Miten menetin uskoni: S24 ja ajattelemaan oppiminen

Anonyymi-ap

Vielä muutama vuosi sitten ajattelin olevani kristitty. En mitenkään erityisen harras, mutta uskoin Jumalaan, Jeesukseen ja siihen että Raamattu kertoo jotakuinkin totuuden. Kävin joskus kirkossa, rukoilin silloin tällöin ja ajattelin että usko antaa elämälle jonkinlaisen suunnan. Mutta nyt, muutaman mutkan ja paljon ajatustyötä myöhemmin, voin sanoa ihan suoraan: olen ateisti.

Yksi yllättävä käännekohta mun matkalla pois uskosta oli se, että aloin seurata Suomi24:n uskonto-palstoja. Ajattelin ensin, että se olisi paikka, jossa voi keskustella hengellisistä asioista, oppia uutta tai syventää omaa ymmärrystä. Toisin kävi.

Varsinkin kaksi nimimerkkiä jäi mieleen: s-seutulainen ja Usko Toivonen. Ensimmäinen ei edes kirjoittanut omia ajatuksiaan, vaan pelkästään kopioi lainauksia jostain suomalaisista blogeista... ties mistä pastoreista tai luterilaisista saarnaajista. Sama kaava toistui: pitkät lätinät siitä, mitä joku toinen oli mieltä, mutta ei minkäänlaista omaa ajattelua. Vähän niin kuin joku olisi pistänyt kopiokoneen päälle ja jättänyt sen päälle päiviksi.

Toinen, Usko Toivonen, toisti jatkuvasti raamatunlauseita ilman mitään syvempää ajattelua. Hänen jokainen kommenttinsa oli kuin automaattisesti tuotettu "Raamatun ilmoitus" -slogan. Ei argumentteja, ei keskustelua, ei vastaamista kysymyksiin. Vain sama levy pyörimässä uudelleen ja uudelleen. Se ei inspiroinut mua uskomaan. Päinvastoin.

En sano tätä pahalla heitä kohtaan, vaan aidosti ihmettelen: jos usko Jumalaan on näin latteasti ilmaistua, jos sitä ei voi selittää muuten kuin “näin nyt vaan on, koska Raamattu sanoo”, niin mitä järkeä siinä on? Miksi mä uskoisin johonkin, josta ei voi oikeasti keskustella?

Mä aloin ajatella itse. Kysyin itseltäni rehellisesti: miksi uskon siihen mihin uskon? Uskonko siksi että oon itse vakuuttunut vai siksi että oon aina vaan ollut mukana siinä porukassa, jossa kuuluu uskoa?

Luin lisää. En enää vain Raamattua, vaan myös historiaa, tieteellistä tietoa uskonnon synnystä, psykologiaa, filosofiaa. Pikkuhiljaa mun silmät aukeni sille, miten uskonnot on ihmisten tekemiä. Miten jokaisella kulttuurilla on omat jumalansa, omat tarinansa... ja ne kaikki väittävät olevansa oikeassa. Miten Raamatun tarinat on koostettu monista eri lähteistä, muokattu ja valittu historiassa sen mukaan, mikä palveli kulloistakin agendaa. Miten helvetti ja taivas syntyivät vasta myöhemmin, ja miten Jeesuksen jumalallinen asema oli aluksi epäselvä jo alkukristityille.

Mun usko ei romahtanut yhtäkkiä, vaan pikkuhiljaa murtui. Ensin tuli epäily. Sitten tuli hiljainen oivallus: ei tää pidä paikkaansa. Ja lopulta tuli vapautus. Kun päästin uskosta irti, tuli tunne, että oon vihdoin rehellinen itselleni.

Nyt kun katson taaksepäin, en kaipaa uskoa. Enkä varsinkaan sitä tyhjyyttä, mitä löysin niiltä palstoilta. Jumalaa en kaipaa. Eikä maailma tunnu tyhjältä ilman häntä. Päinvastoin. Se tuntuu nyt avoimemmalta, ihmeellisemmältä ja ennen kaikkea: aidommalta.

10

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikesta huolimatta Jeesuksen ja tekoihinsa, sanomaan uskominen on universaalisesti parasta.
      Teosofit ovat ottaneet vuorisaarnan ohjeekseen.

• Anonyymi

Ateismi tekee todella vapaaksi, koska se on totuus jumalista.

• Anonyymi

Ensimmäiset helluntailaiset olivat slummien asukkaita, Afikasta tuotujen orjien perillisiä, joiden kodin uskonto oli noituus ja henkien palvonta. Heille Pentecostalismi oli kotoisen tuntuinen uskonto.

• Anonyymi

Kun olisit lukenut amerikan homoherjoja, niin usko olisi syventynyt ja tuntuisi kiin Jumala puhuttelisi.

Kaikki pitää koetella ja pitää se, mikä on hyvää.

• Anonyymi

Ihmisillä kun eri asiat tuntuu hyvältä.

• Anonyymi

Minä olin usloin noin 27 vuotiaaksi saakka, mutta en ommut kuitenkaan vielä uudestisyntynyt syvällisesti. Mitä sillä tarkoitan, en ossa selittää.

Mutta todellisen uudestisyntymisen koin 27.v, jolloin pyysin itse helluntaiseurakunnassa rukousta ja halusin ataa elämäni Jumalalle.. En kokenut aiinä mitään erityistä, muta huomasn kyynelet silmisäni. Seuraavana päivänä ihmettelin, kun koin ajatusmaailmani muuttuneen. En yrittänyt mitään erityistä, mutta siitä alkoi sydämeni ja koko tunemaailmani kasvamaan uudeksi. Hämmästyin itse sitä, että niin vain tapahtuu. Nyt se on jatkunut jo monien kokemusten läpikäyneenä 43 vuotta, enkä vaihtaisi sitä mihinkään.

Olen kerran muutama vuosi sitten, onnettomuuden jälkeen käynyt sairalassa kuoleman rajamailla ruumiini ulkopuolella jolloin näin itseni ja tapahtumat ympärillä ja palasin takaisin ruumiiseeni. Tulin kuin liukuen ruumiiseeni, joka ei tuntunut miltään. Mutta kun kun heti ruumiini alkoi uudelleen elämään, se tuntui hetken voimakaasti lähes kivuliaalta läpi koko ruumiini. Heti tämän jälkeen parantumiseni tapahtui niin nopeasti ja lääkärit pitivät sitä yliluonollosena ihmeenä.

Nyt olen 75 vuotias ja saanut elää hyvinvoivana terveenä Jumalan edessä. Paljon olen nähnyt Jumalan toimintaa joita ensin en ole ymmärtänyt, mutta nyt olen kiitollisena Jumalaalle ja tiedän määränpääni. Turva Jeesuksen yhteydessä on yli ymmärryksen käyvä todellinuus sydämessäni. Kiitos ja kaikki kunnia on Jumalan.

• Anonyymi

Kiitos, että kerroit kokemuksestasi. Minä tulin uskoon vasta yli viisikymppisenä. Nuorena harrastiun uskonnollisuutta. En tiennyt täsmällisesti, mitä uskoontulo on. Minulle se oli epämääräistä sen uskomista, että Jeesus oli olemassa. Vuosia olin jonkinlainen panbteisti. Ihan ateisti en koskaan ole ollut, koska isäni oli uskovainen helluntailainen.

Sitten tosiaan vanhemmalla iällä satuin kuuntelemaan joko Radio Deitä tai Radio Patmosta, kun en saanut yöllä unta sairauden takia. Joku sanoi jotain, mikä sai minut lopultakin tajuamaan, mistä uskoontulossa on kyse. He kertoivat, että pelastuminen on sitä, että uskoo Jeesuksen sovittaneen verellään kaikkien synnit ja sen vastaanottaminen oman syntisyytensä kohdalle. Siinä saamme Jumalan elävän pyhän hengen kuolleen henkemme tilalle eli uudestisynnymme. Sitä ei voi menettää, vaikka myöhemmin harhautuisi poius uskosta.

Pelastava armon ajan evankeliumi löytyy tiivistettynä 1 kor 15:1-4.

• Anonyymi

Kaikissa kulttuureissa ja uskonnoissa on kuolemanrajatapauksia ja ne eroavat helluntailaisen kokemasta. Mistä päättelet, että näiden kokemukset olivat aivojen tuottamaa harhaa ja sinun Jumalasta?

NDE ovat tosiaan aivojen tuottamia harha-aistimuksia.

Myös muiden uskontojen kohdalla voi tulla Ahaa-elämyksiä ja uskon vahvistumista. Kristinusko ei ole tällä saralla erityinen.

• Anonyymi

Jotkut omavanhurskaudessaan luulevat elävänsä armossa Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus tuli kutsumaan syntisiä kääntymykseen. Luonnolliselle ihmiselle on vaikeaa tunnustaa olevansa syntinen siinä joutuu luopumaan ylpeydestä joka on luontaista omavsnhurskaudelle.
      Kun oma syntisyys alkaa paljastumaan itselle niin ylpeys haluaa kätkeä sen . Ja kun kätketty syntisyys syyllistää niin oma synti koetetaan projektoida eli heijastaa toisiin näkemällä heidät syntisiä ja itsensä paremmin onnistuneena. Ne toisen uskonto kunnan ihmiset ovat sitä ja ovat tätä mutta minä ja me olemme parempia.

Kun oma syntisyys "kirkastuu" niin ainut paikka on pyytää Jumalaa armahtamaan minua syntistä Jeesuksen Kristuksen Nimessä.

Armossa eläminen ei ole sitä että syntisenä kerran on käyty "ristin luona" ja sitten jatketaan taas omavanhurskauden rakentamista uudelleen unohtamalla katsoa Jeesukseen Krisitukseen minun syntieni tähden. Omavanhurskaudessa katse on omissa saavutuksissa se vaikuttaa ylpeyttä . Armossa katse on Jumalan teossa Jeesuksessa Kristuksessa.

Sitähän heprealaiskirjeen kirjoittajakin kehoittaa:”Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,

silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.

Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.”
      ‭‭Heprealaiskirje‬ ‭12‬:‭1‬-‭3‬ ‭FB38‬‬

Armon päälle ei voi rakentaa ihmistekoisia tekoja.
      Jumala on antanut ja antaa " armoa armonn päälle"

”Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.”
      ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭14‬ ‭FB38‬‬

”Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.”
      ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭16‬ ‭FB38‬‬

Ensin armo sitten ihminen kykenee kohtaamaan totuuden itsestään : Oman syntisyytensä ja kykenemättömyytensä pelastaa itse itseänsä.

”Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.”
      ‭‭Johannes‬ ‭1‬:‭17‬ ‭FB38‬‬

Omavanhurskas säikähtää kun huomaa itsessänsä viha ajatuksia Jumalaa kohtaan. Mutta se juuri paljastaa ettei Jumala suhde perustukaan rakkauteen vaan omiin suorituksiin joista saa ylpeyden aihetta. Armossa elävä rakastaa Jumalaa ja sen näkyvä seuraus on rakkaudesta Jumalaan rakkauden teot lähimmäistä kohtaan.

‭‭1. Johanneksen kirje‬ ‭4‬:‭9‬-‭13‬ ‭FB38‬‬
      ”Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.

Siinä on rakkaus — ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.

Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä. Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.”
      ‭‭

• Anonyymi

”Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys. Ja tehkää tämä, koska tunnette tämän ajan, että jo on hetki teidän unesta nousta; sillä pelastus on nyt meitä lähempänä kuin silloin, kun uskoon tulimme.”
        ‭‭Roomalaiskirje‬ ‭13‬:‭8‬-‭11‬ ‭FB38‬‬

”Muutamille, jotka olivat vakuuttuneita omasta vanhurskaudestaan ja halveksivat muita, Jeesus kertoi tämän vertauksen: ”Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus ja toinen publikaani. Fariseus asettui seisomaan ja rukoili itsekseen näin: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, en myöskään sellainen kuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja annan kymmenykset kaikesta, mitä ansaitsen.’ Mutta publikaani seisoi taempana eikä tohtinut kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.’ Minä sanon teille: hän meni kotiinsa vanhurskautettuna, tuo toinen ei . Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.””
        ‭‭Luukas‬ ‭18‬:‭9‬-‭14‬ ‭FINRK‬‬

‭‭Efesolaiskirje‬ ‭2‬:‭4‬-‭10‬ ‭FB38‬‬
        ”mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut, on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa — armosta te olette pelastetut

— ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa, osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.

Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja — ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.”

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1408
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1145
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      103
      1057
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      933
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      62
      807
    6. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      715
    7. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      178
      694
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      676
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      669
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      623
    Aihe