No nyt kun loppujen lopuks sain varattua näyttelypaikan mun valokuvanäyttelylle. Minkä oon jo vuosia teille luvannu. Niin nyt en keksi sille mitään nimee.
No viimeks se oli Kadonnu Arkkitehtuuri ja tosi hätäseen keksitty eikä kovin kummonen. Niin nyt mietin jotain räväkämpää. Siinähän on oikeestaan kaks puolta, toinen on tää arkkitehtuuri, kadonneita julkisivuja, kouluista tehtaista, vanhainkodeista, sekä myös sisustusta. Toinen puoli on taas nää sisään jääneet koneet, työvälineet. Liittyy ammattiin ja useinmiten kadonneisiin ammatteihin, kauas kiinaan poistuneet. Liikkeelle aattelin lähteä kotikunnasta, kaikkien tuntemia paikkoja ja siitä laajentaen koko suomeen ja ulkopuolelle.
Eli se ei voi enää olla kadonnut arkkitehtuuri, ei kadonneet ammatit, kadonneet työt, työympäristöt. Kadonnut maailma. Heittäkää ilmaan jotakin please.
Haetaan Nimee näyttelylle
44
434
Vastaukset
- Anonyymi
Tiilen takaa 🤔, Savuna ilmaan...
No kysy vaikka tekoälyltä. Sain muutamia vastauksia:
Hiljaiset tehtaat, unohdetut kädet
Missä työ kerran asui
Valokuvia unohdetusta maailmasta- Anonyymi
Tykkäätkö sinä tasokeskusteluista?
Mitä tasoja tässä nyt on?
Tarkotaks sä näitä atm ym vai sitten pelissä.
Näihin hylättyihin liittyen Chernobyll peliä yritin, en osannu. En päässy yhtään miellekään tasolle:- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Näihin hylättyihin liittyen Chernobyll peliä yritin, en osannu. En päässy yhtään miellekään tasolle:Niitä juuri. Ne eivät pidä paikkaansa.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Näihin hylättyihin liittyen Chernobyll peliä yritin, en osannu. En päässy yhtään miellekään tasolle:Tarkoitan atm, ytm ja ktm.
- Anonyymi
Unohdettu elämä -kadonneita kuvia
Hiljaiset pajat
tai
Vaiennut vasara
tai
Entisen tehtaan varjossaHyviä nämäkin. Toi Vaiennu vasara pisti vähän naurattaan, kun mä taidan olla itekin vähän vaiennu vasara, en oo enää töissä niin iskussa.
- Anonyymi
Tervetuloa byrokraatit, tervemenoa työt!
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
No tää ois osuva. mutta noi kirjaston tädit ei välttämättä ihastu tähän.
Kirjastoonko teet?
Anonyymi kirjoitti:
Kirjastoonko teet?
Juu, kirjaastoon, siinä on mukavat ja edulliset tilat. Siinä se oli edellinenkin, mutta nyt se on uudistettu, saan oikeen edustavasti esille, on kohdevaloo ja muuta. Se vanha olikin vähän synkkä sellanen tiiliseinä.
Kiitän teitä näistä hienoista ehdotuksista ja taas saatiin nähdä, että kaikesta moitteesta huolimatta täällä on upeita ihmisiä. Ihan väristyksiä sain parahimmista nimistä.
Ja edelleen pistäkää vaan ehdotuksia tuleen. ihan mitä mieleen juolahtaa. Vaikka tässä vaiheessa saattaa tuntua jo ramppikuumetta kun on noinkin korkeetasoisia ehdokkaita. mutta lisää vaan rohkeesti.
Mä toivotan kaikille sinkut palstan kirjottajille ja lukijoille Hyvää Yötä."Viimeinen näytös"
Tulevaisuus on tullut. Siivotkaa jälkenne ja rakentakaa tilalle älykäs tulevaisuus.Kuvaa kyllä hyvinkin meidän tätä synkkää aikaamme. Viimeinen näytös.
No tulevaisuus näyttää meille vähemmän älykkäältä ainakin tällä hetkellä.
- Anonyymi
Kohderyhmä?
Paikallisuus on nimessä sellainen tunniste, että näyttelyyn ajautuu muitakin kävijoitä kuin kirjastossa kulkijat.
Yhteinen nimittäjä?
Kuvia lienee Kantolasta. Onko Sairiosta? Suomen Turkistehdas sijaitsi siellä. Seudun meijereistä? Pekolassa oli puusepänliike, joka teki liukuovia. Pekolan Puutyö.
Ja sitten toinen ääripää. Vaikka kaukaisin paikka, missä olet infraa dokumentoinut.
Eli se nimi.
Kantolasta Sairion kautta ...(kauimmaiseen ääripäähän)
Kuvia rakennuksista, laitteista ja koneista kun tiimalasista loppui hiekka.
Esimerkiksi.
Mies 65Oho tunnet hyvin Hämmeenlinnaa. On kantolasta, paljonkin. Kaikkee ei uskalla laittaa näkyville. Toi rehutorni on kai nykyään jonkun papan. Ettei tuu kävelykepistä. Vaikka tuskin se hänen sillon oli. Mutta voimala joka tapauksessa tulee. Voisin laittaa kyllä ulkokuvat mustavalkosen tornista.
Sairiosta kans, suuri ja mahtava Metsäliitto, Turkistehdas oli jo edellisessä näyttelyssä.
Tossa pekolan puutyössä mä olin joskus töissäkin. Arvaa olinko pettynyt, kun siellä nykyään toimii autokauppa. Siis oikeesti autoja myymälläkö me saadaan tää suomi nousuun.
Kaurialan koulu ja vuorentaan vanhainkoti on keskeisellä sijalla. No ulkopuolella on riksun lasi, ehkä säteri, mutta se on vielä vähän tulenarka. Kauimmaisia on smålannissa ja taalainmaalta hieno paperitehdas jossa on ollu paljon suomalaisiakin töissä.
Koko elämän kirjo tavoitteena saada näytille. Koulusta työpaikan kautta, no ei tietenkä haluta, mutta vanhainkotiin. Mutta tärkeä laitos kuitenkin. Toihan oli niitä ensimmäisiä vanhainkoteja, joissa asukkaat otettiin niin ku asiakkaina.
- Anonyymi
Mjoo
Hiljaisuus
Käsittääkseni tehtaat ja lastentarhat ovat varsin meluisia paikkoja.
Taidenäyttelyitä arvostan.
(hihitystä)Onhan ne meluisia. Ja sitten vielä jotkut loukkaantuu tosta sanasta lasten tarha. Mutta ei se alunperin ollu mikään pilkkanimi. Vaan frööbeli vertas sitä puutarhaan ja puutarhan kasvuun. Mun mielestä ihan kaunis ajatus.
Hylätyssä taidenäyttelyssä en oo käyny, mutta etelä euroopasta kyllä löytyy tosi taiteellisen näköisiä taloja seinämaalauksineen. Ja ovat hylättyjä.
- Anonyymi
Kummitustehtaat. Kummitusteollisuus. Eilinen huominen. Kaksi ensimmäistä kuulostavat mielenkiintoisilta ja tuo viimeinen ehdotus voidaan tulkita vaikka miten. Ihmislaji yrittää aiheuttaa oman sukupuuttonsa niin sen jälkeen huominen näyttää kuin eiliseltä, aivan kuin Pripyat ;).
- Anonyymi
Visionary Selection.
- Anonyymi
Pekolasta olen vain ohi ajanut. Mutta vintillä meillä on kaksi Puutyön pahvilaatikkoa. Ja niiden sisältö käytössä. Kaksi haitarimallista liukuovea.
Olihan siellä Metsäliittokin. Linnan kassun vastarannalla. Ei vain koskaan ollut mitään asiaa sinne, niin en muistanut.
Turengissa sokeritehdas lienee jo kauan sitten kapaloitu verkkoaidalla, ettei sinne ulkopuolisilla liene asiaa.
Grycksbossa ja Kvarnsvedenissä on seikkailtu aikoinaan paljonkin. Onko ne suljettu? Vai oletko löytänyt jonkun puuhiomon muinaiselta kuusikymmenluvulta!
Hylätty taidenäyttely. Olipas oivallus. Tuli mieleen Parikkalan veistospuisto. Oli jossain vaiheessa tuuliajolla ja kasvoi saniaista ja koiranputkea. Nyt ilmeisesti taas voimissaan.
Mies 65Hieno homma että ovet on käytössä. Niitä meni Islantiin astikin, meni meri kontilla. No se metsäliiton voimala olikin ensimmäinen video minkä kuvasin hylätyistä paikoista ja siitä lähtien hullaannuin siihen. Itse kassukin on hieno paikka, mutta poltsarilla ei kassuista oo paljoo jäljellä. Sokeritehtaalle pääsi ennen hyvin käveleen, mutta sitten sinne tuli potkuritehdas, niin se aidattiin. Pääsin sinne kyllä kerran käymään. Asentivat sinne just valu uuneja ja ihan järkyttävän suuria sorveja ja jyrsimiä. se voi ja pyörii mun tietääkseni vielä hyvin.
Ei noi tietääkseni oo suljettu. Mutta Fredriksberg on. Kävin siellä kahdesti, mutta nyttemmin on purettu. Tietenkin värmlannissa on deje, mutta sekin parhaimmilta osilta purettu.
Mäkin oon nähny jostain hylätystä veistospuistosta kuvia, en muista missä, jotain kalevala aihetta oli.- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Hieno homma että ovet on käytössä. Niitä meni Islantiin astikin, meni meri kontilla. No se metsäliiton voimala olikin ensimmäinen video minkä kuvasin hylätyistä paikoista ja siitä lähtien hullaannuin siihen. Itse kassukin on hieno paikka, mutta poltsarilla ei kassuista oo paljoo jäljellä. Sokeritehtaalle pääsi ennen hyvin käveleen, mutta sitten sinne tuli potkuritehdas, niin se aidattiin. Pääsin sinne kyllä kerran käymään. Asentivat sinne just valu uuneja ja ihan järkyttävän suuria sorveja ja jyrsimiä. se voi ja pyörii mun tietääkseni vielä hyvin.
Ei noi tietääkseni oo suljettu. Mutta Fredriksberg on. Kävin siellä kahdesti, mutta nyttemmin on purettu. Tietenkin värmlannissa on deje, mutta sekin parhaimmilta osilta purettu.
Mäkin oon nähny jostain hylätystä veistospuistosta kuvia, en muista missä, jotain kalevala aihetta oli.Milloin näyttely on?
Anonyymi kirjoitti:
Milloin näyttely on?
Täytyy kattoo kalenterista:
24 huhtikuuta alkaa ja näköjään oon 10 toukokuuta päättänyt. Siis ens vuonna 2026. Laittakaa kalenteriin. Koitan muuttaa ton päättymispäivän vielä se on näköjään äitienpäivä. Hämeenlinnan kirjaston galleria. Täytyy kattoo noi aukioloajat vielä.
Ja se on aika hyvin saavutettavissa. Eli lähijunalla jos tulee Helsingistä tai Tampereelta. Niin käppäilee vaan sillan yli ja puistoo pitkin. Oisko reilu kilometri. Kirjotan vielä muistutuksen sitten keväällä tänne.JeroP kirjoitti:
24 huhtikuuta alkaa ja näköjään oon 10 toukokuuta päättänyt. Siis ens vuonna 2026. Laittakaa kalenteriin. Koitan muuttaa ton päättymispäivän vielä se on näköjään äitienpäivä. Hämeenlinnan kirjaston galleria. Täytyy kattoo noi aukioloajat vielä.
Ja se on aika hyvin saavutettavissa. Eli lähijunalla jos tulee Helsingistä tai Tampereelta. Niin käppäilee vaan sillan yli ja puistoo pitkin. Oisko reilu kilometri. Kirjotan vielä muistutuksen sitten keväällä tänne.jos saan perheeni kasaan parsittua tulen varmaan katsomaan joko yksin tai perheeni kanssa.
JeroP kirjoitti:
Ja se on aika hyvin saavutettavissa. Eli lähijunalla jos tulee Helsingistä tai Tampereelta. Niin käppäilee vaan sillan yli ja puistoo pitkin. Oisko reilu kilometri. Kirjotan vielä muistutuksen sitten keväällä tänne.Tiedätkö mitä teen sen vain sen vuoksi koska moni asia on tullut tärkeäksi tämän myötä kuin kukkakimppu💐
Mieheni pyysin tuomaan kukkia ensimäistä kertaa.JeroP kirjoitti:
Ja se on aika hyvin saavutettavissa. Eli lähijunalla jos tulee Helsingistä tai Tampereelta. Niin käppäilee vaan sillan yli ja puistoo pitkin. Oisko reilu kilometri. Kirjotan vielä muistutuksen sitten keväällä tänne.Nyt pyrin tekemään niin kauniita muistoja.
valtakunta kirjoitti:
jos saan perheeni kasaan parsittua tulen varmaan katsomaan joko yksin tai perheeni kanssa.
Ois kiva jos pääsette tuleen. Ja isolla joukolla. Elämässä pitää olla vilskettä. Ja onhan täällä paljon muutakin nähtävää.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Ois kiva jos pääsette tuleen. Ja isolla joukolla. Elämässä pitää olla vilskettä. Ja onhan täällä paljon muutakin nähtävää.
Missä kirjastossa se on?
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Ja se on aika hyvin saavutettavissa. Eli lähijunalla jos tulee Helsingistä tai Tampereelta. Niin käppäilee vaan sillan yli ja puistoo pitkin. Oisko reilu kilometri. Kirjotan vielä muistutuksen sitten keväällä tänne.Sitä ennen ehtii tapahtua paljon. On mahdollista, että olen muuttanut muualle täältä siihen mennessä, vaikkakin epätodennäköistä.
Anonyymi kirjoitti:
Missä kirjastossa se on?
Hämeenlinna. Eli junalla pääsee ja hyvällä lähijunalla, ei oo enää niitä sinisiä kupurakattosia, joilla meno oli kauheeta kyytiä.
Anonyymi kirjoitti:
Sitä ennen ehtii tapahtua paljon. On mahdollista, että olen muuttanut muualle täältä siihen mennessä, vaikkakin epätodennäköistä.
Niin ehtii. Ei tosiaan voi tietää, oonko ees hengissä sillon. Mutta teen suunnitelman, niin voi muut sen sitten koota. Joka tapauksessa se on maksettu ja varattu, ettei se enää peruunnu. Lupaukset kun pitää pitää. Ja 24.4.26 alkaa.
Aiotko kovin kauas muuttaa?
- Anonyymi
En tiennytkään, että valokuvaat vielä. Onnittelut näyttelystä!
Juu kyllä kuvaan vielä. Noi videot on jääny vähemmälle. Sen verran kiirettä pitää ihan työn puolesta. Kännykkä napsuja noi tän vuoden kuvat on kaikki. Ja sanoohan noi hifistelijät, ettei se ole oikeeta kuvaamista. Mutta tärkeintähän on otettu kuva ja kännykkä kun on aina mukana. Siinä menee moni tilanne ohi kun rupee räpeltää: valotus tarkennus aukko.
Tietenkään kännykuvia ei ihan kauheen suureksi kannata suurentaa, vaikka saahan tälläkin kännyllä 200 megapikselin kuvaa, niin että multa kaatu konekin niitä käsitellessä.
- Anonyymi
Otetaan taas - nimeksi. Voi ostaa valokuvan ja näin juhannuksen liitännäisenä hyvä nimi.
- Anonyymi
Voiko kaikki olla, miltä näyttää -näyttely.
VilmaJoo toihan on hauska nimi ja tätä voi ajatella ihan normi elämässäkin. Kun kaikki ei oo miltä näyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 11510223
- 525010
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html422181Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1052038- 261904
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131581Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,411382Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v31971Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk54967Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta24953