nyt aletaan jo olla siinä lämpötiloissa että ohuet öljyt ovat lujilla voitelun suhteen...onhan ohjekirjoissakin annettu öljyille omat suositukset eri ilman lämpötiloille ...joten ajelkaapa nyt helteellä varovaisemmin varsinkin turbokoneilla..
öljyt on lujilla helteellä.?
38
207
Vastaukset
- Anonyymi
Joo, kannatta luottaa ohjekirjan ohjeisiin. Kovissa lämpötiloissa öljyt leikkautuvat nopeammin. Jäävät siis pysyvästi liian ohuiksi.
- Anonyymi
Eiköhän tuo moottorin käyntilämpö ole aika vakio, on sitten ulkolämpö mikä tahansa. Jäykkä öljy, voi pakkas startissa olla tiukkaa.
- Anonyymi
Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.
Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.
Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.Kyllä syylärin läpi virtaa raikasta pakkasta jos ei ole maskisuojaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä syylärin läpi virtaa raikasta pakkasta jos ei ole maskisuojaa.
Ei syylärissä öljy kierrä.
- Anonyymi
ei nyt ole pakkasta vaan +30 ja ylikin..hih
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.
Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.130 astetta on öljyn lämpötilalle liikaa..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.
Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.Eikö polttomoottorissa ole muuta jäähdytystä kuin öljypohja?🤡
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
130 astetta on öljyn lämpötilalle liikaa..
5W-50 öljyt moottorissa. Ne on ehkä liian paksut lämpimässä ja kuumuvat sen vuoksi enemmän. Ehkö voisi kokeilla 5W-30.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö polttomoottorissa ole muuta jäähdytystä kuin öljypohja?🤡
Tavallisissa henkilöautoissa en ole öljynjäähdyttimiä nähnyt. Varmaan niitäkin on.
"Päinvastaisen jäähdytyksen" huomaa vertaillessa lohkolämmitintä öljypohjaa lämmittävään säteilylämmittimeen. Aika onneton lämmittäjä tuo jälkimmäinen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
130 astetta on öljyn lämpötilalle liikaa..
Ei suinkaan. Ns. HTHS-vskositeetti määritellään 150 celsiusasteiselle öljylle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei suinkaan. Ns. HTHS-vskositeetti määritellään 150 celsiusasteiselle öljylle.
riippuu öljystä ..? C5 ,,C6 jne .. esim 0w-20 .. alhainen HTHS 2.6-2,9 . Turbokoneille suositellaan korkeaa HTHS.. YLI 3.5 HTHS ,öljyjä on monenlaisia.. kannatta ottaa selvää mitä öljyä lorottelee koneeseen ..
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tavallisissa henkilöautoissa en ole öljynjäähdyttimiä nähnyt. Varmaan niitäkin on.
"Päinvastaisen jäähdytyksen" huomaa vertaillessa lohkolämmitintä öljypohjaa lämmittävään säteilylämmittimeen. Aika onneton lämmittäjä tuo jälkimmäinen.Eikö autoissa olekaan vesikiertoista jäähdytystä, koska se on poistunut polttomoottoreista?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eikö autoissa olekaan vesikiertoista jäähdytystä, koska se on poistunut polttomoottoreista?
Nyt olet ymmärtänyt moottorin jäähdytyksen täysin väärin. Se nestejäähdytys jäähdyttää vain lohkoa, ei öljypohjaa, jossa öljy viettää valtaosan ajastaan. Aikaisemmin oli myös ilmajäähdytteisiä moottoreita, mutta ne ovat henkilöautoista aika pitkälti kadonneet.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.
Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.Millä neuvostopulkalla ja piilteeman halpisöljyillä nää oikein ajelet? Minulla Pögötissä öljynlämmöt 30:n helteillä siinä 110 pinnassa eikä mitään ongelmaa. Koneessa laadukkaat Totalin öljyt.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Millä neuvostopulkalla ja piilteeman halpisöljyillä nää oikein ajelet? Minulla Pögötissä öljynlämmöt 30:n helteillä siinä 110 pinnassa eikä mitään ongelmaa. Koneessa laadukkaat Totalin öljyt.
Mulla C5 Citikassa ei näy astelukuja vaan palkkeja, maksimilukema 13 pykälää. Helteillä on 7 pykälää, talvella 6. Eikä nouse tosta vaikka antaa runtua. Valmistajan mukaan 1-11 pykälää on "normal operating temperature". Öljynä Total Quartz 5w30.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Millä neuvostopulkalla ja piilteeman halpisöljyillä nää oikein ajelet? Minulla Pögötissä öljynlämmöt 30:n helteillä siinä 110 pinnassa eikä mitään ongelmaa. Koneessa laadukkaat Totalin öljyt.
Saksalainen "laatuauto", Mobilin 5W-50 öljyä. Joskus olen karstoja poltellessa saanut 140 asteeseenkin lämmitettyä, kun ajaa 35-asteen helteellä 3- vaihteella 120 km/h vauhtia muutaman kilometrin.
- Anonyymi
Suomessa kannattaa valita öljyksi 0w-40 tai 5w-40 viskositeetti. Kestää hyvin sekä kylmää että kuumia lämpötiloja.
- Anonyymi
sepä se , nykyään tyrkytetään 0w-20 öljyjä..ne varmaan kestää normaaliajoissa ,mutta varmaan helteellä ovat lujilla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sepä se , nykyään tyrkytetään 0w-20 öljyjä..ne varmaan kestää normaaliajoissa ,mutta varmaan helteellä ovat lujilla...
5W-20 käytössä, kun on valmistajan suositus.
Moniasteöljyt on tätä päivää, tai oikeastaan eilistä, koska pitäisi vähitellen siirtyä sähköautoihin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
5W-20 käytössä, kun on valmistajan suositus.
Moniasteöljyt on tätä päivää, tai oikeastaan eilistä, koska pitäisi vähitellen siirtyä sähköautoihin.monelle uudemmalle bensautolle ilman turboa annetaan suosituksesksi 0w-20 kylmään maahan esim suomi ja lämpimään maahan paksumpi öljy.. 0w-30 jne...ohjekirjasta kyllä löytyy suositukset..
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
5W-20 käytössä, kun on valmistajan suositus.
Moniasteöljyt on tätä päivää, tai oikeastaan eilistä, koska pitäisi vähitellen siirtyä sähköautoihin.Sähköautossa öljyn hinta >100€/l ja vaihto/huuhteluss sitä kuluu >3l.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautossa öljyn hinta >100€/l ja vaihto/huuhteluss sitä kuluu >3l.
Kuluminen riippuu ajotyylistä.
- Anonyymi
öljyt on suunniteltu kestämään 90-110 asetta...kesällä kannattaisi käyttää paksumpia öljyjä .. en tiedä miksi laitetaan aina ohuempi öljy merkkihuollossa vaikka ohjekirja antaa myös paksumman öljyn vaihtoehdoksi..itselläni on 0w-20 ... on varmaan lirua 30 asteen helteellä jos ajaa talla pohjassa..saisikohan tuon öljyn lämpötilan mitattua mittatikusta infrapunamittarilla ajon jälkeen..
- AnonyymiUUSI
Voihan sitä merkkihuollossa sanoa että laittakaa viskositeetilta suuremman vaihteluvälin öljyä..esim. 0w-30 tai 0w-40.
Tuossa melko fiksu artikkeli moottoriöljyistä.
https://www.futurez.fi/uncategorized/moottorioljyn-lyhyt-oppimaara-miten-valitaan-paras-oljy/
"...Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin..." - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä merkkihuollossa sanoa että laittakaa viskositeetilta suuremman vaihteluvälin öljyä..esim. 0w-30 tai 0w-40.
Tuossa melko fiksu artikkeli moottoriöljyistä.
https://www.futurez.fi/uncategorized/moottorioljyn-lyhyt-oppimaara-miten-valitaan-paras-oljy/
"...Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin...""Voi olla" 🤣
Just näiden pellepelottomien ohjeiden vuoksi hajotellaan moottoreita ja sitten syytellään valmistajaa. - AnonyymiUUSI
Tuossa laittamassani linkissä tosiaan sanottiin että:
Laakerivälykset määräävät öljyn paksuuden, karkeana esimerkkinä:
Laakerivälys Viskositeetti (kuumapää)
~0,02–0,03 mm 20, 30
~0,03–0,05 mm 40
~0,05–0,07 mm 50
Yli 0,07 mm 60
..Eli uudemmissa moottoreissa pienemmät välykset joten niihin suositellaan tietysti ohuempia öljyjä. Itellä 20 v vanha melkein 300 tkm. ajettu golffi jossa välykset on mitä on ?? Ja öljynä käyttäny halvimpia "markettiöljyjä" mm. 5w-40w jne. ja aina vaan toimii. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa laittamassani linkissä tosiaan sanottiin että:
Laakerivälykset määräävät öljyn paksuuden, karkeana esimerkkinä:
Laakerivälys Viskositeetti (kuumapää)
~0,02–0,03 mm 20, 30
~0,03–0,05 mm 40
~0,05–0,07 mm 50
Yli 0,07 mm 60
..Eli uudemmissa moottoreissa pienemmät välykset joten niihin suositellaan tietysti ohuempia öljyjä. Itellä 20 v vanha melkein 300 tkm. ajettu golffi jossa välykset on mitä on ?? Ja öljynä käyttäny halvimpia "markettiöljyjä" mm. 5w-40w jne. ja aina vaan toimii.Ei muuta kuin mittaamaan välykset, että voi valita oikean öljyn.
Taitaa nämä öljykanavat ja muukin koneistus määrittää öljyn tarpeet? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voihan sitä merkkihuollossa sanoa että laittakaa viskositeetilta suuremman vaihteluvälin öljyä..esim. 0w-30 tai 0w-40.
Tuossa melko fiksu artikkeli moottoriöljyistä.
https://www.futurez.fi/uncategorized/moottorioljyn-lyhyt-oppimaara-miten-valitaan-paras-oljy/
"...Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin..."sepä se...öljyviidakko on suuri.. kallein ei välttämättä ole paras.
no en ymmärrä miksi tunkea tuota ohutta öljyä 0W-20 kun vaihtoehtona on paksumpi esim 0w-30 ..esim mobil ESP LV 0W 30.
joka on parempi ja parempi HTHS arvo...
itse ajelin aikoinaan vanhalla opel ascona 1.3 diesel synteettisillä 5w-40 .kone kesti hyvin ja pysyi puhtaana, eikä nokka-akselikaan enää kulunut.. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Voi olla" 🤣
Just näiden pellepelottomien ohjeiden vuoksi hajotellaan moottoreita ja sitten syytellään valmistajaa.jos valmistaja antaa suosituksen ohjekirjaan 0w20 tai 0w30 niin silloinhan siihen saa laittaa paskumman öljyn...kun takuu menee autossani ohi niin laitan tuon paksumman kun kerran ohjekirja sen hyväksyy ja esim öljyvalitsin antaa myös vaihtoehdoksi 0w30..
- Anonyymi
Koska viimeeksi Suomen kaltaisiin olosuhteisiin on suositeltu eri öljyjä talveksi ja kesäksi, hihii!
Taitaa olla useampi kymmentä vuotta?- AnonyymiUUSI
riippuu ajotavasta,lämpötilasta jne..esim peräkärry tai asuntovaunu perässä saa kyllä öljyt lämpimäksi 31 asteen helteellä ainakin turbokoneissa...
- AnonyymiUUSI
Tojotiin suositellaan eri öljyä talveksi ja kesäksi. Hybridi ei käynnisty pakkasella jos koneessa liian paksut öljyt..
kesäkuumalla liian ohut litku karstoittaa ja hajottaa atkinssonin.. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tojotiin suositellaan eri öljyä talveksi ja kesäksi. Hybridi ei käynnisty pakkasella jos koneessa liian paksut öljyt..
kesäkuumalla liian ohut litku karstoittaa ja hajottaa atkinssonin..Toyota elää menneisyydessä.
- AnonyymiUUSI
Tarvittaisiin kipeesti öljysheikin handmade tuotteita.
- AnonyymiUUSI
Tauno lopetti öljyn jalostamisen jo toistakymmentä vuotta sitten.
- AnonyymiUUSI
bensa autooni laitetaan aina huollossa 0W-20 esp vaikka siihen voisi laitaa 0w-30. esp
vastaavasti samaan automalliin bensaturboon annetaan 0w-30 esp öljy.. - AnonyymiUUSI
Dieseleissä pysyy lämmöt helteillä kurissa. Hyrpiidi-hypettimet ne on liruöljyineen on hätää kärsimässä. Riisselille epäreilusta kateusverosta aiheutuva kuluero kuroutuu nopeasti umpeen, kun hypettimeen tulee kallis koneremontti. Kenties moottorin vaihto 100 tkm välein kuten kuplavolkkariin aikanaan. Joka tapauksessa joudutte hypetin-kuskit vain elämään korkeiden lämpöjen ja moottorin nopean kulumisen kanssa. Semmoista se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433523- 362124
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?301799- 161567
- 231538
- 111467
- 241397
- 141257
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai781205- 251145