Testissä diesel ja sähköauto. Lopulta Diesel on halvempi ajaa kuin sähköauto.

Anonyymi-ap

91

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kuukausihinnoilteltu lataus ja saksalainen sähkö.

      Saksa pyörii fakseilla ja käteisellä. Kupongilla sähkö tms.

      • Anonyymi

        Dieselillä ei pääse mitenkään halvemmalla, dieselin itsensä lisäksi ajokustanuksiin kuuluu jatkuvasti kuluvat öljyt, jäähdytysnesteet, tulpat, hihnat suodattimet yms. jne.

        Sähköä taas saa kurahalvalla, ihan kaupallisesta tolpastakin 16 sentillä kilowattitunnin. Sähköautoon käytännössä ei tarvitse öljyjä yms. vaihtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselillä ei pääse mitenkään halvemmalla, dieselin itsensä lisäksi ajokustanuksiin kuuluu jatkuvasti kuluvat öljyt, jäähdytysnesteet, tulpat, hihnat suodattimet yms. jne.

        Sähköä taas saa kurahalvalla, ihan kaupallisesta tolpastakin 16 sentillä kilowattitunnin. Sähköautoon käytännössä ei tarvitse öljyjä yms. vaihtaa.

        Jos ihan teknisiä ollaan niin sähköautossakin tarvitaan vaihteistoöljyä. Vaikka sähköautoissa onkin suoraveto eikä perinteistä vaihteistoa niin sekin tarvitsee öljyä.


    • Anonyymi

      Tuo oli ennalta arvattavissa, että dieselillä pääsee tuon vajaa 1000 km ilman välitankkausta. Muistelisin, että tuossa Tiguanissa on 50 litran tankki.

      • Anonyymi

        55 ja 58 litran tankki


    • Anonyymi

      Aloittaja, sinäkö uskot tällaisiin kierosti tehtyihin ja valheellisiin juttuihin, kun autoliikkeet eivät saa dieseleitään myytyä.

      • Anonyymi

        Hassuja juttuja tosiaan, itsellä vuoden keskikulutus sähköllä 14,5 kWh, ja sähköä saa keskimäärin 15 snt per kWh. Vähän päälle 2 € sadalle kilsalle siis kustannus.


      • Anonyymi

        Mikä tuossa testissä oli kierosti tehtyä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuossa testissä oli kierosti tehtyä ?

        Kerro millä dieselillä pääsee 100 km 2 eurolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassuja juttuja tosiaan, itsellä vuoden keskikulutus sähköllä 14,5 kWh, ja sähköä saa keskimäärin 15 snt per kWh. Vähän päälle 2 € sadalle kilsalle siis kustannus.

        Ei pidä tuokaan kutiaan. . Sähköauton kulutus vuositasolla keskimäärin, jos käyttää lämmitystä ja muita mukavuuksia 30000 kilometrin ajomäärällä on, ei mitään noin vaan, itsellä 19.1kwh/100km. Tämä on mitattu ja laskettu 32000 kilometriä 6100 kwh ja kotisähköön 1222€ €/100=3,8€/100km eli sillä saa pari litraa bensaa. Vertaus 320x5,5x1,7 noin 3000€. Mittaus on oikea kwh mittari kytkettynä latausryhmään. Sisältää lataushäviöt jokunen prosentti, lämmityksen, huurteerteenpoiston jne.(kolme varttia kovemmilla pakkasilla, joita ei paljon viime talvena ollut 6kw riittää hyvin noin 4kwh.) En ole erotellut kesäajan aurinkosähkön osuutta pois, koska se on hankalampi juttu toteutttaa, huhtikuusta saakka pystyy lataamaan päivällä, kun mahdollista lomalla, etäoäivinä, viikonvaihteessa jne. 10kw laite pukkaa 2:ssa tunnissa 100 km. nämä kaikki puuttuvat. Aurinkosähköä yritän käyttää ja tuhlata mahdollisimman paljon, jäähdytystä latausta ja kaikkea, suhde on huono, ostan 7,1c/ kwh ja myynti 2c/ kwh. Viime kesän lomalle, laitoin yhden ilmalämpöpumpun päälle 19 asteen automaatille ja aurinkosähkön pois päältä. Tuottakoon sähköyhtiö itse sähkönsä. Toukokuun suhde. Ostin 600 kwh ja möin 400kwh, toukokuussa kulutuslukemia vertaillessa auringolla mentiin yli tuhat kilometriä ja se sähkö onkin arvokasta plussaa 70c/ kwh. Teen kerran kuussa vertailun, mielenkiinnosta, en nuukuuttani, että voin asiakkaalle esittaa todellisia lukuja,
        Sähköalan ammattihenkilö
        4 vuotta sähköauto ( 2 vuotta 2 kpl.)
        Urakointi
        Ilma- ja maalämpöpumppuja
        Latausasemia
        Aurinkosähköjärjetelmiä
        Yleis sähköurakointia.
        Kahta en vaihda, sähköauto......ja se toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä tuokaan kutiaan. . Sähköauton kulutus vuositasolla keskimäärin, jos käyttää lämmitystä ja muita mukavuuksia 30000 kilometrin ajomäärällä on, ei mitään noin vaan, itsellä 19.1kwh/100km. Tämä on mitattu ja laskettu 32000 kilometriä 6100 kwh ja kotisähköön 1222€ €/100=3,8€/100km eli sillä saa pari litraa bensaa. Vertaus 320x5,5x1,7 noin 3000€. Mittaus on oikea kwh mittari kytkettynä latausryhmään. Sisältää lataushäviöt jokunen prosentti, lämmityksen, huurteerteenpoiston jne.(kolme varttia kovemmilla pakkasilla, joita ei paljon viime talvena ollut 6kw riittää hyvin noin 4kwh.) En ole erotellut kesäajan aurinkosähkön osuutta pois, koska se on hankalampi juttu toteutttaa, huhtikuusta saakka pystyy lataamaan päivällä, kun mahdollista lomalla, etäoäivinä, viikonvaihteessa jne. 10kw laite pukkaa 2:ssa tunnissa 100 km. nämä kaikki puuttuvat. Aurinkosähköä yritän käyttää ja tuhlata mahdollisimman paljon, jäähdytystä latausta ja kaikkea, suhde on huono, ostan 7,1c/ kwh ja myynti 2c/ kwh. Viime kesän lomalle, laitoin yhden ilmalämpöpumpun päälle 19 asteen automaatille ja aurinkosähkön pois päältä. Tuottakoon sähköyhtiö itse sähkönsä. Toukokuun suhde. Ostin 600 kwh ja möin 400kwh, toukokuussa kulutuslukemia vertaillessa auringolla mentiin yli tuhat kilometriä ja se sähkö onkin arvokasta plussaa 70c/ kwh. Teen kerran kuussa vertailun, mielenkiinnosta, en nuukuuttani, että voin asiakkaalle esittaa todellisia lukuja,
        Sähköalan ammattihenkilö
        4 vuotta sähköauto ( 2 vuotta 2 kpl.)
        Urakointi
        Ilma- ja maalämpöpumppuja
        Latausasemia
        Aurinkosähköjärjetelmiä
        Yleis sähköurakointia.
        Kahta en vaihda, sähköauto......ja se toinen.

        No mutta se nyt vaan sattuu pitämään kutinsa, työmatkan keskikulutus näin kesällä alle 11 kWh / 100 km. Siis jos ajaa sen pari kilsaa motaria. Jos ajaa hitaampaa reittiä niin pääsee jopa alle 10 kWh / 100 km. Tämä siis ajamalla mittarinopeutta "rajoitus + 2 km/h".

        Sinulla on sellainen ongelma, että kuvittelet tietäväsi kaikesta kaiken.

        P.S. kaikki sähköautot ei paina yli 2 tonnia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta se nyt vaan sattuu pitämään kutinsa, työmatkan keskikulutus näin kesällä alle 11 kWh / 100 km. Siis jos ajaa sen pari kilsaa motaria. Jos ajaa hitaampaa reittiä niin pääsee jopa alle 10 kWh / 100 km. Tämä siis ajamalla mittarinopeutta "rajoitus 2 km/h".

        Sinulla on sellainen ongelma, että kuvittelet tietäväsi kaikesta kaiken.

        P.S. kaikki sähköautot ei paina yli 2 tonnia...

        Toinen painaa 2170 kg ja se toinen 1790 kiloa. Ensiksi mainitun perustuu suoraan matkamittarin lukemaan ja kwh mittarin mittaamaan energiaan ja yksinkertainen matematiikka kwh lukema/(km lukema/100). Sisältää ajot, lataushäviöt ja kaikki lämmitys, jne. Leaf 62 vie normaalikäytössä 16-17 kwh/100km. 14 kwh ilman lämmitystä jne. Hyvissä olosuhteissa ehkä. Kympillä ei kyllä taida mennä edes akkumopo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro millä dieselillä pääsee 100 km 2 eurolla?

        Missä testissä tuollaista väitettiin ? Minun diiselillä pääsee 6,75 €/ 100 km . Pääomakuluja ei ole, kun tällä palstalla on niin monesti kerrottu diiselin olevan arvoton .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen painaa 2170 kg ja se toinen 1790 kiloa. Ensiksi mainitun perustuu suoraan matkamittarin lukemaan ja kwh mittarin mittaamaan energiaan ja yksinkertainen matematiikka kwh lukema/(km lukema/100). Sisältää ajot, lataushäviöt ja kaikki lämmitys, jne. Leaf 62 vie normaalikäytössä 16-17 kwh/100km. 14 kwh ilman lämmitystä jne. Hyvissä olosuhteissa ehkä. Kympillä ei kyllä taida mennä edes akkumopo.

        Joopa joo, no kWh mittari on täälläkin, ja itseasiassa 10 kWh sadalle kulutuksille (kesällä) on päästy toistuvasti kahdella eri sähköautolla, toinen painoi 1800 kg ja kevyempi 1700 kg. Akut 60 ja 64 kWh. Näin se nyt vaan on.

        Nyt parhaillaan siis taloudessamme ajetaan 1700 kg sähköautolla 10-12 kWh kulutuksella valtaosa ajoista, toki kulutus nousee jos täytyy lähteä paahtamaan pitkiä siivuja motaria. Ehkä et vaan osaa taloudellista ajoa? Ehkä Leaf on vanhentunut vehje?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä testissä tuollaista väitettiin ? Minun diiselillä pääsee 6,75 €/ 100 km . Pääomakuluja ei ole, kun tällä palstalla on niin monesti kerrottu diiselin olevan arvoton .

        Sinä et sillä dieselromullasi pääse 10 kWh kulutuksiin, siis 3,5 litraan sadalle (35 kWh 3,5 litrassa dieseliä, hyötysuhde max. 30 %), koska dieselräppänässä ei ole ilmanvastusta, vierintävastusta yms. optimoitu yhtä pitkälle kuin sähköautossa.

        Sinulla meneekin oikeasti dieseliin ainakin 8,5 euroa sadalla, sitten polttomoottori tarvitsee jatkuvasti myös öljyä, jäähdytysnestettä, suodattimia, tulppia, hihnoja yms. jne. Nämä polttomoottorin vaatimat jatkuvat huollot ja kuluvat tarpeet nostaakin ajokuluja helposti pari euroa sataselle.

        Ajokustannuksesi ovatkin siis ainakin n . 8 euroa per 100 km kalliimmat kuin sähköautossa, nyt kun lähi-itäläisten kähinät eivät vielä ole nostaneet öljyn hintaa. Jos ajat edes 10.000 km vuodessa, niin poltat 800 euroa rahaa taivaan tuuliin. Ja pakosaasteesi myrkyttää lapset ja mummot. Jos ajat 20.000 km vuodessa, niin käytät muiden ihmisten myrkyttämiseen yli 2000 euroa, joka on 1600 enemmän kuin sähköautolla puhtaasti ajaminen maksaisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen painaa 2170 kg ja se toinen 1790 kiloa. Ensiksi mainitun perustuu suoraan matkamittarin lukemaan ja kwh mittarin mittaamaan energiaan ja yksinkertainen matematiikka kwh lukema/(km lukema/100). Sisältää ajot, lataushäviöt ja kaikki lämmitys, jne. Leaf 62 vie normaalikäytössä 16-17 kwh/100km. 14 kwh ilman lämmitystä jne. Hyvissä olosuhteissa ehkä. Kympillä ei kyllä taida mennä edes akkumopo.

        Voit muuten käydä esim. EV databasesta katsomassa; on hirveä määrä ihan c-segmentinkin sähköautoja, joilla pääsee 10 kWh:lla sata kilometriä. Ei sinunkaan tarvitse olla tietämätön mutuilija kun on isoja tietomääriä saatavilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit muuten käydä esim. EV databasesta katsomassa; on hirveä määrä ihan c-segmentinkin sähköautoja, joilla pääsee 10 kWh:lla sata kilometriä. Ei sinunkaan tarvitse olla tietämätön mutuilija kun on isoja tietomääriä saatavilla.

        Todellisessa elämässä Suomen olosuhteissa aniharva pääsee edes 10 kWh per sata kilometriä alle. Ja tuota EV databasea on helppo huijata ja monet sähköautoilijat ovatkin huijareita ja monet luvuista ovat valetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisessa elämässä Suomen olosuhteissa aniharva pääsee edes 10 kWh per sata kilometriä alle. Ja tuota EV databasea on helppo huijata ja monet sähköautoilijat ovatkin huijareita ja monet luvuista ovat valetta.

        Korjaan... Siis aniharva pääsee edes 15 kWh alle. Todellinen kulutus talvella, mikä Suomessa on käytännössä puolet vuodesta, on noin 20 kWh jopa pienillä sähköautoilla. Isoilla sähköautoille jopa 30 kWh per 100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et sillä dieselromullasi pääse 10 kWh kulutuksiin, siis 3,5 litraan sadalle (35 kWh 3,5 litrassa dieseliä, hyötysuhde max. 30 %), koska dieselräppänässä ei ole ilmanvastusta, vierintävastusta yms. optimoitu yhtä pitkälle kuin sähköautossa.

        Sinulla meneekin oikeasti dieseliin ainakin 8,5 euroa sadalla, sitten polttomoottori tarvitsee jatkuvasti myös öljyä, jäähdytysnestettä, suodattimia, tulppia, hihnoja yms. jne. Nämä polttomoottorin vaatimat jatkuvat huollot ja kuluvat tarpeet nostaakin ajokuluja helposti pari euroa sataselle.

        Ajokustannuksesi ovatkin siis ainakin n . 8 euroa per 100 km kalliimmat kuin sähköautossa, nyt kun lähi-itäläisten kähinät eivät vielä ole nostaneet öljyn hintaa. Jos ajat edes 10.000 km vuodessa, niin poltat 800 euroa rahaa taivaan tuuliin. Ja pakosaasteesi myrkyttää lapset ja mummot. Jos ajat 20.000 km vuodessa, niin käytät muiden ihmisten myrkyttämiseen yli 2000 euroa, joka on 1600 enemmän kuin sähköautolla puhtaasti ajaminen maksaisi.

        Ajokustannukset tarkoittaa diiselissäni tietenkin kaikkia kuluja . Tarkoittaako tuo sähköautossa jotain muuta . Diiseliin menee 6,75 €/ 100km . Jakohihna + kaikki siihen liittyvä apulaitehihna ja sen kiristyspyörät maksoivat vajaat 300 € ja nämähän pitää vaihtaa aina 175 tkm/ 10 vuotta . Muihin huoltoihin menee vajaa 100 € vuosittain . Laske noista kilometrikulut jos kiinnostaa . Korjauksiin on mennyt 2000 € /7 vuotta/ 175 tkm .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokustannukset tarkoittaa diiselissäni tietenkin kaikkia kuluja . Tarkoittaako tuo sähköautossa jotain muuta . Diiseliin menee 6,75 €/ 100km . Jakohihna kaikki siihen liittyvä apulaitehihna ja sen kiristyspyörät maksoivat vajaat 300 € ja nämähän pitää vaihtaa aina 175 tkm/ 10 vuotta . Muihin huoltoihin menee vajaa 100 € vuosittain . Laske noista kilometrikulut jos kiinnostaa . Korjauksiin on mennyt 2000 € /7 vuotta/ 175 tkm .

        Ihan hevonsontaa suollat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisessa elämässä Suomen olosuhteissa aniharva pääsee edes 10 kWh per sata kilometriä alle. Ja tuota EV databasea on helppo huijata ja monet sähköautoilijat ovatkin huijareita ja monet luvuista ovat valetta.

        No, idioottitrollejahan ei pidä ruokkia, mutta tosiaan faktaa on saatavilla etkä voi tosiasioillle mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, idioottitrollejahan ei pidä ruokkia, mutta tosiaan faktaa on saatavilla etkä voi tosiasioillle mitään.

        Ja faktat kertovat, että yhdelläkään normaalikokoisella sähköautolla ei kuljeta alle 10 kWh per 100 km edes ihanteellisissa olosuhteissa. Normaali kulutus pienissä sähköautoilla kulutus on keskellä kesää 15-20 kWh per 100 km ja isommissa sähköautoissa 20-25 kWh per 100 km. Ja talvella lukemat nousevat tästä vielä hurjasti, isoissa sähköautoissa mennään kevyesti yli 30 kWh per 100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo, no kWh mittari on täälläkin, ja itseasiassa 10 kWh sadalle kulutuksille (kesällä) on päästy toistuvasti kahdella eri sähköautolla, toinen painoi 1800 kg ja kevyempi 1700 kg. Akut 60 ja 64 kWh. Näin se nyt vaan on.

        Nyt parhaillaan siis taloudessamme ajetaan 1700 kg sähköautolla 10-12 kWh kulutuksella valtaosa ajoista, toki kulutus nousee jos täytyy lähteä paahtamaan pitkiä siivuja motaria. Ehkä et vaan osaa taloudellista ajoa? Ehkä Leaf on vanhentunut vehje?

        "Joopa joo, no kWh mittari on täälläkin, ja itseasiassa 10 kWh sadalle kulutuksille (kesällä) on päästy toistuvasti kahdella eri sähköautolla, toinen painoi 1800 kg ja kevyempi 1700 kg. Akut 60 ja 64 kWh. Näin se nyt vaan on."

        Eli kuljit 100% matkasta kaupunkiliikenteessä ja keskinopeus oli alle 30 km/h? Silloin noilla tuloksilla voi lähinnä pyyhkäistä persettä. Nimittäin sähköautothan kuluttavat kymmeniä prosentteja vähemmän kaupunkiliikenteessä kuin maantiellä.

        Jos ajossa on vähänkin maantieajoa niin alle 10 kWh lukemiin ei koskaan pääse. Sellaista normaalia sähköautoa ei ole olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja faktat kertovat, että yhdelläkään normaalikokoisella sähköautolla ei kuljeta alle 10 kWh per 100 km edes ihanteellisissa olosuhteissa. Normaali kulutus pienissä sähköautoilla kulutus on keskellä kesää 15-20 kWh per 100 km ja isommissa sähköautoissa 20-25 kWh per 100 km. Ja talvella lukemat nousevat tästä vielä hurjasti, isoissa sähköautoissa mennään kevyesti yli 30 kWh per 100 km.

        Olet sinä ihme valehtelija. Ne faktat siis kertovat, että hyvissä (ei kylmä) olosuhteissa kun ei ajeta kovin suuria nopeuksia (ei pitkiä matkoja motaria) sähköautojen kulutus alkaa alle 10 kWh:sta. Ja koskee c-segmentin autojakin, jotka eivät ole pieniä kaupunkiautoja (esim. Tesla 3). Mitään max. 30 km/h ja pelkästään kaupunkiajoa vaatimuksia tässä ei ole.

        Nämä tiedot siis yleisesti saatavilla. Mutta jatka toki valehtelua, siitähän sinulle maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sinä ihme valehtelija. Ne faktat siis kertovat, että hyvissä (ei kylmä) olosuhteissa kun ei ajeta kovin suuria nopeuksia (ei pitkiä matkoja motaria) sähköautojen kulutus alkaa alle 10 kWh:sta. Ja koskee c-segmentin autojakin, jotka eivät ole pieniä kaupunkiautoja (esim. Tesla 3). Mitään max. 30 km/h ja pelkästään kaupunkiajoa vaatimuksia tässä ei ole.

        Nämä tiedot siis yleisesti saatavilla. Mutta jatka toki valehtelua, siitähän sinulle maksetaan.

        Käytännössä jos kulutus on tuon 10 kWh niin lähes kaikki ajo on kaupunkiajoa ja keskinopeus siis alle 30 km/h ja muuta väittävät ovat valehtelijoita.

        Normaalit Tesla 3:ta ajavat kuluttavat keskimäärin noin 20 kWh. Nuo väitteet jostain 10 kWh on puhdasta sontaa.

        "Ne faktat siis kertovat, että hyvissä (ei kylmä) olosuhteissa kun ei ajeta kovin suuria nopeuksia (ei pitkiä matkoja motaria) sähköautojen kulutus alkaa alle 10 kWh:sta. "

        Eli sinä epäsuoraan myönnät, että näillä autoilla kuljetaan lähes 100% ajasta kaupungissa. Edes 50 km/h keskinopeudella ei kukaan pääse alle 10 kWh jollain Tesla 3:lla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit muuten käydä esim. EV databasesta katsomassa; on hirveä määrä ihan c-segmentinkin sähköautoja, joilla pääsee 10 kWh:lla sata kilometriä. Ei sinunkaan tarvitse olla tietämätön mutuilija kun on isoja tietomääriä saatavilla.

        Jos siis ajaa autolla tasan 0 kilometriä maantieajoa eli ajaa pelkkää mateluvauhtia kaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta se nyt vaan sattuu pitämään kutinsa, työmatkan keskikulutus näin kesällä alle 11 kWh / 100 km. Siis jos ajaa sen pari kilsaa motaria. Jos ajaa hitaampaa reittiä niin pääsee jopa alle 10 kWh / 100 km. Tämä siis ajamalla mittarinopeutta "rajoitus 2 km/h".

        Sinulla on sellainen ongelma, että kuvittelet tietäväsi kaikesta kaiken.

        P.S. kaikki sähköautot ei paina yli 2 tonnia...

        Minun ID.4 painaa tyhjänä hiukan yli 2000kg, kokonaispaino yli 2500 kg. kulutus on maantiellä noin 17kWh/100km, motarilla enemmän, taajamassa vähemmän. Yleensä lataus kerran viikossa riittää, eli viikonlopun melekin ilmaisella sähköllä. Verot ja siirto on sen kustannus käytännössä. Pikalaturilla olen käynyt vain kerran, ottamassa parikymmentä kilowattia sähköä, varmuuden vuoksi. Muuten on riittänyt kodin kiinteä ja mökin matkalaturi.


    • Anonyymi

      Uutisessa pliso pitänyt mainita myös dieselin ja käytetyn sähkön hinta. Nyt tuolla vertailulla ei ole mitään arvoa Suomessa.
      Yhtä pätevä tulos on mökkimatkani 650 km, mitattu moneen kertaan useina vuosina. Sähköautolla 12€, dieselillä ja plugarilla 90€.
      Kaikki on itse ajettu ja todettu. Sähkö ladattu kotona ja mökillä pörssisähkönä, polttoaineet paikallisilta huoltoasemilta

    • Anonyymi

      Jos lataa vain kalliilla sähköllä julkisilla asemilla, niin jopa hyvin pienellä liikkuva diesel pääsee samoihin. Suomessa tosin dieselautoilija maksaa melkoisen suurta käyttövoima veroa, joka tuosta tietenkin jäi huomioimatta.

      • Anonyymi

        Niin pitääkö ostaa omakotitalojen sun että pääsee lataamaan halvalla nolla sähköllä
        Vai

        Mulla on talo mutta ei sähköauto koska nyky moisen sähköauton hinta olis käskee.

        Kun ei mikään Mosel 3 eiitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin pitääkö ostaa omakotitalojen sun että pääsee lataamaan halvalla nolla sähköllä
        Vai

        Mulla on talo mutta ei sähköauto koska nyky moisen sähköauton hinta olis käskee.

        Kun ei mikään Mosel 3 eiitä

        Omakotitalo on paras, mutta rivitaloyhtiöissä ja kerrostaloyhtiöissä saa edullista sähköä jo yleisesti.
        Ehkä sinulla vuokrakasarmissa asuvalla ole syytä olla huolissasi tai miettiä asiaa johon sinulla ei ole varaa ja mahdollisuutta?


      • Anonyymi

        Joo , on se diiselvero melkoinen kulu . Minunkin diiselissä 340 €/ vuosi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omakotitalo on paras, mutta rivitaloyhtiöissä ja kerrostaloyhtiöissä saa edullista sähköä jo yleisesti.
        Ehkä sinulla vuokrakasarmissa asuvalla ole syytä olla huolissasi tai miettiä asiaa johon sinulla ei ole varaa ja mahdollisuutta?

        Valtaosassa rivitaloyhtiöitä tai kerrostaloyhtiöitä ei saa ladata sähköautoa. Osassa asuntoyhtiöitä ei ole edes yhtäkään tolppapaikkaa.

        Ja jos joku puhuu vuokrakasarmeista puhuvat ovat typeriä eliittimulkkuja ja heidän mielipiteensä on arvotonta paskaa. Lisäksi usein vuokralla asuminen on kannattavampaa kuin asunnon ostaminen. Varsinkin pk-seudulla, jossa asunnot ovat lähinnä ylihintaisia koirankoppeja. Surkeaa paska-asuntoja myydään (tai yritetään myydä) pk-seudulla kalliilla ja jotkut idiootit silti niitä ostavat. Vain idiootti ostaa asunnon pk-seudulta, siellä on järkevämpää asua vuokralla, jos ylipäätään on pakko asua siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtaosassa rivitaloyhtiöitä tai kerrostaloyhtiöitä ei saa ladata sähköautoa. Osassa asuntoyhtiöitä ei ole edes yhtäkään tolppapaikkaa.

        Ja jos joku puhuu vuokrakasarmeista puhuvat ovat typeriä eliittimulkkuja ja heidän mielipiteensä on arvotonta paskaa. Lisäksi usein vuokralla asuminen on kannattavampaa kuin asunnon ostaminen. Varsinkin pk-seudulla, jossa asunnot ovat lähinnä ylihintaisia koirankoppeja. Surkeaa paska-asuntoja myydään (tai yritetään myydä) pk-seudulla kalliilla ja jotkut idiootit silti niitä ostavat. Vain idiootti ostaa asunnon pk-seudulta, siellä on järkevämpää asua vuokralla, jos ylipäätään on pakko asua siellä.

        Ei pk-seudulla ole mitenkään pakko asua ja ihmettelenkin, miksi ihmeessä tänne tunkee porukkaa niin pirusti. Huonosti käyttäytyvät turistitkin saisivat pysytellä siellä kotonaan sorateiden takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pk-seudulla ole mitenkään pakko asua ja ihmettelenkin, miksi ihmeessä tänne tunkee porukkaa niin pirusti. Huonosti käyttäytyvät turistitkin saisivat pysytellä siellä kotonaan sorateiden takana.

        Niin, on täysin järjetöntä muuttaa tuohon ylihintaiseen ja meluisaan betonihelvettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo , on se diiselvero melkoinen kulu . Minunkin diiselissä 340 €/ vuosi .

        Minä luovuin dieselistä, kun C5:n vuotuisen verot olivat liki 700€ vuodessa. Summa alkoi lähennellä vuoden polttoaineluluja, sillä kilometrejä kertyi vain alle 20000km vuodessa. Plugarilla polttoainekulut pysyivät samana, mutta verot olivat pienet. Sähköautolla on pienet verot ja pienet kulut. Ylivoimainen voittaja minun ajoilla.


    • Anonyymi

      Sähköauto on edelleen prototyyppi. Valmis se alkaa olemaan vasta silloin, kun yhdellä latauksella pääsee yhtä pitkälle kuin yhdellä tankkauksella.

      • Anonyymi

        Ja, sitten kun akuston vaihto maksaa 10% nykyisen akuston hinnasta !


      • Anonyymi

        Monilla sähköautoilla pääsee pidemmälle kertalatauksella mitä toisilla bensa-autoilla.
        Kannattaa tutustua asiaan oikeasti, ettet kirjoittele tyhmyyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja, sitten kun akuston vaihto maksaa 10% nykyisen akuston hinnasta !

        Peruste kai tuokin, hihii! Et ole ihan tervein tai älykkäin provopoika.


      • Anonyymi

        Ja kun lataus sujuu kolmessa minuutissa kuten tankkaus. Huoltoasemilla ja ostohelveteissä notkuminen tuntikaupalla ei houkuttele lainkaan.


      • Anonyymi

        Minunkin ensimmäinen bensa-autonikin oli sitten prototyyppi. Tankki 26 litraa ja kulutus reilut 10 litraa satasella mahtavalla 60 hv teholla. Nykyisellä id4:lla pääsen latauksella paljon pidemmälle, eikä tarvitse pitää jerrykannua mukana. Latauspaikat ovat auki ympäri vuorokauden, eivätkä mene illalla kiinni.


      • Anonyymi

        Sehän tapahtuu jo nyt. Tuttava tankkaa aina 50€:lla ja saa 27 litraa ja ajelee sillä 350 kilometriä. 50€ saa 250 kwh sähköä sillä ajelee 1200 kilometriä. Hitto joudun lataamaan 2x600 km. Akku ei vedä, kuin vajaan 100.


      • Anonyymi

        Aikoinaan Truimph Heraldillani pääsi tankillisella vähän yli 200 km. Nykyiellä sähköautollani pääsen käytännössä noin 400 km maantietä. Oliko se Trumppa prototyyppi?


    • Anonyymi

      Minö ajan dieselillä. Vaihdoin sähköautosta dieseliin takaisin vuosi sitten. Sähköautolla ajo tuli kaikkein kalleimmaksi.

      • Anonyymi

        Älä valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele.

        Ei kai se mikään vale ole, jos autokauppiaatkin ovat huomanneet ilmiön, missä uudenkarheita sähköautoja vaihdetaan takaisin dieseleihin "hakekaa tuo paska pois" -toteaman säestämänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai se mikään vale ole, jos autokauppiaatkin ovat huomanneet ilmiön, missä uudenkarheita sähköautoja vaihdetaan takaisin dieseleihin "hakekaa tuo paska pois" -toteaman säestämänä.

        Juu, se yksi vuosia vanha juttu kun joku lapinmies oli ostanut Leafin silloin kun niissä oli pieni akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, se yksi vuosia vanha juttu kun joku lapinmies oli ostanut Leafin silloin kun niissä oli pieni akku.

        Se auto oli polestar jonka luvattu toimintamatka oli 600km mutta talvella jäätiin alle 400km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se auto oli polestar jonka luvattu toimintamatka oli 600km mutta talvella jäätiin alle 400km

        Kyllä sillä 300 km. kantamallakin parilla latauksella olisi etelään päässyt ei olisi sitä hyvää autoa jättää. Juna n e kyllä vissiin tu. Junantuomiksi kutsutaan saisivat kyllä pysyä siellä.


    • Anonyymi

      Tiguanikin on citymaasturitartuntainen läski senioriauto. Passat olisi asiallisempi maantielaiva, jos on pakko valita Volkswagen.

      • Anonyymi

        Sinähän se kaiken tiedät ja makusi ja tarpeesi ovat ylimaalliset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän se kaiken tiedät ja makusi ja tarpeesi ovat ylimaalliset.

        Niin, halvemmasta ei niin väliä. Dieselkoneella varustetulla maantielaivalla on arvokkaampaa matkata kuin läskillä patterivaunulla, jonka rajoittuneisuutta yritetään kiertää liian matalaprofiilisilla renkailla, niin että Suomen teiden epätasaisuudet hakkaavat ripustukset mäsäksi jatkuvan ylipainon alla.


    • Anonyymi

      Keskikulutuksella 18,6 kWh/100 km sähköauton pikalatauskustannukset nimittäin peräti ylittivät dieselin polttoainekustannukset – joskin vain muutamalla eurolla. Lataamiseen käytettiin paikallista kuukausihinnoiteltua pakettia.

      Huomioitiinko testissä myös Trafimaksut?
      Dieselkäyttöisen auton ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero on 5,5 senttiä päivässä alkavaa 100 kg kohden. Veronmaksajain keskusliitto sanoo, lisäksi on perusvero, jonka määrä on noussut 1.10.2023 alkaen 17,8 sentillä päivässä. Yhteensä perusveron ja käyttövoimaveron päivittäinen määrä on 32,4 senttiä. Traficom kertoo, että esimerkiksi 2500 kg painavasta autosta käyttövoimavero on 1,375 euroa päivässä, lisäksi perusvero.

      • Anonyymi

        Normaalille dieselillä ajavalle tuo perusveron ja käyttövoimaveron määrä on vain pikkiriikkinen osa kustannuksista. Käytännössä täysin mitätön summa. Kalliimman sähköauto pelkkä arvonalenema on 10-20 kertaa enemmän kuin dieselauton perusvero ja käyttövoimavero yhteensä. Normaalissa dieselautossahan nuo yhteensä ovat noin 35 euroa kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalille dieselillä ajavalle tuo perusveron ja käyttövoimaveron määrä on vain pikkiriikkinen osa kustannuksista. Käytännössä täysin mitätön summa. Kalliimman sähköauto pelkkä arvonalenema on 10-20 kertaa enemmän kuin dieselauton perusvero ja käyttövoimavero yhteensä. Normaalissa dieselautossahan nuo yhteensä ovat noin 35 euroa kuukaudessa.

        Korjaan... Siis käyttövoimavero on 35 euroa kuukaudessa, perusvero tuon päälle niin lukema on 40 euroa kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalille dieselillä ajavalle tuo perusveron ja käyttövoimaveron määrä on vain pikkiriikkinen osa kustannuksista. Käytännössä täysin mitätön summa. Kalliimman sähköauto pelkkä arvonalenema on 10-20 kertaa enemmän kuin dieselauton perusvero ja käyttövoimavero yhteensä. Normaalissa dieselautossahan nuo yhteensä ovat noin 35 euroa kuukaudessa.

        Väität siis että diesel auton arvo ei alene 4-6v aikana rajusti?
        Se kai riippuu myös paljon ajaa vuodessa.
        Käsittääkseni BMW ja Mercedes tiputtaa myös puolet arvosta helposti 4-6v aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität siis että diesel auton arvo ei alene 4-6v aikana rajusti?
        Se kai riippuu myös paljon ajaa vuodessa.
        Käsittääkseni BMW ja Mercedes tiputtaa myös puolet arvosta helposti 4-6v aikana.

        Kaikki autot menettävät paljon arvostaan 4-6 vuodessa varsinkin jos ajaa paljon. Käytännössä arvon alenemassa ei ole merkittävää eroa sähköauton ja dieselauton välillä muuten paitsi että dieselin hankintahinta on usein ollut huomattavasti halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki autot menettävät paljon arvostaan 4-6 vuodessa varsinkin jos ajaa paljon. Käytännössä arvon alenemassa ei ole merkittävää eroa sähköauton ja dieselauton välillä muuten paitsi että dieselin hankintahinta on usein ollut huomattavasti halvempi.

        100.000 € dieselistä uutena halpa hinta?
        Kun hyvän sähköauton saa 60.000€ hinnalla?
        On halpaa juu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100.000 € dieselistä uutena halpa hinta?
        Kun hyvän sähköauton saa 60.000€ hinnalla?
        On halpaa juu.

        Voithan sinä keksiä idioottina lukuja hatusta. Onhan 300.000 € halpa hinta sähköautosta.


      • Anonyymi

        Ei Saksalaiset huomioi Trafin maksuja . Tuossa oli kysymys vain diiselin/ sähkön hinnasta . Sulla menee auto painot ja kokonaispainot sekaisin . Minun diiselissä käyttövoimavero on 340 € / vuosi . Lisäksi perusvero . Perusveroa on korotettu 1,10 2023 alkaen, mutta vain sähköautoissa ja ensivuoden alusta niiden vero nousee taas .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität siis että diesel auton arvo ei alene 4-6v aikana rajusti?
        Se kai riippuu myös paljon ajaa vuodessa.
        Käsittääkseni BMW ja Mercedes tiputtaa myös puolet arvosta helposti 4-6v aikana.

        Minun diisel Pösön arvo on pudonnut uudesta
        24 000€ >5000 € . Autoni on mallia -15 . Ostin autoni 2018 hintaan 15 000€ , joten minulle arvon alenema on 10 000 € / 7vuotta / 170 tkm . Onko pudotus raju ? Minun mielestä ei .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun diisel Pösön arvo on pudonnut uudesta
        24 000€ >5000 € . Autoni on mallia -15 . Ostin autoni 2018 hintaan 15 000€ , joten minulle arvon alenema on 10 000 € / 7vuotta / 170 tkm . Onko pudotus raju ? Minun mielestä ei .

        Suurinpiirteiden sama kuin oli uudessa ioniq:ssa vuotuinen alenema oli 14%


    • Anonyymi

      Pitäisi tehdä myös testi jossa sähköauto ladataan omasta seinästä ja ajetaan normaaleja arkiajoja. Toisaalta ei sähköauton hankkiminen perustu pelkkään kulutukseen jne....

      • Anonyymi

        Kaikki ajavat eri tavalla ja jotkut vain pääosin lataisi pikalatureilla. Liikenteessä olevat sähkötaksitkin lataavat autonsa lähes pelkästään pikalatureilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ajavat eri tavalla ja jotkut vain pääosin lataisi pikalatureilla. Liikenteessä olevat sähkötaksitkin lataavat autonsa lähes pelkästään pikalatureilla.

        ,Vaikea on kuvitella, että sähköauto valtaisi juurikaan nykyistä enemmän markkinoita. Sähköautoilla ei ole riittävästi hyviä ominaisuuksia. Eli on liikaa huonoja ominaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ,Vaikea on kuvitella, että sähköauto valtaisi juurikaan nykyistä enemmän markkinoita. Sähköautoilla ei ole riittävästi hyviä ominaisuuksia. Eli on liikaa huonoja ominaisuuksia.

        Totta. Tosiasiat ovat vahvempia kuin väkisin markkinointi ja politikointi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ,Vaikea on kuvitella, että sähköauto valtaisi juurikaan nykyistä enemmän markkinoita. Sähköautoilla ei ole riittävästi hyviä ominaisuuksia. Eli on liikaa huonoja ominaisuuksia.

        Tottahan sähköautot vie markkinat kun polttoaineiden hinnat nousee ja uusien myyntikielto tulee voimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan sähköautot vie markkinat kun polttoaineiden hinnat nousee ja uusien myyntikielto tulee voimaan.

        Niinpä, koska sähköautot ei muuten myy niin sitten pitää riistoverottaa polttoaineita ja lopettaa pakolla uusien polttisten myynti. Eli pitää turvautua kommunismiin.


    • Anonyymi

      Sähköautoissa on jotain sairasta

      • Anonyymi

        Sinussa on jotain sairasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinussa on jotain sairasta.

        Varmasti on mutta sähköautot vaikuttavat liian monen elämään.


    • Anonyymi

      Sähköauto ei ole missään suhteessa voittaja. Mutta, jos EU määrää sähköauton olevan paremman, niin yksityinen ei siihen voi hirveesti vaikuttaa. Ajelen kuitenkin dieselillä ja olen erittäin tyytyväinen.

      • Anonyymi

        Automaailma on ihmeellisessä tilassa. Sähköauto on enemmän tai vähemmän pakollinen.


    • Anonyymi

      Suur huijaus

      • Anonyymi

        Pahinta on, että ihmiset pakotetaan ostamaan sähköautoja vaikka ne ovat tekniikaltaan vielä hyvin keskeneräisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahinta on, että ihmiset pakotetaan ostamaan sähköautoja vaikka ne ovat tekniikaltaan vielä hyvin keskeneräisiä.

        Kuka pakottaa? Sinä tai minä tai kuka tahansa muu voi tänä päivänä mennä autokauppaan ja ostaa aivan niin monta polttomoottoriautoa kuin haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka pakottaa? Sinä tai minä tai kuka tahansa muu voi tänä päivänä mennä autokauppaan ja ostaa aivan niin monta polttomoottoriautoa kuin haluaa.

        Kun polttismalleja lakkautetaan, koska kommunistinen paskaorganisaatio EU on keksinyt typeriä päästösakkoja ja aikoo vielä lopettaa polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2035 EU:ssa niin pakottamista sähköautoihin tuo selvästi on. Mutta eihän harhaiset sähköautofanaatikot eli kommunistit sitä tajua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun polttismalleja lakkautetaan, koska kommunistinen paskaorganisaatio EU on keksinyt typeriä päästösakkoja ja aikoo vielä lopettaa polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2035 EU:ssa niin pakottamista sähköautoihin tuo selvästi on. Mutta eihän harhaiset sähköautofanaatikot eli kommunistit sitä tajua.

        Tuo ei tähän päivään vaikuta tippaakaan, sen kun menet ja ostat sen uuden polttiksen.

        Lisäksi todennäköisesti 2035 ei tule polttomoottorikieltoa, polttomoottoreita voi olla jatkossakin mutta niiden pitää käyttää hiilineutraaleja synteettisiä polttoaineita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ei tähän päivään vaikuta tippaakaan, sen kun menet ja ostat sen uuden polttiksen.

        Lisäksi todennäköisesti 2035 ei tule polttomoottorikieltoa, polttomoottoreita voi olla jatkossakin mutta niiden pitää käyttää hiilineutraaleja synteettisiä polttoaineita.

        Vaikuttaa tuo, koska EU:n lainsäädännön mukaan autovalmistajien on pakko myydä vähemmän polttiksia, vaikka kysyntää olisi. Joten ne joutuvat lopettamaan jopa suosittujen mallien tuotannon vaikka kysyntää on paljon. Sähköautofanaatikot ovat selvästikin harhaisia kommariääliöitä, kun eivät tajua asiaa tajua.

        "Lisäksi todennäköisesti 2035 ei tule polttomoottorikieltoa, polttomoottoreita voi olla jatkossakin mutta niiden pitää käyttää hiilineutraaleja synteettisiä polttoaineita."

        Ongelmana, että tuotantoa noilla synteettisillä polttoaineilla ei ole riittävästi tuohon mennessä. Itse asiassa tuotantoa ei ole riittävästi edes 2040-luvulla eikä välttämättä edes 2050-luvullakaan. Joten 2035 jälkeen pitää vain ajella vanhoilla polttomoottoriautoilla ja käyttää fossiilisia polttoaineilla. EU:ssa ajellaan fossiilisilla polttoaineilla myös 2050-luvulla ja koko maailmassa vuosisadan loppuun asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa tuo, koska EU:n lainsäädännön mukaan autovalmistajien on pakko myydä vähemmän polttiksia, vaikka kysyntää olisi. Joten ne joutuvat lopettamaan jopa suosittujen mallien tuotannon vaikka kysyntää on paljon. Sähköautofanaatikot ovat selvästikin harhaisia kommariääliöitä, kun eivät tajua asiaa tajua.

        "Lisäksi todennäköisesti 2035 ei tule polttomoottorikieltoa, polttomoottoreita voi olla jatkossakin mutta niiden pitää käyttää hiilineutraaleja synteettisiä polttoaineita."

        Ongelmana, että tuotantoa noilla synteettisillä polttoaineilla ei ole riittävästi tuohon mennessä. Itse asiassa tuotantoa ei ole riittävästi edes 2040-luvulla eikä välttämättä edes 2050-luvullakaan. Joten 2035 jälkeen pitää vain ajella vanhoilla polttomoottoriautoilla ja käyttää fossiilisia polttoaineilla. EU:ssa ajellaan fossiilisilla polttoaineilla myös 2050-luvulla ja koko maailmassa vuosisadan loppuun asti.

        Ilmastomuutos aiheuttaa monenlaista kärsimystä. Esim. keskeneräiset sähköautot. Kuluttaja joutuu maksumieheksi, kun autoteollisuuden on pakosta valmistettava sähköautoja vaikka esim. akut ovat vielä lapsenkengissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastomuutos aiheuttaa monenlaista kärsimystä. Esim. keskeneräiset sähköautot. Kuluttaja joutuu maksumieheksi, kun autoteollisuuden on pakosta valmistettava sähköautoja vaikka esim. akut ovat vielä lapsenkengissä.

        Auto on aina myös kärsimys. Kärsimykset eivät ole ainakaan vähentyneet sähköautoilla vaan ihan päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auto on aina myös kärsimys. Kärsimykset eivät ole ainakaan vähentyneet sähköautoilla vaan ihan päinvastoin.

        Aika heikoilla mennään, jos nykyisenlaiset sähköautot olisivat tulevaisuuden ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika heikoilla mennään, jos nykyisenlaiset sähköautot olisivat tulevaisuuden ratkaisu.

        Kunnon dieseliä ei sähköauto voita ainakaan toistaiseksi. Mutta on ihan toinen asia, mitä poliiitikot päättävät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon dieseliä ei sähköauto voita ainakaan toistaiseksi. Mutta on ihan toinen asia, mitä poliiitikot päättävät.

        Voita missä mielessä? Ainut asia missä diesel on parempi on pidempi toimintamatka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voita missä mielessä? Ainut asia missä diesel on parempi on pidempi toimintamatka.

        Pitkä toimintamatka on ihan riittävä syy pysyä dieseleissä. Pitkä toimintamatka tekee autoiluun ihan toisenlaisen leppoisan tuntuman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkä toimintamatka on ihan riittävä syy pysyä dieseleissä. Pitkä toimintamatka tekee autoiluun ihan toisenlaisen leppoisan tuntuman.

        Suomen sananvapauteen kuuluu virallinen totuus ja totuus. Virallinen totuus on, että sähköauto on paras. Totuus kuitenkin on, että diesel on paras.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkä toimintamatka on ihan riittävä syy pysyä dieseleissä. Pitkä toimintamatka tekee autoiluun ihan toisenlaisen leppoisan tuntuman.

        Toki jos tarve on ajaa useiden satojen kilometrien matkoja jatkuvasti. Itsellä ei onneksi tuohon ole tarvetta, keksin parempaakin tekemistä kuin autossa istumisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki jos tarve on ajaa useiden satojen kilometrien matkoja jatkuvasti. Itsellä ei onneksi tuohon ole tarvetta, keksin parempaakin tekemistä kuin autossa istumisen.

        Ei autolla yleensä ajeta joka päivä. Itse en aja edes joka viikko. Kolme kertaa vuodessa ajelen pitkiä tuhansien kilometrien matkoja. Siksi minulla on diesel. En halua tehdä näistä vuoden kohokohdista hevetin kärsimyksiä sähköautolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autolla yleensä ajeta joka päivä. Itse en aja edes joka viikko. Kolme kertaa vuodessa ajelen pitkiä tuhansien kilometrien matkoja. Siksi minulla on diesel. En halua tehdä näistä vuoden kohokohdista hevetin kärsimyksiä sähköautolla.

        Yleensä autolla ajetaan lähes päivittäin, ihan jokapäiväistä työmatkaa ja vastaavaa. Tuo käyttöprofiilisi on aika erikoinen/harvinainen, mutta tuohon käyttöön diesel on varmasti se jouhevin vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autolla yleensä ajeta joka päivä. Itse en aja edes joka viikko. Kolme kertaa vuodessa ajelen pitkiä tuhansien kilometrien matkoja. Siksi minulla on diesel. En halua tehdä näistä vuoden kohokohdista hevetin kärsimyksiä sähköautolla.

        Hauska selitys. Miksi kukaan hankkisi sähköautoa jos autolla ei aja edes joka viikko. Tuolloin riittää joka vanha paska diesel oikein hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      61
      4358
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      144
      3120
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      47
      2428
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      46
      2343
    5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      98
      1985
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1883
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1596
    8. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      22
      1584
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      150
      1411
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      34
      1233
    Aihe