Turkissa mitattiin ensimmäinen kerran yli 50 asteen lämpötiloja.
Ympäri maailmaa on taas mitattu ennätys lämpötiloja.
10
73
Vastaukset
- Anonyymi
Sää vaihtaa paikkaa. Kaikki liikkuu. Mutta sitkeässä ovat edelleen lämpöennätykset, joita mitattiin vuodelta 1913.
Ruotsin ennätys +38 astetta vuodelta 1948. Suomen ennätys vuodelta 2010 on mitattu kyseenalaisissa olosuhteissa.
Harva tietää, että se,.mihin näitä lämpömittauksia verrataan eli esiteollinen aikaan 1850, niin tuolloin oli Suomessa tasan kaksi lämpömittaria. Yksi Helsingissä ja yksi Oulussa.
Mieti tältä pohjalta niitä "ennätyksiä".
Jos mittareita laitetaan joka helvetin kolkkaan, niin A) löytyy kyllä ennätyksiä ja B) keskiarvot paukkuu.
Merten lömpötiloja on kyetty mittaamaan suht koht sinnepäin noin 20 vuotta.
Lämpötila trendejä on olemassa noin 200. Niistä vain harva on niin lyhyt jakso, jota ihminen nyt mittaa verissä päin.
Kun itse olin lapsi 1960 luvulla, ei silloin kukaan jaksanut katsoa mittareita, eikä meillä sellaista ollut. Mitä lämpimämpää sitä parempi kesällä. Eikä ilmastointi laitteita ollut. Ei autoissa saati muualla.
Ihmiset lihovat, ovat huonokuntoisia ja usein sairaita ja vanhoja ihmisiä on kymmenkertainen määrä.
Ei ihme jos joka tuutista huudetaan että +30 astetta on nyt "kuumaa" ja maailma on tulessa. Vielä 1970 luvulla lehdet varoittivat uuden jääkauden tulosta.
Yhä vain suomalaiset muuttavat ilmastopakolaisiksi Espanjaan, Portugaliin, Ranskaan, Italiaan, Turkkiin ja mitä lie Thaimaahan.- Anonyymi
Lämpömittarit ovat olleet jo hyvin tarkkoja 150 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lämpömittarit ovat olleet jo hyvin tarkkoja 150 vuotta.
Kun itse olin lapsi 1960 luvulla, ei silloin ylitetty koskaan 30 asteen lämpötiloja. Mitä lämpimämpää sitä parempi kesällä. Eikä ilmastointi laitteita ollut. Ei autoissa saati muualla. Ei niitä silloin tarvittu. Kesät olivat huomattavasti viileämpiä kuin nyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun itse olin lapsi 1960 luvulla, ei silloin ylitetty koskaan 30 asteen lämpötiloja. Mitä lämpimämpää sitä parempi kesällä. Eikä ilmastointi laitteita ollut. Ei autoissa saati muualla. Ei niitä silloin tarvittu. Kesät olivat huomattavasti viileämpiä kuin nyt.
Selvä.
Itse en elänyt 1960-lukua, mutta tilastojen mukaan esim. vuonna 1963 on mitattu vuoden korkeimmaksi lämpötilaksi 32,8. Vielä tähän päivään mennessä ei vuonna 2025 ole mitattu yhtä korkeaa lukemaa. Itseasiassa ei edes vuonna 2024, jolloin maksimilämpötila oli 31,4. Vuonna 2010 on joku epämääräinen piikki maksimilämpötilassa, jota tuskin seuraavaan sataan vuoteen ylitetään....37,2. Tästäkin siis aikaa 15 vuotta.
Onhan näitä lämpimiä kesäpäiviä siis aina ollut. Toki tilastointi on ollut vähän erilaista.
- Anonyymi
Kyllä Kaliforniassa mitattiin tuolloin +56,7 astetta ja Libyassa vuonvau1922 yli +57 astetta.
Mutta ei nämä korkeat lämpötilat ole aina samassa paikkaa, joten ennätyksiä on tietenkin aina tulossa!- Anonyymi
Aina jossain on joku ennätys tuloillaan, kun tarpeeksi näitä setvitään.
Helsingissä ei vielä tänä vuonna ole muuten 30 astetta ylittynyt.
- Anonyymi
Kaikkialla viedään nyt mittareita muodikkaasti oikein kuumiin paikkoihin. Nyt on tossissaan menossa ilmastohulabaloo :D
- Anonyymi
Se nyt on fakta, että tällaiset helleputket, joissa lämpötilat pysyy kolmekin viikkoa 30 asteen tuntumassa, ovat uusi asia Suomessa.
- Anonyymi
Ite tuuppasin jo pienenä kuumemittarin kuumaan patteriin, sain keuhkokuume -diagnoosin ja jäi uimakoulut väliin. Elettiin 80-lukua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ite tuuppasin jo pienenä kuumemittarin kuumaan patteriin, sain keuhkokuume -diagnoosin ja jäi uimakoulut väliin. Elettiin 80-lukua.
Nyt riittää kun nostat mittarin aurinkoon vähäksi aikaa. 80 luvulla se ei olisi riittänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422482Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423012084- 231872
- 241615
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘241475- 441366
- 1001339
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta381315En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391295- 361076