Narsismi on paljon yleisempää

Anonyymi-ap

Oman eron myötä opin narsisteista paljon ihan pakon edestä. Luin ja katsoin paljon julkaisuja 3 vuotta. Lisäksi tein itsetutkiskelua kuka olen ja miksi kerään narsisteja ympärilleni. Ymmärsin, että omat vanhempani ovat narsisteja, oma ex-vaimo on narsisti, ex-vaimon isä on narsisti, naapuriperheen vaimo on narsisti, minun edellisen työpaikan pomot (3kpl) olivat narsisteja. Myös omien vanhempien naapurin miehen ex-vaimo oli narsisti. Kaikilla heillä on samoja piirteitä. Narsistinen raivo, eivät kestä ei-sanaa, aina kateellisia jostakin, eivät kestä eroavia mielipiteitä, varastavat mielipiteet, tekeytyvät avuttomiksi, että puoliso tekisi kaiken jne., kritisoidaan tai ollaan ilkeitä silloin kun kukaan ei näe. Narsismia on todella paljon. Ketään näistä ei ole diagnisoitu. Kun kerroin omasta kokemuksesta, ex-vaimon kohtelusta, terapeuteile, he eivät uskoneet vaan yrittivät sanoa, että kyse on normaalista parisuhteesta. Meillä ei ollut väkivaltaa, mutta koin kaikki henkisen väkivallan muodot. lisäksi, kun en antanut periksi vaan halusin, että vaimo ottaa vastuun tekemisistään, narsistivaimo otti käyttöön poliisilla uhkailut, lasten viemiset turvakotiin, lastensuojeluilmoitukset. Narsisti tuhoaa oikeasti sielun ainakin minun sielun. Olin lähellä itsemurhaa, mutta sain koottua itseni ja olen nyt voimissani ja ymmärrän, miksi vedin narsisteja ympärilleni. Olen muuttunut empaaatti.
On olemassa julkinarsisteja ja piilonarsteja. Heidän käytös poikkeaa hieman toisistaan.

Faktoja mitä Suomessa ei tiedetä narsismista:
Väite 1. Narsisteilla ei ole empatiaa. Väärin, heillä on kognitiivistä empatiaa ja joillakin piilonarsisteilla on kyky näytellä empatiaa paremmin kuin kukaan normaali empaattinen ihminen.
Väite 2. narsisteja on vain 1-3% ihmisistä, oman kokemuksen mukaan heitä on 10% kaikista tuntemistani ihmisistä.
Väite 3. Jos ihminen puhuu itsestään, hän on narsisti. Väärin. narsisti tutkii sinua todella tarkkaan ja haluaa hurmata uhrin. Mitään itsekkyyttä ei ole havaittavissa kuukausiin. Piilonarsistien kanssa menee vuosia tai vuosikymmeniä että tajuaa toinen narsistiksi tai itsekkääksi.
Se jos jos joku puhuu vain itsestään johtuu lapsuuden traumasta, kun häntä ei ole kuultu lapsena.
Väite 4. Terapeutit tunnistaa narsistin. Väärin, narsistit ovat taitavia uhriutujia ja manipuloijia, He tekevät uhrista narsistin terapiassa.
Väite 5. Narsitit ottavat uhrikseen heikkoja ihmisiä. Väärin. Heille ei ole mitään hyötyä jheikoista ihmisistä. he valitsevat empaattisia ja hyvän itsetunnon omaavia menestyneitä ihmisiä, joiden itsetunto murskaantuu vuosien pahoipitelyn myötä.
Väite 6. Narsistin puoliso on läheisriippuvainen. Väärin, yleensä uhri on empaattinen ja pitkään jatkuneen henkisen väkivallan takia, he eivät uskalla tai osaa lähteä suhteesta, koska itsetunto on löyty maahan. Narsistit käyttäytyvät välillä hyvin ja välillä huonosti puolisoja kohtaan, mikä johtaa aivokemialliseen myrskyyn uhrin aivoissa ja vaikuttaa parisuhteeseen kuin huume. riippuvuudesta on vaikea lähteä, koska hyvät hetket ovat todella hyviä. Kyse ei ole läheisriippuvaisuudesta.
Väite 7. Kaikki henkinen väkivalta on väärin. Narsisti tekee tahallaan uhrilleen niin, että ärsyttää jopa kuukausi tolkulla, kunnes uhri reagoi ja suuttuu. Sitten narsisti raihoittuu ja syyttää uhria hulluksi, sekopääksi, väkivaltaiseksi. Kyse on termistä reactive abuse, sitä ei ole suomennettu, mutta tarkoittaa suuttumisreaktiota pitkään jatkuneeseen hyväksikäyttöön tai henkiseen pahoinpitelyyn. (minua moitittiin juuri tämmöisistä reaktioista. Ei ymmärretä, että jokaisella ihmisellä on murtumispiste)

Kaiken kokeneena voin sanoa, että narsismin uhri on todellakin yksin. Kukaan ei usko hänen tarinaansa, koska kukaan ei voi uskoa, että heidän tuntema miellyttävä ihminen tekisi tai kohtelisi puolisoaan huonosti.
Narsistit voivat olla todella empaattisen oloisia ja sosiaalisesti lahjakkaita, mikä tekee heistä vaikeita havaita. Vasta pitkä (useiden vuosien) tunteminen paljastaa narsistiset käytöstavat.

Narsismi syntyy lapsuudessa, samoissa olosuhteissa syntyy samantyyppisiä ihmisiä, läheisriippuvaisia, empaatteja, suorittajia ja vältteleväkiintymysuhteen ihmisiä. Kukaan heistä ei saanut omilta vanhemiltaan ehdotonta rakkautta. Nämä eri ihmistyypit ihastuvat toisiinsa samanlaisen lapsuuden takia.

Uskon lisäksi, että moni piilonarsisti diagnisoidaan ADHD, nepsy tai välttelevä ihmisuhdeihmiseksi, jos kyseinen henkiö etsii apua toistuviin parisuhdeongelmiin.

1

69

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Paljon asiaa ja tottakin. Itsekin kohdannut erityyppisiä narsisteja. Ja tutustunut aiheeseen paljon, lähinnä omakohtaisten kok3musten kautta. Narsisti osaa miellyttää toista ja syyt ovat minusta enemmän hyötyyn painotettuja. Niin kauan, kuin on hyötyä, peli on reilua?

Heti, kun epäilee reiluutta välillänne, muuttuu ääni pelikellossa? Olet hänelle peliväline, joko ystävä tai vihollinen. Heillä hyvin mustavalkoinen ajattelu, silloin kun olet nappulana heidän luomassa pelissä.

Heidän käytös on raukkamaista, säälimätöntä ja tunne kylmää. Manipuloivat, provosoivat, valehtelevat, ylireakoivat ja kärjistävät kokemuksiaan, vain saadakseen uskottavuutta omille tarinoilleen.

Elämä on heille vain peliä. Jos kokevat sinut uhkaksi itselleen tai haitaksi, uhriutuvat ja kokevat, että kaikki keinot ovat silloin sallittuja, jotta pääsevät tilanteesta kuiville. Ja saavat kostonsa.

Syy voi olla vain sellainen, joka voisi heidät paljastaa pahaksi, koska mieltävät itsensä hyväksi? Pitävät itseään ylivertaisina, ovat kilpailuhenkisiä, mutta epäreilulla tavalla. Eivät ole joukkuepelaajia.

Myyntityössä (proviisiopalkka) arvioivat, että siellä prosenttiluku olisi korkein? Reilu 10- vuotta sitten luku oli luokkaa 8 prosenttia. Hoiva-alalla pienin, mutta sielläkin niitä valitettavasti on.

Itse harrastanut itse tutkiskelua ja itselläkin oli nuorena taipumusta tällaiseen, mut silloin ajatus oli enemmän sitä, että pärjätäkseen elämässä, näin piti toimia? Vanhempana vasta ymmärsin paremmin hyvän ja pahan eron.

Isäni oli narsisti ja niin taitaa olla veljenikin, mut hän osaa peittää näitä puolia itsessään paremmin kuin Isäni. Läpinäkyvämpi yhteiskunta opettaa ihmisiä näkemään asioita paremmin, oma mutu.

Narsisti voi olla laskelmoiva pelissään, luotettavaa niistä ei saa koskaan, koska ovat itsekkäitä ja ahneita. Osaavat esittää luotettavaa, mut tilanteet enemmän peliä, kun tavoite on suurempi, johon luottamuksen ilmapiirillä voidaan vaikuttaa hyöty mielessä.

Narisistilla on herkkä itsetunto, eivät kestä ollenkaan arvostelua itsestään. Epäitsekkyys on heille vierasta. Inhoavat heikkouksia, jota Eivät itsestään löydä, koska kyky katsoa peliin puuttuu. Narsistisuus on piirre, joka ei näy päällepäin, jollet ole vihollinen ja silloin haluat heihin vain etäisyyttä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      190
      6738
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      155
      1943
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1648
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1360
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      52
      1149
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1041
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      1002
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      947
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      918
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      889
    Aihe