juttuja että masentunut voi mennä lenkille niin se menee ohi tms paskaa josta huomaa että ihminen ei ole koskaan ollut masentunut. Masentuminen on sitä kun kaikkialla on mustaa mitään ei pysty ei jaksa pelkotiloja mieli maassa viikkoja kuukausia vuosia kymmeniä vuosia. Itsetuhoisia ajatuksia mikään ei yksinkertaisesti kiinnosta eikä mihinkään pysty lähteä.
Ja kyllä masennusta hoidetaan lääkkeillä ja on myös tapauksia jossa se lääke jää loppuiäksi käyttöön. Se lääkitys pitää radallaan ja ihminen voi palautua normaaliksi ja pystyä elämään normaali elämää elämänsä loppuun. Miksi siis pitäisi haukkua lääkettä tai väittää että ne ovat huijauksia?
Itsellä on kokemusta keskivaikeasta ja vaikeasta masennuksesta ja lääkkeestä joka jätettiin päälle lopulta ikuisesti koska en vaan pystynyt tulemaan toimeen ilman sitä ja olen syönyt useita lääkkeitä jotkut toimii ja jotkut ei toimi. Huono olo tulee monesta aluksi mutta se menee ohi. Pystyn elämään normaali elämää nykyään pienen pillerin takia ja 100% varmasti lääke toimii se ei ole lumelääke eikä huijausta.
Lääkkeet auttaa meitä ihmisiä toki joillekkin joku lääke ei toimi ja joillekkin joku voi olla jopa tappava mutta kun löydetään oikea oikeassa kohtaa niin se toimii ja sitä varten ne on kehitetty.
Täällä kuulee aina välillä
79
629
Vastaukset
- Anonyymi
Täällä kuullut jutut johtuu lähinnä siitä, että sairaudentunnottomat psykoosisairaat juttelee asiosita, joista he eivät tiedä herttasta hevon itteensä.
- Anonyymi
Vai että lähinnä sairaudentunnottomat psykoosisairaat. Aika hassua koska esim itsellä joka kirjoitan paljon täällä ei moista diagnoosia ole ollut edes hoidossa ollessani enää. Se että on dg psykoottinen masennus lyhytaikaisesti samaan aikaan lääkehaittoja kokevana joka häviää kun huonosti sopivat lääkkeet ajaa alas ei tee ihmisestä psykoosisairasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että lähinnä sairaudentunnottomat psykoosisairaat. Aika hassua koska esim itsellä joka kirjoitan paljon täällä ei moista diagnoosia ole ollut edes hoidossa ollessani enää. Se että on dg psykoottinen masennus lyhytaikaisesti samaan aikaan lääkehaittoja kokevana joka häviää kun huonosti sopivat lääkkeet ajaa alas ei tee ihmisestä psykoosisairasta.
Siinä tuskin kirjaimellisesti tarkoitettiin että joku psykoosisairaus olisi "sisäänpääsyvaatimus" mutta aivan liian paljon täällä sekoitetaan psykoosisairaus ja masennus, niin että oikeasti masentunut ei saa siitä keskustelusta mitään hyödyllistä irti.
- Anonyymi
Jos kulkeminen vie masennuksen niin onnellinen olisin paikallaan.
- Anonyymi
Mutta silloin yhteiskunta on kohdallaan. Ja jos yhteiskunta ei ole kohdallaan jatkuvan liikkumisen tarve tulee itsestäni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta silloin yhteiskunta on kohdallaan. Ja jos yhteiskunta ei ole kohdallaan jatkuvan liikkumisen tarve tulee itsestäni.
Ja jos se on tarve on olen itse lääkkeeni ja niin väärässä. Oikeastaan pitäisi olla vain hiljaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllän lööpit pitäisi muuttua. Ollaan onnelinenmaa.
Miten uutisoinnissa näkyy
Kerättyä iloisia asioita ja kerrotaan.
Tulee mieleen itsekin voisin vaikka minäki noin tehdä.
Tää negatiivisyen juttujen kylvämine on rasasta luettavaa. Ihmettelen miten Toimittajat jaksaa vetää tätä.retkeä.
Sota uutiset luulisi jo riittävän.mut kaivetaan kaikki mahdollinen .
Itse voi tietysti vaihtaa kanavaa, lehteä ym.
- Anonyymi
Rehellistä miestä aina ymmärretään. Siitä näkee ettei tuo kamu teeskentele mitenkään.
Lenkille hen ei pysty lenkille, mutta juttu kaverin sinusta saa sopivissa olosuhteissa.
Sijoitut kuitenkin parhaan 100.000 suomalaisen joukkoon kun pystyt kirjoittamaan näillä kansalaisen media emmeillä. tr. - Anonyymi
Ei se liikunta paranna masennusta mutta se vähentää aj lievittää oireita. Mutta jos ei muutenkaa ole tykännyt liikkua ennen masennusta niin sitten se kävelykin voi tuntua turhalta.Liikunta vapauttaa endorfiineja, jotka toimivat luonnollisina mielialan kohottajina. Kävely voi auttaa vähentämään stressiä ja ahdistusta, jotka usein liittyvät masennukseen. Säännöllinen liikunta voi parantaa unen laatua, mikä on tärkeää masennuksen hoidossa. Liikunta voi vahvistaa itsetuntoa ja antaa tunteen hallinnasta, mikä voi olla hyödyllistä masennuksesta toipuessa.Säännöllinen kävely voi auttaa luomaan päivittäisiä rutiineja, jotka ovat tärkeitä masennuksen hoidossa.Kävelylle voi lähteä ystävän tai perheenjäsenen kanssa, mikä vahvistaa ihmissuhteita ja vähentää sosiaalista eristäytymistä.
- Anonyymi
Hyvä että lääkkeet auttaa mutta voi sitä ulkona käppäillä ilman että pitää suorittaa.
- Anonyymi
kävely on ihan vtun tyhmää liikuntaa, ja ne on ihan maailman typerimpiä ihmisiä mitkä käveleen jonkun ympyrän ja tulee samaan paikkaan takaisin mistä lähti eikä edes käynyt missään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kävely on ihan vtun tyhmää liikuntaa, ja ne on ihan maailman typerimpiä ihmisiä mitkä käveleen jonkun ympyrän ja tulee samaan paikkaan takaisin mistä lähti eikä edes käynyt missään!
Itse en kävele ympyrää, Ja sen kävelyn voi yhdistää jos haluaa vaikka kaupassa käydä. Mutta toki saat autolla mennä kauppaan. Ei ole minulta pois. Ja yleensä jos sä lähdet ulos kotoa niin täytyyhän sun palata kotia jos et ole menossa yöpymään muualle. Ymmärrän jos sinulla ei ole kotia. Tai jos käyt kaupungilla asioilla tai kylässä niin toivottavasti palaat kotiin ette ole asunnoton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin. Ajattelen minäkin. Voin toki kävellä kos siihen on syy , esin mennä kylään tai kauppaan. Mutta en ole koskaan ymmörtänyt että miksi kävellään vaan kävelemisen vuoksi .silloin jos joskus tunnen itseni toimettomaksi . Sitten voi todella jonkun ystävän kanssa lähteä kävelylle ilman päämäärää kun halutaan olla yhdessä ja saada raitista ilmaa . Mutta että menisin yksin tekemään muka lenkin. Ei kohentaisi ainakaan minun mieltäni mitenkään.
Liikuntaa saa kodin töissä ihan tarpeeksi siivoamisessa ja pihatöistä
Mutta kävelkööt ne joille se on tärkeää. Ja siten voivat siitä hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen voi valita tasan niin tyhmää liikuntaa kuin haluaa, ja yllättävän moni valitsee jopa lääkkeet liikunnan sijaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samoin. Ajattelen minäkin. Voin toki kävellä kos siihen on syy , esin mennä kylään tai kauppaan. Mutta en ole koskaan ymmörtänyt että miksi kävellään vaan kävelemisen vuoksi .silloin jos joskus tunnen itseni toimettomaksi . Sitten voi todella jonkun ystävän kanssa lähteä kävelylle ilman päämäärää kun halutaan olla yhdessä ja saada raitista ilmaa . Mutta että menisin yksin tekemään muka lenkin. Ei kohentaisi ainakaan minun mieltäni mitenkään.
Liikuntaa saa kodin töissä ihan tarpeeksi siivoamisessa ja pihatöistä
Mutta kävelkööt ne joille se on tärkeää. Ja siten voivat siitä hyvin.Niin kävelenkin. Kotisi on ainakin puhdas kun joka päivä siivoat.Ja kun asuu kerrostalossa niin ne pihatyöt hoitaa huoltoyhtiö.
- Anonyymi
Pyöräillä myös voi jos kävely rasittaa.
- Anonyymi
Mikä aloittajaa masentaa niin paljon ettei puhuminen auta vaan lääkkeet on ainoa keino voida hyvin?
- Anonyymi
Kyllä mä kävelyllä käyn joka äivä mut eipä se masennusta paranna. No toisinaan ehkä vähän pahinta ahdistusta lievittää. Paitsi jos näen esim jonkun onnellisen pariskunnan. Siitä tulee vain entistä pahempi olo itse kun on aina yksin.
Masentunut Mies- Anonyymi
No tee sille asialle jotain jos haluat kumppanin. Sullahan oli se alkoholiriippuvuus niin pitäiskö sun saada ensi oma elämä hallintaan. Sä oletat että joku nainen on ratkaisu sun alkoholiriipuvuudelle.Tsemppiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No tee sille asialle jotain jos haluat kumppanin. Sullahan oli se alkoholiriippuvuus niin pitäiskö sun saada ensi oma elämä hallintaan. Sä oletat että joku nainen on ratkaisu sun alkoholiriipuvuudelle.Tsemppiä
No kyllä varmaan pitäisi vaikka joskus oletinkin virheellisesti että sen kumppanin löytäisi helpommin kun juo alkoholia. Tämä oli ainakin mun kohdalla täysin väärä olettama. Sitten siitä juomisesta tuli jonkinlainen rentoutumiskeino ja tottumus vuosien varrella. Varmaan olen hoitanut tuota sosiaalisten tilanteiden pelkoakin alkoholilla. Loppupeleissähän se vain pahentaa tuotakin ongelmaa. Kyllähän sitä alkaa myös jotenkin häpeämään itseään jos kovin usein juo itsensä humalaan.
Masentunut Mies - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hyvä että sanoit hänelle tsemppiä kuitenki =)
juha - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hyvä että sanoit hänelle tsemppiä kuitenki =)
juhaMiksi tässä maassa on alkoholiriippuvaisia miehiä jos nainen on siihen parannuskeino? Jos kaikilla miehillä olis nainen ja parisuhde niin mitään alkoholiriippuvuutta ei olis ja alkoholismia?
- Anonyymi
Kuinka sinä määrittelet tuon normaalin elämän mitä nyt elät ihmepillerin voimalla?
- Anonyymi
Niin tuohon voi suhtautua toki prsgmaattisesti, se mikä ikinä toimii parantaen oloa ja toimintakykyä käy. Mutta itse lääkkeen tehon puolesta tuon ei toki silti tarvitse puhua.
---Tämän katsauksen tarkoituksena on arvioida lumelääkevaikutusta ahdistuksen ja masennuksen hoidossa. Masennuslääkkeiden oletetaan toimivan korjaamalla kemiallista epätasapainoa, erityisesti serotoniinin tai noradrenaliinin puutetta aivoissa. Julkaistujen ja julkaisemattomien kliinisten tutkimusten tietojen analyysit osoittavat kuitenkin johdonmukaisesti, että suurin osa (ellei kaikki) masennuslääkkeiden hyödyistä masennuksen ja ahdistuksen hoidossa johtuvat plasebovasteesta, eikä lääkkeen ja lumelääkkeen välinen ero paranemisessa ole kliinisesti merkittävä ja voi johtua sekä potilaiden että lääkäreiden sokkouttamisesta. Vaikka tämä johtopäätös on ollut kiivaan kiistan kohteena, tämä artikkeli osoittaa, että kaikkien julkaistujen meta-analyysien tiedot raportoivat samoja tuloksia. Tämä pätee myös äskettäiseen meta-analyysiin, jossa tarkasteltiin kaikkia elintarvike- ja lääkevirastolle (FDA) lääkehyväksyntää varten toimitettuja masennuslääketietoja. Lisäksi, toisin kuin aiemmin julkaistut tulokset, uusi FDA:n analyysi paljastaa, että lumelääkkeen vaste ei ole lisääntynyt ajan myötä. Muut hoidot (esim. psykoterapia ja liikunta) tuottavat samat hyödyt kuin masennuslääkkeet, ja ne tekevät sen ilman vaikuttavien lääkkeiden sivuvaikutuksia ja terveysriskejä. Psykoterapiassa ja lumelääkehoidoissa on myös raportoitu alhaisempaa uusiutumisastetta kuin masennuslääkkeillä.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6584108/ - Anonyymi
lähinnä empatiakyvyttömät ja ilkeet väittää ettei masentunut voi käyvä lenkillä että se silloin kuulemma huijaa jos väittää että käy lenkillä kun on masentunut.
viestin lähettäjä Juha- Anonyymi
lisä'än viestiini tämän; voi olla kyse ihan siitä ettei ole tietoa tarpeeks asioista niin silloin lauotaan epäloogisia kommentteja.
psykologit ja psykiatrit joijen kaa vuoskauvet jutellu, on sanoneet että kyllä masentunut voi käydä lenkillä ettei siinä ole mitään outoa kun kysyin asiasta kun minulle netissä ihmiset sano ettei masentunut voi käyvä lenkillä.
psykiatri ja psykologini vastaukset "kyllä voi käydä masentunut lenkillä mutta paljon muuhun ei ole sitten enää virtaa koska masentuneella ns akkuvirta lopussa että ne päivän aktiiviteetit on niin vähäisiä että riippuu myös masennuksen laadusta että vakavin masennusmuoto on lähinnä pelkkää makoilua ettei käy ees lenkillä mut esim keskivaikeata potevat saattaa käyvvä lenkillä esim ja vähä tiskata astioita"
myös eri neurologiset sairaudet ihmisillä voi passivoida ihmistä ettei toimintaa hirveesti. Esim kannattaa lukea ADHD;sta = googlettakaa!
ADHD voi passivoida ihmistä. ADHD ihminen ei voi olla siis laiska koska se ADHD on sairaus.
viestin lähettäjä juha - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lisä'än viestiini tämän; voi olla kyse ihan siitä ettei ole tietoa tarpeeks asioista niin silloin lauotaan epäloogisia kommentteja.
psykologit ja psykiatrit joijen kaa vuoskauvet jutellu, on sanoneet että kyllä masentunut voi käydä lenkillä ettei siinä ole mitään outoa kun kysyin asiasta kun minulle netissä ihmiset sano ettei masentunut voi käyvä lenkillä.
psykiatri ja psykologini vastaukset "kyllä voi käydä masentunut lenkillä mutta paljon muuhun ei ole sitten enää virtaa koska masentuneella ns akkuvirta lopussa että ne päivän aktiiviteetit on niin vähäisiä että riippuu myös masennuksen laadusta että vakavin masennusmuoto on lähinnä pelkkää makoilua ettei käy ees lenkillä mut esim keskivaikeata potevat saattaa käyvvä lenkillä esim ja vähä tiskata astioita"
myös eri neurologiset sairaudet ihmisillä voi passivoida ihmistä ettei toimintaa hirveesti. Esim kannattaa lukea ADHD;sta = googlettakaa!
ADHD voi passivoida ihmistä. ADHD ihminen ei voi olla siis laiska koska se ADHD on sairaus.
viestin lähettäjä juhaUlkoilu ja liikunta voivat olla hyödyllisiä ADHD-oireiden kanssa kamppaileville lapsille ja aikuisille. Säännöllinen liikunta voi parantaa keskittymiskykyä, vähentää ylivilkkautta ja edistää psyykkistä hyvinvointia. Ulkona liikkuminen tarjoaa myös mahdollisuuden sosiaalisten taitojen harjoitteluun ja itsetunnon kohottamiseen.
ADHD:n hoitoon käytetään lääkitystä, psykoterapiaa ja muita tukitoimia, kuten toimintaterapiaa ja neuropsykiatrista valmennusta. Hoito auttaa parantamaan elämänlaatua ja vähentämään oireiden aiheuttamia haittoja.
No joillakin ei sitten mikään auta oireisiin ,mikä on surullista kieltämättä.
- Anonyymi
huomauttaisin että täytyy päteä hieman siitä että me emme esim voi tietää mitä ihmisten pään sisällä liikkuu että mistä voi tietää vaikka itsemurhaa pohtivia vastaan tulee isolla syötöllä kun liikumme yhteisössä että annan esimerkin kun ihmiset somessa (pääosin täällä suomi24 -sivulla) morkkasi erästä melko tunnettua julkkista(nainen sukupuoleltaan) joka poti mielenterveysongelmia ja hän lopulta riisti itseltänsä hengen niin siinä kävi siten että hänen kuoleman jälkeen kaikki lopettivat hänestä ikävät kommentoinnit koska tajusivat että ihminen voi todella olla sairas.
juha- Anonyymi
Niin ei voi tietää mutta tämä palstan nimimerkki Masentunut mies on sanonut että hänellä on alkoholiriippuvuus ja hän ei tahdo minkään tahon apua siihen eikä masennukseensa. Nyt ei ole kyse jostain tunnetusta henkilöstä vaan siitä että ei halua apua koska ei halua pakkohoitoon jos sä haet apua. Masentunut mies pelkää joutuvansa pakkohoitoon jos hän hakee apua. Nyt on kyse siitä. Toipuminen ja parempi elämänhallinta lähtee susta itsestäsi. Sinun pitää itse haluta muutosta eikä olettaa että seksi naisen kanssa korjaa kaikki ongelmat.
Jos ihmiset morkkaa täällä jotakin niin ei se ole minun syy,jos ei osata käyttäytyä. Minä olen yrittänyt tsempata masentunutta miesta hakemaan apua tai ottamaan yhteyttä auttaviin tahoihin mutta hän ei halua. Joten jatkakoon valitsemallaan tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ei voi tietää mutta tämä palstan nimimerkki Masentunut mies on sanonut että hänellä on alkoholiriippuvuus ja hän ei tahdo minkään tahon apua siihen eikä masennukseensa. Nyt ei ole kyse jostain tunnetusta henkilöstä vaan siitä että ei halua apua koska ei halua pakkohoitoon jos sä haet apua. Masentunut mies pelkää joutuvansa pakkohoitoon jos hän hakee apua. Nyt on kyse siitä. Toipuminen ja parempi elämänhallinta lähtee susta itsestäsi. Sinun pitää itse haluta muutosta eikä olettaa että seksi naisen kanssa korjaa kaikki ongelmat.
Jos ihmiset morkkaa täällä jotakin niin ei se ole minun syy,jos ei osata käyttäytyä. Minä olen yrittänyt tsempata masentunutta miesta hakemaan apua tai ottamaan yhteyttä auttaviin tahoihin mutta hän ei halua. Joten jatkakoon valitsemallaan tavalla.No en mä nyt muistaakseni ihan niinkään ole sanonut että en haluaisi hakea apua henkisiin ongelmiin tai alkoholin käytön vähentämiseen tai lopettamiseen. Voi olla että pelkään etten sitten saa edes unilääkkeitä jos myönnän terveydenhuollossa että mulla on ongelmia alkoholinkäytön kanssa vaikka en nyt ihan rapajuoppo olekkaan. Tuo pelko on täysin perusteltukin kun jos sut katsotaan psykiatrialla alkoholistiksi niin et sä mitään unilääkkeitä todellakaan saa.
Ainoastaan tuota samaa ssri ja neurolepti paskaa yritetään pakottaa syömään. Itse uskon pystyväni vielä lopettamaan juomisen ihan omin avuin. Olenhan pystynyt jo olemaan parhaimmillaan neljäkin kuukautta juomatta pisaraakaan. Olen nyt myös ollut jo kohta 2 kuukautta ottamatta ainuttakaan lääkepilleriä.
Toki olen nyt kesän aikana taas juonut viikonloppuisin. Nuorempana kuitenkin join huomattavasti enemmän että on tää mun touhu jo rauhoittunut paljonkin. Olen huomannut ettei siitä ole isommin iloa juoda paljon kuin vaikka vain 1-2 annosta. Tosin onko siitä pienestäkään määrästä mitään iloa sitten?
Anonyymi kirjoitti:
No en mä nyt muistaakseni ihan niinkään ole sanonut että en haluaisi hakea apua henkisiin ongelmiin tai alkoholin käytön vähentämiseen tai lopettamiseen. Voi olla että pelkään etten sitten saa edes unilääkkeitä jos myönnän terveydenhuollossa että mulla on ongelmia alkoholinkäytön kanssa vaikka en nyt ihan rapajuoppo olekkaan. Tuo pelko on täysin perusteltukin kun jos sut katsotaan psykiatrialla alkoholistiksi niin et sä mitään unilääkkeitä todellakaan saa.
Ainoastaan tuota samaa ssri ja neurolepti paskaa yritetään pakottaa syömään. Itse uskon pystyväni vielä lopettamaan juomisen ihan omin avuin. Olenhan pystynyt jo olemaan parhaimmillaan neljäkin kuukautta juomatta pisaraakaan. Olen nyt myös ollut jo kohta 2 kuukautta ottamatta ainuttakaan lääkepilleriä.
Toki olen nyt kesän aikana taas juonut viikonloppuisin. Nuorempana kuitenkin join huomattavasti enemmän että on tää mun touhu jo rauhoittunut paljonkin. Olen huomannut ettei siitä ole isommin iloa juoda paljon kuin vaikka vain 1-2 annosta. Tosin onko siitä pienestäkään määrästä mitään iloa sitten?
Masentunut MiesAinakin silmittömät raivokohtaukset loppui siihen kun lopetin kaikkien lääkkeiden käytön.
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin silmittömät raivokohtaukset loppui siihen kun lopetin kaikkien lääkkeiden käytön.
Masentunut MiesSitten jos alan käyttää taas lääkkeitä niin alan varmaan uhkailla taas ihmisiä ja joudun hyvin todennäköisesti taas johonkin Poliisikuulusteluun. Olen niin vihaa ja katkeruutta täynnä vuosikymmenien ajalta ettei tosiaan tarvi kuin ottaa jotain väärää ainetta niin saan räjähtäviä raivokohtauksia. Voi liittyä osaltaan aspergeriin tai AdHd-piirteisiin tuo ettei hallitse impulssejaan kun alkaa stressi ja ahdistus kiristää päätä liikaa ja ottaa vielä jotain vääränlaisia lääkkeitä. Joskus myös muut ihmiset ja heidän mielipiteensä ärsyttää mua perkeleesti
Anonyymi kirjoitti:
Sitten jos alan käyttää taas lääkkeitä niin alan varmaan uhkailla taas ihmisiä ja joudun hyvin todennäköisesti taas johonkin Poliisikuulusteluun. Olen niin vihaa ja katkeruutta täynnä vuosikymmenien ajalta ettei tosiaan tarvi kuin ottaa jotain väärää ainetta niin saan räjähtäviä raivokohtauksia. Voi liittyä osaltaan aspergeriin tai AdHd-piirteisiin tuo ettei hallitse impulssejaan kun alkaa stressi ja ahdistus kiristää päätä liikaa ja ottaa vielä jotain vääränlaisia lääkkeitä. Joskus myös muut ihmiset ja heidän mielipiteensä ärsyttää mua perkeleesti
Masentunut MiesJohtuisko tuo stressi, ahdistus ja raivostuminen siitä kun olen asperger ja mut on varmaan koko elämän ajan hyvin paljon ymmärretty väärin muiden ihmisten toimesta? Se raivostuminen on tavallaan joku alkukantainen puolustusreaktio jos koen että mua väheksytään ja poljetaan maahan muiden ihmisten toimesta kuten mulle tehtiin jo ainakin yläaste ajoista lähtien.
Jotenkin en pidä siitäkään millä tavalla jotkut ihmiset puhuu mulle tai laittaa heti välit poikki pysyvästi jos olen rehellisesti oma itseni enkä feikkaa mitään. Tuntuu jotenkin siltä että muilla on oikeus omaan mielipiteeseensä mutta mulla ei ole oikeutta mihinkää. Toki traumaattiset elämäntapahtumat ja jotkut lääkkeet on viime vuosina muuttanut mun käytöstä todella ikävään suuntaan että ei ole sinänsä ihme että jotkut ei halua meikäläisen kanssa olla enää missään tekemisissä. Kun lopetin lääkkeiden käytön niin muutuin taas paljon kiltimmäksi ja herkemmäksi vaikka kyllä se vihan ja katkeruuskin aina välillä meinaa nostaa päätään mutta saan ainakin hillittyä itseni etten ala raivota ja huutaa muille niin että joku soittaa Poliisit.
Anonyymi kirjoitti:
Johtuisko tuo stressi, ahdistus ja raivostuminen siitä kun olen asperger ja mut on varmaan koko elämän ajan hyvin paljon ymmärretty väärin muiden ihmisten toimesta? Se raivostuminen on tavallaan joku alkukantainen puolustusreaktio jos koen että mua väheksytään ja poljetaan maahan muiden ihmisten toimesta kuten mulle tehtiin jo ainakin yläaste ajoista lähtien.
Jotenkin en pidä siitäkään millä tavalla jotkut ihmiset puhuu mulle tai laittaa heti välit poikki pysyvästi jos olen rehellisesti oma itseni enkä feikkaa mitään. Tuntuu jotenkin siltä että muilla on oikeus omaan mielipiteeseensä mutta mulla ei ole oikeutta mihinkää. Toki traumaattiset elämäntapahtumat ja jotkut lääkkeet on viime vuosina muuttanut mun käytöstä todella ikävään suuntaan että ei ole sinänsä ihme että jotkut ei halua meikäläisen kanssa olla enää missään tekemisissä. Kun lopetin lääkkeiden käytön niin muutuin taas paljon kiltimmäksi ja herkemmäksi vaikka kyllä se vihan ja katkeruuskin aina välillä meinaa nostaa päätään mutta saan ainakin hillittyä itseni etten ala raivota ja huutaa muille niin että joku soittaa Poliisit.
Masentunut MiesMutta kyllä se on niin että jo 20 vuotta jatkuneet vakavat mielenterveys ja päihdeongelmat on varmaan kuluttanut mun hermot niin loppuun ettei ole ihme jos saan joskus hallitsemattomia raivareita.
Anonyymi kirjoitti:
No en mä nyt muistaakseni ihan niinkään ole sanonut että en haluaisi hakea apua henkisiin ongelmiin tai alkoholin käytön vähentämiseen tai lopettamiseen. Voi olla että pelkään etten sitten saa edes unilääkkeitä jos myönnän terveydenhuollossa että mulla on ongelmia alkoholinkäytön kanssa vaikka en nyt ihan rapajuoppo olekkaan. Tuo pelko on täysin perusteltukin kun jos sut katsotaan psykiatrialla alkoholistiksi niin et sä mitään unilääkkeitä todellakaan saa.
Masentunut MiesKyllä olet sanonut. Olet sanonut ettet voi ottaa terveydenhuoltoon yhteyttä koska he laittavat sinut pakkohoitoon johon et halua.
Ei ole minun tehtävä etsiä sulle mitä olet kirjoittanut mutta kun et itse muista niin minä etsin sinulle. Tässä voi mennä nyt hiukan aikaa.
Mutta koitan löytää tekstisi palstoilta kun muistisi on mennyt. - Anonyymi
"Olen kysynyt sulta oletko valmis ottaa yhteyttä auttamistahoihin mutta et ole vastannut. Jankkaat vaan ette halua pakkohoitoon vaikka on tahoja jotka ei ole yhteydessä terveydenhuoltoon. Mä olen tästä sulle kertonut mutta ohitit viestin."
No vastataan nyt sitten että kyllä varmaan olisin valmis ottamaan apua vastaan jos löydän sellaisen itselleni sopivan tahon jonka koen sellaiseksi ettei mua painosteta liikaa esim mihinkään pysyvään lääkkeiden käyttöön.
Anonyymi kirjoitti:
"Olen kysynyt sulta oletko valmis ottaa yhteyttä auttamistahoihin mutta et ole vastannut. Jankkaat vaan ette halua pakkohoitoon vaikka on tahoja jotka ei ole yhteydessä terveydenhuoltoon. Mä olen tästä sulle kertonut mutta ohitit viestin."
No vastataan nyt sitten että kyllä varmaan olisin valmis ottamaan apua vastaan jos löydän sellaisen itselleni sopivan tahon jonka koen sellaiseksi ettei mua painosteta liikaa esim mihinkään pysyvään lääkkeiden käyttöön.
Masentunut MiesEsim järjestöt ja liitot eivät määrää lääkkeitä eikä myös netissä toimivat tukipalvelut ja auttamistahot. Monta kertaa se täytyy sinulle sanoa.
- Anonyymi
Liikkeelle lähtö vuoteesta on jokaisen terveen ihmisen halu ja pyrkimys. Kun ollaan jo siinä vaiheessa, ettei enää lenkille halua, on kuitenkin lähdettävä kauppaan ostamaan tarvittavia elintarvikkeita.
Jäin lepäilemään eläkeläismiehenä petiin. Sain hyvän unipätkän, radio taustalla hiljaisena.
Ahdistun nopeasti, ellen ala hengittämään tehokkaasti. Jo 100 hyvää uloshengitystä auttaa. Hain päivän sanomalehdet pikitien varresta ja luin ne.
Ei sielläkään mitään merkillisempää.
Tulee vaan mieleen, että onko enemmänkin näitä vajaan hengitystekniikan omaksuvia ihmisiä keskuudessamme? Halpa, jokaisen ihmisen mukana oleva syntymälahja.
Myrkyllisen tupakansavun vetämisen osasin sentään lopettaa jo parikymmentä vuotta sitten. Aku. - Anonyymi
Läheinen kuoli maksa-kirroosiin vaikka oli hänellä myös kakkostyypin diabetes ja monia muita sairauksia. Sitä nyt viitsi tarkemmin yksilöidä kuka läheinen kuoli. On muutenkin varmasti liian helppo arvata. Tapahan tuokin on tehdä itsemurha kun juo maksansa rusinaksi. Vaikka luulen ettei se edes johtunut loppupeleissä juomisesta mutta tottakai sekin myötävaikutti kuolemaan.
https://www.is.fi/terveys/art-2000011395827.html
Itse olet kertonut että olet alkoholiriippuvainen. Sulla on käynyt hyvä tsäkä kun sun maksa on vielä kunnossa ja labra-arvot normaalit. Meinaatko odottaa siihen asti että verikokeet ilmoittaa että maksa ei ole kunnossa?
Sä valistat ihmisiä laittamalla linkin alkoholin vaaroista ilman että itse tekisit juomiselle mitään. Musta todella ristiriitaista laittaa linkkejä alkoholin vaaroista ja itse jatkat oman elimistön ja kehon tuhoamista. Mutta hienoa että välität muista ,mutta kannattais välittää myös itsestään. - Anonyymi
Ensimmäinen hälytysmerkki silloin pitää alkaa juoda kunnolla lisää niin varmasti kuolee nopeammin.
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäinen hälytysmerkki silloin pitää alkaa juoda kunnolla lisää niin varmasti kuolee nopeammin.
Masentunut MiesTuo oli sitten sarkasmia tai mustaa huumoria mutta kieltämättä myös täysin totta.
Anonyymi kirjoitti:
Masentunut Miesno olis pitänyt tietää ,että kommentoit noin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oli sitten sarkasmia tai mustaa huumoria mutta kieltämättä myös täysin totta.
Masentunut Miesno hyvä että voit nauraa ja heittää läppää vakavasta asiasta. Lentääkö sitten läppä kun teet hidasta kuolemaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
no hyvä että voit nauraa ja heittää läppää vakavasta asiasta. Lentääkö sitten läppä kun teet hidasta kuolemaa
"no hyvä että voit nauraa ja heittää läppää vakavasta asiasta. Lentääkö sitten läppä kun teet hidasta kuolemaa"
No ei tietenkään lennä ja siksi pyrinkin vaikka sitten sillä omalla tahdon voimalla ettei noin kävisi. Tosin voi sitä joutua tekemään hidasta kuolemaa niin monen muunkin sairauden takia eikä siihen usein edes pysty vaikuttamaan mitä sairauksia sitä saa. Maksakirroosiinkiin voi sairastua vaikka ei olisi koskaan juonut alkoholia.
Anonyymi kirjoitti:
Itse olet kertonut että olet alkoholiriippuvainen. Sulla on käynyt hyvä tsäkä kun sun maksa on vielä kunnossa ja labra-arvot normaalit. Meinaatko odottaa siihen asti että verikokeet ilmoittaa että maksa ei ole kunnossa?
Sä valistat ihmisiä laittamalla linkin alkoholin vaaroista ilman että itse tekisit juomiselle mitään. Musta todella ristiriitaista laittaa linkkejä alkoholin vaaroista ja itse jatkat oman elimistön ja kehon tuhoamista. Mutta hienoa että välität muista ,mutta kannattais välittää myös itsestään."Itse olet kertonut että olet alkoholiriippuvainen. Sulla on käynyt hyvä tsäkä kun sun maksa on vielä kunnossa ja labra-arvot normaalit. Meinaatko odottaa siihen asti että verikokeet ilmoittaa että maksa ei ole kunnossa?"
No en aio odottaa sitä vaan alan nyt kesän jälkeen vähentämään ellen sitten kokonaan lopettamaan juomisen. Tosin tätä olen puhunut ainakin ehkä jo viimeiset 5 vuotta. Olen kyllä pystynyt pitämään kuukausienkin raittiita jaksoja mutta olen sitten lopulta aina kyllästynyt ja repsahtanut takaisin vanhoihin tapoihin. Kai tuo repsahtaminen on aika tyypillistä jos on alkoholiongelmia.
"Sä valistat ihmisiä laittamalla linkin alkoholin vaaroista ilman että itse tekisit juomiselle mitään. Musta todella ristiriitaista laittaa linkkejä alkoholin vaaroista ja itse jatkat oman elimistön ja kehon tuhoamista. Mutta hienoa että välität muista ,mutta kannattais välittää myös itsestään."
Laitoin tuon linkin varmaan lähinnä muistukseksi ja eräänlaiseksi motivaatiobuustiksi myös itselleni jos se alkaisi viimeinkin edes pikkuhiljaa motivoida mielellään ihan jopa pysyvämpään elämäntapamuutokseen.
Masentunut Mies
- Anonyymi
Korjaan maksakirroossin ei maksa-kirroosiin ennenkuin joku kielipoliisi ehtii tulla tähänkin soittamaan poskeaa.
Alkoholismi on usein perinnöllistä, onkohan sekin perinnöllistä että heikko maksa?
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholismi on usein perinnöllistä, onkohan sekin perinnöllistä että heikko maksa?
Masentunut MiesNiin voihan sitä aina syyttää geenejä. Ympäristötekijöillä ei ole mitään vaikutusta vaan sillä että vanhemmat ovat ryypänneet ennen kuin olet syntynyt . On sulla ollut rankkaa jo ennen kuin olet edes syntynyt. Jää sä murehtimaan elämääsi. En jaksa enää negatiivisuuttasi. Mitäköhän muita geenejä olet perinyt muuta kuin tuon alkoholismigeenin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Masentunut MiesKenestäkään ei kuitenkaan tule automaattisesti alkoholistia, vaan sairaus puhkeaa altistavassa ympäristössä. Tämä tarkoittaa ympäristöä, missä juomista saa jatkaa ilman vakavampia seurauksia.
Lähipiirin arvot ja asenteet vaikuttavat valintoihin. Jos kaverit ja vanhemmat ovat tissutellet, juomista voi pitää myös opittuna.
Sekin tiedetään, että mitä miellyttävämmältä ensimmäinen kokeilu on tuntunut, sitä todennäköisemmin aineeseen syntyy riippuvuus.
Mutta sovitaan että kyse on geeneistä. Mikään muu ei ole vaikuttanut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenestäkään ei kuitenkaan tule automaattisesti alkoholistia, vaan sairaus puhkeaa altistavassa ympäristössä. Tämä tarkoittaa ympäristöä, missä juomista saa jatkaa ilman vakavampia seurauksia.
Lähipiirin arvot ja asenteet vaikuttavat valintoihin. Jos kaverit ja vanhemmat ovat tissutellet, juomista voi pitää myös opittuna.
Sekin tiedetään, että mitä miellyttävämmältä ensimmäinen kokeilu on tuntunut, sitä todennäköisemmin aineeseen syntyy riippuvuus.
Mutta sovitaan että kyse on geeneistä. Mikään muu ei ole vaikuttanut.No onko tänne kirjoittelu vähentänyt sun alkoholin käyttöä ja oletko kokenut että voit paremmin jos kerta 15 vuotta olet tänne kirjoitellut ja sanot että tänne kirjoittelu auttaa sua eniten. Mitä edistystä on tapahtunut 15 vuodessa? Koska kuulostaa siltä että voit edelleen todella huonosti. Eli miten olet edistytnyt tässä ajassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin voihan sitä aina syyttää geenejä. Ympäristötekijöillä ei ole mitään vaikutusta vaan sillä että vanhemmat ovat ryypänneet ennen kuin olet syntynyt . On sulla ollut rankkaa jo ennen kuin olet edes syntynyt. Jää sä murehtimaan elämääsi. En jaksa enää negatiivisuuttasi. Mitäköhän muita geenejä olet perinyt muuta kuin tuon alkoholismigeenin.
Okei, vittuile siinä vaan jos se sua helpottaa.
Anonyymi kirjoitti:
No onko tänne kirjoittelu vähentänyt sun alkoholin käyttöä ja oletko kokenut että voit paremmin jos kerta 15 vuotta olet tänne kirjoitellut ja sanot että tänne kirjoittelu auttaa sua eniten. Mitä edistystä on tapahtunut 15 vuodessa? Koska kuulostaa siltä että voit edelleen todella huonosti. Eli miten olet edistytnyt tässä ajassa?
Asia selvä, lopetan sitten tänne kirjoittelun ja vaikka tapan itseni jos siitä sulle niin paha mieli tulee että kirjoittelen tänne. Eipä mua mikään ammattiapukaan ole koskaan näinä vuosina auttanut vaikka lähes kaikkea on tullut kokeiltua joten tuskin tässä on jäljellä enää kuin se viimeinen vaihtoehto. Näkemiin sitten vaan!
Anonyymi kirjoitti:
Kenestäkään ei kuitenkaan tule automaattisesti alkoholistia, vaan sairaus puhkeaa altistavassa ympäristössä. Tämä tarkoittaa ympäristöä, missä juomista saa jatkaa ilman vakavampia seurauksia.
Mutta sovitaan että kyse on geeneistä. Mikään muu ei ole vaikuttanut.Joo tottakai myös ympäristötekijät ja varmaankin se kuuluisa sosiaalinen paine on myös vaikuttanut alkoholin käyttöön mutta eipä siitä sen enempää.
Anonyymi kirjoitti:
Niin voihan sitä aina syyttää geenejä. Ympäristötekijöillä ei ole mitään vaikutusta vaan sillä että vanhemmat ovat ryypänneet ennen kuin olet syntynyt . On sulla ollut rankkaa jo ennen kuin olet edes syntynyt. Jää sä murehtimaan elämääsi. En jaksa enää negatiivisuuttasi. Mitäköhän muita geenejä olet perinyt muuta kuin tuon alkoholismigeenin.
Riippuvuussairauksista on itseasiassa tällä vuosituhannella saatu todella paljon uutta tietoa. Kyse ei ole pelkästä mielen heikkoudesta, eikä pelkästään päihteistä, vaan koskee myös seksiä tai pelaamista jne.
Suosittelen tutustumaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuvuussairauksista on itseasiassa tällä vuosituhannella saatu todella paljon uutta tietoa. Kyse ei ole pelkästä mielen heikkoudesta, eikä pelkästään päihteistä, vaan koskee myös seksiä tai pelaamista jne.
Suosittelen tutustumaan.Kyllä ne geenit vaikuttaa muuhunkin kuin riippuvuuksiin . eli perehdy sinä siihen mihin geenit vaikuttaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Masentunut MiesPerinnölliset maksasairaudet:
Harvinaiset maksasairaudet:
Monet harvinaisista maksasairauksista ovat perinnöllisiä, eli ne periytyvät vanhemmilta lapsille. Näitä voivat olla esimerkiksi tietyt aineenvaihduntasairaudet, jotka vaikuttavat maksaan.
Esimerkkejä:
Esimerkkejä perinnöllisistä maksasairauksista ovat mm. tietyt harvinaiset aineenvaihduntasairaudet, jotka voivat vaikuttaa maksaan ja muihin elimiin - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Masentunut MiesPolykystinen maksa on periytyvä tauti.
- Anonyymi
Mutta ehkä tämä tänne kirjoittelu auttaa mua paljon enemmän kuin minkään psykatristen sairaanhoitajien saarnojen kuuntelu siitä kuinka väärällä tavalla elän ja teen ihan kaiken täysin väärin.
Huoh. Jos tänne kirjoittelu aidosti parantaa sun oloa , elämänlaatua ja elämänhallintaa niin hyvä. Sulla on nyt jotain lukemisen ymmärtämisen vaikeuksia. On paljon auttamistahoja jotka eivät ole yhteydessä terveydenhuoltoon eivätkä määrää lääkkeitä. Ohitatko tahallasi viestit jossa mainitaan muut auttamis-ja tukipalvelut. Antaa olla. Pistetään sun sairauksien piikkiin ettet ymmärä lukemaasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoh. Jos tänne kirjoittelu aidosti parantaa sun oloa , elämänlaatua ja elämänhallintaa niin hyvä. Sulla on nyt jotain lukemisen ymmärtämisen vaikeuksia. On paljon auttamistahoja jotka eivät ole yhteydessä terveydenhuoltoon eivätkä määrää lääkkeitä. Ohitatko tahallasi viestit jossa mainitaan muut auttamis-ja tukipalvelut. Antaa olla. Pistetään sun sairauksien piikkiin ettet ymmärä lukemaasi.
Varmaan mulla osa viesteistä menee osittain ohi kun on tuo Add. Mutta yritän kyllä lukea kaikki viestit vaikka joskus se on mulle vaikeaa. Onhan niitä tosiaan joitakin auttavia puhelimia jos niihin nyt sattuu saamaan yhteyden ja erilaisia järjestöjä ja vertaistukiryhmiä. Kirkoltakin varmaan voi jotain apua ongelmiinsa saada.
En nyt ole ihan varma yritätkö jotenkin vittuilla mulle tai sitten käsitän sen niin koska mulla on myös se asperger.
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan mulla osa viesteistä menee osittain ohi kun on tuo Add. Mutta yritän kyllä lukea kaikki viestit vaikka joskus se on mulle vaikeaa. Onhan niitä tosiaan joitakin auttavia puhelimia jos niihin nyt sattuu saamaan yhteyden ja erilaisia järjestöjä ja vertaistukiryhmiä. Kirkoltakin varmaan voi jotain apua ongelmiinsa saada.
En nyt ole ihan varma yritätkö jotenkin vittuilla mulle tai sitten käsitän sen niin koska mulla on myös se asperger.
Masentunut MiesEn vittuile vaan yritän ymmärtää millaista apua haluat ja eikö se apu auta jota erilaiset järjestöt ja liitot tarjoaa . Eikö sinulle kelpaa esim autismiliiton palvelut? tai netissä toimivat tahot? Millaista tukea olet vailla kun ei vertaistuki ei kelpaa eikä chatit joissa voi keskustella henkilöiden kanssa joilla on asperger ?
- Anonyymi
Olet oikeassa. Trendeihin ja näyttelijöihin on helpompi ihastua.
- Anonyymi
"Kyllä olet sanonut. Olet sanonut ettet voi ottaa terveydenhuoltoon yhteyttä koska he laittavat sinut pakkohoitoon johon et halua.
Ei ole minun tehtävä etsiä sulle mitä olet kirjoittanut mutta kun et itse muista niin minä etsin sinulle. Tässä voi mennä nyt hiukan aikaa.
Mutta koitan löytää tekstisi palstoilta kun muistisi on mennyt."
Vähän piti selailla ketjua ylöspäin että löysin tämänkin viestin mut joo kyllähän se muisti palailee pätkittäin muutenkin. Niin ettei tässä nyt varmaan mitään varhaisiän alzheimerin tautia ole ainakaan vielä toivottavasti. Meinaa vaan asiat unohtua ja mennä sekaisin kun on varmaan miljoona asiaa mielenpäällä samaan aikaan. No ei mua nyt varmaan mihinkään pakkohoitoonkaan laitettaisi mut vähän kuitenkin pelkään sitä että niin voisi pahimmillaan käydä. Siis jos menee liiankin rehellisesti näyttämään kuinka tuntee ja mitä mieltä on jostain asiasta. Vaikka rehellinenhän sitä pitäisi olla kun kertoo omista tuntemuksistaan. Miten kukaan voi auttaa toista jos jättää kaiken oleellisen kertomatta?
Olen eri mieltä. Minulla on masennusdiagnoosi ollut, on edelleen papereissa muistuttamassa ja oli nuoruudessa. Käytin vuosia lääkkeitä ja sain niistä harmia ja uskon että lopussa lääkkeet alkoi toimia masentavana asiana. Tuli piste jossa sain huonoja lääkereaktioita, minulle määrättiin lisää ja lopussa päädyin ajamaan lääkkeet alas ja sain diagnoosinkin eräästä haitasta. Siitä lähti lääkkeetön elämä jona aikana a) lakkasin identifioitumasta masennusdiagnoosiin b) aloin opetella selviytymiskeinoja joiden ansiosta palasin takaisin mm työelämään c) otin vastuuta omasta toimintakyvystäni. Lääkkeetön aika avasi silmiä paljon. Ja minulla on ollut vakava-asteisen jopa psykoottisen masennuksen diagnoosi. Tuon diagnoosin sain lääkehaittoja kokevana mutta sitä ei ole ollut vuosiin.
Kaikki tapahtuu asteittain esim toimintakyvyn paraneminen tai elämäntapojen opettelu. En minä heti lenkille lähtenyt. Kärsin autonomisen hermoston oireista pahimpana ajanjaksona minkä takia liikunnassa oli palautumisongelmia ja oli kroonista väsymystä. Unikin oli sekaisin lääkevieroituksessa.
Aloin tehdä sen minkä voin, esim syödä terveellisesti.
Lääkkeettömyysaikana on tapahtunut paljon ikäviä asioita, terveyden puolella ja mm suuria menetyksiä. Olen joskus tippunutkin syvään kuiluun mutta elintapojen avulla olen itseäni sieltä nostanut. Kantava ajatus on aina, aivot muokkautuu joka päivä sen mukaan mitä teemme. Filosofinen ajattelu ja henkisyyskin on auttanut ikävimmissä jaksoissa.
Älä siis yleistä miten "vakavasti masentuneen" pitää toimia.- Anonyymi
Ihminen voi olla ylikuormittunut ja alakulossa ja ei mikään kiinnosta ja silti nousta parempaan toimintakykyyn ja saada elämästä jotain. On aivan bullshittiä että lääkkeet on siinä välttämättömyys. Olen todistanut sen itselleni. Joskus elämä toki heittää merkittäviä haasteita ja heittää pohjalle. Elämässä on niin suuria kärsimyksiä esim terveysongelmien ja menetyksien takia että ei se ihme ole jos masentuu. Sitä elämä on.
Aivot rakentuu joka päivä sen mukaan mitä teet tai olet tekemättä. Meditointi, keskusteleminen, tekeminen, uuden opettelu rakentaa uusia hermoyhteyksiä. Minä en koe että masennuslääkkeissä oli mitään pysyvää mielialaa yllä pitävää asiaa, ne on suurelta osin plaseboa vaikutuksiltaan. Ne turrutti enemmän loppuviimeksi. Ja puhkaisevat dependenceä ja mikä pahinta, kroonisessa käytössä ehkä dysforiaa mikä tulee jatkuvasta lääkkeenkäytösyä. Kävin syvimmissä vesissä kun purin ne kun aivoihin oli keinotekoisesti luotu kemiallinen epätasapaino ja mikä pahinta aivojen lisäsorkkiminen puhkaisi motoriikkaani ongelmia ekstrapyramidaalioireiston muodossa. Uskon anhedonisen olon liittynern harmeihin ja lääkkeisiin. Olo oli pelottavan mitäänsanomaton ensin tunteiden heitellessä vieroituksessa. Pahaa aavistamattomana olin ajanut alas lääkkeen jonka jälkikäteen tutkimusten mukaan vielä pienemmilläkin annoksilla on iso vaikutus vielä reseptoreihin - en siis tiennyt miten olisi ollut turvallista vieroittautua. Mielihyvä lähtee ystävistä, eläimistä, autonomisen hermoston tasaamisesta, auringosta, tekemisestä (yksi lenkki ei mielihyvää tee vaan asteittain parantuva kunto), merkityksellisyydestä, aivot oppii uusia asioita ja huono toimintakyky karisee. Toki on asioita mitkä vpi masentaa mihin ei aina itse voi vaikuttaa.
Joskus elämässä on voinut käydä jotain tosi pahaa, jota pitää surra. Itse en ole voinut hyväksyä PSSD:tä minkä lääkkeet minulle puhkaisi. Olosuhteet ei ole aina optimaalisia.
Uskon että monella masentuneella on todellisuudessa hankala kohdata tunteitaan ja olla sinut elämän kärsimyksen luonteen kanssa. Kun sain yhden piinaavan terveysvaivan mikä vei uneni ja kärsin kuukausia. Kävin pohjalla. Mutta tuli päivä jolloin olin prosessoinut sen kanssa elämistä, oireet helpotti vähän ajan saatossa ja aloin vähän hyväksyä. En edelleenkään ole vielä täysin hyväksynyt vaivaa. Mutta joku päivä väsyin rypemiseen ja halusin elää.
Uskon myös että moni masrntunut ei edes yritä, he luovuttaa. Jos on paha masrnnus ymmärrän että sieltä on hankala nousta mutta siksi se onkin asteittain.
Moni ns kroonisesti masentunut ei vain osaa käsitellä elämän kärsimystä aiheuttavaa luonnetta ja jää liikaa siihen kiinni eikä sitten tee mitään muuta kuin jää rypemiseen vangiksi. Toiminta monesti auttaa saamaan uusia ajatuksia. Ei se riitä tietenkään jos toimintakyky on heikko mutta toimintakykyä voi harjoitella. Yritän harjoitella kiitollisuutta itse elämässä vaikka on ollut hankaluuksia. Olo on edelleen mitäänsanomattomampi PSSD:n kanssa mutta pystyn toimimaan paremmin ja tekemään myös mukavia asioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen voi olla ylikuormittunut ja alakulossa ja ei mikään kiinnosta ja silti nousta parempaan toimintakykyyn ja saada elämästä jotain. On aivan bullshittiä että lääkkeet on siinä välttämättömyys. Olen todistanut sen itselleni. Joskus elämä toki heittää merkittäviä haasteita ja heittää pohjalle. Elämässä on niin suuria kärsimyksiä esim terveysongelmien ja menetyksien takia että ei se ihme ole jos masentuu. Sitä elämä on.
Aivot rakentuu joka päivä sen mukaan mitä teet tai olet tekemättä. Meditointi, keskusteleminen, tekeminen, uuden opettelu rakentaa uusia hermoyhteyksiä. Minä en koe että masennuslääkkeissä oli mitään pysyvää mielialaa yllä pitävää asiaa, ne on suurelta osin plaseboa vaikutuksiltaan. Ne turrutti enemmän loppuviimeksi. Ja puhkaisevat dependenceä ja mikä pahinta, kroonisessa käytössä ehkä dysforiaa mikä tulee jatkuvasta lääkkeenkäytösyä. Kävin syvimmissä vesissä kun purin ne kun aivoihin oli keinotekoisesti luotu kemiallinen epätasapaino ja mikä pahinta aivojen lisäsorkkiminen puhkaisi motoriikkaani ongelmia ekstrapyramidaalioireiston muodossa. Uskon anhedonisen olon liittynern harmeihin ja lääkkeisiin. Olo oli pelottavan mitäänsanomaton ensin tunteiden heitellessä vieroituksessa. Pahaa aavistamattomana olin ajanut alas lääkkeen jonka jälkikäteen tutkimusten mukaan vielä pienemmilläkin annoksilla on iso vaikutus vielä reseptoreihin - en siis tiennyt miten olisi ollut turvallista vieroittautua. Mielihyvä lähtee ystävistä, eläimistä, autonomisen hermoston tasaamisesta, auringosta, tekemisestä (yksi lenkki ei mielihyvää tee vaan asteittain parantuva kunto), merkityksellisyydestä, aivot oppii uusia asioita ja huono toimintakyky karisee. Toki on asioita mitkä vpi masentaa mihin ei aina itse voi vaikuttaa.
Joskus elämässä on voinut käydä jotain tosi pahaa, jota pitää surra. Itse en ole voinut hyväksyä PSSD:tä minkä lääkkeet minulle puhkaisi. Olosuhteet ei ole aina optimaalisia.
Uskon että monella masentuneella on todellisuudessa hankala kohdata tunteitaan ja olla sinut elämän kärsimyksen luonteen kanssa. Kun sain yhden piinaavan terveysvaivan mikä vei uneni ja kärsin kuukausia. Kävin pohjalla. Mutta tuli päivä jolloin olin prosessoinut sen kanssa elämistä, oireet helpotti vähän ajan saatossa ja aloin vähän hyväksyä. En edelleenkään ole vielä täysin hyväksynyt vaivaa. Mutta joku päivä väsyin rypemiseen ja halusin elää.
Uskon myös että moni masrntunut ei edes yritä, he luovuttaa. Jos on paha masrnnus ymmärrän että sieltä on hankala nousta mutta siksi se onkin asteittain.
Moni ns kroonisesti masentunut ei vain osaa käsitellä elämän kärsimystä aiheuttavaa luonnetta ja jää liikaa siihen kiinni eikä sitten tee mitään muuta kuin jää rypemiseen vangiksi. Toiminta monesti auttaa saamaan uusia ajatuksia. Ei se riitä tietenkään jos toimintakyky on heikko mutta toimintakykyä voi harjoitella. Yritän harjoitella kiitollisuutta itse elämässä vaikka on ollut hankaluuksia. Olo on edelleen mitäänsanomattomampi PSSD:n kanssa mutta pystyn toimimaan paremmin ja tekemään myös mukavia asioita.Ei elämä ole ruusuilla tanssimista mutta lääkkeillä elämä ei tosiaankaan ollut ruusuilla tanssimista. Elämä oli pahinta mitä olen elänyt loppuvaiheessa lääkityksiä. Olen kiitollinen että ei tarvi käydä vieroituksia tai sen tason haittoja enää läpi mitä kävin. Kun purin aineita ja aikaa kului tajusin että lääkkeiden hyöty on liioiteltu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei elämä ole ruusuilla tanssimista mutta lääkkeillä elämä ei tosiaankaan ollut ruusuilla tanssimista. Elämä oli pahinta mitä olen elänyt loppuvaiheessa lääkityksiä. Olen kiitollinen että ei tarvi käydä vieroituksia tai sen tason haittoja enää läpi mitä kävin. Kun purin aineita ja aikaa kului tajusin että lääkkeiden hyöty on liioiteltu.
Jos joskus olet ollut pohjalla, piristynyt lääkkeillä se ei silti tarkoita että ne toimii. Se voi tarkoittaa että olet myös itse oppinut selviytymiskeinoja joita olisit voinut oppia myös lääkkeettä. Ongelma lääkkeessä on että se voi irtaannuttaa sinua tunteidesi ymmärtämisestä ja tietyllä tapaa ajaa tietynlaiseen dissosiaation tilaan mikä on tehty lääkkein ja olet medication spellbinding tilassa. Et ehkä näe niitä huonoja puolia mitä lääle on myös tehnyt tunne-elämällesi. Dependencen vuoksi lääke voi tuntua tehokkaammalta mitä se onkaan. Kävin itse pohjalla vieroituksessa tavalla mikä ei ollut minulle tyypillinen. Oli ahdistusta, levottomuutta, mielialat sahasi, olin itkuinen. Syy oli se että olin käyttänyt vuosia ainetta johon kehoni oli fyysisesti mukautunut, purkaessa oli elämäntilanne joka vaati tietysti ja samaan aikaan yritin siis tehdä keskittymistä vaativaa työtä ja käydä tuota vieroitusta läpi. Ajoin lääkettä alas tavalla mikä ei ollut turvallinen, olisi ollut turvallisempiakin keinoja. Uni häiriintyi.
Psykiatriassa tuota yritettiim pitää sairauden syynä ja lääkitä lisää. Todellisuudessa aivoni ja hermosto oli kaaostilassa nopealla vieroituksella noista fyysisesti koukuttavista aineista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos joskus olet ollut pohjalla, piristynyt lääkkeillä se ei silti tarkoita että ne toimii. Se voi tarkoittaa että olet myös itse oppinut selviytymiskeinoja joita olisit voinut oppia myös lääkkeettä. Ongelma lääkkeessä on että se voi irtaannuttaa sinua tunteidesi ymmärtämisestä ja tietyllä tapaa ajaa tietynlaiseen dissosiaation tilaan mikä on tehty lääkkein ja olet medication spellbinding tilassa. Et ehkä näe niitä huonoja puolia mitä lääle on myös tehnyt tunne-elämällesi. Dependencen vuoksi lääke voi tuntua tehokkaammalta mitä se onkaan. Kävin itse pohjalla vieroituksessa tavalla mikä ei ollut minulle tyypillinen. Oli ahdistusta, levottomuutta, mielialat sahasi, olin itkuinen. Syy oli se että olin käyttänyt vuosia ainetta johon kehoni oli fyysisesti mukautunut, purkaessa oli elämäntilanne joka vaati tietysti ja samaan aikaan yritin siis tehdä keskittymistä vaativaa työtä ja käydä tuota vieroitusta läpi. Ajoin lääkettä alas tavalla mikä ei ollut turvallinen, olisi ollut turvallisempiakin keinoja. Uni häiriintyi.
Psykiatriassa tuota yritettiim pitää sairauden syynä ja lääkitä lisää. Todellisuudessa aivoni ja hermosto oli kaaostilassa nopealla vieroituksella noista fyysisesti koukuttavista aineista.Ja ei, en suosittele kenellekään noiden aineidrn alasajoa jos se fyysinen riippuvuus on vuosien aikana muodostunut vahvaksi ja huonoja kokemuksia lääkealasajosta. Mietin joskus itsekin että olisiko pitänyt vaan jatkaa niin en olisi käynyt tuota traumaattista lääkevieroitusjaksoa läpi vaan olisi lääkkeiden ongelmat voineet lisääntyä vuosien mittaan koska kukaan ei lupsa pitkäaikaiskäytössä tasaista hyvää oloa koska nuo on psykoaktiivisia aineita joissa voi olla pitlällä tähtäimellä ongelmia ja toleranssia. Joku lääkäri olisi myös saattanut saada idean jostain typerästä lääkevaihdoksesta joka olisi voinut myös aiheuttaa harmia. Mutta toisaalta en kaipaa enää sitä että jos yksi annos unohtuu tuntuu että aivot kipinöi sähköiskuja. Eli tällä mennään.
Toivon että aloittelevat käyttäjät näkevät enemmän vaihtoehtoja ja ovat informoidumpia kuin minä joka menin silmät sokkona lääkkeille nuorena.suunta on huolestuttava, 1/5 naisista nuorista on lääkkeissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ei, en suosittele kenellekään noiden aineidrn alasajoa jos se fyysinen riippuvuus on vuosien aikana muodostunut vahvaksi ja huonoja kokemuksia lääkealasajosta. Mietin joskus itsekin että olisiko pitänyt vaan jatkaa niin en olisi käynyt tuota traumaattista lääkevieroitusjaksoa läpi vaan olisi lääkkeiden ongelmat voineet lisääntyä vuosien mittaan koska kukaan ei lupsa pitkäaikaiskäytössä tasaista hyvää oloa koska nuo on psykoaktiivisia aineita joissa voi olla pitlällä tähtäimellä ongelmia ja toleranssia. Joku lääkäri olisi myös saattanut saada idean jostain typerästä lääkevaihdoksesta joka olisi voinut myös aiheuttaa harmia. Mutta toisaalta en kaipaa enää sitä että jos yksi annos unohtuu tuntuu että aivot kipinöi sähköiskuja. Eli tällä mennään.
Toivon että aloittelevat käyttäjät näkevät enemmän vaihtoehtoja ja ovat informoidumpia kuin minä joka menin silmät sokkona lääkkeille nuorena.suunta on huolestuttava, 1/5 naisista nuorista on lääkkeissä.Ja on niiin hölmöä väittää ettei muka meillä olisi kokemusta oikeasti esim ahdistuksesta tai masennuksesta ketkä ei käytä lääkkeitä tai uskoo elintapoihin. Tosin itse koin pahimmat ahsistukset lääkehaittojen seurauksena. Sitä ennen en ole kokenut 24/7 paniikkia. Se oli kammottavaa aikaa.
- Anonyymi
Joo olen huomannut että mullakin on ollut jo huomattavasti parempi olo kun lopetin lääkkeiden popsimisen vaikka on täytynyt olla todella kamala olo sitten aiemmin kun kamala se on vieläkin. Toki elintavoissa on vielä viilaamisen varaa mutta en silti kauheasti laskisi sen varaan että pääsen masennuksesta ja ahdistuksesta pysyvästi eroon jos vielä lopetan alkoholin ja kahvin juomisen. En oikeastaan enää edes muista koska mulla on elämässä ollut täysin hyvä olo. Varmaan joskus 14-vuotiaana ja kun olen nyt 36-vuotias niin en edes muista kunnolla minkälaista se on kun ei ahdista tai masenna.
Anonyymi kirjoitti:
Joo olen huomannut että mullakin on ollut jo huomattavasti parempi olo kun lopetin lääkkeiden popsimisen vaikka on täytynyt olla todella kamala olo sitten aiemmin kun kamala se on vieläkin. Toki elintavoissa on vielä viilaamisen varaa mutta en silti kauheasti laskisi sen varaan että pääsen masennuksesta ja ahdistuksesta pysyvästi eroon jos vielä lopetan alkoholin ja kahvin juomisen. En oikeastaan enää edes muista koska mulla on elämässä ollut täysin hyvä olo. Varmaan joskus 14-vuotiaana ja kun olen nyt 36-vuotias niin en edes muista kunnolla minkälaista se on kun ei ahdista tai masenna.
Masentunut MiesSaako kysyä joitko silloin alkoholia kun käytit lääkkeitä? Jos joit niin luuletko että lääkkeet ja alkoholi on hyvä yhdistelmä? ja ihmettelet että olo oli huono jos tollanen yhdistelmä on ollut. En vittuile vaan jos noin on niin eikö sulle ole sanottu ettei lääkkeiden kanssa juoda alkoholia. Mutta pyydän anteeksi jos olet ollut raitis kun lääkkeet on ollut käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni ns kroonisesti masentunut ei vain osaa käsitellä elämän kärsimystä aiheuttavaa luonnetta ja jää liikaa siihen kiinni eikä sitten tee mitään muuta kuin jää rypemiseen vangiksi. Toiminta monesti auttaa saamaan uusia ajatuksia. Ei se riitä tietenkään jos toimintakyky on heikko mutta toimintakykyä voi harjoitella. Yritän harjoitella kiitollisuutta itse elämässä vaikka on ollut hankaluuksia. Olo on edelleen mitäänsanomattomampi PSSD:n kanssa mutta pystyn toimimaan paremmin ja tekemään myös mukavia asioita.Tuossa oli kyllä paljon järkevää asiaa. Noin olen alkanut itsekkin ajatella yhä enemmän, että parasta hoitaa masennusta mahdollisimman luonnonmukaisin menetelmin. Toki pyrkiä vähentämään ellei lopettamaan kokonaan päihteiden käyttö. Lääkkeet voi tehdä ihmisen pitkässä juoksussa vain entistä sairaammaksi ja siitä vasta kierre alkaakin.
Yksi syy miksi en haluaisi enää käyttää mitään lääkkeitä on se että en halua olla mikään zombi joka on kyllä olemassa mutta laahustaa vain sumussa eteenpäin. Parempi sekin varmaan että tuntee edes jotain olipa ne tunteet sitten negatiivisia tai positiivisa kuin että on kuin robotti joka ei tunne mitään.
Eläimistä on kyllä paljon iloa ja ystävistäkin kunhan se on aitoa ystävyyttä eikä sellaista että tavataan vain silloin kun pitää hyötyä toisesta tavalla tai toisella. Kyllä kai se liikuntakin kuitenkin jotain auttaa silloin kun ei ole ihan täysin pohjalla ettei edes jaksa lähteä ulos.
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa oli kyllä paljon järkevää asiaa. Noin olen alkanut itsekkin ajatella yhä enemmän, että parasta hoitaa masennusta mahdollisimman luonnonmukaisin menetelmin. Toki pyrkiä vähentämään ellei lopettamaan kokonaan päihteiden käyttö. Lääkkeet voi tehdä ihmisen pitkässä juoksussa vain entistä sairaammaksi ja siitä vasta kierre alkaakin.
Yksi syy miksi en haluaisi enää käyttää mitään lääkkeitä on se että en halua olla mikään zombi joka on kyllä olemassa mutta laahustaa vain sumussa eteenpäin. Parempi sekin varmaan että tuntee edes jotain olipa ne tunteet sitten negatiivisia tai positiivisa kuin että on kuin robotti joka ei tunne mitään.
Eläimistä on kyllä paljon iloa ja ystävistäkin kunhan se on aitoa ystävyyttä eikä sellaista että tavataan vain silloin kun pitää hyötyä toisesta tavalla tai toisella. Kyllä kai se liikuntakin kuitenkin jotain auttaa silloin kun ei ole ihan täysin pohjalla ettei edes jaksa lähteä ulos.
Masentunut MiesJos sä juot alkoholia niin silloin ei käytetä lääkkeitä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sä juot alkoholia niin silloin ei käytetä lääkkeitä!
Niin ei pitäisi käyttää mut oon mä joskus sekakäyttöäkin harrastanut vaan en harrasta enää.
Anonyymi kirjoitti:
Saako kysyä joitko silloin alkoholia kun käytit lääkkeitä? Jos joit niin luuletko että lääkkeet ja alkoholi on hyvä yhdistelmä? ja ihmettelet että olo oli huono jos tollanen yhdistelmä on ollut. En vittuile vaan jos noin on niin eikö sulle ole sanottu ettei lääkkeiden kanssa juoda alkoholia. Mutta pyydän anteeksi jos olet ollut raitis kun lääkkeet on ollut käytössä.
No hyvin harvoin mä alkoholia ja lääkkeitä olen samaan aikaan ottanut. Silloin harvoin kun on tullut niin tehtyä niin kyllähän siitä hiukan huono omatunto tuli. Kai sen nyt luulisi useimpien ymmärtävän ettei lääkkeet ja alkoholi sovi yhteen. Se vaan oli johonkin aikaan semmoista sekoilua etten oikein välittänyt enää mistään.
Masentunut Mies
- Anonyymi
Se vaan tässä on että kun tämä elämä on täysin mielenkiinnotonta ja sisällötöntä paskaa muutenkin niin se ei kyllä suoranaisesti motivoi mihinkään suurempaan elämäntaparemonttiin. Oikeastaan mikään kiinnosta enää paskankaa vertaa kun vertaa vaikka 10-20 vuoden takaiseen aikaan. Tuskin enää kauaa kiinnostaa ryyppääminenkään, on vielä tässä kuussa pari tapahtumaa missä tuskin viitsii selvinpäin olla. Sitten se oli varmaan siinä meikäläisen osalta juominenkin. Seksi ehkä kiinnostaisi mut ei sitä seksiä saa kun naiset nyt on nykyään tommosia. Sanonko mitä, no en viitsi sanoa.
Voiko nämä ohjeiden antajat nyt millään uskoa sitä ettei masentunut välttämättä kykene telemään järkeviä valintoja. Siis sellaisia valintoja jotka saattaisi edistää masennuksesta paranemista. Masentuneena sitä usein vihaa koko ympäristöään ja ennenkaikkea itseään ja käyttäytyy usein itsetuhoisesti. Senhän se sairaus nimeltä masennus hyvin usein aiheuttaa.
Homeopaattiset lääkkeet on paljon pitkävaikutteisimpia. Kun ottaa viikon joitakin lääkkeitä yhtäaikaa koko masennus voi kadota kuukausiksi jopa vuosiksi. Tosin Suomen homeopaatit on turhan varovaisia ja antavat vain yhden lääkkeen kerralla ja sen vaikutus on hyvin hidas ja yksi lääke ei usein edes paranna koko masennusta vaikka aina sillä on jotain vaikutusta sentään. Itsekin voi katsoa netistä mitä lääkettä tarvitsee kun eri ihmisille sopii erilaiset lääkkeet.
Lisäksi henkisyyteen olisi panostettava, silloin psyykekin kohenee. Yksi helpommista ja hauskimmista kenoista on kiirtanin tanssiminen. Kiirtanin teho perustuu osittain vyöhyketerapiaan, eli ison varpaan kärjellä kosketellaan lattiaa tanssittaessa jolloin se vaikuttaa käpyrauhaseen rauhoittavasti, ahdistus, masennus, negatiivinen ajattelu ja toimettomuus vähenee . Lisäksi mantran laulaminen sinänsä ja sen merkityksen ajattelu vahvistavat henkistä vaikutusta.
Mm, Kiirtania tanssitaan Vallilassa Helsingissä 19 lokakuuta, Sitruunapuun galleriassa, Sammatintie 2, klo 15.00 lähtien, jonne voi tulla kokeilemaan.
Tai sitä voi opiskella myös netistä, https://www.youtube.com/watch?v=5j7cPuwvUrQ
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem322638- 111347
Helvetistä ei ole paluuta
Kun ihminen laskeutuu kuolleiden maailmaan, kauhujen valtakuntaan ja tuonelan ovet sulkeutuu kiinni, se on karu tunne ku3371048- 45952
- 45894
Järjetön Topi-ilta
Lisää tappiota konkurssipesälle. Miten voi olla mahdollidta , että annetaan järjestää tämä. Sorsakoski pyörii haudassaan20859Miksi nainen nukut huonosti
Onko sulla jotakin huolia, vai jotakin miestäkö mietit? Vai tunnemaailmassako velloo? Ajatteletko koskaan minua? Paljo61774- 44750
- 44746
- 46676