TM: "Akkujen kierrätykselle taas hankaluuksia aiheuttavat etenkin akkukemioiden erot. Akut kehittyvät nopeasti ja valmistajat yrittävät vähentää tai päästä kokonaan eroon kalleimmista tai muuten hankalimmista akkumateriaaleista."
Akuille on laitettava korkeat kierrätysmaksut, jotka lisätään uuden auton hintasn.
Sähköautojen akkujen kierrätys on hankalaa ja kallista
38
216
Vastaukset
- Anonyymi
Neitseellinen raaka-aine tulee aina olemaan hinnaltaan vain murto-osa kierrätysmateriaaliin verrattuna.
- Anonyymi
Ei kiinnosta pätkääkään. Ajan sähköautolla kotilatauksella alle kaksi euroa per sata kilsaa.
- AnonyymiUUSI
Ja 25000e akun vaihto
- Anonyymi
Ei meidän tuosta tarvitse huolehtia, siellä on meitä viisaammat hoitamassa näitä kierrätys juttuja.
- Anonyymi
Romuakut päätyvät johonkin kehitysmaan rannikolle saastuttamaan luontoa ja sairastuttamaan ihmisiä.
- Anonyymi
Akuissa on niin arvokkaita mineraaleja että ei niitä anneta kehitysmaille. Ahne länsimainen kapitalisti rahastaa itse niistä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Akuissa on niin arvokkaita mineraaleja että ei niitä anneta kehitysmaille. Ahne länsimainen kapitalisti rahastaa itse niistä.
LFP:ssä ei ole arvokkaita mineraaleja
- Anonyymi
Esimerkiksi 500 kg painava akku voi sisältää noin 13 kg litiumia, 30 kg nikkeliä, 25 kg mangaania, 15 kg kobolttia, 100 kg kuparia ja 200 kg alumiinia, terästä ja muovia, kertoo Pelastetaan Suomen Luonto ry.
- Anonyymi
Mutta ledien kierrätyksestä vasta tuleekin varsinainen ympäristöongelma. Aina kun lamppu hajoaa, niin koko runko menee myös romulaan. Entisissä lampuissa meni vain loisteputket vaihtoon, mutta nyt jätemäärä moninkertaistuu. Kiitos EU:n idioottimaisten päätösten.
- Anonyymi
Tyhmä juntti ei tiedä mistä puhuu. Ei EU ole mitään tuollaista päättänyt.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä juntti ei tiedä mistä puhuu. Ei EU ole mitään tuollaista päättänyt.
EU:n sähkö- ja elektroniikkalaitteiden direktiivi eli WEEE-direktiivi (Waste Electrical and Electronic Equipment) on säädös, jonka tavoitteena on vähentää sähkö- ja elektroniikkalaiteromun määrää ja edistää sen uudelleenkäyttöä, kierrätystä ja muuta hyödyntämistä
Led-lamput Led-valaisimet ovat SER-romua. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
EU:n sähkö- ja elektroniikkalaitteiden direktiivi eli WEEE-direktiivi (Waste Electrical and Electronic Equipment) on säädös, jonka tavoitteena on vähentää sähkö- ja elektroniikkalaiteromun määrää ja edistää sen uudelleenkäyttöä, kierrätystä ja muuta hyödyntämistä
Led-lamput Led-valaisimet ovat SER-romua.Edelleenkään tyhmä juntti ei ymmärrä mistä puhuu. Autonvalmistaja voi tehdä ajovalon niin että siitä voi vaihtaa pelkän led-polttimon.
Olet niin tyhmä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkään tyhmä juntti ei ymmärrä mistä puhuu. Autonvalmistaja voi tehdä ajovalon niin että siitä voi vaihtaa pelkän led-polttimon.
Olet niin tyhmä."Jälkiasennettavat led-polttimot tulevat viiveellä laillisiksi Suomessa – Ruotsissa sellaiset saa asentaa vuosimallin 1968 Kuplavolkkariin jo nyt
Toistaiseksi led-polttimot ovat olleet sallittuja vain hyväksytyissä valaisimissa. Seuraavaksi ledeillä voidaan korvata vanhoja halogeenipolttimoita."
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/6c8aeddb-ecd2-4600-bc02-9ffc1e35d7fe
- AnonyymiUUSI
Avaaja on taas kerran väärässä. Vanha akusto on rahanarvoinen kierrätettävä tuote jonka voi myydä kierrätykseen, ainakin tulevaisuudessa.
- AnonyymiUUSI
Myyjä on autopurkaamo, ei viimeinen omistaja.
- AnonyymiUUSI
Ei aloittaja ole väärässä. Sähköautojen akkujen kierrättäminen on erittäin vaikeaa ja kallista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei aloittaja ole väärässä. Sähköautojen akkujen kierrättäminen on erittäin vaikeaa ja kallista.
Akku on kierrätettävä materiaali.
Fossiilin polttaminen tuhoaa koko maapallon ilmaston. Ja se sillä fosiililla ajaminen maksaakin moninkertaisesti verrattuna sähköön.
Aika outoa että joku haluaa samaan aikaan ajaa mahdollisimman kalliisti ja lisäksi tappaa maapallon tulevilta sukupolvilta. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Akku on kierrätettävä materiaali.
Fossiilin polttaminen tuhoaa koko maapallon ilmaston. Ja se sillä fosiililla ajaminen maksaakin moninkertaisesti verrattuna sähköön.
Aika outoa että joku haluaa samaan aikaan ajaa mahdollisimman kalliisti ja lisäksi tappaa maapallon tulevilta sukupolvilta.Ei ilmasto ole mihinkään tuhoutumassa, tuo on vain ilmastohysteerikkojen liioittelua. Ja vaikka akun voikin kierrättää niin se ei ole helppoa ja jopa akun kierrätys saastuttaa.
Lisäksi suurelle osalle polttiksella ajaminen on halvempaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Myyjä on autopurkaamo, ei viimeinen omistaja.
Viimeinen omistaja voi myydä romunsa purkaamolle.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei aloittaja ole väärässä. Sähköautojen akkujen kierrättäminen on erittäin vaikeaa ja kallista.
Toistaiseksi ei ole kauheasti toimijoita kierrättämässä noita akkuja, mutta kohta on ja sitten se ei ole enää kallista.
Ei sinun tarvitse tuosta olla huolissasi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Toistaiseksi ei ole kauheasti toimijoita kierrättämässä noita akkuja, mutta kohta on ja sitten se ei ole enää kallista.
Ei sinun tarvitse tuosta olla huolissasi.Ei kierrättäminen sen helpommaksi ja halvemmaksi tule vaikka toimijoita olisi kuinka paljon. Tähän mennessä akkujen kierrättäminen on ollut taloudellisesti kannattamatonta ja siksi sitä ei ole tehty.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Akku on kierrätettävä materiaali.
Fossiilin polttaminen tuhoaa koko maapallon ilmaston. Ja se sillä fosiililla ajaminen maksaakin moninkertaisesti verrattuna sähköön.
Aika outoa että joku haluaa samaan aikaan ajaa mahdollisimman kalliisti ja lisäksi tappaa maapallon tulevilta sukupolvilta.Höpöhöpö puhetta.
- AnonyymiUUSI
"Lisäksi suurelle osalle polttiksella ajaminen on halvempaa."
Jos haluaa maksaa jokaisesta ajetusta sadasta kilsasta isostipolttoaineveroja niin anta mennä vaan. Jokainen tekee omat valintansa. Yli kymmenen euroa on niin paljon enemmän kuin alle kaksi.- AnonyymiUUSI
Polttoainekulut ovat vain pikkuinen osa autoilun kuluista. Uudella sähköautollakin ajelu maksaa noin 60 euroa per sata kilsaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Polttoainekulut ovat vain pikkuinen osa autoilun kuluista. Uudella sähköautollakin ajelu maksaa noin 60 euroa per sata kilsaa.
Uudella polttiksella ajaminen maksaa paljon enemmän.
Turha vertailla uudella sähköautolla ajamisen kustannuksia vanhalla polttiskatiskalla ajamiseen. Eri maailman juttuja. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Uudella polttiksella ajaminen maksaa paljon enemmän.
Turha vertailla uudella sähköautolla ajamisen kustannuksia vanhalla polttiskatiskalla ajamiseen. Eri maailman juttuja.Käytetty sähköauto on voittajan valinta. Halpa ostaa ja halpa ajaa.
Mikä olisi tätä parempaa? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Käytetty sähköauto on voittajan valinta. Halpa ostaa ja halpa ajaa.
Mikä olisi tätä parempaa?Kaikki sopivan hintaiset käytetyt sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki sopivan hintaiset käytetyt sähköautot ovat käyttökelvottomia romuja.
Kaikilla niillä ajaa alle kahdella eurolla per sata kilsaa.
Kelpaa mainiosti lunta vaihtoehtona on maksaa samasta matkasta polttiksella yli kympin.
Miksi maksaa tuollaisia summia pelkkiä polttoaineveroja täysin turhaan? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla niillä ajaa alle kahdella eurolla per sata kilsaa.
Kelpaa mainiosti lunta vaihtoehtona on maksaa samasta matkasta polttiksella yli kympin.
Miksi maksaa tuollaisia summia pelkkiä polttoaineveroja täysin turhaan?Aivokuollut ja harhainen sähköautofanaatikko toistaa tuota typerää valetta 2 euron hinnasta. On olemassa vain yksi kiinnostava luku ja se on kokonaiskustannus ja monessa tapauksessa polttis tulee tässä kohtaa halvemmaksi.
Ja missä on sellainen kohtuuhintainen alle 5 tonnin sähköauto jonka toimintamatka on yli 500 km ja pikalataus kestää alle 10 minuuttia. Nimittäin tuo 5 tonnia on keskituloisen autobudjetti. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Uudella polttiksella ajaminen maksaa paljon enemmän.
Turha vertailla uudella sähköautolla ajamisen kustannuksia vanhalla polttiskatiskalla ajamiseen. Eri maailman juttuja.Vain harhainen ja aivoton eliittipelle puhuu vanhoista autoista katiskoina. Jos joku sanoo autoa vanhaksi katiskaksi niin hänen mielipiteensä on puhdasta paskaa ja ne voi vetää vessasta alas.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Vain harhainen ja aivoton eliittipelle puhuu vanhoista autoista katiskoina. Jos joku sanoo autoa vanhaksi katiskaksi niin hänen mielipiteensä on puhdasta paskaa ja ne voi vetää vessasta alas.
Sähköauto on vihonviimeinen kierrätettävä. On olevinaan pakoputketon mallioppilas mutta loppukiertätys pilaa kaiken. Akuista tulee enemmän saastetta kuin kuorma-autosta koko elämänsä aikana.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto on vihonviimeinen kierrätettävä. On olevinaan pakoputketon mallioppilas mutta loppukiertätys pilaa kaiken. Akuista tulee enemmän saastetta kuin kuorma-autosta koko elämänsä aikana.
Kauan on pyydetty täydellistä elinkaarilaskentaa sähköautoista mutta sitä vaan ei näytetä. Viimeinen vaihe eli akkujen kierrätys ei vaan tule päivänvaloon. Jätetään vaan luontoon mätänemään.
- AnonyymiUUSI
Autojen jäteöljyjen kierrätys on paljon helpompaa. Ne voi polttaa ja savukaasuista kerätä hiilidioksidi ja tehdä siitä synteettistä bensaa / dieseliä.
- AnonyymiUUSI
Akkujen kierrätys on yksinkertaista ja tehokasta. Systeemi on jo valmiina mutta toimitettavaa ei vielä juurikaan ole vielä moneen vuoteen. Sähköautojen akut ovat osoittautuneet hyvin pitkäikäisiksi joten nämä uuden sukupolven sähköautot ovat liikenteessä vielä vuosia ja vuosia ennen toimitusta.
Suomen teillä liikkuvien sähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa joka vuosi tuhansilla kappaleilla. Tämä tulee tulevaisuudessa näkymään luonnollisesti myös autojen kierrätyksessä. Korkeajännitteiset ajovoima-akut vaativat oman käsittelynsä ja Suomen Autokierrätys on tuottajayhteisönä velvollinen järjestämään asian.
Käytöstä poistettuja ja vikaantuneita sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkuja vastaanottavat autojen maahantuojien valtuuttamat merkkihuollot sekä Suomen Autokierrätyksen 285 romuautojen vastaanottopisteet eri puolilla Suomea. Merkkihuollot vastaavat pääasiassa ajoneuvon käyttöiän aikana elinkaarensa päähän tulevien akustojen hoitamisesta, kun taas vastaanottopisteet huolehtivat romuajoneuvojen korkeajänniteakustojen saattamisesta kierrätykseen.- AnonyymiUUSI
Akkujen kierrätys on yksinkertaista ja tehokasta. Systeemi on jo valmiina mutta romutettavaa ei vielä juurikaan ole vielä moneen vuoteen. Sähköautojen akut ovat osoittautuneet hyvin pitkäikäisiksi joten nämä uuden sukupolven sähköautot ovat liikenteessä vielä vuosia ja vuosia ennen romutusta.
- AnonyymiUUSI
Älä valehtele, todellisuudessa akkujen kierrätys on erittäin monimutkaista ja kallista. Senhän takia tähän asti akkujen kierrätys on ollut taloudellisesti kannattamatonta. Ja turha höpistä, että kierrätettävää ei olisi ollut, koska kannettavissa ja kännyköissä on kemiallisesti samat akut kuin sähköautossa eikä niiden akkuja kannattanut kierrättää.
- AnonyymiUUSI
Toki nuo romuttamot ja merkkihuollot ottavat vastaan sähköautoja, mutta eivät ne tule koskaan niiden akkuja kierrättämään. Akut todennäköisesti lastataan laivaan ja kierrätetään Kiinassa tai jossain Afrikassa. Aivan kuten on tehty tähän asti kännyköiden ja läppärien akkujen kohdallakin, ei niitäkään Suomessa kierrätetä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Toki nuo romuttamot ja merkkihuollot ottavat vastaan sähköautoja, mutta eivät ne tule koskaan niiden akkuja kierrättämään. Akut todennäköisesti lastataan laivaan ja kierrätetään Kiinassa tai jossain Afrikassa. Aivan kuten on tehty tähän asti kännyköiden ja läppärien akkujen kohdallakin, ei niitäkään Suomessa kierrätetä.
Sähköautojen myynti kasvaa, ja ajoneuvojen akkujen valmistus vaatii arvokkaita, rajallisesti saatavilla olevia metalleja. Stena Recycling on investoinut noin 23 miljoonaa euroa (neljännesmiljardi Ruotsin kruunua) uuteen laitokseen, jossa akusta pystytään kierrättämään 95 %. Kierrätyslaitos avautuu Ruotsin Halmstadissa 30. maaliskuuta. Suomessa Stena Recycling avaa akkujen keräys- ja esikäsittelykeskuksen Riihimäelle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645110Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362319- 2562303
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662277Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191494Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191428Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai49998- 89986
- 66917
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12909