Yhden tankin hinnalla ajaisi sähköautolla noin 5.000 km

Anonyymi-ap

Eikä tarvitsisi käydä bensa-asemalla koskaan.

Ei ihme että käytettyjä sähköautoja tuodaan rekkalasteittain joka päivä ja käytetyt polttikset jäävät pölyttymään autoliikkeisiin. Kansa on kyllästynyt maksamaan kalliita polttoaineveroja ja autoliikkeiden vastaus siihen on ulkomailta tuodut käytetyt sähköautot.

108

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksiköhän joissakin maissa luovutaan vähänajetuista sähköautoista ja tungetaan ne Suomeen?

      • Anonyymi

        Kun leasing soppari loppuu.


      • Anonyymi

        Joo ja suomityhmät ostaa loppuunajetut.


      • Anonyymi

        Koska suomalaiset on hyvä uskoisia mainosuhreja. Suomalaisilla on vinoutunut ajattelutapa siinä, että kun EU antaa jonkun määräyksen, niin Suomi aina yrittää sen täyttää viimeistä piirua myöten. Ei muualla uskota mainoksia kuin suomessa vaikka olisi aivan höttöä koko juttu. Ilmasto asioissa suomen kansa on naurettava. Ollaa niin luonnon puolesta puhujia ja odotas ,kun on Vappu tai joku kulkue Helsingissä, niin kyllä se roskaamisen määrä on valtavaa, kun ne lukeneet valkolakit sotkee kaupungin kadut ja puistot roskilla, jotka usein on isoon ääneen luonosuojelijoita ja kierrätyksen puolesta puhujia. Kaksinaismoraalia on suomen kansassa. Maalaisjärkeä suomeen.


    • Anonyymi

      Ruotsissa myytiin byd autoja mahtavat 500 viime vuonna. Hedin dumppasi koko merkin. En ostaisi volvoakaan, kiinalainen kun on.

      • Anonyymi

        Mersunkin suurin omistaja on kiinalainen.


      • Anonyymi

        sama e mersussa en osta kun kiinassa tehty


    • Anonyymi

      Onneksi vetyautot ja vetytankkausasemat ovat tulossa myös Suomeen 👍😃

    • Anonyymi

      Sähköauton akkuremontin hinnalla ajaa kymmeniätuhansia kilometrejä polttisautolla.

      • Anonyymi

        Pakoputkiauton moottoriremontin hinnalla ajaa sähköautolla satojatuhansia kilometrejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiauton moottoriremontin hinnalla ajaa sähköautolla satojatuhansia kilometrejä.

        Enpä ole ikinä koneremppaa teettänyt vaikken koskaan ole uutta polttisautoa ostanut. Aina ostanut vanhan, ajellut niillä 10-15 v ja myynyt pois (aina menny kaupaksi) ja taas istanut "uuden" vanhan biilin. Kilsoja tullut vuositasolla n 25000 - 35000. Minusta tuo on ihan ok km-määrä. Nyt kilsat on vähän vähentynyt ja möin diisselin pois, tilalle hankin bensavehkeen. Kilsat pyörii vaan 15-20t km nurkilla. Hyvin olen pärjännyt vanhoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole ikinä koneremppaa teettänyt vaikken koskaan ole uutta polttisautoa ostanut. Aina ostanut vanhan, ajellut niillä 10-15 v ja myynyt pois (aina menny kaupaksi) ja taas istanut "uuden" vanhan biilin. Kilsoja tullut vuositasolla n 25000 - 35000. Minusta tuo on ihan ok km-määrä. Nyt kilsat on vähän vähentynyt ja möin diisselin pois, tilalle hankin bensavehkeen. Kilsat pyörii vaan 15-20t km nurkilla. Hyvin olen pärjännyt vanhoilla.

        Itse olen tehnyt (siis tehnyt, en teettänyt) montakin koneremonttia.
        Esim. Nissaniin 200tkm:n kohdalla.

        Mutta yhdestäkään sähköauton akuston vaihdosta ei ole kokemusta, enkä tunne yhtäkään, jonka sähköauton akku olisi vaihdettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiauton moottoriremontin hinnalla ajaa sähköautolla satojatuhansia kilometrejä.

        Paljonko maksaa " pakoputkiauton" moottoriremontti ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko maksaa " pakoputkiauton" moottoriremontti ?

        3000€->, ylärajaa ei ole.
        Pelkästään tojotan koneremontti yli 38000€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen tehnyt (siis tehnyt, en teettänyt) montakin koneremonttia.
        Esim. Nissaniin 200tkm:n kohdalla.

        Mutta yhdestäkään sähköauton akuston vaihdosta ei ole kokemusta, enkä tunne yhtäkään, jonka sähköauton akku olisi vaihdettu.

        https://moottori.fi/uutinen/porsche-taycanin-akun-korjaus-maksoi-yli-80-000-euroa-teslassakin-jopa-yli-15-000-euron-korjauskustannukset/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen tehnyt (siis tehnyt, en teettänyt) montakin koneremonttia.
        Esim. Nissaniin 200tkm:n kohdalla.

        Mutta yhdestäkään sähköauton akuston vaihdosta ei ole kokemusta, enkä tunne yhtäkään, jonka sähköauton akku olisi vaihdettu.

        Jos itsellä kävisi noin, kävisin kyselemässä käytettyä konetta.
        Vaihdoin kaverille, haettiin "vanha raato", koneen. Ajannut sillä kaksi (vuotta), ei paha. Muistaakseni 200. No, harrastustoimintaa, joten en laske edes tuntioalkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos itsellä kävisi noin, kävisin kyselemässä käytettyä konetta.
        Vaihdoin kaverille, haettiin "vanha raato", koneen. Ajannut sillä kaksi (vuotta), ei paha. Muistaakseni 200. No, harrastustoimintaa, joten en laske edes tuntioalkkaa.

        Eli paskan tilalle toinen paska. Todella älykästä.


    • Anonyymi

      Samaa mieltä. On ne sellaisia tankkeja, että ripustukset pettää noin 5000 kilsan jälkeen eikä ole varaa korjata, kun lainan mitoittaa tankin hankintahintaan.

      • Anonyymi

        Touché! Sen takia käytetty diesel ilman adblueta on kuningasvalinta.


      • Anonyymi

        Minkä lainan? Joutuuko persaukinen pakoputkipoika ostamaan sen pakoputkiritsansa osamaksulla?


      • Anonyymi

        Kerro ihan faktaa, todellisuutta, auton merkkiä ym..
        Ei "äidin kummin kaiman" vaan faktaa.


    • Anonyymi

      Montako tankillista ajaa yhden akun hinnalla?

      • Anonyymi

        Montako sataatuhatta kilometriä ajaa polttomoottorin hinnalla?


      • Anonyymi

        Akun hinnalla ajaa polttiksella noin kolme miljoonaa kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun hinnalla ajaa polttiksella noin kolme miljoonaa kilometriä.

        Se pakoputkiritsa on lopussa jo 300tkm:n kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pakoputkiritsa on lopussa jo 300tkm:n kohdalla.

        Sehän ei pidä paikkaansa. Polttomoottoriautoilla tämä maa on rakennettu ja tavarat kuljetettu. Sähköautot on vasta ihan alku taipaleella ja niistä tieto on vähäistä minkä varassa mennään.


    • Anonyymi

      Onhan tuo ero km kustannuksissa musertava kun sen konkretisoi noin. Monelle yhden tankillisen hinnalla ajaa sähköautolla monen kuukauden ajot.

    • Anonyymi

      Jos autoon käyttää monta kymppitonnia niin bensan hinnalla ei ole paskankaan väliä. Se ei merkitse kokonaiskustannuksissa yhtään mitään vaikka laskukyvytön sähköautofanaatikko kuinka itkee.

    • Anonyymi

      Eihän sähköautoilla ajeta paljon. Sähköautoja on ollut Suomessa 90-luvulta alkaen.
      Nettiauton myynnissä on silti vain 28 yli 225 tkm ajettua autoa.
      Bensiini ja diesel käyttövoimaisia autoja 20485 kpl.
      Säästö syntyy ajamattomuudesta ja pelosta autosta.

    • Anonyymi

      Corolla ja Elroq maksavat molemmat alkaen 33.000 eli pääomakostannukset ovat uutena täsmälleen samat. Pääomakustannusten voi suurella varmuudella olevan Corollassa suuremmat sillä bensa-autojen haluttavuus käytettyinä on selkeästi huonompi kuin täyssähköautojen. Ja ero haluttavuudessa vain kasvaa tulevina vuosina.
      Corollan huolto-ohjelma maksaa moninkertaisesti Elroqiin verrattuna ja kun lisää sitten vielä tämän että kun tankkaa Corollan kerran niin sillä rahalla Elroqilla painelee 5.000km.

      Ei ihme että Elroqista tuli heti myyntimenestys kun taas Corollan myynti on muiden bensa-autojen tapaan liukunut alaspäin kuin pikkutenavan pulkka laskiaisena. Ovaa ja ilman kontrollia.

      • Anonyymi

        Ei ole ihme, että uusien autojen kauppa on tuhoutumassa kun tuollaisista pikkuautoistakin yritetään kiskoa noin järkyttävää ylihintaa. Vain aivoton idiootti voi pitää 33 tonnin hintaa tuollaisesta paskasta käyttökelvottomasta pikkuautosta miniakulla edullisena.

        Ja mikä ”myyntimenestys” Elroq muka on? Mitään todistetta tuosta ei ole.

        Nämä järkyttävän hinnat pikkuautoista ovat todiste siitä, että kaikki uudet autot ovat ylihinnoiteltua paskaa ja vain idiootit ostavat uuden auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ihme, että uusien autojen kauppa on tuhoutumassa kun tuollaisista pikkuautoistakin yritetään kiskoa noin järkyttävää ylihintaa. Vain aivoton idiootti voi pitää 33 tonnin hintaa tuollaisesta paskasta käyttökelvottomasta pikkuautosta miniakulla edullisena.

        Ja mikä ”myyntimenestys” Elroq muka on? Mitään todistetta tuosta ei ole.

        Nämä järkyttävän hinnat pikkuautoista ovat todiste siitä, että kaikki uudet autot ovat ylihinnoiteltua paskaa ja vain idiootit ostavat uuden auton.

        Ei ole montaa vuotta siitä kun tuota Elroq vastaavia ja parempia autoja myytiiin uutena 15 tonnilla. Elroq ei todellakaan ole hintansa arvoinen vaan ylihintainen romu.


      • Anonyymi

        Jos Corollan tankkiin mahtuu 50 litraa ja bensa maksaa 1,65€/ litra , nii Elrogilla ajaa sinun mielestä 1,65 €/ 100km . Ei ole matematiikka vahvuutesi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ihme, että uusien autojen kauppa on tuhoutumassa kun tuollaisista pikkuautoistakin yritetään kiskoa noin järkyttävää ylihintaa. Vain aivoton idiootti voi pitää 33 tonnin hintaa tuollaisesta paskasta käyttökelvottomasta pikkuautosta miniakulla edullisena.

        Ja mikä ”myyntimenestys” Elroq muka on? Mitään todistetta tuosta ei ole.

        Nämä järkyttävän hinnat pikkuautoista ovat todiste siitä, että kaikki uudet autot ovat ylihinnoiteltua paskaa ja vain idiootit ostavat uuden auton.

        Ja tällä hetkellä Elroq maksaa minimissään 36 590 euroa ja sillä saa auton pikkuisella akulla. Ei todellakaan ole halpa auto vaan pikemminkin todella kallis.


    • Anonyymi

      Joudut käymään kuitenki lataus"asemalla". Mitä eroa siinä on bensa-asemaan? Toki saatat ehkä voida ladata kotona, kun nukut, mutta sitten et ikinä käy missään pidemmällä.

      • Anonyymi

        Sähköautolla käy helposti 150-250km päässä kääntymässä kotilatauksella. Riippuen vähän automallista.
        Kun asiaa ajattelee suomalaisen taviksen näkökulmasta niin aika harvoin päivittäiset tekemiset eivät mahdu tuohon toimintasäteeseen. Tämä siis tavallisen ihmisen päivittäisestä ajosta joka on se tärkeä asia.
        Jos sitten silloin tällöin lähtee pidemmälle vaellukselle niin vain silloin joutuu turvautumaan noihin pikalatausasemiin joita on nykyään vähän joka nurkalla.
        Polttiskuski maksaa tuon moninkertaisen kustannuksen joka ainoasta kilometristä. Niin siitä päivittäisestä arkiajoista kuin niistä pitkistä reissuistakin. Kaikista kilometreista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla käy helposti 150-250km päässä kääntymässä kotilatauksella. Riippuen vähän automallista.
        Kun asiaa ajattelee suomalaisen taviksen näkökulmasta niin aika harvoin päivittäiset tekemiset eivät mahdu tuohon toimintasäteeseen. Tämä siis tavallisen ihmisen päivittäisestä ajosta joka on se tärkeä asia.
        Jos sitten silloin tällöin lähtee pidemmälle vaellukselle niin vain silloin joutuu turvautumaan noihin pikalatausasemiin joita on nykyään vähän joka nurkalla.
        Polttiskuski maksaa tuon moninkertaisen kustannuksen joka ainoasta kilometristä. Niin siitä päivittäisestä arkiajoista kuin niistä pitkistä reissuistakin. Kaikista kilometreista.

        Pieenellä pääset päivittäisessä ajossa. Kun kaupungissa asuu, työpaikka, kaupat, on kaikki q0 km säteellä, niin varmasti sähkäri sopii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla käy helposti 150-250km päässä kääntymässä kotilatauksella. Riippuen vähän automallista.
        Kun asiaa ajattelee suomalaisen taviksen näkökulmasta niin aika harvoin päivittäiset tekemiset eivät mahdu tuohon toimintasäteeseen. Tämä siis tavallisen ihmisen päivittäisestä ajosta joka on se tärkeä asia.
        Jos sitten silloin tällöin lähtee pidemmälle vaellukselle niin vain silloin joutuu turvautumaan noihin pikalatausasemiin joita on nykyään vähän joka nurkalla.
        Polttiskuski maksaa tuon moninkertaisen kustannuksen joka ainoasta kilometristä. Niin siitä päivittäisestä arkiajoista kuin niistä pitkistä reissuistakin. Kaikista kilometreista.

        Moninkertaisen joo . Mullakin menee vuodessa 1800 € diiseliin kun kilometrejä tulee 25 tkm . Sitten vielä kauhia diiselvero joka henkilöautossani on n.340 €/ vuosi . Jos nuo summat sähköautolla säästäisin, niin ei sillä minun taloudessa olisi mitään merkitystä .


    • Anonyymi

      Eikö oo paree ku jokainen ajaa millä haluaa, mitä siitä kinaamaan.

    • Anonyymi

      Käytetyt sähköautot!?
      Suomeen tietenkin.
      Akku?
      Tuodaanhan Suomeen Italiasta kaatopaikka jätettä laivalasteittain.

      • Anonyymi

        "Uudelleenkäyttö ennen materiaalien kierrätystä
        Vaikka akku on tullut tiensä päähän ajoneuvokäytössä, voi sille löytyä edelleen tehtävä esimerkiksi energiavarastona. Energiayhtiöt sekä autonvalmistajat ovat esitelleet viime aikoina tällaisia ratkaisuja sähköautojen vanhoille akuille. Akkuja on sijoitettu esimerkiksi autotehtaiden sisällä kulkeviin ajoneuvoihin, joihin niiden heikentynyt kapasiteetti edelleen riittää. Lisäksi murto-osa ajoneuvokäytössä olevasta kapasiteetista riittää pitämään akuston käyttökelpoisena energiavarastona vihreälle energialle, jonka tuotantoa ei pystytä säätelemään. Esimerkiksi tuulivoimapuiston energia voidaan säilöä kontilliseen vanhoja ajovoima-akkuja myöhempää käyttöä varten.

        Kun akusto ei kelpaa enää mihinkään järkevään uudelleenkäyttöön, siirtyy se varsinaiseen kierrätysprosessiin. Ajovoima-akkujen keräys- ja kierrätystoiminnan operaattoreina Suomessa toimivat tällä hetkellä Fortum Waste Solutions Oy, Kuusakoski Oy ja Stena Recycling Oy.

        Kierrätysprosessi alkaa ajovoima-akuston mekaanisella purulla. Akkujen ulkopuoliset rakenteet on suunniteltu kestämään auton mahdollisesti kohtaamat onnettomuustilanteet, joten kyseessä on hyvin vankkoja rakenteita. Nämä ovat pääasiassa alumiinia, joka saadaan luonnollisesti tehokkaasti uusiokäyttöön.

        Ajovoima-akkujen arvokkaimmat materiaalit löytyvät kennoista. Kennot murskataan mekaanisesti, minkä jälkeen kaikki arvokkaat raaka-aineet erotellaan toisistaan. Näitä materiaaleja ovat nykyään yleisimmin käytettävissä akuissa nikkeli, koboltti, mangaani ja litium. Erottelun jälkeen nämä raaka-aineet saadaan uudelleen käyttöön ja ne voivat päätyä esimerkiksi osaksi uutta ajovoima-akkua.

        Kierrätettyjen akkumateriaalien kysyntä on tällä hetkellä kovassa kasvussa. Akkuvalmistajia kierrätetyt materiaalit kiinnostavat sekä eettisten että ilmastollisten näkökulmien vuoksi, sillä näin uusien mineraalien louhimista voidaan vähentää. Kierrätettävien materiaalien kasvava kysyntä avaa uusia mahdollisuuksia todelliselle kiertotaloudelle, ja Suomessa olisi nyt kaiket edellytykset profiloitua kierrätettyjen akkumateriaalien tuottajamaana."

        https://autokierratys.fi/kiertotalouden_arkea/nain-sahkoautojen-ajovoima-akut-kierratetaan/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uudelleenkäyttö ennen materiaalien kierrätystä
        Vaikka akku on tullut tiensä päähän ajoneuvokäytössä, voi sille löytyä edelleen tehtävä esimerkiksi energiavarastona. Energiayhtiöt sekä autonvalmistajat ovat esitelleet viime aikoina tällaisia ratkaisuja sähköautojen vanhoille akuille. Akkuja on sijoitettu esimerkiksi autotehtaiden sisällä kulkeviin ajoneuvoihin, joihin niiden heikentynyt kapasiteetti edelleen riittää. Lisäksi murto-osa ajoneuvokäytössä olevasta kapasiteetista riittää pitämään akuston käyttökelpoisena energiavarastona vihreälle energialle, jonka tuotantoa ei pystytä säätelemään. Esimerkiksi tuulivoimapuiston energia voidaan säilöä kontilliseen vanhoja ajovoima-akkuja myöhempää käyttöä varten.

        Kun akusto ei kelpaa enää mihinkään järkevään uudelleenkäyttöön, siirtyy se varsinaiseen kierrätysprosessiin. Ajovoima-akkujen keräys- ja kierrätystoiminnan operaattoreina Suomessa toimivat tällä hetkellä Fortum Waste Solutions Oy, Kuusakoski Oy ja Stena Recycling Oy.

        Kierrätysprosessi alkaa ajovoima-akuston mekaanisella purulla. Akkujen ulkopuoliset rakenteet on suunniteltu kestämään auton mahdollisesti kohtaamat onnettomuustilanteet, joten kyseessä on hyvin vankkoja rakenteita. Nämä ovat pääasiassa alumiinia, joka saadaan luonnollisesti tehokkaasti uusiokäyttöön.

        Ajovoima-akkujen arvokkaimmat materiaalit löytyvät kennoista. Kennot murskataan mekaanisesti, minkä jälkeen kaikki arvokkaat raaka-aineet erotellaan toisistaan. Näitä materiaaleja ovat nykyään yleisimmin käytettävissä akuissa nikkeli, koboltti, mangaani ja litium. Erottelun jälkeen nämä raaka-aineet saadaan uudelleen käyttöön ja ne voivat päätyä esimerkiksi osaksi uutta ajovoima-akkua.

        Kierrätettyjen akkumateriaalien kysyntä on tällä hetkellä kovassa kasvussa. Akkuvalmistajia kierrätetyt materiaalit kiinnostavat sekä eettisten että ilmastollisten näkökulmien vuoksi, sillä näin uusien mineraalien louhimista voidaan vähentää. Kierrätettävien materiaalien kasvava kysyntä avaa uusia mahdollisuuksia todelliselle kiertotaloudelle, ja Suomessa olisi nyt kaiket edellytykset profiloitua kierrätettyjen akkumateriaalien tuottajamaana."

        https://autokierratys.fi/kiertotalouden_arkea/nain-sahkoautojen-ajovoima-akut-kierratetaan/

        Akkujen kierrätys on erittäin monimutkaista, kallista ja vie paljon energiaa. Senhän takia sitä ei ole aiemmin tehty kovinkaan paljon. Kännyköiden ja läppärien akkujen kierrätys on ollut kannattamatonta.

        Eikä kierrätettäviä akkuja ole kymmeniin vuosiin riittävästi eli 20 vuoden päästäkään sähköautojen akkuja ei tehdä kierrätysmateriaalista.

        Joka tapauksessa kaivoksia pitää perustaa maailmaan tuhansia lisää sähköautojen takia eikä kierrätys tätä asiaa muuta yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uudelleenkäyttö ennen materiaalien kierrätystä
        Vaikka akku on tullut tiensä päähän ajoneuvokäytössä, voi sille löytyä edelleen tehtävä esimerkiksi energiavarastona. Energiayhtiöt sekä autonvalmistajat ovat esitelleet viime aikoina tällaisia ratkaisuja sähköautojen vanhoille akuille. Akkuja on sijoitettu esimerkiksi autotehtaiden sisällä kulkeviin ajoneuvoihin, joihin niiden heikentynyt kapasiteetti edelleen riittää. Lisäksi murto-osa ajoneuvokäytössä olevasta kapasiteetista riittää pitämään akuston käyttökelpoisena energiavarastona vihreälle energialle, jonka tuotantoa ei pystytä säätelemään. Esimerkiksi tuulivoimapuiston energia voidaan säilöä kontilliseen vanhoja ajovoima-akkuja myöhempää käyttöä varten.

        Kun akusto ei kelpaa enää mihinkään järkevään uudelleenkäyttöön, siirtyy se varsinaiseen kierrätysprosessiin. Ajovoima-akkujen keräys- ja kierrätystoiminnan operaattoreina Suomessa toimivat tällä hetkellä Fortum Waste Solutions Oy, Kuusakoski Oy ja Stena Recycling Oy.

        Kierrätysprosessi alkaa ajovoima-akuston mekaanisella purulla. Akkujen ulkopuoliset rakenteet on suunniteltu kestämään auton mahdollisesti kohtaamat onnettomuustilanteet, joten kyseessä on hyvin vankkoja rakenteita. Nämä ovat pääasiassa alumiinia, joka saadaan luonnollisesti tehokkaasti uusiokäyttöön.

        Ajovoima-akkujen arvokkaimmat materiaalit löytyvät kennoista. Kennot murskataan mekaanisesti, minkä jälkeen kaikki arvokkaat raaka-aineet erotellaan toisistaan. Näitä materiaaleja ovat nykyään yleisimmin käytettävissä akuissa nikkeli, koboltti, mangaani ja litium. Erottelun jälkeen nämä raaka-aineet saadaan uudelleen käyttöön ja ne voivat päätyä esimerkiksi osaksi uutta ajovoima-akkua.

        Kierrätettyjen akkumateriaalien kysyntä on tällä hetkellä kovassa kasvussa. Akkuvalmistajia kierrätetyt materiaalit kiinnostavat sekä eettisten että ilmastollisten näkökulmien vuoksi, sillä näin uusien mineraalien louhimista voidaan vähentää. Kierrätettävien materiaalien kasvava kysyntä avaa uusia mahdollisuuksia todelliselle kiertotaloudelle, ja Suomessa olisi nyt kaiket edellytykset profiloitua kierrätettyjen akkumateriaalien tuottajamaana."

        https://autokierratys.fi/kiertotalouden_arkea/nain-sahkoautojen-ajovoima-akut-kierratetaan/

        Käytettyjen akkujen kierrätys esim energiavarastoina on todettu jo moneen kertaan kannattamattomaksi rahan tuhlaamiseksi. Eivät maksa ikinä kuin osan investoinnista takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Uudelleenkäyttö ennen materiaalien kierrätystä
        Vaikka akku on tullut tiensä päähän ajoneuvokäytössä, voi sille löytyä edelleen tehtävä esimerkiksi energiavarastona. Energiayhtiöt sekä autonvalmistajat ovat esitelleet viime aikoina tällaisia ratkaisuja sähköautojen vanhoille akuille. Akkuja on sijoitettu esimerkiksi autotehtaiden sisällä kulkeviin ajoneuvoihin, joihin niiden heikentynyt kapasiteetti edelleen riittää. Lisäksi murto-osa ajoneuvokäytössä olevasta kapasiteetista riittää pitämään akuston käyttökelpoisena energiavarastona vihreälle energialle, jonka tuotantoa ei pystytä säätelemään. Esimerkiksi tuulivoimapuiston energia voidaan säilöä kontilliseen vanhoja ajovoima-akkuja myöhempää käyttöä varten.

        Kun akusto ei kelpaa enää mihinkään järkevään uudelleenkäyttöön, siirtyy se varsinaiseen kierrätysprosessiin. Ajovoima-akkujen keräys- ja kierrätystoiminnan operaattoreina Suomessa toimivat tällä hetkellä Fortum Waste Solutions Oy, Kuusakoski Oy ja Stena Recycling Oy.

        Kierrätysprosessi alkaa ajovoima-akuston mekaanisella purulla. Akkujen ulkopuoliset rakenteet on suunniteltu kestämään auton mahdollisesti kohtaamat onnettomuustilanteet, joten kyseessä on hyvin vankkoja rakenteita. Nämä ovat pääasiassa alumiinia, joka saadaan luonnollisesti tehokkaasti uusiokäyttöön.

        Ajovoima-akkujen arvokkaimmat materiaalit löytyvät kennoista. Kennot murskataan mekaanisesti, minkä jälkeen kaikki arvokkaat raaka-aineet erotellaan toisistaan. Näitä materiaaleja ovat nykyään yleisimmin käytettävissä akuissa nikkeli, koboltti, mangaani ja litium. Erottelun jälkeen nämä raaka-aineet saadaan uudelleen käyttöön ja ne voivat päätyä esimerkiksi osaksi uutta ajovoima-akkua.

        Kierrätettyjen akkumateriaalien kysyntä on tällä hetkellä kovassa kasvussa. Akkuvalmistajia kierrätetyt materiaalit kiinnostavat sekä eettisten että ilmastollisten näkökulmien vuoksi, sillä näin uusien mineraalien louhimista voidaan vähentää. Kierrätettävien materiaalien kasvava kysyntä avaa uusia mahdollisuuksia todelliselle kiertotaloudelle, ja Suomessa olisi nyt kaiket edellytykset profiloitua kierrätettyjen akkumateriaalien tuottajamaana."

        https://autokierratys.fi/kiertotalouden_arkea/nain-sahkoautojen-ajovoima-akut-kierratetaan/

        Uusi raaka-aine on paljon halvempaa kuin kierrätysmateriaali. Siksi kysyntä on pientä.


    • Anonyymi

      MONTAKOHAN KERTAA SITÄ SÄHKÖVATKAINTA TÄYTYY LADATA SILLÄ MATKALLA

      • Anonyymi

        Ei sillä ole mitään väliä kun auto latautuu kotipihasta tai mökin pihassa yöllä.
        Ei sitä tarvii käydä erikseen lataamassa missään niinkuin polttiksen joutuu tankkaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole mitään väliä kun auto latautuu kotipihasta tai mökin pihassa yöllä.
        Ei sitä tarvii käydä erikseen lataamassa missään niinkuin polttiksen joutuu tankkaamaan.

        Näin sinulla, mutta monilla muilla ihan toisin. Suurimmalla osalla kun ei ole sitä kotilatausmahdollisuutta eikä myöskään mökkiä.


      • Anonyymi

        Kohta voi kysyä montaks kertaa joudut tankata 3000Km matkalla ja sitten tulee öljynvaihto polttikseen nopeasti vastaan.

        Superakku lupaa sähköautoille jopa 3000 kilometrin toiminta­matkoja
        Kiinalainen teknologiajätti Huawei kertoo läpimurtonsa mahdollistavan jopa 3 000 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/c0133f7e-77ad-4792-b0af-3b429a246ea5

        Ainoa tekniikka mikä pääsee edes lähelle on vety.
        Mutta vedyn hinta on hurjalla tasolla jo nyt.
        Jos vety olisi ilmaista se voisi haastaa sähkön.
        Kotilataus on helppoa ja vaivatonta.
        Vetyä ei käsittääkseni voi vielä kotona tankata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohta voi kysyä montaks kertaa joudut tankata 3000Km matkalla ja sitten tulee öljynvaihto polttikseen nopeasti vastaan.

        Superakku lupaa sähköautoille jopa 3000 kilometrin toiminta­matkoja
        Kiinalainen teknologiajätti Huawei kertoo läpimurtonsa mahdollistavan jopa 3 000 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/c0133f7e-77ad-4792-b0af-3b429a246ea5

        Ainoa tekniikka mikä pääsee edes lähelle on vety.
        Mutta vedyn hinta on hurjalla tasolla jo nyt.
        Jos vety olisi ilmaista se voisi haastaa sähkön.
        Kotilataus on helppoa ja vaivatonta.
        Vetyä ei käsittääkseni voi vielä kotona tankata.

        Mutta tuota ei ole myynnissä joten se on yhtä todellinen kuin lentävä auto. En piittaa paskaakaan noiden yritysten höpinöistä, yritykset ovat valehtelun ja huijaamisen ammattilaisia ja lupaavat jatkuvasti sellaista jota ei koskaan tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin sinulla, mutta monilla muilla ihan toisin. Suurimmalla osalla kun ei ole sitä kotilatausmahdollisuutta eikä myöskään mökkiä.

        Joka torppaan Suomessa tulee sähköt. Meilläpäin ainakin näkyy paljon plugareita ja sähköautoja latauksessa myös rivitalojen pihoissa ja myös joissain kerrostaloissa.

        Kun sähköä joka tapauksessa tulee joka tontille niin latauspaikan tekeminen on helppoa ja suht edullistakin. Uusi laki takaa ettei edes taloyhtiön änkyrät pysty torppaamaan osakkaan itse maksamaa latauspaikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka torppaan Suomessa tulee sähköt. Meilläpäin ainakin näkyy paljon plugareita ja sähköautoja latauksessa myös rivitalojen pihoissa ja myös joissain kerrostaloissa.

        Kun sähköä joka tapauksessa tulee joka tontille niin latauspaikan tekeminen on helppoa ja suht edullistakin. Uusi laki takaa ettei edes taloyhtiön änkyrät pysty torppaamaan osakkaan itse maksamaa latauspaikkaa.

        Sähköautofanaatikot eli typerät kommunistit vaativat lakeja jotta heidän surkeaa peltileluaan saisi ladata pihalla. Tuo velvollisuus latausvalmiuden tekemiseen on kommarimeininkiä. Pitäisikin selvittää mikä taho on lahjonut poliitikkoja äänestämään noin idioottimaisen lain puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka torppaan Suomessa tulee sähköt. Meilläpäin ainakin näkyy paljon plugareita ja sähköautoja latauksessa myös rivitalojen pihoissa ja myös joissain kerrostaloissa.

        Kun sähköä joka tapauksessa tulee joka tontille niin latauspaikan tekeminen on helppoa ja suht edullistakin. Uusi laki takaa ettei edes taloyhtiön änkyrät pysty torppaamaan osakkaan itse maksamaa latauspaikkaa.

        Eikä useimmilla taloyhtiöillä ole mitään velvollisuutta tarjota latausmahdollisuutta asukkaille. Käytännössä vain laajan sähköremontin yhteydessä pitää tehdä latausvalmius.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole mitään väliä kun auto latautuu kotipihasta tai mökin pihassa yöllä.
        Ei sitä tarvii käydä erikseen lataamassa missään niinkuin polttiksen joutuu tankkaamaan.

        Niin juuri. Kun tarvetta ei enää muuhun ole, kun koti, mökki ja apteekkireisdut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohta voi kysyä montaks kertaa joudut tankata 3000Km matkalla ja sitten tulee öljynvaihto polttikseen nopeasti vastaan.

        Superakku lupaa sähköautoille jopa 3000 kilometrin toiminta­matkoja
        Kiinalainen teknologiajätti Huawei kertoo läpimurtonsa mahdollistavan jopa 3 000 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella.
        https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/c0133f7e-77ad-4792-b0af-3b429a246ea5

        Ainoa tekniikka mikä pääsee edes lähelle on vety.
        Mutta vedyn hinta on hurjalla tasolla jo nyt.
        Jos vety olisi ilmaista se voisi haastaa sähkön.
        Kotilataus on helppoa ja vaivatonta.
        Vetyä ei käsittääkseni voi vielä kotona tankata.

        Sorry nyt, mutta esim tuo öljynvaihto onnistuu käden käänteessä. Mulla on itsellä taito ja mahdollisuus vaihtaa öljyt ja suodatin. Eikä käy kalliiksi, kun itse osaa. Teen sen niinkin usein, kun kymppitonnin välein, riittäis n 20t väli, mut pysyy kone kondiksessa, samoin jarrut, näähän on sähkärissäkin vai onko? Iskarit kestää älyttömän kauan, löytyy vissiin sähkäristäkin? Ym kuluvat romppeet, mitä on molemmissä auto"sukupuolissa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä useimmilla taloyhtiöillä ole mitään velvollisuutta tarjota latausmahdollisuutta asukkaille. Käytännössä vain laajan sähköremontin yhteydessä pitää tehdä latausvalmius.

        Latausvalmius ei tarkoita latauspaikkaa .


    • Anonyymi

      Montako kertaa täytyy ladata 5000 km aikana?

      • Anonyymi

        Ei sillä ole mitään väliä kun auto latautuu kotipihasta tai mökin pihassa yöllä.
        Ei sitä tarvii käydä erikseen lataamassa missään niinkuin polttiksen joutuu tankkaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sillä ole mitään väliä kun auto latautuu kotipihasta tai mökin pihassa yöllä.
        Ei sitä tarvii käydä erikseen lataamassa missään niinkuin polttiksen joutuu tankkaamaan.

        Montako tankillista saa polttoainetta yhden sähköauton akku tai ajomoottoriremontin hinnalla?


    • Anonyymi

      Paljonko tankki maksaa ? Voisin olla kiinnostunut ostamaan ?

    • Anonyymi

      "Yhden tankin hinnalla ajaisi sähköautolla noin 5.000 km"
      Niinpä, mutta kun sen tankin saa uuden auton mukana eikä sitä tarvitse ikinä ostaa erikseen.

      • Anonyymi

        Hyvä haku. Joku osaa suomea mutta pelisilmä tilanteeseen puuttuu.
        Tottakai jokainen maalaisjärjen omaava tietää että tässä puhutaan polttoaineen hinnasta jonka tankin täyttäminen maksaa.

        Mutta olet oikeassa. Aloitus on huonosti kirjoitettu. Sait pisteet ja papukaijamerkin.

        Itse asia ei kuitenkaan muutu miksikään. Polttiksen tankkaus maksaa noin sata euroa ja sillä rahalla ajaa sähköautolla 5.000 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä haku. Joku osaa suomea mutta pelisilmä tilanteeseen puuttuu.
        Tottakai jokainen maalaisjärjen omaava tietää että tässä puhutaan polttoaineen hinnasta jonka tankin täyttäminen maksaa.

        Mutta olet oikeassa. Aloitus on huonosti kirjoitettu. Sait pisteet ja papukaijamerkin.

        Itse asia ei kuitenkaan muutu miksikään. Polttiksen tankkaus maksaa noin sata euroa ja sillä rahalla ajaa sähköautolla 5.000 km.

        Ja tuo on vain pikkuinen osa kustannuksista ja tuon yksittäisen asian toistaminen on idiotismin huippu. Varsinkin jos ostaa muutaman kymppitonnin auton ja höpisee tuosta niin on naurettavan typerä idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuo on vain pikkuinen osa kustannuksista ja tuon yksittäisen asian toistaminen on idiotismin huippu. Varsinkin jos ostaa muutaman kymppitonnin auton ja höpisee tuosta niin on naurettavan typerä idiootti.

        "Varsinkin jos ostaa muutaman kymppitonnin auton ja höpisee tuosta niin on naurettavan typerä idiootti."

        Oikeaa idiotismia on ostaa kallis polttis ja maksaa ostohinnan lisäksi moninkertaiset kilometrikustannuket.
        Kun on autoa vaihtamassa eikä halua ajaa millään vanhalla katiskalla niin rahojensa haastaminen polttikseen olisi typerin vaihtoehto.
        Tuoreet polttikset maksavat paljon ostaa ja vielä enemmän ajaa. Ei mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varsinkin jos ostaa muutaman kymppitonnin auton ja höpisee tuosta niin on naurettavan typerä idiootti."

        Oikeaa idiotismia on ostaa kallis polttis ja maksaa ostohinnan lisäksi moninkertaiset kilometrikustannuket.
        Kun on autoa vaihtamassa eikä halua ajaa millään vanhalla katiskalla niin rahojensa haastaminen polttikseen olisi typerin vaihtoehto.
        Tuoreet polttikset maksavat paljon ostaa ja vielä enemmän ajaa. Ei mitään järkeä.

        "Vanhasta katiskasta" höpöttävät ovat typeriä kuplassa eläviä narsistisia eliittipaskiaisia, joiden mielipiteet ovat puhdasta paskaa. Jokainen joka puhuu vanhoista autoista tuolla tavalla on typerä juntti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä haku. Joku osaa suomea mutta pelisilmä tilanteeseen puuttuu.
        Tottakai jokainen maalaisjärjen omaava tietää että tässä puhutaan polttoaineen hinnasta jonka tankin täyttäminen maksaa.

        Mutta olet oikeassa. Aloitus on huonosti kirjoitettu. Sait pisteet ja papukaijamerkin.

        Itse asia ei kuitenkaan muutu miksikään. Polttiksen tankkaus maksaa noin sata euroa ja sillä rahalla ajaa sähköautolla 5.000 km.

        Juuri tankkasin diiseliä 1,459€/ litra .tyhjään tankkiin menee n.50 litraa . Jää jonkun verran satasesta .


    • Anonyymi

      Paljon T-34 maksaa?

    • Anonyymi

      "Jokainen joka puhuu vanhoista autoista tuolla tavalla on typerä juntti."

      Suurinpiirtein kaikki ovat joutuneet ajamaan jossain vaiheessa elämäänsä vanhoilla katiskoilla kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole ollut.

      Pitää olla todella pihalla tästä maailmasta jos ei ymmärrä että vanhalla katiskalla ajaminen ei ole ainoa vaihtoehto maailmassa eikä edes se jota ihmiset tavoittelevat elämässään.

      Jos vanhalla katiskalla ajaminen olisi ihmisten tavoite niin maailma olisi täynnä tehtaita jotka tekisivät vanhoja katiskoita.

      Yllättäen autotehtat kuitenkin tekevät uusia autoja. Eivät vanhoja katiskoita.

      • Anonyymi

        Vanha auto ei ole vanha katiska vaan kulkuväline siinä missä muutkin. Jos kerran vanhaa autoa voi sanoa vanhaksi katiskaksi niin uutta sähköautoa voi sanoa ylihintaiseksi ja käyttökelvottomaksi peniksenjatkeeksi ja niiden ostajia kuplassa eläviksi idiooteiksi.

        Ja tietenkin voidaan jatkaa linjaa ja sanoa kaikkia yli 10 vuotta vanhoja omakotitaloja oksettavan rumiksi homeloukuiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha auto ei ole vanha katiska vaan kulkuväline siinä missä muutkin. Jos kerran vanhaa autoa voi sanoa vanhaksi katiskaksi niin uutta sähköautoa voi sanoa ylihintaiseksi ja käyttökelvottomaksi peniksenjatkeeksi ja niiden ostajia kuplassa eläviksi idiooteiksi.

        Ja tietenkin voidaan jatkaa linjaa ja sanoa kaikkia yli 10 vuotta vanhoja omakotitaloja oksettavan rumiksi homeloukuiksi.

        Ja jos kerran auto on muka vanha 10-vuotiaana niin myös omakotitalot pitäisi purkaa 10-vuotiaina.


      • Anonyymi

        "Suurinpiirtein kaikki ovat joutuneet ajamaan jossain vaiheessa elämäänsä vanhoilla katiskoilla kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole ollut."

        Valtaosa ihmisistä ajaa vanhoilla yli 10 vuotta vanhoilla autoilla eikä ne todellakaan ole vanhoja katiskoja. Mutta kaltaisesi kuplassa elävä älykääpiö ei tajua paskaakaan oikeasta elämästä.

        Oikeastaan suomalaiset ostavat jo nyt liian kalliita autoja ja autoja pitäisi käyttää nykyistäkin kauemmin. Autojen keskimääräisen käyttöiän pitäisi lähestyä 30 vuotta. Mitä kauemmin autoja käytetään niin sitä parempi. Siis myös polttiksia. Ja antaa uusien autojen myyntien romahtaa, ei se haittaa yhtään.


      • Anonyymi

        "Pitää olla todella pihalla tästä maailmasta jos ei ymmärrä että vanhalla katiskalla ajaminen ei ole ainoa vaihtoehto maailmassa eikä edes se jota ihmiset tavoittelevat elämässään."

        Jos jokin uudempi auto on jokin tavoite elämässä niin sitten tavoitteet ovat täysin idioottimaisia ja typeriä. Uusi auto on yhtä hyvä tavoite elämässä uusi haarukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitää olla todella pihalla tästä maailmasta jos ei ymmärrä että vanhalla katiskalla ajaminen ei ole ainoa vaihtoehto maailmassa eikä edes se jota ihmiset tavoittelevat elämässään."

        Jos jokin uudempi auto on jokin tavoite elämässä niin sitten tavoitteet ovat täysin idioottimaisia ja typeriä. Uusi auto on yhtä hyvä tavoite elämässä uusi haarukka.

        Haarukat ei ruostu eikä niihin tule vikoja.
        Liikenteessä näkee päivittäin ruosteessa olevia vanhoja katiskoita jotka olisi pitänyt paalata ajat sitten.

        https://youtu.be/akUEO0ba1ow?si=OWwr1a5oVAysYj7Z


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haarukat ei ruostu eikä niihin tule vikoja.
        Liikenteessä näkee päivittäin ruosteessa olevia vanhoja katiskoita jotka olisi pitänyt paalata ajat sitten.

        https://youtu.be/akUEO0ba1ow?si=OWwr1a5oVAysYj7Z

        Kyse on vain siitä miten autosta pitää huolta. Jos autosta pitää huolta niin se kestää kymmeniä vuosia. Ja ruostumattomasta teräksestä tehty haarukkakin ruostuu, jos sitä oikein huonosti kohtelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on vain siitä miten autosta pitää huolta. Jos autosta pitää huolta niin se kestää kymmeniä vuosia. Ja ruostumattomasta teräksestä tehty haarukkakin ruostuu, jos sitä oikein huonosti kohtelee.

        Tuossahan tuo kaveri videolla kertoi miten hyvin oli tojostaan pitänyt huolta. Hitsannut katsastus kuntoon joka vuosi. Se on huolenpitoa jos mikä.


    • Anonyymi

      Jos satasella ajaa 5.000km niin sehän tarkoittaa että keskiverto suomalainen ajaa vuoden ajot kolmen bensatankillisen hinnalla.
      Siis jos ajaa sähköautolla.

      • Anonyymi

        Joo, mutta korjauttaa autoaan jopa kymmenillä tuhansilla euroilla pahimmillaan..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mutta korjauttaa autoaan jopa kymmenillä tuhansilla euroilla pahimmillaan..

        Happamia sanoi kettu pihlajamarjoista.
        Polttiksien korkeat käyttökulut ovat realismia. Sähköautojen korjauskulut essonbaarin vaarien märkä toiveuni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Happamia sanoi kettu pihlajamarjoista.
        Polttiksien korkeat käyttökulut ovat realismia. Sähköautojen korjauskulut essonbaarin vaarien märkä toiveuni.

        Katso Youtubesta..siellä totuus paljastuu Sähköautojen kestävyydestä. Kokkolan Autohuolto, Vagen, Hubon Auto,,,, ym.ym.--


    • Anonyymi

      Jos ajat vain ympyrää, riittää jatkoroikka aina ja matka jatkuu.
      Trevlig resa.

    • Anonyymi

      Kerrohan kun maailmansota alkaa mistä latailet sähkövatkaintasi ?

      • Anonyymi

        Aurinkopaneeleista ja tuulivoimalasta kotona.

        Bensikset sen sijaan lakkaavat toimimasta jos sähköt katkeavat.

        Samoin venäjä upottaa kaikki öljytankkerit Itämerellä. Kun öljyvarastot tyhjenevät niin polttiksilla ajaminen lippuu siihen. Vain sähköautot liikkuvat sen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aurinkopaneeleista ja tuulivoimalasta kotona.

        Bensikset sen sijaan lakkaavat toimimasta jos sähköt katkeavat.

        Samoin venäjä upottaa kaikki öljytankkerit Itämerellä. Kun öljyvarastot tyhjenevät niin polttiksilla ajaminen lippuu siihen. Vain sähköautot liikkuvat sen jälkeen.

        Ja kuinka monilla on aurinkovoimala kotona? Lisäksi aurinkovoimala ei tuota wattiakaan pimeällä eli keskellä talvea ei tule mitään sähköä aurinkovoimalasta pitkään aikaan. Senhän takia aurinkopaneeleihin rahojen laittaminen on idiotismia Suomessa.


    • Anonyymi

      paljonko ajaa polttiksella yhden sähkö ja polttis ja auton hinta erotuksella

      • Anonyymi

        Ei metriäkään, kun vertailee saman hintaisia autoja.


    • Anonyymi

      Sähköautolla ajo on eittämättä halvempaa. Säästää ehkä 1500 e vuodessa. Katselin erään automerkin hintoja ja näyttäisi että hybridimalli maksaa vajaa 10000 e enemmän kuin bensiinimalli. Miten siis on säästöjen laita?

      • Anonyymi

        Latauskelvottomissa uusissa autoissa on sekin ongelma että niiden arvonlasku on nykyään nopeaa. Ihmiset ovat heräämässä siihen miten korkeita polttoaineverot ovat kun tieto sähköllä ajaminen edullisuudesta saavuttaa myös kansan syvät rivit.

        Vanhat autot ovat sitten oma lukunsa kun käytettyjä sähköautoja ei ole tarjolla kuin melko tuoreina versioina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latauskelvottomissa uusissa autoissa on sekin ongelma että niiden arvonlasku on nykyään nopeaa. Ihmiset ovat heräämässä siihen miten korkeita polttoaineverot ovat kun tieto sähköllä ajaminen edullisuudesta saavuttaa myös kansan syvät rivit.

        Vanhat autot ovat sitten oma lukunsa kun käytettyjä sähköautoja ei ole tarjolla kuin melko tuoreina versioina.

        Taas kerran huomaa miten patologisia valehtelijoita idiootit sähköautofanaatikot ovat. Mitään todistetta ei ole siitä, että latauskelvottomien autojen arvo laskisi nopeammin kuin muiden autojen arvo. Kaikkein nopeimmin arvoaan menettävät tällä hetkellä täyssähköautot.


      • Anonyymi

        Jos hinta ero on noinkin paljon niin valitsisin ehdottomasti bensiinimallin. Taloudellisesti se on järkevämpi valinta.


      • Anonyymi

        Missä automallissa lataushybridi on kalliimpi, kuin pelkkä bensa ?


    • Anonyymi

      käytetyt polttikset jäävät ruostumaan pihoille ja kierrätetään nopeasti.

    • Anonyymi

      Olet sinä kova valehtelemaan ,söhkö autoja ei enää osteta ,niiden myynti on suomessa noin 2kpl kk.aamulla ylen radio ,haatatteli suomen auto kauppiaiden jphtajaa,mutta poltto moottori autojen myynti kasvaa koko ajan ja valmistajat siirtyvät niiden pariin🤫👍

    • Anonyymi

      Tullitilastot kertovat selvän viestin siitä mitkä käytetyt autot menevät nykyään kaupaksi ja mistä on ylitarjontaa.
      Sähköautot ja plugarit ovat ylivoimaisesti eniten tuotuja ja polttiksien tuonti on satunnaiskappaleita.

      Jokainen tietää mitä tuo tarkoittaa 2-8 vuotta vanhojen polttiksien jälleenmyyntiarvolle. Siitä vanhemmat autot ovat sitten sitä harmaata massaa jossa suurinpiirtein kaikki arvo on jo sulanut joka tapauksessa.

      • Anonyymi

        Ainakin toistaiseksi alle 6 vuotiaat polttikset on pitäneet arvon eritäin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin toistaiseksi alle 6 vuotiaat polttikset on pitäneet arvon eritäin hyvin.

        Jos tuo pitäisi paikkaansa niin käytettyjen kauppaan keskittyvät auoliikkeet toisivat niitä Suomeen ja tekisivät niillä bisnestä.
        Eivät kuitenkaan tuo koska niistä ei ole kysyntää niin paljon kuin sähköautoista. Kokainen ymmärtää mitä kysynnän puute tarkoittaa hintatasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo pitäisi paikkaansa niin käytettyjen kauppaan keskittyvät auoliikkeet toisivat niitä Suomeen ja tekisivät niillä bisnestä.
        Eivät kuitenkaan tuo koska niistä ei ole kysyntää niin paljon kuin sähköautoista. Kokainen ymmärtää mitä kysynnän puute tarkoittaa hintatasolle.

        Polttiksia löytyy hyvin Suomessa joten niitä ei tarvitse tuoda. Todellisuudessa polttikset menevät edelleen hyvin myyntiin käytettynä. Viimeisimmissä tilastoissakin polttisten myynnit olivat moninkertaisia verrattuna sähköautoihin.

        Väite jostain arvon romahtamisesta on aivottomien sähköautofanaatikkojen keksimää valetta. Mitään romahdusta ei ole tulossa.


    • Anonyymi

      Sähköauto on hieno peli, mutta paljonko maksaa akuston vaihto ?

      • Anonyymi

        Eipä paljoa kiinnosta mitä maksaa joku asia mitä ei tarvitse tehdä.

        Polttiskuskin tarvii pakostakin tankata ja se maksaa maltaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä paljoa kiinnosta mitä maksaa joku asia mitä ei tarvitse tehdä.

        Polttiskuskin tarvii pakostakin tankata ja se maksaa maltaita.

        Ja silti useimmille sähköauto tulee paljon polttista kalliimmaksi. Mutta eihän laskukyvytön sähköautofanaatikko tätä tajua.

        Lisäksi nykyiset sähköautot ovat järjestään käyttökelvottomia romuja ja oksettavan rumia sekä ulkoa että sisältä. En ole nähnyt vielä yhtäkään kiinnostavaa sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti useimmille sähköauto tulee paljon polttista kalliimmaksi. Mutta eihän laskukyvytön sähköautofanaatikko tätä tajua.

        Lisäksi nykyiset sähköautot ovat järjestään käyttökelvottomia romuja ja oksettavan rumia sekä ulkoa että sisältä. En ole nähnyt vielä yhtäkään kiinnostavaa sähköautoa.

        "oksettavan rumia sekä ulkoa että sisältä. En ole nähnyt vielä yhtäkään kiinnostavaa sähköautoa."

        Narsisti taas täydessä vauhdissa. Kuinka paljon sinua itseäsi kiinnostaisi jonkun yhden ihmisen henkilökohtainen mielipide jonkun auton kiinnostavuudesta?

        Sama toimii myös toisinpäin mutta tiedän että tämä on narsistille täysin mahdoton asia käsittää. Miksi muita kiinnostaisi sinun mielipiteesi kun sinua ei kiinnosta muiden mielipiteet? Miksi pidät omaa mielipidettäsi jotenkin erilaisena kuin muiden? Selitäpä se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä paljoa kiinnosta mitä maksaa joku asia mitä ei tarvitse tehdä.

        Polttiskuskin tarvii pakostakin tankata ja se maksaa maltaita.

        Millä lataat sähköauton, kun hukkaat älykännykkäsi 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "oksettavan rumia sekä ulkoa että sisältä. En ole nähnyt vielä yhtäkään kiinnostavaa sähköautoa."

        Narsisti taas täydessä vauhdissa. Kuinka paljon sinua itseäsi kiinnostaisi jonkun yhden ihmisen henkilökohtainen mielipide jonkun auton kiinnostavuudesta?

        Sama toimii myös toisinpäin mutta tiedän että tämä on narsistille täysin mahdoton asia käsittää. Miksi muita kiinnostaisi sinun mielipiteesi kun sinua ei kiinnosta muiden mielipiteet? Miksi pidät omaa mielipidettäsi jotenkin erilaisena kuin muiden? Selitäpä se.

        Samaa mieltä on suuri osa suomalaisista. Valtaosaa suomalaisista ei kiinnosta sähköautot yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "oksettavan rumia sekä ulkoa että sisältä. En ole nähnyt vielä yhtäkään kiinnostavaa sähköautoa."

        Narsisti taas täydessä vauhdissa. Kuinka paljon sinua itseäsi kiinnostaisi jonkun yhden ihmisen henkilökohtainen mielipide jonkun auton kiinnostavuudesta?

        Sama toimii myös toisinpäin mutta tiedän että tämä on narsistille täysin mahdoton asia käsittää. Miksi muita kiinnostaisi sinun mielipiteesi kun sinua ei kiinnosta muiden mielipiteet? Miksi pidät omaa mielipidettäsi jotenkin erilaisena kuin muiden? Selitäpä se.

        Onhan sähköautofanaatikkojen mielipiteetkin arvotonta sontaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sähköautofanaatikkojen mielipiteetkin arvotonta sontaa.

        No niinhän minä juuri sanoin että vain narsisti kirjoittaa tänne että jonkintyyppiset autot ovat paskoja koska MINÄ en pidä mitään mallia kiinnostavana. On vähän pää paisunut jos kuvittelee että se kiinnostaa ketään.
        Ja narsisti ei edes tajua että muut ovat yhtä kiinnostuneita hänen suuresta mielipiteistä kuin hän on muiden. Täysin nolla.

        Kannattaisi pysyä faktoissa koska omien mieltymysten ja makuasioiden jakaminen on luuserihommaa.
        Tämän ketjun fakta on avauksessa. Sillä rahalla jonka yksi polttiksen tankkaus maksaa, ajaa sähköautolla tavallisen pulliaisen neljän kuukauden ajot eli 5.000km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinhän minä juuri sanoin että vain narsisti kirjoittaa tänne että jonkintyyppiset autot ovat paskoja koska MINÄ en pidä mitään mallia kiinnostavana. On vähän pää paisunut jos kuvittelee että se kiinnostaa ketään.
        Ja narsisti ei edes tajua että muut ovat yhtä kiinnostuneita hänen suuresta mielipiteistä kuin hän on muiden. Täysin nolla.

        Kannattaisi pysyä faktoissa koska omien mieltymysten ja makuasioiden jakaminen on luuserihommaa.
        Tämän ketjun fakta on avauksessa. Sillä rahalla jonka yksi polttiksen tankkaus maksaa, ajaa sähköautolla tavallisen pulliaisen neljän kuukauden ajot eli 5.000km.

        Tässä ollaan asian ytimessä.

        Tällä palstalla suurin osa vain mekastaa omaa turhautumistaan mikä ei mitenkään liity autoihin. Voi tietysti olla hyvä että pääsee purkamaan tuntojaan anonyymisti kun ei kykene siihen kasvotuste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinhän minä juuri sanoin että vain narsisti kirjoittaa tänne että jonkintyyppiset autot ovat paskoja koska MINÄ en pidä mitään mallia kiinnostavana. On vähän pää paisunut jos kuvittelee että se kiinnostaa ketään.
        Ja narsisti ei edes tajua että muut ovat yhtä kiinnostuneita hänen suuresta mielipiteistä kuin hän on muiden. Täysin nolla.

        Kannattaisi pysyä faktoissa koska omien mieltymysten ja makuasioiden jakaminen on luuserihommaa.
        Tämän ketjun fakta on avauksessa. Sillä rahalla jonka yksi polttiksen tankkaus maksaa, ajaa sähköautolla tavallisen pulliaisen neljän kuukauden ajot eli 5.000km.

        Ketjun avauksen tieto on arvoton paskatieto, jos ei kerro kaikkia autoilun kokonaiskuluja hankinnasta lähtien. Ja jos laskee kaikki kulut niin useimmille sähköauto on kalliimpi kuin polttis. Normaalit sähköauton kuluthan on yli 50 euroa per 100 km.

        Ja ne jotka höpöttävät polttisten moninkertaisista kuluista ovat valehtelijoita. Jopa yli 50 000 km vuodessa ajavilla ero on parhaimmillaankin muutaman prosentin luokkaa. Ja useimmat suomalaiset ajavat alle 14 tkm vuodessa ja todella monet alle 10 tkm vuodessa.

        Eli jos kerran muka minä en saa mieltymyksistäni puhua niin pitäköön sähköautofanaatikotkin turpansa kiinni. Lähes kaikki teidän kirjoituksenne on pelkistä teidän omista mieltymyksistänne.

        Sähköautofanaatikkojen mielipiteet on nollan arvoisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinhän minä juuri sanoin että vain narsisti kirjoittaa tänne että jonkintyyppiset autot ovat paskoja koska MINÄ en pidä mitään mallia kiinnostavana. On vähän pää paisunut jos kuvittelee että se kiinnostaa ketään.
        Ja narsisti ei edes tajua että muut ovat yhtä kiinnostuneita hänen suuresta mielipiteistä kuin hän on muiden. Täysin nolla.

        Kannattaisi pysyä faktoissa koska omien mieltymysten ja makuasioiden jakaminen on luuserihommaa.
        Tämän ketjun fakta on avauksessa. Sillä rahalla jonka yksi polttiksen tankkaus maksaa, ajaa sähköautolla tavallisen pulliaisen neljän kuukauden ajot eli 5.000km.

        Valtaosa suomalaisista ei ole yhtään kiinnostunut sähköautoista eikä pidä yhtäkään sähköautomallia kiinnostavana. Sähköautoista kiinnostuneet on pikkuinen marginaaliryhmä.


    • Anonyymi

      "Eli jos kerran muka minä en saa mieltymyksistäni puhua "

      Totta kai saat puhua. Suomi on vapaa maa.
      Ei kukaan ole kieltänyt sinua puhumasta. Kerroin vain sinulle ystävällisesti sen että mietipä minkä arvon itse annat muiden henkilökohtaisten mieltymysten julistuksille täällä. Ja sitten mieti että sinun julistuksessa on vain samanlainen julistus yksi miljoonista netissä.
      Jos itse kommentoisit omia kirjoituksiani nin yleisin ilmaisu olisi "ei ole paskankaan väliä".

    • Anonyymi

      "Lähes kaikki teidän kirjoituksenne on pelkistä teidän omista mieltymyksistänne."

      Tämänkin ketjun avaus ei kerro kenenkään mieltymyksistä. Se kertoo vain sen faktan että kun tankkaa poltiksen niin se maksaa satasen. Ja sillä satasella ajaa sähköautolla 5.000 kilsa. Mikä siinä on kenenkään mieltymyksistä?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      53
      3906
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      91
      2310
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      1982
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1773
    5. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1516
    6. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      26
      1511
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1162
    8. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1118
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      109
      1074
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

      Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1032
    Aihe