Ryhdyin juuri pohtimaan sitä miksi alun perin rupesin kuuntelemaan musiikkia, vaikka vain iskelmiäkin noin 8 ikäisenä tai suurta taidemusiikkia hieman vanhempana saatuani herätyksen musiikkiin sekä musiikintunneilta, että ehkä äidin pianonsoitosta. Minusta syynä ei vielä tuolloin ollut minkään emotionaalisen tarpeen tyydyttämiseksi tulemisen kaipaus niinkään, semminkään kun sellaisesta olin milloinkaan edes kuullutkaan ennen kun luin Mozart kirjaa , vaan tykästyminen musiikin perustekijöihin, melodiaan, rytmiikkaan jne., jotka jollain tavoin resonoivat minussa, mutta en vielä naperona tai edes taidemusiikkiin tutustuessani, jota kuuntelin vain mielihyvän ja melodisen ja muotojen kuuloaistia miellyttävän kauneuden takia, voinut kuvitellakaan miten uskomattomia kokemuksia suuresta taidemusiikkista voi saada, eikä minulla ollut aavistustakaan siitä millaisia "korkeimmanasteisia psykofyysisiä tiloja" ja "katharsiksia", joissa sisintä korventava ja todella objektivoidun tunteen aikaansaama ja kuulijaan ärsykkeen tavoin vaikuttava ja tämän tahtomisesta puhtaan mielteen alueelle heijastunut säveltäjän kokema hengenpalo, jonka myös kuulija Hildesheimerin mukaan välttämättä kokee, yhdessä valohehkuisen ja tajunnassa väikkyvän pallomaisen ilmiön ja transsissa valtimoiden voimakkaan sykinnän aikaansaaman kylmien hikipisaroiden valumisen muutoin täysin levollisessa tilassa olleen 16 v. koulussa menestyneen ja elämäänsä tyytyväisen lukiolaisen kehossa tajuttuani vasta tuolloin miten uskomaton ja ihmeellinen on suurten säveltäjänerojen luoman säveltaiteen voima johonkin uskon tavoin tahdon tarpeiden tyydyttämiseen nähden, minuuden ts. tahdon ollessa tiedoitsevan tultua tiedoitsemisen puhtaaksi subjektiksi, tungetuksi ulos tajunnasta, mikä vasta on suurten nerojen aitojen hengentuotteiden syvimmän sanoman ymmärtämisen edellytys.
Miksi ryhdyitte kuuntelemaan musiikkia ylipäätään?
5
98
Vastaukset
- Anonyymi
monta eri syytä minulla;
1.tunnetaso
2.syvyys
3.rytmiikka
4.tempovaihtelut
5.melodiat
6.sanat
7.soiton ja laulun harmonia/&yhteensovittaminen
8. energia
9.stressinpoisto
10.fiilistely
11.hiljentyminen(vaatii tietynlaisen musan)
12.rentoutuminen(vaatii tietyn musan)
13.eeppisten kokemuksien haku
14.yksityiskohdat kuten bassoraita tai joku rumpujuttu tai muu yksityiskohta
15.kokonaisuus &ns musan punainen lanka
terveisin juha- Anonyymi
Ihan hyvä lista. Jokaiselle kohdalle löytyy varmaan myös biisi tai levy. Eri musaa eri tarkoituksiin.
- Anonyymi
Miellyttää korvaa.
- AnonyymiUUSI
Jonkinlaisten musiikillisten elämysten etsiminen on syynä, mutta joita ei useinkaan tavoita, jos ei ole oikealla tavalla virittäytynyt kuuntelemaan musiikkia.
- AnonyymiUUSI
Olen kuunnellut Mozartin nuoruuden teoksia sen takia, että tämä Hildesheimerin Mozart kirjassa ihmiskunnan suurimmaksi neroksi mainitun säveltäjän kypsät mestariteokset, joihin hän on luonut kirjasta muistista lunttaamalla sellaisen tavoittamattomuuden tunnun, ettei niitä tämmöinen jo hieman älylliseltä kapasiteetiltaan degeneroitunut vanhuskaan enää tässä iässä kykene pohjia myöten tajuamaankaan varsinkin, jos minua vertaa älykkyydeltään siihen lukioikäiseen poikaan, joka olin silloin 1980 luvulla, ja joka älykkyystestistäkin sai huiman tuloksen, ja jonka takia otaksun Mozartin vähemmän merkittävien nuoruuden teosten saavan minut ehkä lumoutumaan hitusen enemmän, sillä sielullista syväluotaamista ja tahdon ulos tajunnasta tungetuksi tulemista edellyttävä meditatiivinen kuunteluprosessi on jumalattoman haastavaa, että siihen ryhtyminen ja musiikin pohjia myöten ymmärtäminen vaatii sellaista energisesti toimivaa älyllistä resurssia, jota läheskään kaikilla ihmisillä Schopenhauerin mukaan, kuten luultavasti minullakaan, ei pappa iässä enää ole, vaikka jonkinlaisia henkisiä tiloja Mozartin Jupiterin finalestakin olen saanut. Glenn Gouldkin muuten käyttää tätä sanaa tai sanoja "puhtaasti henkinen" puhuessaan Bergmanin ohjaaman Mozartin Taikahuilu oopperan filmatisoinnin aiheuttamasta liikutuksen tunteesta kirjassa Glenn Gouldin kirjoituksia musiikista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262466- 1142096
- 1221759
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451577Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91507Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161241059Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87985Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959