Seuraavassa on hyvä kirjoitus mihin me luterilaiset uskomme kun puhumme avioliitosta:
https://www.vartija-lehti.fi/tasa-arvoinen-avioliitto-on-raamatullista-ja-luterilaista/
Luterilainen kristitty Jumalan armosta
Tasa-arvoinen avioliitto on raamatullista ja luterilaista
28
265
Vastaukset
- Anonyymi
EI OLE OIKEASTI!
- Anonyymi
Teit jo aloituksen samalla otsikolla ja linkillä.
Täältä voi kopioida samoja vastauksiaan tähän aloitukseen, jos haluaa päästä helpommalla:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18376724/tasa-arvoinen-avioliitto-on-raamatullista-ja-luterilaista- Anonyymi
En ole huomannut sitä, mutta hyvä että joku on jo tehnyt. Kertaushan on opintojen äiti. Täällä kuitenkin näyttää siltä ettei ole opittu mitään kun asiaa jatkuvasti vängätään
- Anonyymi
Otsikko on sama, koska se on linkin jutun otsikko.
Anonyymi kirjoitti:
En ole huomannut sitä, mutta hyvä että joku on jo tehnyt. Kertaushan on opintojen äiti. Täällä kuitenkin näyttää siltä ettei ole opittu mitään kun asiaa jatkuvasti vängätään
Minulta se taisi mennä ohi, joten hyvä että teit uuden aloituksen.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Minulta se taisi mennä ohi, joten hyvä että teit uuden aloituksen.
Missä se raamatullisuus on?
Anonyymi kirjoitti:
Missä se raamatullisuus on?
Jos luet luet artikkelin, ehkä se sinulle selviää.
- Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
Jos luet luet artikkelin, ehkä se sinulle selviää.
Ei selviä, kun on vain valheellista liberaaliteologista sebustusta.
- Anonyymi
mutta jos kuitenkin valitsette transun piispaksi ?
- Anonyymi
Hyvä, että te luterilaiset olette päässeet irti Raamatullisista patriarkaalisesta arvomaailmasta! Piste siitä!
"Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset."
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR38/EPH.5.22-EPH.5.24- Anonyymi
Maailma on kehittynyt tasa-arvoisempaan suuntaan. Hyvä että Suomi antoi ensimmäisten joukossa naisillekin äänioikeuden. Paljon on kuitenkin vielä tehtävää. Kirkko kulkee valitettavasti usein jälkijunassa.
Artikkelissa oli hyviä kannanottoja.
”Jotta aito dialogi eri kantoja edustavien välillä olisi mahdollista, on oleellista tunnustaa, että molemmat rakentavat näkemystään Raamatun ja kirkon tunnustuksen varaan. Kukaan ei ole hylkäämässä Raamattua, vaikka sitä tulkitaankin eri tavoin.”
”Luemme Raamattua aina valikoiden. Se, mitä valitsemme ja mitä jätämme pois, kertoo usein siitä, mitä haluamme löytää Raamatusta.”
Näin juuri.
”Samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä vastustavat vetoavat yleensä kolmeen raamatunkohtaan: luomiskertomukseen, Jeesuksen sanoihin avioerosta sekä Paavalin luetteloon niistä, jotka eivät peri Jumalan valtakuntaa. Niin sanottua perinteistä avioliittoteologiaa rakennetaan siis sellaisten tekstien varaan, joissa ei itse asiassa puhuta mitään avioliitosta.”
Kun tosiaan lukee kokonaisuutena ne kohdat, mihin vedotaan, niin ei niissä ole kyse avioliitosta.
”Lisääntymiskehotuksen Jumala antoi myös kaikille eläimille nämä luotuaan – silti emme väitä, että luomiskertomuksessa eläimille asetettiin avioliitto. ”
Kun kyse onkin vakiintuneista parisuhteista, niin olennaista on: ”…että Jumala ei ole tarkoittanut ihmistä elämään yksin, vaan loi hänelle kumppanin. Tähän perustuu ihmisen kaipaus toisen ihmisen yhteyteen.”
Avioliiton merkitys on juuri tuo.
”Jeesus puhuu evankeliumeissa avioliitosta vain vähän – niin vähän, että hänen lausumikseen merkityistä sanoista on hyvin vaikea rakentaa positiivista avioliiton teologiaa. ”
Jeesus puhui ennemmän sen puolesta, ettei avioiduttaisi mutta oli avioerosta jyrkemmällä kannalla kuin Mooses. Sen vuoksi Hän puhuu enemmän avioeroista.
”Kun etsimme Raamatusta ohjenuoraa erilaisiin eettisiin kysymyksiin, vain harvoin löydämme selkeän vastauksen. Kysymys avioerosta on yksi näistä harvoista. Silti tätä Jeesuksen sanaa ei nykyään tulkita kirjaimellisesti.”
Ennen erot olivat yhtä kiivaan keskustelun aiheena kuin nyt samaa sukupuolta olevien avioliitto.
Tosiaan, tässä kohtaa ei tulkitakaan kirjaimellisesti koko juttua vaan ohitetaan se olankohtauksella.
”Vastuullista raamatunkäyttöä on sellainen, jossa huomioidaan siteeratun tekstin konteksti. Kontekstistaan irrotetuilla jakeilla ja yksittäisillä sanoilla voidaan puolustaa lähes mitä tahansa agendaa, myös sellaista, joka on tekstikontekstin ja jopa Jeesuksen intention vastaista.
Jeesuksen ja Paavalin esimerkit osoittivat, että avioliitto ei ollut tavoiteltava tila, olihan Jumalan valtakunta murtautumassa maailmaan. Varsin ymmärrettävästi tästä syystä antiikin aikana ja keskiajalla selibaatti oli korkeampi kristillinen ihanne kuin avioliitto.”
”Omat taistelunsa avioliitto-opetuksessa on käyty myös muun muassa eri taustoista tulevien ihmisten avioliiton sallimiseksi, olipa sitten kyse säädyistä, ihonväristä tai uskonnosta. Näitä kaikkia kirkko on vastustanut perinteeseen ja Raamattuun vedoten, mutta päätynyt ennen pitkää muuttamaan avioliittokäsitystään.”
Todellakin, Raamatulla on perusteltu kieltoa avoitua väärän säädyn, toisen ihonvärin tai uskonnon edustajan kanssa, mutta kaikki nuo ovat jo unhoon painuneet ja liberaalimmat käsitykset astuneet tilalle.
”Kirkon nykyisessä avioliitto-opetuksessa painottuu puolisoiden tasaveroisuus, keskinäinen kunnioitus, sitoutuminen, huolenpito ja aviouskollisuus. Avioliittoa pidetään turvallisimpana ympäristönä seksuaalielämälle ja lasten kasvattamiselle. Tämä kaikki on totta riippumatta puolisoiden sukupuolesta.”
Hyvin kiteytetty.
”Avioliiton perustana on Jumalan rakkaus, eivät puolisoiden ominaisuudet kuten lisääntymiskyky.”
Erittäin hyvä kannanotto.- Anonyymi
”Luemme Raamattua aina valikoiden. Se, mitä valitsemme ja mitä jätämme pois, kertoo usein siitä, mitä haluamme löytää Raamatusta.”
Olisi kenties aika kristittyjenkin viimeinkin löytää jokin parempi kirja elämänohjeeksi. Tuo lähes parituhatta vuotta vanha oopus on kuvottava hirvitys, vaikka kyllä sieltä voi poimia jonkun hyvän ohjeen.
Tuo Päivi on saatanan oma ja siitä ei ole pienintäkään epäilyä.
Raamatunkohdat on täysin selvät.
Voi näitä perkeleen papinkuvatuksia joidenka kautta viettelys pääsee sisään.
Voi sitä hetkeä kun astuvat Jumalan eteen.- Anonyymi
Hänen asiansa ei ole lainkaan huonosti kun lukee Matteuksen 25 luvun kuvauksen viimeisestä tuomiosta jolloin ihmisten rakkauden teot ovat puntarissa ja ratkaisevat asian.
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Päivi kun vääristelee kaikesta. Se on kauheaa.
Sekoitat nyt Päivit keskenään kun et lukenut aloituksen linkkiä.
Ei nyt puhuttu Päivi Räsäsestä vaan Päivi Vähäkankaasta
Päivi Vähäkangas on teologian tohtori ja Munkkiniemen kirkkoherra. - Anonyymi
torre3 kirjoitti:
Päivi kun vääristelee kaikesta. Se on kauheaa.
Torre, muista pyhittää lepopäivä, onko se sitä, että pilkkaat Jumalaa koko päivän?
Anonyymi kirjoitti:
Torre, muista pyhittää lepopäivä, onko se sitä, että pilkkaat Jumalaa koko päivän?
Olen tehnyt lapsesta asti samoja syntejä, kuten lepopäivinä arkisia asioita.
En tiedä miten Jumalaa voisi pilkata. Täällä olen esittänyt miten Jumala Raamatussa on.- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
En tiedä miten Jumalaa voisi pilkata. Täällä olen esittänyt miten Jumala Raamatussa on.Alahan kertoa miksi se toinen oli munasillaan kuvassa!?
- Anonyymi
torre3 kirjoitti:
En tiedä miten Jumalaa voisi pilkata. Täällä olen esittänyt miten Jumala Raamatussa on.Etkö ymmärrä edes hävetä?
Että munasillaan kuvassa siellä. - AnonyymiUUSI
torre3 kirjoitti:
En tiedä miten Jumalaa voisi pilkata. Täällä olen esittänyt miten Jumala Raamatussa on."En tiedä miten Jumalaa voisi pilkata. "
Jumalaa voi mm. pilkata olemalla tottelematon Hänen tahdolleen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Alahan kertoa miksi se toinen oli munasillaan kuvassa!?
Aito_laista tuokin asia kiinnostaa peukutusten kera
- Anonyymi
Mainittu "tasa-arvoinen avioliittolaki" ei ole sen enempää raamatullista kuin luterilaistakaan. Raamattu selkeästi kieltää kaiken miehen ja naisen avioliiton ulkopuolisen seksuaalisuhteen ja nimeää sellaisen aviorikokseksi sekä huorinteoksi.
Nykyinen nk. Suomen ev.lut.kirkko ei siis edusta Raamatun uskoa, ei myöskään edusta luterilaisuutta: alkuperäista ja aitoa luterilaisuutta. Kyseessä on valhekirkko, seksuaalivähemmistöinen joukkio, joka omine "piispoineen" on varastanut kirkon, sen rakennukset, omaisuuden ja kaiken toiminnan sen omilta uskovilta ja häpäissyt Jumalan Huoneen. Oikeastaanhan kyseessä on s:npalvonta.
On samanlainen huijarilahko kuin "Helluntaikirkko", joka ei millään tavoin edusta aitoa, alkuperäistä nk. suomalaista helluntailaisuutta, vaan on koko olemukseltaan muuta ja opettaa kaikessa toisin. Helluntaikirkko alalahkoineen ei ole lainkaan "helluntailainen". Kuten ei Suomen ev.l.kirkkokaan luterilainen.
Niihin kuuluminen, niiden tunnustaminen ja niiden valheoppeihin uskominen ei voi tuoda pelastusta, vaan ainoastaan johtaa kadotukseen. Tämä ei ole leikin asia ja "emmä pahaa tarkottanu!" Kuitenkin halusit itse hylätä sekä johtaa myös Häneen uskovia kristittyjä pois Jumalan omasta sanasta.
"Älä usko kuulopuheisiin, ota selvää."
Raamatun UT, Johanneksen evankeliumi:
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+1:1&rnd=1751256538668
Ilmestyskirja:
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm.+1:1&rnd=1751256633077
Näistä voi alkaa kukin itsekin lukea, mitä Raamattu ja Itse Jeesus on aikoinaan sanonut ja sanoo edelleen, sillä Jumalan sana on aina muuttumaton.
Jeesus On Pojassa hmiseksi tullut Yksi Pyhä Kolmiyhteinen Jumalamme: Isä, Poika ja Pyhä Henki. 🪔✨"...alkuperäistä nk. suomalaista helluntailaisuutta, vaan on koko olemukseltaan muuta ja opettaa kaikessa toisin..."
:D Tosin se on tuonti juttu kokonaan.Onkohan mitään syytä noudattaa Raamatussa olevia ihmisten kirjoituksia ja ajatuksia? Sama koskee Koraania.
- Anonyymi
Olisko jonkinlainen terveystarkaztus menossa.
Vähän kuin kotiopetusluonteista.
Tai vain pelkkä tuuletus, ulkoilutapahtuma . - Anonyymi
Mummomuori2 kirjoitti:
"...alkuperäistä nk. suomalaista helluntailaisuutta, vaan on koko olemukseltaan muuta ja opettaa kaikessa toisin..."
:D Tosin se on tuonti juttu kokonaan."...alkuperäistä nk. suomalaista helluntailaisuutta, vaan on koko olemukseltaan muuta ja opettaa kaikessa toisin..."
Mummo on oikeassa että Pyhä henki ja hänen toimintansa meissä uskovissa on tuontijuttu, lähinnä Jerusalemista missä Pyhän hengen toiminta alkoi ja jatkuu yhä meissä joissa Jeesus asuu ja toimii.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802