Miksei kaikkea niinkin tunnetun säveltäjän kuin Schubertin säveltämää ihan kaikkea musiikkia ole levytetty tai jostain tuubista kuunneltavissa, jos ei oteta huomioon kadonneita teoksia kuten oopperaa Minnesänger tai Prometheus kantaattia ( Eri teos kuin se laulu), mutta esim. oopperan Rüdiger ja requiemin fragmentti sekä mm. ooppera Bürgschaft kokonaisuudessaan ovat levyttämättä. Ainakin Rüdigerin johdantokuoro on esitetty joskus muinoin jossain.
Mutta nyt huomasin että Schubert rarities otsikolla nimetyllä levyllä ovat ehkä ensi kertaa levytetty ainakin säveltäjän lukuisat fuugat ja fuugafragmentit pianolle. On ihmeellistä että vaikka Schubert, joka ennen lähtöään tästä maailmasta otaksui että hänellä säveltäjänä oli teknisiä puutteita päättäen ryhtyä opiskelemaan kontrapunktia hoviurkuri Sechterin johdolla, niin hän myös jo aivan nuorena mahdollisesti Salierin johdolla hämmästyttävää kyllä sävelsi fuugia, jotka ovat vielä aika kömpelöitä ja äänenkuljetuksessaan krampinomaisia todistaen riippuvuudesta suurten klassikoiden fuugiin ja osittain siksi ne ovat häneltä jääneet usein kesken.
Miksi kaikkia Schubertin teoksia ei ole levytetty?
23
168
Vastaukset
- Anonyymi
mielenkiintoista en tiennyt tätä Frank Schubertzista mitä kirjoitit. Nämä sun postauksen tuo paljon lisäarvoa tälle palstalle. Kiitos!
terveisin juha ja toivoen hyvää kesää sulle!- Anonyymi
Kiitokset ja hyvää kesää myös sinulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitokset ja hyvää kesää myös sinulle.
en oo varma /(en oo musan suuri asiantuntija kuten sää olet) mut mitä oon kuunnellu Schuberttia niin omasta mielestä ne teokset jotka oon kuullu, on päteviä ja osa jopa muistettavia koukuiltaan. MA Numminen on mm esittänyt frank Schubertin teoksia kun MA:lla on se oma versio nimeltään nainen on häilyvä josta on myös hänen englanninkielinen ja tietääkseni myös saksankielinen kuin myös ruottinkielinen versio.
juha tässä taas - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitokset ja hyvää kesää myös sinulle.
en ole ihan varma osaanko ottaa kantaa rakenteiden juoksutuksiin kun mainittit että schubertin jossain teoksessa oli puutteita eli viittasit fuugiin jotka on sun mielestä äänenjuoksutuksiltaan kömpelöitä mut en saa mieleen nyt hänen fuugateoksia nii en voi ottaa ees kantaa.
ainakin rakenteiltaan ne jotka kuullut , niin muistaakseni eipä niissä taida olla puutteita äänenjuoksutuksessa ja linjakkuuttakin löytyy niistä teoksista. Muutamia schubertin piano ja sinfoniateoksia oon kuullut kun koska mulla on yksi C-kasetti ainaki schubertin pianolle tehtyjä teoksia ja myös C-kasetti schubertin pari tai kolme sinfoniateosta ja löytyy yksi CD kokoelma schubertin tunnettuja hittejä. Muistaakseni pidin kaikista schubertin teoksista ja muutama oli melkeinpä täysosuma, ainakin se yksi josta se MA numminen teki oman version nainen on häilyvä. Se onkin tietääkseni &muistaakseni schubertin tunnetuin teos mut ei tuu mieleen nyt sen teoksen oikeaa nimeä kun vain nyt muistan sen MA nummisen version.
juha - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitokset ja hyvää kesää myös sinulle.
ehkä pari sinfonia Schubertin jäi latteahkoksi. En varma, en muista nyt kovinhyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ehkä pari sinfonia Schubertin jäi latteahkoksi. En varma, en muista nyt kovinhyvin.
Ei 16 v. iässä sävelletty D duuri sinfonia sivuteeman Eroica muistumineen vielä mikään persoonallinen teos ole ja jotkut vielä nuorempana sävelletut alkusoitotkin minusta vaikuttavampia kuten inspiroituneempi Des Teufels hydraulicus Haydn sinfonietan rouhivana tulkintana ja mm. D 11 Spiegelritter alkusoitto, mutta joka oopperafragmenttina ei ole Mozart tyylissään Schubertiksi melodiikaltaan hääppöinen, kuin hetkittäin jossakin ensemblessä, mutta nuori säveltäjä ei vielä tainnutkaan itsenäistä äänenkuljetusta sisältäviä ensemblejä tässä vaiheessa niin lupaava kuin varhainen Dithyrambe D 47 kantaatti katkelma jo onkin, heitin hatusta, mutta D 190 vierjährige postenissa kuullaan jo todellinen ja vaikuttava ensemble numero loppupuolella, vaikka Teufels lustschloss jo antaa aavistaa tulevan mutta väheksytyn esi wagneriaanisen draamallisen neron mm. Lazaruksessa ja Fierrabrasissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei 16 v. iässä sävelletty D duuri sinfonia sivuteeman Eroica muistumineen vielä mikään persoonallinen teos ole ja jotkut vielä nuorempana sävelletut alkusoitotkin minusta vaikuttavampia kuten inspiroituneempi Des Teufels hydraulicus Haydn sinfonietan rouhivana tulkintana ja mm. D 11 Spiegelritter alkusoitto, mutta joka oopperafragmenttina ei ole Mozart tyylissään Schubertiksi melodiikaltaan hääppöinen, kuin hetkittäin jossakin ensemblessä, mutta nuori säveltäjä ei vielä tainnutkaan itsenäistä äänenkuljetusta sisältäviä ensemblejä tässä vaiheessa niin lupaava kuin varhainen Dithyrambe D 47 kantaatti katkelma jo onkin, heitin hatusta, mutta D 190 vierjährige postenissa kuullaan jo todellinen ja vaikuttava ensemble numero loppupuolella, vaikka Teufels lustschloss jo antaa aavistaa tulevan mutta väheksytyn esi wagneriaanisen draamallisen neron mm. Lazaruksessa ja Fierrabrasissa
Homofonista satsia vaikuttaisi olevan Dithyrambe, mutta joissakin 16 v, sävelletyissä laajoissa a cappella kuorolauluissa Schubert soinnauttaa jo polyfonisen taitonsa kieliä, kuten teoksessa D 43 mestarillisessa kontrapunktissa satsissaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Homofonista satsia vaikuttaisi olevan Dithyrambe, mutta joissakin 16 v, sävelletyissä laajoissa a cappella kuorolauluissa Schubert soinnauttaa jo polyfonisen taitonsa kieliä, kuten teoksessa D 43 mestarillisessa kontrapunktissa satsissaan.
Alkusoitoista puheen ollen löysin tuubista Schubertin säveltäjä ikä huomioon ottaen suhteellisen inspiroituneelta vaikuttavan ja kypsältä vaikuttavan ja ehkä ensilevytyksensä saaneen alkusoitto katkelman D 2g, joka loppuu allegro jaksossa lyhyeen https://youtu.be/Mr6Xp-ZbV50
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkusoitoista puheen ollen löysin tuubista Schubertin säveltäjä ikä huomioon ottaen suhteellisen inspiroituneelta vaikuttavan ja kypsältä vaikuttavan ja ehkä ensilevytyksensä saaneen alkusoitto katkelman D 2g, joka loppuu allegro jaksossa lyhyeen https://youtu.be/Mr6Xp-ZbV50
Tämä 17 vuoden iässä sävelletty cum sancto spiritu fuuga esikois messusta saattaa olla jos ei millään muotoa syvällisimpiä, taidokkaimpia tai monimutkaisimpia Schubertin säveltämiä fuugia messuissaan, ja joista mainitussa varhaismessussa hän Alfred Einsteinin mukaan pisti käytäntöön ja toteutti Teufels Lustscholss oopperassakin kehittämiään orkestraalisia efektejä ja innovatiivista orkesterin käyttöä, mutta ainakin gloria osan päätös fuuga on jollakin naiivilla tavalla toisteisuudestaan ja alkeellisesta sekvenssimäisyydestään huolimatta ja kerratessaan temaattista perusväittämäänsä väsymättömästi, kuitenkin mieleen painuva ja oudolla tavalla säväyttäväkin fuuga, vaikka Schubertin vahvuudet säveltäjän olivat kyllä ihan muualla kuin akateemisessa sävellystekniikassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä 17 vuoden iässä sävelletty cum sancto spiritu fuuga esikois messusta saattaa olla jos ei millään muotoa syvällisimpiä, taidokkaimpia tai monimutkaisimpia Schubertin säveltämiä fuugia messuissaan, ja joista mainitussa varhaismessussa hän Alfred Einsteinin mukaan pisti käytäntöön ja toteutti Teufels Lustscholss oopperassakin kehittämiään orkestraalisia efektejä ja innovatiivista orkesterin käyttöä, mutta ainakin gloria osan päätös fuuga on jollakin naiivilla tavalla toisteisuudestaan ja alkeellisesta sekvenssimäisyydestään huolimatta ja kerratessaan temaattista perusväittämäänsä väsymättömästi, kuitenkin mieleen painuva ja oudolla tavalla säväyttäväkin fuuga, vaikka Schubertin vahvuudet säveltäjän olivat kyllä ihan muualla kuin akateemisessa sävellystekniikassa.
https://youtu.be/Kw3l3k2D3ho?list=RDKw3l3k2D3ho tässä siis se fuuga jonka unohdin edellisestä viestistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
en ole ihan varma osaanko ottaa kantaa rakenteiden juoksutuksiin kun mainittit että schubertin jossain teoksessa oli puutteita eli viittasit fuugiin jotka on sun mielestä äänenjuoksutuksiltaan kömpelöitä mut en saa mieleen nyt hänen fuugateoksia nii en voi ottaa ees kantaa.
ainakin rakenteiltaan ne jotka kuullut , niin muistaakseni eipä niissä taida olla puutteita äänenjuoksutuksessa ja linjakkuuttakin löytyy niistä teoksista. Muutamia schubertin piano ja sinfoniateoksia oon kuullut kun koska mulla on yksi C-kasetti ainaki schubertin pianolle tehtyjä teoksia ja myös C-kasetti schubertin pari tai kolme sinfoniateosta ja löytyy yksi CD kokoelma schubertin tunnettuja hittejä. Muistaakseni pidin kaikista schubertin teoksista ja muutama oli melkeinpä täysosuma, ainakin se yksi josta se MA numminen teki oman version nainen on häilyvä. Se onkin tietääkseni &muistaakseni schubertin tunnetuin teos mut ei tuu mieleen nyt sen teoksen oikeaa nimeä kun vain nyt muistan sen MA nummisen version.
juhaTässä on polyfoninen kudos Schubertin 19 v. iässä säveltämästä Stabat materista, jossa on ehkä joitakin yhtymäkohtia Händelin Messias oratorioon, kuten mm. basso aariassa ym. numeroissa saattaa olla Mozartin Taikahuilu oopperaan https://youtu.be/_Q_GdxZsc0A?list=RD_Q_GdxZsc0A
Tässä Mauregaton mehevä basso aaria Alfonso ja Estrella oopperasta ja joka yltää loppuun mennessä vaikuttavaan dramaattisuuteen https://youtu.be/PAJza0nbVIM?list=RDPAJza0nbVIM - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
en ole ihan varma osaanko ottaa kantaa rakenteiden juoksutuksiin kun mainittit että schubertin jossain teoksessa oli puutteita eli viittasit fuugiin jotka on sun mielestä äänenjuoksutuksiltaan kömpelöitä mut en saa mieleen nyt hänen fuugateoksia nii en voi ottaa ees kantaa.
ainakin rakenteiltaan ne jotka kuullut , niin muistaakseni eipä niissä taida olla puutteita äänenjuoksutuksessa ja linjakkuuttakin löytyy niistä teoksista. Muutamia schubertin piano ja sinfoniateoksia oon kuullut kun koska mulla on yksi C-kasetti ainaki schubertin pianolle tehtyjä teoksia ja myös C-kasetti schubertin pari tai kolme sinfoniateosta ja löytyy yksi CD kokoelma schubertin tunnettuja hittejä. Muistaakseni pidin kaikista schubertin teoksista ja muutama oli melkeinpä täysosuma, ainakin se yksi josta se MA numminen teki oman version nainen on häilyvä. Se onkin tietääkseni &muistaakseni schubertin tunnetuin teos mut ei tuu mieleen nyt sen teoksen oikeaa nimeä kun vain nyt muistan sen MA nummisen version.
juhaTässä voi vertailla miten Schubertkin oletettavasti fuugasäveltäjänä jossain määrin kehittyi iän ja mestaruuden säveltäjänä kypsyessä alkeellisista varhaisfuugista, joista esimerkkinä vaikka 15 v, Schubertin pianofuuga https://youtu.be/ObajHvFxiNQ?list=RDObajHvFxiNQ tai tämä sinänsä nuoreksi säveltäjäksi kirkkomusiikin alalla huomattavana saavutuksena eksistoivan Stabat materin päätösfuuga Amen https://youtu.be/H0eTuE47VVA?list=RDH0eTuE47VVA 6. messun Es duuri messun cum sancto spirito fuugaan https://youtu.be/WRkIcXLJO74?list=RDWRkIcXLJO74 tai 5, As duuri messun niinikään gloria osan päätösosan suureen fuugaan https://youtu.be/MX_Gf70aHac?list=RDMX_Gf70aHac&t=19 jotka eivät ole enää niin simppeleitä ja alkeellisia. Tämä saattaa olla Schubertin myöhäisteoksiin kuuluva fuuga https://youtu.be/oLSyOwKTNPY?list=RDoLSyOwKTNPY joka on sovitettu puhaltimille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä voi vertailla miten Schubertkin oletettavasti fuugasäveltäjänä jossain määrin kehittyi iän ja mestaruuden säveltäjänä kypsyessä alkeellisista varhaisfuugista, joista esimerkkinä vaikka 15 v, Schubertin pianofuuga https://youtu.be/ObajHvFxiNQ?list=RDObajHvFxiNQ tai tämä sinänsä nuoreksi säveltäjäksi kirkkomusiikin alalla huomattavana saavutuksena eksistoivan Stabat materin päätösfuuga Amen https://youtu.be/H0eTuE47VVA?list=RDH0eTuE47VVA 6. messun Es duuri messun cum sancto spirito fuugaan https://youtu.be/WRkIcXLJO74?list=RDWRkIcXLJO74 tai 5, As duuri messun niinikään gloria osan päätösosan suureen fuugaan https://youtu.be/MX_Gf70aHac?list=RDMX_Gf70aHac&t=19 jotka eivät ole enää niin simppeleitä ja alkeellisia. Tämä saattaa olla Schubertin myöhäisteoksiin kuuluva fuuga https://youtu.be/oLSyOwKTNPY?list=RDoLSyOwKTNPY joka on sovitettu puhaltimille.
Tämä kuuluisan f molli fantasian fuuga on Schubertin fuugista kypsimpiä ja merkittävimpiä https://youtu.be/uzjYQuDPi9Q?list=RDuzjYQuDPi9Q&t=925 ja muodostaa Wanderer fantasian fugaton tavoin eräänlaisen kliimaksin mainituissa teoksissa ja tämä Händel tyylinen Schubertilta orkestroimatta häneltä jäänyt kantaatti, josta myös orkestroitu versio löytyy tuubista, päätyy fuugaan https://youtu.be/48elBXxymTg?list=RD48elBXxymTg&t=874 Tämä Schubertin lied Grosse hallelujah https://youtu.be/bReQxy8fQtI?list=RDbReQxy8fQtI, josta tässä on versio naiskuorolle, mutta lauetaan myös soololauluna https://youtu.be/rxI5SvEH5Bk?list=RDrxI5SvEH5Bk, ei ole fuuga mutta polyfoninen käsittelyltään. Oopperoissa Teufels lustschloss ja Fierrabras on fugatoja, kuten hymnissä pyhälle hengelle. Sitten on tietenkin nelikätinen e mollifuuga pianolle ja varhainen Halleluja fuuga taite Graduaalissa https://youtu.be/OOk38LQRShw?list=RDOOk38LQRShw&t=78 ja Et vitam fuuga Es duuri messun credossa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä voi vertailla miten Schubertkin oletettavasti fuugasäveltäjänä jossain määrin kehittyi iän ja mestaruuden säveltäjänä kypsyessä alkeellisista varhaisfuugista, joista esimerkkinä vaikka 15 v, Schubertin pianofuuga https://youtu.be/ObajHvFxiNQ?list=RDObajHvFxiNQ tai tämä sinänsä nuoreksi säveltäjäksi kirkkomusiikin alalla huomattavana saavutuksena eksistoivan Stabat materin päätösfuuga Amen https://youtu.be/H0eTuE47VVA?list=RDH0eTuE47VVA 6. messun Es duuri messun cum sancto spirito fuugaan https://youtu.be/WRkIcXLJO74?list=RDWRkIcXLJO74 tai 5, As duuri messun niinikään gloria osan päätösosan suureen fuugaan https://youtu.be/MX_Gf70aHac?list=RDMX_Gf70aHac&t=19 jotka eivät ole enää niin simppeleitä ja alkeellisia. Tämä saattaa olla Schubertin myöhäisteoksiin kuuluva fuuga https://youtu.be/oLSyOwKTNPY?list=RDoLSyOwKTNPY joka on sovitettu puhaltimille.
kiitos linkeistä ! Ehkä tänään jo avaan muutamia =)
terveisin Juha - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkusoitoista puheen ollen löysin tuubista Schubertin säveltäjä ikä huomioon ottaen suhteellisen inspiroituneelta vaikuttavan ja kypsältä vaikuttavan ja ehkä ensilevytyksensä saaneen alkusoitto katkelman D 2g, joka loppuu allegro jaksossa lyhyeen https://youtu.be/Mr6Xp-ZbV50
hieno mielikuva tulee tuosta D 2g = kuin aamuinen usvainen maisema ja aamuherätys kun kuulas rauhaisa melodia pukee teosta pääosin. Hienon harmonisen kuuloista. Jouset tuo ns ruhtinaallisuutta hieman.
juha - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä voi vertailla miten Schubertkin oletettavasti fuugasäveltäjänä jossain määrin kehittyi iän ja mestaruuden säveltäjänä kypsyessä alkeellisista varhaisfuugista, joista esimerkkinä vaikka 15 v, Schubertin pianofuuga https://youtu.be/ObajHvFxiNQ?list=RDObajHvFxiNQ tai tämä sinänsä nuoreksi säveltäjäksi kirkkomusiikin alalla huomattavana saavutuksena eksistoivan Stabat materin päätösfuuga Amen https://youtu.be/H0eTuE47VVA?list=RDH0eTuE47VVA 6. messun Es duuri messun cum sancto spirito fuugaan https://youtu.be/WRkIcXLJO74?list=RDWRkIcXLJO74 tai 5, As duuri messun niinikään gloria osan päätösosan suureen fuugaan https://youtu.be/MX_Gf70aHac?list=RDMX_Gf70aHac&t=19 jotka eivät ole enää niin simppeleitä ja alkeellisia. Tämä saattaa olla Schubertin myöhäisteoksiin kuuluva fuuga https://youtu.be/oLSyOwKTNPY?list=RDoLSyOwKTNPY joka on sovitettu puhaltimille.
kiitos näistäki linkeistä.
ootko muuten yrittänyt kuunnella ei-melodista klassista musaa& ei-melodista taidemusaa?? Minä muistaaksen joskus kerroin sulle kuuntelevani semmosta. Nytkin tällä hetkellä kuuntelen taidemusaa eli säveltäjä Ashley furen teos nimeltä Bound to the bow joka on hänen mestarillisin teos. Käyttää hienosti rytmejä teoksessa ja teoksessa on korkealuokkaista älyä vai ootko eri mieltä??
voin lähettää linkin sulle ja kerro mitä tykkäät, sopiiko?
https://www.youtube.com/watch?v=KyeYue4r-zA - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä kuuluisan f molli fantasian fuuga on Schubertin fuugista kypsimpiä ja merkittävimpiä https://youtu.be/uzjYQuDPi9Q?list=RDuzjYQuDPi9Q&t=925 ja muodostaa Wanderer fantasian fugaton tavoin eräänlaisen kliimaksin mainituissa teoksissa ja tämä Händel tyylinen Schubertilta orkestroimatta häneltä jäänyt kantaatti, josta myös orkestroitu versio löytyy tuubista, päätyy fuugaan https://youtu.be/48elBXxymTg?list=RD48elBXxymTg&t=874 Tämä Schubertin lied Grosse hallelujah https://youtu.be/bReQxy8fQtI?list=RDbReQxy8fQtI, josta tässä on versio naiskuorolle, mutta lauetaan myös soololauluna https://youtu.be/rxI5SvEH5Bk?list=RDrxI5SvEH5Bk, ei ole fuuga mutta polyfoninen käsittelyltään. Oopperoissa Teufels lustschloss ja Fierrabras on fugatoja, kuten hymnissä pyhälle hengelle. Sitten on tietenkin nelikätinen e mollifuuga pianolle ja varhainen Halleluja fuuga taite Graduaalissa https://youtu.be/OOk38LQRShw?list=RDOOk38LQRShw&t=78 ja Et vitam fuuga Es duuri messun credossa
ei liity schubertiin nyt toi linkki ja ei liity muuten mussorgskyn musakaan kun toissa päivänä kuuntelin mussorgskyn pitkäkestoista teosta nimeltä yö saaristossa mutta hieman ihmettelin sitä miten suosittu kyseinen teos on kun minusta se ei ole niin ihmeellinen joka ainakin tuo kyseinen teos ei oikein minulle toiminut.
Ehkä pitäs erikseen tehdä avaukset Mussorgskysta ja tuosta Ashley furesta??
Juha pohjola(mysteerimies) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei liity schubertiin nyt toi linkki ja ei liity muuten mussorgskyn musakaan kun toissa päivänä kuuntelin mussorgskyn pitkäkestoista teosta nimeltä yö saaristossa mutta hieman ihmettelin sitä miten suosittu kyseinen teos on kun minusta se ei ole niin ihmeellinen joka ainakin tuo kyseinen teos ei oikein minulle toiminut.
Ehkä pitäs erikseen tehdä avaukset Mussorgskysta ja tuosta Ashley furesta??
Juha pohjola(mysteerimies)Loin tämän ketjun Schubertin musiikin inspiroimana, mutta voit kirjoittaa muistakin säveltäjistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kiitos näistäki linkeistä.
ootko muuten yrittänyt kuunnella ei-melodista klassista musaa& ei-melodista taidemusaa?? Minä muistaaksen joskus kerroin sulle kuuntelevani semmosta. Nytkin tällä hetkellä kuuntelen taidemusaa eli säveltäjä Ashley furen teos nimeltä Bound to the bow joka on hänen mestarillisin teos. Käyttää hienosti rytmejä teoksessa ja teoksessa on korkealuokkaista älyä vai ootko eri mieltä??
voin lähettää linkin sulle ja kerro mitä tykkäät, sopiiko?
https://www.youtube.com/watch?v=KyeYue4r-zAIhan mielenkiintoista nykymusaa, jossa erilaiset hälyisät ääniefektit sekoittuvat kiehtovalla tavalla.
- Anonyymi
Tässä on minusta eräs kauneimmista milloinkaan sävelletyistä duetoista oopperoissa ja joita Schubertilla on Estrellassaan Monta https://youtu.be/maglQGvEaPA?list=RDmaglQGvEaPA
- Anonyymi
Vaikka olen ateisti niin tässä on hieno pianosäestyksellinen Jumala luonnossa kuorolaulu, jotka olivat eräs säveltäjän leipälaji ja jossa musiikin kauneus voittaa sanojen onttouden. Tässä nopea polyfoniaa viljelevä päätösosa Suuri on herra teoksesta D 757 Monteverdi kuoron upeana tulkintana ja joita kyseisestä teoksesta on itsellänikin lukemattomia levytyksiä https://youtu.be/K8ZF08pHtTc?list=RDK8ZF08pHtTc&t=245
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka olen ateisti niin tässä on hieno pianosäestyksellinen Jumala luonnossa kuorolaulu, jotka olivat eräs säveltäjän leipälaji ja jossa musiikin kauneus voittaa sanojen onttouden. Tässä nopea polyfoniaa viljelevä päätösosa Suuri on herra teoksesta D 757 Monteverdi kuoron upeana tulkintana ja joita kyseisestä teoksesta on itsellänikin lukemattomia levytyksiä https://youtu.be/K8ZF08pHtTc?list=RDK8ZF08pHtTc&t=245
En malta olla linkittämästä Baijerin radion kuoron tulkintaa kyseisestä teoksesta joka ensi kertaa teki minuun vaikutuksen, vaikka olen tajunnut sen olevan merkittävä ja syvällinen teos, mutta en ole tavoittanut sen sisintä olemusta, kuin ehkä vasta nyt osittain ja tässä tulkinnassa pianokaan ei jää liian taka-alalle, kuten edellisessä. Suurta musiikkia https://youtu.be/cbQa__nI6Xo?list=RDcbQa__nI6Xo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En malta olla linkittämästä Baijerin radion kuoron tulkintaa kyseisestä teoksesta joka ensi kertaa teki minuun vaikutuksen, vaikka olen tajunnut sen olevan merkittävä ja syvällinen teos, mutta en ole tavoittanut sen sisintä olemusta, kuin ehkä vasta nyt osittain ja tässä tulkinnassa pianokaan ei jää liian taka-alalle, kuten edellisessä. Suurta musiikkia https://youtu.be/cbQa__nI6Xo?list=RDcbQa__nI6Xo
Kuuntelin eilen schubertilaisen lumon taikapiirissä hänen improvisoimiaan ländlereitään, valssejaan, ecossaisejaan, saksalaisia tanssejaan ym. tansseja mm. Michael Endresin ja Claudio Colombon soittamana ja jopa ne tanssit jotka eivät kuulu hänen melodiikaltaan suurimpiin oivalluksiinsa kietoivat minut pauloihinsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155