Ozempicin aloittaminen

Hei, sain Ozempic reseptin työterveyshuollosta painonpudotuksen tueksi. Nyt mietityttää kovasti aloittaminen ja aloitusajankohta. Kun on tulossa menoja, kahdet festarit ja muutakin reissua kun loma alkaa viikonloppuna.

Miten olette aloitelleet? Tiedän hyvin sen, että "sopivaa" aikaa ei tahdo löytyä mutta ajattelin kuitenkin että siirtäisinkö aloituksen loman jälkeen kun arki normalisoituu.

21

470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse kipitin heti apteekkiin ja kotiin päästyäni samantien piikitin itseäni. Ei puhettakaan mistään pitkäjännitteisestä suunnittelusta.

• Anonyymi

Ozempic on siitä mukava, että se pistetään vain kerran viikossa. Pistopäivässäkin on jonkin verran joustoa. Joten luulisi sopivan kiireisimmänkin ohjelmaan.

Itse aloitin reseptin saatuani heti ensimmäisenä sunnuntaiaamuna. Tämä on ollut minulle sopiva hetki pistämiseen. Ei ole unohtunut eikä ole ollut tarvetta pistopäivän siirtelyyn. Lääke on toiminut hyvin. Alussa tuli vatsavaivoja, mutta ne kestin ja vaivat loppuivat.

• Minä käyttäisin pari viikkoa kuidun saannin lisäämiseen eli tavoitteena ainakin 30 g kuitua per päivä. Tuolla saattaisi välttää tai ainakin vähentää Ozempicin aiheuttamat vatsavaivat.

• Anonyymi

Sinuna aloittaisin viipymättä. Nyt 40 kiloa kevyempänä en siirtäisi aloitusta päivälläkään. Uusi elämä on alkanut.

• Anonyymi

Kiitos vinkistä! Olen kallistumassa siihen, että aloitan vasta kun isommat reissut on ohi. Pari viikkoa tuskin viskaa tässä enää suuntaan tai toiseenkaan.

• Anonyymi

Aloittaja ei kovin motivoitunut laihduttaja ole! Kaikki muu tärkeämpää. Veikkaan, että hän painaa ensi kesänä yhtä paljon tai enemmän kuin tänä kesänä.

• Anonyymi

Noh, voi kai sen niinkin ajatella että jos kovin vesiripuloi tai muuten voi huonosti kärsii siinä muunkin perheen festarointi ja lomasuunnitelmat.. ettei ainoastaan itsekkäistä syistä pohdi aloituksen aikaa..?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Noh, voi kai sen niinkin ajatella että jos kovin vesiripuloi tai muuten voi huonosti kärsii siinä muunkin perheen festarointi ja lomasuunnitelmat.. ettei ainoastaan itsekkäistä syistä pohdi aloituksen aikaa..?

Minäkin ymmärsin aloittajan suunnitelmallisuuden noin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin ymmärsin aloittajan suunnitelmallisuuden noin.

Voisi ajatella niinkin, että juuri loma on paras aika aloittaa lääkitys ja kaikessa rauhassa keskittyä omaan terveyteen. Festarien aika on sitten, kun terveys ja kunto sallii. Muu perhe voi riekkua festareilla ihan vapaasti. Sitä paitsi todennäköisesti mitään ripulia ei edes tule, suurimmalle osalle ei tule.

Pitäisin kuitenkin lähtökohtana sitä, että Ozempicin aloitus ei vaikuta elämään mitenkään eikä varsinkaan koko perheen elämään. Siitä lähdetään eikä etsitä tekosyitä aloittamisen lykkäämiseen.

Mutta aloittaja tietysti tekee kuten haluaa ja itselleen parhaaksi katsoo. Onnea hankkeelle!

• Hei, Anonyymi! Laita tähän yhteystietosi niin voin lähettää sinulle ensi kesänä kuvani ennen ja jälkeen, ettei tarvi yöuniaan menettää miettimällä menikö veikkaus oikein ❤️

• Anonyymi
        Nipula kirjoitti:

Hei, Anonyymi! Laita tähän yhteystietosi niin voin lähettää sinulle ensi kesänä kuvani ennen ja jälkeen, ettei tarvi yöuniaan menettää miettimällä menikö veikkaus oikein ❤️

Yhteystietojen julkaisu on kielletty säännöissä.

• Anonyymi kirjoitti:

Yhteystietojen julkaisu on kielletty säännöissä.

Juu, se nyt oli sellainen heitto. Kummallista, miten pitää toisia mollata.

• Anonyymi

Aloita heti,mutta ei laihdutukseen tarvitse käyttää mitään lääkkeitä.
      Sitä on laihduttu ennenkin ilman laihdutuslääkkeitä 😧

• Kiitos tiedosta! 😊 En tiedä miten hanakasti ihmiset yleensä tarttuvat lääkkeeseen ja miten helposti reseptin saa. Itselläni tämä on pitkällisen prosessin tulosta, ei vaan onnistu omaehtoinen painonpudotus niin ei onnistu. Jokaisella omat rajoitteensa, mikä käy yhdelle ei käy toiselle jne.

• Anonyymi

Monenlaisia inhottaviakin sivuoireita voi tulla, joten kannattaa aloittaa kun pystyy ne kohtaamaan.
      Sinänsä ihme lääke, kun oikein mikään ei maistu eikä mitään saa syötyä eikä juotua.
      Kyllähän siinä laihtuu, minäkin 3kk -20kg.
      Menee helposti siihen ettei saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita, joten ravintoterapeutin apu voisi olla paikallaan.
      Itse sain lääkkeen diabetekseen Kela korvattuna ja tämä painon putoaminen oli hieman yllätys.
      Olen viiskymppinen ukko :-)

• Anonyymi

Tuo on kemiallinen ketoosi. Ihan ketoruokavaliolla on sama vaikutus mutta ilman lääkkeen vakavia haittoja.

• Anonyymi

Tänään oli juttua että ozempicin käyttö voi aiheuttaa hiusten lähtöä varsinkin naisilla.

• Anonyymi

Ei lähde hiukset kokonaan. Voi vähän harveta tai ohentua. Sekin on harvinaista. Kannattaisi lukea tarkkaan, jos täällä kommentoi. On ihmisillä muutenkin erilaiset hiukset, toisilla tuuheampi tukka kuin toisilla.

Itse pääsin Ozempikin ansiosta eroon jokapaiväisestä verensokerin seurannasta ja tarkoista insuliinipistoksista. Ei ole vaikuttanut hiuksiin, mutta se olisi ollut pieni haitta. Pikemminkin on hiukset tuuhettunut ja kunto kaikin tavoin parempi.

En suosittele Ozempicia pelkkään laihduttamiseen. Siihen on halvempia ja terveellisempiä keinoja. Diabeetikolle Ozempic kuitenkin voi tuoda suurta helpotusta elämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lähde hiukset kokonaan. Voi vähän harveta tai ohentua. Sekin on harvinaista. Kannattaisi lukea tarkkaan, jos täällä kommentoi. On ihmisillä muutenkin erilaiset hiukset, toisilla tuuheampi tukka kuin toisilla.

Itse pääsin Ozempikin ansiosta eroon jokapaiväisestä verensokerin seurannasta ja tarkoista insuliinipistoksista. Ei ole vaikuttanut hiuksiin, mutta se olisi ollut pieni haitta. Pikemminkin on hiukset tuuhettunut ja kunto kaikin tavoin parempi.

En suosittele Ozempicia pelkkään laihduttamiseen. Siihen on halvempia ja terveellisempiä keinoja. Diabeetikolle Ozempic kuitenkin voi tuoda suurta helpotusta elämään.

Missä sanoin että hiukset lähtee kokonaan. Minä sanoin että on tutkittu että ozempic aiheuttaa hiusten lähtöä en puhunut kaljuuntumisesta.

Uusien GLP-1-johdosten ryhmään kuuluvien laihdutuslääkkeiden on havaittu aiheuttavan hiustenlähtöä ja lihaskatoa.

Laihdutuslääkkeillä on havaittu olevan uusia haittavaikutuksia. Esimerkiksi ensisijassa tyypin 2 diabeteksen hoitoon tarkoitettu, mutta nykyisin myös yleisesti laihdutuslääkkeenä tunnettu Ozempic on aiheuttanut useille käyttäjille hiustenlähtöä ja lihaskatoa. Asiasta kertoi Suomessa Iltalehti, joka siteerasi Vogueta.

Hiuskato ja lihasten heikkeneminen ovat sen sijaan uudempia ulkoisia havaintoja laihdutuslääkkeillä laihtuneilla henkilöillä

Hiuskatoa etenkin naispuolisilla käyttäjillä

Myös hiustenlähtö voi johtua laihtumisesta itsessään. Ravitsemusterapeutti Katja Nissinen kertoi aiemmin Ilta-Sanomille, että jos energiaravintoaineita, vitamiineja ja kivennäisaiheita saadaan ruokavaliosta hyvin niukasti, elimistöllä ei ole varaa käyttää niitä hiuksiin.

Hänen mukaansa esimerkiksi proteiinivajeessa hiukset on viimeisiä paikkoja, joihin elimistö proteiinia tuhlaa.

– Voi tulla hiustenlähtöä, tai hiukset voivat kuivua tai ohentua, Nissinen sanoi jutussa.

Toisaalta tutkimusnäyttöäkin on siitä, että Ozempic tehostaisi hiuskatoa. Eräs tuore kanadalaistutkimus osoitti, että erityisesti semaglutidilääkitystä käyttävillä naisilla hiuskato oli merkittävämpää kuin toisentyyppistä laihdutuslääkettä saaneilla verrokeilla.

Tutkimuksessa seurattiin kahta ryhmää. Niistä toinen laihdutti käyttämällä semaglutidia ja toinen bupropioni-naltreksonia sisältävää lääkettä, joka tunnetaan Suomessa kauppanimellä Mysimba.

Minä en ole kritsisoinut ozempicia vaan sanoin että tänään oli uutisissa tuollaista. Anteeksi että kerroin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo koski juurikin laihduttamista ei verensokerin seurantaa. Verensokerin seuranta on ihan eri juttu kuin tavoite laihduttaa esim 100 kiloa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt ei ole kyseessä diabetes vaan laihduttaminen. Sinä et siis käyttänyt ozempicia laihduttamiseen vaan toiseen tarkoitukseen.

Uutinen oli vieläpä laihdutus osiossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      294
      11506
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7106
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5902
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5239
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4351
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4179
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3581
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3574
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      81
      3167
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3105
    Aihe