Mozart on suurinta mitä ihminen voi tajuta.

Anonyymi-ap

Mozartin, Beethovenin, Schubertin ja Haydnin nerollisten hengentuotteiden tajuamisen jälkeen oikeastaan mikään muu maailmassa ei ole vaikuttanut läheskään yhtä suuresti minuun, mutta aikoinaan monenkin ystävän kanssa vietetty aika on sekin ollut antoisaa, kun saanut ja antanut rakkautta, silitellyt poskea, paininut ja pitänyt sylissä ym. läheisyyttä saaden.

16

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Edelleen, tuollainen on pelkkää hedonismia, vaikka poistattaisit kyseiset havainnot.

• Anonyymi

Totuus sattuu, eikä kaikilla ole peiliä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totuus sattuu, eikä kaikilla ole peiliä.

Mörike kutsuu sitä kirjassaan jumalalliseksi ihmeeksi ja suurin ihme se totta vieköön olikin mitä milloinkaan olen kokenut mistään, kun tahto ja minuus tulivat tungetuksi ulos tajunnasta ja Möriken hienosti ja osuvasti todeten kuin äärettömyyden koskettaessa ja täyttäessä rinnan kuin tahtoisi riistää sielun pois ja hän sanoo sitä kokemuksen aikaansaamana suurimmaksi ja puhtaimmaksi ylpeydeksi minkä mistään voimme tuntea, mutta lähes mahdottomaksi saavuttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mörike kutsuu sitä kirjassaan jumalalliseksi ihmeeksi ja suurin ihme se totta vieköön olikin mitä milloinkaan olen kokenut mistään, kun tahto ja minuus tulivat tungetuksi ulos tajunnasta ja Möriken hienosti ja osuvasti todeten kuin äärettömyyden koskettaessa ja täyttäessä rinnan kuin tahtoisi riistää sielun pois ja hän sanoo sitä kokemuksen aikaansaamana suurimmaksi ja puhtaimmaksi ylpeydeksi minkä mistään voimme tuntea, mutta lähes mahdottomaksi saavuttaa.

Minä sanon että mahdotonta saavuttaa, ja edellyttää mitä virittäytyneintä ja vastaanottavinta herkkyyttä, jonka omasin nuorena jolloin esim. keskiarvo 9.7.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luonnehdinnat olivat kirjasta Mozartin matka Pragiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä sanon että mahdotonta saavuttaa, ja edellyttää mitä virittäytyneintä ja vastaanottavinta herkkyyttä, jonka omasin nuorena jolloin esim. keskiarvo 9.7.

Mulla oli nuorena keskiarvo 9,87 mutta kyllä Vysostski oli paras säveltäjä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mullaki olis pitänyt olla 9.8, mutta ei tuntiaktiivisuus nostanutkaan matikan numeroa puolella numerolla, vaikka maikka niin sanoi, kun kokeesta sain 9 ja puoli ja sain siitä huolimatta laajasta matikasta vain 9.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun mielestäsi ehkä mutta ei yleismaailmallisen käsityksen mukaan. Ei Vysostski kuulu ihmiskunnan suuripiin säveltäjäneroihin viihteellisenä lauluntekijänä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun mielestäsi ehkä mutta ei yleismaailmallisen käsityksen mukaan. Ei Vysostski kuulu ihmiskunnan suuripiin säveltäjäneroihin viihteellisenä lauluntekijänä.

Väittelimme kerran lukion musiikintunnilla erään kympin oppilaan kanssa siitä kumpi on suurempi tai merkittävämpi henkilö ihmiskunnan historiassa, Schubert puhtaana musiikillisena älynä ja nerona vai muistaakseni Curie, jonka käytännöllinen ja erityistieteen kehitystä edistävä havainto radiumista syövän hoitoon oli eräs hänen tunnetuimpia saavutuksiaan ja vaikka tällä oppilaalla oli parempi todistua kuin minulla, niin Schopenhauerin ajatuksia mukaillen ja niihin vedoten olin lähempänä totuutta neron kuten Schubert arvioimisessa suuremmaksi hahmoksi, vaikka tämä oppilas oli sitä mieltä että hän sai vain musiikissa suuria aikaan, mutta ei ymmärtänyt hänen merkitystään koko ihmiskunnan palvelukseen antautuneena älynä, joka on paljon enemmän kuin pelkkiä suhteita tahtoon tiedoitsevan tutkijan toiminta erityistieteen hyväksi.

• Teininä ajattelin jotakuinkin noin. Mozart oli mulle kuin jumala. Nyt en enää ajattele samalla tapaa.

• Mozart, Beethoven yms. säveltäjät oli vain tavallisia kuolevaisia ihmisiä, jotka yrittivät saada leipää pöytään tekemällä sävellyksiään.

• Anonyymi

Eivät todellakaan olleet tavallisia älyn ylimäärän vuoksi, joka mahdollista aitojen ja suurten hengentuotteiden luomisen, joka meille muille on mahdottomuus sillä tahtomme on älyn vartijana eikä salli tuota älyn erottautumista tahdon palveluksesta joka nerouden ehto, mutta fyysisessä mielessä kyllä tavallisia ihmisiä.

• Olen lukenut Mozartin elämäkerran (kirjoittaja Wolfgang Hildesheimer) ja siitä kävi hyvin selville, että Mozartkin oli vain kuolevainen. Hän oli muun muassa mieltynyt niin sanottuun vessahuumoriin ja oli aikamoinen naistenmies. Alkoholiakin taisi lipittää. Samaa linjaa ovat sittemmin jatkaneet monet populaarimusiikin laulajat ja muusikot, ehkä huomattavimmin rokkarit (nykyisin myös monet rapmuusikot, varsinkin Usassa).

• Anonyymi

J.S. Bachiakin voisi kokeilla. Muista samanaikalaisista puhumattakaan.

• Anonyymi

Mozart on antanut minulle todella paljon suurempia elämyksiä kuin mikään ristiinnaulittu tavis.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mozart on antanut minulle todella paljon suurempia elämyksiä kuin mikään ristiinnaulittu tavis.

Wolfgang Hildesheimer sanoo Mozart kirjassaan, että Mozart on käsittämättömän suuri henki, ansaitsematon lahja ihmiskunnalle ja luonnon ainutkertainen taideteos, jolle ei milloinkaan ole löytynyt vertaista, ja Beethoven ehkä lähimpänä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      54
      1678
    2. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      13
      1463
    3. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      174
      1376
    4. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      82
      1363
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      301
      1299
    6. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      18
      1219
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      955
    8. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      61
      948
    9. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      33
      923
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      347
      835
    Aihe