Ylikoski kehuu, että puhe maksaa 300 euroa. Järjetön summa, varsinkin kun ns. uskonnottomien puhujien jutut ovat kokemukseni mukaan diibadaabaa. Sitten vielä tilamaksut päälle.
Pappi puhuu ilmaiseksi. Tilat ilmaiset. Kokemukseni voittopuolisesti positiiviset, myös uskonnottomilla mittareilla. Vainajan ja omaisten toiveet huomioitu kiitettävästi.
Siviilihautajaiset järjettömän kalliit
21
93
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
No ei se pappi nyt ilmaiseksi puhu.
- AnonyymiUUSI
Kappelin tilavuokra on yli 300, viikonloppuisin yli 500 (Malmi).
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kappelin tilavuokra on yli 300, viikonloppuisin yli 500 (Malmi).
Ei seurakunnan jäseniltä veloiteta. Vaparihautajaisista toki veloitetaan.
- AnonyymiUUSI
Pappi puhuu diibadaabaa kirkkokäsikirjan mukaan, mikä ei uskonnottoman vainajan hautajaisissa kunnioittaisi vainajan katsomusta.
Tila maksaa uskonnottoman vainajan hautajaisissa, mikäli saattotilaisuutta ei pidetä haudalla ulkona arkkuhautauksessa. Toki muistotilaisuuden paikka ja tarjoilut maahanlaskun hylkeen maksavat.- AnonyymiUUSI
Kyllä pappi on omaisten kanssa valmistellut puheen. Näin ainakin niissä hautajaisissa, joissa olen ollut.
- AnonyymiUUSI
Harva liittyy kirkkoon viimeisinä viikkoinaan.
- AnonyymiUUSI
Useimpien uskonnottomien vainajien kuolinpesästä löytyy puhujan palkkion verran rahaa, joka on säästänyt vuosikymmenten varrella kirkolliverovapaudesta.
- AnonyymiUUSI
Eipä haittaa. Eihän vaparit mitään köyhimyksiä suinkaan ole.
- AnonyymiUUSI
Vapariliitto voisi asuntosijoituksillaan antaa tukea kappelivuokraan.
- AnonyymiUUSI
Ja kuninka monta noita puheita olet kuullut;-D
Jo jättämällä yhden vuoden kirkollisveromaksun maksamatta, kuittaat puheen mennen tullen. Toisena vuotena kappelimaksu tulee säästettyä hyvällä marginaalilla.
Ja kaikki muut kirkkoon kuulumattomuusvuodet tuovat puhdasta säästöä, keskimäärin n. 450€/vuosi.- AnonyymiUUSI
Olen ollut kirkkoon kuulumattoman kirkollisissa hautajaisissa. Useissakin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen ollut kirkkoon kuulumattoman kirkollisissa hautajaisissa. Useissakin.
Aivan. Eikä tullut puhemaksuja. Vain nämä vaparivedättäjät imuttavat satasia ihmisiltä latteuksiensa maksuksi.
- AnonyymiUUSI
Kymppitonnin tulee maksamaan hautajaiset. Juuri hautasin molemmat vanhempani ja senverran se kustansi kaikkineen, eli kaksikymmentätuhatta yhteensä. Muistotilaisuus oli vain yhden kerran, koska sillä saatiin säästettyä hautakiveen tarvittava rahasumma, mutta kokonaissummaksi tuli tuo parikymppiä ja kaikki tehtiin halvimman kautta.
- AnonyymiUUSI
Kyllä se on kallista. Ei tossa kokonaisuudessa enää viitti maksaa mitään puhujaa höpisemään diibadaabaa. Pappi hoitaa ilmaiseksi.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on kallista. Ei tossa kokonaisuudessa enää viitti maksaa mitään puhujaa höpisemään diibadaabaa. Pappi hoitaa ilmaiseksi.
Höpöt. Älä yritä. Yksi 300 ei tee paljoa kokonaisuudessaan. Halpahintaidta kirkon helmaan anelua, naurettavaa, etkö huomaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Höpöt. Älä yritä. Yksi 300 ei tee paljoa kokonaisuudessaan. Halpahintaidta kirkon helmaan anelua, naurettavaa, etkö huomaa.
300 latteuksista on aivan liikaa. Lisäksi matkakulut yläkanttiin ja ties mitä muita maksuja. Vaparipuhujat vedättää ihmisiä. Älkää maksako niille.
- AnonyymiUUSI
Ylikosken siviilihautajaiset on pelkkää surevien rahastusta.
- AnonyymiUUSI
Kirkollisvero on rahastusta. Hautausmaamaksut toki lisäävät maksuja kirkolle.
- AnonyymiUUSI
Jos on ikänsä maksanut kirkollisveroa, saa papi näistä palkkansa. Ja lahjoituksista ja avustuksista. Ilmaisuus on näennäistä.
Uskonnoton saattopuhe kertoo vainajan elämästä. Papin siunauspuheessa on pakko olla myös jotain uskonnollista, eihän se siunauspuhe muuten olisikaan. Minun kuulemani uskonnottomat puheet ovat olleet aina hyviä, pappien puheet liki aina hyviä.
300 euroa tosiaan on kirkollisveroissa säästetty moneen kertaan jos vähänkään on töitä ehtinyt tehdä. Se on myös melko pieni osa kuluista, jos minkäänlaisen kahvitilaisuudenkaan järjestää.- AnonyymiUUSI
Ei ole rahaa mennä haujaisiin vaikka jos isäsikin kuolee, kun ei ole käteistä Riika Purra estää toimeentulotuien... eli estää vainajien kunnioittamisenkin onko hän Zombie?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282557- 1182176
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1031861- 1231852
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.101584Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161421172Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891051Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu221042Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987