Miksi kaikkia Schubertin teoksia ei ole levytetty?

Anonyymi-ap

Miksei kaikkea niinkin tunnetun säveltäjän kuin Schubertin säveltämää ihan kaikkea musiikkia ole levytetty tai jostain tuubista kuunneltavissa, jos ei oteta huomioon kadonneita teoksia kuten oopperaa Minnesänger tai Prometheus kantaattia ( Eri teos kuin se laulu), mutta esim. oopperan Rüdiger ja requiemin fragmentti sekä mm. ooppera Bürgschaft kokonaisuudessaan ovat levyttämättä. Ainakin Rüdigerin johdantokuoro on esitetty joskus muinoin jossain.

Mutta nyt huomasin että Schubert rarities otsikolla nimetyllä levyllä ovat ehkä ensi kertaa levytetty ainakin säveltäjän lukuisat fuugat ja fuugafragmentit pianolle. On ihmeellistä että vaikka Schubert, joka ennen lähtöään tästä maailmasta otaksui että hänellä säveltäjänä oli teknisiä puutteita päättäen ryhtyä opiskelemaan kontrapunktia hoviurkuri Sechterin johdolla, niin hän myös jo aivan nuorena mahdollisesti Salierin johdolla hämmästyttävää kyllä sävelsi fuugia, jotka ovat vielä aika kömpelöitä ja äänenkuljetuksessaan krampinomaisia todistaen riippuvuudesta suurten klassikoiden fuugiin ja osittain siksi ne ovat häneltä jääneet usein kesken.

43

509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mielenkiintoista en tiennyt tätä Frank Schubertzista mitä kirjoitit. Nämä sun postauksen tuo paljon lisäarvoa tälle palstalle. Kiitos!

      terveisin juha ja toivoen hyvää kesää sulle!

      • Anonyymi

        Kiitokset ja hyvää kesää myös sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitokset ja hyvää kesää myös sinulle.

        en oo varma /(en oo musan suuri asiantuntija kuten sää olet) mut mitä oon kuunnellu Schuberttia niin omasta mielestä ne teokset jotka oon kuullu, on päteviä ja osa jopa muistettavia koukuiltaan. MA Numminen on mm esittänyt frank Schubertin teoksia kun MA:lla on se oma versio nimeltään nainen on häilyvä josta on myös hänen englanninkielinen ja tietääkseni myös saksankielinen kuin myös ruottinkielinen versio.

        juha tässä taas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitokset ja hyvää kesää myös sinulle.

        en ole ihan varma osaanko ottaa kantaa rakenteiden juoksutuksiin kun mainittit että schubertin jossain teoksessa oli puutteita eli viittasit fuugiin jotka on sun mielestä äänenjuoksutuksiltaan kömpelöitä mut en saa mieleen nyt hänen fuugateoksia nii en voi ottaa ees kantaa.

        ainakin rakenteiltaan ne jotka kuullut , niin muistaakseni eipä niissä taida olla puutteita äänenjuoksutuksessa ja linjakkuuttakin löytyy niistä teoksista. Muutamia schubertin piano ja sinfoniateoksia oon kuullut kun koska mulla on yksi C-kasetti ainaki schubertin pianolle tehtyjä teoksia ja myös C-kasetti schubertin pari tai kolme sinfoniateosta ja löytyy yksi CD kokoelma schubertin tunnettuja hittejä. Muistaakseni pidin kaikista schubertin teoksista ja muutama oli melkeinpä täysosuma, ainakin se yksi josta se MA numminen teki oman version nainen on häilyvä. Se onkin tietääkseni &muistaakseni schubertin tunnetuin teos mut ei tuu mieleen nyt sen teoksen oikeaa nimeä kun vain nyt muistan sen MA nummisen version.

        juha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitokset ja hyvää kesää myös sinulle.

        ehkä pari sinfonia Schubertin jäi latteahkoksi. En varma, en muista nyt kovinhyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ehkä pari sinfonia Schubertin jäi latteahkoksi. En varma, en muista nyt kovinhyvin.

        Ei 16 v. iässä sävelletty D duuri sinfonia sivuteeman Eroica muistumineen vielä mikään persoonallinen teos ole ja jotkut vielä nuorempana sävelletut alkusoitotkin minusta vaikuttavampia kuten inspiroituneempi Des Teufels hydraulicus Haydn sinfonietan rouhivana tulkintana ja mm. D 11 Spiegelritter alkusoitto, mutta joka oopperafragmenttina ei ole Mozart tyylissään Schubertiksi melodiikaltaan hääppöinen, kuin hetkittäin jossakin ensemblessä, mutta nuori säveltäjä ei vielä tainnutkaan itsenäistä äänenkuljetusta sisältäviä ensemblejä tässä vaiheessa niin lupaava kuin varhainen Dithyrambe D 47 kantaatti katkelma jo onkin, heitin hatusta, mutta D 190 vierjährige postenissa kuullaan jo todellinen ja vaikuttava ensemble numero loppupuolella, vaikka Teufels lustschloss jo antaa aavistaa tulevan mutta väheksytyn esi wagneriaanisen draamallisen neron mm. Lazaruksessa ja Fierrabrasissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 16 v. iässä sävelletty D duuri sinfonia sivuteeman Eroica muistumineen vielä mikään persoonallinen teos ole ja jotkut vielä nuorempana sävelletut alkusoitotkin minusta vaikuttavampia kuten inspiroituneempi Des Teufels hydraulicus Haydn sinfonietan rouhivana tulkintana ja mm. D 11 Spiegelritter alkusoitto, mutta joka oopperafragmenttina ei ole Mozart tyylissään Schubertiksi melodiikaltaan hääppöinen, kuin hetkittäin jossakin ensemblessä, mutta nuori säveltäjä ei vielä tainnutkaan itsenäistä äänenkuljetusta sisältäviä ensemblejä tässä vaiheessa niin lupaava kuin varhainen Dithyrambe D 47 kantaatti katkelma jo onkin, heitin hatusta, mutta D 190 vierjährige postenissa kuullaan jo todellinen ja vaikuttava ensemble numero loppupuolella, vaikka Teufels lustschloss jo antaa aavistaa tulevan mutta väheksytyn esi wagneriaanisen draamallisen neron mm. Lazaruksessa ja Fierrabrasissa

        Homofonista satsia vaikuttaisi olevan Dithyrambe, mutta joissakin 16 v, sävelletyissä laajoissa a cappella kuorolauluissa Schubert soinnauttaa jo polyfonisen taitonsa kieliä, kuten teoksessa D 43 mestarillisessa kontrapunktissa satsissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homofonista satsia vaikuttaisi olevan Dithyrambe, mutta joissakin 16 v, sävelletyissä laajoissa a cappella kuorolauluissa Schubert soinnauttaa jo polyfonisen taitonsa kieliä, kuten teoksessa D 43 mestarillisessa kontrapunktissa satsissaan.

        Alkusoitoista puheen ollen löysin tuubista Schubertin säveltäjä ikä huomioon ottaen suhteellisen inspiroituneelta vaikuttavan ja kypsältä vaikuttavan ja ehkä ensilevytyksensä saaneen alkusoitto katkelman D 2g, joka loppuu allegro jaksossa lyhyeen https://youtu.be/Mr6Xp-ZbV50


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkusoitoista puheen ollen löysin tuubista Schubertin säveltäjä ikä huomioon ottaen suhteellisen inspiroituneelta vaikuttavan ja kypsältä vaikuttavan ja ehkä ensilevytyksensä saaneen alkusoitto katkelman D 2g, joka loppuu allegro jaksossa lyhyeen https://youtu.be/Mr6Xp-ZbV50

        Tämä 17 vuoden iässä sävelletty cum sancto spiritu fuuga esikois messusta saattaa olla jos ei millään muotoa syvällisimpiä, taidokkaimpia tai monimutkaisimpia Schubertin säveltämiä fuugia messuissaan, ja joista mainitussa varhaismessussa hän Alfred Einsteinin mukaan pisti käytäntöön ja toteutti Teufels Lustscholss oopperassakin kehittämiään orkestraalisia efektejä ja innovatiivista orkesterin käyttöä, mutta ainakin gloria osan päätös fuuga on jollakin naiivilla tavalla toisteisuudestaan ja alkeellisesta sekvenssimäisyydestään huolimatta ja kerratessaan temaattista perusväittämäänsä väsymättömästi, kuitenkin mieleen painuva ja oudolla tavalla säväyttäväkin fuuga, vaikka Schubertin vahvuudet säveltäjän olivat kyllä ihan muualla kuin akateemisessa sävellystekniikassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä 17 vuoden iässä sävelletty cum sancto spiritu fuuga esikois messusta saattaa olla jos ei millään muotoa syvällisimpiä, taidokkaimpia tai monimutkaisimpia Schubertin säveltämiä fuugia messuissaan, ja joista mainitussa varhaismessussa hän Alfred Einsteinin mukaan pisti käytäntöön ja toteutti Teufels Lustscholss oopperassakin kehittämiään orkestraalisia efektejä ja innovatiivista orkesterin käyttöä, mutta ainakin gloria osan päätös fuuga on jollakin naiivilla tavalla toisteisuudestaan ja alkeellisesta sekvenssimäisyydestään huolimatta ja kerratessaan temaattista perusväittämäänsä väsymättömästi, kuitenkin mieleen painuva ja oudolla tavalla säväyttäväkin fuuga, vaikka Schubertin vahvuudet säveltäjän olivat kyllä ihan muualla kuin akateemisessa sävellystekniikassa.

        https://youtu.be/Kw3l3k2D3ho?list=RDKw3l3k2D3ho tässä siis se fuuga jonka unohdin edellisestä viestistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en ole ihan varma osaanko ottaa kantaa rakenteiden juoksutuksiin kun mainittit että schubertin jossain teoksessa oli puutteita eli viittasit fuugiin jotka on sun mielestä äänenjuoksutuksiltaan kömpelöitä mut en saa mieleen nyt hänen fuugateoksia nii en voi ottaa ees kantaa.

        ainakin rakenteiltaan ne jotka kuullut , niin muistaakseni eipä niissä taida olla puutteita äänenjuoksutuksessa ja linjakkuuttakin löytyy niistä teoksista. Muutamia schubertin piano ja sinfoniateoksia oon kuullut kun koska mulla on yksi C-kasetti ainaki schubertin pianolle tehtyjä teoksia ja myös C-kasetti schubertin pari tai kolme sinfoniateosta ja löytyy yksi CD kokoelma schubertin tunnettuja hittejä. Muistaakseni pidin kaikista schubertin teoksista ja muutama oli melkeinpä täysosuma, ainakin se yksi josta se MA numminen teki oman version nainen on häilyvä. Se onkin tietääkseni &muistaakseni schubertin tunnetuin teos mut ei tuu mieleen nyt sen teoksen oikeaa nimeä kun vain nyt muistan sen MA nummisen version.

        juha

        Tässä on polyfoninen kudos Schubertin 19 v. iässä säveltämästä Stabat materista, jossa on ehkä joitakin yhtymäkohtia Händelin Messias oratorioon, kuten mm. basso aariassa ym. numeroissa saattaa olla Mozartin Taikahuilu oopperaan https://youtu.be/_Q_GdxZsc0A?list=RD_Q_GdxZsc0A

        Tässä Mauregaton mehevä basso aaria Alfonso ja Estrella oopperasta ja joka yltää loppuun mennessä vaikuttavaan dramaattisuuteen https://youtu.be/PAJza0nbVIM?list=RDPAJza0nbVIM


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en ole ihan varma osaanko ottaa kantaa rakenteiden juoksutuksiin kun mainittit että schubertin jossain teoksessa oli puutteita eli viittasit fuugiin jotka on sun mielestä äänenjuoksutuksiltaan kömpelöitä mut en saa mieleen nyt hänen fuugateoksia nii en voi ottaa ees kantaa.

        ainakin rakenteiltaan ne jotka kuullut , niin muistaakseni eipä niissä taida olla puutteita äänenjuoksutuksessa ja linjakkuuttakin löytyy niistä teoksista. Muutamia schubertin piano ja sinfoniateoksia oon kuullut kun koska mulla on yksi C-kasetti ainaki schubertin pianolle tehtyjä teoksia ja myös C-kasetti schubertin pari tai kolme sinfoniateosta ja löytyy yksi CD kokoelma schubertin tunnettuja hittejä. Muistaakseni pidin kaikista schubertin teoksista ja muutama oli melkeinpä täysosuma, ainakin se yksi josta se MA numminen teki oman version nainen on häilyvä. Se onkin tietääkseni &muistaakseni schubertin tunnetuin teos mut ei tuu mieleen nyt sen teoksen oikeaa nimeä kun vain nyt muistan sen MA nummisen version.

        juha

        Tässä voi vertailla miten Schubertkin oletettavasti fuugasäveltäjänä jossain määrin kehittyi iän ja mestaruuden säveltäjänä kypsyessä alkeellisista varhaisfuugista, joista esimerkkinä vaikka 15 v, Schubertin pianofuuga https://youtu.be/ObajHvFxiNQ?list=RDObajHvFxiNQ tai tämä sinänsä nuoreksi säveltäjäksi kirkkomusiikin alalla huomattavana saavutuksena eksistoivan Stabat materin päätösfuuga Amen https://youtu.be/H0eTuE47VVA?list=RDH0eTuE47VVA 6. messun Es duuri messun cum sancto spirito fuugaan https://youtu.be/WRkIcXLJO74?list=RDWRkIcXLJO74 tai 5, As duuri messun niinikään gloria osan päätösosan suureen fuugaan https://youtu.be/MX_Gf70aHac?list=RDMX_Gf70aHac&t=19 jotka eivät ole enää niin simppeleitä ja alkeellisia. Tämä saattaa olla Schubertin myöhäisteoksiin kuuluva fuuga https://youtu.be/oLSyOwKTNPY?list=RDoLSyOwKTNPY joka on sovitettu puhaltimille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä voi vertailla miten Schubertkin oletettavasti fuugasäveltäjänä jossain määrin kehittyi iän ja mestaruuden säveltäjänä kypsyessä alkeellisista varhaisfuugista, joista esimerkkinä vaikka 15 v, Schubertin pianofuuga https://youtu.be/ObajHvFxiNQ?list=RDObajHvFxiNQ tai tämä sinänsä nuoreksi säveltäjäksi kirkkomusiikin alalla huomattavana saavutuksena eksistoivan Stabat materin päätösfuuga Amen https://youtu.be/H0eTuE47VVA?list=RDH0eTuE47VVA 6. messun Es duuri messun cum sancto spirito fuugaan https://youtu.be/WRkIcXLJO74?list=RDWRkIcXLJO74 tai 5, As duuri messun niinikään gloria osan päätösosan suureen fuugaan https://youtu.be/MX_Gf70aHac?list=RDMX_Gf70aHac&t=19 jotka eivät ole enää niin simppeleitä ja alkeellisia. Tämä saattaa olla Schubertin myöhäisteoksiin kuuluva fuuga https://youtu.be/oLSyOwKTNPY?list=RDoLSyOwKTNPY joka on sovitettu puhaltimille.

        Tämä kuuluisan f molli fantasian fuuga on Schubertin fuugista kypsimpiä ja merkittävimpiä https://youtu.be/uzjYQuDPi9Q?list=RDuzjYQuDPi9Q&t=925 ja muodostaa Wanderer fantasian fugaton tavoin eräänlaisen kliimaksin mainituissa teoksissa ja tämä Händel tyylinen Schubertilta orkestroimatta häneltä jäänyt kantaatti, josta myös orkestroitu versio löytyy tuubista, päätyy fuugaan https://youtu.be/48elBXxymTg?list=RD48elBXxymTg&t=874 Tämä Schubertin lied Grosse hallelujah https://youtu.be/bReQxy8fQtI?list=RDbReQxy8fQtI, josta tässä on versio naiskuorolle, mutta lauetaan myös soololauluna https://youtu.be/rxI5SvEH5Bk?list=RDrxI5SvEH5Bk, ei ole fuuga mutta polyfoninen käsittelyltään. Oopperoissa Teufels lustschloss ja Fierrabras on fugatoja, kuten hymnissä pyhälle hengelle. Sitten on tietenkin nelikätinen e mollifuuga pianolle ja varhainen Halleluja fuuga taite Graduaalissa https://youtu.be/OOk38LQRShw?list=RDOOk38LQRShw&t=78 ja Et vitam fuuga Es duuri messun credossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä voi vertailla miten Schubertkin oletettavasti fuugasäveltäjänä jossain määrin kehittyi iän ja mestaruuden säveltäjänä kypsyessä alkeellisista varhaisfuugista, joista esimerkkinä vaikka 15 v, Schubertin pianofuuga https://youtu.be/ObajHvFxiNQ?list=RDObajHvFxiNQ tai tämä sinänsä nuoreksi säveltäjäksi kirkkomusiikin alalla huomattavana saavutuksena eksistoivan Stabat materin päätösfuuga Amen https://youtu.be/H0eTuE47VVA?list=RDH0eTuE47VVA 6. messun Es duuri messun cum sancto spirito fuugaan https://youtu.be/WRkIcXLJO74?list=RDWRkIcXLJO74 tai 5, As duuri messun niinikään gloria osan päätösosan suureen fuugaan https://youtu.be/MX_Gf70aHac?list=RDMX_Gf70aHac&t=19 jotka eivät ole enää niin simppeleitä ja alkeellisia. Tämä saattaa olla Schubertin myöhäisteoksiin kuuluva fuuga https://youtu.be/oLSyOwKTNPY?list=RDoLSyOwKTNPY joka on sovitettu puhaltimille.

        kiitos linkeistä ! Ehkä tänään jo avaan muutamia =)
        terveisin Juha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkusoitoista puheen ollen löysin tuubista Schubertin säveltäjä ikä huomioon ottaen suhteellisen inspiroituneelta vaikuttavan ja kypsältä vaikuttavan ja ehkä ensilevytyksensä saaneen alkusoitto katkelman D 2g, joka loppuu allegro jaksossa lyhyeen https://youtu.be/Mr6Xp-ZbV50

        hieno mielikuva tulee tuosta D 2g = kuin aamuinen usvainen maisema ja aamuherätys kun kuulas rauhaisa melodia pukee teosta pääosin. Hienon harmonisen kuuloista. Jouset tuo ns ruhtinaallisuutta hieman.

        juha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä voi vertailla miten Schubertkin oletettavasti fuugasäveltäjänä jossain määrin kehittyi iän ja mestaruuden säveltäjänä kypsyessä alkeellisista varhaisfuugista, joista esimerkkinä vaikka 15 v, Schubertin pianofuuga https://youtu.be/ObajHvFxiNQ?list=RDObajHvFxiNQ tai tämä sinänsä nuoreksi säveltäjäksi kirkkomusiikin alalla huomattavana saavutuksena eksistoivan Stabat materin päätösfuuga Amen https://youtu.be/H0eTuE47VVA?list=RDH0eTuE47VVA 6. messun Es duuri messun cum sancto spirito fuugaan https://youtu.be/WRkIcXLJO74?list=RDWRkIcXLJO74 tai 5, As duuri messun niinikään gloria osan päätösosan suureen fuugaan https://youtu.be/MX_Gf70aHac?list=RDMX_Gf70aHac&t=19 jotka eivät ole enää niin simppeleitä ja alkeellisia. Tämä saattaa olla Schubertin myöhäisteoksiin kuuluva fuuga https://youtu.be/oLSyOwKTNPY?list=RDoLSyOwKTNPY joka on sovitettu puhaltimille.

        kiitos näistäki linkeistä.

        ootko muuten yrittänyt kuunnella ei-melodista klassista musaa& ei-melodista taidemusaa?? Minä muistaaksen joskus kerroin sulle kuuntelevani semmosta. Nytkin tällä hetkellä kuuntelen taidemusaa eli säveltäjä Ashley furen teos nimeltä Bound to the bow joka on hänen mestarillisin teos. Käyttää hienosti rytmejä teoksessa ja teoksessa on korkealuokkaista älyä vai ootko eri mieltä??

        voin lähettää linkin sulle ja kerro mitä tykkäät, sopiiko?
        https://www.youtube.com/watch?v=KyeYue4r-zA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kuuluisan f molli fantasian fuuga on Schubertin fuugista kypsimpiä ja merkittävimpiä https://youtu.be/uzjYQuDPi9Q?list=RDuzjYQuDPi9Q&t=925 ja muodostaa Wanderer fantasian fugaton tavoin eräänlaisen kliimaksin mainituissa teoksissa ja tämä Händel tyylinen Schubertilta orkestroimatta häneltä jäänyt kantaatti, josta myös orkestroitu versio löytyy tuubista, päätyy fuugaan https://youtu.be/48elBXxymTg?list=RD48elBXxymTg&t=874 Tämä Schubertin lied Grosse hallelujah https://youtu.be/bReQxy8fQtI?list=RDbReQxy8fQtI, josta tässä on versio naiskuorolle, mutta lauetaan myös soololauluna https://youtu.be/rxI5SvEH5Bk?list=RDrxI5SvEH5Bk, ei ole fuuga mutta polyfoninen käsittelyltään. Oopperoissa Teufels lustschloss ja Fierrabras on fugatoja, kuten hymnissä pyhälle hengelle. Sitten on tietenkin nelikätinen e mollifuuga pianolle ja varhainen Halleluja fuuga taite Graduaalissa https://youtu.be/OOk38LQRShw?list=RDOOk38LQRShw&t=78 ja Et vitam fuuga Es duuri messun credossa

        ei liity schubertiin nyt toi linkki ja ei liity muuten mussorgskyn musakaan kun toissa päivänä kuuntelin mussorgskyn pitkäkestoista teosta nimeltä yö saaristossa mutta hieman ihmettelin sitä miten suosittu kyseinen teos on kun minusta se ei ole niin ihmeellinen joka ainakin tuo kyseinen teos ei oikein minulle toiminut.

        Ehkä pitäs erikseen tehdä avaukset Mussorgskysta ja tuosta Ashley furesta??

        Juha pohjola(mysteerimies)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei liity schubertiin nyt toi linkki ja ei liity muuten mussorgskyn musakaan kun toissa päivänä kuuntelin mussorgskyn pitkäkestoista teosta nimeltä yö saaristossa mutta hieman ihmettelin sitä miten suosittu kyseinen teos on kun minusta se ei ole niin ihmeellinen joka ainakin tuo kyseinen teos ei oikein minulle toiminut.

        Ehkä pitäs erikseen tehdä avaukset Mussorgskysta ja tuosta Ashley furesta??

        Juha pohjola(mysteerimies)

        Loin tämän ketjun Schubertin musiikin inspiroimana, mutta voit kirjoittaa muistakin säveltäjistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kiitos näistäki linkeistä.

        ootko muuten yrittänyt kuunnella ei-melodista klassista musaa& ei-melodista taidemusaa?? Minä muistaaksen joskus kerroin sulle kuuntelevani semmosta. Nytkin tällä hetkellä kuuntelen taidemusaa eli säveltäjä Ashley furen teos nimeltä Bound to the bow joka on hänen mestarillisin teos. Käyttää hienosti rytmejä teoksessa ja teoksessa on korkealuokkaista älyä vai ootko eri mieltä??

        voin lähettää linkin sulle ja kerro mitä tykkäät, sopiiko?
        https://www.youtube.com/watch?v=KyeYue4r-zA

        Ihan mielenkiintoista nykymusaa, jossa erilaiset hälyisät ääniefektit sekoittuvat kiehtovalla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on polyfoninen kudos Schubertin 19 v. iässä säveltämästä Stabat materista, jossa on ehkä joitakin yhtymäkohtia Händelin Messias oratorioon, kuten mm. basso aariassa ym. numeroissa saattaa olla Mozartin Taikahuilu oopperaan https://youtu.be/_Q_GdxZsc0A?list=RD_Q_GdxZsc0A

        Tässä Mauregaton mehevä basso aaria Alfonso ja Estrella oopperasta ja joka yltää loppuun mennessä vaikuttavaan dramaattisuuteen https://youtu.be/PAJza0nbVIM?list=RDPAJza0nbVIM

        nyt kuuntelussa tuo alimmainen linkkisi
        kuuntelen sen heti loppuun nyt


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vaikka olen ateisti niin tässä on hieno pianosäestyksellinen Jumala luonnossa kuorolaulu, jotka olivat eräs säveltäjän leipälaji ja jossa musiikin kauneus voittaa sanojen onttouden. Tässä nopea polyfoniaa viljelevä päätösosa Suuri on herra teoksesta D 757 Monteverdi kuoron upeana tulkintana ja joita kyseisestä teoksesta on itsellänikin lukemattomia levytyksiä https://youtu.be/K8ZF08pHtTc?list=RDK8ZF08pHtTc&t=245


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka olen ateisti niin tässä on hieno pianosäestyksellinen Jumala luonnossa kuorolaulu, jotka olivat eräs säveltäjän leipälaji ja jossa musiikin kauneus voittaa sanojen onttouden. Tässä nopea polyfoniaa viljelevä päätösosa Suuri on herra teoksesta D 757 Monteverdi kuoron upeana tulkintana ja joita kyseisestä teoksesta on itsellänikin lukemattomia levytyksiä https://youtu.be/K8ZF08pHtTc?list=RDK8ZF08pHtTc&t=245

        En malta olla linkittämästä Baijerin radion kuoron tulkintaa kyseisestä teoksesta joka ensi kertaa teki minuun vaikutuksen, vaikka olen tajunnut sen olevan merkittävä ja syvällinen teos, mutta en ole tavoittanut sen sisintä olemusta, kuin ehkä vasta nyt osittain ja tässä tulkinnassa pianokaan ei jää liian taka-alalle, kuten edellisessä. Suurta musiikkia https://youtu.be/cbQa__nI6Xo?list=RDcbQa__nI6Xo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En malta olla linkittämästä Baijerin radion kuoron tulkintaa kyseisestä teoksesta joka ensi kertaa teki minuun vaikutuksen, vaikka olen tajunnut sen olevan merkittävä ja syvällinen teos, mutta en ole tavoittanut sen sisintä olemusta, kuin ehkä vasta nyt osittain ja tässä tulkinnassa pianokaan ei jää liian taka-alalle, kuten edellisessä. Suurta musiikkia https://youtu.be/cbQa__nI6Xo?list=RDcbQa__nI6Xo

        Kuuntelin eilen schubertilaisen lumon taikapiirissä hänen improvisoimiaan ländlereitään, valssejaan, ecossaisejaan, saksalaisia tanssejaan ym. tansseja mm. Michael Endresin ja Claudio Colombon soittamana ja jopa ne tanssit jotka eivät kuulu hänen melodiikaltaan suurimpiin oivalluksiinsa kietoivat minut pauloihinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuntelin eilen schubertilaisen lumon taikapiirissä hänen improvisoimiaan ländlereitään, valssejaan, ecossaisejaan, saksalaisia tanssejaan ym. tansseja mm. Michael Endresin ja Claudio Colombon soittamana ja jopa ne tanssit jotka eivät kuulu hänen melodiikaltaan suurimpiin oivalluksiinsa kietoivat minut pauloihinsa.

        Schubertin levyttämättömistä teoksista maininnan ansaitsee myös hänen neroutensa kypsiin hedelmiin lukeutuva duetto, joka suuren aarian ohella on sävelletty Heroldin Zauberglöckhen oopperaan, mutta vain kyseinen aaria on esitetty ja levytetty Behlen toimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Schubertin levyttämättömistä teoksista maininnan ansaitsee myös hänen neroutensa kypsiin hedelmiin lukeutuva duetto, joka suuren aarian ohella on sävelletty Heroldin Zauberglöckhen oopperaan, mutta vain kyseinen aaria on esitetty ja levytetty Behlen toimesta.

        Eilenkin kuuntelin Schubertin hypnoottisia valsseja lumouksessa.

        Vaikka itse olen todella hurmioituneena kuunnellut Schubertin suurta C duuri sinfoniaa ja etenkin sen ensiosaa nuorena lukiolaisena, on sittenkin mahdollista että säveltäjän nerous näyttäytyi spontaaneimmillaan liedien ohella monien schubertiadeissa improvisoimiensa pianotanssien parissa ja jotka kaikessa välittömyydessään edustavat hänen säveltaiteensa erästä keskeisintä aluetta ja persoonallista ilmaisumuotoa, joka palveli hänen lyyristä laatua edustavan melodian taitoon perustuvan neronsa originelleimpia ja puhtaan musiikillisen älynsä seuraamia päämääriä ja pulppuavat ehtymättömästä melodisesta lähteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilenkin kuuntelin Schubertin hypnoottisia valsseja lumouksessa.

        Vaikka itse olen todella hurmioituneena kuunnellut Schubertin suurta C duuri sinfoniaa ja etenkin sen ensiosaa nuorena lukiolaisena, on sittenkin mahdollista että säveltäjän nerous näyttäytyi spontaaneimmillaan liedien ohella monien schubertiadeissa improvisoimiensa pianotanssien parissa ja jotka kaikessa välittömyydessään edustavat hänen säveltaiteensa erästä keskeisintä aluetta ja persoonallista ilmaisumuotoa, joka palveli hänen lyyristä laatua edustavan melodian taitoon perustuvan neronsa originelleimpia ja puhtaan musiikillisen älynsä seuraamia päämääriä ja pulppuavat ehtymättömästä melodisesta lähteestä.

        9. sinfonia on epäilemättä h molli sinfonian ohella Schubertin suurimpia saavutuksia suurisuuntaisen sinfonisen muotoarkkitehtuurin näkökulmasta tarkasteltuna rakenteeltaan laajamuotoista Fierrabrasiakaan unohtamatta, mutta kirkkaasti loistavan helminauhan tavoin säveltäjä löysi pianominiatyyreissään sopivimman ilmaisunsa nerolleen, jonka luomissa ländlereiden, valssien ynnä muiden vaihtuvissa lyyrisissä tunnelmissa hehkuvine melodisine tuokioineen tai dramaattisuuteen asti yltävissä ja Beethovenia muistuttavissa jyskyttävissä rytmikuvioissa odottamattomine harmonisine käänteineen Schubert sublimoi kansantanssin ja kohotti sen taidemuotona säveltaiteen suurimpien saavutusten rinnalle.


    • Anonyymi

      Schubertin nerollisuus ei ollut vielä kyllin rajoittunutta ottaakseen iäisestä kaipuustaan käsin vajavaisen realisoituman räkäisen lävyskän muodossa iäisen sinisen liekin todellistumisprosessissa (Kodin Suuren Tietosanakirjan 1975 jälkeen).

      Mutta Jessi Beepä olikin. Tuntemattomia ovat Absoluutin tiet.

      • Anonyymi

        Yritätkö sanoa että hän ei ollut fokusoitunut Beethovenin tavoin vain yhteen tiettyyn musiikilliseen lajityyppiin vaan luova aktiviteettinsa suuntautui monelle alalle? Mutta onhan hänen liedinsä ja miniatýyrinsä levytetty sinfoniat ja kvartetot mukaan lukien sonaatteja ja pianotrioja ym. unohtamatta nelikätisen pianomusiikin lisäksi.


    • Anonyymi

      Hitollinen urakkahan niiden levytettyjenkin selaamisessa on, sikäli tämä säästää voimia.

      • Anonyymi

        Suuri taide on mielen ja hengen virkistykseksi luotua hengenravintoa, ei jotain Jessen sanomaksi sloaganiksi väitettyä minuuden tarpeita valheilla pönkittävää roskapuhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri taide on mielen ja hengen virkistykseksi luotua hengenravintoa, ei jotain Jessen sanomaksi sloaganiksi väitettyä minuuden tarpeita valheilla pönkittävää roskapuhetta.

        Ei edes Schubertin saksalaista sielunmessua, Deutsche trauermesseä ole levytetty, eikä sitä löydy tuubista.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysin sen sittenkin tuubista https://youtu.be/2fqkm2clS-s?list=RD2fqkm2clS-s

        Oikein sydämessä tuntui tämän musiikin melodinen kauneus. Syynä siihen että sen nyt tänne linkitin oli puhdas sattuma, kun etsin levyttämätöntä Schubertia ja vahingossa Schubertin Requiemin fragmenttia etsiessäni silmät osuivat tähän jo unohtamaani Trauermesseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein sydämessä tuntui tämän musiikin melodinen kauneus. Syynä siihen että sen nyt tänne linkitin oli puhdas sattuma, kun etsin levyttämätöntä Schubertia ja vahingossa Schubertin Requiemin fragmenttia etsiessäni silmät osuivat tähän jo unohtamaani Trauermesseen.

        Paholaisen huvilinnaa ei ole CD:llä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paholaisen huvilinnaa ei ole CD:llä.

        Onko teillä unohtumattomia Schubert elämyksiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko teillä unohtumattomia Schubert elämyksiä?

        Elämys oli kuulla Emerson kvartetin ja Rostoropovichin tulkinta Schubertin jousikvintetosta ja Beaux arts trion esitys pianotriosta nro 1.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elämys oli kuulla Emerson kvartetin ja Rostoropovichin tulkinta Schubertin jousikvintetosta ja Beaux arts trion esitys pianotriosta nro 1.

        Schubertin monipuolisuus säveltäjänä ilmenee myös hänen nelikätisestä pianokirjallisuudestaan, jossa edustettuina ovat lähes kaikki pianomusiikille ominaiset tavalliset muoto-ja lajityypit näennäisesti kevyemmistä divertimentotyyppisistä teoksista, kuten äsken lumoutuneena kuuntelemani hypnoottinen Unkarilainen divertimento, jonka Eschenbach ja Frantz soittavat mitä herkimpiä ja vivahteikkaimpia nyansseja ja sävyjä viljellen ja musiikkia tarkasti artikuloiden, voimakkaita dynaamisia aksenttejakaan säästelemättä, marsseihin, fantasioihin, ländlereihin, rondoihin ja muihin sonaatin osiin, muunnelmiin ja sonaatteihin ulottuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Schubertin monipuolisuus säveltäjänä ilmenee myös hänen nelikätisestä pianokirjallisuudestaan, jossa edustettuina ovat lähes kaikki pianomusiikille ominaiset tavalliset muoto-ja lajityypit näennäisesti kevyemmistä divertimentotyyppisistä teoksista, kuten äsken lumoutuneena kuuntelemani hypnoottinen Unkarilainen divertimento, jonka Eschenbach ja Frantz soittavat mitä herkimpiä ja vivahteikkaimpia nyansseja ja sävyjä viljellen ja musiikkia tarkasti artikuloiden, voimakkaita dynaamisia aksenttejakaan säästelemättä, marsseihin, fantasioihin, ländlereihin, rondoihin ja muihin sonaatin osiin, muunnelmiin ja sonaatteihin ulottuen.

        harmonian pithää hyvin aina. Kuultu o! =)

        juha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Schubertin monipuolisuus säveltäjänä ilmenee myös hänen nelikätisestä pianokirjallisuudestaan, jossa edustettuina ovat lähes kaikki pianomusiikille ominaiset tavalliset muoto-ja lajityypit näennäisesti kevyemmistä divertimentotyyppisistä teoksista, kuten äsken lumoutuneena kuuntelemani hypnoottinen Unkarilainen divertimento, jonka Eschenbach ja Frantz soittavat mitä herkimpiä ja vivahteikkaimpia nyansseja ja sävyjä viljellen ja musiikkia tarkasti artikuloiden, voimakkaita dynaamisia aksenttejakaan säästelemättä, marsseihin, fantasioihin, ländlereihin, rondoihin ja muihin sonaatin osiin, muunnelmiin ja sonaatteihin ulottuen.

        MA numminen on myös tulkinnut Schubertia. sekä suomeksi että englanninkielellä ja varmaan käännetty myös nummisen esitykset ruotsiksi ja saksaksi. Taisipa saksassa menestyäkin ihan hyvin.


      • Anonyymi

        no esim vivaldilla on niin paljon musaa ja bachilla että mahdottoman kova urakka läpikäyvä koko tuotanto tietyssä lyhyessä tai edes keskipitkällä aikajaksolla että vie aikaa varmasti monta vuotta käyvä ihan kaikki läpi.

        Schubertilal myös paljon musaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no esim vivaldilla on niin paljon musaa ja bachilla että mahdottoman kova urakka läpikäyvä koko tuotanto tietyssä lyhyessä tai edes keskipitkällä aikajaksolla että vie aikaa varmasti monta vuotta käyvä ihan kaikki läpi.

        Schubertilal myös paljon musaa.

        Schubert sävelsi jo nappulana parempaa, tasokkaampaa, ja laadukkaampaa säveltaidetta kuin Bach saman ikäisenä, ja jonka vielä 20 vuotiaanakin sävelletyt harmonisesti pöhöttyneet fuugat kaipaavat Gouldin mukaan editoijan punakynää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Schubert sävelsi jo nappulana parempaa, tasokkaampaa, ja laadukkaampaa säveltaidetta kuin Bach saman ikäisenä, ja jonka vielä 20 vuotiaanakin sävelletyt harmonisesti pöhöttyneet fuugat kaipaavat Gouldin mukaan editoijan punakynää.

        Ei Bach niin nuorena säveltänyt kuin Schubert.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      34
      2353
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      47
      2096
    3. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      40
      2032
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      320
      1850
    5. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      117
      1493
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1425
    7. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1308
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1157
    9. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      41
      1055
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1036
    Aihe