Unelma-asunto Suomen auringon alta

Anonyymi-ap

Kun oli eräs aloitus, missä oli 10 miljoonan suhteen kaksi valintaa, niin pistetäänpä haaveita näin, että
kummottas haluaisit asua ja missä, jos ei olisi niin minniinmoista rajoitetta.
Mielen kuvitusta.
Vilma

55

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Pieni hirsimökki järvimaisemissa olis ihan kiva loppuelämän koti. Mieluusti omassa rauhassa. Sauna voisi olla erillisessä rakennuksessa, pieni suihku vessan yhteydessä talossa.

Ei mitään prameaa, mutta käytännöllistä.

Jasu

• Anonyymi

Kertomasi unelma on hyvin kuviteltavissa eikä mahdoton toteuttaa.
      Hirsi on hellepäivinäkin oiva materiaali.
      Vilma

• Anonyymi

Juu, mulla on ollutkin omakotitalo järven äärellä. Mutta liian iso, viihtyisin pienemmässä paremmin.

Onhan mulla vielä mahkuja saada se unelma koti. 🙂

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, mulla on ollutkin omakotitalo järven äärellä. Mutta liian iso, viihtyisin pienemmässä paremmin.

Onhan mulla vielä mahkuja saada se unelma koti. 🙂

Jasu

Toisaalta mun ongelma on, etten haluaisi omistaa enää mitään. Oon saanu jo parikymppisenä kokea oman talon ostamisen ja kodiksi rakentamisen, elämisen siinä. Oon saanu kokea osakeasunnon ostamisen ja elämisen siinä. Kaikki yksin alkaen ja lopulta niistä luopuen.

Mulle on tullut joku inho omistamiseen, ehkä se on siinä että se sitoo?

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toisaalta mun ongelma on, etten haluaisi omistaa enää mitään. Oon saanu jo parikymppisenä kokea oman talon ostamisen ja kodiksi rakentamisen, elämisen siinä. Oon saanu kokea osakeasunnon ostamisen ja elämisen siinä. Kaikki yksin alkaen ja lopulta niistä luopuen.

Mulle on tullut joku inho omistamiseen, ehkä se on siinä että se sitoo?

Jasu

Koen olevani vapaa, kun en omista mitään ja kaiken materiaalin mitä mulla onkin voin muuttaa rahaksi tai antaa vaan pois.

Kun en enää tarvitse. Se tekee jotenkin mulle kevyen olon.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koen olevani vapaa, kun en omista mitään ja kaiken materiaalin mitä mulla onkin voin muuttaa rahaksi tai antaa vaan pois.

Kun en enää tarvitse. Se tekee jotenkin mulle kevyen olon.

Jasu

Vanhempienkin pyysin tekemään testamentin, jossa toisen kuoltua leski saa kaiken. Minä luovun lakiosastakin leskelle.

En halua periä mitään. Joten ehkäpä sitten viimeinen kun heustä kuolee ne menee suoraan laosilleni. En halua periä miestänikään, en mene naimisiinkaan vahingossakaan etten peri mitään avion kautta.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhempienkin pyysin tekemään testamentin, jossa toisen kuoltua leski saa kaiken. Minä luovun lakiosastakin leskelle.

En halua periä mitään. Joten ehkäpä sitten viimeinen kun heustä kuolee ne menee suoraan laosilleni. En halua periä miestänikään, en mene naimisiinkaan vahingossakaan etten peri mitään avion kautta.

Jasu

Voi olla, että jotkut haluavat kerätä ja toiset eivät välitä omia mitään.
        Voi olla, että irtautuminen omistamisen halusta on jonkin kehityksen tulosta.
        Päätyy siihen kysymykseen, että mitä se kaikki todella minulle merkitsee.
        Onko se ulkokohtaista?
        Jokainen päättää itse.
        Unelmointi on kuitenkin jännää, koska ei sitä ole mikään pakko lähteä toteuttamaan tai se toteutuu jollain kummallisella kantamoisella.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla, että jotkut haluavat kerätä ja toiset eivät välitä omia mitään.
        Voi olla, että irtautuminen omistamisen halusta on jonkin kehityksen tulosta.
        Päätyy siihen kysymykseen, että mitä se kaikki todella minulle merkitsee.
        Onko se ulkokohtaista?
        Jokainen päättää itse.
        Unelmointi on kuitenkin jännää, koska ei sitä ole mikään pakko lähteä toteuttamaan tai se toteutuu jollain kummallisella kantamoisella.
        Vilma

Juu, halusin minäkin ennen kerätä. Elin lapsuuden melko niukasti ja en saanut mitään lellimistä materiaalilla. Ei ollut vanhemmilla varaakaan ja nekin mitä oli meni elämiseen, ei lapsen lälläämiseen. Niin tuli nuorena aikuisena mullekin se, että haalin ja hamstraan, kun kerran töitäkin tein.

Mutta se on kaikki sellainen menettänyt merkityksensä. Jotain henkistä irtaantumista on tapahtunut materiaalista isolla harppauksella. Mikään materiaali ei tyydytä eikä ilahduta, ne on aistittavia asioita ja henkisempiä fiilistelyjä mitkä tekee nykyään olon hyväksi. Ilmaiset asiat, kuten auringonnousu. Aamukaste, marsun uikutus, rotan suukko jne.

Kun nään ihmisten hymyilevän toisilleen, koskettavan ymmärtävästi yms.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, halusin minäkin ennen kerätä. Elin lapsuuden melko niukasti ja en saanut mitään lellimistä materiaalilla. Ei ollut vanhemmilla varaakaan ja nekin mitä oli meni elämiseen, ei lapsen lälläämiseen. Niin tuli nuorena aikuisena mullekin se, että haalin ja hamstraan, kun kerran töitäkin tein.

Mutta se on kaikki sellainen menettänyt merkityksensä. Jotain henkistä irtaantumista on tapahtunut materiaalista isolla harppauksella. Mikään materiaali ei tyydytä eikä ilahduta, ne on aistittavia asioita ja henkisempiä fiilistelyjä mitkä tekee nykyään olon hyväksi. Ilmaiset asiat, kuten auringonnousu. Aamukaste, marsun uikutus, rotan suukko jne.

Kun nään ihmisten hymyilevän toisilleen, koskettavan ymmärtävästi yms.

Jasu

Ne asiat kuten tavarat, koti. Mä tarvin niitä, mutten halua olla riippuvainen niistä. Että vaikka huomenna joku sanoisi, lähde nostelemaan tästä talosta niin tiedän, etten ole hukassa, en riippuvainen juuri tästä kodista.

Tietyllä tavalla oon vapaa kaikesta mikä joskus sai käyttämään rahaa ja vaivaamaan päätäni.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ne asiat kuten tavarat, koti. Mä tarvin niitä, mutten halua olla riippuvainen niistä. Että vaikka huomenna joku sanoisi, lähde nostelemaan tästä talosta niin tiedän, etten ole hukassa, en riippuvainen juuri tästä kodista.

Tietyllä tavalla oon vapaa kaikesta mikä joskus sai käyttämään rahaa ja vaivaamaan päätäni.

Jasu

Elämän eläminen on kokemuksena mainiota. Haukallakin on kaikkea, vaikkei omista mitään. 🙂

https://youtu.be/Yau8nHOXhug?si=i9ykYhF_V3PqZfRE
        Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Mutta hyvät yöt kaikille. 😊

https://youtu.be/ZhH0PRsXMf0?si=Xv2Y5KDFVS5C_YDf

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Mä myös olen kallistumassa tällaiseen, tavallaan palaamassa omaan alkuperäiseen ajatukseen siitä mikä on tärkeää. Harhauduin matkalla tästä ajatuksesta ja väärät asiat saivat liikaa painoarvoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä myös olen kallistumassa tällaiseen, tavallaan palaamassa omaan alkuperäiseen ajatukseen siitä mikä on tärkeää. Harhauduin matkalla tästä ajatuksesta ja väärät asiat saivat liikaa painoarvoa.

Mistä moinen voi johtua, muutos? Ikään kuin palaisi johonkin alkuasetuksiin, juurille ja kulkisi ihan eri polkua mitä joskus aiemmin ihmisenä seurasi. Niin kuin tienristeys missä parempi reitti tutuu olevan tämä kaikesta materiasta vieraantuminen tai ehkä vain irtaantuminen niin ettei se määritä elämän arvoa enää mitenkään. Eikä niillä voi käydä enää kauppaa, kun ei ne enää kiinnosta yhtään.

Samalla olo on seesteisempi kuin ikinä ennen.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

10:43
        Voi olla, että vei hieman vuosia käsittää, mikä on oleellisinta elämässä.
        Keräsin mm. tietynlaista lasia ja nyt mietin pääsisikö sopuhinnalla niistä eroon.
        Kauniit esineet olivat kuin paijaisi itseään jaksamaan vaikkapa työelämän paineita.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä moinen voi johtua, muutos? Ikään kuin palaisi johonkin alkuasetuksiin, juurille ja kulkisi ihan eri polkua mitä joskus aiemmin ihmisenä seurasi. Niin kuin tienristeys missä parempi reitti tutuu olevan tämä kaikesta materiasta vieraantuminen tai ehkä vain irtaantuminen niin ettei se määritä elämän arvoa enää mitenkään. Eikä niillä voi käydä enää kauppaa, kun ei ne enää kiinnosta yhtään.

Samalla olo on seesteisempi kuin ikinä ennen.

Jasu

Meillä on 'vaaka'. Punnitsemme mielessämme ei niinkään, mikä kannattaa vaan mitä hitsiä mä näillä oikein teen.
        Nykyisin panostaa eri asioihin. Oon tyytyväinen muutoksesta.
        Vilma

• Anonyymi

Makuni mukaan rempatussa kaksiossa tai pienessä kolmiossa Eirassa (Helsingissä). Ylimmässä kerroksessa.

• Anonyymi

Ei oo huono.
        Olen joskus asunut Kasarminkadun varrella.
        Kauppahalli ei ollut kaukana.
        Vilma

• Anonyymi

Hiton kuumaa kesällä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hiton kuumaa kesällä

21:34
        Niinpä varmaan. Mikähän ilmastointi niissä vanhoissa taloissa on nykyisin?
        Toki paksut seinä lämpenevät hitaasti.
        Vilma

• Asun jo unelmakodissani. Tilava yksiö omalla pihalla, kaupungin keskustassa ja järven rannalla. Kaikki lähellä, ei isoa kämppää siivottavana, oma hyötypuutarha, hyvät liikenneyhteydet joka suuntaan. Kauppakeskukseen 50 m ja komea puistoalue ympäröi asuinaluettani. Rauhallinen, mutta ei totaalikuollut. En vaihtaisi pois.

• Juu. Kiitos. Velkaakaan ei ole enää kuin 28 tonnia. Eli kohta, ei tosin ihan piakkoin voin sanoa omistavani tämän.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juu. Kiitos. Velkaakaan ei ole enää kuin 28 tonnia. Eli kohta, ei tosin ihan piakkoin voin sanoa omistavani tämän.

Joku poisti kommenttini.
        Viihtyisältä siis vaikuttaa ja palveluja on lähellä.
        Toisille tärkeää, toisille ei.
        Vilma

• Anonyymi kirjoitti:

Joku poisti kommenttini.
        Viihtyisältä siis vaikuttaa ja palveluja on lähellä.
        Toisille tärkeää, toisille ei.
        Vilma

Niin.. on ihmeellisiä poistoja.
        Minulle sijainti on tärkeä. Jos joudun vielä pyörätuoliin tai rollaattorilla liikkumaan, on kaikki kaikessa juurikin sijainti. Eka kerros ja oma piha.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin.. on ihmeellisiä poistoja.
        Minulle sijainti on tärkeä. Jos joudun vielä pyörätuoliin tai rollaattorilla liikkumaan, on kaikki kaikessa juurikin sijainti. Eka kerros ja oma piha.

Minulla on sijainti samoin.
        Oli oikein hyvä juttu, kun oli korona-aika, jalka operoitiin jne. että pääsi suoraan ulos.
        Oli se karmeaa kun muita piti varoa kuin ruttosia ja silti sairastuin.
        Muutama kauppa on vajaan 5 minuutin päässä.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oli oikein hyvä juttu, kun oli korona-aika, jalka operoitiin jne. että pääsi suoraan ulos.
        Vilma

5 minuuttia millä? Suihkukoneella, rollaattorilla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

5 minuuttia millä? Suihkukoneella, rollaattorilla?

21:03
        Hyvä Sinä!
        Pyrsk.
        No. Apostolin kyydillä.
        Vilma

• Anonyymi kirjoitti:

Vilma

No hyvä sijaintihan sinulla on.

Minut on rokotettu neljästi ja siitä huolimatta olen sairastanut koronan neljästi. Olin koko koronasulun töissä, mutta käytin koko ajan maskia. Aina kodin ulkopuolella maski naamassa.

Johtunee tuo sairastamiseni alentuneesta vastustuskyvystä, mikä on minulla kemiallisesti aiheutettu. Minulla on hyvin alhainen valkosolumäärä ihan tarkoituksellisesti.

Kaikkihan sen sai, ennemmin tai myöhemmin. Eniten minua harmittaa kun tartutin sen pujikseen tietämättäni, koronan siis.

• Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No hyvä sijaintihan sinulla on.

Minut on rokotettu neljästi ja siitä huolimatta olen sairastanut koronan neljästi. Olin koko koronasulun töissä, mutta käytin koko ajan maskia. Aina kodin ulkopuolella maski naamassa.

Johtunee tuo sairastamiseni alentuneesta vastustuskyvystä, mikä on minulla kemiallisesti aiheutettu. Minulla on hyvin alhainen valkosolumäärä ihan tarkoituksellisesti.

Kaikkihan sen sai, ennemmin tai myöhemmin. Eniten minua harmittaa kun tartutin sen pujikseen tietämättäni, koronan siis.

Ohoh, onpas monta kertaa ollut korona, mutta taidatkin käydä aina työpaikalla töissä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ohoh, onpas monta kertaa ollut korona, mutta taidatkin käydä aina työpaikalla töissä.

Juu, en pysty tekemään etää. Olen ihan tavallinen, työtätekevä tehdasduunari.

• Anonyymi

Haaveiden unelma-asuntoni on sellainen johon ei ole varaa, eli pieni asunto jugend talossa Helsingin keskustassa, Kaivopuiston lähellä. No Punavuorikin käy, ei se niin tarkkaa ole.

Nykyinen asuntoni on sellainen unelma-asunto, johon on varaa. Kaikenlisäksi sen sijainti on parempi. Kaivopuiston huudeilla olisi mahdotonta saada palveluita ja yhteyksiä paremmiksi kuin tässä.

- Sheena

• Anonyymi

Noilla alueilla on pikkukauppoja siellä täällä.
        Johanneksen kirkkoa vastapäätä oli kiva pikkukauppa, missä oli hyvä palvelu.
        Jokin antikvariaattikin siinä, josta löysin jotain luettavaa.
        Muistaakseni siellä näin Veijo Meren, jonka kynästä on Manillaköysi, filminäkin.
        Vilma
        Arvoalueet ovat laajentuneet. Rööperi on noussut siihen.

• Anonyymi

Unelmakotini olisi moderni hirsitalo, mielellään veden äärellä. Riittävän lähellä palveluita, mutta silti jonkinlaisessa omassa rauhassa. Naapurit eivät haittaa, mutta esim 5000m2 oma metsäinen tontti olisi ihana.

En kaipaisi mitään prameilevaa luksusta, mutta asumismukavuus on minulle tärkeää. Hyvä sisäilma, lämpimät lattiat, vedottomat ikkunat, avoin keittiö, ruokailutila ja olohuone, mutta kuitenkin niin, ettei tarvitse kokata kenenkään korvan juuressa, jos hän istuu sohvalla. Iso saareke, hiljaa sulkeutuvat laatikostot ja kaapinovet, induktioliesi. Kolme makuuhuonetta (minulle, pojalle + vieras/työhuone), toimiva kodinhoitohuone, jossa tilaa myös urheilutarvikkeille, tilava eteinen, katettua että kattamatonta terassia.. Valoisuutta, avaruutta, huolettomuutta, tyylikkyyttä, mutta silti kodikasta ja sen oloista, että siellä asutaan.

Näen tämän jo aika hyvin silmissäni. Ei puutu kuin tontti ja rahat 😄

Aletheias

• Anonyymi

Maalailit unelmasi sen verran hyvin, että kävin jo siellä talossa.
        Onneksi meillä on mielikuvitus!
        Mitenkähän 'tekijä' on sen kekannut?
        Toisilla auttaa luomisessa.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Maalailit unelmasi sen verran hyvin, että kävin jo siellä talossa.
        Onneksi meillä on mielikuvitus!
        Mitenkähän 'tekijä' on sen kekannut?
        Toisilla auttaa luomisessa.
        Vilma

Kutsun sinut takuulla kylään, jos tuollaisen kodin joskus saan 😄

Mielikuvitus on upea asia. Olisi jäänyt moni mahtava asia tässä maailmassa toteutumatta ilman mielikuvitusta. Sitä tarvitaan ihan arkisissakin asioissa.

Aletheias

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kutsun sinut takuulla kylään, jos tuollaisen kodin joskus saan 😄

Mielikuvitus on upea asia. Olisi jäänyt moni mahtava asia tässä maailmassa toteutumatta ilman mielikuvitusta. Sitä tarvitaan ihan arkisissakin asioissa.

Aletheias

Kiitos kutsusta.
        Takuulla tulen.
        Vilma

• Anonyymi

Asun PK seudulla merenrantatalossa, ei mitään valittamista. Tämä on kesämökki. Talvella asun sitten etelässä kun lumityöt ei kiinnosta.

• Anonyymi

21:00
        Siis. Asut toisten unelmatalossa. Kenties minunkin.
        Vilma
        Ainahan se lumi sulaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

21:00
        Siis. Asut toisten unelmatalossa. Kenties minunkin.
        Vilma
        Ainahan se lumi sulaa.

Tää on vain turhan iso kahdelle, viisi makkaria, kaksi olohuonetta, elokuvahuone ja lämmintä autotallitilaa, 120 neliötä parveketta merelle. Alueella vain ei ole pienempiä joissa olisi lämmin talli.
        Laitetaan myyntiin piakkoin, näitä ranta paikkoja kun tehdä lisää, eikä itselle ole käyttöä, muutamme muualle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tää on vain turhan iso kahdelle, viisi makkaria, kaksi olohuonetta, elokuvahuone ja lämmintä autotallitilaa, 120 neliötä parveketta merelle. Alueella vain ei ole pienempiä joissa olisi lämmin talli.
        Laitetaan myyntiin piakkoin, näitä ranta paikkoja kun tehdä lisää, eikä itselle ole käyttöä, muutamme muualle.

Jos luovutte tuosta, mikä olisi seuraava unelmatalo Suomen auringon alla?
        Eikö kuitenkin olisi haikeaa luopua täydellisestä?
        Vai haastatteko jonkin uuden vaiheen, vaihteen elämään?
        Vilma
        Olen tehnyt välillä mielikuvitusmuuttoja Suomen eri kaupunkeihin.
        Jossain vaiheessa olisin halunnut muuttaa Ouluun. Se kiehtoi.

• Anonyymi

Tänään just mietin tuota asiaa. Tahtoisin asua oman näköisessä asunnossa. Tahtoisin sisustaa asunnon kokonaan itse, tapetoida jne. oman maun mukaan. Kärsin siitä, että nykyinen asunto on toisenkin maun mukainen, vaikka toisella ihan hyvä maku. Pienikin asunto kävisi nykyisen suuren sijaan jos se olisi oman näköinen. En koe nykyistä asuntoa oikein kodikseni, vaikka talo onkin ihan hieno ja kehuttukin.

Olisi ihanaa jos pihalla olisi sellaisia ikään kuin syvennyksiä, jotka olisivat vanhojen puiden katveessa. Tykkäisin, että ikkunasta näkyisi kuusen oksia. Haen tiettyä tunnelmaa. Ei tarvitse olla rantamaisemaa eikä muutakaan erityistä, mutta jotain luontoa pitää olla puita ja pensaita ainakin. Hyvät ulkoilumaastot lähellä ja kauppa mielellään myös. Palvelut max 15 km säteellä.

• Anonyymi

Kait monelle jokin luontopala lähellä on tärkeää.
        Puita ja pensaita. Vihreässä silmä lepää.
        Voisitko saada muokata itsellesi jonkin pienenkin tilan omalla maulla; luku- , työ- , näpertely- , tms. nurkkaus.
        Silillä on useita päiväpesiä.
        Vilma

• Anonyymi

Järvinäkymät, iso/keskisuuri kaupunki, rautateiden varrella, kivitalo omalla pihalla. Pihalla trampoliini ja palju.

• Anonyymi

Olen jossain elämäni vaiheessa lähes asunut noin, paitsi kerrostalossa ja parvekkeelta saattoi kurkottaa ja nähdä järven. Näkymään piti siis kurkottaa.
        Tuohon aikaan ei ollut trampoliineja tai paljuja.
        Unelmasi on jämerä.
        Järven, meren tai kenties joen näkyminen olisi monelle mieluista.
        Vilma

• Anonyymi

Oma puutarha jossa kasvattaa potut ja vihannekset. Oma pieni kanala josta hakea tuoreita kananmunia. Ei kylläkään onnistu taajama-alueella.

• Anonyymi

Eikö voisi rakentaa jonkin pienen leikkimökin ja kasvattaa vaikka viiriäisiä.
        Mä luulen, että jos on pihaa, niin voisi jotain kehitellä.
        Taloyhtiössä kun voi olla sitä tätä tota mielipidettä, niin kariutuu.
        Vilma
        Kunhan ei hanki kukkoa, joka kiekuu auringon noustessa.

• Vaimolle toivoisin 100 neliömetrin vaatekaappia ja sivurakennuksena varastohalli heräteostoksille.

Minulle tulisi ihan oma puuhahuone, jossa seinät on vuorattu viihde-elektroniikalla.

Ikkuna merelle ois kiva.

• Anonyymi

Tuskin olet unelmasi kanssa ainut.
        Ja mä luulen, että meillä naisilla ei ole koskaan liian suurta vaatehuonetta.
        Kummasti sen saa täyteen vaikka ihan tarpeellisilla tavaroilla.
        Miesluola on ollut kovaa huutoa.
        Vilmq

• Anonyymi

Hyviä öitä.
      Nukkukaa hyvin.
      Nyt iltapalalle ja nukkumaan tässä naisluolassa.
      Vilma

• Anonyymi

Katsoin Murha Helsingörissä ja se tavallaan generoi tämän aloituksen ja leikittelin ajatuksella.
      (Siinä nainen haluaa elää sinkusti ja etsi uutta asuntoa merenrantaomakotitalon tilalle. Fiktiota.)
      Unelma-asuntoni olisi 100 m2 yksiö merinäköalalla. Ei tarvitsisi olla aivan rannalla, mutta vesi ha avaruus olisi se juttu. Kaikki olisi samaa aluetta, missä voisi aikanaan sillä rolaattorimopolla mennä. Keittiön tulisi olla ovella suljettavissa eikä näkösällä.
      Ketä kiinnostaa pöperöideni teko? Siis talkkunaa eri marjoilla.
      Vilma
      Nythän asun maan tuntumassa ja kuten annoin ymmärtää ihan ok.

• Anonyymi

Kerrostalo-omistusasunto pitäjän maaseutukeskustassa. Pieni kävelymatka tarvittaviin paikkoihin, kirjastoon, kirkkoon, kauppaan, lenkkipolulle, uimaan, salille... Oma auto jolla pidemmille omassa tai muissa lähikunnissa.
      Lähellä, n. puolen tunnin päässä, iso kaupunki, jonne tarvittaessa teatteriin, näyttelyihin, bilettämään, vaateostoksille, julkisilla jotka kulkee sopivin välein.
      Eipä paremmasta väliä.

• Anonyymi

Tuo on aika hyvä, realistinen unelma.
        Lisäisin tuohon ison hyvä sairaalan piirin kohtuu matkan päähän.
        Ja hoidetut puistot, istutukset, viheralueet ja penkit, ne ovat elintasoa nekin.
        Vilma

• Anonyymi

Mulla on aikalailla oma unelma-asunto. En mä Suomesta oikeastaan yhtään erilaista haluaisi. No vois tän toki rempata ja lisätä jonkun viherhuone tyylisen ratkaisun. Toisaalta en tiedä onko siinä näin Suomen oloissa mitään järkeä.

Ennemmin ne minun unelmani olisivat kakkoskoti jostain lämpimästä ilmanalasta ja olisi sitten uima-altaat jne.

• Anonyymi

Ja minkä tyyppisesti nyt siis asun. Asun pk-seudulla pienessä omakotitalossa, vanhalla omakotialueella. Pieni on toki suhteellinen käsite, on tässä noin 100 neliötä. Pari makuuhuonetta ja tupakeittiö, takka-leivinuuni kylmien iltojen iloksi ja hyötykäyttöönkin

Pihakin on mukavan kokoinen, ei liian suuri, mutta mahtuu kasvattelemaan sen mitä tahdon. En ole kasvimaaihminen, kukkia ja hyötykasveina erilaisia yrttejä, marjoja ja pari hedelmäpuuta. Pihassa on sen verran tilaa, että siihen mahtuu myös kohtuukokoinen kesäuima-allas ja muksulle kunnon tramppa. Aitanaapurilla on jopa pihasauna, mutta itse en sellaista kaipaa.

Kaikki palvelut löytyvät kilometrin säteeltä. Löytyy tietysti kaupat, mutta myös koulu, kirjasto, päiväkoti, terveyskeskus, apteekki, monipuoliset ulkoilu ja urheilumahdollisuudet jne. Ei tästä ole juurikaan pakko kauemmaksi mennä. Julkiset kulkevat, junakin tuon alle kilomettin päässä, mutta on mulla autokin pihassa.

En mä keksi mitä voisin näin Suomen oloissa kaivata olemiseeni lisää. Monissa paikoissa on tullut tässä maassa asuttua ja tämän on paras, by far.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja minkä tyyppisesti nyt siis asun. Asun pk-seudulla pienessä omakotitalossa, vanhalla omakotialueella. Pieni on toki suhteellinen käsite, on tässä noin 100 neliötä. Pari makuuhuonetta ja tupakeittiö, takka-leivinuuni kylmien iltojen iloksi ja hyötykäyttöönkin

Pihakin on mukavan kokoinen, ei liian suuri, mutta mahtuu kasvattelemaan sen mitä tahdon. En ole kasvimaaihminen, kukkia ja hyötykasveina erilaisia yrttejä, marjoja ja pari hedelmäpuuta. Pihassa on sen verran tilaa, että siihen mahtuu myös kohtuukokoinen kesäuima-allas ja muksulle kunnon tramppa. Aitanaapurilla on jopa pihasauna, mutta itse en sellaista kaipaa.

Kaikki palvelut löytyvät kilometrin säteeltä. Löytyy tietysti kaupat, mutta myös koulu, kirjasto, päiväkoti, terveyskeskus, apteekki, monipuoliset ulkoilu ja urheilumahdollisuudet jne. Ei tästä ole juurikaan pakko kauemmaksi mennä. Julkiset kulkevat, junakin tuon alle kilomettin päässä, mutta on mulla autokin pihassa.

En mä keksi mitä voisin näin Suomen oloissa kaivata olemiseeni lisää. Monissa paikoissa on tullut tässä maassa asuttua ja tämän on paras, by far.

Tuonkaltaisen unelman on monikin suomalainen toteuttanut.
        Kait niinkin, että vaikka asunto ja ympäristö on ok. niin tiettyjen palveluiden on hyvä olla kohtuu etäisyydellä.
        Ikääntyessä jotkut ihmiset haluaisivat asua ihan ytimessä; hissillä alakerran kauppaa ruokaostoksille. Eivät tietenkään kaikki. Mutta sellaistakin unelmoidaan.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuonkaltaisen unelman on monikin suomalainen toteuttanut.
        Kait niinkin, että vaikka asunto ja ympäristö on ok. niin tiettyjen palveluiden on hyvä olla kohtuu etäisyydellä.
        Ikääntyessä jotkut ihmiset haluaisivat asua ihan ytimessä; hissillä alakerran kauppaa ruokaostoksille. Eivät tietenkään kaikki. Mutta sellaistakin unelmoidaan.
        Vilma

Mulla ei kylläkään koskaan ollut tällaista unelmaa. En ole oikein unelmoinut mistään asumisen suhteen. Mä osuin tähän varsin sattumalta. Olen asustellut oikeastaan kaikissa mahdollisissa asumismuodoissa ja ympäristöissä, joita nyt tässä maassa voi keksiä ja käynyt ulkomaillakin. Minä tykkään, että on mahdollista hoitaa asiat kävellen. En kuitenkaan viihdy yhtään missään "ytimessä", vaan tällainen rauhallinen ympäristö on parhaiten mieleeni.

Jos olis paksumpi lompakko, niin hommaisin sen kakkosasunnon ulkomailta. Ongelmahan ei ole niinkään se toisen asunnon hankkiminen, vaan se että se olisi toinen asunto. Jonkun pitäisi pitää tästä huoli sen puolet vuodesta ja se taas ei ole halpaa lystiä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4726
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2169
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1743
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      184
      1722
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      166
      1548
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      281
      1401
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      201
      1242
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1169
    9. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      205
      1146
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1104
    Aihe