Sata kilometriä ajoa kolmella eurolla. Ei ole kallista!
Mutta sitten, kun sähköautolla ajaa, parhaimmillaan liikkuminen on hyvin halpaa.
Kuten oppaassa todetaan, hyvä työluku hahmottamaan sähköauton energiakustannuksia on 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohti. Jos kotisähkö maksaa siirtomaksuineen esimerkiksi 0,15 euroa kilowattituntia kohti, menee sadalla kilometrillä sähköä kolme euroa.
Jos olet siis paljon ajava kotilataaja, halvat ajokustannukset kompensoivat nopeasti sähköauton korkeaa ostohintaa.
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/11-12a-2025/100-kilometria-ajoa-3-eurolla-ei-hassumpaa/
100 kilometriä ajoa 3 eurolla, ei hassumpaa
52
422
Vastaukset
- Anonyymi
Neljäsosa pakoputkiauton käyttövoimasta.
- Anonyymi
Diiselini käyttövoimasta kuitenkin puolet .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diiselini käyttövoimasta kuitenkin puolet .
Sähköautolla ajaa kolmella eurolla sata kilometriä ja polttomoottoriautolla se maksaa 10 -12 euroa olipa auto millainen tahansa. Kaikki muu on pelkkää kuvitelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautolla ajaa kolmella eurolla sata kilometriä ja polttomoottoriautolla se maksaa 10 -12 euroa olipa auto millainen tahansa. Kaikki muu on pelkkää kuvitelmaa.
Sen 300 km ajomatkan aikana vatkaimen arvo laski 4 €(* Lisäksi tulee 1-3 €/100 km rengaskulut.
Juuri toisella forumilla nähty avautuminen EQS panssarivaunusta, joka syö renkaiden sisäsyrjät kankaille ja satsi maksaa pitkälti toista tonnia.
Kun maantieajoon kelvollisten vatkaimien hinnat lähempänä 50 k€ ja arvonalenema 20 %/vuosi, niin arvonalenema on aika tarkalleen 1 €/h. 50 € viikonloppuna jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen 300 km ajomatkan aikana vatkaimen arvo laski 4 €(* Lisäksi tulee 1-3 €/100 km rengaskulut.
Juuri toisella forumilla nähty avautuminen EQS panssarivaunusta, joka syö renkaiden sisäsyrjät kankaille ja satsi maksaa pitkälti toista tonnia.
Kun maantieajoon kelvollisten vatkaimien hinnat lähempänä 50 k€ ja arvonalenema 20 %/vuosi, niin arvonalenema on aika tarkalleen 1 €/h. 50 € viikonloppuna jne."Sen 300 km ajomatkan aikana vatkaimen arvo laski 4 €"
Eli saman verran kuin saman hintaluokan polttiksenkin arvo laskee.
" Lisäksi tulee 1-3 €/100 km rengaskulut."
Sama juttu, ei eroa polttikseen. Joskin oma kokemus tähän saakka on että sähköauto kuluttaa renkaita itse asiassa vähemmän.
"Juuri toisella forumilla nähty avautuminen EQS panssarivaunusta, joka syö renkaiden sisäsyrjät kankaille ja satsi maksaa pitkälti toista tonnia."
Jos pyöränkulmat on pielessä niin mikä tahansa auto syö renkaat ennenaikaisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautolla ajaa kolmella eurolla sata kilometriä ja polttomoottoriautolla se maksaa 10 -12 euroa olipa auto millainen tahansa. Kaikki muu on pelkkää kuvitelmaa.
Ja arvonalenema sähköautolla 5 e per kilometri. Halpaa on.
- Anonyymi
Paljon ajava kotilataaja kyllä . Kilometrejä pitää tulla yli 25 tkm / vuosi , muutoin ei säästä mitään . Jos takuuajan jälkeen hajoaa sähkömoottori, invertteri tai konvertteri, niin mitään säästöä ei tule vaikka paljon ajaisikin .
- Anonyymi
Miksi kilometrejä pitäisi tulla ”yli 25 tkm/ vuosi, kun aivan jokainen kilometri on halvempi kuin pakoputkiautolla.
Jos pakoputkiautosta hajoaa takuuajan jälkeen moottori, vaihteisto, tms., niin sillä ajaminen tulee vieläkin kalliimmaksi. - Anonyymi
Outoa tekstiä. Jokainen kilometri on säästöä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kilometrejä pitäisi tulla ”yli 25 tkm/ vuosi, kun aivan jokainen kilometri on halvempi kuin pakoputkiautolla.
Jos pakoputkiautosta hajoaa takuuajan jälkeen moottori, vaihteisto, tms., niin sillä ajaminen tulee vieläkin kalliimmaksi.Jos ostaa kalliin sähköauton ja ajaa sillä normaalin autoilijan ajomääriä niin ei taatusti säästä verrattuna polttikseen. Useimmille suomalaisille sähköauto on kalliimpi kuin polttis myös pitkällä tähtäimellä. Itsekin olen laskenut että sähköauto on aivan liian kallis.
Sähköautofanaatikot ovat selvästikin harhaisia laskukyvyttömiä idiootteja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ostaa kalliin sähköauton ja ajaa sillä normaalin autoilijan ajomääriä niin ei taatusti säästä verrattuna polttikseen. Useimmille suomalaisille sähköauto on kalliimpi kuin polttis myös pitkällä tähtäimellä. Itsekin olen laskenut että sähköauto on aivan liian kallis.
Sähköautofanaatikot ovat selvästikin harhaisia laskukyvyttömiä idiootteja."Sähköautofanaatikot ovat selvästikin harhaisia laskukyvyttömiä idiootteja."
Laita meille laskelma mikä vastaa autoilijoiden vuosittaista keskiarvoa kilometreissä että polttomoottoriautolla ajo kannattaa. Kerro tulos ja millä tarkoilla arvoilla sen teit. Ja turha verrata jotain tonnin pommia uuteen sähköautoon, sillä samoin voidaan tehdä vertaamalla yli 10 vuotiasta sähköautoa uuteen polttomoottoriautoon. Vertailun arvot pitäisi olla myös tasavertaisia esim. bensiini Huyndai Kona ja täyssähkö Hyundai Kona suurinpiirtein samalla vuosimallilla.
Katotaan nyt sitten sitä sinun "viisasta laskelmaasi".
https://autokalkulaattori.fi/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outoa tekstiä. Jokainen kilometri on säästöä.
Patteriauton arvo vaan nousee. Sähköauto on oikeastaan sijoitus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähköautofanaatikot ovat selvästikin harhaisia laskukyvyttömiä idiootteja."
Laita meille laskelma mikä vastaa autoilijoiden vuosittaista keskiarvoa kilometreissä että polttomoottoriautolla ajo kannattaa. Kerro tulos ja millä tarkoilla arvoilla sen teit. Ja turha verrata jotain tonnin pommia uuteen sähköautoon, sillä samoin voidaan tehdä vertaamalla yli 10 vuotiasta sähköautoa uuteen polttomoottoriautoon. Vertailun arvot pitäisi olla myös tasavertaisia esim. bensiini Huyndai Kona ja täyssähkö Hyundai Kona suurinpiirtein samalla vuosimallilla.
Katotaan nyt sitten sitä sinun "viisasta laskelmaasi".
https://autokalkulaattori.fi/Ai, onpas vakuuttavaa. Eli keskimääräisillä ajomäärillä (toisin sanoen puolet ajaa tuota vähemmän) ainakin tuossa esimerkkitapauksessa menee 10 vuotta, että säästää euroakaan. Ja tämäkin lähinnä teoriassa. Suurella osalla teoreettiseen säästämiseen menee reilusti yli 20 vuotta.
Ja keskituloiset eivät koskaan osta uutta autoa, ei sähköautoa eikä polttomoottoriautoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, onpas vakuuttavaa. Eli keskimääräisillä ajomäärillä (toisin sanoen puolet ajaa tuota vähemmän) ainakin tuossa esimerkkitapauksessa menee 10 vuotta, että säästää euroakaan. Ja tämäkin lähinnä teoriassa. Suurella osalla teoreettiseen säästämiseen menee reilusti yli 20 vuotta.
Ja keskituloiset eivät koskaan osta uutta autoa, ei sähköautoa eikä polttomoottoriautoa.Mutta et vieläkään laittanut sitä laskelmaasi näkyville.
Etkö osaa laskea? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta et vieläkään laittanut sitä laskelmaasi näkyville.
Etkö osaa laskea?Jos käytetään kilometrimääränä 10 tkm per vuosi ja hintaero bensa- ja sähköauton välillä on 15 000 euroa niin ei tuota eroa alle 15 vuodessa kuro.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos käytetään kilometrimääränä 10 tkm per vuosi ja hintaero bensa- ja sähköauton välillä on 15 000 euroa niin ei tuota eroa alle 15 vuodessa kuro.
Laita nyt vaan se laskelmasi esille, jossa näkyy hinnat euroina.
Vai etkö osaakaan laskea edes niin yksinkertaista tehtävää? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laita nyt vaan se laskelmasi esille, jossa näkyy hinnat euroina.
Vai etkö osaakaan laskea edes niin yksinkertaista tehtävää?Voithan sinäkin se laskelman kirjoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voithan sinäkin se laskelman kirjoittaa.
Voisin tietenkin ja olen sen jo muutaman kerran tänne laittanutkin, mutta kun siinä pakoputkiauton kulut on vuodessa tuhansia euroja suuremmat, niin se ei kelpaa tuolle pakoputkifanatikolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta et vieläkään laittanut sitä laskelmaasi näkyville.
Etkö osaa laskea?Ei minun tarvitse itsestäänselvyyksiä laskelmilla osoittaa. Kaikki kyllä tietää miten asiat on!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei minun tarvitse itsestäänselvyyksiä laskelmilla osoittaa. Kaikki kyllä tietää miten asiat on!!!
Niin, on itsestäänselvää, että useimmille suomalaisille polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, on itsestäänselvää, että useimmille suomalaisille polttis tulee halvemmaksi kuin sähköauto.
Tulee halvemmaksi niille, joilla on kotilatausmahdollisuus. Jos joutuu lataamaan jatkuvasti suurteholatureilla, niin kannattavuus alkaa olla näennäistä. Ja joutuuhan sitä, jos vaihtoehto on 11 kW laturi kaupan, kirjaston tms. pihassa. Harva jaksaa notkua latureilla tuntikausia...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee halvemmaksi niille, joilla on kotilatausmahdollisuus. Jos joutuu lataamaan jatkuvasti suurteholatureilla, niin kannattavuus alkaa olla näennäistä. Ja joutuuhan sitä, jos vaihtoehto on 11 kW laturi kaupan, kirjaston tms. pihassa. Harva jaksaa notkua latureilla tuntikausia...
Ensinnäksin, suurella osalla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Eikä sähköauto ole kannattava useimmille niistäkään, jotka voisi ladata kotona. Nimittäin useimmat ostavat alle 10 tonnia maksavan auton eikä siinä hintaluokassa ole yhtäkään käyttökelpoista sähköautoa. Itse asiassa useimmille ei ole yhtäkään käyttökelpoista käytettyä sähköautoa alle 20 tonnin hintaluokassakaan.
Ja keskituloisen ei kannata käyttää montaa kymppitonnia autoon. Varsinkin uuden auton ostaminen olisi typeryyden huippu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensinnäksin, suurella osalla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Eikä sähköauto ole kannattava useimmille niistäkään, jotka voisi ladata kotona. Nimittäin useimmat ostavat alle 10 tonnia maksavan auton eikä siinä hintaluokassa ole yhtäkään käyttökelpoista sähköautoa. Itse asiassa useimmille ei ole yhtäkään käyttökelpoista käytettyä sähköautoa alle 20 tonnin hintaluokassakaan.
Ja keskituloisen ei kannata käyttää montaa kymppitonnia autoon. Varsinkin uuden auton ostaminen olisi typeryyden huippu.Niin käytettyjä sähköautoja ei kaikissa hintaluokissa ole vielä tarjolla. Kannattavuuden kanssa taas sillä ei ole mitään tekemistä, koska eipä sellaisen asian kannattavuutta voi mitata mitä ei ole olemassa.
Sillä taas onko rahasumman x sijoittaminen autoon yleisesti ottaen järkevää vai ei kustannusvertailun näkökulmasta ole merkitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin käytettyjä sähköautoja ei kaikissa hintaluokissa ole vielä tarjolla. Kannattavuuden kanssa taas sillä ei ole mitään tekemistä, koska eipä sellaisen asian kannattavuutta voi mitata mitä ei ole olemassa.
Sillä taas onko rahasumman x sijoittaminen autoon yleisesti ottaen järkevää vai ei kustannusvertailun näkökulmasta ole merkitystä.Kun yksittäinen kotitalous tekee kustannusvertailun niin hän tekee sen yksinkertaisesti omilla luvuillaan. Muiden tekemisillä ei silloin ole paskankaan väliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin käytettyjä sähköautoja ei kaikissa hintaluokissa ole vielä tarjolla. Kannattavuuden kanssa taas sillä ei ole mitään tekemistä, koska eipä sellaisen asian kannattavuutta voi mitata mitä ei ole olemassa.
Sillä taas onko rahasumman x sijoittaminen autoon yleisesti ottaen järkevää vai ei kustannusvertailun näkökulmasta ole merkitystä."Niin käytettyjä sähköautoja ei kaikissa hintaluokissa ole vielä tarjolla."
Sopivia sähköautoja ei ole edes uusissa autoissa useimpien autoilijoiden kannalta. Monissa kategorioissa ainoat sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Niin käytettyjä sähköautoja ei kaikissa hintaluokissa ole vielä tarjolla."
Sopivia sähköautoja ei ole edes uusissa autoissa useimpien autoilijoiden kannalta. Monissa kategorioissa ainoat sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.Itse olen katsonut kaikkia uusia sähköautoja enkä ole löytänyt yhtäkään kelvollista kohtuuhintaista uutta sähköautoa. En yhtä ainutta. Tuntuu siltä että nykyiset autovalmistajat lähinnä tuottaa surkeaa paskaa tehtaistaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse olen katsonut kaikkia uusia sähköautoja enkä ole löytänyt yhtäkään kelvollista kohtuuhintaista uutta sähköautoa. En yhtä ainutta. Tuntuu siltä että nykyiset autovalmistajat lähinnä tuottaa surkeaa paskaa tehtaistaan.
Minkä lisäksi kaikki nykyautot ovat oksettavan rumia sekä ulkoa että sisältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kilometrejä pitäisi tulla ”yli 25 tkm/ vuosi, kun aivan jokainen kilometri on halvempi kuin pakoputkiautolla.
Jos pakoputkiautosta hajoaa takuuajan jälkeen moottori, vaihteisto, tms., niin sillä ajaminen tulee vieläkin kalliimmaksi.Jos osaisit laskea autoilun kustannuksia, voisit ymmärtää miksi pitäisi ajaa yli 25 tkm/ vuosi . Vinkkinä voin kysyä sinulta, että missä ajassa sähköauton korkeampi hankintahinta pitäisi kuoleentua ? Kun tein tuollaisen laskelman, niin tulos oli . 165 tkm ajon jälkeen hintaero olisi kuoletettu . Minulla menisi siihen yli 6 vuotta . Ei ole sähköauto minulle hyvä vaihtoehto .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos osaisit laskea autoilun kustannuksia, voisit ymmärtää miksi pitäisi ajaa yli 25 tkm/ vuosi . Vinkkinä voin kysyä sinulta, että missä ajassa sähköauton korkeampi hankintahinta pitäisi kuoleentua ? Kun tein tuollaisen laskelman, niin tulos oli . 165 tkm ajon jälkeen hintaero olisi kuoletettu . Minulla menisi siihen yli 6 vuotta . Ei ole sähköauto minulle hyvä vaihtoehto .
Riippuu niin tapauksesta, läheskään aina siinä hankintahinnassa kun ei ole eroa. Tai se voi olla jopa edullisempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos osaisit laskea autoilun kustannuksia, voisit ymmärtää miksi pitäisi ajaa yli 25 tkm/ vuosi . Vinkkinä voin kysyä sinulta, että missä ajassa sähköauton korkeampi hankintahinta pitäisi kuoleentua ? Kun tein tuollaisen laskelman, niin tulos oli . 165 tkm ajon jälkeen hintaero olisi kuoletettu . Minulla menisi siihen yli 6 vuotta . Ei ole sähköauto minulle hyvä vaihtoehto .
Edellinen mersuni oli suunnilleen saman hintainen kuin nykyinen Teslani ja aivan jokainen kilometri on Teslalla huomattavasti halvempi.
- Anonyymi
Muut kulut yli 40 euroa.
- Anonyymi
Audin, Bemarin ja Mersun sähköautojen hinnat ovat alkaen noin 60000 e. Saa ajaa melko kauan ennenkuin hinta alkaa tuomaan itsensä takaisin. Sen takia ajankin hyväkuntoisella bensa-premiumautollani vielä todella kauan.
- Anonyymi
Mutta jos taas verrataaan omenoita omenoihin niin et noilta merkeiltä 60000 eurolla kovin kummoista uutta polttomoottoriautoakaan saa. Eli samaa suuruusluokkaa siitä autosta joutuu maksamaan voimalinjasta riippumatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos taas verrataaan omenoita omenoihin niin et noilta merkeiltä 60000 eurolla kovin kummoista uutta polttomoottoriautoakaan saa. Eli samaa suuruusluokkaa siitä autosta joutuu maksamaan voimalinjasta riippumatta.
Suomessa uutena myytyjen autojen keskihinta oli muutama vuosi sitten 30 000 €.
30 tonnilla ei kummoista patterivatkainta saa. Halvimmat vekottimet puhtaasti kaupunkiajoon, puuttu akun lämmitystä, akku voi olla vain 40 kWh eli toimintamatka sellaista 250 km, kehnot kaukovalot jne. Vastaavia polttomoottoriautoja saa paljon halvemmalla, alkaen 20 tonnilla.
Pitää latoa liki 50 k€ tiskiin, jotta saa maantieajoonkin passelin vatkaimen. Ja kas kummaa, Suomessa uutena rekisteröityjen vatkaimien keskihinta on 47 000 €.
Kymppitonninkin hintaerolla 1. omistaja maksaa bensat + hitusen suuremmat huoltokulut. Sekä välttää riskin kymppitonnien korjauskuluista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa uutena myytyjen autojen keskihinta oli muutama vuosi sitten 30 000 €.
30 tonnilla ei kummoista patterivatkainta saa. Halvimmat vekottimet puhtaasti kaupunkiajoon, puuttu akun lämmitystä, akku voi olla vain 40 kWh eli toimintamatka sellaista 250 km, kehnot kaukovalot jne. Vastaavia polttomoottoriautoja saa paljon halvemmalla, alkaen 20 tonnilla.
Pitää latoa liki 50 k€ tiskiin, jotta saa maantieajoonkin passelin vatkaimen. Ja kas kummaa, Suomessa uutena rekisteröityjen vatkaimien keskihinta on 47 000 €.
Kymppitonninkin hintaerolla 1. omistaja maksaa bensat hitusen suuremmat huoltokulut. Sekä välttää riskin kymppitonnien korjauskuluista.Jos se ihan karvalakki-mallin pikkuauto riittää omiin tarpeisiin, niin siihen verraten kieltämättä sähköauto on selvästi kalliimpi. Tosin voi samalla myös todeta että aivan noita pienimpiä automalleja myydään varsin vähän, eli jostain syystä hyvin moni kuitenkin päätyy hieman isompaan autoon.
Onhan sitten se 50 k€ paljon rahaa, mutta vähänkin isompi auto tuppaa tuon verran maksamaan, oli voimanlähde mikä tahansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta jos taas verrataaan omenoita omenoihin niin et noilta merkeiltä 60000 eurolla kovin kummoista uutta polttomoottoriautoakaan saa. Eli samaa suuruusluokkaa siitä autosta joutuu maksamaan voimalinjasta riippumatta.
Kyllä. Toisaalta jo 10.000 eurolla saa kelvollisen, jopa hyvän polttomoottoriauton. Samalla rahalla ei todellakaan saa vastaavaa, eikä edes kelvollista sähköautoa.
Keskivertoautoilijalle sopivaan ja kelvolliseen sähkikseen pitää sijoittaa useampi kymppitonni, ei siitä mihinkään pääse.
T: Vähän käytetty ID4 GTX / 50.000 €. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Toisaalta jo 10.000 eurolla saa kelvollisen, jopa hyvän polttomoottoriauton. Samalla rahalla ei todellakaan saa vastaavaa, eikä edes kelvollista sähköautoa.
Keskivertoautoilijalle sopivaan ja kelvolliseen sähkikseen pitää sijoittaa useampi kymppitonni, ei siitä mihinkään pääse.
T: Vähän käytetty ID4 GTX / 50.000 €.Mutta sillä 10000 eurolla ei saa iältään ja kilometreiltään vaikka sitä 50000 euron Id.4:sta vastaavaa autoa joten tuollaiset vertailut on aivan puuta heinää.
Sinänsä toki on totta että 10000 eurolla ei oikein käytettyä sähköautoa saa. Vielä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta sillä 10000 eurolla ei saa iältään ja kilometreiltään vaikka sitä 50000 euron Id.4:sta vastaavaa autoa joten tuollaiset vertailut on aivan puuta heinää.
Sinänsä toki on totta että 10000 eurolla ei oikein käytettyä sähköautoa saa. Vielä.Olet oikeassa, kannattaa odotella sähköauton hankkimista vielä ainakin vuoteen 2040 saakka.
- Anonyymi
Taas persaukiset pakoputkipojat selittelevät, miksi eivät osta sähköautoa, vaikka syynä on pelkästään rahattomuus.
- Anonyymi
Niin, ehkä minuakin voisi sanoa pakoputkipojaksi, vaikka en enää ihan poikanen olekaan. Taloudestamme löytyy ID4 GTX.än lisäksi matkailuauto, moottoripyörä, mönkijä, 2 kpl ruohonleikkureita. 2 kpl perämoottoreita, raivaussaha, aggregaatti sekä lumilinko. Näissä on tosiaan melkoinen yhteenlaskettu määrä pakoputkia.
Mut joo, en ole vielä löytänyt kelvollista ja kohtuuhintaista korvaajaa muulle, kuin henkilöautolle. Senkin kelvollisuus on kovilla pakkasilla siinä ja tässä, hyvin ollaan kuitenkin pärjätty. Lämpöä riittää ja kulkee hienosti, mutta ne huikeat kulutuslukemat >> rangen putoaminen 50%. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ehkä minuakin voisi sanoa pakoputkipojaksi, vaikka en enää ihan poikanen olekaan. Taloudestamme löytyy ID4 GTX.än lisäksi matkailuauto, moottoripyörä, mönkijä, 2 kpl ruohonleikkureita. 2 kpl perämoottoreita, raivaussaha, aggregaatti sekä lumilinko. Näissä on tosiaan melkoinen yhteenlaskettu määrä pakoputkia.
Mut joo, en ole vielä löytänyt kelvollista ja kohtuuhintaista korvaajaa muulle, kuin henkilöautolle. Senkin kelvollisuus on kovilla pakkasilla siinä ja tässä, hyvin ollaan kuitenkin pärjätty. Lämpöä riittää ja kulkee hienosti, mutta ne huikeat kulutuslukemat >> rangen putoaminen 50%.Onko tuo lonkswaakkeni todellakin noin paska talviajossa?
Oman Teslani ympärivuotinen kulutus 80tkm:n matkalta on 16 kWh/100 km ja talvella rangen lasku on enimmillään ollut n. 30%.
- Anonyymi
Tankillisella 700km 1500kg vaunun kanssa eikä tarvi pitää 6 lataustaukoa tuolla matkalla. En mieti sekunttiakaan sähköautoja ennen kuin tulee ns palamattomat akut ja 2x lifepo4 kw/painoa kohti.
- Anonyymi
Jep. Ei ole keskiverto-sähkiksestä vaunun vetoon, eikä edes sellaisen peräkärryn vetoon, jossa on paljon tuulipinta-alaa eli ilmanvastusta.
Lainasin naapurin isokuomullista kärryä keväällä nollakelissä, maantiekulutus yli 30 kWh sataselle. Ei ollut mikään raskas kärry, vaan jarruton ja kuormaakin oli max 500 kg.
Jos meinaa vetää vaunua sähköautolla, niin joku poksi tai kevyt retkeilyvaunu voi joten kuten toimia. Keskiverto 1500 kg vaunu, niin reissaaminen menee vaikeaksi. Ja jos vaunu on vielä 250 cm leveä, niin hoh-hoijaa. Sellaisen yhdistelmän kulutus 80 vauhdilla on kesäkelissäkin varmaan 40 kWh sataselle - jos riittääkään.
Jotain piti keksiä, sillä ollaan reissattu vaunulla jo pitkään... Eihaluttu luopua harrastuksesta ja
ratkaistiin asia siten, että vaunu vaihtui matkailuautoon. On muuten aika paljon kätevämpi kuin auto-vaunu yhdistelmä.
- Anonyymi
Saisinpa kotitalous sähköä 0,15c/kwh Nyt maksan yli 0,30c/kwh. Missä päin asutte kun on noin edullista sähköä vai onko auton lataus sähkö noin halpaa?
- Anonyymi
Älä nyt valehtele, missään Suomessa ei makseta noin paljon sähköstä. Keksit selvästikin luvut hatusta.
- Anonyymi
Vain täysi idiootti maksaisi sähköstään noin paljon.
- Anonyymi
Kannattaisi varmaan päivittää sähkösopimus. Sähkö maksaa kiinteällä sopparilla luokkaa 8 c/kWh + siirto n. 5 c/kWh.
Pörssisähkö vielä halvempaa...
- Anonyymi
Patteriauton Maailma lehti meni boikottiin.
- Anonyymi
Eikö totuus olekin ikävää😁
- Anonyymi
Perheellisen on turha hehkuttaa säästöä, vaimo ne rahat kuitenkin tuhlaa.
- Anonyymi
Onhan se helpompaa maksaa vaimon kulut kun rahat ei mene valtion pohjattomaan kassaan polttoaineveroja maksaessa.
- Anonyymi
Olenkin aina ihmetellyt miksi polttisautoilla ajavien miesten vaimojen naama on niin hapan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun533896KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar912290Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo451972- 221763
- 281516
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?261481- 151152
- 311118
- 1061043
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale791022