Uskonnot perustuvat valheelle

Kristinuskon perustaja Paavali myöntää ihan suoraan, että uskon nimissä on oikeutettua valehdella. Onko muissa uskonnoissa sama periaate? Onko jumaluskojen valuvika siinä, että tarkoitus pyhittää keinot? Totuus uhrataan jumalalle?

[7] Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?

11

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten ihmeessä ihmisen valhe voi olla Jumalan totuus?

    • Ei saatana, avaus on ihan helmilöytö 😂😂😂

      Palstan eräs pitkäikainen kirjoittaja puolustelee Jeesuksen historiallisuutta sillä, ettei Paavali olisi voinut valehdella. No tässä Paavali ihan itse myöntää, että on ihan ok valehdella.

      • Paavali saattoi olla vakavasti mielisairas. Tuohon aikaan mielisairauksia ei osattu diagnosoida, joten sairaita pidettiin usein profeettoina.

        Paavali kertoo Galatalaiskirjeen alussa, että hän sai ilmoituksen Jeesukselta suoraan ilmestyksessä eli käytännössä hänellä oli hallusinaatio. Paavalin oli tyypillisen delusionaalinen. Hän ei uskonut muiden ihmisten todisteita (käytännössä todisteiden puuttumista) Jeesuksesta vaan luotti harhanäkyynsä. Tämä on tyypillistä delusionaalista käyttäytymistä.

        Lisäksi Paavali toteaa, että hänen deluusionsa ylläpitämiseksi on oikeutettua valehdella. Tässä on ehkä pieni pilkahdus tervettä järkeä, mutta ei tämäkään mitään hyvää käytöstä ole vaan viittaa psykopatiaan, jonka yleisiä piirteitä ovat lipevyys, mahtipontisuus, itsekeskeisyys, syyllisyydentunteen ja empatian puuttuminen, valehtelu, petollisuus, tunne-elämän pinnallisuus, impulsiivisuus ja toistuvat rikokset. Juuri sellainen Paavali on kirjeidensä mukaan, delusionaalinen, jopa psykoottinen psykopaatti.


      • Anonyymi
        The_Raven kirjoitti:

        Paavali saattoi olla vakavasti mielisairas. Tuohon aikaan mielisairauksia ei osattu diagnosoida, joten sairaita pidettiin usein profeettoina.

        Paavali kertoo Galatalaiskirjeen alussa, että hän sai ilmoituksen Jeesukselta suoraan ilmestyksessä eli käytännössä hänellä oli hallusinaatio. Paavalin oli tyypillisen delusionaalinen. Hän ei uskonut muiden ihmisten todisteita (käytännössä todisteiden puuttumista) Jeesuksesta vaan luotti harhanäkyynsä. Tämä on tyypillistä delusionaalista käyttäytymistä.

        Lisäksi Paavali toteaa, että hänen deluusionsa ylläpitämiseksi on oikeutettua valehdella. Tässä on ehkä pieni pilkahdus tervettä järkeä, mutta ei tämäkään mitään hyvää käytöstä ole vaan viittaa psykopatiaan, jonka yleisiä piirteitä ovat lipevyys, mahtipontisuus, itsekeskeisyys, syyllisyydentunteen ja empatian puuttuminen, valehtelu, petollisuus, tunne-elämän pinnallisuus, impulsiivisuus ja toistuvat rikokset. Juuri sellainen Paavali on kirjeidensä mukaan, delusionaalinen, jopa psykoottinen psykopaatti.

        Luulitko sanoneesi tuossa jonkin suuren viisauden, ateistiparka? Tuo osoittaa , että sinulla on aika paljon oppimista Paavalin ajattelusta , jonka tulkiksi arvelet itsesi nostaneesi, ihan kaulusotteella varmaan. :).

        Hallusinaatio ja delusionaalinen ovat toki kivoja termejä , joilla keikaroida. Harrastin samaa teininä itsekin.


    • Anonyymi

      Roomalaiskirje:
      3:1 Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta?
      3:2 Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut.
      3:3 Mutta kuinka? Jos jotkut ovat olleet epäuskoisia, ei kaiketi heidän epäuskonsa ole Jumalan uskollisuutta tyhjäksi tekevä?
      3:4 Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valhettelija, niinkuin kirjoitettu on: "Että sinut havaittaisiin vanhurskaaksi sanoissasi ja että voittaisit, kun sinun kanssasi oikeutta käydään".
      3:5 Mutta jos meidän vääryytemme tuo ilmi Jumalan vanhurskauden, mitä me siihen sanomme? Ei kaiketi Jumala ole väärä, kun hän rankaisee vihassansa? Minä puhun ihmisten tavalla.
      3:6 Pois se! Sillä kuinka Jumala silloin voisi tuomita maailman?
      3:7 Sillä jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomitaan?
      3:8 Ja miksi emme tekisi, niinkuin herjaten syyttävät meidän tekevän ja niinkuin muutamat väittävät meidän sanovan: "Tehkäämme pahaa, että siitä hyvää tulisi"? Niiden tuomio on oikea.

      Paavali käyttää "minä-muotoa" kuvatessaan "juutalaisia", joiden valhe todistaa Jumalan oikeamieliseksi. Paavali ei hyväksynyt synnin tekemistä uskovalle, ei itselleenkään. Room 6 ja 8. Valehtelu on syntiä.

      • Anonyymi

        https://biblehub.com/commentaries/romans/3-7.htm

        Niih...


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      "Uskonnot perustuvat valheelle"

      Eivät ne muulle voi perustuakaan.
      Pelkkää keksittyä sontaa uskovaisten ruikutus.

    • Anonyymi

      Ateismi käytännössä perustuu evoluution roskatieteelle. Tuohon idiotismiin on moni muukin kyllä langennut.
      Itsensä luova eliökunta ...heh.

    • Anonyymi

      Paavali sanoo monta kertaa että hän ei valehtele. Väitti että puhuu totta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe