TM: "Akkujen kierrätykselle taas hankaluuksia aiheuttavat etenkin akkukemioiden erot. Akut kehittyvät nopeasti ja valmistajat yrittävät vähentää tai päästä kokonaan eroon kalleimmista tai muuten hankalimmista akkumateriaaleista."
Akuille on laitettava korkeat kierrätysmaksut, jotka lisätään uuden auton hintasn.
Sähköautojen akkujen kierrätys on hankalaa ja kallista
123
650
Vastaukset
- Anonyymi
Neitseellinen raaka-aine tulee aina olemaan hinnaltaan vain murto-osa kierrätysmateriaaliin verrattuna.
- Anonyymi
Ei kiinnosta pätkääkään. Ajan sähköautolla kotilatauksella alle kaksi euroa per sata kilsaa.
- Anonyymi
Ja 25000e akun vaihto
- Anonyymi
Ei meidän tuosta tarvitse huolehtia, siellä on meitä viisaammat hoitamassa näitä kierrätys juttuja.
- Anonyymi
Romuakut päätyvät johonkin kehitysmaan rannikolle saastuttamaan luontoa ja sairastuttamaan ihmisiä.
- Anonyymi
Akuissa on niin arvokkaita mineraaleja että ei niitä anneta kehitysmaille. Ahne länsimainen kapitalisti rahastaa itse niistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akuissa on niin arvokkaita mineraaleja että ei niitä anneta kehitysmaille. Ahne länsimainen kapitalisti rahastaa itse niistä.
LFP:ssä ei ole arvokkaita mineraaleja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LFP:ssä ei ole arvokkaita mineraaleja
Litium
- Anonyymi
Esimerkiksi 500 kg painava akku voi sisältää noin 13 kg litiumia, 30 kg nikkeliä, 25 kg mangaania, 15 kg kobolttia, 100 kg kuparia ja 200 kg alumiinia, terästä ja muovia, kertoo Pelastetaan Suomen Luonto ry.
- Anonyymi
Eli luonnonmukaisia aineksia kaikki. Muovikin on öljyä.
- Anonyymi
Mutta ledien kierrätyksestä vasta tuleekin varsinainen ympäristöongelma. Aina kun lamppu hajoaa, niin koko runko menee myös romulaan. Entisissä lampuissa meni vain loisteputket vaihtoon, mutta nyt jätemäärä moninkertaistuu. Kiitos EU:n idioottimaisten päätösten.
- Anonyymi
Tyhmä juntti ei tiedä mistä puhuu. Ei EU ole mitään tuollaista päättänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä juntti ei tiedä mistä puhuu. Ei EU ole mitään tuollaista päättänyt.
EU:n sähkö- ja elektroniikkalaitteiden direktiivi eli WEEE-direktiivi (Waste Electrical and Electronic Equipment) on säädös, jonka tavoitteena on vähentää sähkö- ja elektroniikkalaiteromun määrää ja edistää sen uudelleenkäyttöä, kierrätystä ja muuta hyödyntämistä
Led-lamput Led-valaisimet ovat SER-romua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU:n sähkö- ja elektroniikkalaitteiden direktiivi eli WEEE-direktiivi (Waste Electrical and Electronic Equipment) on säädös, jonka tavoitteena on vähentää sähkö- ja elektroniikkalaiteromun määrää ja edistää sen uudelleenkäyttöä, kierrätystä ja muuta hyödyntämistä
Led-lamput Led-valaisimet ovat SER-romua.Edelleenkään tyhmä juntti ei ymmärrä mistä puhuu. Autonvalmistaja voi tehdä ajovalon niin että siitä voi vaihtaa pelkän led-polttimon.
Olet niin tyhmä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkään tyhmä juntti ei ymmärrä mistä puhuu. Autonvalmistaja voi tehdä ajovalon niin että siitä voi vaihtaa pelkän led-polttimon.
Olet niin tyhmä."Jälkiasennettavat led-polttimot tulevat viiveellä laillisiksi Suomessa – Ruotsissa sellaiset saa asentaa vuosimallin 1968 Kuplavolkkariin jo nyt
Toistaiseksi led-polttimot ovat olleet sallittuja vain hyväksytyissä valaisimissa. Seuraavaksi ledeillä voidaan korvata vanhoja halogeenipolttimoita."
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/6c8aeddb-ecd2-4600-bc02-9ffc1e35d7fe - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkään tyhmä juntti ei ymmärrä mistä puhuu. Autonvalmistaja voi tehdä ajovalon niin että siitä voi vaihtaa pelkän led-polttimon.
Olet niin tyhmä.Voisi ja voisi tehdä mutta kukaan ei tee. Ei nykyauton valaisin ole mikään vanha umpio tai pöytävalaisin. Nykyiset autojen mukutuvat valot ovat matriisivaloja, joissa yksittäisiä ledchippejä säödetään yksilöllisesti halutun valokuvion mukaan. Mites korjaat ja vaihdat niitä ledejäsi? Valaisimen voit purkaa väkivalloin mutta siihen se sitten jääkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jälkiasennettavat led-polttimot tulevat viiveellä laillisiksi Suomessa – Ruotsissa sellaiset saa asentaa vuosimallin 1968 Kuplavolkkariin jo nyt
Toistaiseksi led-polttimot ovat olleet sallittuja vain hyväksytyissä valaisimissa. Seuraavaksi ledeillä voidaan korvata vanhoja halogeenipolttimoita."
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/6c8aeddb-ecd2-4600-bc02-9ffc1e35d7feTraficom sanoo jyrkän ei, eikä ihan helposti muuta kantaansa. Perustelut eivät kestä päivänvsloa mutta se ei Traficomia haittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisi ja voisi tehdä mutta kukaan ei tee. Ei nykyauton valaisin ole mikään vanha umpio tai pöytävalaisin. Nykyiset autojen mukutuvat valot ovat matriisivaloja, joissa yksittäisiä ledchippejä säödetään yksilöllisesti halutun valokuvion mukaan. Mites korjaat ja vaihdat niitä ledejäsi? Valaisimen voit purkaa väkivalloin mutta siihen se sitten jääkin.
Juuri näin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä juntti ei tiedä mistä puhuu. Ei EU ole mitään tuollaista päättänyt.
Von Leyen päättänyt, ei EU.
- Anonyymi
Avaaja on taas kerran väärässä. Vanha akusto on rahanarvoinen kierrätettävä tuote jonka voi myydä kierrätykseen, ainakin tulevaisuudessa.
- Anonyymi
Myyjä on autopurkaamo, ei viimeinen omistaja.
- Anonyymi
Ei aloittaja ole väärässä. Sähköautojen akkujen kierrättäminen on erittäin vaikeaa ja kallista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aloittaja ole väärässä. Sähköautojen akkujen kierrättäminen on erittäin vaikeaa ja kallista.
Akku on kierrätettävä materiaali.
Fossiilin polttaminen tuhoaa koko maapallon ilmaston. Ja se sillä fosiililla ajaminen maksaakin moninkertaisesti verrattuna sähköön.
Aika outoa että joku haluaa samaan aikaan ajaa mahdollisimman kalliisti ja lisäksi tappaa maapallon tulevilta sukupolvilta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akku on kierrätettävä materiaali.
Fossiilin polttaminen tuhoaa koko maapallon ilmaston. Ja se sillä fosiililla ajaminen maksaakin moninkertaisesti verrattuna sähköön.
Aika outoa että joku haluaa samaan aikaan ajaa mahdollisimman kalliisti ja lisäksi tappaa maapallon tulevilta sukupolvilta.Ei ilmasto ole mihinkään tuhoutumassa, tuo on vain ilmastohysteerikkojen liioittelua. Ja vaikka akun voikin kierrättää niin se ei ole helppoa ja jopa akun kierrätys saastuttaa.
Lisäksi suurelle osalle polttiksella ajaminen on halvempaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myyjä on autopurkaamo, ei viimeinen omistaja.
Viimeinen omistaja voi myydä romunsa purkaamolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aloittaja ole väärässä. Sähköautojen akkujen kierrättäminen on erittäin vaikeaa ja kallista.
Toistaiseksi ei ole kauheasti toimijoita kierrättämässä noita akkuja, mutta kohta on ja sitten se ei ole enää kallista.
Ei sinun tarvitse tuosta olla huolissasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toistaiseksi ei ole kauheasti toimijoita kierrättämässä noita akkuja, mutta kohta on ja sitten se ei ole enää kallista.
Ei sinun tarvitse tuosta olla huolissasi.Ei kierrättäminen sen helpommaksi ja halvemmaksi tule vaikka toimijoita olisi kuinka paljon. Tähän mennessä akkujen kierrättäminen on ollut taloudellisesti kannattamatonta ja siksi sitä ei ole tehty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akku on kierrätettävä materiaali.
Fossiilin polttaminen tuhoaa koko maapallon ilmaston. Ja se sillä fosiililla ajaminen maksaakin moninkertaisesti verrattuna sähköön.
Aika outoa että joku haluaa samaan aikaan ajaa mahdollisimman kalliisti ja lisäksi tappaa maapallon tulevilta sukupolvilta.Höpöhöpö puhetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akku on kierrätettävä materiaali.
Fossiilin polttaminen tuhoaa koko maapallon ilmaston. Ja se sillä fosiililla ajaminen maksaakin moninkertaisesti verrattuna sähköön.
Aika outoa että joku haluaa samaan aikaan ajaa mahdollisimman kalliisti ja lisäksi tappaa maapallon tulevilta sukupolvilta.Fossiilit tulille.
- Anonyymi
"Lisäksi suurelle osalle polttiksella ajaminen on halvempaa."
Jos haluaa maksaa jokaisesta ajetusta sadasta kilsasta isostipolttoaineveroja niin anta mennä vaan. Jokainen tekee omat valintansa. Yli kymmenen euroa on niin paljon enemmän kuin alle kaksi.- Anonyymi
Polttoainekulut ovat vain pikkuinen osa autoilun kuluista. Uudella sähköautollakin ajelu maksaa noin 60 euroa per sata kilsaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoainekulut ovat vain pikkuinen osa autoilun kuluista. Uudella sähköautollakin ajelu maksaa noin 60 euroa per sata kilsaa.
Uudella polttiksella ajaminen maksaa paljon enemmän.
Turha vertailla uudella sähköautolla ajamisen kustannuksia vanhalla polttiskatiskalla ajamiseen. Eri maailman juttuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudella polttiksella ajaminen maksaa paljon enemmän.
Turha vertailla uudella sähköautolla ajamisen kustannuksia vanhalla polttiskatiskalla ajamiseen. Eri maailman juttuja.Käytetty sähköauto on voittajan valinta. Halpa ostaa ja halpa ajaa.
Mikä olisi tätä parempaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytetty sähköauto on voittajan valinta. Halpa ostaa ja halpa ajaa.
Mikä olisi tätä parempaa?Kaikki sopivan hintaiset käytetyt sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki sopivan hintaiset käytetyt sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.
Kaikilla niillä ajaa alle kahdella eurolla per sata kilsaa.
Kelpaa mainiosti lunta vaihtoehtona on maksaa samasta matkasta polttiksella yli kympin.
Miksi maksaa tuollaisia summia pelkkiä polttoaineveroja täysin turhaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla niillä ajaa alle kahdella eurolla per sata kilsaa.
Kelpaa mainiosti lunta vaihtoehtona on maksaa samasta matkasta polttiksella yli kympin.
Miksi maksaa tuollaisia summia pelkkiä polttoaineveroja täysin turhaan?Aivokuollut ja harhainen sähköautofanaatikko toistaa tuota typerää valetta 2 euron hinnasta. On olemassa vain yksi kiinnostava luku ja se on kokonaiskustannus ja monessa tapauksessa polttis tulee tässä kohtaa halvemmaksi.
Ja missä on sellainen kohtuuhintainen alle 5 tonnin sähköauto jonka toimintamatka on yli 500 km ja pikalataus kestää alle 10 minuuttia. Nimittäin tuo 5 tonnia on keskituloisen autobudjetti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudella polttiksella ajaminen maksaa paljon enemmän.
Turha vertailla uudella sähköautolla ajamisen kustannuksia vanhalla polttiskatiskalla ajamiseen. Eri maailman juttuja.Vain harhainen ja aivoton eliittipelle puhuu vanhoista autoista katiskoina. Jos joku sanoo autoa vanhaksi katiskaksi niin hänen mielipiteensä on puhdasta paskaa ja ne voi vetää vessasta alas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain harhainen ja aivoton eliittipelle puhuu vanhoista autoista katiskoina. Jos joku sanoo autoa vanhaksi katiskaksi niin hänen mielipiteensä on puhdasta paskaa ja ne voi vetää vessasta alas.
Sähköauto on vihonviimeinen kierrätettävä. On olevinaan pakoputketon mallioppilas mutta loppukiertätys pilaa kaiken. Akuista tulee enemmän saastetta kuin kuorma-autosta koko elämänsä aikana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on vihonviimeinen kierrätettävä. On olevinaan pakoputketon mallioppilas mutta loppukiertätys pilaa kaiken. Akuista tulee enemmän saastetta kuin kuorma-autosta koko elämänsä aikana.
Kauan on pyydetty täydellistä elinkaarilaskentaa sähköautoista mutta sitä vaan ei näytetä. Viimeinen vaihe eli akkujen kierrätys ei vaan tule päivänvaloon. Jätetään vaan luontoon mätänemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uudella polttiksella ajaminen maksaa paljon enemmän.
Turha vertailla uudella sähköautolla ajamisen kustannuksia vanhalla polttiskatiskalla ajamiseen. Eri maailman juttuja.Eikö sähköautot nyt lopu kun Trump lopettaa niiden tukemisen ja laivayhtiöt niiden laivaamisen tulipalo riskin takia? Suomessa taidetaan kulkea vastarintaan vielä, vai mistä johtuu Saksan autokriisi?
- Anonyymi
Autojen jäteöljyjen kierrätys on paljon helpompaa. Ne voi polttaa ja savukaasuista kerätä hiilidioksidi ja tehdä siitä synteettistä bensaa / dieseliä.
- Anonyymi
Akkujen kierrätys on yksinkertaista ja tehokasta. Systeemi on jo valmiina mutta toimitettavaa ei vielä juurikaan ole vielä moneen vuoteen. Sähköautojen akut ovat osoittautuneet hyvin pitkäikäisiksi joten nämä uuden sukupolven sähköautot ovat liikenteessä vielä vuosia ja vuosia ennen toimitusta.
Suomen teillä liikkuvien sähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa joka vuosi tuhansilla kappaleilla. Tämä tulee tulevaisuudessa näkymään luonnollisesti myös autojen kierrätyksessä. Korkeajännitteiset ajovoima-akut vaativat oman käsittelynsä ja Suomen Autokierrätys on tuottajayhteisönä velvollinen järjestämään asian.
Käytöstä poistettuja ja vikaantuneita sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkuja vastaanottavat autojen maahantuojien valtuuttamat merkkihuollot sekä Suomen Autokierrätyksen 285 romuautojen vastaanottopisteet eri puolilla Suomea. Merkkihuollot vastaavat pääasiassa ajoneuvon käyttöiän aikana elinkaarensa päähän tulevien akustojen hoitamisesta, kun taas vastaanottopisteet huolehtivat romuajoneuvojen korkeajänniteakustojen saattamisesta kierrätykseen.- Anonyymi
Akkujen kierrätys on yksinkertaista ja tehokasta. Systeemi on jo valmiina mutta romutettavaa ei vielä juurikaan ole vielä moneen vuoteen. Sähköautojen akut ovat osoittautuneet hyvin pitkäikäisiksi joten nämä uuden sukupolven sähköautot ovat liikenteessä vielä vuosia ja vuosia ennen romutusta.
- Anonyymi
Älä valehtele, todellisuudessa akkujen kierrätys on erittäin monimutkaista ja kallista. Senhän takia tähän asti akkujen kierrätys on ollut taloudellisesti kannattamatonta. Ja turha höpistä, että kierrätettävää ei olisi ollut, koska kannettavissa ja kännyköissä on kemiallisesti samat akut kuin sähköautossa eikä niiden akkuja kannattanut kierrättää.
- Anonyymi
Toki nuo romuttamot ja merkkihuollot ottavat vastaan sähköautoja, mutta eivät ne tule koskaan niiden akkuja kierrättämään. Akut todennäköisesti lastataan laivaan ja kierrätetään Kiinassa tai jossain Afrikassa. Aivan kuten on tehty tähän asti kännyköiden ja läppärien akkujen kohdallakin, ei niitäkään Suomessa kierrätetä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki nuo romuttamot ja merkkihuollot ottavat vastaan sähköautoja, mutta eivät ne tule koskaan niiden akkuja kierrättämään. Akut todennäköisesti lastataan laivaan ja kierrätetään Kiinassa tai jossain Afrikassa. Aivan kuten on tehty tähän asti kännyköiden ja läppärien akkujen kohdallakin, ei niitäkään Suomessa kierrätetä.
Sähköautojen myynti kasvaa, ja ajoneuvojen akkujen valmistus vaatii arvokkaita, rajallisesti saatavilla olevia metalleja. Stena Recycling on investoinut noin 23 miljoonaa euroa (neljännesmiljardi Ruotsin kruunua) uuteen laitokseen, jossa akusta pystytään kierrättämään 95 %. Kierrätyslaitos avautuu Ruotsin Halmstadissa 30. maaliskuuta. Suomessa Stena Recycling avaa akkujen keräys- ja esikäsittelykeskuksen Riihimäelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen myynti kasvaa, ja ajoneuvojen akkujen valmistus vaatii arvokkaita, rajallisesti saatavilla olevia metalleja. Stena Recycling on investoinut noin 23 miljoonaa euroa (neljännesmiljardi Ruotsin kruunua) uuteen laitokseen, jossa akusta pystytään kierrättämään 95 %. Kierrätyslaitos avautuu Ruotsin Halmstadissa 30. maaliskuuta. Suomessa Stena Recycling avaa akkujen keräys- ja esikäsittelykeskuksen Riihimäelle.
Ja silti tuo akkujen käsittely on erittäin kallista ja vaikeaa. Ei kyse ole pelkästä laitoksen hinnasta vaan myös siitä, että laitoksen ylläpito on todella kallista. Nykyaikaisissa akuissa on todella monta erilaista metallia ja ne kaikki pitäisi kyetä erittelemään laitoksessa eikä se todellakaan ole helppoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti tuo akkujen käsittely on erittäin kallista ja vaikeaa. Ei kyse ole pelkästä laitoksen hinnasta vaan myös siitä, että laitoksen ylläpito on todella kallista. Nykyaikaisissa akuissa on todella monta erilaista metallia ja ne kaikki pitäisi kyetä erittelemään laitoksessa eikä se todellakaan ole helppoa.
Aivan sama onko helppoa vai vaikeaa kun se kierrätys tehdään luotettavasti täällä Pohjolassa ja akusta pystytään kierrättämään 95 %.
Laitokset ovat jo olemassa ja toimivat. Nyt kun vielä tulisi enemmän mitä kierrättää. Ovat vaan akunpirulaiset niin pitkä-ikäisiä että tämän varsinaisen sähköautobuumin akut tulevat laitoksille vasta kaukana tulevaisuudessa.
Nyt on vain alkupään Leafien akkuja tarjolla kierrätettäväksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan sama onko helppoa vai vaikeaa kun se kierrätys tehdään luotettavasti täällä Pohjolassa ja akusta pystytään kierrättämään 95 %.
Laitokset ovat jo olemassa ja toimivat. Nyt kun vielä tulisi enemmän mitä kierrättää. Ovat vaan akunpirulaiset niin pitkä-ikäisiä että tämän varsinaisen sähköautobuumin akut tulevat laitoksille vasta kaukana tulevaisuudessa.
Nyt on vain alkupään Leafien akkuja tarjolla kierrätettäväksi.Onhan niitä kierrätettäviä akkuja, mutta ne ovat turhan pieniä, koska ne ovat vanhoissa kännyköissä, läppäreissä ja muussa elektroniikassa. Kemiallisesti ajatellen läppärin ja sähköauton akku ovat samoja. Varsinkin ensimmäiset sähköautot käyttivät täsmälleen samoja akkukennoja kuin läppäreissä.
Tosin eipä sillä, tällä kierrätyksellä ei tule olemaan mitään merkittävää vaikutusta ainakaan seuraavaan 30 vuoteen. Edes 30 vuoden päästä ei akkuja voida tehdä pelkästä kierrätysmateriaalista. Edelleenkin fakta on, että jos sähköistämistä lisätään tällä tahdilla niin kaivoksien määrä pitää moninkertaistaa.
"Ovat vaan akunpirulaiset niin pitkä-ikäisiä että tämän varsinaisen sähköautobuumin akut tulevat laitoksille vasta kaukana tulevaisuudessa."
Tuosta pitkäikäisyydestä ei ole mitään todisteita. Ja minulla pitkäikäisyys tarkoittaa yli 50 vuotta, 20 vuotta on lyhytikäinen tuote. Sähköautojen tulisi kestää käyttöä minimissään 50 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan niitä kierrätettäviä akkuja, mutta ne ovat turhan pieniä, koska ne ovat vanhoissa kännyköissä, läppäreissä ja muussa elektroniikassa. Kemiallisesti ajatellen läppärin ja sähköauton akku ovat samoja. Varsinkin ensimmäiset sähköautot käyttivät täsmälleen samoja akkukennoja kuin läppäreissä.
Tosin eipä sillä, tällä kierrätyksellä ei tule olemaan mitään merkittävää vaikutusta ainakaan seuraavaan 30 vuoteen. Edes 30 vuoden päästä ei akkuja voida tehdä pelkästä kierrätysmateriaalista. Edelleenkin fakta on, että jos sähköistämistä lisätään tällä tahdilla niin kaivoksien määrä pitää moninkertaistaa.
"Ovat vaan akunpirulaiset niin pitkä-ikäisiä että tämän varsinaisen sähköautobuumin akut tulevat laitoksille vasta kaukana tulevaisuudessa."
Tuosta pitkäikäisyydestä ei ole mitään todisteita. Ja minulla pitkäikäisyys tarkoittaa yli 50 vuotta, 20 vuotta on lyhytikäinen tuote. Sähköautojen tulisi kestää käyttöä minimissään 50 vuotta."Ja minulla pitkäikäisyys tarkoittaa yli 50 vuotta, 20 vuotta on lyhytikäinen tuote."
Sinulla on taas tuo änkyrä-roolin yliesittäminen menossa.
Sähköautot ovat pitkäikäisempiä kuin polttikset. Polttisten monimutkainen voimalinja kaikkine päästörajoitushärpäkkeineen porsii paalauskuntoon ennen yksinkertaista sähköautoa. Yli 20-vuotiaat polttikset ovat joitain poikkeustapauksia joita risaperseet pitävät väkisin kasassa ja hitsailevat katsastuskuntoon joka vuosi.
https://www.youtube.com/watch?v=lsKKgIwObjw
Kun katsoo miten akkujen hinta / kWh on kehittynyt niin on helppo päätellä että 15 vuoden päästä 80kWh tarvikeakun vaihto sähköautoon maksaa vähemmän kuin jakohihnan vaihto polttariin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja minulla pitkäikäisyys tarkoittaa yli 50 vuotta, 20 vuotta on lyhytikäinen tuote."
Sinulla on taas tuo änkyrä-roolin yliesittäminen menossa.
Sähköautot ovat pitkäikäisempiä kuin polttikset. Polttisten monimutkainen voimalinja kaikkine päästörajoitushärpäkkeineen porsii paalauskuntoon ennen yksinkertaista sähköautoa. Yli 20-vuotiaat polttikset ovat joitain poikkeustapauksia joita risaperseet pitävät väkisin kasassa ja hitsailevat katsastuskuntoon joka vuosi.
https://www.youtube.com/watch?v=lsKKgIwObjw
Kun katsoo miten akkujen hinta / kWh on kehittynyt niin on helppo päätellä että 15 vuoden päästä 80kWh tarvikeakun vaihto sähköautoon maksaa vähemmän kuin jakohihnan vaihto polttariin.On se tuo akkutouhu niin Vihreää, niin Vihreää. Ei minkäänlaisia ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja minulla pitkäikäisyys tarkoittaa yli 50 vuotta, 20 vuotta on lyhytikäinen tuote."
Sinulla on taas tuo änkyrä-roolin yliesittäminen menossa.
Sähköautot ovat pitkäikäisempiä kuin polttikset. Polttisten monimutkainen voimalinja kaikkine päästörajoitushärpäkkeineen porsii paalauskuntoon ennen yksinkertaista sähköautoa. Yli 20-vuotiaat polttikset ovat joitain poikkeustapauksia joita risaperseet pitävät väkisin kasassa ja hitsailevat katsastuskuntoon joka vuosi.
https://www.youtube.com/watch?v=lsKKgIwObjw
Kun katsoo miten akkujen hinta / kWh on kehittynyt niin on helppo päätellä että 15 vuoden päästä 80kWh tarvikeakun vaihto sähköautoon maksaa vähemmän kuin jakohihnan vaihto polttariin.Kukaan ei ole vielä kyennyt todistamaan, että sähköautot olisivat pitkäikäisempiä.
Ja Suomessa on satoja tuhansia yli 20-vuotiaita polttiksia, eivät ne ole harvinaisuuksia. Ja maaseudulla on aivan yleistä käyttää 40-50 vuotta vanhoja traktoreitakin työkäytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja minulla pitkäikäisyys tarkoittaa yli 50 vuotta, 20 vuotta on lyhytikäinen tuote."
Sinulla on taas tuo änkyrä-roolin yliesittäminen menossa.
Sähköautot ovat pitkäikäisempiä kuin polttikset. Polttisten monimutkainen voimalinja kaikkine päästörajoitushärpäkkeineen porsii paalauskuntoon ennen yksinkertaista sähköautoa. Yli 20-vuotiaat polttikset ovat joitain poikkeustapauksia joita risaperseet pitävät väkisin kasassa ja hitsailevat katsastuskuntoon joka vuosi.
https://www.youtube.com/watch?v=lsKKgIwObjw
Kun katsoo miten akkujen hinta / kWh on kehittynyt niin on helppo päätellä että 15 vuoden päästä 80kWh tarvikeakun vaihto sähköautoon maksaa vähemmän kuin jakohihnan vaihto polttariin."Kun katsoo miten akkujen hinta / kWh on kehittynyt niin on helppo päätellä että 15 vuoden päästä 80kWh tarvikeakun vaihto sähköautoon maksaa vähemmän kuin jakohihnan vaihto polttariin."
Kyse ei ole pelkästä akun hinnasta vaan sähköautojen akkujen korjaaminen ja vaihtaminen on erittäin vaikeaa. Varsinkin uusimpien Teslojen akkuja ei voi korjata ollenkaan. Nimittäin kovasti mainostettu "integroitu akku" tarkoittaa, että kukaan ei voi akkua korjata eikä sitä pysty myöskään helposti vaihtamaan.
Alle kymppitonnilla ei tulla koskaan vaihtamaan akkua sähköautoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se tuo akkutouhu niin Vihreää, niin Vihreää. Ei minkäänlaisia ongelmia.
Nyt olet typerä. Ei tietenkään sähköautoilu ole ongelmavapaata. Ei mikään autoilu ole.
Se juttu on että sähköauto on vähemmän ongelmallinen kuin polttikset jotka kulkevat fossiilisella polttoaineella joka on uusiutumaton luonnonvara ja jonka polttamisesta tulee aina päästöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja minulla pitkäikäisyys tarkoittaa yli 50 vuotta, 20 vuotta on lyhytikäinen tuote."
Sinulla on taas tuo änkyrä-roolin yliesittäminen menossa.
Sähköautot ovat pitkäikäisempiä kuin polttikset. Polttisten monimutkainen voimalinja kaikkine päästörajoitushärpäkkeineen porsii paalauskuntoon ennen yksinkertaista sähköautoa. Yli 20-vuotiaat polttikset ovat joitain poikkeustapauksia joita risaperseet pitävät väkisin kasassa ja hitsailevat katsastuskuntoon joka vuosi.
https://www.youtube.com/watch?v=lsKKgIwObjw
Kun katsoo miten akkujen hinta / kWh on kehittynyt niin on helppo päätellä että 15 vuoden päästä 80kWh tarvikeakun vaihto sähköautoon maksaa vähemmän kuin jakohihnan vaihto polttariin.Akkujen hinta tulee tulevaisuudessa nousemaan rajusti kun akkumineraaleista tulee pulaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akkujen hinta tulee tulevaisuudessa nousemaan rajusti kun akkumineraaleista tulee pulaa.
Suola akku on tuloillaan ja suolaa kuule riittää.
- Anonyymi
Kierrätys on kallista jos sen tekee pörssiyhtiö.
- Anonyymi
Kallista kenelle? Jos kierrätys olisi valtion vastuulla niin veronmaksajat maksaisivat kulut. Pörssiyhtiön kuluja ei makseta veronmaksajan pussista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallista kenelle? Jos kierrätys olisi valtion vastuulla niin veronmaksajat maksaisivat kulut. Pörssiyhtiön kuluja ei makseta veronmaksajan pussista.
Pörssiyhtiöt haluavat tehdä voittoa ja mieluiten mahdollisimman paljon. On pelkkä myytti, että yksityiset olisivat halvempia. Jos pörssiyhtiö pystyy vaikka tekemään tuotteen eurolla ja myymään sadalla eurolla niin pörssiyhtiö tekee niin. Pörssiyhtiötä kiinnostaa ainoastaan voiton tekeminen ja tuotteista kiskotaan mahdollisimman suuri ylihinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pörssiyhtiöt haluavat tehdä voittoa ja mieluiten mahdollisimman paljon. On pelkkä myytti, että yksityiset olisivat halvempia. Jos pörssiyhtiö pystyy vaikka tekemään tuotteen eurolla ja myymään sadalla eurolla niin pörssiyhtiö tekee niin. Pörssiyhtiötä kiinnostaa ainoastaan voiton tekeminen ja tuotteista kiskotaan mahdollisimman suuri ylihinta.
No keneltä tässä casessa se ylihinta revitään? Ei ainakaan veronmaksajalta koska tuo kierrätyspörssiyhtiö ei saa euroakaan tuloistaan veronmaksajilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No keneltä tässä casessa se ylihinta revitään? Ei ainakaan veronmaksajalta koska tuo kierrätyspörssiyhtiö ei saa euroakaan tuloistaan veronmaksajilta.
Se peritään sähköauton ostavilta. Jos akun kierrättävälle pörssiyhtiölle maksaa akun materiaalien kierrättäminen vaikka tonnin niin tuo pörssiyhtiö myy materiaalit kahdella tonnilla akun tekevälle yhtiölle. Ja tietenkin akkuvalmistajankin pitää tehdä voittoa, joten ei sekään omakustannushintaan valmista akkua. Loppujen lopulta kierrätyksen maksaa kuluttaja.
Pörssiyhtiöt eivät koskaan piittaa mistään muusta kuin voitosta. Onhan niitä monia yrityksiä jotka tekevät tuotteen alle satasella ja myy sen yli tonnilla. Ei iPhonenkaan valmistus satasta enempää maksa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se peritään sähköauton ostavilta. Jos akun kierrättävälle pörssiyhtiölle maksaa akun materiaalien kierrättäminen vaikka tonnin niin tuo pörssiyhtiö myy materiaalit kahdella tonnilla akun tekevälle yhtiölle. Ja tietenkin akkuvalmistajankin pitää tehdä voittoa, joten ei sekään omakustannushintaan valmista akkua. Loppujen lopulta kierrätyksen maksaa kuluttaja.
Pörssiyhtiöt eivät koskaan piittaa mistään muusta kuin voitosta. Onhan niitä monia yrityksiä jotka tekevät tuotteen alle satasella ja myy sen yli tonnilla. Ei iPhonenkaan valmistus satasta enempää maksa.Voin sanoa, että mitä enemmän kierrätystä hoitaa pörssiyhtiöt niin sitä kalliimmiksi sähköautot tulevat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallista kenelle? Jos kierrätys olisi valtion vastuulla niin veronmaksajat maksaisivat kulut. Pörssiyhtiön kuluja ei makseta veronmaksajan pussista.
Luuletko, etteivät tule saamaan tukia.
- Anonyymi
Sähköauton romuttaminen tapahtuu käytännössä viemällä auto viralliseen romutukseen, jolloin myös ajovoima-akku kierrätetään auton mukana. Sähköauton ajovoima-akkuja ei kerätä yleisillä vaarallisen jätteen vastaanottopisteillä, vaan niiden kierrätyksestä vastaa Suomen Autokierrätys Oy ja heidän valitsemansa operaattorit, joihin voi tarjota myös sähkömopojen akkuja.
Sähköauton romutusprosessi:
1. Romutukseen vienti:
Vie sähköauto viralliseen romutukseen, joka on yleensä Suomen Autokierrätyksen verkostoon kuuluva romuttamo.
2. Akun kierrätys:
Sähköauton ajovoima-akku on osa auton romutusta ja kierrätetään yhdessä auton kanssa.
3. Akun käsittely:
Ajovoima-akun kierrätyksestä vastaavat Suomen Autokierrätyksen valitsemat operaattorit, jotka huolehtivat akun purkamisesta ja materiaalien talteenotosta.- Anonyymi
Onko tuo vihreää siirty.mää?
- Anonyymi
Akun kierrätys on silti erittäin vaikeaa ja kallista. Lisäksi kierrätyskin saastuttaa, joten pikemminkin autoja pitäisi käyttää nykyistäkin kauemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun kierrätys on silti erittäin vaikeaa ja kallista. Lisäksi kierrätyskin saastuttaa, joten pikemminkin autoja pitäisi käyttää nykyistäkin kauemmin.
"pikemminkin autoja pitäisi käyttää nykyistäkin kauemmin."
Mitä hyvää maailmalle ja jälkipolville olisi siitä että niillä vanhoilla foosssiilipolttimilla poltettaisiin mahdollisimman pitkään uusiutumattomia luonnonvaroja ja tuhottaisiin lapsiemme tulevaisuus? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"pikemminkin autoja pitäisi käyttää nykyistäkin kauemmin."
Mitä hyvää maailmalle ja jälkipolville olisi siitä että niillä vanhoilla foosssiilipolttimilla poltettaisiin mahdollisimman pitkään uusiutumattomia luonnonvaroja ja tuhottaisiin lapsiemme tulevaisuus?Polttomoottoriautoissa voi käyttää muitakin kuin fossiilisia. Vaihtoehtoina on etanoli, biokaasu, synteettiset polttoaineet ja biopolttoaineet. Eikä lapsien tulevaisuus ole minkäänlaisessa vaarassa, tuo on ilmastohysteerikkojen suoltamaa sontaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriautoissa voi käyttää muitakin kuin fossiilisia. Vaihtoehtoina on etanoli, biokaasu, synteettiset polttoaineet ja biopolttoaineet. Eikä lapsien tulevaisuus ole minkäänlaisessa vaarassa, tuo on ilmastohysteerikkojen suoltamaa sontaa.
Ja edelleenkin ekologisinta on käyttää autoja mahdollisimman pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tuo vihreää siirty.mää?
Kaikki tyhmät jutut on vihreää siirtymää.
- Anonyymi
Entäpä sitten, ei sinun tarvitse akkujen kierrättämisestä huolehtia.
Kohta siinä on oma teollisuuden ala ja siitä tulee kannattavaa ja hyödyllistä bisnestä kunhan niitä akkuja saadaan kierrätykseen aikanaan. - Anonyymi
"Vaihtoehtoina on etanoli, biokaasu, synteettiset polttoaineet ja biopolttoaineet. "
Oletko ajanut kilometriäkään yhdestäkään noista? Pelkkää teoreettista pakanjauhamista.- Anonyymi
Etanolia, biokaasua ja biodieseliä on jo nyt myynnissä, ei se ole mitään teoreettista paskanjauhantaa. Ainoastaan synteettisiä vielä puuttuu.
- Anonyymi
"Ja edelleenkin ekologisinta on käyttää autoja mahdollisimman pitkään."
Ei todellakaan ole jos se auto on fossiilipoltin- Anonyymi
Auton ajaminen mahdollisimman pitkään on ekologisinta vaikka auto olisi polttis.
- Anonyymi
Ja vaikka ei välittäisi ympäristöstä pätkääkään niin polttiksien korkea verotus tekee niistä erittäin kalliita ajaa.
Herää kysymys miksi joku haluaa linnotttautua polttisbunkkeriin joka on tuhoon tuomittu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton ajaminen mahdollisimman pitkään on ekologisinta vaikka auto olisi polttis.
Et ymmärrä asiaa lainkaan. Se vanha polttis syytää saasteita ilmaan joka kilometri. Ja se paalataan joka tapauksessa jossain vaiheessa. Mitä nopeammin se paalataan niin sitä vähemmän se syytää saasteita maailmaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ymmärrä asiaa lainkaan. Se vanha polttis syytää saasteita ilmaan joka kilometri. Ja se paalataan joka tapauksessa jossain vaiheessa. Mitä nopeammin se paalataan niin sitä vähemmän se syytää saasteita maailmaan.
Kuka takaa, ettei sähköautoja paalata paljon nuorempina, kun korit on suojaamattomia.
- Anonyymi
Vatkaimien ympäristöystävällisyys on kusetusta. Niillä ei missään päin maailmaa ole autoliikenteen päästöjä pienennetty sähköllä.
Täyssähkövatkaimissa on 600 kg enemmän massaa kuin vastaavissa polttomoottoriautoissa eikä se massa ole helposti kierrätettävää terästä, vaan kuparia, harvinaisia maametalleja yms. Valmistuksenaikaiset päästöt siis suuremmat per auto.
Lisämassa myös lisää hiukkaspäästöjä (mm. mikromuovit) renkaista ja tienpinnan kulumisesta. On näkynyt jopa arvioita, että >2000 kg massaiset akkulavetit tuottavat enemmän hiukkasia kuin kevyemmät polttomoottoriautot, koska pakokaasut puhdistetaan nykyään niin tehokkaasti, että renkaista onkin tullut tärkein hiukkaslähde.
Vatkamet on myös suunniteltu lyhytikäisiksi (=vaikeita ja KALLIITA korjata, joten pienenkin vaurion seurauksena vatkain ennemmin romutetaan kuin korjataan), joten niitä pitää uusia tiuhempaan tahtiin kuin reilun 20 vuotta kestäviä polttomoottoriautoja. Suomessa nimittäin keskimääräinen romutusikä on yli 20 vuotta.
Suurin osa sähköautoista on plugaraita, jotka paperilla kuluttaa 1,5 l/100 bensaa ja todellisuudessa 400 % enemmän (EU alueen keskikulutus 7,5 l/100 km)... eli CO2 päästö paperilla tyyliin 35 g/km ja todellisuudessa 180 g/km.
Plugarien akkua puretaan ja ladataan tiuhemmilla sykleillä, joten se voi olla hiipunut jo 150 tkm kohdalla. Polttomoottorille pätkäkäyttö (toistuvat käynnistykset alilämpöisenä) paljon rasittavampaa kuin jatkuva käynti, joten pklugarin polttomoottorikin voi olla kaputt 150 tkm kohdalla! Eli auton käyttöikä puolet lyhyempi kuin perinteisellä tekniikalla.
Ja ne päästöt tosiaan 4-5x lupauksiin nähden. Ero moderniin polttomoottoriautoon on mitätön. Sähköistymisen tarjoama parempi hyötysuhde sulaa pari sataa kg suuremman massan liikutteluun.
Suomessa on onnistuneesti vähennetty liikenteen päästöjä... mutta temppu tehtiin jo 2008 korvaamalla osa bensasta etanolilla + biokaasut ja biodieselit päälle. Polttoaineen vaihto kun vaikuttaa koko autokantaan. Jolloin pienikin muutos autokohtaisissa päästöissä näkyy. Heti, eikä vasta tyhjissä lupauksissa, kuten vatkaimien kanssa.
- Anonyymi
"Heti, eikä vasta tyhjissä lupauksissa, kuten vatkaimien kanssa."
Sähköauto kulkee heti ensimmäisestä kilometristä lähtien fossiilivapaasti. Uusiutuvasta energiasta terävällä sähköllä- Anonyymi
Ja vaikka ei välittäisi ympäristöstä pätkääkään niin polttiksien korkea verotus tekee niistä erittäin kalliita ajaa.
Herää kysymys miksi joku haluaa linnoittautua polttisbunkkeriin joka on tuhoon tuomittu jo pelkkien kalliiden polttoaineverojen vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vaikka ei välittäisi ympäristöstä pätkääkään niin polttiksien korkea verotus tekee niistä erittäin kalliita ajaa.
Herää kysymys miksi joku haluaa linnoittautua polttisbunkkeriin joka on tuhoon tuomittu jo pelkkien kalliiden polttoaineverojen vuoksi.Ei polttisten ajaminen ole mitenkään erityisen kallista. Varsinkin kun polttoainekulut ovat vain pikkuinen osa autoilun kuluja. Esimerkiksi uusi sähköauto vastaa monilla yli 20 vuoden bensakuluja. Joillain jopa 30 vuoden.
- Anonyymi
"Esimerkiksi uusi sähköauto vastaa monilla yli 20 vuoden bensakuluja. Joillain jopa 30 vuoden."
Ei niitä uusia bensa-autojskaan ole koskaan ilmaiseksi saanut. Ne maksavat myös maltaita ja sen päälle tuee vielä isot huoltokustannukset ja bensalaskut
Oletko tietoinen siitä että sähköautoja voi ostaa myös käytettynä? On aika voittajafiilis kun osti käytetyn sähköauton ja ajaa sillä alle kahdella eurolla per sata kilsaa.- Anonyymi
Ei saa ilmaiseksi, mutta tuo osoittaa miten mitätön summa polttoainekulut ovat autoilun kokonaiskuluista. Eli aivottomat sähköautofanaatikot rääkyvät joistain mitättömistä summista kun samaan aikaan haaskaavat valtavat määrät ylihintaiseen peltileluun.
"Oletko tietoinen siitä että sähköautoja voi ostaa myös käytettynä? On aika voittajafiilis kun osti käytetyn sähköauton ja ajaa sillä alle kahdella eurolla per sata kilsaa."
Kaikki kohtuuhintaiset sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja ja kelpaa lähinnä kierrätykseen. Budjettihan on 5 tonnia sisältäen latauspaikan ja sillä pitäisi sähköauto jonka toimintamatka on 500 km ja pikalatausaika alle 10 minuuttia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei saa ilmaiseksi, mutta tuo osoittaa miten mitätön summa polttoainekulut ovat autoilun kokonaiskuluista. Eli aivottomat sähköautofanaatikot rääkyvät joistain mitättömistä summista kun samaan aikaan haaskaavat valtavat määrät ylihintaiseen peltileluun.
"Oletko tietoinen siitä että sähköautoja voi ostaa myös käytettynä? On aika voittajafiilis kun osti käytetyn sähköauton ja ajaa sillä alle kahdella eurolla per sata kilsaa."
Kaikki kohtuuhintaiset sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja ja kelpaa lähinnä kierrätykseen. Budjettihan on 5 tonnia sisältäen latauspaikan ja sillä pitäisi sähköauto jonka toimintamatka on 500 km ja pikalatausaika alle 10 minuuttia.Ja täytyy olla typerä harhainen eliittipelle, jos kuvittelee että keskituloiset käyttäisivät montaa kymppitonnia sähköautosta. Jo 20 tonnia on sellainen järkyttävä ylihinta sähköautosta. Siis ihan mistä tahansa sähköautosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei saa ilmaiseksi, mutta tuo osoittaa miten mitätön summa polttoainekulut ovat autoilun kokonaiskuluista. Eli aivottomat sähköautofanaatikot rääkyvät joistain mitättömistä summista kun samaan aikaan haaskaavat valtavat määrät ylihintaiseen peltileluun.
"Oletko tietoinen siitä että sähköautoja voi ostaa myös käytettynä? On aika voittajafiilis kun osti käytetyn sähköauton ja ajaa sillä alle kahdella eurolla per sata kilsaa."
Kaikki kohtuuhintaiset sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja ja kelpaa lähinnä kierrätykseen. Budjettihan on 5 tonnia sisältäen latauspaikan ja sillä pitäisi sähköauto jonka toimintamatka on 500 km ja pikalatausaika alle 10 minuuttia."Budjettihan on 5 tonnia "
Vain risaperseillä. Tavallisen suomalaiset perheen budjetti on paljon suurempi. Täysin riippumatta siitä ostaako poltiksen vai sähköauton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Budjettihan on 5 tonnia "
Vain risaperseillä. Tavallisen suomalaiset perheen budjetti on paljon suurempi. Täysin riippumatta siitä ostaako poltiksen vai sähköauton."Käytetyn, autokaupasta ostetun auton keskihinta on tällä hetkellä 22 000 euroa. Uusien autojen keskihinta oli viime vuonna noin 48 000 euroa"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uusien-autojen-keskihinta-rajahti-yksi-oleellinen-seikka-on-vaikuttanut/8991202 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Käytetyn, autokaupasta ostetun auton keskihinta on tällä hetkellä 22 000 euroa. Uusien autojen keskihinta oli viime vuonna noin 48 000 euroa"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/uusien-autojen-keskihinta-rajahti-yksi-oleellinen-seikka-on-vaikuttanut/8991202Ja siksi uusien autojen markkina on käytännössä kuollut. Keskituloiset eivät uusia autoja osta ollenkaan. Miksi pitäisi käyttää lähes 50 tonnia tuollaiseen ylihintaiseen peniksenjatkeeseen?
Ja silti keskituloisten perheiden auton arvo on yleensä noin 5 tonnia. Vain aivottomat laskukyvyttömät idiootit käyttävät yli 20 tonnia käytettyyn autoon. Oli kyseessä sitten polttis tai sähköauto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja siksi uusien autojen markkina on käytännössä kuollut. Keskituloiset eivät uusia autoja osta ollenkaan. Miksi pitäisi käyttää lähes 50 tonnia tuollaiseen ylihintaiseen peniksenjatkeeseen?
Ja silti keskituloisten perheiden auton arvo on yleensä noin 5 tonnia. Vain aivottomat laskukyvyttömät idiootit käyttävät yli 20 tonnia käytettyyn autoon. Oli kyseessä sitten polttis tai sähköauto.Ja muutenkin tuon artikkelin haastateltavat oli autokauppiaita eli valehtelun ja huijaamisen ammattilaisia. Heillä on myös taipumus esittää täysin vääriä tilastoja ja nuo tilastot ovat usein huijausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja muutenkin tuon artikkelin haastateltavat oli autokauppiaita eli valehtelun ja huijaamisen ammattilaisia. Heillä on myös taipumus esittää täysin vääriä tilastoja ja nuo tilastot ovat usein huijausta.
Lisäksi puolet autoista myydään yksityisesti ja tällä puolella autojen keskimääräinen myyntihinta on 6000 euroa. Halvempia autoja harvemmin ostetaan autoliikkeistä ja usein on järkevämpää myydä auto itse kuin myydä auto autoliikkeelle.
Eli miksi ostaa auto autoliikkeestä kun niiden autot ovat ylihintaisia ja autokauppiaat ovat valehtelijoita? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi puolet autoista myydään yksityisesti ja tällä puolella autojen keskimääräinen myyntihinta on 6000 euroa. Halvempia autoja harvemmin ostetaan autoliikkeistä ja usein on järkevämpää myydä auto itse kuin myydä auto autoliikkeelle.
Eli miksi ostaa auto autoliikkeestä kun niiden autot ovat ylihintaisia ja autokauppiaat ovat valehtelijoita?Ja tässä vielä linkki
https://yle.fi/a/74-20171420
Eli tuossa on teksti
"Yksityisillä markkinoilla käytettyjen autojen keskihinta liikkuu 6 000 euron tienoilla."
Halpaa autoa etsivät ei edes mene autoliikkeisiin. Siksihän puolet autoista ostetaan suoraan yksityisiltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tässä vielä linkki
https://yle.fi/a/74-20171420
Eli tuossa on teksti
"Yksityisillä markkinoilla käytettyjen autojen keskihinta liikkuu 6 000 euron tienoilla."
Halpaa autoa etsivät ei edes mene autoliikkeisiin. Siksihän puolet autoista ostetaan suoraan yksityisiltä.""Yksityisillä markkinoilla käytettyjen autojen keskihinta liikkuu 6 000 euron tienoilla.""
Varmaan joo. Sama kun sanoisi että kirpparilta saa television kolmella kympillä. Se vaan että kuka ostaa telkkarin kirpparilta ja yksityisten välinen autokauppa on kirppariin verrattavaa toimintaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""Yksityisillä markkinoilla käytettyjen autojen keskihinta liikkuu 6 000 euron tienoilla.""
Varmaan joo. Sama kun sanoisi että kirpparilta saa television kolmella kympillä. Se vaan että kuka ostaa telkkarin kirpparilta ja yksityisten välinen autokauppa on kirppariin verrattavaa toimintaa.Toisaalta puolet käytetyistä autoista ostetaan yksityisiltä. Ja jos autoliikkeet pitävät tuollaisia hintoja niin pian paljon yli puolet. Miksi ostaa autokauppiailta eli huijareilta ylihintaisia autoja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""Yksityisillä markkinoilla käytettyjen autojen keskihinta liikkuu 6 000 euron tienoilla.""
Varmaan joo. Sama kun sanoisi että kirpparilta saa television kolmella kympillä. Se vaan että kuka ostaa telkkarin kirpparilta ja yksityisten välinen autokauppa on kirppariin verrattavaa toimintaa.Kirpparimyyjiä nuo autoliikkeetkin ovat silloin kun ne myyvät käytettyjä autoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirpparimyyjiä nuo autoliikkeetkin ovat silloin kun ne myyvät käytettyjä autoja.
Lisään... Tosin nuo autoliikkeet ovat kirpparimyyjiä, jotka myyvät paskaa ylihintaan.
- Anonyymi
Vedä nyt henkeä välillä ettet saa sydänkohtausta tuon tunneryöpyn seurauksena. Näin tämä Suomi elää tänä päivänä. Rikas maa jossa kahden työssäkäyvän perheellä on helposti varaa ostaa jotain muukin auto kuin joku vanha katiska.
- Anonyymi
Suomi ei ole rikas maa ja Suomen talous on täysin kuralla ja työttömyys lisääntyy huimaa vauhtia. Olisi typerää nykyisessä tilanteessa haaskata useita kymppitonneja autoon. Pikemminkin rahan kulutusta pitäisi vähentää.
Kannattaa muistaa, että keskituloisilla on yleensä noin 5 tonnia säästöjä yhteensä ja nekin ovat lähes aina tilillä. Yli puolella suomalaisista ei ole euroakaan sijoituksissa.
- Anonyymi
"Suomi ei ole rikas maa ja Suomen talous on täysin kuralla ja työttömyys lisääntyy huimaa vauhtia. Olisi typerää nykyisessä tilanteessa haaskata useita kymppitonneja autoon. Pikemminkin rahan kulutusta pitäisi vähentää."
Suomi on kaikilla mittareilla maailman rikkaimpien maiden joukossa. Sitä on täysin turha yrittää kiertää mitenkään. Miksi edes yrität syöttää tuollaista paskaa maassa missä meillä on toimiva demokratia, ilmainen koulutus, terveydenhulto, hyvä sosiaaliturva, vahvat ammattiliitot, erittäin alhainen korruptio ja toimiva eläkejärjestelmä?
Sanopa missä maassa asiat ovat paremmin yksittäisen kansalaisen kannalta.
Kyllä täällä on hyvä paikka ajaa vähän muullakin kuin jollakin vanhalla katiskalla.- Anonyymi
Suomi ei ole millään mittarilla enää maailman rikkaimpien maiden joukossa. Suomalaiset ovat pikemminkin tippumassa EU:ssakin pohjasakkaan. Suomen työttömyys on todella korkealla tasolla ja nykyatahdilla suomalaisia kuolee joukoittain nälkään kun sosiaaliturvaakin leikataan. Ja väite hyvästä sosiaaliturvasta on typerää valetta, Suomen heikosta sosiaaliturvasta on tullut jo EU:lta huomautuksia.
Ja työttömyys tulee vielä nousemaan paljon ja 90-luvun lama tulee olemaan siihen nähden kevyttä kamaa.
"toimiva eläkejärjestelmä?"
Suomen eläkejärjestelmä on tuhoutumassa enkä luottaisi siihen pätkänkään vertaa. Nuorten kannattaa varautua siihen, että Suomessa ei ole eläkejärjestelmää kun he eläköityvät eli jokaisen kannattaa säästää ja sijoittaa omaa eläkettään varten.
"Kyllä täällä on hyvä paikka ajaa vähän muullakin kuin jollakin vanhalla katiskalla."
Edelleenkin uuden tai uudehkon auton ostaminen nykyisessä taloustilanteessa on idiotismin huippu. "Vanhalla katiskalla" ajaminen on järkevintä vaikka jotkut harhaiset sähköautofanaatikot muuta rääkyen valehtelevat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomi ei ole millään mittarilla enää maailman rikkaimpien maiden joukossa. Suomalaiset ovat pikemminkin tippumassa EU:ssakin pohjasakkaan. Suomen työttömyys on todella korkealla tasolla ja nykyatahdilla suomalaisia kuolee joukoittain nälkään kun sosiaaliturvaakin leikataan. Ja väite hyvästä sosiaaliturvasta on typerää valetta, Suomen heikosta sosiaaliturvasta on tullut jo EU:lta huomautuksia.
Ja työttömyys tulee vielä nousemaan paljon ja 90-luvun lama tulee olemaan siihen nähden kevyttä kamaa.
"toimiva eläkejärjestelmä?"
Suomen eläkejärjestelmä on tuhoutumassa enkä luottaisi siihen pätkänkään vertaa. Nuorten kannattaa varautua siihen, että Suomessa ei ole eläkejärjestelmää kun he eläköityvät eli jokaisen kannattaa säästää ja sijoittaa omaa eläkettään varten.
"Kyllä täällä on hyvä paikka ajaa vähän muullakin kuin jollakin vanhalla katiskalla."
Edelleenkin uuden tai uudehkon auton ostaminen nykyisessä taloustilanteessa on idiotismin huippu. "Vanhalla katiskalla" ajaminen on järkevintä vaikka jotkut harhaiset sähköautofanaatikot muuta rääkyen valehtelevat.""Vanhalla katiskalla" ajaminen on järkevintä vaikka jotkut harhaiset sähköautofanaatikot muuta rääkyen valehtelevat."
Voit elää noissa salaliittoteorioissasi kun me tavalliset suomalaiset teemme työtä ja elämme hyvää elämää täällä.
En ole ajanut opiskeluaikojen jälkeen vanhalla katiskalla myösään polttisaikakaudella. Sähköautot eivät ole muuttaneet elämää miksikään siinä suhteessa. Isoin muutos on ettei tarvitse enää maksaa kallita polttoaineveroja eikä huoltoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""Vanhalla katiskalla" ajaminen on järkevintä vaikka jotkut harhaiset sähköautofanaatikot muuta rääkyen valehtelevat."
Voit elää noissa salaliittoteorioissasi kun me tavalliset suomalaiset teemme työtä ja elämme hyvää elämää täällä.
En ole ajanut opiskeluaikojen jälkeen vanhalla katiskalla myösään polttisaikakaudella. Sähköautot eivät ole muuttaneet elämää miksikään siinä suhteessa. Isoin muutos on ettei tarvitse enää maksaa kallita polttoaineveroja eikä huoltoja.Ja silti suomalaisten autot ovat vanhempia kuin ovat koskaan olleet ja autojen romutusikäkin nousee koko ajan nopeaa vauhtia. Suomalaisilla oli raha-asiat paremmin jopa 90-luvun laman aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
""Vanhalla katiskalla" ajaminen on järkevintä vaikka jotkut harhaiset sähköautofanaatikot muuta rääkyen valehtelevat."
Voit elää noissa salaliittoteorioissasi kun me tavalliset suomalaiset teemme työtä ja elämme hyvää elämää täällä.
En ole ajanut opiskeluaikojen jälkeen vanhalla katiskalla myösään polttisaikakaudella. Sähköautot eivät ole muuttaneet elämää miksikään siinä suhteessa. Isoin muutos on ettei tarvitse enää maksaa kallita polttoaineveroja eikä huoltoja.Itse silti ennustan, että työeläkejärjestelmää ei tulevaisuudessa ole olemassa. Nyt 20-30 vuotiaiden kannattaa olettaa, että he eivät ikinä tule saamaan työeläkettä vaan eläke kannattaa säästää itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse silti ennustan, että työeläkejärjestelmää ei tulevaisuudessa ole olemassa. Nyt 20-30 vuotiaiden kannattaa olettaa, että he eivät ikinä tule saamaan työeläkettä vaan eläke kannattaa säästää itse.
Kyllä kaikki tulevaisuudessa saa eläkkeen, se voi olla pieni ja eläkkeelle pääsee vanhempana kuin nyt. Kannattaa aloittaa säästäminen pienellä panoksella jo nuorena, niin se ei tunnu missään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse silti ennustan, että työeläkejärjestelmää ei tulevaisuudessa ole olemassa. Nyt 20-30 vuotiaiden kannattaa olettaa, että he eivät ikinä tule saamaan työeläkettä vaan eläke kannattaa säästää itse.
No sulla näitä pelkotiloja ja foliohattuja on vaikka muille jakaa :-)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti suomalaisten autot ovat vanhempia kuin ovat koskaan olleet ja autojen romutusikäkin nousee koko ajan nopeaa vauhtia. Suomalaisilla oli raha-asiat paremmin jopa 90-luvun laman aikaan.
Ei ollut paremmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sulla näitä pelkotiloja ja foliohattuja on vaikka muille jakaa :-)
Ja kaikkein koomisinta on se että sinun mielestä paras tapa pelastaa Suomi on tarrautua vanhoihin polttisautoihin.
Tahattoman huumorin mestariteos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut paremmin.
Nykyisin on jo paljon heikommin kuin 90-luvun aikaan. Ja muistan kyllä 90-luvun laman hyvin edelleen. Se oli paljon parempaa aikaa kuin nyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kaikkein koomisinta on se että sinun mielestä paras tapa pelastaa Suomi on tarrautua vanhoihin polttisautoihin.
Tahattoman huumorin mestariteos.Ja vielä koomisempaa olisi haaskata rahojaan sähköautojen kaltaisiin ylihintaisiin peniksenjatkeisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vielä koomisempaa olisi haaskata rahojaan sähköautojen kaltaisiin ylihintaisiin peniksenjatkeisiin.
Autoihin on haaskattu rahaa jo reilut sata vuotta. Ensin polttiksiin ja nyt sähköautoihin. Mikään ei ole muuttinut sähköautojen vuoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoihin on haaskattu rahaa jo reilut sata vuotta. Ensin polttiksiin ja nyt sähköautoihin. Mikään ei ole muuttinut sähköautojen vuoksi.
Eikö uusi polttis ole ylihintainen peniksenjatke?
Kuinka vanha käytetyn sähköauton pitää olla ettei se olisi peniksenjatke?
Kuinka montta senttiä pituutta penikseen tulee jos ostaa kymppitonnilla käytetyn sähköauton? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoihin on haaskattu rahaa jo reilut sata vuotta. Ensin polttiksiin ja nyt sähköautoihin. Mikään ei ole muuttinut sähköautojen vuoksi.
Ja rahansa uusiin autoihin tuhlaavat ovat edelleen typeriä idiootteja. Mitä kalliimman auton ostaa niin sitä suurempi idiootti on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sulla näitä pelkotiloja ja foliohattuja on vaikka muille jakaa :-)
Kun huomioi, että eläkejärjestelmää murennetaan vuosi vuodelta niin vain idiootti enää luottaa koko järjestelmään. Järkevä oletus on siis vain säästää eläkerahat itse eikä luottaa järjestelmään pätkänkään vertaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun huomioi, että eläkejärjestelmää murennetaan vuosi vuodelta niin vain idiootti enää luottaa koko järjestelmään. Järkevä oletus on siis vain säästää eläkerahat itse eikä luottaa järjestelmään pätkänkään vertaa.
Voihan elämänsä haaskata pelkäämällä kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Itse en ole pelännyt eläkejärjestelmän romahtamista mutta silti olen tietenkin säästänyt itselle ja perheelle pienen hemmottelupaketin.
Eikä ole tarvinnut ajaa millään vanhalla katiskalla. Ei polttiksilla eikä sähkö autolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja rahansa uusiin autoihin tuhlaavat ovat edelleen typeriä idiootteja. Mitä kalliimman auton ostaa niin sitä suurempi idiootti on.
Jos rahaa ja varallisuutta on niin miksi kalliin auton ostamien olisi idioottimasempaa kuin kalliin veneen tai vaikka 50ke kaiuttimien ostaminen?
Taidat vain olla kateellinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos rahaa ja varallisuutta on niin miksi kalliin auton ostamien olisi idioottimasempaa kuin kalliin veneen tai vaikka 50ke kaiuttimien ostaminen?
Taidat vain olla kateellinen.Olet oikeassa, ehkä noiden ostaminen on vielä typerämpää. Tosin kaiuttimien arvo taitaa pysyä paremmin kuin autojen arvo. Nimittäin jopa 40-50 vuotta vanhoista kaiuttimista maksetaan edelleen mukavasti, jos ne vain ovat olleet laadukkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan elämänsä haaskata pelkäämällä kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Itse en ole pelännyt eläkejärjestelmän romahtamista mutta silti olen tietenkin säästänyt itselle ja perheelle pienen hemmottelupaketin.
Eikä ole tarvinnut ajaa millään vanhalla katiskalla. Ei polttiksilla eikä sähkö autolla.Ja "vanhasta katiskasta" höpöttävät ovat luultavasti valehtelevia huijareita. Nimittäin kukaan oikeasti varakas ei kirjoita noin idioottimaista paskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan elämänsä haaskata pelkäämällä kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Itse en ole pelännyt eläkejärjestelmän romahtamista mutta silti olen tietenkin säästänyt itselle ja perheelle pienen hemmottelupaketin.
Eikä ole tarvinnut ajaa millään vanhalla katiskalla. Ei polttiksilla eikä sähkö autolla.Voihan elämänsä haaskata laittamalla rahansa ylihintaiseen paskaan kuten sähköautoihin ja muihin typeriin hilavitkuttimiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan elämänsä haaskata laittamalla rahansa ylihintaiseen paskaan kuten sähköautoihin ja muihin typeriin hilavitkuttimiin.
Eikö polttis joka maksaa kymmeniä tuhansia ole ylihintainen paska? Mitä eroa käyttövoima tekee asiaan.
Polttiksen ostamalla maksaa joka kilometri korkeita olttoaineveroja saamatta mitäänvastinetta rahoilleen. Vaikka ostaisi vain tonin katiskan. Se vasta on rahantuhlausta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö polttis joka maksaa kymmeniä tuhansia ole ylihintainen paska? Mitä eroa käyttövoima tekee asiaan.
Polttiksen ostamalla maksaa joka kilometri korkeita olttoaineveroja saamatta mitäänvastinetta rahoilleen. Vaikka ostaisi vain tonin katiskan. Se vasta on rahantuhlausta.Tonnin auto tulee aina halvemmaksi vaikka siitä polttoaineveroja maksetaan. Osoitit taas, että sähköautofanaatikot ovat laskukyvyttömiä idiootteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tonnin auto tulee aina halvemmaksi vaikka siitä polttoaineveroja maksetaan. Osoitit taas, että sähköautofanaatikot ovat laskukyvyttömiä idiootteja.
Kun ajaa 20.000km vuodessa niin se maksaa bensalaskuna 2.000 euroa kun sama matka sähköllä maksaa 400 euroa.
Kymmenessä vuodessa se tekee polttiksella ajamisesta 16.000 euroa kalliimpaa.
Eli jos ostaa kerran kymmenessä vuodessa käytetyn sähköauton 17.000 tai yhden tonnin koskaan niin kulut on tasoissa.
Tosin niillä tonnin koslilla ei kymmentä vuotta aja ja niiden ajokunnossa pitäminen maksaa pitkän pennin.
Tuollaisella tonnin koslilla ajaminen on kyllä niin persiistä etten sitä haluaisi edes anopille.
- Anonyymi
Aika kauas juttu lipsuu akkujen kierrätyksestä.
- Anonyymi
Polttariautoissa on sekin mahtava ominaisuus, että niissä on vain yksi pieni ja kevyt akku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttariautoissa on sekin mahtava ominaisuus, että niissä on vain yksi pieni ja kevyt akku.
Sähköautoissa ei ole pakoputkea. Sen varaan vannotaan vihreää tulevaisuutta autoilulle. Todellisuus häivytetään näkymättömiin. Heikoilla jäillä liikutaan Vihreässä siirtymässä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k733931- 1013515
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah793343Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362648- 1241618
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361526Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191144Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221124Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421110Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181026