Pieleen mennyt reikä

Anonyymi-ap

Tein yhteen alumiinikulmalistaan liian suuren viisteen ruuville. Ongelma on nyt se, että ruuvin kanta porautuu reijästä läpi. Ensimmäinen mieleen tullut vaihtoehto toki oli koko listan vaijto uuteen. Eihän sellainen 20 mm x 25 mm lista nyt paljoa maksa, mutta on sen hakemisessa ja uudestaan sovituksessa kuitenkin oma vaivansa.

No nyt sitten kun ei muutakaan tekemistä ollut kuin pohtia lista-asiaa niin sain idean. Huomenna koetan tinata reijän umpeen ja teen siihen sitten uuden pienemmän reijän. Masinistit sivulla joku tiesi kertoa, että kun oksidikerroksen rapsuttelee pois ja sivelee heti moottoriöljyllä niin tinaus voisi onnistua.

Elikkäs, nyt huomenna pistän alulisttani liimauspuristimilla kiinni isompaan rautaiseen kulmalistaan päälimmäiseksi. Rauta siis pohjalle tinavalun vasteeksi ettei tina hokahda reijästä pois. Hieron reijän reunukset santapaperilla oksidipuhtasksi ja heti tippakannulla öljy pintaan. Sen jälkeen leikkaan tinarullasta sopivan palan ja vasaroin sein reikään tiiviiksi köntiksi. Sen jälkeen alta päin kuumennan toholla rautaista kulmalistaa kunnes tina alkaa sulaa. Ja jos kaikki menee odotetusti niin tina tukkii pieleen menneen reijän ja pääsen tekemään uuden. Tina toimii ikään kuin prikkana nyt liian suuressa ruuvinreijässä ulkonäön kärsimättä ja samalla säästän uuden listan hinnan, tekemisen vaivan ja opin samalla jotain uuttakin.

Tämä ihan vaan vinkkinä kaikille, että aina ei kannata heittää kirvestä kaivoon, jos joku menee pieleen. Kannattaa aina ensin yrittää korjata ennen kuin lähtee suin päin uutta ostamaan. Se on ekologista, taloudellista ja joskus jopa tyydyttävää, kun näkee oman kättensä jäljet ja pystyy korjaamaan ja tekemään jostakin uuden veroista ja toimivaa. Suosittelen lämpimästi tällaista tyyliä!

13

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niih.

• Anonyymi

Jaa, minä laittaisin vaan isompi kantaisen ruuvin. Sillä selvä.

Jasu

• Anonyymi

Ja jos ongelma on erikantaisuus, suurenna ne muutkin reiät ja laita samanlaiset isompi kantaiset ruuvit. Hirvee vaiva tuossa öljyä, tinaa, plääh.

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Ja jos ongelma on erikantaisuus, suurenna ne muutkin reiät ja laita samanlaiset isompi kantaiset ruuvit. Hirvee vaiva tuossa öljyä, tinaa, plääh.

Jasu

Mulla toi erikantasuus on haasteena vähän kaikilla elämän alueella. Mutta ruuveista puheen ollen, niin kaikenlaista kommervenkkiä oon joutunu tekeen. Tälleen töissä ei mihinkään tinauksiin aika riitä, mutta ihan mielenkiintoinen juttu, jos noin onnistuu. Mua itteeni kiinnostaa kovasti alumiinin ja rosterin hitsaus, mutta siitä kuulemma tulee niin myrkyllisiä kaasuja, että me kuollaan kaikki. Ja ei mulla oo argoniakaan. Tosin niitä saa pieninä litran kertakäyttöpulloinakin. Ei sikäli viitti ton seoskaasun lisäks toista pulloon hankkia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Se ei käy, se ei kertakaikkiaan käy!

• Anonyymi

miksi et laita aluslevyä sen ruuvin alle eli ns. rikkaa

• Anonyymi

Niin, sekin toimii. Näkyykö sitten, että reikä on kuitenkin liian suuri? Muttei mene enää läpi asti.

Jasu

• Anonyymi

Jep
      Itse laittaisin rikat joka ruuvin kantaan. Ja vielä rosterit niin varmasti näkyisi.

Mies 65

• Anonyymi

Voi pahus mikä ongelma! Sinuna menisin sängyn alle itkemään. Sikiöasennossa toki.
      No joo, kerro sitten minkälaiseen ratkaisuun päädyit. Aluslevy, isompikantaiset ruuvit, uusi lista, sängyn alla itkeminen. Jokin muu mikä?

>simiti<

• Anonyymi

Teininä koulukaveri oli kesätöissä koritehtaalla.
      Sai tehtäväksi mitata ja pätkia kuuden metrin tavarasta 4 kertaa y kappaletta listoja verhoilupaneelien kiinnittämiseen linja-auton sisäkattoon. Katto oli yksitoista metriä pitkä sisäpuolelta.

Poika sahasi mittaamaansa kymmenen senttiä liian lyhyitä listoja tuon y kertaa neljä määrän!
      Isä oli varmaan ylpeä pojastaan?
      En tiedä, miten ongelma ratkesi.

Miten palstalaiset olisivat toimineet pojan asemassa tilanteen ratkaisemiseksi?

Mies 65

• Vaikeahan tossa tilanteessa mitenkään korjata. Meillä rakennuksilla nyt yleensä on joku pikkukoppi, mihin väärin sahatut voi hyödyntää. Mutta tuskin koritehtaalla mitään pikkubussi siinä vieressä oo, johon ne ois voinu käyttää.

Sillon kun meidän alalla oli vielä noi vanhat tekijät töissä. Niin osalla oli tapana salaa juoda loppuviikosta. Niin yhdelläkin timpurilla, rupes tuleen noita kymmenen sentin heittoja loppupäivästä. Ja se mikä oli jännä, että se heitto oli sitten ihan millintarkasti sen kymmenen senttiä, vaikka päälle päin jo kuntokin saattoi jo näyttää heikolta.

• Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

Vaikeahan tossa tilanteessa mitenkään korjata. Meillä rakennuksilla nyt yleensä on joku pikkukoppi, mihin väärin sahatut voi hyödyntää. Mutta tuskin koritehtaalla mitään pikkubussi siinä vieressä oo, johon ne ois voinu käyttää.

Sillon kun meidän alalla oli vielä noi vanhat tekijät töissä. Niin osalla oli tapana salaa juoda loppuviikosta. Niin yhdelläkin timpurilla, rupes tuleen noita kymmenen sentin heittoja loppupäivästä. Ja se mikä oli jännä, että se heitto oli sitten ihan millintarkasti sen kymmenen senttiä, vaikka päälle päin jo kuntokin saattoi jo näyttää heikolta.

Tuohan kumoaisi teorian, että selvinpäin tehdään eniten mitta- ja pilkkuvirheitä.

Mies 65

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      3018
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2894
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2733
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2598
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2498
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2480
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2251
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2148
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2058
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2042
    Aihe