Minnesota-mallinen hoito toimii ja raitistaa suomalaisia todella kovalla prosentilla.
Itse jätin viinan ja lääkkeet Lapualla jo yli kymmenen vuotta sitten. Ja kokemuksesta voin kertoa ettei Minnesota-hoito ole mikään "järkyttävä kokemus", vaan päinvastoin helpottava kokemus. Siellä tunnetaan sairaus nimeltä alkoholismi, ja osataan siksi hoitaa sitä.
Minnesota-hoidossa tosiaan tunnetaan alkoholismi ja alkoholistit. Siksi siellä onkin turha yrittää kusettaa terapeutteja tai muutakaan henkilökuntaa, niinkuin monissa muissa päihdehoitoloissa pystyy tekemään.
Eli jos juominen ei ole enää hauskaa, niin Minnesota-hoito on oikea osoite.
1
Äänestä
Kommentoi
Naapuri.vain
2016-03-31 14:21:35
Mitä lähimmäisen tulisi suhtautua raitistuneeseen alkoholistiin? Onko asiasta syytä puhua, miten saunakaveri suhtautuu saunakaljaan? Pitääkö kavereidenkin pidättäytyä alkoholista ihan reiluuden vuoksi?
ex-juoppo
2016-03-31 14:50:01
Naapuri.vain kirjoitti:
Mitä lähimmäisen tulisi suhtautua raitistuneeseen alkoholistiin? Onko asiasta syytä puhua, miten saunakaveri suhtautuu saunakaljaan? Pitääkö kavereidenkin pidättäytyä alkoholista ihan reiluuden vuoksi?
Lue lisää
Vastaus on helppo.
Jos alkoholisti on tosiaan raististunut, niin hänelle on aivan se ja sama mitä kaverit juovat. Alkoholi ei pyöri mielessä eikä aiheuta ongelmia.
Tietysti alkoholistista tuntuu ensi alkuun oudolta sellainen, että joku ottaa vaan oluen tai kaksi, vaikka olis mahdollista vetää kunnon kännit.
Olen itse hakenut kaverilleni useita kertoja juotavaa juhliin tai saunaan, mutta itse en ota.
Joskus tuntuu että se minun ottamattomuus aiheuttaa ongelmia, varsinkin niille jotka itse juovat huonon omantunnon kanssa.
Anonyymi
2019-06-02 15:56:37
Ja nyt olet Jumalasta seuraava?
kuivilla.toistaiseksi
2019-06-03 12:38:18
ex-juoppo kirjoitti:
Vastaus on helppo.
Jos alkoholisti on tosiaan raististunut, niin hänelle on aivan se ja sama mitä kaverit juovat. Alkoholi ei pyöri mielessä eikä aiheuta ongelmia.
Tietysti alkoholistista tuntuu ensi alkuun oudolta sellainen, että joku ottaa vaan oluen tai kaksi, vaikka olis mahdollista vetää kunnon kännit.
Olen itse hakenut kaverilleni useita kertoja juotavaa juhliin tai saunaan, mutta itse en ota.
Joskus tuntuu että se minun ottamattomuus aiheuttaa ongelmia, varsinkin niille jotka itse juovat huonon omantunnon kanssa.
Lue lisää
Minun kokemukseni on toinen. Olen ollut kuivilla jo 40 vuotta, ja edelleen herään vielä siihen, että unissani olen ruvennut juomaan. Alussa näin kävi 10 vuoden ajan päivittäin.
Sen sijaan tiedän, ettei alkoholi voi olla täystuho normaalille ihmiselle, joten olen itsekin tuonut sitä toisille. Kuivillepääsy on kyllä katkaissut monta ihmissuhdetta, sillä moni häpeää kuivilla olevan alkoholistin seurassa juomistaan.
Anonyymi
2022-11-27 23:49:20
ex-juoppo kirjoitti:
Vastaus on helppo.
Lue lisää
Paras hoito on kiertää alko kaukaa.
hyvärehappi
2016-04-06 11:52:22
itse kävin hoidossa naantalissa rehapissa minne-tyylisen hoidon puolitoista vuotta sitten. en tuolloin vielä raitistunut lopullisesti, mutta myöhemmin olen hoidosta hyötynyt ja käyttänyt sieltä saamiani ohjeita hyödykseni. nyt raittiina lähes vuoden.
joku voi kutsua minnesota hoitoa rajuksi tms. todellisuudessa minnessä ei juoppoja hyysätä ja kaikki joutuvat raaan itsetutkiskelun tekemään ja olemaan kerrankin rehellisiä terapeuteille ja läheisilleen.
minnessä et saa sitä hoitoa mitä luulet haluavasi vaan sitä mitä mitä todellisuudessa tarvitset. ehkä tuon takia jotkut kokevat sen rajuna, mutta hyötyä siitä saat,
Minnesota oli minun paikka
2
126
Vastaukset
- Anonyymi
Moni kaveri on siellä lopettanut juomisen, eivätkä ennättäneet kuolla viinaan. Yksi järkyttyi ja piti shokkihoitona, eikä lopettanut juomista, mutta vähensi jonkin verran.
Eräs sai suolistosyövän raitistumisen jälkeen, mutta edelleen juovilla kavereilla on enemmän syöpiä, jopa kaksi eri syöpää samalla henkilöllä. Alkoholi voi aiheuttaa vaikka minkä syövän, ei vain "perinteisiä maksa- ja haimasyöpää.
Raitistuneet ovat järjestään kehuneet että Minnesotaan hakeutuminen on ollut heidän elämänsä järkevin teko ja paras sijoitus rahoille ikinä.
Heidän läheisensä ovat, jos mahdollista, vielä enemmän samaa mieltä.- Anonyymi
Minnesotaan ei pääse jos ei ole omaa halua lopettaa, sanoi Simo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun483299Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5121993Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei171940Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si821877- 181542
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431488- 281376
Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?901349Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.
Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.1271263UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa1121192