öljyt on lujilla helteellä.?

Anonyymi-ap

nyt aletaan jo olla siinä lämpötiloissa että ohuet öljyt ovat lujilla voitelun suhteen...onhan ohjekirjoissakin annettu öljyille omat suositukset eri ilman lämpötiloille ...joten ajelkaapa nyt helteellä varovaisemmin varsinkin turbokoneilla..

46

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, kannatta luottaa ohjekirjan ohjeisiin. Kovissa lämpötiloissa öljyt leikkautuvat nopeammin. Jäävät siis pysyvästi liian ohuiksi.

    • Anonyymi

      Eiköhän tuo moottorin käyntilämpö ole aika vakio, on sitten ulkolämpö mikä tahansa. Jäykkä öljy, voi pakkas startissa olla tiukkaa.

      • Anonyymi

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.

        Kyllä syylärin läpi virtaa raikasta pakkasta jos ei ole maskisuojaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä syylärin läpi virtaa raikasta pakkasta jos ei ole maskisuojaa.

        Ei syylärissä öljy kierrä.


      • Anonyymi

        ei nyt ole pakkasta vaan +30 ja ylikin..hih


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.

        130 astetta on öljyn lämpötilalle liikaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.

        Eikö polttomoottorissa ole muuta jäähdytystä kuin öljypohja?🤡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        130 astetta on öljyn lämpötilalle liikaa..

        5W-50 öljyt moottorissa. Ne on ehkä liian paksut lämpimässä ja kuumuvat sen vuoksi enemmän. Ehkö voisi kokeilla 5W-30.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö polttomoottorissa ole muuta jäähdytystä kuin öljypohja?🤡

        Tavallisissa henkilöautoissa en ole öljynjäähdyttimiä nähnyt. Varmaan niitäkin on.

        "Päinvastaisen jäähdytyksen" huomaa vertaillessa lohkolämmitintä öljypohjaa lämmittävään säteilylämmittimeen. Aika onneton lämmittäjä tuo jälkimmäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        130 astetta on öljyn lämpötilalle liikaa..

        Ei suinkaan. Ns. HTHS-vskositeetti määritellään 150 celsiusasteiselle öljylle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suinkaan. Ns. HTHS-vskositeetti määritellään 150 celsiusasteiselle öljylle.

        riippuu öljystä ..? C5 ,,C6 jne .. esim 0w-20 .. alhainen HTHS 2.6-2,9 . Turbokoneille suositellaan korkeaa HTHS.. YLI 3.5 HTHS ,öljyjä on monenlaisia.. kannatta ottaa selvää mitä öljyä lorottelee koneeseen ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisissa henkilöautoissa en ole öljynjäähdyttimiä nähnyt. Varmaan niitäkin on.

        "Päinvastaisen jäähdytyksen" huomaa vertaillessa lohkolämmitintä öljypohjaa lämmittävään säteilylämmittimeen. Aika onneton lämmittäjä tuo jälkimmäinen.

        Eikö autoissa olekaan vesikiertoista jäähdytystä, koska se on poistunut polttomoottoreista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö autoissa olekaan vesikiertoista jäähdytystä, koska se on poistunut polttomoottoreista?

        Nyt olet ymmärtänyt moottorin jäähdytyksen täysin väärin. Se nestejäähdytys jäähdyttää vain lohkoa, ei öljypohjaa, jossa öljy viettää valtaosan ajastaan. Aikaisemmin oli myös ilmajäähdytteisiä moottoreita, mutta ne ovat henkilöautoista aika pitkälti kadonneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ainakin ajotietokoneen mukaan öljyn lämpötila seuraa aika tarkkaan ulkolämpötlilaa. Nyt näytti väillä yli 130 astetta. Talvella jää usein alle 100 asteen.

        Ei taida muuta jäähdyttävää pintaa olla kuin peltinen öljypohja.

        Millä neuvostopulkalla ja piilteeman halpisöljyillä nää oikein ajelet? Minulla Pögötissä öljynlämmöt 30:n helteillä siinä 110 pinnassa eikä mitään ongelmaa. Koneessa laadukkaat Totalin öljyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä neuvostopulkalla ja piilteeman halpisöljyillä nää oikein ajelet? Minulla Pögötissä öljynlämmöt 30:n helteillä siinä 110 pinnassa eikä mitään ongelmaa. Koneessa laadukkaat Totalin öljyt.

        Mulla C5 Citikassa ei näy astelukuja vaan palkkeja, maksimilukema 13 pykälää. Helteillä on 7 pykälää, talvella 6. Eikä nouse tosta vaikka antaa runtua. Valmistajan mukaan 1-11 pykälää on "normal operating temperature". Öljynä Total Quartz 5w30.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä neuvostopulkalla ja piilteeman halpisöljyillä nää oikein ajelet? Minulla Pögötissä öljynlämmöt 30:n helteillä siinä 110 pinnassa eikä mitään ongelmaa. Koneessa laadukkaat Totalin öljyt.

        Saksalainen "laatuauto", Mobilin 5W-50 öljyä. Joskus olen karstoja poltellessa saanut 140 asteeseenkin lämmitettyä, kun ajaa 35-asteen helteellä 3- vaihteella 120 km/h vauhtia muutaman kilometrin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallisissa henkilöautoissa en ole öljynjäähdyttimiä nähnyt. Varmaan niitäkin on.

        "Päinvastaisen jäähdytyksen" huomaa vertaillessa lohkolämmitintä öljypohjaa lämmittävään säteilylämmittimeen. Aika onneton lämmittäjä tuo jälkimmäinen.

        Joissain autoissa vaihteistoöljylle on jäähdytin, myös ohjaustehostin öljylle voi olla jäähdytin .


    • Anonyymi

      Suomessa kannattaa valita öljyksi 0w-40 tai 5w-40 viskositeetti. Kestää hyvin sekä kylmää että kuumia lämpötiloja.

      • Anonyymi

        sepä se , nykyään tyrkytetään 0w-20 öljyjä..ne varmaan kestää normaaliajoissa ,mutta varmaan helteellä ovat lujilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sepä se , nykyään tyrkytetään 0w-20 öljyjä..ne varmaan kestää normaaliajoissa ,mutta varmaan helteellä ovat lujilla...

        5W-20 käytössä, kun on valmistajan suositus.

        Moniasteöljyt on tätä päivää, tai oikeastaan eilistä, koska pitäisi vähitellen siirtyä sähköautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5W-20 käytössä, kun on valmistajan suositus.

        Moniasteöljyt on tätä päivää, tai oikeastaan eilistä, koska pitäisi vähitellen siirtyä sähköautoihin.

        monelle uudemmalle bensautolle ilman turboa annetaan suosituksesksi 0w-20 kylmään maahan esim suomi ja lämpimään maahan paksumpi öljy.. 0w-30 jne...ohjekirjasta kyllä löytyy suositukset..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5W-20 käytössä, kun on valmistajan suositus.

        Moniasteöljyt on tätä päivää, tai oikeastaan eilistä, koska pitäisi vähitellen siirtyä sähköautoihin.

        Sähköautossa öljyn hinta >100€/l ja vaihto/huuhteluss sitä kuluu >3l.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautossa öljyn hinta >100€/l ja vaihto/huuhteluss sitä kuluu >3l.

        Kuluminen riippuu ajotyylistä.


    • Anonyymi

      öljyt on suunniteltu kestämään 90-110 asetta...kesällä kannattaisi käyttää paksumpia öljyjä .. en tiedä miksi laitetaan aina ohuempi öljy merkkihuollossa vaikka ohjekirja antaa myös paksumman öljyn vaihtoehdoksi..itselläni on 0w-20 ... on varmaan lirua 30 asteen helteellä jos ajaa talla pohjassa..saisikohan tuon öljyn lämpötilan mitattua mittatikusta infrapunamittarilla ajon jälkeen..

      • Anonyymi

        Voihan sitä merkkihuollossa sanoa että laittakaa viskositeetilta suuremman vaihteluvälin öljyä..esim. 0w-30 tai 0w-40.

        Tuossa melko fiksu artikkeli moottoriöljyistä.
        https://www.futurez.fi/uncategorized/moottorioljyn-lyhyt-oppimaara-miten-valitaan-paras-oljy/

        "...Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin..."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä merkkihuollossa sanoa että laittakaa viskositeetilta suuremman vaihteluvälin öljyä..esim. 0w-30 tai 0w-40.

        Tuossa melko fiksu artikkeli moottoriöljyistä.
        https://www.futurez.fi/uncategorized/moottorioljyn-lyhyt-oppimaara-miten-valitaan-paras-oljy/

        "...Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin..."

        "Voi olla" 🤣

        Just näiden pellepelottomien ohjeiden vuoksi hajotellaan moottoreita ja sitten syytellään valmistajaa.


      • Anonyymi

        Tuossa laittamassani linkissä tosiaan sanottiin että:
        Laakerivälykset määräävät öljyn paksuuden, karkeana esimerkkinä:
        Laakerivälys Viskositeetti (kuumapää)
        ~0,02–0,03 mm 20, 30
        ~0,03–0,05 mm 40
        ~0,05–0,07 mm 50
        Yli 0,07 mm 60

        ..Eli uudemmissa moottoreissa pienemmät välykset joten niihin suositellaan tietysti ohuempia öljyjä. Itellä 20 v vanha melkein 300 tkm. ajettu golffi jossa välykset on mitä on ?? Ja öljynä käyttäny halvimpia "markettiöljyjä" mm. 5w-40w jne. ja aina vaan toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa laittamassani linkissä tosiaan sanottiin että:
        Laakerivälykset määräävät öljyn paksuuden, karkeana esimerkkinä:
        Laakerivälys Viskositeetti (kuumapää)
        ~0,02–0,03 mm 20, 30
        ~0,03–0,05 mm 40
        ~0,05–0,07 mm 50
        Yli 0,07 mm 60

        ..Eli uudemmissa moottoreissa pienemmät välykset joten niihin suositellaan tietysti ohuempia öljyjä. Itellä 20 v vanha melkein 300 tkm. ajettu golffi jossa välykset on mitä on ?? Ja öljynä käyttäny halvimpia "markettiöljyjä" mm. 5w-40w jne. ja aina vaan toimii.

        Ei muuta kuin mittaamaan välykset, että voi valita oikean öljyn.
        Taitaa nämä öljykanavat ja muukin koneistus määrittää öljyn tarpeet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä merkkihuollossa sanoa että laittakaa viskositeetilta suuremman vaihteluvälin öljyä..esim. 0w-30 tai 0w-40.

        Tuossa melko fiksu artikkeli moottoriöljyistä.
        https://www.futurez.fi/uncategorized/moottorioljyn-lyhyt-oppimaara-miten-valitaan-paras-oljy/

        "...Öljyn TULEE täyttää vaaditut luokitukset, jotta se sopii moottorillesi. Mutta myös öljy jolla ei ole luokituksia autollesi, voi tosiasiassa olla moottorin kannalta silti reilusti parempaakin..."

        sepä se...öljyviidakko on suuri.. kallein ei välttämättä ole paras.
        no en ymmärrä miksi tunkea tuota ohutta öljyä 0W-20 kun vaihtoehtona on paksumpi esim 0w-30 ..esim mobil ESP LV 0W 30.
        joka on parempi ja parempi HTHS arvo...
        itse ajelin aikoinaan vanhalla opel ascona 1.3 diesel synteettisillä 5w-40 .kone kesti hyvin ja pysyi puhtaana, eikä nokka-akselikaan enää kulunut..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voi olla" 🤣

        Just näiden pellepelottomien ohjeiden vuoksi hajotellaan moottoreita ja sitten syytellään valmistajaa.

        jos valmistaja antaa suosituksen ohjekirjaan 0w20 tai 0w30 niin silloinhan siihen saa laittaa paskumman öljyn...kun takuu menee autossani ohi niin laitan tuon paksumman kun kerran ohjekirja sen hyväksyy ja esim öljyvalitsin antaa myös vaihtoehdoksi 0w30..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sepä se...öljyviidakko on suuri.. kallein ei välttämättä ole paras.
        no en ymmärrä miksi tunkea tuota ohutta öljyä 0W-20 kun vaihtoehtona on paksumpi esim 0w-30 ..esim mobil ESP LV 0W 30.
        joka on parempi ja parempi HTHS arvo...
        itse ajelin aikoinaan vanhalla opel ascona 1.3 diesel synteettisillä 5w-40 .kone kesti hyvin ja pysyi puhtaana, eikä nokka-akselikaan enää kulunut..

        Opel Ascona 1.3 diesel... Mikä hemmetin lama-special se tuo oli? Mahtoi olla julmetun halpaa ajoa, mutta epäilen että vain kuski kiihtyi 😁


    • Anonyymi

      Koska viimeeksi Suomen kaltaisiin olosuhteisiin on suositeltu eri öljyjä talveksi ja kesäksi, hihii!
      Taitaa olla useampi kymmentä vuotta?

      • Anonyymi

        riippuu ajotavasta,lämpötilasta jne..esim peräkärry tai asuntovaunu perässä saa kyllä öljyt lämpimäksi 31 asteen helteellä ainakin turbokoneissa...


      • Anonyymi

        Tojotiin suositellaan eri öljyä talveksi ja kesäksi. Hybridi ei käynnisty pakkasella jos koneessa liian paksut öljyt..

        kesäkuumalla liian ohut litku karstoittaa ja hajottaa atkinssonin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojotiin suositellaan eri öljyä talveksi ja kesäksi. Hybridi ei käynnisty pakkasella jos koneessa liian paksut öljyt..

        kesäkuumalla liian ohut litku karstoittaa ja hajottaa atkinssonin..

        Toyota elää menneisyydessä.


    • Anonyymi

      Tarvittaisiin kipeesti öljysheikin handmade tuotteita.

      • Anonyymi

        Tauno lopetti öljyn jalostamisen jo toistakymmentä vuotta sitten.


    • Anonyymi

      bensa autooni laitetaan aina huollossa 0W-20 esp vaikka siihen voisi laitaa 0w-30. esp
      vastaavasti samaan automalliin bensaturboon annetaan 0w-30 esp öljy..

    • Anonyymi

      Dieseleissä pysyy lämmöt helteillä kurissa. Hyrpiidi-hypettimet ne on liruöljyineen on hätää kärsimässä. Riisselille epäreilusta kateusverosta aiheutuva kuluero kuroutuu nopeasti umpeen, kun hypettimeen tulee kallis koneremontti. Kenties moottorin vaihto 100 tkm välein kuten kuplavolkkariin aikanaan. Joka tapauksessa joudutte hypetin-kuskit vain elämään korkeiden lämpöjen ja moottorin nopean kulumisen kanssa. Semmoista se on.

    • Anonyymi

      Suomen helteet ei ole mitään.

    • Anonyymi

      Öljyn kiertää pitkin moottoria ja yhdessä jäähdytysnesteen kanssa tasaa moottorin lämpötilaa.

      Se on ihan sama onko hellettä vai ei, mutta moottori saavuttaa saman lämpötilan. Enemmänkin ongelma on tulipalopakkasilla ja viallisen termostaatin tapauksessa, jolloin moottori voi käydä liian kylmänä.

      Vanhan kansan öljyuskovaiset höpisevät viskositeetista. Sitten ihmettelevät, kun stefat ja muut tiivisteet alkavat vuotamaan. Pitäis näet käyttää autovalmistajan speksin mukaista öljyä. Esim. öljyvoidellun jakohihnan saa rikki just sopivasti väärällä öljyllä.

      • Anonyymi

        Alkaa olla motti viimeisillään, jos on puurot ja vellit sekaisin 😂

        Joo, toki öljykin siirtää lämpöä, mutta sitä ei yleensä erikseen jäähdytetä poikkeusjärjestelyin.


      • Anonyymi

        "..Vanhan kansan öljyuskovaiset höpisevät viskositeetista.."
        Ai ne lukemat 0w-30, 5w-40 jne.... siinä öljypurkin kyljessä on vain höpinää.?? Tietääkseni valmistaja on vastuussa jos ne viskositeettilukemat on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee.


        "..Esim. öljyvoidellun jakohihnan saa rikki just sopivasti väärällä öljyllä.."
        Tämä on vain eräiden psa ja ford konsernin moottorien ongelma. Tsi koneissa jakohihna ei ui öljyssä. Toki sielläkin kannattaa käyttää valmistajan suosittelemia öljyjä..

        Tuossa mielenkiintoinen öljytesti. Testin paras laadultaan oli Valvoline.(n. 26 min.kohdalla )
        https://www.youtube.com/watch?v=aOa942PiE9Y


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "..Vanhan kansan öljyuskovaiset höpisevät viskositeetista.."
        Ai ne lukemat 0w-30, 5w-40 jne.... siinä öljypurkin kyljessä on vain höpinää.?? Tietääkseni valmistaja on vastuussa jos ne viskositeettilukemat on jotain muuta kuin mitä purkissa lukee.


        "..Esim. öljyvoidellun jakohihnan saa rikki just sopivasti väärällä öljyllä.."
        Tämä on vain eräiden psa ja ford konsernin moottorien ongelma. Tsi koneissa jakohihna ei ui öljyssä. Toki sielläkin kannattaa käyttää valmistajan suosittelemia öljyjä..

        Tuossa mielenkiintoinen öljytesti. Testin paras laadultaan oli Valvoline.(n. 26 min.kohdalla )
        https://www.youtube.com/watch?v=aOa942PiE9Y

        jos ajat liian pitkään ohuella öljyllä jonka viskositeetti on muuttunut ,esim bensaa päässyt öljyn sekaan tai olet ns kiehuttanut öljy ajamalla kaasupohjassa ,niin jakoketju ei saa enää tarpeeksi voitelua vaan se kuivuu ja venyy...? vanhan öljyn viskositeetin näkee jo silmällä kun laskee öljyt pois moottorista..ohuttahan se on..
        siksi öljynvaihto on tärkeää..itse vaihdan 10.000-15.000 välein ja helteellä en kuormita konetta liikaa . purkissa olevat viskositeetti lukemat voi muutua nopeaan.. esim jos ajat tallapohjassa ja kone käy kuumana lähellä 150 astetta niin öljy on menettänyt viskositeeetit mitä purkissa annetaan ymmärtää...itse olen nuorempana kaksi moottoria ajanut romuksi liian raskaalla kaasujalalla kuumalla helteellä ,varmaan öljy menetti voiteluominaisuudet kun männät paloi karrelle..


    • Anonyymi

      joskus aikoinaan helteellä joku matkailija kaarsi huoltoaseman pihaan ja sammutti heti moottorin , niin se kusi allensa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1268
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      156
      1227
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      52
      1077
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      873
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      853
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      761
    Aihe