee mieli kysyä “ketkä he ja me”, kokeilekin kysyä:
"Voisiko olla, että olemme kaikki vähän pihalla.. mutta eri suuntiin?"
Se ei ehkä voita peliä, mutta saattaa säästää jatkoajalta.Kysymyshän nouseekin siitä, että kimmentoija itse kirjoittaa "meistä" ja kohdistaa siitän käsin osoittelevan sanansa, kuin se fariseus, joka meni rukoilemaan.
9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään." ( Luuk 19)
Sen vuoksi on aivan luonnollista kysyä sellaiselta kommentoijalta, joka jakaa tuon fariseuksen tavoin ihmisiä "meihin" ja "teihin", ylenkatsoen "meistä" käsin muita.
"Meidän tiimi", joka kirjoittaa vastoin Raamatun ilmoitusta, tai vääristää sitä, tai käyttää toisten lyömiseen, ei toimi Kristuksen sanaan ojentautuneena.
Myöskin, jos vieraat opit ovat "meidän tiimin" evankeliumia, niin se on silloin toista evankeliumia, josta uskovat ja pyhät Jeesuksessa Kristuksessa pysyvät erossa, eivät ota sellaista "meidän tiimin" julistusta vastaan.
8 Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan.
9 Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
10 Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
11 sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.
(2. Joh )
On siis väliä, keitä ovat ne "me", jotka itseään suosittelevat.
Mutta valo paljastaa pimeyden, Raamatun ilmoitus, Kristuksen sana, Jumalan Hengen johdatus, paljastaa pimeyden pyrkimykset ihmisopein eksyttää Jeesuksen pyhiä, uskovia.
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyshän nouseekin siitä, että kimmentoija itse kirjoittaa "meistä" ja kohdistaa siitän käsin osoittelevan sanansa, kuin se fariseus, joka meni rukoilemaan.
9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään." ( Luuk 19)
Sen vuoksi on aivan luonnollista kysyä sellaiselta kommentoijalta, joka jakaa tuon fariseuksen tavoin ihmisiä "meihin" ja "teihin", ylenkatsoen "meistä" käsin muita.
"Meidän tiimi", joka kirjoittaa vastoin Raamatun ilmoitusta, tai vääristää sitä, tai käyttää toisten lyömiseen, ei toimi Kristuksen sanaan ojentautuneena.
Myöskin, jos vieraat opit ovat "meidän tiimin" evankeliumia, niin se on silloin toista evankeliumia, josta uskovat ja pyhät Jeesuksessa Kristuksessa pysyvät erossa, eivät ota sellaista "meidän tiimin" julistusta vastaan.
8 Ottakaa vaari itsestänne, ettette menetä sitä, minkä me olemme työllämme aikaansaaneet, vaan että saatte täyden palkan.
9 Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.
10 Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
11 sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.
(2. Joh )
On siis väliä, keitä ovat ne "me", jotka itseään suosittelevat.
Mutta valo paljastaa pimeyden, Raamatun ilmoitus, Kristuksen sana, Jumalan Hengen johdatus, paljastaa pimeyden pyrkimykset ihmisopein eksyttää Jeesuksen pyhiä, uskovia.
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenAivan – kirjoituksesi todella osoittaa sen, mistä puhe oli. Vihdoin joku, joka ei suinkaan nosta itseään muiden yläpuolelle tai jaa kanssaihmisiä “meihin” ja “teihin”! On virkistävää lukea tekstiä, jossa rakkaudellisesti, aivan ilman farisealaisia yleistyksiä, julistetaan että "meidän tiimi" seisoo oikean evankeliumin varassa – ja muut, no, he nyt sitten vain eksyttävät, vääristelevät ja joutuvat pahoihin tekoihin osallisiksi.
Kerrassaan nöyrä ja rakentava sävy, joka varmasti rohkaisee Kristuksen omia yhtenäisyyteen ja rakkauteen. Jos kaikki puhuisivat näin, ei kirkon piirissä varmasti olisi enää mitään hajaannusta tai jakolinjoja. Sitä se totisesti on: publikaanin mielenlaatu täydessä loistossaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan – kirjoituksesi todella osoittaa sen, mistä puhe oli. Vihdoin joku, joka ei suinkaan nosta itseään muiden yläpuolelle tai jaa kanssaihmisiä “meihin” ja “teihin”! On virkistävää lukea tekstiä, jossa rakkaudellisesti, aivan ilman farisealaisia yleistyksiä, julistetaan että "meidän tiimi" seisoo oikean evankeliumin varassa – ja muut, no, he nyt sitten vain eksyttävät, vääristelevät ja joutuvat pahoihin tekoihin osallisiksi.
Kerrassaan nöyrä ja rakentava sävy, joka varmasti rohkaisee Kristuksen omia yhtenäisyyteen ja rakkauteen. Jos kaikki puhuisivat näin, ei kirkon piirissä varmasti olisi enää mitään hajaannusta tai jakolinjoja. Sitä se totisesti on: publikaanin mielenlaatu täydessä loistossaan.Taisi olla eilen Ylen uutissivustolla juttu uskovasta urheilijasta.
Joka voitettuaan Suomen mestaruuden aitajuoksussa, heti maaliin tultuaan, suuteli esille nostamaansa Raamattua.
Jutusta käy ilmi se jakolinja, millä on merkitystä.
Palaute oli jossakin määrin myönteistä, mutta suuremmalta osin paheksuvaa.
Tästä on kysymys, siitä jakolinjasta, millä on valtava merkitys.
Tässä linkki tuohon uutiseen.
https://yle.fi/a/74-20162841
Ja tässä keskusteluketjussa ja viime aikoina muissa Raamatun ilmoitukseen pohjautuvissa aloituksissa on tullut esille sitten tämä kirjoittaja, joka kirjoittaa naamioiden Raamatun ilmoitusta "meidän oppiinsa", sitä mieltymyksiinsä häpäisten.
>> Anonyymi 2025-06-02 17:21:01 >>
Uskovat, Jeesuksen pyhät, ovat kalliisti ostetut.
23 Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia. ( 1Kor 7)
Ja mitä yhteistä on Jeesukseen uskovilla ja Jeesukseen uskomattomilla.
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
( 2Kor 6)
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taisi olla eilen Ylen uutissivustolla juttu uskovasta urheilijasta.
Joka voitettuaan Suomen mestaruuden aitajuoksussa, heti maaliin tultuaan, suuteli esille nostamaansa Raamattua.
Jutusta käy ilmi se jakolinja, millä on merkitystä.
Palaute oli jossakin määrin myönteistä, mutta suuremmalta osin paheksuvaa.
Tästä on kysymys, siitä jakolinjasta, millä on valtava merkitys.
Tässä linkki tuohon uutiseen.
https://yle.fi/a/74-20162841
Ja tässä keskusteluketjussa ja viime aikoina muissa Raamatun ilmoitukseen pohjautuvissa aloituksissa on tullut esille sitten tämä kirjoittaja, joka kirjoittaa naamioiden Raamatun ilmoitusta "meidän oppiinsa", sitä mieltymyksiinsä häpäisten.
>> Anonyymi 2025-06-02 17:21:01 >>
Uskovat, Jeesuksen pyhät, ovat kalliisti ostetut.
23 Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia. ( 1Kor 7)
Ja mitä yhteistä on Jeesukseen uskovilla ja Jeesukseen uskomattomilla.
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
( 2Kor 6)
Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.
Usko ToivonenMielenkiintoinen juttu ja ilmiö. Mutta herää kysymys: mistä arvelet johtuvan, että kristillisen uskon julkinen ilmaiseminen urheilukentällä herättää paheksuntaa?
Entä jos urheilija olisi maalin jälkeen nostanut esiin Pride-lipun, pitänyt yllään Black Lives Matter -paitaa, viitannut palestiinalaisasiaan, näyttänyt feminististä tunnusta, nostanut esiin Ukrainan lipun tai pitänyt kylttiä, jossa vaaditaan ilmastotekoja? Olisiko vastaanotto ollut yhtä kielteinen – vai jopa rohkeana ja modernina pidetty kannanotto?
- Anonyymi
>>>>”He saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan” (Room. 3:24).<<<<<
Millä tavalla saavat?
”ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.”
Roomalaiskirje 3:24-26
”Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.”
Roomalaiskirje 3:21-26 FB38
”Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".”
1. Korinttilaiskirje 1:30-31 FB38
”Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, ja uskoneet sen, pantu sinetiksi luvattu Pyhä Henki, joka on meidän perintömme vakuutena hänen omaisuutensa lunastamiseksi, hänen kirkkautensa ylistykseksi.”
Kirje efesolaisille 1:13-14 FINRK
”Älkää antako tilaa Paholaiselle. Joka on varastanut, älköön enää varastako, vaan pikemminkin tehköön työtä, ahkeroiden käsillään sitä, mikä on hyvää, niin että hänellä olisi antaa tarvitsevalle. Älköön suustanne lähtekö mitään sopimatonta puhetta vaan ainoastaan sellaista, mikä on hyvää, tarpeellista ja rakentavaa, mieluista niille, jotka kuulevat. Älkää tehkö murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on annettu teille sinetiksi lunastuksen päivää varten. Kaikki katkeruus, kiukku, viha, huuto ja herjaaminen, kaikenlainen pahuus olkoon pois teistä. Olkaa toisianne kohtaan ystävällisiä ja hyväsydämisiä ja antakaa toisillenne anteeksi, niin kuin Jumalakin on Kristuksessa antanut teille anteeksi.”
Kirje efesolaisille 4:27-32 FINRK - Anonyymi
s-seutulainen ei ole koskaan tehnyt parannusta. Hänen elämänsä on synnissä kieriskelyä ja synti halitsee hänen ajauksiaan ja synti on hänelle kaikki kaikessa.
- Anonyymi
"Olen kurja ja köyhä" on eräs usein esiintyvä Psalmien sanonta (40:18, 70:6, 86:1).
On merkillistä, että voittoisa elämä Kristuksessa on juuri kurjana ja köyhänä olemista. Se yltäkylläisyys ja elämä, jonka Kristus antaa, koetaan tässä maailmanajassa vanhurskauden isoamisena ja janoamisena.
Se on sitä köyhyyttä, joka vie joka päivä anomaan kaikkea Jeesukselta. Se on köyhyyttä, jossa kuitenkin toivotaan ja odotetaan. "Mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken" (2 Kor 6: 10).
Se ei ole katkeraa köyhyyttä, vaan siinä omistetaan jo nyt mittaamattoman paljon. Mutta "ei vielä ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee" (1 Joh 3:2).
( Olavi Peltola)
-
Sinua ei pelasta uskosi laatu, vaan pelastut vain menemällä Jeesuksen luo. Jos sinua siis ahdistaa uskosi laatu, vie se Jeesukselle eli salli hänen antaa sinulle kylmyytesi anteeksi, sillä senkin rakas Herrasi voi antaa anteeksi.
Pitäytyessäsi Golgataan Jumala ei laske kertoja. Vaikka itket ja vapiset, vaikka olet kova ja kylmä, vaikka laitasi on ihan miten tahansa, sinun on vain tultava Jeesuksen luo sellaisena kuin olet ollaksesi Jumalan lapsi.
Se usko joka menee Jeesuksen luo huonona ja huonoudestaan huolimatta, on pelastavaa uskoa, vaikka se olisi miten heikkoa tahansa. Juuri se usko voittaa maailman 1 Joh 5:4, ja kuolettaa lihan Room 8:13, Gal 5:24.
( Olav Valen-Sendstad)
s-seutulainen- Anonyymi
Hyviä ajatuksia, Elämä Kristuksessa.
Jokaista Jumalan lasta Jeesuksessa Kristuksessa kuljettaa, johdattaa, Jumalan Henki.
Jumalan armosta, uskon kautta Jeesukseen Kristukseen syntiemme sovittajana ja pimeyden vallan voittajana.
Jumalan armo kasvattaa uskossa vaeltamisen aikana.
11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.
15 Puhu tätä ja kehoita ja nuhtele kaikella käskyvallalla. Älköön kukaan sinua halveksiko.
( Tiit 2)
Ei ole kuin yksi, josta kerskata, Jeesus Kristus, jota pimeys, pimeyden valtias, ei saanut valtaansa. (5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa. Joh 1)
17 Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra.
18 Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee. ( 2Kor 10)
Voittava usko on Jumalasta syntyneillä.
1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.
2 Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
4 sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.
5 Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika?
(1Joh 5)
Kuten tuossa on ilmoitettu uskon kautta Jeesukseen Kristukseen Jumala synnyttää uudeksi.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. ( Joh 1)
Jalot astiat jaloa käyttöä varten.
19 Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee".
20 Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.
22 Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä. (2Tim 2)
Uskovan, Jeesuksen pyhän, tunniste on Raamatussa ilmoitettu siten, että he avuksensa huutavat ( rukoilevat ) Herran nimeä.
Ja tässä mainitaan, puhtaasta sydämestä käsin.
Pelastuksen evenkeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen - Anonyymi
Mutta kun ze mememinem Jeesuksen luokse vaatii oman ratkaisevan päätöksen tehdä se !
Sitten kun on mennyt, sas zen armon että pelastus tulee omaksi, ei sitä vastia voi, armosta annetaan.
- Anonyymi
Vanhurskas on se joka tekee uskon ja vanhurskauden tekoja ja synnintekoja ei ole niitä . Meillä tulis olla Vanhurskauden hedelmiä joka vanhurskaus antaa. Peräkuulutanko me Jumalalta niitä ja annetaan Hänen tehdä meitä synnittömiä ja Vanhurskaita.
Ei olla Pyhä Raamatun matkioita niinkuin monet lihalliset . Tyypillinen on Lestadiolaiset jotka ovat Hukanneet Oikea Heraätyksen ja sen Voiman ja nyt pyrivät matkia Pyhä Henki..
Voi VOI tuo sun opettaja Rosenius ja Lutterin lihallista opetusta ap.. - Anonyymi
Jersuz kun kulki pitkin kyliä, ei hän jakanut mitään armoa tien varzien ihmisille, vasn niile jotka jalkautuivat hänen tykönsä ja pyysivät mitä pyysivätkin.
Pyutämättä ei kukaan saanut mitään.- Anonyymi
Se on armoa, että pyytäjä voi saada!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693