öljyt on lujilla helteellä.?

Anonyymi-ap

nyt aletaan jo olla siinä lämpötiloissa että ohuet öljyt ovat lujilla voitelun suhteen...onhan ohjekirjoissakin annettu öljyille omat suositukset eri ilman lämpötiloille ...joten ajelkaapa nyt helteellä varovaisemmin varsinkin turbokoneilla..

38

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, kannatta luottaa ohjekirjan ohjeisiin. Kovissa lämpötiloissa öljyt leikkautuvat nopeammin. Jäävät siis pysyvästi liian ohuiksi.

    • Anonyymi

      Eiköhän tuo moottorin käyntilämpö ole aika vakio, on sitten ulkolämpö mikä tahansa. Jäykkä öljy, voi pakkas startissa olla tiukkaa.

      • Anonyymi

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.

        Kyllä syylärin läpi virtaa raikasta pakkasta jos ei ole maskisuojaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä syylärin läpi virtaa raikasta pakkasta jos ei ole maskisuojaa.

        Ei syylärissä öljy kierrä.


      • Anonyymi

        ei nyt ole pakkasta vaan +30 ja ylikin..hih


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.

        130 astetta on öljyn lämpötilalle liikaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.

        Eikö polttomoottorissa ole muuta jäähdytystä kuin öljypohja?🤡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        130 astetta on öljyn lämpötilalle liikaa..

        5W-50 öljyt moottorissa. Ne on ehkä liian paksut lämpimässä ja kuumuvat sen vuoksi enemmän. Ehkö voisi kokeilla 5W-30.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö polttomoottorissa ole muuta jäähdytystä kuin öljypohja?🤡

        Tavallisissa henkilöautoissa en ole öljynjäähdyttimiä nähnyt. Varmaan niitäkin on.

        "Päinvastaisen jäähdytyksen" huomaa vertaillessa lohkolämmitintä öljypohjaa lämmittävään säteilylämmittimeen. Aika onneton lämmittäjä tuo jälkimmäinen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        130 astetta on öljyn lämpötilalle liikaa..

        Ei suinkaan. Ns. HTHS-vskositeetti määritellään 150 celsiusasteiselle öljylle.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suinkaan. Ns. HTHS-vskositeetti määritellään 150 celsiusasteiselle öljylle.

        riippuu öljystä ..? C5 ,,C6 jne .. esim 0w-20 .. alhainen HTHS 2.6-2,9 . Turbokoneille suositellaan korkeaa HTHS.. YLI 3.5 HTHS ,öljyjä on monenlaisia.. kannatta ottaa selvää mitä öljyä lorottelee koneeseen ..


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisissa henkilöautoissa en ole öljynjäähdyttimiä nähnyt. Varmaan niitäkin on.

        "Päinvastaisen jäähdytyksen" huomaa vertaillessa lohkolämmitintä öljypohjaa lämmittävään säteilylämmittimeen. Aika onneton lämmittäjä tuo jälkimmäinen.

        Eikö autoissa olekaan vesikiertoista jäähdytystä, koska se on poistunut polttomoottoreista?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö autoissa olekaan vesikiertoista jäähdytystä, koska se on poistunut polttomoottoreista?

        Nyt olet ymmärtänyt moottorin jäähdytyksen täysin väärin. Se nestejäähdytys jäähdyttää vain lohkoa, ei öljypohjaa, jossa öljy viettää valtaosan ajastaan. Aikaisemmin oli myös ilmajäähdytteisiä moottoreita, mutta ne ovat henkilöautoista aika pitkälti kadonneet.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.

        Millä neuvostopulkalla ja piilteeman halpisöljyillä nää oikein ajelet? Minulla Pögötissä öljynlämmöt 30:n helteillä siinä 110 pinnassa eikä mitään ongelmaa. Koneessa laadukkaat Totalin öljyt.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä neuvostopulkalla ja piilteeman halpisöljyillä nää oikein ajelet? Minulla Pögötissä öljynlämmöt 30:n helteillä siinä 110 pinnassa eikä mitään ongelmaa. Koneessa laadukkaat Totalin öljyt.

        Mulla C5 Citikassa ei näy astelukuja vaan palkkeja, maksimilukema 13 pykälää. Helteillä on 7 pykälää, talvella 6. Eikä nouse tosta vaikka antaa runtua. Valmistajan mukaan 1-11 pykälää on "normal operating temperature". Öljynä Total Quartz 5w30.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä neuvostopulkalla ja piilteeman halpisöljyillä nää oikein ajelet? Minulla Pögötissä öljynlämmöt 30:n helteillä siinä 110 pinnassa eikä mitään ongelmaa. Koneessa laadukkaat Totalin öljyt.

        Saksalainen "laatuauto", Mobilin 5W-50 öljyä. Joskus olen karstoja poltellessa saanut 140 asteeseenkin lämmitettyä, kun ajaa 35-asteen helteellä 3- vaihteella 120 km/h vauhtia muutaman kilometrin.


    • Anonyymi

      Suomessa kannattaa valita öljyksi 0w-40 tai 5w-40 viskositeetti. Kestää hyvin sekä kylmää että kuumia lämpötiloja.

      • Anonyymi

        sepä se , nykyään tyrkytetään 0w-20 öljyjä..ne varmaan kestää normaaliajoissa ,mutta varmaan helteellä ovat lujilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sepä se , nykyään tyrkytetään 0w-20 öljyjä..ne varmaan kestää normaaliajoissa ,mutta varmaan helteellä ovat lujilla...

        5W-20 käytössä, kun on valmistajan suositus.

        Moniasteöljyt on tätä päivää, tai oikeastaan eilistä, koska pitäisi vähitellen siirtyä sähköautoihin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        5W-20 käytössä, kun on valmistajan suositus.

        Moniasteöljyt on tätä päivää, tai oikeastaan eilistä, koska pitäisi vähitellen siirtyä sähköautoihin.

        monelle uudemmalle bensautolle ilman turboa annetaan suosituksesksi 0w-20 kylmään maahan esim suomi ja lämpimään maahan paksumpi öljy.. 0w-30 jne...ohjekirjasta kyllä löytyy suositukset..


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        5W-20 käytössä, kun on valmistajan suositus.

        Moniasteöljyt on tätä päivää, tai oikeastaan eilistä, koska pitäisi vähitellen siirtyä sähköautoihin.

        Sähköautossa öljyn hinta >100€/l ja vaihto/huuhteluss sitä kuluu >3l.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa öljyn hinta >100€/l ja vaihto/huuhteluss sitä kuluu >3l.

        Kuluminen riippuu ajotyylistä.


    • Anonyymi

      öljyt on suunniteltu kestämään 90-110 asetta...kesällä kannattaisi käyttää paksumpia öljyjä .. en tiedä miksi laitetaan aina ohuempi öljy merkkihuollossa vaikka ohjekirja antaa myös paksumman öljyn vaihtoehdoksi..itselläni on 0w-20 ... on varmaan lirua 30 asteen helteellä jos ajaa talla pohjassa..saisikohan tuon öljyn lämpötilan mitattua mittatikusta infrapunamittarilla ajon jälkeen..

      • Anonyymi
        UUSI

        Voihan sitä merkkihuollossa sanoa että laittakaa viskositeetilta suuremman vaihteluvälin öljyä..esim. 0w-30 tai 0w-40.

        Tuossa melko fiksu artikkeli moottoriöljyistä.
        https://www.futurez.fi/uncategorized/moottorioljyn-lyhyt-oppimaara-miten-valitaan-paras-oljy/

        "...Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin..."


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä merkkihuollossa sanoa että laittakaa viskositeetilta suuremman vaihteluvälin öljyä..esim. 0w-30 tai 0w-40.

        Tuossa melko fiksu artikkeli moottoriöljyistä.
        https://www.futurez.fi/uncategorized/moottorioljyn-lyhyt-oppimaara-miten-valitaan-paras-oljy/

        "...Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin..."

        "Voi olla" 🤣

        Just näiden pellepelottomien ohjeiden vuoksi hajotellaan moottoreita ja sitten syytellään valmistajaa.


      • Anonyymi
        UUSI

        Tuossa laittamassani linkissä tosiaan sanottiin että:
        Laakerivälykset määräävät öljyn paksuuden, karkeana esimerkkinä:
        Laakerivälys Viskositeetti (kuumapää)
        ~0,02–0,03 mm 20, 30
        ~0,03–0,05 mm 40
        ~0,05–0,07 mm 50
        Yli 0,07 mm 60

        ..Eli uudemmissa moottoreissa pienemmät välykset joten niihin suositellaan tietysti ohuempia öljyjä. Itellä 20 v vanha melkein 300 tkm. ajettu golffi jossa välykset on mitä on ?? Ja öljynä käyttäny halvimpia "markettiöljyjä" mm. 5w-40w jne. ja aina vaan toimii.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa laittamassani linkissä tosiaan sanottiin että:
        Laakerivälykset määräävät öljyn paksuuden, karkeana esimerkkinä:
        Laakerivälys Viskositeetti (kuumapää)
        ~0,02–0,03 mm 20, 30
        ~0,03–0,05 mm 40
        ~0,05–0,07 mm 50
        Yli 0,07 mm 60

        ..Eli uudemmissa moottoreissa pienemmät välykset joten niihin suositellaan tietysti ohuempia öljyjä. Itellä 20 v vanha melkein 300 tkm. ajettu golffi jossa välykset on mitä on ?? Ja öljynä käyttäny halvimpia "markettiöljyjä" mm. 5w-40w jne. ja aina vaan toimii.

        Ei muuta kuin mittaamaan välykset, että voi valita oikean öljyn.
        Taitaa nämä öljykanavat ja muukin koneistus määrittää öljyn tarpeet?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä merkkihuollossa sanoa että laittakaa viskositeetilta suuremman vaihteluvälin öljyä..esim. 0w-30 tai 0w-40.

        Tuossa melko fiksu artikkeli moottoriöljyistä.
        https://www.futurez.fi/uncategorized/moottorioljyn-lyhyt-oppimaara-miten-valitaan-paras-oljy/

        "...Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin..."

        sepä se...öljyviidakko on suuri.. kallein ei välttämättä ole paras.
        no en ymmärrä miksi tunkea tuota ohutta öljyä 0W-20 kun vaihtoehtona on paksumpi esim 0w-30 ..esim mobil ESP LV 0W 30.
        joka on parempi ja parempi HTHS arvo...
        itse ajelin aikoinaan vanhalla opel ascona 1.3 diesel synteettisillä 5w-40 .kone kesti hyvin ja pysyi puhtaana, eikä nokka-akselikaan enää kulunut..


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voi olla" 🤣

        Just näiden pellepelottomien ohjeiden vuoksi hajotellaan moottoreita ja sitten syytellään valmistajaa.

        jos valmistaja antaa suosituksen ohjekirjaan 0w20 tai 0w30 niin silloinhan siihen saa laittaa paskumman öljyn...kun takuu menee autossani ohi niin laitan tuon paksumman kun kerran ohjekirja sen hyväksyy ja esim öljyvalitsin antaa myös vaihtoehdoksi 0w30..


    • Anonyymi

      Koska viimeeksi Suomen kaltaisiin olosuhteisiin on suositeltu eri öljyjä talveksi ja kesäksi, hihii!
      Taitaa olla useampi kymmentä vuotta?

      • Anonyymi
        UUSI

        riippuu ajotavasta,lämpötilasta jne..esim peräkärry tai asuntovaunu perässä saa kyllä öljyt lämpimäksi 31 asteen helteellä ainakin turbokoneissa...


      • Anonyymi
        UUSI

        Tojotiin suositellaan eri öljyä talveksi ja kesäksi. Hybridi ei käynnisty pakkasella jos koneessa liian paksut öljyt..

        kesäkuumalla liian ohut litku karstoittaa ja hajottaa atkinssonin..


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotiin suositellaan eri öljyä talveksi ja kesäksi. Hybridi ei käynnisty pakkasella jos koneessa liian paksut öljyt..

        kesäkuumalla liian ohut litku karstoittaa ja hajottaa atkinssonin..

        Toyota elää menneisyydessä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Tarvittaisiin kipeesti öljysheikin handmade tuotteita.

      • Anonyymi
        UUSI

        Tauno lopetti öljyn jalostamisen jo toistakymmentä vuotta sitten.


    • Anonyymi
      UUSI

      bensa autooni laitetaan aina huollossa 0W-20 esp vaikka siihen voisi laitaa 0w-30. esp
      vastaavasti samaan automalliin bensaturboon annetaan 0w-30 esp öljy..

    • Anonyymi
      UUSI

      Dieseleissä pysyy lämmöt helteillä kurissa. Hyrpiidi-hypettimet ne on liruöljyineen on hätää kärsimässä. Riisselille epäreilusta kateusverosta aiheutuva kuluero kuroutuu nopeasti umpeen, kun hypettimeen tulee kallis koneremontti. Kenties moottorin vaihto 100 tkm välein kuten kuplavolkkariin aikanaan. Joka tapauksessa joudutte hypetin-kuskit vain elämään korkeiden lämpöjen ja moottorin nopean kulumisen kanssa. Semmoista se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3523
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2124
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      30
      1799
    4. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1567
    5. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1538
    6. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      11
      1467
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1397
    8. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1257
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1205
    10. Jo Alkanutta Viikkoa Ja Maanantai Päivää

      Hyvää huomenta naiselle ❤🤗😘 Toivoo mies
      Ikävä
      25
      1145
    Aihe