Polttiksien myynnin osuus on noin 75% maailman autokaupasta tänä päivänä. Miksi sähköautot eivät pysty parempaan? Syy on ennenkaikkea sähköautoissa itsessään. Niihin ei vain luoteta.
Miksi polttis menestyy niin hyvin
85
702
Vastaukset
- Anonyymi
Maailmalla ei kaikkialla ole mahdollisuutta ladata yleisesti autoa ja ne ovat kalliimpia mitä nuo surkeat bensat millä köyhissä maissa ajetaan.
Aika surkeita yrityksiä yrittää perustella saastuttamista.- Anonyymi
Tosiasiat eivät vastaa unelmia ja haavekuvia, jotka näyttävät hallitsevan vihersiirtyjien hötöä maailmaa.
- Anonyymi
Se on aivan sama mitä kehitysmaat ostavat. Pian polttomoottoriautojen valmistus lopetetaan kannattamattomana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on aivan sama mitä kehitysmaat ostavat. Pian polttomoottoriautojen valmistus lopetetaan kannattamattomana.
Ai, pian vai? Ehkä polttomoottoriautojen valmistus lopetaan joskus 2040-luvulla, mutta ei sitä aiemmin.
Lisäksi sähköautojen valmistus on tappiollista useimmille valmistajille. Jokin Ford on esimerkiksi ilmoittanut tekevänsä jokaisesta sähköautosta 12 000 dollaria tappiota. - Anonyymi
Mitä saasteita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on aivan sama mitä kehitysmaat ostavat. Pian polttomoottoriautojen valmistus lopetetaan kannattamattomana.
Kehitysmaat, siis koko Eteläinen-Eurooppa? Siellä kun sähköutoja ei juurikaan näy...
ID 4
- Anonyymi
Miksi yli puolet uusista myydyistä autoista on ladattavia?
Vuonna 2025 heinäkuussa sähköautojen myynti Suomessa jatkoi kasvuaan, ja ladattavien autojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi edelleen. Uusista henkilöautoista noin puolet oli ladattavia, joista osa täyssähköautoja ja osa ladattavia hybridejä, kertoo Tilastokeskus.
Tarkkoja myyntilukuja heinäkuulta 2025 ei ole saatavilla tässä vaiheessa, mutta Auto Bild Suomi mainitsi, että heinäkuussa 2025 Suomessa ensirekisteröitiin 5425 uutta henkilöautoa, mikä on 4,4 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden heinäkuussa. Tämä viittaa siihen, että myös sähköautojen myynti oli kasvussa.
Kesäkuussa 2025 uusista henkilöautoista 33% oli täyssähköautoja ja 21% ladattavia hybridejä, ja näitä rekisteröitiin yhteensä 4043 kappaletta, mikä on 36 % enemmän kuin edellisvuonna, kertoo Tilastokeskus. Täyssähköautojen myynti oli painottunut Uudenmaan maakuntaan, jossa rekisteröitiin 57% kaikista täyssähköautoista, kertoo Tilastokeskus.
Myydyimmät sähköautomallit Suomessa tammi-kesäkuussa 2025 olivat Iltalehden mukaan: Polestar 2, Volkswagen ID.4, Tesla Model 3, Skoda Enyaq, Tesla Model Y.
Suomessa on tällä hetkellä noin 240 000 ladattavaa henkilöautoa, joista noin 94 000 on täyssähköautoja ja noin 150 000 ladattavia hybridejä, kertoo Ilta-Sanomat.- Anonyymi
Ladattavissa hybrideissä on polttomoottori, joten 67% uusia autoja löytyy edelleen polttomoottori. Lisäksi uusien autojen myyntimäärät ovat edelleen todella surkeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ladattavissa hybrideissä on polttomoottori, joten 67% uusia autoja löytyy edelleen polttomoottori. Lisäksi uusien autojen myyntimäärät ovat edelleen todella surkeita.
Polttomoottoreihin luotetaan enemmän kuin sähkömoottoreihin. Mitä se kertoo? No ainakin sen, että täyssähköautot eivät sovi enemmistön kaikkiin autoilutarpeisiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoreihin luotetaan enemmän kuin sähkömoottoreihin. Mitä se kertoo? No ainakin sen, että täyssähköautot eivät sovi enemmistön kaikkiin autoilutarpeisiin.
Oletko sinä enemmistöä vai vähemmistöä?
Miksi luottasin enemmän polttomoottoriin?
Sähköauto on parempi onessa suhteessa.
Ei tarvita jatkuvia öljynvaihtoja nyt ensimmäiseksi tulee mieleen.
Puhumattakaan kaalliista AdBlue järjestelmien korjauksista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sinä enemmistöä vai vähemmistöä?
Miksi luottasin enemmän polttomoottoriin?
Sähköauto on parempi onessa suhteessa.
Ei tarvita jatkuvia öljynvaihtoja nyt ensimmäiseksi tulee mieleen.
Puhumattakaan kaalliista AdBlue järjestelmien korjauksista.Enemmistössä uusia autoja on polttomoottori, joten sähköautoilijat ovat vähemmistössä jopa uusien autojen ostajissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmistössä uusia autoja on polttomoottori, joten sähköautoilijat ovat vähemmistössä jopa uusien autojen ostajissa.
Miksi sinulle on niin tärkeää mikä on enemmistö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinulle on niin tärkeää mikä on enemmistö?
Vastasin vain esitettyyn kysymykseen eikä tuolla olekaan väliä.
- Anonyymi
Tai sopuli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sopuli?
Kuuluvatko sähköautoilijat nk. sopulilaumaan. Eli joukkoon, joka hysteerisesti omaksuu tiettyjen tahojen toitottaman ”totuuden”.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuluvatko sähköautoilijat nk. sopulilaumaan. Eli joukkoon, joka hysteerisesti omaksuu tiettyjen tahojen toitottaman ”totuuden”.
Mercedes Benzin pääjohtaja Källenius:
Jatkamme polttomoottoristen autojen tuotekehitystä, sillä markkinat ovat puhuneet. Olemme liikeyritys, ja jos asiakkaat haluavat polttomoottoreita vuoden 2030 jälkeen, me valmistamme niitä heille. Täyssähköisten autojen kysyntä on viime aikoina ollut suuri pettymys, myönsi Källenius. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuuluvatko sähköautoilijat nk. sopulilaumaan. Eli joukkoon, joka hysteerisesti omaksuu tiettyjen tahojen toitottaman ”totuuden”.
Tässä ketjussa nimenomaan polttskuskit hakevat voimaa joukosta niinkuin sopulit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä ketjussa nimenomaan polttskuskit hakevat voimaa joukosta niinkuin sopulit.
Autonvalmistajat kyllä tuntevat sopulilaumat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autonvalmistajat kyllä tuntevat sopulilaumat.
Säälittävintä on olla sopuli jonka päähän syntyy ajatus että hän haluaisi kuulua myös toiseen sopulilaumaan. Kun se haluisi olla kaikissa sopulilaumoissa.
Se on tämän ketjun aloittajan dilemma. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Säälittävintä on olla sopuli jonka päähän syntyy ajatus että hän haluaisi kuulua myös toiseen sopulilaumaan. Kun se haluisi olla kaikissa sopulilaumoissa.
Se on tämän ketjun aloittajan dilemma.Viisasta puhetta. Kannattaa kuitenkin tietää, missä menee reaalimaailma ja missä menee toivemaailma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mercedes Benzin pääjohtaja Källenius:
Jatkamme polttomoottoristen autojen tuotekehitystä, sillä markkinat ovat puhuneet. Olemme liikeyritys, ja jos asiakkaat haluavat polttomoottoreita vuoden 2030 jälkeen, me valmistamme niitä heille. Täyssähköisten autojen kysyntä on viime aikoina ollut suuri pettymys, myönsi Källenius.Kaippa jos edes 8v akkutakuu ei olekaan 8v akkutakuu, siis Mersulla.
Kyllä asiakkaa äänestää jaloilla ajos laatu on mitä on ja takuehdot vain kustusta alusta loppuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sinulle on niin tärkeää mikä on enemmistö?
Siksi, koska sinulle tuntuu olevan tärkeää sähköautojen myynnin ”rakettimainen” kasvu, vaikka se raketti ei todellisuudessa ole vielä kovin korkealle noussut…
Enemmistö ajaa polttomoottoriautoilla, sähköautoilijat ovat vielä marginaaliryhmä, vaikka kuinka yrität muuta väittää. 11,2 prosenttia Suomen autokannasta on sähköisiä, ja globaalisti vielä paljon pienempi luku.
Kiinassa tosin on paljon sähköautoja, mutta ne ovatkin tajunneet sen mitä Suomessa ei ole tajuttu; jos liikenne oikeasti halutaan sähköistää, pitää markkinoille tuoda sellaisia sähköautoja joihin tavisduunarillakin on varaa. Tesloja ostaa vain ökyilevä eliitti. Jos Suomessakin olisi myynnissä joku Renault K-Ze: m kaltainen automalli se varmasti myisi hyvin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmistössä uusia autoja on polttomoottori, joten sähköautoilijat ovat vähemmistössä jopa uusien autojen ostajissa.
Kaikkeen on syynsä!
Teoriassa olisi järkevää, että mahdollisimman moni uuden auton ostaja ostaisi nimenomaan lataushybridin, jolla päivittäiset ajot sujuvat sähköllä ja pidemmät ajot (joita ehkä vain muutaman kerran vuodessa) bensiinillä.
Tämä ei kuitenkaan käytännössä toteudu!
Miksei?
Ilmeisesti syynä on se, että autotehtaat työntävät lataushybrideihin jotain sekundaluokan akkuja, ja kun tuollainen sekundaluokan akku tulee tiensä päähän, uuden ajoakun vaihtaminen on todella kallista touhua!
Jos jostain saisi lataushybridejä, mutta premium -luokan akulla (vaikkapa niin, että auton ajoakulla on elinikäinen takuu, eli jos akku hajoaa ennen kuin auto muuten on tullut tiensä päähän, niin valmistaja vastaa vaihtokustannuksista) varustettuna, niin veikkaanpa, että lataushybridien myynti olisi jopa yli 90% myydyistä henkilöautoista!
Myös ilmaston kannalta tämä olisi paras ratkaisu - koska vuotuisista ajokilometreistä suurin osa ajettaisiin sähköllä - toki ilmastohyödyt ovat saatavissa vain, jos myös tehdään päätös rakentaa Suomeen ainakin 2 uutta ydinreaktoria (esim. 1400 MW/reaktori).
Ehkä on niin, että ne autonostajat, jotka ovat tietoisia siitä, että autovalmistajat laittavat sekundaluokan akkuja lataushybrideihin, niin kieltäytyvät ostamasta noita lataushybridejä juuri siksi, kun akun vioittuessa se tulee autonomistajalle todella kalliiksi.
Ja se, että noita myydään edes sen 21% johtuu siitä, että osa ostajista ei ole tietoisia laatuongelmasta.
JOS olisi saatavilla laadukkaalla akulla (ja elinikäisellä akkutakuulla) olevia lataushybridejä, niin väittäisin, että niiden myynti olisi jopa yli 90% myydyistä uusista autoista. Mutta jos autotehtaat eivät joko pysty tai halua sellaisia tehdä, niin ei ihme, etteivät heikkolaatuisella ajoakulla olevat lataushybridit juuri ostajia kiinnosta.
Joku väittää, ettei ongelma muka johdu heikosta laadusta, vaan siitä, että lataushybridin pieni akku joutuu kovemmalle rasitukselle kuin täyssähköauton selvästi isompi ajoakku.
Itse en tuohon teoriaan usko: JOS tuo olisi se oikea syy, silloin Toyotan itselataavat hybridit (joissa on kyllä ajoakku ja sähkömoottori), mutta joita ei voi ladata lainkaan vaan kaikki käytetty sähkö tehdään autossa bensiinimoottorin pyörittämällä generaattorilla, silloin aivan sama laatuongelma koskisi myös noita, ja itseasiassa vielä pahempana, koska niissä on vieläkin pienempi ajoakku kuin lataushybrideissä!
Miksei julkisuudessa ole haukuttu noita Toyotan itselataavat hybridejä lainkaan, vaikka samaan aikaan lataushybridejä haukutaan julkisuudessa koko ajan ?
Onko asiasta olemassa puolueettomia tutkimustuloksia, vai joutuuko uuden auton ostaja tekemään ostopäätöksensä huhupuheiden perusteella tietämättä mikä on oikeasti totuus asiasta ?
Laatuongelmat pois lataushybrideistä ja elinikäinen akkutakuu ostajalle, niin alkaa kauppa käydä!
Maapallon rajalliset litiumvarat riittävät huomattavasti useampaan lataushybridiin kuin täyssähköautoon.
Joten täyssähköautojen suosiminen lataushybridien kustannuksella johtaa siihen, että vain rikas ajaa täyssähköautolla - köyhempi ajaa korkeintaan polkupyörällä, tai sitten kävelee tai kulkee julkisilla liikennevälineillä - tähänkö eliitti haluaa kansan pakottaa - sitä ainakin epäilen! - Anonyymi
Suomi vastaa maailman mittakaavassa väkimäärältään yhtä isohkoa kaupunkia.
Mutta kaupunkejakin on erilaisia. Lontoossa ehkä latausinfra onnistutaan rakentamaan ydinkeskustaan ja lähiöihinkin, mutta Saigonissa...en usko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko sinä enemmistöä vai vähemmistöä?
Miksi luottasin enemmän polttomoottoriin?
Sähköauto on parempi onessa suhteessa.
Ei tarvita jatkuvia öljynvaihtoja nyt ensimmäiseksi tulee mieleen.
Puhumattakaan kaalliista AdBlue järjestelmien korjauksista.Polttomoottoreita huolletaan. Sähköautoja ei huolleta, ne korjataan kun ne hajoaa ja se korjaus ei ole halpaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkeen on syynsä!
Teoriassa olisi järkevää, että mahdollisimman moni uuden auton ostaja ostaisi nimenomaan lataushybridin, jolla päivittäiset ajot sujuvat sähköllä ja pidemmät ajot (joita ehkä vain muutaman kerran vuodessa) bensiinillä.
Tämä ei kuitenkaan käytännössä toteudu!
Miksei?
Ilmeisesti syynä on se, että autotehtaat työntävät lataushybrideihin jotain sekundaluokan akkuja, ja kun tuollainen sekundaluokan akku tulee tiensä päähän, uuden ajoakun vaihtaminen on todella kallista touhua!
Jos jostain saisi lataushybridejä, mutta premium -luokan akulla (vaikkapa niin, että auton ajoakulla on elinikäinen takuu, eli jos akku hajoaa ennen kuin auto muuten on tullut tiensä päähän, niin valmistaja vastaa vaihtokustannuksista) varustettuna, niin veikkaanpa, että lataushybridien myynti olisi jopa yli 90% myydyistä henkilöautoista!
Myös ilmaston kannalta tämä olisi paras ratkaisu - koska vuotuisista ajokilometreistä suurin osa ajettaisiin sähköllä - toki ilmastohyödyt ovat saatavissa vain, jos myös tehdään päätös rakentaa Suomeen ainakin 2 uutta ydinreaktoria (esim. 1400 MW/reaktori).
Ehkä on niin, että ne autonostajat, jotka ovat tietoisia siitä, että autovalmistajat laittavat sekundaluokan akkuja lataushybrideihin, niin kieltäytyvät ostamasta noita lataushybridejä juuri siksi, kun akun vioittuessa se tulee autonomistajalle todella kalliiksi.
Ja se, että noita myydään edes sen 21% johtuu siitä, että osa ostajista ei ole tietoisia laatuongelmasta.
JOS olisi saatavilla laadukkaalla akulla (ja elinikäisellä akkutakuulla) olevia lataushybridejä, niin väittäisin, että niiden myynti olisi jopa yli 90% myydyistä uusista autoista. Mutta jos autotehtaat eivät joko pysty tai halua sellaisia tehdä, niin ei ihme, etteivät heikkolaatuisella ajoakulla olevat lataushybridit juuri ostajia kiinnosta.
Joku väittää, ettei ongelma muka johdu heikosta laadusta, vaan siitä, että lataushybridin pieni akku joutuu kovemmalle rasitukselle kuin täyssähköauton selvästi isompi ajoakku.
Itse en tuohon teoriaan usko: JOS tuo olisi se oikea syy, silloin Toyotan itselataavat hybridit (joissa on kyllä ajoakku ja sähkömoottori), mutta joita ei voi ladata lainkaan vaan kaikki käytetty sähkö tehdään autossa bensiinimoottorin pyörittämällä generaattorilla, silloin aivan sama laatuongelma koskisi myös noita, ja itseasiassa vielä pahempana, koska niissä on vieläkin pienempi ajoakku kuin lataushybrideissä!
Miksei julkisuudessa ole haukuttu noita Toyotan itselataavat hybridejä lainkaan, vaikka samaan aikaan lataushybridejä haukutaan julkisuudessa koko ajan ?
Onko asiasta olemassa puolueettomia tutkimustuloksia, vai joutuuko uuden auton ostaja tekemään ostopäätöksensä huhupuheiden perusteella tietämättä mikä on oikeasti totuus asiasta ?
Laatuongelmat pois lataushybrideistä ja elinikäinen akkutakuu ostajalle, niin alkaa kauppa käydä!
Maapallon rajalliset litiumvarat riittävät huomattavasti useampaan lataushybridiin kuin täyssähköautoon.
Joten täyssähköautojen suosiminen lataushybridien kustannuksella johtaa siihen, että vain rikas ajaa täyssähköautolla - köyhempi ajaa korkeintaan polkupyörällä, tai sitten kävelee tai kulkee julkisilla liikennevälineillä - tähänkö eliitti haluaa kansan pakottaa - sitä ainakin epäilen!Verotus tuhoaa loput järkevät mallit. Järkevin olis diesel hybridi kestävällä akulla. Teslassa kokeiltiin sarjahybridi ajoa, jossa mukana oleva generaattori teki sähköä ja se pärjäsi paremmin kuin täyssähkö, monellakin tavalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkeen on syynsä!
Teoriassa olisi järkevää, että mahdollisimman moni uuden auton ostaja ostaisi nimenomaan lataushybridin, jolla päivittäiset ajot sujuvat sähköllä ja pidemmät ajot (joita ehkä vain muutaman kerran vuodessa) bensiinillä.
Tämä ei kuitenkaan käytännössä toteudu!
Miksei?
Ilmeisesti syynä on se, että autotehtaat työntävät lataushybrideihin jotain sekundaluokan akkuja, ja kun tuollainen sekundaluokan akku tulee tiensä päähän, uuden ajoakun vaihtaminen on todella kallista touhua!
Jos jostain saisi lataushybridejä, mutta premium -luokan akulla (vaikkapa niin, että auton ajoakulla on elinikäinen takuu, eli jos akku hajoaa ennen kuin auto muuten on tullut tiensä päähän, niin valmistaja vastaa vaihtokustannuksista) varustettuna, niin veikkaanpa, että lataushybridien myynti olisi jopa yli 90% myydyistä henkilöautoista!
Myös ilmaston kannalta tämä olisi paras ratkaisu - koska vuotuisista ajokilometreistä suurin osa ajettaisiin sähköllä - toki ilmastohyödyt ovat saatavissa vain, jos myös tehdään päätös rakentaa Suomeen ainakin 2 uutta ydinreaktoria (esim. 1400 MW/reaktori).
Ehkä on niin, että ne autonostajat, jotka ovat tietoisia siitä, että autovalmistajat laittavat sekundaluokan akkuja lataushybrideihin, niin kieltäytyvät ostamasta noita lataushybridejä juuri siksi, kun akun vioittuessa se tulee autonomistajalle todella kalliiksi.
Ja se, että noita myydään edes sen 21% johtuu siitä, että osa ostajista ei ole tietoisia laatuongelmasta.
JOS olisi saatavilla laadukkaalla akulla (ja elinikäisellä akkutakuulla) olevia lataushybridejä, niin väittäisin, että niiden myynti olisi jopa yli 90% myydyistä uusista autoista. Mutta jos autotehtaat eivät joko pysty tai halua sellaisia tehdä, niin ei ihme, etteivät heikkolaatuisella ajoakulla olevat lataushybridit juuri ostajia kiinnosta.
Joku väittää, ettei ongelma muka johdu heikosta laadusta, vaan siitä, että lataushybridin pieni akku joutuu kovemmalle rasitukselle kuin täyssähköauton selvästi isompi ajoakku.
Itse en tuohon teoriaan usko: JOS tuo olisi se oikea syy, silloin Toyotan itselataavat hybridit (joissa on kyllä ajoakku ja sähkömoottori), mutta joita ei voi ladata lainkaan vaan kaikki käytetty sähkö tehdään autossa bensiinimoottorin pyörittämällä generaattorilla, silloin aivan sama laatuongelma koskisi myös noita, ja itseasiassa vielä pahempana, koska niissä on vieläkin pienempi ajoakku kuin lataushybrideissä!
Miksei julkisuudessa ole haukuttu noita Toyotan itselataavat hybridejä lainkaan, vaikka samaan aikaan lataushybridejä haukutaan julkisuudessa koko ajan ?
Onko asiasta olemassa puolueettomia tutkimustuloksia, vai joutuuko uuden auton ostaja tekemään ostopäätöksensä huhupuheiden perusteella tietämättä mikä on oikeasti totuus asiasta ?
Laatuongelmat pois lataushybrideistä ja elinikäinen akkutakuu ostajalle, niin alkaa kauppa käydä!
Maapallon rajalliset litiumvarat riittävät huomattavasti useampaan lataushybridiin kuin täyssähköautoon.
Joten täyssähköautojen suosiminen lataushybridien kustannuksella johtaa siihen, että vain rikas ajaa täyssähköautolla - köyhempi ajaa korkeintaan polkupyörällä, tai sitten kävelee tai kulkee julkisilla liikennevälineillä - tähänkö eliitti haluaa kansan pakottaa - sitä ainakin epäilen!Kyllä ne plugareidenkin akut ovat yhtä laadukksita, kuin sähköautoissakin. Jippo on siinä, että akut kestävät keskimäärin yhtä monta latausta ja purkua. Plugaria ladataan kerran tai kaksi kertaa päivässä, sähköautoa kerran tai kaksi viikossa.
- Anonyymi
Sähkövatkaimet ei kestä kunnon rasitusta, eikä oo hyvä vetoauto raskaisiin painolasteihi. Siinä diesel vie voiton ku jaksaa rasitusta ja sun muuta.
- Anonyymi
Monilla on kokemuksia siitä, kun rasittaa sähkömoottoria vähän liikaa. Sähkömoottori ei osaa sammua vaan kärähtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monilla on kokemuksia siitä, kun rasittaa sähkömoottoria vähän liikaa. Sähkömoottori ei osaa sammua vaan kärähtää.
Jos meinaa voittaa niin hyvin menestyneen tuotteen kuin polttarit ovat, täytyy olla todella hyvä ja kaikessa pitää olla enemmän kuin rehellinen. Valitettavasti sähköautojen kohdalla on liian moni asia hoidettu amatöörimäisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos meinaa voittaa niin hyvin menestyneen tuotteen kuin polttarit ovat, täytyy olla todella hyvä ja kaikessa pitää olla enemmän kuin rehellinen. Valitettavasti sähköautojen kohdalla on liian moni asia hoidettu amatöörimäisesti.
Hyvä yritys mutta toistaiseksi on mennyt pieleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä yritys mutta toistaiseksi on mennyt pieleen.
Aloitus on asiallinen mutta sähkisosasto vaikenee ja jatkaa yhtä hyllyvällä suolla kuin alusta lähtien.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monilla on kokemuksia siitä, kun rasittaa sähkömoottoria vähän liikaa. Sähkömoottori ei osaa sammua vaan kärähtää.
"Monilla on kokemuksia siitä, kun rasittaa sähkömoottoria vähän liikaa. Sähkömoottori ei osaa sammua vaan kärähtää"
Tuo on osa ns. suunniteltua vanhenemista!
Ei olisi mitenkään vaikeaa asentaa termotuntoelementtiä sähköauton moottorin käämiin kiinni, ja vetää siitä johdin moottorinohjausyksikköön.
Näin auto itse tietäisi, jos käämi uhkaa kuumentua liikaa, ja rajoittaisi moottorin tehoa tällaisissa tilanteissa, tai ääritapauksissa auton moottori lakkaisi toimimasta ylikuumenemissuojatoimenpiteenä ennen kuin se moottori hajoaa.
Ilmeisesti autotehtaat eivät noin halua toimia, ainkaan tilanteessa, missä autotehdas ei maksa hajonneen ajomoottorin korjausta vaan sen maksaa auton omistaja (ja hinta sisältää myös liikevoiton osuuden).
Sähkömoottorin jäähdytys on helppo toteuttaa, samoin lämpötilan tunnistus ja tuon tiedon siirto moottoria ohjaavalle tietokoneelle.
Kyseessä ovat kaupalliset syyt: tehdään tahallaan herkästi hajoava moottori, ja tehdään liikevoittoa jokaisella hajonneen tilalle myydyllä uudella moottorilla!
Ongelma on juuri siinä, että teollisuuden omistus on keskittynyt muutaman superrikkaan suvun käsiin.
Jos haluaisin perustaa kilpailevan sähköautoyrityksen, mistä saan ison lainan sellaisin ehdoin, ettei pankki ala yht'äkkiä vaatia lainan ennenaikaista takaisinmaksua, lisävakuuksia tai ettei pankki ole yht'äkkiä vaatimassa korkeampaa korkoa kuin mistä on sovittu?
Pitäisi olla ns. kansan omistama pankki, eikä niin, että pankki on jonkun superrikkaan omistuksessa, millä ehkäistään kilpailun syntyminen.
Kun se yrityksissä tuppaa olemaan niin, että se, jonka rahalla toimintaa pyöritetään, määrää säännöt.
Ja yleensä ne säännöt ovat sekä maksavaa asiakasta että pienyrittäjää vastaan.
Juuri siksi markkinoilla on ylihintaisia, mutta teknisesti heikkolaatuisia tuotteita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos meinaa voittaa niin hyvin menestyneen tuotteen kuin polttarit ovat, täytyy olla todella hyvä ja kaikessa pitää olla enemmän kuin rehellinen. Valitettavasti sähköautojen kohdalla on liian moni asia hoidettu amatöörimäisesti.
Polttarit on rankka juhla.
- Anonyymi
Miksi suomessa myydään ennätyksellisen vähän uusia autoja? Koska tarjolla on lähinä sähköautoja.
- Anonyymi
Tuo varmaan pitää paikkansa. Polttarit pitää ostaa salassa, jotta saa elää kaikessa rauhassa.
- Anonyymi
Ostetaan vähän, koska suomalaiset pvat leskimäärin meöko köyhiä. Käytettyjä tuodaan ja ostetaan sitten enemmän. Niistä yli 70% onkin sähköautoja, koska niihin suomalaisilla alkaakin oĺla jo varaa. Samalla rahalla saisi jo jonkun uuden Corollan, mutta valitaan mielummin käytetty sähköauto.
- Anonyymi
Ei oikein sähköautot kiinosta ihmisiä vaikka automyyjät täälä palstalla vouhottavat miten. Palkkapussi tulee seuraavina vuosina kutistumaan entisestään jos myytävää ei kerran tule eli polttomoottorilla toimivia autoja ilma tabletteja.
- Anonyymi
Sähköautojen ostomäärät kasvaa suhteessa muihin kokoajan.
Se on kova paikka änkyrälle joka vastustaa kaikkea ja pelkää ettei kohta saa ajaa halvalla savukoneella. Älä huoli, kyllä niitä hyviä ja edullisia käytettyjä sähköautoja saa kohta ja vuokrakasarmin parkkisellekin rakennetaan latauspaikat köyhillekin., - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen ostomäärät kasvaa suhteessa muihin kokoajan.
Se on kova paikka änkyrälle joka vastustaa kaikkea ja pelkää ettei kohta saa ajaa halvalla savukoneella. Älä huoli, kyllä niitä hyviä ja edullisia käytettyjä sähköautoja saa kohta ja vuokrakasarmin parkkisellekin rakennetaan latauspaikat köyhillekin.,Suomessa sähköautojen myyntien kasvu päättyi jo pari vuotta sitten ja myös suhteessa muihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen ostomäärät kasvaa suhteessa muihin kokoajan.
Se on kova paikka änkyrälle joka vastustaa kaikkea ja pelkää ettei kohta saa ajaa halvalla savukoneella. Älä huoli, kyllä niitä hyviä ja edullisia käytettyjä sähköautoja saa kohta ja vuokrakasarmin parkkisellekin rakennetaan latauspaikat köyhillekin.,Hyviä ja edullisia sähköautoja ei ole eikä tule. Hyvät sähköautot maksavat paljon, ja jos sähköauto on halpa, se ei enää ole hyvä. Näin on tilanne nyt, ja miksikä se muuttuisi?
- Anonyymi
- Anonyymi
En käytä Tiktokia enkä tuohon helvetin typerään vakoilusomeen koske.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En käytä Tiktokia enkä tuohon helvetin typerään vakoilusomeen koske.
Nyt uhkaa polttareiden myynnin raju nousu! Tämä siitä sähköautoähkystä seuraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt uhkaa polttareiden myynnin raju nousu! Tämä siitä sähköautoähkystä seuraa.
Kerro toki tarkemmin tuosta provostasi ja yritä edes perustella sitä jotenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro toki tarkemmin tuosta provostasi ja yritä edes perustella sitä jotenkin.
Eihän siitä tarvitse erikseen kertoa, kun maailmassa myydään 75% polttareita ja vain 25% sähkäreitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän siitä tarvitse erikseen kertoa, kun maailmassa myydään 75% polttareita ja vain 25% sähkäreitä.
Sähköautoilijat eivät antaisi tilaa kehitykselle vaan haluaisivat jäädyttää tilanteen nykyiselleen. Eli sähköauto on useimmille liian iso investointi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän siitä tarvitse erikseen kertoa, kun maailmassa myydään 75% polttareita ja vain 25% sähkäreitä.
Jospa vain pysyttäisiin Suomessa tai Euroopassa. Se on ihan sama mitä Mongoliassa myydään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jospa vain pysyttäisiin Suomessa tai Euroopassa. Se on ihan sama mitä Mongoliassa myydään.
Ja autovalmistajat paskat piittaa Suomesta ja useimmat autovalmistajat eivät piittaa paskaakaan edes Euroopasta. Eurooppa on vain pieni osa maailmaa.
- Anonyymi
On paljon todella hyviä syitä valita diesel. Niitä ei voi tuoda esille ilman että sähköpatet repivät pelivaatteensa.
- Anonyymi
Mainitse edes yksi merkittävä etu kaikille autonkäyttäjille?
- Anonyymi
Niin, pidempi yhtämittainen toimintamatka. Mitä muuta? Itselle ei tule yhtään muuta hyvää syytä valita nimenomaan diesel ja tuolla yhdelläkään syyllä ei kaikille ole merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, pidempi yhtämittainen toimintamatka. Mitä muuta? Itselle ei tule yhtään muuta hyvää syytä valita nimenomaan diesel ja tuolla yhdelläkään syyllä ei kaikille ole merkitystä.
Mercedes-Benz suunnitteli monen muun autovalmistajan tapaan luopuvansa vähintään tietyillä markkinoilla kokonaan polttomoottoriautojen myynnistä vielä tämän vuosikymmenen aikana. Markkinan muutokset, kuten sähköautojen kysynnän raju heikkeneminen, ovat kuitenkin muuttaneet yhtiön linjaa.
EU kuitenkin aikoo yhä kieltää polttomoottoriautot vuonna 2035. Källeniuksen mukaan tuossa linjassa pidättäytyminen olisi katastrofi ja se voisi aiheuttaa koko Euroopan autoteollisuuden ”sortumiseen”. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mercedes-Benz suunnitteli monen muun autovalmistajan tapaan luopuvansa vähintään tietyillä markkinoilla kokonaan polttomoottoriautojen myynnistä vielä tämän vuosikymmenen aikana. Markkinan muutokset, kuten sähköautojen kysynnän raju heikkeneminen, ovat kuitenkin muuttaneet yhtiön linjaa.
EU kuitenkin aikoo yhä kieltää polttomoottoriautot vuonna 2035. Källeniuksen mukaan tuossa linjassa pidättäytyminen olisi katastrofi ja se voisi aiheuttaa koko Euroopan autoteollisuuden ”sortumiseen”.Sähköautot ovat huonoja tuotteita autoteollisuudenkin kannalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat huonoja tuotteita autoteollisuudenkin kannalta.
EU:n suurin virhearvio on sähköautot. Mikään ei pidä paikkaansa, mikä koskee ns. tosiasioita sähköautoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EU:n suurin virhearvio on sähköautot. Mikään ei pidä paikkaansa, mikä koskee ns. tosiasioita sähköautoista.
Toimiiko missään akkujen kierrätys? Toimiiko ympäristöystävällisesti alusta loppuun? Totuus ei ole vieläkään tullut julkisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimiiko missään akkujen kierrätys? Toimiiko ympäristöystävällisesti alusta loppuun? Totuus ei ole vieläkään tullut julkisuuteen.
Polttikset sopivat liikenteen menoon kuin nappi silmään. Sähkikset ei sovi ollenkaan. Ne ovat rakennettu muunlaista maailmaa varten. Kukaan ei ole käynyt tuossa maailmassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttikset sopivat liikenteen menoon kuin nappi silmään. Sähkikset ei sovi ollenkaan. Ne ovat rakennettu muunlaista maailmaa varten. Kukaan ei ole käynyt tuossa maailmassa.
Sähkikset edustavat uutta maailmaa, Ne ei oikein sovi nykymaailmaan. Patteritkin pitäisi kierrättää ja akkumineraalikaivoksien pitäisi lopettaa luonnon myrkyttäminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkikset edustavat uutta maailmaa, Ne ei oikein sovi nykymaailmaan. Patteritkin pitäisi kierrättää ja akkumineraalikaivoksien pitäisi lopettaa luonnon myrkyttäminen.
Sähköakkujen kierrätys ei kuitenkaan ole välttämättä taloudellisesti kannattavaa, kuten todettiin akkujen uusiokäyttöliiketoimintaa koskevassa hankkeessa, jota toteuttivat Vaasan ammattikorkeakoulu, Novia, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. (Lehtimäki, 2023). Jos kierrätys ei ole taloudellisesti kannattavaa, kannattaako sitä ylipäänsä toteuttaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköakkujen kierrätys ei kuitenkaan ole välttämättä taloudellisesti kannattavaa, kuten todettiin akkujen uusiokäyttöliiketoimintaa koskevassa hankkeessa, jota toteuttivat Vaasan ammattikorkeakoulu, Novia, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. (Lehtimäki, 2023). Jos kierrätys ei ole taloudellisesti kannattavaa, kannattaako sitä ylipäänsä toteuttaa?
Tekoäly:
Sähköautojen myynti on alkanut takkuilla monilla markkinoilla vuoden 2024 ja 2025 aikana, vaikka kasvu oli aiemmin nopeaa. Tähän on useita syitä, ja ne vaihtelevat hieman markkina-alueittain, mutta alla ovat keskeisimmät syyt, miksi sähköautojen (EV) myynti ei kasva enää yhtä nopeasti tai jopa laskee:
Sähköautojen myynti ei ole pysähtynyt kokonaan, mutta kasvu on hidastunut tai tasoittunut. Syynä on yhdistelmä taloudellisia, teknisiä ja psykologisia esteitä. Moni kuluttaja odottaa, että hinnat laskevat, tekniikka paranee, ja latausverkosto kasvaa – ennen kuin tekee ostopäätöksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekoäly:
Sähköautojen myynti on alkanut takkuilla monilla markkinoilla vuoden 2024 ja 2025 aikana, vaikka kasvu oli aiemmin nopeaa. Tähän on useita syitä, ja ne vaihtelevat hieman markkina-alueittain, mutta alla ovat keskeisimmät syyt, miksi sähköautojen (EV) myynti ei kasva enää yhtä nopeasti tai jopa laskee:
Sähköautojen myynti ei ole pysähtynyt kokonaan, mutta kasvu on hidastunut tai tasoittunut. Syynä on yhdistelmä taloudellisia, teknisiä ja psykologisia esteitä. Moni kuluttaja odottaa, että hinnat laskevat, tekniikka paranee, ja latausverkosto kasvaa – ennen kuin tekee ostopäätöksen.Yhteiskuntamme arvostaa polttareita ja ennenkaikkea polttariautoilijoita. Heistä on pidettävä hyvää huolta, sillä he pitävät kansakunnan selkärangan ryhdikkäänä ja kilpailukykyisinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhteiskuntamme arvostaa polttareita ja ennenkaikkea polttariautoilijoita. Heistä on pidettävä hyvää huolta, sillä he pitävät kansakunnan selkärangan ryhdikkäänä ja kilpailukykyisinä.
Kuuluuko sähköautot Temu myyntilistoilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mainitse edes yksi merkittävä etu kaikille autonkäyttäjille?
No, sellaista käyttövoimaa ei olekaan, joka sopisi hyvin kaikille autonkäyttäjille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, sellaista käyttövoimaa ei olekaan, joka sopisi hyvin kaikille autonkäyttäjille.
Ennen oli mutta ei enää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen oli mutta ei enää.
Sähkö on hieno energialähde mutta autojen energialähteenä se on yllättävän hankala.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkö on hieno energialähde mutta autojen energialähteenä se on yllättävän hankala.
Fossiiliset polttoaineet ovat niin hyviä, että sähköauton myyntiä on tuettava kyseenalaisin keinoin. Se huomaa tälläkin palstalla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiiliset polttoaineet ovat niin hyviä, että sähköauton myyntiä on tuettava kyseenalaisin keinoin. Se huomaa tälläkin palstalla
Miksi niin älytön tuote on kehitetty kuin sähköauto. Sitähän on pakkomyytävä kaikkia mahdollisia keinoja käyttämällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi niin älytön tuote on kehitetty kuin sähköauto. Sitähän on pakkomyytävä kaikkia mahdollisia keinoja käyttämällä.
Ihmiset eivät oikeasti haluaisi ostaa sähköautoja mutta yhteiskunta pakottaa ostamaan.
- Anonyymi
Dieselillä tukee valtion taloutta. Kova käyttövoimavero ja kallis polttoaine tuottavat hyvin. AdBlue pitää korjaamot kannattavina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhteiskuntamme arvostaa polttareita ja ennenkaikkea polttariautoilijoita. Heistä on pidettävä hyvää huolta, sillä he pitävät kansakunnan selkärangan ryhdikkäänä ja kilpailukykyisinä.
He saavat jatkossa yhä suuremman merkityksen iloisina veronmaksajina verojen noustessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He saavat jatkossa yhä suuremman merkityksen iloisina veronmaksajina verojen noustessa.
Ja polttisten veroja ei tulla merkittävästi nostamaan. Pikemminkin nostetaan sähköautoilijoiden verotusta.
- Anonyymi
Syitä on useampia. Liian kallis useimmille, ei toimi riittävän hyvin pakkasessa, nopea arvon alenema ja arvon nollaantuminen kymmenessä vuodessa.
- Anonyymi
Pitkälle totta. Tosin arvion aleneminen nollaan 10 vuodessa = leasing auton kulut samassa ajassa.
Jos 50 te nollaantuu 10 vuodessa, niin vuotta kohti kulut ovat 5 te. Kuukautta kohti reilut 400 € ja päivää kohti nelisentoista eskoa.
Toisaalta 50 te polttiksen arvon alenema ei tuosta paljoa poikkea... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkälle totta. Tosin arvion aleneminen nollaan 10 vuodessa = leasing auton kulut samassa ajassa.
Jos 50 te nollaantuu 10 vuodessa, niin vuotta kohti kulut ovat 5 te. Kuukautta kohti reilut 400 € ja päivää kohti nelisentoista eskoa.
Toisaalta 50 te polttiksen arvon alenema ei tuosta paljoa poikkea...Hyvä
- Anonyymi
Millä tavalla ei toimi pakkasessa?
Teslani on ollut tähän mennessä omistamistani autoista ehdottomasti paras talviauto.
Edellisissä Audissa (bensa) ja Mersussani (diesel) oli nopeampi arvonaleneminen.
Mistä voin hakea ”nollahintaisia” kymmenen vuotta vanhoja Tesloja? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä tavalla ei toimi pakkasessa?
Teslani on ollut tähän mennessä omistamistani autoista ehdottomasti paras talviauto.
Edellisissä Audissa (bensa) ja Mersussani (diesel) oli nopeampi arvonaleneminen.
Mistä voin hakea ”nollahintaisia” kymmenen vuotta vanhoja Tesloja?Onhan niitä kokemuksia itsekullakin. Jokaisen pitäis uskoa enemmän itseensä kuin muiden kokemuksiin, koska ilmaisun vapaus kukoistaa varsinkin sähköautopuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan niitä kokemuksia itsekullakin. Jokaisen pitäis uskoa enemmän itseensä kuin muiden kokemuksiin, koska ilmaisun vapaus kukoistaa varsinkin sähköautopuolella.
Totta. Minulla diesel vaihtui plugariin, ja kuuden vuoden ajon jälkeen se vaihtui sähköautoon. Parempaan päin on menty koko ajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Minulla diesel vaihtui plugariin, ja kuuden vuoden ajon jälkeen se vaihtui sähköautoon. Parempaan päin on menty koko ajan.
Minä ajan edelleen dieselillä eikä ole mitään syytä vaihtaa. Nykyisellä oon ajanu 500.000 km ja vaihdan, kun tulee 800.000 km täyteen ja tietenkin jälleen uuteen dieseliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ajan edelleen dieselillä eikä ole mitään syytä vaihtaa. Nykyisellä oon ajanu 500.000 km ja vaihdan, kun tulee 800.000 km täyteen ja tietenkin jälleen uuteen dieseliin.
Vastaavaan ei taida sähköautolla pystyä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ajan edelleen dieselillä eikä ole mitään syytä vaihtaa. Nykyisellä oon ajanu 500.000 km ja vaihdan, kun tulee 800.000 km täyteen ja tietenkin jälleen uuteen dieseliin.
Jos tahtoo ajaa vanhalla paskalla ja vielä maksaa siitä paljon, niin saahan niin tehdä. Tosin monikaan ei sitä kovin järkevänä pidä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tahtoo ajaa vanhalla paskalla ja vielä maksaa siitä paljon, niin saahan niin tehdä. Tosin monikaan ei sitä kovin järkevänä pidä.
Kielenkäyttösi osoittaa, että olet sähköautoilija ja tyypillinen sellainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kielenkäyttösi osoittaa, että olet sähköautoilija ja tyypillinen sellainen.
Jokainen osaa varmasti tarvittaessa laskea kuinka tolkuttomasti palaa rahaa taivaan tuuliin polttoaineen muodossa jos ajaa 800 tkm dieselillä vs. samat kilometrit sähköllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen osaa varmasti tarvittaessa laskea kuinka tolkuttomasti palaa rahaa taivaan tuuliin polttoaineen muodossa jos ajaa 800 tkm dieselillä vs. samat kilometrit sähköllä.
Tuossa laskennassa pitäisi huomioida hankintahinnat ja kaikki muutkin kulut. Pelkän sähkön ja dieselin vertaaminen olisi aivotonta idiotismia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa laskennassa pitäisi huomioida hankintahinnat ja kaikki muutkin kulut. Pelkän sähkön ja dieselin vertaaminen olisi aivotonta idiotismia.
Hankintahinnoissa ei ole eroa (kun verrataan keskenään samanlaisia autoja), huoltokulut ovat dieselissä selvästi kalliimmat ja muissa kuluissa ei ole merkittäviä eroja. Polttoaineeseen uppoaa dieselillä 80 000 € enemmän joten pitää olla aika fakiiri tekemään laskelmat jotka osoittaisivat että tuo 800 tkm olisi dieselillä edullisempi ajaa.
- Anonyymi
Tuohonhan sähköautoilu perustuu.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦595650Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.1844587En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v164102Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k523594- 513561
- 823328
- 113241
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah423112- 322792
Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia342371