https://yle.fi/a/74-20174022
Suorastaan häpeällinen suoritus fundamentti
Helluntailaisilta. Fundamentaaliset uskovaiset, kuten helluntailaiset, eroavat kuin päivä/yö.
Liberaaleista uskovaisista
Tuskin meitä pidetään edes uskovina.
Ateistien suhtautuminen on vielä jyrkempää.
Fundamentaaliset uskovaiset (esim. helluntailaiset)
Raamatun tulkinta Kirjaimellinen – Raamattu on Jumalan erehtymätön sana kaikessa.
Liberaali...Symbolinen tai kontekstuaalinen – Raamattua tulkitaan ajankuvan ja kulttuurin kautta.
Vain Jeesuksen kautta uskomalla voi pelastua (”uudestisyntyminen”)
Liberaali...Usein avoimempi – Jumalan armo voi ulottua muihinkin, ei vain kristittyihin.
Maailmankatsomus Selkeä hyvä-paha -jaottelu, voimakas hengellinen sota
Liberaali....Monivivahteisempi – vähemmän mustavalkoinen maailmankuva.
Tiede ja usko Voi kyseenalaistaa evoluution, kannattaa luomiskertomusta
Liberaali...Hyväksyy tieteelliset teoriat, esim. evoluution ja modernin kosmologian
Sukupuoli- ja seksuaalieettiset kysymykset Konservatiivinen – esim. vastustaa samaa sukupuolta olevien avioliittoja
Liberaalimpi – hyväksyy seksuaalivähemmistöt ja sukupuolten tasa-arvon
Hengellinen kokemus Keskeinen – kielilläpuhuminen, parantaminen, Pyhän Hengen vaikutus
Liberaali...vähemmän korostunut tai symbolisempi tulkinta Pyhästä Hengestä
Seurakuntaelämä Tiivis yhteisö, usein voimakasta yhteisöllisyyttä ja sitoutumista
Liberaali... Vapaampi osallistuminen – voi olla mukana, vaikka ei usko kaikkea
Lähetystyö ja evankeliointi Tärkeä osa uskoa – halutaan käännyttää muita !!! Argh
Vähemmän korostunut – usein korostetaan dialogia ja yhteiselämää
Fundamentaaliset uskovaiset pitävät uskoa ehdottomana totuutena ja elävät sen mukaisesti.
Liberaalit uskovaiset soveltavat uskoa yksilöllisemmin ja ovat avoimempia erilaisille tulkinnoille.
Agnostikko on tuleva liberaali. Fundamentti vaatii aivan oman luonteenlaadun. Ei ole kovin yleinen.
Mutta uudestisyntyneissä. Herännnäisissä
Voiko tämmöinen uusiutua vuodelta 1998
6
81
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Meitä radioamatöörejä ja ei alan ihmisiä harrastaa
ITC tutkimusta. Kyllä.
Saamme yhteyden edesmenneisiin.
Pelottelut helvetillä eivät kosketa.
Realiaikainen kosketus.
Ozzy Osbourne
Kts loppuun saakka
Älkää pelotelko ihmisiä jotka eivät usko
Liberaali Jeesus nro 1 silti
https://youtu.be/Y5A6j9IhVxM?si=_XolzHRJlUWylV7X - AnonyymiUUSI
>>>Vain Jeesuksen kautta uskomalla voi pelastua (”uudestisyntyminen”)
Liberaali...Usein avoimempi – Jumalan armo voi ulottua muihinkin, ei vain kristittyihin.<<<
On tarpeen käsittää että Junalan armo on Jeesuksessa Kristuksessa. Hänen ulkopuolellaan olevien päällä on Jumalan viha joka kohtaa tottelemattoomuuden lapsia (lapsia?) Lapset tekevät mitä ovat oppineet omalta isältänsä.
”Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."”
Johannes 3:36 FB38
”He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja. Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt. Te teette isänne tekoja." He sanoivat hänelle: "Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi Isä, Jumala". Jeesus sanoi heille: "
Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt. Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.”
Johannes 8:39-44 FB38 - AnonyymiUUSI
Jeesus itse kehotti ihmisiä olemaan tuomitsematta toisia. Esimerkiksi Matteuksen evankeliumissa (7:1) hän sanoo:
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi."
Tämä ei tarkoita, että kaikki teot olisivat oikein tai että meidän pitäisi hyväksyä vääryys, vaan että ihmisten syvintä sydäntä ja pelastustilaa ei kuulu meidän arvioitavaksemme. Vain Jumala näkee täydellisesti jokaisen ihmisen sydämen, taustan ja tilanteen.
Jos siis lakkaat tuomitsemasta jumalattomia ihmisiä — eli niitä, jotka eivät elä Jumalan tahdon mukaan tai eivät usko häneen — voit olla lähempänä Jumalaa nimenomaan armossa, nöyryydessä ja rakkaudessa. Ne ovat Jumalan ominaisuuksia, ja niiden omaksuminen tuo ihmisen hengellisesti lähemmäksi Jumalaa.
Tämä ei tarkoita, että hyväksyt tai pidät oikeana jumalattomuutta, vaan että valitset rakastaa ihmistä, et hänen syntiään — aivan kuten Jumala tekee.
Jos lakkaat tuomitsemasta ja alat katsoa ihmisiä armolla ja rakkaudella, olet todennäköisesti lähempänä Jumalan sydäntä. Tuomitseminen kuuluu Jumalalle, rakkaus ja armo meille.
Lord Voice in Heaven is very Low
https://youtu.be/xtAltg0ZIrY?si=3ATJL_0g-0vaLjtN - AnonyymiUUSI
Onneksi on vapaus......
tehdä ja uskoa
Ilosaariroc/kissa
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6577c720-95be-4d9a-aca2-5329b546974b
kymmenet tuhannet... tuovat... elämän kirjoa...- AnonyymiUUSI
siinäpä uskossa saa pään sekaisin.
- AnonyymiUUSI
Olihan se noloa, että Ozzy näytti ihmisille pylleröistään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614458KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1543325Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?582637Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo492574- 1202399
- 241903
- 241711
- 301636
- 1721579
- 371285