Teillä on fiksaantunut mielikuva muslimeista, jota ette ole valmis lainkaan muuttamaan.
Vaikka muslimi vastustaisi sanoin ja teoin terrorismia - niin se on teille ihan sama.
Ainahan se pitää olla syypää olemassa, jota syyttää kaikesta mahdollisesta - ja te olette syypään löytäneet; kaikki maailman muslimit.
Jos joku muslimi vastustaa terrorismia ja järkyttäviä murhia, hän on heti tyhmä ja tietämätön uskontonsa suhteen. Te tuomitsette ja annatte tuomionne.. edes kuulematta henkilöä. Siinä teille oikeudenmukaisuutta, siitähän te pauhaatte päivästä toiseen kuinka sitä ei muslimien keskuudessa ole - ei sitä ole teilläkään käytöksenne perusteella, joten turha kehua arvoilla, joita ei tosiasiassa ole.
Minä olen surullinen ja vihainen Lontoon iskuista..mutta täällä jo joku ehtii kirjoittamaan, että iloitsen niistä. Taas se sama lotto jatkuu niinkuin kaikkien muidenkin asioiden suhteen. Te tiedätte kaiken toisten ihmisten elämästä tuntematta heitä, tiedätte miten he ajattelevat ja miten toimivat.. ja millä perusteella? Olette avanneet Koraanin ja tehneet siitä omat päätelmänne ja pidätte sitä täysin oikeana.
Minulla on enemmän syytä tuntea vihaa&surua Lontoon iskuista kuin teillä. Te tunnette vihaa siitä, että hyökättiin siviilejä kohtaan. Minä taas olen vihainen & surullinen siitä, että jotkut ihmiset pilaavat miljardien ihmisen elämän typerillä teoillaan, joista eivät edes hyödy. Heidän takiaan moni muslimi tulee kärsimään - ihan turhaan ja syyttä. He rikkovat niin montaa asiaa islamin säännöistä, etten edes tiedä mistä aloittaa.
vihaa täynnä tämä palsta
19
1321
Vastaukset
- katsokaa peiliin
Katsos, länsimaissa on totuttu siihen, että vihastumista voidaan ilmaista ja asioista puhua, ilman, että vastapuolen tai vihastuksen kohteen tulisi pelätä tulevansa räjäytetyksi metrossa. Niitä kaloja sitä saa, mitä pyytää.
"Teillä on fiksaantunut mielikuva muslimeista, jota ette ole valmis lainkaan muuttamaan."
Mietihän, miksi meillä ei ole fiksaantunutta mielikuvaa, esim. buddhalaisista tai hinduista?
Vois auttaa, jos joku päivä ei olis uutisia esim. Irakin pommiattentaateista. Sekin vois auttaa, jos imaamit julistaisivat, että nainen on tasavertainen miehen kanssa ja että kaikki elämä on arvokasta. Mutta eniten vois auttaa se, että sulkisitte rahahanat näiltä terroristioppia tarjoavilta koraanikouluilta ja aktiivitoimintaa harjoitavilta väkivaltasoluilta.- Musliminainen
heitä vastaan, jotka eivät kannata tätä vaan sanoutuvat siitä irti. Te ette tee mitään eroa kaikki samaan säkkiin vaan.
Kuten Karvapää totesi, miten puututaan lainsuojattomien toimintaan? Hyviä vinkkejä kaivataan. Sillä vaikka Suomessakin on laki, eivät kaikki sitä noudata.. eivätkä kaikki rikolliset tule tuomituiksi koska heitä ei saada koskaan kiinni. Sama ongelma on näiden terroristien kanssa.
Minä olen valmis ilmiantamaan moiset, jos tietäisin vaan heidän toimistaan. He pilaavat monen muslimin elämän.. vaikka emme edes jaa näkemyksiä tässä asiassa.
Omat rahani eivät ainakaan kulkeudu heille, koska en anna rahaa ns. islamilaisille järjestöille niiden epäselvien rahavirtojen takia. Annan rahan suoraan sitä tarvitsevalle, mieluiten tosin muuna kuin rahana - ruokana, vaatteina tms.. - El Mago
Musliminainen kirjoitti:
heitä vastaan, jotka eivät kannata tätä vaan sanoutuvat siitä irti. Te ette tee mitään eroa kaikki samaan säkkiin vaan.
Kuten Karvapää totesi, miten puututaan lainsuojattomien toimintaan? Hyviä vinkkejä kaivataan. Sillä vaikka Suomessakin on laki, eivät kaikki sitä noudata.. eivätkä kaikki rikolliset tule tuomituiksi koska heitä ei saada koskaan kiinni. Sama ongelma on näiden terroristien kanssa.
Minä olen valmis ilmiantamaan moiset, jos tietäisin vaan heidän toimistaan. He pilaavat monen muslimin elämän.. vaikka emme edes jaa näkemyksiä tässä asiassa.
Omat rahani eivät ainakaan kulkeudu heille, koska en anna rahaa ns. islamilaisille järjestöille niiden epäselvien rahavirtojen takia. Annan rahan suoraan sitä tarvitsevalle, mieluiten tosin muuna kuin rahana - ruokana, vaatteina tms..Onhan se aika absurdia, ettei suomalainen käännynnäinen uskalla antaa oman uskontokuntansa järjestöille rahaa, koska tietää sen menevät terrorismin tukemiseen.
Tälläistä uskonnollista toimintaa pitäisi siis olla kannattamassa. Mielenkiintoinen kanta, todella hyvin Islamin nykytilaa kuvaava. ULOS SUOMESTA JOKAINEN!!!! - Musliminainen
El Mago kirjoitti:
Onhan se aika absurdia, ettei suomalainen käännynnäinen uskalla antaa oman uskontokuntansa järjestöille rahaa, koska tietää sen menevät terrorismin tukemiseen.
Tälläistä uskonnollista toimintaa pitäisi siis olla kannattamassa. Mielenkiintoinen kanta, todella hyvin Islamin nykytilaa kuvaava. ULOS SUOMESTA JOKAINEN!!!!"Tälläistä uskonnollista toimintaa pitäisi siis olla kannattamassa."
Siis nimenomaan terroristien toimintaa ei pidä olla kannattamasta ja kannatan sitä, että terrorismin suunnitteluun & toteuttamiseen syylliset karkotetaan maasta tai vangitaan.. ihan miten vaan, kunhan heille tehdään jotain.
Mikä tarve muslimilla on antaa rahaa millekään järjestölle kun jo suositus on, että raha annetaan suoraan sitä tarvitsevalle? Teille se on niin vaikea ajatus kun olette tottuneet antamaan vain järjestöille - kuinkahan monta huijausta niissäkin on paljastunut viime aikoina - ei ole raha mennyt sinne mihin piti (asioita ei voida verrata toisiinsa mutta huijaus on huijaus silti). - minä
Musliminainen kirjoitti:
Omat rahani eivät ainakaan kulkeudu heille, koska en anna rahaa ns. islamilaisille järjestöille niiden epäselvien rahavirtojen takia. Annan rahan suoraan sitä tarvitsevalle, mieluiten tosin muuna kuin rahana - ruokana, vaatteina tms..Niinpä, millä erottaa terrorismia tukevat niistä, jotka sitä vastustaa?? Aika mahdotontahan se on, ja silloin on se vaara, että koko muslimijoukko leimaantuu. Tämä sama pätee ihan kaikkiin ryhmiin; mustalaisia pidetään epäluotettavina, kaikki englantilaiset jalkapallofanit ovat huligaaneja jne...eihän tällaiset yleistykset koskaan tee oikeutta.
Toisaalta jos ajatellaan Eurooppaan muuttaneita muslimipakolaisia/siirtolaisia, niin tosiasia on, että varsin monet heistä ovat huonosti sopeutuneita. Ajatellaanpa esimerkiksi Hollantia, eräs 10 vuotta Amsterdamissa asunut ystäväni kertoi, kuinka marokkolaispojat huvittelevat hakkaamalla homoja, Theo van Gogh sai monia tappouhkauksia ennen kuin jotui tapetuksi ja somaliaissyntyinen naiskansanedustaja, jolla on radikaalit mielipiteet islamista, on saanut lukemattomia tappouhkauksia toisilta muslimeilta.
Tällaisia tapauksia voisi luetella vaikka kuinka paljon, siksi minusta ei ole mikään ihme, että muslimeihin suhtaudutaan hieman epäluuloisesti. Eurooppaan tulleiden joukossa on paljon ääriaineista, jotka ovat valmiita turvautumaan väkivaltaan. Ja tämä pelottaa ihmisiä.
Minä olen matkustellut paljon Arabimaissa, en ole koskaan tuntenut oloani uhatuksi missään siellä. Päinvastoin! Kairossa eksyessämme saimme osaksemme oikein ystävällistä opastusta ihmisiltä. Ei minulla siis kerta kaikkiaan ole mitään islamia tai muslimeja vastaan sinänsä, mutta minua huolestuttaa ääriliikkeiden terrorismi, tämä koskee ihan yhtälailla IRA:aa ja ETA:aa. - odotteleva...
Musliminainen kirjoitti:
Omat rahani eivät ainakaan kulkeudu heille, koska en anna rahaa ns. islamilaisille järjestöille niiden epäselvien rahavirtojen takia. Annan rahan suoraan sitä tarvitsevalle, mieluiten tosin muuna kuin rahana - ruokana, vaatteina tms..Varmasti auttaisi, ainakin lieventämään länsimaa-
laisten vihaa muslimeja kohtaan, jos muslimien
johtajat (suomessakin) julkisesti tuomitsisivat
nämä teot. Se vaatisi vain yhteydenottoa tiedoi-
tusälineisiin, ja julkilausuman antamisen.
Jostakin syystä tällaisia kannanottoja ei vain ole
näkynyt, ainakaan suomessa. Se että jos joku
imaami jossain itämaassa aamurukouksen yhteydessä
mainitsee asiasta ei tosiaan riitä.
Kun jossakin päin maailmaa tapahtuu terroriteko
Allahin nimessä, siihen tulisi suomalaisten mus-
limien johtohenkilöiden reagoida nopeasti ja nä-
kyvästi.
Se, että teot tuomitaan tällaisilla keskustelu-
palstoilla, ei vielä riitä. Näitä palstoja kun
kuitenkin lukee vain pieni joukko ihmisiä.
Kyllä julkisuutta saa jos vain on halua.
Herääkin kysymys, että pelätäänkö terroristeja
muslimiyhteisöissä niin ettei uskalleta avata
suuta.
Tällaiset teot ehkä saataisiin vähenemään jos
tuomitsevia kannanottoja muslimeilta kuuluisi
enemmän ja kaikkialta.
Näyttää muuten siltä, että islaminuskonnossa
on tapahtumassa sisäinen hajoaminen. On shiioja,
sunneja, talebaneja ym.
Ja jotkut ryhmät jopa tappavat toisiaan.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta. - El Mago
Musliminainen kirjoitti:
"Tälläistä uskonnollista toimintaa pitäisi siis olla kannattamassa."
Siis nimenomaan terroristien toimintaa ei pidä olla kannattamasta ja kannatan sitä, että terrorismin suunnitteluun & toteuttamiseen syylliset karkotetaan maasta tai vangitaan.. ihan miten vaan, kunhan heille tehdään jotain.
Mikä tarve muslimilla on antaa rahaa millekään järjestölle kun jo suositus on, että raha annetaan suoraan sitä tarvitsevalle? Teille se on niin vaikea ajatus kun olette tottuneet antamaan vain järjestöille - kuinkahan monta huijausta niissäkin on paljastunut viime aikoina - ei ole raha mennyt sinne mihin piti (asioita ei voida verrata toisiinsa mutta huijaus on huijaus silti).Kerta toisensa jälkeen on uskonnostasi paljastunut uusia puolia, jopa siinä määrin ettet itse lahjoita rahaa Islamilaisille järjestöille. Siinä tiedossa, että rahat menevät terroristeille. Hyvin rehellisesti sanottu, muslimina sinulla on varmaan sitä sisäpiirintietoa, ai anteeksi "unohdin, että olet nainen".
Joka tapauksessa sanoit rahojen epäselvän kohteen olevan epäkohta, Suomi tukee terroristeja. Tämä on loputtava, kaikki maahanmuuttajat ja pakolaiset ulos Suomesta rauhanomaisesti ja koordinoidusti. Lentoja on alettava järjestämään pikaisesti. Laki jossa Islamin uskon harjoittaminen kielletään voimaan nopeasti. Tämä tulee tapahtumaan vielä, siitä ei enää ole epäilystäkään. - EL MAGO
odotteleva... kirjoitti:
Varmasti auttaisi, ainakin lieventämään länsimaa-
kyvästi.
suuta.
enemmän ja kaikkialta.
sunneja, talebaneja ym.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.Sama valheellinen propaganda leviää, karkotus kaikille muslimeille, saavat rauhassa setviä välejään ja uskonnollisia kantojaan. Islamin lipun alla eläviä maita on 66, kansalliset liput ovat enää symboli menneistä. Sinne kaikki, nopeasti elämään niiden ihanien Sharia lakien kanssa. Lakien joita musliminainenkin puolustaa.
odotteleva... kirjoitti:
kyvästi.
suuta.
enemmän ja kaikkialta.
sunneja, talebaneja ym.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.ennakkoluulojen sillä hlvenevän? näkeehän sen täällä vaikka miten kirjoittaa islamin puolesta niin samat haukkumiset saa päälleen.ja tuohon hajoamiseen sanon että kyse ei ole uskonnosta vaan politiikasta ja vallanhalusta.
- odotteleva..
karvapää kirjoitti:
ennakkoluulojen sillä hlvenevän? näkeehän sen täällä vaikka miten kirjoittaa islamin puolesta niin samat haukkumiset saa päälleen.ja tuohon hajoamiseen sanon että kyse ei ole uskonnosta vaan politiikasta ja vallanhalusta.
"näkeehän sen täällä vaikka miten kirjoittaa islamin puolesta niin samat haukkumiset saa päälleen.ja tuohon hajoamiseen sanon että kyse ei ole uskonnosta vaan politiikasta ja vallanhalusta"
Kirjoittaa anonyyminä tällä palstalla on aivan eri
asia mielipiteiden muuttumisen kannalta kuin
imaamin julkinen, omassa asemassaan ja persoonas-
saan tekemä aktiivinen kannanotto. - BBC
odotteleva... kirjoitti:
kyvästi.
suuta.
enemmän ja kaikkialta.
sunneja, talebaneja ym.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.Katoin eilen BBC:tä ja siinä oli haastateltu kahta imaamia. Toinen oli kai vähän hullu, kun se jotain selitti, että teot oli oikeutettuja.
Mutta se toinen oli tosi kiva, kun se sano, ettei tekoihin ollut mitään oikeutta, ja että englannin musliminuoret varmasti on noita tekoja vastaan.
Ja onhan se hyvä niin. Koska mä uskon, että nyt on alettu ymmärtämään, että kun terroristit tekee noita, niin ne vaan pilaa kaikkien muitten muslimien elämän. Samantyylisesti kuin berlusconin lausahdus sai tosi monet suomalaiset tekeen jotain typerää italialaisille.(Yksi italialainen tuttavaperhe sai kananmunia talonsa seinään)
En sano, että noita kahta juttua voi verrata toisiinsa, mutta ne kyllä kertoo vähän jotakin. - Terroristien valtuutus
Musliminainen kirjoitti:
Omat rahani eivät ainakaan kulkeudu heille, koska en anna rahaa ns. islamilaisille järjestöille niiden epäselvien rahavirtojen takia. Annan rahan suoraan sitä tarvitsevalle, mieluiten tosin muuna kuin rahana - ruokana, vaatteina tms..Pulmana islamin ja terrorismin erottamisessa on se, että nämä terroristijoukkiot itse vetoavat islamiin ja Profeetan viitoittamaan taisteluun. He ottavat valtuutuksensa uskonnosta. Kaikki tiedämme, että he eivät suinkaan ole Fallujassa omaisiaan menettäneitä poikaparkoja, vaan Euroopan moskeijoiden värväämiä fanaatikkoja. Ongelmallinen on myös itse Koraani, joka tarjoaa Raamatun lailla perusteita joka lähtöön. Kolmas ongelma ovat monet muslimit itse - eivät kaikki tuomitse iskuja sinun laillasi, vaan vetoavat "sitä saa, mitä tilaa" -tyyppisiin argumentteihin. Olen heitä tavannut henkilökohtaisesti ja aina karmaisee, miten väheksyvästi he suhtautuvat toisen ihmisen elämään ja ns. viattomien ihmisten ongelmaan. Minä en pidä USAn nykypolitiikasta enkä hyväksy heidän sen enempää Irakissa kuin Qantanamossa, mutta ne eivät valtuuta ketään laittamaan pommeja juniin tai metroihin.
- jaina
Musliminainen kirjoitti:
Omat rahani eivät ainakaan kulkeudu heille, koska en anna rahaa ns. islamilaisille järjestöille niiden epäselvien rahavirtojen takia. Annan rahan suoraan sitä tarvitsevalle, mieluiten tosin muuna kuin rahana - ruokana, vaatteina tms..Jos Suomessa asuvat muslimit irtisanoutuvat shariasta ja jihadista niin, mitä syytä heillä olisi ottaa vihastumisesta itseensä?
Edelleenkin alistaminen ja väkivalta on sisäänkirjoitettuna islamiin. - .....
El Mago kirjoitti:
Kerta toisensa jälkeen on uskonnostasi paljastunut uusia puolia, jopa siinä määrin ettet itse lahjoita rahaa Islamilaisille järjestöille. Siinä tiedossa, että rahat menevät terroristeille. Hyvin rehellisesti sanottu, muslimina sinulla on varmaan sitä sisäpiirintietoa, ai anteeksi "unohdin, että olet nainen".
Joka tapauksessa sanoit rahojen epäselvän kohteen olevan epäkohta, Suomi tukee terroristeja. Tämä on loputtava, kaikki maahanmuuttajat ja pakolaiset ulos Suomesta rauhanomaisesti ja koordinoidusti. Lentoja on alettava järjestämään pikaisesti. Laki jossa Islamin uskon harjoittaminen kielletään voimaan nopeasti. Tämä tulee tapahtumaan vielä, siitä ei enää ole epäilystäkään.oletko El mago vähän pässi? Lueppas nyt naisen kommentit tarkemmin. Hän ei tue terrorismia, sen pitäisi riittää sinullekin. Musliminaisen vastuulla ei ole muitten muslimien teot. Et sinäkään voi valvoa kaikkia muita suomalaisia.
- Aurelianus
Ehkä minussa on jotain outoa, mutta vaikka inhoankin Lontoon kaltaisia umpimähkäisiä iskuja, niin ymmärrän niitä teknisessä mielessä.
Kysehän on sodasta ja sota on sotaa vaikka vastustaja olisi osin Lännen hallinnon löperyydessään itse luoma hirviö.( Jos antaa ilmiselvän viholliselementin asetua asumaan kynnykselleen ei ansaitse kuin halveksuntaa typeryytensä vuoksi.)
Se, mikä minua ärsyttää noissa iskuissa on niiden käsittämätön vieraus. IRA, jota kai kukaan ei kuvittele mammanpoikien orgnisaatioksi, noudatti joitain sääntöjä ja varoi sivullisia varoittamalla iskuista siten, että pommia ei ehditty koskaan löytää, mutta ihmiset ehdittiin poistaa kohdealueelta. IRA sai näin menetellen iskuistaan silti merkittäviltä osin saman edun kuin nykyisetkin pommittajat, mutta ei sulkenut iäksi portteja
myöhemmiltä poliittisilta neuvotteluiltakaan.
Eli jos islamistit olisivat soluttaneet itsemurhapommitajan armeijan kasarmille tai poliisiasemalle, hyökänneet johonkin muuhun vastaavanlaiseen kohteeseen tai varoittaneet pommi-iskuista hiukankin ennen niiden toimeenpanoa, niin heidän herättämänsä inho olisi huomattavasti laimeampaa.
Ei silti, nykyisenkaltaisen iskun laskelmoitu vaikutus on toteutumassa sekin. Tarkoitus onkin yllyttää perusbritit raivoon, saada heidät vihaamaan kaikkia muslimeja siitä koituvine seurauksineen ja näin pitkällä tähtäimellä radikalisoida omaa väkeä, jotta tämä radikalisoitunut väki herättäisi lisää vihaa ja tekisi jotain, minkä teon seuraukset muslimeita jne...
Pätevää logiikkaa, sillä loppuun vietynä tämä logiikka johtaa tietenkin samaan, mitä tapahtui Englannin juutalaisille keskiajalla, mutta vahvistaa radikaalien asemia kaikkialla islamilaisessa maailmassa ja se, että muutamasatatuhata muslimia päätyy ennenaikaisesti "Paratiisiin" on eräiden mullahien laskelmissa pelkkää vaihtorahaa!- Tekijöiden järki
Juuri tuollainen tulee olemaan iskun vaikutus. Siitäkin havaitsee, että tällaisten iskujen tekijöillä ei ole mitään tekemistä esim. Irakin kansan kanssa, keitä heillä sitten tarkoitetaankin. Kukaan iskujä ei ole taatusti kärsinyt itse yhtään mitään, vaan päinvastoin, käyttänyt hyväkseen länsimaiden järjestelmää. Heidät on koulutettu, toisin kuin palestiinalaiset terroristit, jossakin Lontoon äärimoskeijoista ja he ovat omaksuneet islamista juuri sen, mitä murhien tekemiseen oikeutetuiksi pitää. He uskovat, että länsimaat ja USA ovat syypäitä kaikkeen pahaan maailmassa ja se sitten riittääkin. Identiteetti säilyy, kun löytää syyn vaikeuksiin.
- murheellinen
En ole aikaisemmin tutustunut näihin uskonto palstoihin,kun en ole käytellyt paljon konetta.
Löysin viimein uskonto osaston,koska muut eivät tuottaneet mielihyvää.
Olen näitä kirjoitteluja nyt mielenkiinnolla seurannut paripäivää ja tullut siihen tulokseen että: kaikki etsimme jotain parempaa,kun emme saa tyydytystä olemassaolevasta!
Miksi siis panettelemme toisiamme,miksi ei keskustella asioista rakentavassa hengessä?
Kaikki kuitenkin olemme Luojan luomia ja uskon että jokaisella meistä on samat oikeudet ja velvollisuudet.
Toivon voivani omalta osaltani vaikuttaa siihen,
että ne ihmiset, jotka käyvät näillä sivuilla voisivat tuntea sen saman Jumalan rakkauden.
Minä ainakin. Tukea,neuvoja,turvallisuutta ja rohkeutta kulkea valitsemallaan tiellä.Olipa se sitten mitä uskontoa tahansa. Jos Jumala niin suo,
haluan myös kulkea kanssaihmisenä,niiden rinnalla jotka sitä haluavat.
Rakastetaan toinen toisiamme!! - Kaikki varmasti
järkyttyvät terrori iskuista,mutta on väärin syyttää kaikkia islamilaisia,sama kuin syytettäisiin muutaman kristityn teosta kaikkia kristittyjä.
- EeroA
Olkoon se muslimiusko nyt sitte mitä tahansa, niin ensinnäkin ihmetyttää se, että miksi terroristit kaikki on muslimeja? Ei se ole sattumaan, minkään muun uskontokunnan edustajat ei ole saaneet niin paljon pahaa aikaan.
Toisekseen se että jos tuo terrorismi on koraania vastaan ja se kun on niin ehdottoman oikeassa. Niin miksei näille uskonnonpilaajille, terroristeille julisteta ties mitä fatvoja. Senhän länsimaalaalainen saa jo paljon pienemmästäkin rikkeestä koraania kohtaan.
Miksi muslimit siis suojelevat näitä?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456318
- 584422
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282958- 612917
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271496Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381475- 321290
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431191