morjesta, kaikkee kysyttävää, eli mikä on dumppi?
mihin turbo liitetään? ja sitte kierrostenluki mittarin piuhat tai nii mihin ne lyödään?
kiitoksia jos vastaatte tyhmälle.
turbo ja dumppi
17
29268
Vastaukset
- ja urpo
dumppi=dumpvalve=hukkaportti, päästää ylimääräiset paineet pois! turbo kiinnitetään turbolle tehtyyn omaan pakosarjaan! ja kiekkamittarin mukana tulle yleensä ohjeet, eli lue!
- ??????
no se dumpvalve on kyl ihan eriasia ku hukkaportti.
Dumpvalve päästää ylimäärisen paineen pois imusarjasta kun kaasuläppä suljetaan.
Hukkaportti laskee osan pakokaasuista turbon ohi suoraan pakoputkeen, kun ahtopaineet on noussu tarpeeksi. - täällä lukemista
Tuolla on aika hyvin selitetty
http://fin-tuning.net/pager.php?catid=2
"Dump-valve, bypass etc
Dump valve, bypass-valve, diverter valve, pop-off valve, dumppi, poppari ... Rakkaalla lapsella on monta nimeä, homman selkiyttämiseksi yleiseksi muodostunut käytäntö on se että dump valve on se venttiili joka päästää paineet ulkoilmaan (dumppaa ilmat pihalle) ja taas by-pass venttiili nimitystä käytetään kaikista venttiileistä jotka kierrättävät ilman takaisin turbon imupuolelle. Muut nimitykset olisi hyvä jättää puhekielestä kokonaan. Silloin asioista keskusteleminen olisi huomattavasti selkeämpää.
Itse venttiilien ideana on päästää ylimääräiset paineet pihalle kun kaasu suljetaan (esim vaihtotilanteissa). Jos ei käytetä by-pass- tai dump Valvea, niin turbon reagointi saattaa olla hitaampaa ja myös pidemmän päälle paineshokit saattavat aiheuttaa vaurioita turboon.
Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle." - turpottaja
Avaa suusi kun tiedät asiasta jotain... Dumppi= dump valve= eriasia kuin hukkaportti. pistä vaikka googleen haku sanksi ja lue lisää, tule sitten vasta tänne pätemään!!!
- ollaan
turpottaja kirjoitti:
Avaa suusi kun tiedät asiasta jotain... Dumppi= dump valve= eriasia kuin hukkaportti. pistä vaikka googleen haku sanksi ja lue lisää, tule sitten vasta tänne pätemään!!!
hiekkalaatikolla!
- ohjeet
jo tulikin. Kiekkamittari kytketään bensavehkeessä yleensä puolan napaan ja dieselissä laturin W-liittimeen.
- 13
456
- klmno
olen 11-vuotias poika ypäjältä. mikä on turbo?
- Anonyymi
Se on sellainen merkki pikkupojilla joiden nissanin takana lukee turbo, kun ne luulevat olevan koviksia.
- lol
Hukkaportin tehtävä on rajoittaa ahtopaine haluttuun arvoon. Hukkaportin valinnassa pitää ottaa huomioon moottorin tilavuus ja tehotavoite kuin myös haluttu ahtopaine. Hukkaportti on venttiili jota ohjataan ahtopaineen ja jousivoiman avulla. Jousivoima pitää hukkaportin venttiiliä kiinni, kunnes ahtopaine voittaa jousivoiman ja hukkaportin venttiili avautuu.
- jjhj3
turbo ei päästä thiis ääntä vai dumppi !
- Ihme kysymyksiä
voiko dumppia laittaa autoon missä ei oo turboa??
- Uhahuh
Mee roskiin
- Anonyymi
Turbo päästää thiisss äänen jos ajoneuvossa ei ole dumppia ja ajoneuvo "sakkaa" sitten jos siinä on dumppi ni se päästää pamauksen kun painekotelon paine purkautuu dumpin kautta nopeasti ulkoilmaa.
- Anonyymi
Joo vain tehokkaissa biileissä puhisee jatkuvasti😎
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo vain tehokkaissa biileissä puhisee jatkuvasti😎
ai oliko niitä tehottomiakin autoja olemassa joissa on turbo? oon kuullut sellaisita tehottomista ja hitaista autoista muistaakseni niistä käytettiin nimitystä mopoauto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ai oliko niitä tehottomiakin autoja olemassa joissa on turbo? oon kuullut sellaisita tehottomista ja hitaista autoista muistaakseni niistä käytettiin nimitystä mopoauto.
Skoda on tehottomien autojen johtava valmistaja !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292063
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051876Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641524Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331192- 821148
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101093
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471066Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441013