Liian vähän käyttörahaa meille Krevinkodissa asuville

Anonyymi-ap

Liian vähän käyttörahaa meille Krevinkodissa asuville

Me, jotka asumme Krevinkoti olemme asumisstatuksella tehostettu ympärivuorokautinen palveluasuminen. Tämä tarkoittaa, että kunta perii 85 % tuloistamme hoitomaksuna. Käyttörahaksi jää vain 182 euroa kuukaudessa – summa, joka tuskin riittää henkilökohtaisiin tarpeisiin.

Samaan aikaan Greveshemmetissä asuu nuori nainen, jolla on laitoshoidon asumisstatus. Hän saa toimeentulotukea ja hänelle jää käyttörahaa jopa 530 euroa kuukaudessa. Tämä osoittaa, että laki on ristiriitainen: jos henkilöllä on omia tuloja, kuten eläkettä, ja hänellä on laitoshoidon status, peritään edelleen 85 % tuloista hoitomaksuna – mutta käyttörahan määrä vaihtelee 121 ja 530 euron välillä tuloista riippuen.

Itse olen aiemmin asunut useissa hoitokodeissa, joissa asumisstatuksena on ollut tuettu asuminen omalla vuokrasopimuksella. Tällöin maksoin vain 35 % sairauseläkkeestäni hoitomaksuna ja käyttörahaksi jäi noin 513 euroa kuukaudessa. Se oli summa, jolla tuli toimeen.

Mielestäni Krevinkoti asumisstatus tulisi muuttaa tuetuksi asumiseksi omalla vuokrasopimuksella. Silloin saisimme pitää enemmän omia rahojamme ja elää arvokkaampaa elämää. 182 euroa kuukaudessa saattaa riittää muistisairaalle vanhukselle hoivakodissa – mutta ei meille, joilla on erilaisia tarpeita ja haluamme edelleen elää aktiivista elämää.

– Greveshemmetin asukas

7

69

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Miksi sä asut sitten siellä kreivinkodissa,jos se elämä on noin kamalaa siellä. Kuka sut on pakottanut asumaan siellä jos sulla on kerta elämänhallinta kunnossa ja osaat pitää itsestäsi huolta.

• Anonyymi
      UUSI

Tuo tarvitsee huomiota. On kohtuutonta. Veloitukset pitää olla jokin katto (ei % osuus) ja alle minimin jäävät saavat valtion avustusta jos ovat Suomessa työvuodet olleet.
      Yritä kirjoittaa eduskunnan oikeusapu miehelle tai kuluttaja-asiamieheksi.
      Olen huomannut että tuo hoiva-alan osuus on mielivaltainen. Vääryyttä tapahtuu.

• Anonyymi
        UUSI

No ota yhteyttä eduskuntaan joka laatii lait. Hoiva-ala ei laadi lakeja vaan eduskunta.Ja hoiva-ala noudattaa eduskunnan laatimia lakeja.

• Anonyymi
      UUSI

Aloittajalle tiedoksi että Suomessa lait määrää eduskunta , ei Kreivinkoti eikä edes kunta.

• Anonyymi
      UUSI

Kreivinkodissa asut ylellisesti, kaikki valmiina. Sinulle vielä maksetaan 182 euroa.
      Minä asun pienessä vuokrayksiössä. Teen kaiken itse, koko eläke menee viimeistä senttiä myöten jokapäiväiseen elämiseen. Ei tule mistään 182 euroa humputteluun.

• Anonyymi
      UUSI

Ensinnäkin tuettu asuminen ja tehostettu palveluasuminen ovat eri asioita. Ota selvää miten nuo asumismuodot eroaa keskenään. Kreivinkodin palvelut eroavat tuetun asumisen palveluista.

• Anonyymi
      UUSI

Mitä aloittaja ostaa tuolla käyttörahalla? Kun kaiken muun saa ns ilmaseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3149
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3047
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2902
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      63
      2574
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      43
      2088
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1657
    7. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1639
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1625
    9. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      24
      1610
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1556
    Aihe