Eri käyttörahat saman katon alla onko tämä oikeudenmukaista?

Anonyymi-ap

Eri käyttörahat saman katon alla – onko tämä oikeudenmukaista?

Hei kaikille, haluaisin nostaa keskusteluun erään epäkohdan, johon olen törmännyt asuessani Krevinkodissa, joka on hoitokoti/palveluasumisyksikkö.

Minulla on kuukausittain käytössä vain 182 euroa henkilökohtaista käyttörahaa. Samaan aikaan toinen asukas samassa hoitokodissa saa 530 euroa käyttövaraa kuukaudessa toimeentulotuella.

Asumme samassa paikassa, syömme samaa ruokaa, saamme samanlaista hoitoa – mutta meillä on silti täysin eri määrä rahaa käytettävissä omiin menoihin.

Tiedän, että tähän vaikuttaa asumisen virallinen status, mutta eikö tämä ole aika epäoikeudenmukaista?

Kysymyksiä, joihin haluaisin saada vastauksia (ja ehkä vinkkejä muilta):

Miksi toiset asukkaat saavat enemmän käyttörahaa? Johtuuko se siitä, että heidät on virallisesti luokiteltu laitoshoidossa oleviksi ja minä en?

Voinko itse hakea toimeentulotukea Kelalta, jotta saisin enemmän käyttövaraa – kuten tuo toinen asukas?

Kuka määrittelee, mikä on kunkin asumisstatus? Onko se kunta, Kela vai hoitokoti itse?

Onko oikein, että käytettävissä oleva raha vaihtelee näin paljon, vaikka hoivataso ja palvelut ovat samat?

Itse olen täysin toimintakykyinen ja hoidan mielelläni omat asiani – mutta tämä tilanne tuntuu epäreilulta. Jos jollain on kokemusta vastaavasta tilanteesta tai neuvoja, miten voisin hakea selvitystä tai muutosta tähän, kuulisin mielelläni!

Ystävällisin terveisin, Krevinkodin asukas

✍️ Taustatietoa aiheesta:

Suomessa käyttövaran määrä hoivakodissa riippuu siitä, mikä hoitomuoto sinulla virallisesti on – laitoshoito vai palveluasuminen:

Käyttöraha/kk

Hoitomuoto

Selitys

Laitoshoito

Täysin yhteiskunnan elättämä: kaikki kulut katetaan, ja käyttövara on kiinteä, korkea
n. 530 €

Palveluasuminen / osittain omavarainen

Maksat osan kuluista itse (esim. vuokra tai ruoka), ja käytössäsi on vähemmän käyttövaraa. Kelan perustoimeentulotuki voi täydentää, mutta käyttöraha jää matalammaksi n. 182 €

3

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Esititpä hyvän kysymyksen. Todella hyvän.
      Itselleni eräs hoivakodin asukas valitti samanlaisesta asiasta. Toinen sai vaatteisiin useita satasia, hän ei. Ulkopuolisena joudun olemaan täysin neutraali tähän kysymykseen, enkä kysynyt mitään vaikka mielrni teki.
      Onko tällä toisella varallisuutta, sinulla ei? Onko ongelmia rahan käytössä, esim kaikki menee tupakkaan, pelaamiseen ym tällaista?
      Toivottavasti saat asiallisia vastauksia ja minä siinä samassa.

• Anonyymi

Laitoksessa asuvan käyttöraha määräytyy yleensä asukkaan tulojen mukaan.
      Asukas maksaa kuitenkin omistaan pienen osan asumisesta, jos on omia tuloja, esim. eläkettä.
      Se on joku tietty prosentti tuloista, jonka on jäätävä käteen asukkaalle, eli käyttörahaksi.
      Käyttöraha ei siis määräydy asumisen ja asumismenojen mukaan, vaan asukkaan omien tulojen mukaan.
      Jotkut saavat pelkkää toimeentulotukea, mutta joillain on olemassa juurikin eläke, tms.
      Siitä syystä käyttörahojen määrät vaihtelee asukaskohtaisesti.
      Se on sama systeemi, jos on vaikka pitkäaikaishoidossa psykiatrisessa sairaalassa, käyttörahat määräytyy tulojen perusteella.

• Anonyymi

Se on tässä maailmassa kaikkialla niin, että toinen saa enemmän tai vähemmän kuin toinen, ihan joka asiassa. Toinen myös tekee töitä enemmän kuin toinen.

Minä saan eläkettä enemmän kuin useimmat muut. Siihen on syynsä, jotka on aina tiedetty. Omat valinnat nuoresta pitäen vaikuttaa.

Ole tyytyväinen, että sinusta pidetään huolta, vaikka et tee mitään sen eteen muuta kuin valitat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      130
      2708
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      68
      1586
    3. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      232
      1288
    4. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      105
      1231
    5. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      11
      1168
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      67
      1105
    7. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      92
      1006
    8. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      988
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      44
      978
    10. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      969
    Aihe