Polttiksien myynnin osuus on noin 75% maailman autokaupasta tänä päivänä. Miksi sähköautot eivät pysty parempaan? Syy on ennenkaikkea sähköautoissa itsessään. Niihin ei vain luoteta.
Miksi polttis menestyy niin hyvin
37
249
Vastaukset
- Anonyymi
Maailmalla ei kaikkialla ole mahdollisuutta ladata yleisesti autoa ja ne ovat kalliimpia mitä nuo surkeat bensat millä köyhissä maissa ajetaan.
Aika surkeita yrityksiä yrittää perustella saastuttamista.- AnonyymiUUSI
Tosiasiat eivät vastaa unelmia ja haavekuvia, jotka näyttävät hallitsevan vihersiirtyjien hötöä maailmaa.
- AnonyymiUUSI
Se on aivan sama mitä kehitysmaat ostavat. Pian polttomoottoriautojen valmistus lopetetaan kannattamattomana.
- AnonyymiUUSI
Miksi yli puolet uusista myydyistä autoista on ladattavia?
Vuonna 2025 heinäkuussa sähköautojen myynti Suomessa jatkoi kasvuaan, ja ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi edelleen. Uusista henkilöautoista noin puolet oli ladattavia, joista osa täyssähköautoja ja osa ladattavia hybridejä, kertoo Tilastokeskus.
Tarkkoja myyntilukuja heinäkuulta 2025 ei ole saatavilla tässä vaiheessa, mutta Auto Bild Suomi mainitsi, että heinäkuussa 2025 Suomessa ensirekisteröitiin 5425 uutta henkilöautoa, mikä on 4,4 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden heinäkuussa. Tämä viittaa siihen, että myös sähköautojen myynti oli kasvussa.
Kesäkuussa 2025 uusista henkilöautoista 33% oli täyssähköautoja ja 21% ladattavia hybridejä, ja näitä rekisteröitiin yhteensä 4043 kappaletta, mikä on 36 % enemmän kuin edellisvuonna, kertoo Tilastokeskus. Täyssähköautojen myynti oli painottunut Uudenmaan maakuntaan, jossa rekisteröitiin 57% kaikista täyssähköautoista, kertoo Tilastokeskus.
Myydyimmät sähköautomallit Suomessa tammi-kesäkuussa 2025 olivat Iltalehden mukaan: Polestar 2, Volkswagen ID.4, Tesla Model 3, Skoda Enyaq, Tesla Model Y.
Suomessa on tällä hetkellä noin 240 000 ladattavaa henkilöautoa, joista noin 94 000 on täyssähköautoja ja noin 150 000 ladattavia hybridejä, kertoo Ilta-Sanomat.- AnonyymiUUSI
Ladattavissa hybrideissä on polttomoottori, joten 67% uusia autoja löytyy edelleen polttomoottori. Lisäksi uusien autojen myyntimäärät ovat edelleen todella surkeita.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ladattavissa hybrideissä on polttomoottori, joten 67% uusia autoja löytyy edelleen polttomoottori. Lisäksi uusien autojen myyntimäärät ovat edelleen todella surkeita.
Polttomoottoreihin luotetaan enemmän kuin sähkömoottoreihin. Mitä se kertoo? No ainakin sen, että täyssähköautot eivät sovi enemmistön kaikkiin autoilutarpeisiin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoreihin luotetaan enemmän kuin sähkömoottoreihin. Mitä se kertoo? No ainakin sen, että täyssähköautot eivät sovi enemmistön kaikkiin autoilutarpeisiin.
Oletko sinä enemmistöä vai vähemmistöä?
Miksi luottasin enemmän polttomoottoriin?
Sähköauto on parempi onessa suhteessa.
Ei tarvita jatkuvia öljynvaihtoja nyt ensimmäiseksi tulee mieleen.
Puhumattakaan kaalliista AdBlue järjestelmien korjauksista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sinä enemmistöä vai vähemmistöä?
Miksi luottasin enemmän polttomoottoriin?
Sähköauto on parempi onessa suhteessa.
Ei tarvita jatkuvia öljynvaihtoja nyt ensimmäiseksi tulee mieleen.
Puhumattakaan kaalliista AdBlue järjestelmien korjauksista.Enemmistössä uusia autoja on polttomoottori, joten sähköautoilijat ovat vähemmistössä jopa uusien autojen ostajissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Enemmistössä uusia autoja on polttomoottori, joten sähköautoilijat ovat vähemmistössä jopa uusien autojen ostajissa.
Miksi sinulle on niin tärkeää mikä on enemmistö?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinulle on niin tärkeää mikä on enemmistö?
Vastasin vain esitettyyn kysymykseen eikä tuolla olekaan väliä.
- AnonyymiUUSI
Tai sopuli?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tai sopuli?
Kuuluvatko sähköautoilijat nk. sopulilaumaan. Eli joukkoon, joka hysteerisesti omaksuu tiettyjen tahojen toitottaman ”totuuden”.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuuluvatko sähköautoilijat nk. sopulilaumaan. Eli joukkoon, joka hysteerisesti omaksuu tiettyjen tahojen toitottaman ”totuuden”.
Mercedes Benzin pääjohtaja Källenius:
Jatkamme polttomoottoristen autojen tuotekehitystä, sillä markkinat ovat puhuneet. Olemme liikeyritys, ja jos asiakkaat haluavat polttomoottoreita vuoden 2030 jälkeen, me valmistamme niitä heille. Täyssähköisten autojen kysyntä on viime aikoina ollut suuri pettymys, myönsi Källenius. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuuluvatko sähköautoilijat nk. sopulilaumaan. Eli joukkoon, joka hysteerisesti omaksuu tiettyjen tahojen toitottaman ”totuuden”.
Tässä ketjussa nimenomaan polttskuskit hakevat voimaa joukosta niinkuin sopulit.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ketjussa nimenomaan polttskuskit hakevat voimaa joukosta niinkuin sopulit.
Autonvalmistajat kyllä tuntevat sopulilaumat.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Autonvalmistajat kyllä tuntevat sopulilaumat.
Säälittävintä on olla sopuli jonka päähän syntyy ajatus että hän haluaisi kuulua myös toiseen sopulilaumaan. Kun se haluisi olla kaikissa sopulilaumoissa.
Se on tämän ketjun aloittajan dilemma. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Säälittävintä on olla sopuli jonka päähän syntyy ajatus että hän haluaisi kuulua myös toiseen sopulilaumaan. Kun se haluisi olla kaikissa sopulilaumoissa.
Se on tämän ketjun aloittajan dilemma.Viisasta puhetta. Kannattaa kuitenkin tietää, missä menee reaalimaailma ja missä menee toivemaailma.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mercedes Benzin pääjohtaja Källenius:
Jatkamme polttomoottoristen autojen tuotekehitystä, sillä markkinat ovat puhuneet. Olemme liikeyritys, ja jos asiakkaat haluavat polttomoottoreita vuoden 2030 jälkeen, me valmistamme niitä heille. Täyssähköisten autojen kysyntä on viime aikoina ollut suuri pettymys, myönsi Källenius.Kaippa jos edes 8v akkutakuu ei olekaan 8v akkutakuu, siis Mersulla.
Kyllä asiakkaa äänestää jaloilla ajos laatu on mitä on ja takuehdot vain kustusta alusta loppuun. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinulle on niin tärkeää mikä on enemmistö?
Siksi, koska sinulle tuntuu olevan tärkeää sähköautojen myynnin ”rakettimainen” kasvu, vaikka se raketti ei todellisuudessa ole vielä kovin korkealle noussut…
Enemmistö ajaa polttomoottoriautoilla, sähköautoilijat ovat vielä marginaaliryhmä, vaikka kuinka yrität muuta väittää. 11,2 prosenttia Suomen autokannasta on sähköisiä, ja globaalisti vielä paljon pienempi luku.
Kiinassa tosin on paljon sähköautoja, mutta ne ovatkin tajunneet sen mitä Suomessa ei ole tajuttu; jos liikenne oikeasti halutaan sähköistää, pitää markkinoille tuoda sellaisia sähköautoja joihin tavisduunarillakin on varaa. Tesloja ostaa vain ökyilevä eliitti. Jos Suomessakin olisi myynnissä joku Renault K-Ze: m kaltainen automalli se varmasti myisi hyvin. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Enemmistössä uusia autoja on polttomoottori, joten sähköautoilijat ovat vähemmistössä jopa uusien autojen ostajissa.
Kaikkeen on syynsä!
Teoriassa olisi järkevää, että mahdollisimman moni uuden auton ostaja ostaisi nimenomaan lataushybridin, jolla päivittäiset ajot sujuvat sähköllä ja pidemmät ajot (joita ehkä vain muutaman kerran vuodessa) bensiinillä.
Tämä ei kuitenkaan käytännössä toteudu!
Miksei?
Ilmeisesti syynä on se, että autotehtaat työntävät lataushybrideihin jotain sekundaluokan akkuja, ja kun tuollainen sekundaluokan akku tulee tiensä päähän, uuden ajoakun vaihtaminen on todella kallista touhua!
Jos jostain saisi lataushybridejä, mutta premium -luokan akulla (vaikkapa niin, että auton ajoakulla on elinikäinen takuu, eli jos akku hajoaa ennen kuin auto muuten on tullut tiensä päähän, niin valmistaja vastaa vaihtokustannuksista) varustettuna, niin veikkaanpa, että lataushybridien myynti olisi jopa yli 90% myydyistä henkilöautoista!
Myös ilmaston kannalta tämä olisi paras ratkaisu - koska vuotuisista ajokilometreistä suurin osa ajettaisiin sähköllä - toki ilmastohyödyt ovat saatavissa vain, jos myös tehdään päätös rakentaa Suomeen ainakin 2 uutta ydinreaktoria (esim. 1400 MW/reaktori).
Ehkä on niin, että ne autonostajat, jotka ovat tietoisia siitä, että autovalmistajat laittavat sekundaluokan akkuja lataushybrideihin, niin kieltäytyvät ostamasta noita lataushybridejä juuri siksi, kun akun vioittuessa se tulee autonomistajalle todella kalliiksi.
Ja se, että noita myydään edes sen 21% johtuu siitä, että osa ostajista ei ole tietoisia laatuongelmasta.
JOS olisi saatavilla laadukkaalla akulla (ja elinikäisellä akkutakuulla) olevia lataushybridejä, niin väittäisin, että niiden myynti olisi jopa yli 90% myydyistä uusista autoista. Mutta jos autotehtaat eivät joko pysty tai halua sellaisia tehdä, niin ei ihme, etteivät heikkolaatuisella ajoakulla olevat lataushybridit juuri ostajia kiinnosta.
Joku väittää, ettei ongelma muka johdu heikosta laadusta, vaan siitä, että lataushybridin pieni akku joutuu kovemmalle rasitukselle kuin täyssähköauton selvästi isompi ajoakku.
Itse en tuohon teoriaan usko: JOS tuo olisi se oikea syy, silloin Toyotan itselataavat hybridit (joissa on kyllä ajoakku ja sähkömoottori), mutta joita ei voi ladata lainkaan vaan kaikki käytetty sähkö tehdään autossa bensiinimoottorin pyörittämällä generaattorilla, silloin aivan sama laatuongelma koskisi myös noita, ja itseasiassa vielä pahempana, koska niissä on vieläkin pienempi ajoakku kuin lataushybrideissä!
Miksei julkisuudessa ole haukuttu noita Toyotan itselataavat hybridejä lainkaan, vaikka samaan aikaan lataushybridejä haukutaan julkisuudessa koko ajan ?
Onko asiasta olemassa puolueettomia tutkimustuloksia, vai joutuuko uuden auton ostaja tekemään ostopäätöksensä huhupuheiden perusteella tietämättä mikä on oikeasti totuus asiasta ?
Laatuongelmat pois lataushybrideistä ja elinikäinen akkutakuu ostajalle, niin alkaa kauppa käydä!
Maapallon rajalliset litiumvarat riittävät huomattavasti useampaan lataushybridiin kuin täyssähköautoon.
Joten täyssähköautojen suosiminen lataushybridien kustannuksella johtaa siihen, että vain rikas ajaa täyssähköautolla - köyhempi ajaa korkeintaan polkupyörällä, tai sitten kävelee tai kulkee julkisilla liikennevälineillä - tähänkö eliitti haluaa kansan pakottaa - sitä ainakin epäilen!
- AnonyymiUUSI
Sähkövatkaimet ei kestä kunnon rasitusta, eikä oo hyvä vetoauto raskaisiin painolasteihi. Siinä diesel vie voiton ku jaksaa rasitusta ja sun muuta.
- AnonyymiUUSI
Monilla on kokemuksia siitä, kun rasittaa sähkömoottoria vähän liikaa. Sähkömoottori ei osaa sammua vaan kärähtää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Monilla on kokemuksia siitä, kun rasittaa sähkömoottoria vähän liikaa. Sähkömoottori ei osaa sammua vaan kärähtää.
Jos meinaa voittaa niin hyvin menestyneen tuotteen kuin polttarit ovat, täytyy olla todella hyvä ja kaikessa pitää olla enemmän kuin rehellinen. Valitettavasti sähköautojen kohdalla on liian moni asia hoidettu amatöörimäisesti.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos meinaa voittaa niin hyvin menestyneen tuotteen kuin polttarit ovat, täytyy olla todella hyvä ja kaikessa pitää olla enemmän kuin rehellinen. Valitettavasti sähköautojen kohdalla on liian moni asia hoidettu amatöörimäisesti.
Hyvä yritys mutta toistaiseksi on mennyt pieleen.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä yritys mutta toistaiseksi on mennyt pieleen.
Aloitus on asiallinen mutta sähkisosasto vaikenee ja jatkaa yhtä hyllyvällä suolla kuin alusta lähtien.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Monilla on kokemuksia siitä, kun rasittaa sähkömoottoria vähän liikaa. Sähkömoottori ei osaa sammua vaan kärähtää.
"Monilla on kokemuksia siitä, kun rasittaa sähkömoottoria vähän liikaa. Sähkömoottori ei osaa sammua vaan kärähtää"
Tuo on osa ns. suunniteltua vanhenemista!
Ei olisi mitenkään vaikeaa asentaa termotuntoelementtiä sähköauton moottorin käämiin kiinni, ja vetää siitä johdin moottorinohjausyksikköön.
Näin auto itse tietäisi, jos käämi uhkaa kuumentua liikaa, ja rajoittaisi moottorin tehoa tällaisissa tilanteissa, tai ääritapauksissa auton moottori lakkaisi toimimasta ylikuumenemissuojatoimenpiteenä ennen kuin se moottori hajoaa.
Ilmeisesti autotehtaat eivät noin halua toimia, ainkaan tilanteessa, missä autotehdas ei maksa hajonneen ajomoottorin korjausta vaan sen maksaa auton omistaja (ja hinta sisältää myös liikevoiton osuuden).
Sähkömoottorin jäähdytys on helppo toteuttaa, samoin lämpötilan tunnistus ja tuon tiedon siirto moottoria ohjaavalle tietokoneelle.
Kyseessä ovat kaupalliset syyt: tehdään tahallaan herkästi hajoava moottori, ja tehdään liikevoittoa jokaisella hajonneen tilalle myydyllä uudella moottorilla!
Ongelma on juuri siinä, että teollisuuden omistus on keskittynyt muutaman superrikkaan suvun käsiin.
Jos haluaisin perustaa kilpailevan sähköautoyrityksen, mistä saan ison lainan sellaisin ehdoin, ettei pankki ala yht'äkkiä vaatia lainan ennenaikaista takaisinmaksua, lisävakuuksia tai ettei pankki ole yht'äkkiä vaatimassa korkeampaa korkoa kuin mistä on sovittu?
Pitäisi olla ns. kansan omistama pankki, eikä niin, että pankki on jonkun superrikkaan omistuksessa, millä ehkäistään kilpailun syntyminen.
Kun se yrityksissä tuppaa olemaan niin, että se, jonka rahalla toimintaa pyöritetään, määrää säännöt.
Ja yleensä ne säännöt ovat sekä maksavaa asiakasta että pienyrittäjää vastaan.
Juuri siksi markkinoilla on ylihintaisia, mutta teknisesti heikkolaatuisia tuotteita.
- AnonyymiUUSI
Miksi suomessa myydään ennätyksellisen vähän uusia autoja? Koska tarjolla on lähinä sähköautoja.
- AnonyymiUUSI
Tuo varmaan pitää paikkansa. Polttarit pitää ostaa salassa, jotta saa elää kaikessa rauhassa.
- AnonyymiUUSI
Ei oikein sähköautot kiinosta ihmisiä vaikka automyyjät täälä palstalla vouhottavat miten. Palkkapussi tulee seuraavina vuosina kutistumaan entisestään jos myytävää ei kerran tule eli polttomoottorilla toimivia autoja ilma tabletteja.
- AnonyymiUUSI
Sähköautojen ostomäärät kasvaa suhteessa muihin kokoajan.
Se on kova paikka änkyrälle joka vastustaa kaikkea ja pelkää ettei kohta saa ajaa halvalla savukoneella. Älä huoli, kyllä niitä hyviä ja edullisia käytettyjä sähköautoja saa kohta ja vuokrakasarmin parkkisellekin rakennetaan latauspaikat köyhillekin., - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen ostomäärät kasvaa suhteessa muihin kokoajan.
Se on kova paikka änkyrälle joka vastustaa kaikkea ja pelkää ettei kohta saa ajaa halvalla savukoneella. Älä huoli, kyllä niitä hyviä ja edullisia käytettyjä sähköautoja saa kohta ja vuokrakasarmin parkkisellekin rakennetaan latauspaikat köyhillekin.,Suomessa sähköautojen myyntien kasvu päättyi jo pari vuotta sitten ja myös suhteessa muihin.
- AnonyymiUUSI
- AnonyymiUUSI
En käytä Tiktokia enkä tuohon helvetin typerään vakoilusomeen koske.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En käytä Tiktokia enkä tuohon helvetin typerään vakoilusomeen koske.
Nyt uhkaa polttareiden myynnin raju nousu! Tämä siitä sähköautoähkystä seuraa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Nyt uhkaa polttareiden myynnin raju nousu! Tämä siitä sähköautoähkystä seuraa.
Kerro toki tarkemmin tuosta provostasi ja yritä edes perustella sitä jotenkin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kerro toki tarkemmin tuosta provostasi ja yritä edes perustella sitä jotenkin.
Eihän siitä tarvitse erikseen kertoa, kun maailmassa myydään 75% polttareita ja vain 25% sähkäreitä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eihän siitä tarvitse erikseen kertoa, kun maailmassa myydään 75% polttareita ja vain 25% sähkäreitä.
Sähköautoilijat eivät antaisi tilaa kehitykselle vaan haluaisivat jäädyttää tilanteen nykyiselleen. Eli sähköauto on useimmille liian iso investointi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172314Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2311958Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071772Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021441Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno481336Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu551207Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1781143- 941090
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.149970Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14911