Sähköautojen osuus oli vain 34% eli noin kolmasosalle kelpaavat, muut pysyy polttomoottorissa.
Esim plugari on polttisauto koska kukaan ei ostaisi niitä vain 60km sähköiellä toimintamatkalla, puhutaan korkeintaan sähköavusteisesta polttiksesta.
Jo vuonna 2023 sähköautojen osuus oli 33%, eli aika paikalleen jäänyt junnaamaan eikä käytännössä suosio ole kasvanut viimeisten kahden vuoden aikana.
https://aut.fi/markkinatilastot/uudet-autot/
66% valitsi polttomoottorin tammi-heinäkuussa, sähköautojen suosio ei kasvanut 2 vuoteen
36
296
Vastaukset
- Anonyymi
Plugari on virallisesti sähköauto. Näin patteriuskovaiset itse halusivat luokitusten menevän. Olisi muutoin myyntitilastot paljon murheellisempia, koska suurin osa liikenteessä olevista sähköautoista on plugareita.
Toki saasteista puhuttaessa kaikki plugaritkin muuttuu oitis nollapäästöisiksi.
EU alueella plugarien kulutus on paperilla 1,5 l/100 km eli CO2 päästö jotain 35 g/km suuruusluokkaa. Todellinen keskikulutus mitättömät 400 % suurempi eli 7,5.
Suomessakin on autoliikenteen päästövähennykset laskettu plugarien varaan. Niitä pitäisi 2030 olla liikenteessä 500 000 ja sähkövatkaimia 200 000. Näillä eväin liikenteen päästöt puolittuu. Tai siis näin patteriautoja lobanneet meille lupasivat ja näiden lupausten vuoksi on sähköautoille (=plugareille) annettu avokätiset veronalennukset, kaadettu miljoona toisensa perään latausinfran rakentamiseen ja asetettu kiinteistöille kalliita velvoitteita latausasemien rakentamisesta.
Toistaiseksi liikenteen päästöjä on alennettu vain ja ainoastaan biopolttoaineiden avulla - erityisesti bensan sekaan lisätyllä etanolilla. Tällä tempulla saatiin "väistämätön" autoliikenteen päästöjen kasvu katkaistua jo 2008.
Koska tuo on jo noin vanha juttu, se kannattaa siis unohtaa ja laittaa kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle.... vaikka jokainen täysjärkinen näkee, ettei tämä strategia toimi.- Anonyymi
Tosin tällä hetkellä uusia täyssähköautoja myydään paljon enemmän kuin uusia plugareita, joten tilanne on muuttumassa. Täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä on tuo 34%, plugarien 21%. Ja tänä vuonna myös maahantuoduissa käytetyissä autoissa on enemmän täyssähköautoja kuin plugareita.
Eli sinä puhut kovaa plugareista vaikka jo nyt myydään paljon enemmän täyssähköautoja kuin plugareita. - Anonyymi
"Plugari on virallisesti sähköauto. Näin patteriuskovaiset itse halusivat luokitusten menevän. Olisi muutoin myyntitilastot paljon murheellisempia, koska suurin osa liikenteessä olevista sähköautoista on plugareita."
Tosin tuo aloituksessa mainittu 34% EI sisältänyt plugareita, tuo oli vain täyssähköautojen osuus. - Anonyymi
Plugarista ei saa sähköautoa vaikka kuinka viher-lasein katsoisi.
Polttomottorin takia ne ostetaan. Piste. Lyhyt sähköavustus vain pieni bonus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugarista ei saa sähköautoa vaikka kuinka viher-lasein katsoisi.
Polttomottorin takia ne ostetaan. Piste. Lyhyt sähköavustus vain pieni bonus.Plugari on sähköauto. Virallisen määritelmän mukaan.
Patteriuskovaiset itse lobbasi tällaisen tulkinnan, kun halusivat tilastoihin mahdollisimman komeita lukuja.
Plugari on se tyypillisin sähköauto. Niiden osuus sähköautoista on yli 50 % Suomessa ja koko maailmassa. Erityisen merkillepantavaa on, että niin Suomessa kuin koko maailmassa patterivatkaimien myynnin kasvu tyrehtyi vuosi, pari sitten, mutta plugarit myy (osuus taisi jopa vähän kasvaa)
Jolloin joka käänteessä valehtelevat petterit sai tilaisuuden väittää, ettei sähköautojen myynti ole romahtanut. Niin, ei se romahtanut, kun plugari on sähköauto. Patterivatkaimien myyntilukemat sen sijaan -30 %, mitä voi täydellä syyllä kutsua romahdukseksi.
Lisäksi pitää muistaa, että autojen kokonaismyynti mataa todella matalissa lukemissa. Patteriuskovaisten visioissa autoja pitäisi myydä 120 000 vuodessa ja patterivatkaimien %-osuuden pitäisi kasvaa koko ajan.
Todellisuudessa siis kokonaismyynti miinuksella ja %-osuus miinuksella.... eli vatkaimia myydään puolet vähemmän kuin odotettiin.
Viherlasein tehdyissä laskelmissa Suomen autokannan CO2 päästöt puolitetaan ensisijaisesti plugarien voimin. Tupruttahan plugarit paperilla vain 35 g/km. Todellisuudessa 100 g/km enemmän, mutta uskovaiset eivät ennenkään ole tosiseikoista piitanneet. Siksi ei tarvetta miettiä, oliko fiksu idea laittaa kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugari on sähköauto. Virallisen määritelmän mukaan.
Patteriuskovaiset itse lobbasi tällaisen tulkinnan, kun halusivat tilastoihin mahdollisimman komeita lukuja.
Plugari on se tyypillisin sähköauto. Niiden osuus sähköautoista on yli 50 % Suomessa ja koko maailmassa. Erityisen merkillepantavaa on, että niin Suomessa kuin koko maailmassa patterivatkaimien myynnin kasvu tyrehtyi vuosi, pari sitten, mutta plugarit myy (osuus taisi jopa vähän kasvaa)
Jolloin joka käänteessä valehtelevat petterit sai tilaisuuden väittää, ettei sähköautojen myynti ole romahtanut. Niin, ei se romahtanut, kun plugari on sähköauto. Patterivatkaimien myyntilukemat sen sijaan -30 %, mitä voi täydellä syyllä kutsua romahdukseksi.
Lisäksi pitää muistaa, että autojen kokonaismyynti mataa todella matalissa lukemissa. Patteriuskovaisten visioissa autoja pitäisi myydä 120 000 vuodessa ja patterivatkaimien %-osuuden pitäisi kasvaa koko ajan.
Todellisuudessa siis kokonaismyynti miinuksella ja %-osuus miinuksella.... eli vatkaimia myydään puolet vähemmän kuin odotettiin.
Viherlasein tehdyissä laskelmissa Suomen autokannan CO2 päästöt puolitetaan ensisijaisesti plugarien voimin. Tupruttahan plugarit paperilla vain 35 g/km. Todellisuudessa 100 g/km enemmän, mutta uskovaiset eivät ennenkään ole tosiseikoista piitanneet. Siksi ei tarvetta miettiä, oliko fiksu idea laittaa kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle.Emmekä unohda petterien puheita siitä, miten polttomoottoriautot häviää myynnistä 2025 mennessä ja ne kielletään 2026 tjsp.
Ahhh... viimeisen vuoden on olllut trendinä, että autovalmistajat ottaakin polttomoottoriautoja takaisin tuotantoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugari on sähköauto. Virallisen määritelmän mukaan.
Patteriuskovaiset itse lobbasi tällaisen tulkinnan, kun halusivat tilastoihin mahdollisimman komeita lukuja.
Plugari on se tyypillisin sähköauto. Niiden osuus sähköautoista on yli 50 % Suomessa ja koko maailmassa. Erityisen merkillepantavaa on, että niin Suomessa kuin koko maailmassa patterivatkaimien myynnin kasvu tyrehtyi vuosi, pari sitten, mutta plugarit myy (osuus taisi jopa vähän kasvaa)
Jolloin joka käänteessä valehtelevat petterit sai tilaisuuden väittää, ettei sähköautojen myynti ole romahtanut. Niin, ei se romahtanut, kun plugari on sähköauto. Patterivatkaimien myyntilukemat sen sijaan -30 %, mitä voi täydellä syyllä kutsua romahdukseksi.
Lisäksi pitää muistaa, että autojen kokonaismyynti mataa todella matalissa lukemissa. Patteriuskovaisten visioissa autoja pitäisi myydä 120 000 vuodessa ja patterivatkaimien %-osuuden pitäisi kasvaa koko ajan.
Todellisuudessa siis kokonaismyynti miinuksella ja %-osuus miinuksella.... eli vatkaimia myydään puolet vähemmän kuin odotettiin.
Viherlasein tehdyissä laskelmissa Suomen autokannan CO2 päästöt puolitetaan ensisijaisesti plugarien voimin. Tupruttahan plugarit paperilla vain 35 g/km. Todellisuudessa 100 g/km enemmän, mutta uskovaiset eivät ennenkään ole tosiseikoista piitanneet. Siksi ei tarvetta miettiä, oliko fiksu idea laittaa kaikki pelimerkit yhdelle hevoselle.Plugari ostetaan veronkierron / viherpesun takia. Esim viherpesua harrastavat yritykset ovat saattaneet laittaa työsuhdeautoille CO2 päästörajan, johon pääsee vain plugarilla täyssähköautolla.
Siitähän ei sitten tarvi piitata, että plugarin 35 g/km saattaa todellisuudessa olla 135 g/km.
Vrt. itse ajoin kaasuautolla. Verot piti maksaa 108 g/km nimellispäästöjen perusteella. Polttoaineenkulutuksen perusteella laskin todelliseksi päästöksi n. 40 g/km. Ero tulee siitä, että kaasuauton päästöt lasketaan aina maakaasun mukaan, vaikka tätä ei enää edes Suomessa myydä! Eli polttoaine on aina 0-päästöistä biokaasua.
Ihan väärään suuntaa ohjaa nykyinen verotusmalli, kun plugareissa näkyy myös tekniikan kestävyys olevan varsin kyseenalaista.
Plugarien veronalennuksilla saatiin myös melkoinen kädenojennus liki 100 k€ hintaisilla autoilla ajavilla. Saakin malliston tehokkaimman ja tappiin varustellun auton bensa/dieselkoneisen "karvalakin" hinnalla. Kas kun tällaisissa polttomoottoriautoissa voi veroa muutoin olla kymppitonneja.
Mutta taviksia tämä ei koske. Tavikset osti ja ostaa edelleen noin 30 000 € autoja, joissa on jo lähtökohtaisesti pieni kulutus = veroa vain muutama tonni. Hups, vastaava plugari tai täyssähköauto onkin sitten 50 % kalliimpi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Plugari on virallisesti sähköauto. Näin patteriuskovaiset itse halusivat luokitusten menevän. Olisi muutoin myyntitilastot paljon murheellisempia, koska suurin osa liikenteessä olevista sähköautoista on plugareita."
Tosin tuo aloituksessa mainittu 34% EI sisältänyt plugareita, tuo oli vain täyssähköautojen osuus.Juuei, mutta pettereille oli kova pala kun pari vuotta sitten uhosivat, että 2025/2026 loppuu polttomoottoriautojen myynti kokonaan. Perustelu: 2023 sähköautoja rekisteröitiin reilut 47 tuhatta ja polttomoottoriautoja vain noin 40 tuhatta.
Tosin täyssähköautoja noista oli vain 30 tuhatta, mutta aina tilaisuuden tullen plugarit muuttuu täyssähköautoiksi petterien puheissa....
2024 rekisteröitiin enää 22 tuhatta täyssähköautoa eli myynti -26 %. Muidenkin autojen myynti laski, mutta paljon vähemmän -> sähköautojen %-osuus ensirekisteröinneistä pieneneni.
Petterien uhon mukaan vatkaimien osuuden piti kasvaa vuosi vuodelta, mutta näkyykin jämähtäneen samalle tasolle. Ei pelkästään Suomessa, vaan koko maailmassa.
Nyt näkyy petterit keskittyvän tuontiautoihin. Ei ole selityksiä kuulunut, miksei uudet vatkaimet myy, vaikka ovat petterien mukaan niin erinomaisia.
- Anonyymi
Avaaja ei taida oikein ymmärtää noita taulukoita ja prosentteja.
Katso uudelleen ja harmistu.- Anonyymi
Ei aloituksessa ollut mitään vääriä prosentteja. 34% on täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä nyt ja vuonna 2023 täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 33%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aloituksessa ollut mitään vääriä prosentteja. 34% on täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä nyt ja vuonna 2023 täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 33%.
Bensiiniautoja oli 40% ja dieseliä 4%, ei siis 66%.
Sähköauto kasvattaa joka vuosi osuuttaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensiiniautoja oli 40% ja dieseliä 4%, ei siis 66%.
Sähköauto kasvattaa joka vuosi osuuttaan.Plugareissa on kuitenkin polttomoottori ja se toimii lähes aina bensalla. Täyssähköautot ovat ainoita oikeita sähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensiiniautoja oli 40% ja dieseliä 4%, ei siis 66%.
Sähköauto kasvattaa joka vuosi osuuttaan.Ja bensiiniautoja oli 39% ja dieseleitä 6% vuonna 2023. Eli muutosta ei ole tapahtunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugareissa on kuitenkin polttomoottori ja se toimii lähes aina bensalla. Täyssähköautot ovat ainoita oikeita sähköautoja.
Lähes aina vai?
Tankkaan plugarin 5 kertaa vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes aina vai?
Tankkaan plugarin 5 kertaa vuodessa.EU alueella plugarien keskikulutus on WLTP arvojen mukaan 1,5 ja todellisuudessa 7,5 l/100 km,
Kuten näistä arvoista voi päätellä, valtaosaa plugareista ei ladata ikinä. Pelkkää veronkiertoa, näille "sähköautoille" kun annetaan "vähäpäästöisyyden" vuoksi avokätiset veronalennukset.
Plugareita ei ladata näistä syistä
1) ei mitään järkeä, kun työnantaja maksaa bensat (täysi autoetu Suomessa)
2) sähkö on liian kallista, ei mitään säästöä vaivanpalkaksi (esim. Saksa)
3) ei mahdollisuutta lataamiseen
Suomalaisten enemmistö asuu kerros- ja rivitaoissa, joista valtaosin vielä puuttuu latausmahdollisuus. Kapunkien keskustoissa kadunvarsipysäköinnin varassa oleville sitä ei koskaan tulekaan.
Muualla maailmassa vielä kehnommin. Suomalainen as oy joka mahdollistaa latauspaikkojen rakentamisen on poikkeus. Suurimmassa osassa maailmaa kerrostalon asukkaat omistavat oman asuntonsa -> kaikenlaiset yhteishankinnat käytännössä mahdottomia. Esim. latauspaikkojen rakentaminen pihalle saattaisi vaatia yksimielisen päätöksen.
Myös julkinen latausinfra voi olla hyvin puutteelista.
Suomessa latauspaikkoja on siis maailmamittakaavassa paljon ja plugareita ladataan ahkerasti. Silti niiden keskikulutus on meillä vajaa 6 l/100 km (TM mukaan) eli todellinen CO2 päästö on 100 g/km valmistajien lupauksia korkeampi.
Kulutuslukemista on myös helppo päätellä se todellinen käyttövoima. Kulkeehan uudet autot pelkällä polttomoottorillakin tällaisilla 6-7 l/100 km lukemilla ja pikkuautot vähemmälläkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugareissa on kuitenkin polttomoottori ja se toimii lähes aina bensalla. Täyssähköautot ovat ainoita oikeita sähköautoja.
Monissa tilastoissa myös pluggarit lasketaan ladattaviksi, eli sähköautoiksi.
Joka tapauksessa sähköautojen määrä kasvaa kokoajan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensiiniautoja oli 40% ja dieseliä 4%, ei siis 66%.
Sähköauto kasvattaa joka vuosi osuuttaan.Petterin kalenterissa on jäänyt 2 lehteä kääntämättä. Enää ei ole vuosi 2023. Vatkaimien myynti ROMAHTI 2024 ja mataa nyt samoissa lukemissa. Ei pelkästään Suomessa, vaan koko maailmassa.
Plugarit myy edelleen, joten romahdus ei näytä niin pahalta, kun lasketaan nekin mukaan tilastoihin. Tuli taas kerran tämä huijaus tarpeeseen.
2/3-osaa ensirekisteröidyistä autoista liikkuu ensisijaisesti polttomoottorin voimin. Vaikka petterit pari vuotta sitten uhosi, että polttomoottorit kielletään 2026 tjsp. Todellisuudessa moni valmistaja on ilmoittanut ottavansa polttomoottoreita takaisin tuotantoon. Ja itseään onnittelevat ne valmistajat, jotka eivät ehtineet päivittää autojensa perusrakenteita pelkäksi sähköpotkulaudaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensiiniautoja oli 40% ja dieseliä 4%, ei siis 66%.
Sähköauto kasvattaa joka vuosi osuuttaan.Sähköautoja oli 34%, polttomoottoriautoja siis 66%.
Sähköauton suosio ei käytännössä yhtään kasvanut 2 vuoteen, jämähtivät kolmasosan paikkeille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monissa tilastoissa myös pluggarit lasketaan ladattaviksi, eli sähköautoiksi.
Joka tapauksessa sähköautojen määrä kasvaa kokoajan.Plugari ON sähköauto. Siis ihan virallisen liturgian mukaan. Plugari on TYYPILLINEN sähköauto, niitä on liikenteessa enemmän kuin täyssähköautoja.
Plugarien varaan myös autoliikenteen päästövähennykset on laskettu. Esim. Suomessa pitäisi 2030 olla 500 000 plugaria ja 200 000 täyssähköautoa ja tällä tempulla kuulemma liikenteen päästöt puolittuu.
Kuitenkin Suomessa plugarit kuluttaa todellisuudessa vajaan 6 l/100 km ja EU keskarina päälle 7 l/100 km eli ei niiden todellinen keskikulutus paljoa uusista polttomoottoriautoista poikkea. Ja kun plugareita on yli puolet autokannasta, voimme todeta, että keskimääräinen sähköauto kuluttaa 3 l/100 km bensaa ja tuottaa yli 70 g/km CO2 päästöt.
Patteriautoajen "dieselgate". Viranomaiset taatusti tietävät tämän, mutta ääneen ei asiaa saa mainita. Näihän se päästöjenkin suhteen meni. Kaupunkien ilmanlaatumittauksista nähtiin, että 90-luvulla käyttöön otetut bensakoneiden katalysaattorit puhdistivat ilmaa, mutta nokilekojen päästömääräyksillä ei mitään vaikutusta ts. tekniikka toimi vain paperilla. Mutta Saksan autoteollisuuden etu ajoi EU kansalaisten edun/terveyden edelle ja ongelma painettiin villasella vuosikymmenen ajan. Vasta kun USA:ssa nostettiin asiasta meteli oli pakko reagoida.
Silti Suomessakin munittiin vielä puolentusinaa vuotta ennen kuin alettiin tosissaan puuttua nokilekojen modaamiseen saastepommeiksi (lastutus, EGR tukkiminen, hiukkasloukun poisto), vaikka heti dieselgaten tultua julki luvattiin, että "nokilekoille tulee päästötestit ensi syksynä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugari ON sähköauto. Siis ihan virallisen liturgian mukaan. Plugari on TYYPILLINEN sähköauto, niitä on liikenteessa enemmän kuin täyssähköautoja.
Plugarien varaan myös autoliikenteen päästövähennykset on laskettu. Esim. Suomessa pitäisi 2030 olla 500 000 plugaria ja 200 000 täyssähköautoa ja tällä tempulla kuulemma liikenteen päästöt puolittuu.
Kuitenkin Suomessa plugarit kuluttaa todellisuudessa vajaan 6 l/100 km ja EU keskarina päälle 7 l/100 km eli ei niiden todellinen keskikulutus paljoa uusista polttomoottoriautoista poikkea. Ja kun plugareita on yli puolet autokannasta, voimme todeta, että keskimääräinen sähköauto kuluttaa 3 l/100 km bensaa ja tuottaa yli 70 g/km CO2 päästöt.
Patteriautoajen "dieselgate". Viranomaiset taatusti tietävät tämän, mutta ääneen ei asiaa saa mainita. Näihän se päästöjenkin suhteen meni. Kaupunkien ilmanlaatumittauksista nähtiin, että 90-luvulla käyttöön otetut bensakoneiden katalysaattorit puhdistivat ilmaa, mutta nokilekojen päästömääräyksillä ei mitään vaikutusta ts. tekniikka toimi vain paperilla. Mutta Saksan autoteollisuuden etu ajoi EU kansalaisten edun/terveyden edelle ja ongelma painettiin villasella vuosikymmenen ajan. Vasta kun USA:ssa nostettiin asiasta meteli oli pakko reagoida.
Silti Suomessakin munittiin vielä puolentusinaa vuotta ennen kuin alettiin tosissaan puuttua nokilekojen modaamiseen saastepommeiksi (lastutus, EGR tukkiminen, hiukkasloukun poisto), vaikka heti dieselgaten tultua julki luvattiin, että "nokilekoille tulee päästötestit ensi syksynä"."Plugari on TYYPILLINEN sähköauto, niitä on liikenteessa enemmän kuin täyssähköautoja."
Koska täyssähköautoja myydään paljon enemmän kuin plugareita niin jo ensi vuonna täyssähköautoja on enemmän liikenteessä kuin plugareita.
Tällä hetkellä liikenteessä on 140 000 täyssähköautoa ja 180 000 plugaria. Eli plugareita on vain hieman enemmän liikenteessä ja ero kapenee, koska täyssähköautoja myydään enemmän. Täyssähköautojen osalta tuo 200 000 auton tavoite ylittyy kevyesti.
Oikeastaan sinun tekstisi on jo vanhentunut, koska et ole huomannut, että nyt tyypillisin sähköauto on täyssähköauto eikä plugari. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Plugari on TYYPILLINEN sähköauto, niitä on liikenteessa enemmän kuin täyssähköautoja."
Koska täyssähköautoja myydään paljon enemmän kuin plugareita niin jo ensi vuonna täyssähköautoja on enemmän liikenteessä kuin plugareita.
Tällä hetkellä liikenteessä on 140 000 täyssähköautoa ja 180 000 plugaria. Eli plugareita on vain hieman enemmän liikenteessä ja ero kapenee, koska täyssähköautoja myydään enemmän. Täyssähköautojen osalta tuo 200 000 auton tavoite ylittyy kevyesti.
Oikeastaan sinun tekstisi on jo vanhentunut, koska et ole huomannut, että nyt tyypillisin sähköauto on täyssähköauto eikä plugari.Lisään... Myös ulkomailta tuodut käytetyt sähköautot ovat nykyään pääosin täyssähköautoja. Trendi on siirtynyt täyssähköautoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähes aina vai?
Tankkaan plugarin 5 kertaa vuodessa.Siis polttomoottori toimii lähes aina bensalla. Joka tapauksessa plugarit eivät ole aitoja sähköautoja.
- Anonyymi
Säästä sähköä
- Anonyymi
Polttista on vaikea ostaa kun niitä ei oikein ole tarjolla tai ovat kalliita. SÄhköautot on halvempia samoilla varusteilla.
- Anonyymi
Polttomoottoriauto on kalliimpi, jos tapana on ostella liki 100 000 € autoja.
Viime vuosina uutena rekisteröityjen patterivatkaimien keskihinta on ollut 47-50 tonnia ja polttomoottoriautojen KESKIHINTA 30 000 tonnia.
Pienen / karvalakkimallin polttomoottoriauton saa jo 20 tonnilla. Minkäänlaista sähkövatkainta ei tällä hinnalla saa. Kun paljon kalliimpiakin polttomoottoriautoja tehdään ja myydään, on kaikille laskutaitoisille (muut kuin Patteripetterit) päivänselvää, että näitä alle 30 000 € hintaisiakin autoja pitää myydä PALJON, jotta keskihinnaksi saadaan 30 000 €.
Patterivatkaimien "hinnat alkaen" 30 tonnin pintaan ja silloin AINA kyseessä pieni/karusti varusteltu auto, joka on VAIN kaupunkiajoon, kun akku näissä tyyliin 40 kWh, pikalataustehot vaatimattomat jne eli WLTP <<400 ja tosielämän toimintamatka sitten tyyliin max. 300 km kesällä ja alle 200 km talvella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriauto on kalliimpi, jos tapana on ostella liki 100 000 € autoja.
Viime vuosina uutena rekisteröityjen patterivatkaimien keskihinta on ollut 47-50 tonnia ja polttomoottoriautojen KESKIHINTA 30 000 tonnia.
Pienen / karvalakkimallin polttomoottoriauton saa jo 20 tonnilla. Minkäänlaista sähkövatkainta ei tällä hinnalla saa. Kun paljon kalliimpiakin polttomoottoriautoja tehdään ja myydään, on kaikille laskutaitoisille (muut kuin Patteripetterit) päivänselvää, että näitä alle 30 000 € hintaisiakin autoja pitää myydä PALJON, jotta keskihinnaksi saadaan 30 000 €.
Patterivatkaimien "hinnat alkaen" 30 tonnin pintaan ja silloin AINA kyseessä pieni/karusti varusteltu auto, joka on VAIN kaupunkiajoon, kun akku näissä tyyliin 40 kWh, pikalataustehot vaatimattomat jne eli WLTP <<400 ja tosielämän toimintamatka sitten tyyliin max. 300 km kesällä ja alle 200 km talvella.Entä sitten? Jos jotkut haluavat maksaa noin paljon autosta niin sitten maksavat. Miksi tuo on sinulle tuollainen ongelma? Vai oletko pelkkä typerä kateellinen ruikuttaja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriauto on kalliimpi, jos tapana on ostella liki 100 000 € autoja.
Viime vuosina uutena rekisteröityjen patterivatkaimien keskihinta on ollut 47-50 tonnia ja polttomoottoriautojen KESKIHINTA 30 000 tonnia.
Pienen / karvalakkimallin polttomoottoriauton saa jo 20 tonnilla. Minkäänlaista sähkövatkainta ei tällä hinnalla saa. Kun paljon kalliimpiakin polttomoottoriautoja tehdään ja myydään, on kaikille laskutaitoisille (muut kuin Patteripetterit) päivänselvää, että näitä alle 30 000 € hintaisiakin autoja pitää myydä PALJON, jotta keskihinnaksi saadaan 30 000 €.
Patterivatkaimien "hinnat alkaen" 30 tonnin pintaan ja silloin AINA kyseessä pieni/karusti varusteltu auto, joka on VAIN kaupunkiajoon, kun akku näissä tyyliin 40 kWh, pikalataustehot vaatimattomat jne eli WLTP <<400 ja tosielämän toimintamatka sitten tyyliin max. 300 km kesällä ja alle 200 km talvella.Polttomoottoriautojen hintaa selittää Toyota Yariksen iso osuus, muutenhan edullisemman pään autoja ei määrällisesti myydä kovin paljoa.
Tuollainen Yaris kuitenkin hankitaan kaupunki/taajama-ajoon, aivan kuten se hinnat alkaen -sähköautokin. Ei kukaan järjissään oleva Yarista mihinkään monen sadan kilometrin maantieajoon osta.
- Anonyymi
LADATTAVAT autot ovat olleet tänäkin vuonna yli 50% osuudella per kuukausi. Toisinsanoen ladattavia autoja kansa haluaa ostaa.
https://stat.fi/julkaisu/cm0yxobdo70uc08vz25e9yeuf
"Tammikuun alusta toukokuun loppuun vuonna 2025 Suomessa on ensirekisteröity uutena yhteensä 10 236 sähköhenkilöutoa (BEV), mikä on hyvällä 18 prosentin KASVULLA edellisen vuoden vastaavaan määrään nähden. Kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä vastaavalla ajalla 34 prosenttia on ollut sähköhenkilöautoja, kun osuus edellisenä vuonna oli 27 prosenttia."
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoautojen-rekisterointien-maarat-ovat-nousseet-alkuvuoden-aikana-suomessa-merkittavasti
Ulkomailta tuodaan myös noin 50% ladattavia autoja Suomeen. Joku löytää siitäkin tilaston. - Anonyymi
Maailmalla sähköautojen maailmanlaajuinen myynti lähes kolminkertaistui viimeisen kolmen vuoden aikana. Aiemmin se oli kaksinkertaistunut vuosien 2020 ja 2021 välillä Kiinan rekisteröintien ansiosta. Uusien sähköajoneuvojen rekisteröinnit olivat viime vuonna 17,3 miljoonaa, kun ne vuonna 2021 olivat vain 6,5 miljoonaa. Tämä perustuu Kansainvälisen energiajärjestön (IEA) mainitsemiin sähköautojen myyntimääriin.
Entäs taas kolmen vuoden päästä. Ilmeisesti kuusinkertaistuu.
https://www.statista.com/chart/26845/global-electric-car-sales/- Anonyymi
Sähköautojen myynti.... ja se tyypillisin sähköauto on siis isolla polttomoottorilla ja pienellä akulla varustettu plugari.
Ja patteripetteri tavan mukaan lainaa artikkelia, jossa hehkutetaan sähköautojen myyntilukemia 2020-2024. Olihan siinä kovaa kasvua, kun mm. saatiin vuoden tai jopa puolitoista vuotta komponenttipulan vuoksi tilausjonossa jumittaneet autot toimitettua tilaajille. Mutta uudet TILAUKSET omahti jo kesällä 2024 ja sen myötä rekisteröinnit hiipuivat vuodenvaihteen jälkeen.
Petterien sekopäisten fantasioiden mukaan vatkaimien myynnin pitäisi joka vuosi kaksinkertaistus (eli kasvua 100 %), mutta nyt on siis %-osuus rekisteröinneistä laskenut JA myös autojen kokonaismyynti on laskenut, joten sähkövatkaimien myynti on ROMAHTANUT jo ihan faktana. Vatkaimia siis kilpiin useampi kymmenen tuhatta autoa vähemmän/vuosi, kun petterit vielä hetki sitten lupasi.
Että semmoista kasvua. Negatiivista kasvusvua, mutta etumerkit liika vaikeita pettereille.
- Anonyymi
Joka tapauksessa täyssähköautojen määrä on merkittävä noin 1/3 osuudella käyttövoimista. Vetyautot pyöreästi 0,0% monessa maassa vuosittain.
- Anonyymi
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?Tarkoituksesi on selvästi viljellä väärennettyä pelottelu tietoa kun et mitään tutkimusta väitteellesi et tietenkään linkittänyt että akut ei kestä. Et vain kestä sitä että sähköautot ovat voittaneet kisan. Viimeisimmät kehityksen uutiset ovat että eräs sähköautovalmistaja antaa jopa 1 000 000 (miljoonan) kilometrin takuun ajoakulle, joten kyllä ne 2020-luvulla valmistetut sähköautot kestävät ajoakun osalta yli puoli miljoonaa monella valmistajalla.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
Jopa 7000 sykliä vaikkapa 300km kantaman sähköautolla tekee jo 2 100 000km, joten kyllä ne akut kestää.
"Moni sähköautosta haaveileva ei voi olla miettimättä menopelin akun kestoa, sillä sosiaalinen media ja lehdet ovat väärällään kauhutarinoita tuhansia euroja maksavista akkuremonteista.
Teknologiayritys Geotabin tekemä tuore, yli kymmenentuhatta sähköautoa kattava analyysi osoittaa, että sähköautojen akut kestävät paljon pidempään kuin monet luulevat, Aftonbladet uutisoi.
Geotabin tutkimuksen mukaan nykyaikaisen sähköauton akun kapasiteetti heikkenee vain noin 1,8 prosenttia vuodessa.
– Luku vastaa niitä tietoja, joita meillä jo on. Nykyään moderni akku kestää noin 7 000 täyttä sykliä, Royal Institute of Technologyn professori Rakel Wreland Lindström kertoo lehdelle.
Akun käyttöikä mitataan ja ilmoitetaan tyypillisesti käyttösykleinä eli montako kertaa akku puretaan ja ladataan täydestä tyhjäksi.
Vielä muutama vuosi sitten kennovalmistajien ilmoittama akun tyypillinen sykli-ikä oli noin 1 500–3 000 täyttä sykliä, minkä jälkeen valmistaja lupasi alkuperäisestä kapasiteetista olevan jäljellä vielä 80 prosenttia."
https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoituksesi on selvästi viljellä väärennettyä pelottelu tietoa kun et mitään tutkimusta väitteellesi et tietenkään linkittänyt että akut ei kestä. Et vain kestä sitä että sähköautot ovat voittaneet kisan. Viimeisimmät kehityksen uutiset ovat että eräs sähköautovalmistaja antaa jopa 1 000 000 (miljoonan) kilometrin takuun ajoakulle, joten kyllä ne 2020-luvulla valmistetut sähköautot kestävät ajoakun osalta yli puoli miljoonaa monella valmistajalla.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
Jopa 7000 sykliä vaikkapa 300km kantaman sähköautolla tekee jo 2 100 000km, joten kyllä ne akut kestää.
"Moni sähköautosta haaveileva ei voi olla miettimättä menopelin akun kestoa, sillä sosiaalinen media ja lehdet ovat väärällään kauhutarinoita tuhansia euroja maksavista akkuremonteista.
Teknologiayritys Geotabin tekemä tuore, yli kymmenentuhatta sähköautoa kattava analyysi osoittaa, että sähköautojen akut kestävät paljon pidempään kuin monet luulevat, Aftonbladet uutisoi.
Geotabin tutkimuksen mukaan nykyaikaisen sähköauton akun kapasiteetti heikkenee vain noin 1,8 prosenttia vuodessa.
– Luku vastaa niitä tietoja, joita meillä jo on. Nykyään moderni akku kestää noin 7 000 täyttä sykliä, Royal Institute of Technologyn professori Rakel Wreland Lindström kertoo lehdelle.
Akun käyttöikä mitataan ja ilmoitetaan tyypillisesti käyttösykleinä eli montako kertaa akku puretaan ja ladataan täydestä tyhjäksi.
Vielä muutama vuosi sitten kennovalmistajien ilmoittama akun tyypillinen sykli-ikä oli noin 1 500–3 000 täyttä sykliä, minkä jälkeen valmistaja lupasi alkuperäisestä kapasiteetista olevan jäljellä vielä 80 prosenttia."
https://www.is.fi/autot/art-2000011183058.htmlPatterivatkaimen käyttöikä päättyy, kun tulee peukalonpään kokoinen painuma pohjaan tai helmakoteloon. Esim. jääpaakku aurausvallissa, jonka läpi pakko puskea.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html
Tästä syystä vatkaimien vakuutukset jo 50 % kalliimpia. Tolkuttomat korjauskulut myös pitävät huolen siitä, ettei vatkaimien keskimääräinen käyttöikä tule venymään yli 20 vuotta kuten polttomoottoriautoilla.
Kun vielä tiedetään, että vakaimet tyyliin 50 % / 600 kg painavampia eikä tämä lisämassa ole helposti kierrätettävää terästä, niin niiden valmistuksenaikaiset päästöt paljon suuremmat. Tämä yhdistettynä lyhyempään käyttöikään sekä siihen, että plugarien todelliset päästöt ovat 400-500 % valmistajien lupauksia suuremmat... niin eipä ole sähköistymisellä saatu liikenteen päästöjä pienennettyä. Mutta saatiin sentään autoille reilusti lisää hintaa ja lisää massaa, mikä lisää myös tieverkon kulumista sekä mikromuovi yms. päästöjä renkaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patterivatkaimen käyttöikä päättyy, kun tulee peukalonpään kokoinen painuma pohjaan tai helmakoteloon. Esim. jääpaakku aurausvallissa, jonka läpi pakko puskea.
https://www.hs.fi/talous/art-2000009465046.html
Tästä syystä vatkaimien vakuutukset jo 50 % kalliimpia. Tolkuttomat korjauskulut myös pitävät huolen siitä, ettei vatkaimien keskimääräinen käyttöikä tule venymään yli 20 vuotta kuten polttomoottoriautoilla.
Kun vielä tiedetään, että vakaimet tyyliin 50 % / 600 kg painavampia eikä tämä lisämassa ole helposti kierrätettävää terästä, niin niiden valmistuksenaikaiset päästöt paljon suuremmat. Tämä yhdistettynä lyhyempään käyttöikään sekä siihen, että plugarien todelliset päästöt ovat 400-500 % valmistajien lupauksia suuremmat... niin eipä ole sähköistymisellä saatu liikenteen päästöjä pienennettyä. Mutta saatiin sentään autoille reilusti lisää hintaa ja lisää massaa, mikä lisää myös tieverkon kulumista sekä mikromuovi yms. päästöjä renkaista.Miksi sinä edelleen höpiset plugareista vaikka valtaosa nykyisistä sähköautojen myynneistä on täyssähköautoja? Ja pian liikenteessäkin on enemmän täyssähköautoja kuin plugareita.
- Anonyymi
Eikä ihme, johhtojumppa kun ei vain sytytä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k814081- 1163597
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah833393Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia392819- 1251683
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361536Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141191Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191174Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221144Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421130