Helluntaiherätys ja Paavo Järvinen tänäpäivänä

Anonyymi-ap

Tehdään nyt selkoa helluntaisaarnaja Paavo Järvisen nykyasemasta Suomen helluntailiikkeessä tänäpäivänä.

Lähtökohta keskustelulle on oma havaintoni siitä, kuinka Paavo ei enää viime vuosien aikana ole aktiivisesti saarnannut ns. suurissa/päähelluntaiseurakunnissa. Muistan kuinka Paavo vielä edellisellä vuosikymmenellä saarnasi esim. Tampereen helluntaiseurakunnassa, mutta viimeisin tiedossani oleva "suuri" helluntaiseurakunta, jossa Paavo on pitänyt puheen on eräässä Sateet-illassa Seinäjoen helluntaiseurakunnassa. Pitääkö tämä havaintoni alkuunka paikkaansa, mikä tarkoittaisi sitä että Paavoa ei enää kutsuta puhumaan suuriin helluntaiseurakuntiin (mahdollisesti Suomen Helluntaikirkkoon kuuluvat seurakunnat)?

Jos havainto pitää paikkaansa, olen pohtinut syytä tälle mahdolliselle pääsynestolle. Ensimmäinen liittyy seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuviin puheisiin. Jos kuuntelee kymmenen Paavon saarnaa, uskallan väittää että yli puolesta näistä saarnoista Paavo parjaa homoja tai transseksuaaleja. Ottamatta kantaa itse asiaan, olen pohtinut, jos Paavon jatkuvasti toistuvat maininnat homoista ja transihmisistä saarnoissaan vaikuttaa siihen, että häntä ei enää kutsuta puhumaan seurakuntiin. Syynä voi olla pelko, että kuulijoiden joukossa saattaa olla ihmisiä jotka loukkaantuvat, ja seurakunnat eivät halua riskiä ottaa.

Toinen mahdollinen syy on Paavon yleinen saarnatyyli. Kuunneltua kymmenen hänen saarnaansa, alkaa jo selkeämään hänen maneerit ja puheenaiheet. Rukoustyylinsä puheidensa alussa ja lopussa on samat jokaisessa saarnassa. Voiko kyseessä olla siis ajatus siitä että Paavolla "pyörii sama levy" eikä uutta sanottavaa löydy?

Uskon, että kyllä Paavo olisi halukas saarnaamaan myös pääseurakunnissa, kiertäähän hän edelleenkin ympäri Suomea saarnaamassa. Voiko kyseessä olla esim. liian karismaattinen saarnatyyli, profetointi tai ihan vain iän tuoma "itsepäisyys"?

Toivon asiallista keskustelua. Tarkoituksena ei ole parjata seurakuntia, Paavoa tai ketään/mitään muutakaan. Haluaisin vain saada selvitystä näille havainnoilleni.

1

65

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

herätys herätys pese hampaasi henkesi haisee

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6888
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1228
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1064
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      944
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe