Ihmiselle, kuten esim. vaikka minulle, joka ei kerrassaan kuule minkään itse alitajuisesti luomansa musiikin soivan päässään, kuin korkeintaan jonkun korvamadon joskus soivan muistinvaraisesti mielessään, on mahdotonta kuvitellakaan säveltävänsä ja kirjoittavansa potentiaalisesti kuulemiaan määrätyn sävelkorkeuden omaavia säveliä vastaavia, mutta itselleen tuntemattomia nuotteja nuottiviivastolle nuottipaperille. Varsinkin kun jo kutakin sävelkorkeutta vastaaville nuottiviivoille piirrettyjen nuottien kuulemisen oppiminenkin mielessään soivina sävelinä edellyttää jos ei nyt aivan absoluuttista sävelkorvaa, niin jonkinlaista suhteellista kumminkin, kehittyneen nuotinlukutaidon lisäksi, jotta osaa esim. laulaa prima vista suoraan nuoteista kuulematta kappaletta aiemmin kertaakaan nuottipaperin nuottiviivoille merkittyjen nuottien vain ilmeisesti soidessa prima vista-soittajan tai-laulajan mielessä hänen vain nähtyään ne edessään nuottitelineellä. Aivan kuten äitinikin kertoi minulle, mutta hän myös osasi säveltää ja merkitä mielessään kuulemansa laulut nuottipaperille luovan prosessin jälkeen, kun aivot tiedostamattomassa ja intuitiivisessa luomisaktissa työstivät ja tuottivat soivaa materiaa yölläkin, jonka jälkeen laulu oli puhtaaksikirjoitusta vaille valmis ammattilaisen vielä esim. kuorolle sovitettavaksi. Nuottien merkitsemisessä on toki otettava huomioon myös sävelten kesto ja dynamiikka ym. esitysmerkinnät kuten tahtilaji ja esitystempo jne., jotta esittäjät osaavat tulkita teoksen säveltäjän ohjeiden mukaan.
Miten voi oppia säveltämään
3
96
Vastaukset
- Anonyymi
Tekstissäni on virheellinen väittämä. Absoluuttinen ja relatiivinen sävelkorva ei liity nuottien lukemiseen vaan soivien sävelten tunnistamiseen. Tyhmä moka.
- Anonyymi
mul ei ole mitään koulutusta musa-alalla mut noin kuusvuotiaana päähäni tuli eka melodia ja sitten noin teini-iässä niitä alko tulla enemmän ja nykyäänkin yhä niitä tulee aika usein. En ole pysyny tarkoissa laskuissa mut on niitä ihan tolkuttoman paljon tullu tässä 35 vuoden aikana.
Päässäni kehittelen kaikki jutut eli ensin melodia tulee, jotain sanoja muttei tarkkaanmietittyjä sanoja vaan jotain semmosta mikä ei menisi läpi että ne sanat pitäs muotoilla paremmin sitten ja samaan aikaan kun melodiaa alkaa tulla mieleen niin samaan aikaan kehittelen mielessäni muutkin soitinjutut kuten rumpu, basso ja ihan mitä vaan.
En ole musa-alalla. En käytä instrumentteja kun mietin melodioita&kokonaisia teoksia. Oon saanu mieleeni monia eri genren kappaleita. Lähimpänä omaa aluettani on ehkä kraut-rock, post rock ja viime aikoina slowcore. Mitä monimutkaisempaa ja poissa "muodista" niin sen parempi juttu minulle =)
Kiva lisä muuten tylsässä elämässäni. =)
suurin osa on pyyhkiytyny pois mielestäni. Ainoastaan muutaman nauhoitin kerran puhelimeen. Kerran tein kokeilevan teoksen jossa ensi kertaa käytin muuta kuin aivoja säveltämisessä eli otin juomalasin , puukynän ja kirjan ja taputin rytmejä sormillani kirjaan ja kynällä hain rytmejä juomalasiin. Noin 15 minuuttinen teos jossa oli paljon monimutkaisia rytmejä ja hain myös koko ajan svengaavuutta että piti olla svengiä ja rytmiä.
osa melodioista tai kokonaisista teoksista jotka tulee mieleeni , ovat joko pakottamalla tulevia tai tulevat luonnostaan. Sillä ei ole niin väliä kunhan niitä tulee vaan mieleen. - AnonyymiUUSI
Nuotit on ihan sivuseikka. Tunnelma ja geometriset kuviot ja suhteet paljon tärkeämpiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 342353
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle472096- 402032
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3201850- 1171493
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161425Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71308Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101157- 411055
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661036