Moottorit ei enää kestä jopa jakoketjut venyy rattaat kuluu automaattilaatikot kaikki ongelmallisia maalipinnat heikot venttiilit karstoittuu yms yms jatkuvat vikavalot loistaa Varmaan halpuutus syynä ei testata tarpeeksi vaan tuodaan markkinoille epäkuranttia
Autojen laatu tippunut dramaattisesti
14
120
Vastaukset
- Anonyymi
Mazda poikkeus.
- Anonyymi
Hauska.
- AnonyymiUUSI
mazdassa oli jakoketjut jo 70-luvulla...esim 1.3 moottorissa oli jakoketjun kiristäjän luukku josta sen pystyi vaihtamaan. uusi kiristi ja sytytys ennakko kohdalleen ,taas ,mentiin..eipä niillä ajettu kuin 15 vuotta kun lahosivat pois..moottorit kyllä, sekä ketju kesti..
- Anonyymi
Aina heikkouksia on ollut ja sitten taas välillä asiat korjataan.
Mikähän on avaajan pointti? - Anonyymi
Eiköhän tuossa pointti tullut selväksi eli autojen laatu pudonnut ja tottahahan se on
- AnonyymiUUSI
Kaasariautojen aikaan jakoketjun mahdollinen venyminen ei haitannut juurikaan kun ei ollut turhantarkkoja nokka- ja kampiakselin asentoantureita valittamassa siitä. Sytytystä saattoi säätää virranjakajasta kompensoimaan mahdollista jakoketjun venymää ainakin jonkinverran. Tosin ennen tehtiin osat kestämään, joten ehkä venymä muodostui ongelmaksi vasta todella suurilla kilometreillä, mutta yleensä korin ruostevauriot tekivät autosta lopun sitä ennen.
- AnonyymiUUSI
Aika kultaa muistot. Minusta noita vanhoja autoja sai olla ropaamassa vähän väliä. Aina oli jotain häikkää. Nopeimmillaan katkojan kärjet menivät sadalla kilometrillä, jos nokka jäi voitelematta. Ketjut rallattivat, mutta annettiin rallattaa. Mahtuuhan maailmaan ääntä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aika kultaa muistot. Minusta noita vanhoja autoja sai olla ropaamassa vähän väliä. Aina oli jotain häikkää. Nopeimmillaan katkojan kärjet menivät sadalla kilometrillä, jos nokka jäi voitelematta. Ketjut rallattivat, mutta annettiin rallattaa. Mahtuuhan maailmaan ääntä.
Kärjetön sytytys oli kyllä hyvä uudistus.
Siinäkin sitten tarpeeksi vanhana elektronisen sytytysyksikön vikaannuttua se vei kipinän kokonaan ja ainoa korjaus oli uusia koko sytytysyksikkö. Itselle kerran kävi niin ja tien päältä päästiin pois vain hinausauton lavalla.
Katkojan kärkiä saattoi vielä vähän viilaamalla puhdistaa että pääsi tien päältä pois. Siinäkin oli tosin kondensaattori jolle ei ollut muuta tehtävissä kuin uusi tilalle. Itsellä viallinen konkka aiheutti ettei tahtonut kylmänä lähteä käyntiin mutta jos sai käyntiin niin lämpimänä kyllä pelasi. Kärjellisissä oli myös puolassa joku esivastus lisävikamahdollisuutena, mitä ei ollut enää kärjettömissä järjestelmissä.
Kärjellisten sytytysennakko saattoi myös kärkien kulumisen myötä muuttua aikaa myöten. Kuitenkaan ainoa kärjellinen auto minkä omistin, ei koskaan jättänyt tielle.
Vanhojen autojen pakoputket oli myös kuluva osa kun olivat tavallista terästä joka oli vähän väliä ruostumassa puhki. Uudemmissa on paremmat materiaalit. Samoin koripelleissä kun vielä 80-luvun auto saattoi olla hitsailtu jo kymmeneen vuoteen mennessä huolimatta siitä että niillä oli aikoinaan maahantullessa pakollinen ruosteenestokäsittely tehtynä.
- AnonyymiUUSI
nykymoottorit ovat tehokkaampia ja vaatisivat paksummat ketjut...toki ajotavalla voi säästää ketjua sekä öljyvaihdoilla ja vielä ohjekirjan mukaan oikea öljy..nopeat kiihdytykset ja voimakkaat moottorijarrutukset rasittaa ketjua, jopa hajottaa koko motin...moni edes tiedä mikä on moottorijarrutus..?
- AnonyymiUUSI
Maalauksen heikosta kestävyydestä olen ehdottomasti samaa mieltä .
Eipä tekniikka 70-luvullakaan kovin kestävää ollut. 100 000 km ajettu oli jo romutusasteella. Korjaukset olivat kylläkin helpompia ja moottorikoneistamoilla riitti töitä. Samoin peltikorjaamoilla ruoste vaurioiden kanssa.- AnonyymiUUSI
kaikki joissa oli keihin tai hitachi merkkinen kaasari oli hyviä auto datsun,honda,mazda... jopa audit jossain vaiheessa käytti keihin kaasaria... esim audi 80 1.6l.. 70-luvulla ei paljon öljyjä vaihdeltu,,,lisättiin vaan paksua mineraaliöljyjä se jos mikä kertoo siitä ettei moottorit kestänyt pitkään..
- AnonyymiUUSI
Aika normi oli se, että 100.000km oli kannen kunnostusväli ja 200.000km alakerran. Moottorin käyttöiäksi laskettiin 100 x kuutiotilavuus ennen isompaa remonttia.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Aika normi oli se, että 100.000km oli kannen kunnostusväli ja 200.000km alakerran. Moottorin käyttöiäksi laskettiin 100 x kuutiotilavuus ennen isompaa remonttia.
Kyllä siihen aikaan 100tkm oli useamman moottorin alakerrankin kuluneisuus jo niin isoa, että männät oli väljiä oikein kunnolla ja männänrenkaan meni palasiksi ja öljyä kului.
- AnonyymiUUSI
Liikkuvien ja pyörivien osien keventämisellä on pyritty vähentämään tehohäviöitä keston kustannuksella. CO2 päästöt ovat menneet kaiken muun edelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1863525Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3762210Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii562196- 432062
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321491Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931251- 541213
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4491189Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1181045- 59994