Onko kokemusta uuden katalysaattorin kestokyvystä? Omaan autoon piti vaihtaa uusi katalysaattori kun auto rupesi polttamaan moottorinvikavaloa ja antoi koodiksi P0420. Minkäänlaista tehon häviämistä tai muuta vastaava ei ilmennyt, eikä ollut öljy- tai jäähdytinnestevuotoja. Huollotkin on tehty ajallaan. Korjaamolla totesivat katin olevan vaihtokunnossa päästöjen perusteella, jonka sitten vaihtoivat uuteen. Uudella katalysaattorilla ehdin ajaa korjaamolta n. 100km matkan, kun sama tuttu moottorinvikavalo syttyi uudelleen palamaan. Koodinlukijalla antaa saman P0420. Autossa ei tämän matkankaan aikana ollut minkäänlaista muuta käyntihäiriötä. Ainoastaan hiukan ennen vikavalon syttymistä liikennevaloissa tuntui pakokaasun mukana voimakas rikin tuoksu. Korjaamolta ei ole tullut vielä vastausta viikonlopun takia eikä ole varmaa onko työlle edes mitään takuuta. Eikö katalysaattorin pitäisi kuitenkin kestää enemmänkin kuin 100km normaalissa ajossa? Onko jollain käynyt vastaavaa että uusi katti olisi hajonnut jo heti kättelyssä?
Uuden katalysaattorin elinikä?
27
249
Vastaukset
- Anonyymi
Katalysaattorihan kestää ajaa satojatuhansia kilometrejä.sillä.edellutyksellä että polttoaineen ruiskutus moottoriin toimii oikein.
Lambda anturi viimeistelee oikean seoksen.eli se myös pitää olla kunnossa..
Jos katti loppuu ennenaikojaan vika on polttoaine laitteissa tai viallisessa lambda anturissa..muös moottorin liiallinen öljynkulutus pilaaa katalysaattorin.- Anonyymi
Eli siis katalysaattorin hajoaminen jo 100 km matkalla on mahdollinen. Auto ei syö öljyä, huollot on tehty muuten ajallaan. Antureista ei ole tietoa toimivatko ne, olettaisin että korjaamolla olisivat senkin asian selvittäneet. Pakokaasupäästöjen perusteella totesivat katalysaattorin olevan lopussa ja vaihdon jälkeen arvot oli ok.
- Anonyymi
mahdollisuuksia on paljon tuolle vikakoodille mikä sytyttää sen,,,se ei tarkoita että katti olisi rikki , vaan se on vikavalo joka kertoo ettei katti toimi oikein.?
https://club.autodoc.fi/obd-codes/p0420.. itselläni on corolla 1998 300.000 ajettu ja alkuperäinen katti...huollot ovat tärkeitä ajallaan ja oikeat öljyt.. - Anonyymi
onkohan lambda anturit ja johdot kunnossa..?
- Anonyymi
Pärnänen kusettanut tai on täysin osaamaton.
Voihan tämäkin avaus olla huono provo?- Anonyymi
Ei ole huono provo enkä tiedä mistä Pärnäsestä puhut. Viikolla oli tuo korjaus ja siitä n. 100km eli käytännössä pari ajoa töihin kunnes sama ongelma. On toki mahdollista korjaamo kusettaa ja vaihtoi kalleimman osan minkä pystyi tutkimatta vikaa sen kummemmin. Osaamaton olen koska en omista autokorjaamoa saati että olisi välineitäkään millä tutkia asiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole huono provo enkä tiedä mistä Pärnäsestä puhut. Viikolla oli tuo korjaus ja siitä n. 100km eli käytännössä pari ajoa töihin kunnes sama ongelma. On toki mahdollista korjaamo kusettaa ja vaihtoi kalleimman osan minkä pystyi tutkimatta vikaa sen kummemmin. Osaamaton olen koska en omista autokorjaamoa saati että olisi välineitäkään millä tutkia asiaa.
Pärnänen on yleisnimitys surkeille ja osaamattomille korjaamoille jotka osaavat tehdä vain helppoja ja yksinkertaisia korjauksia.
Ei kun takaisin pajalle ja siellä arpovat seuraan osan minkä vaihtavat. Tuo on kuitenkin ihan peruskorjauksia ollut jo vuosikymmeniä, mutta pitää olla mieluusti testerit ja ymmärrystä mistä kaikesta tuo yksinkertainen vika voi johtua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pärnänen on yleisnimitys surkeille ja osaamattomille korjaamoille jotka osaavat tehdä vain helppoja ja yksinkertaisia korjauksia.
Ei kun takaisin pajalle ja siellä arpovat seuraan osan minkä vaihtavat. Tuo on kuitenkin ihan peruskorjauksia ollut jo vuosikymmeniä, mutta pitää olla mieluusti testerit ja ymmärrystä mistä kaikesta tuo yksinkertainen vika voi johtua.niimpä...näkyvät yleismittaria käyttävän nuo ammattilaiset..obd lukija ei korjaa mitään ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pärnänen on yleisnimitys surkeille ja osaamattomille korjaamoille jotka osaavat tehdä vain helppoja ja yksinkertaisia korjauksia.
Ei kun takaisin pajalle ja siellä arpovat seuraan osan minkä vaihtavat. Tuo on kuitenkin ihan peruskorjauksia ollut jo vuosikymmeniä, mutta pitää olla mieluusti testerit ja ymmärrystä mistä kaikesta tuo yksinkertainen vika voi johtua.Kyseinen korjaamo oli varma että katalysaattori on kulunut loppuun, vaikka esitin työtä tilatessa, että voisiko vika olla antureissa tai muualla. Olivat sitä mieltä ettei päästöarvot osoita vian olevan anturissa vaan kuluneessa katalysaattorissa. Uuden katin vaihdon jälkeen pakokaasuarvot olivat normaalit ja autolla pääsi käymään pari kertaa töissä. Ajattelin vain kysäistä täältä kokemuksia onko jollain sattunut käymään että uusi katalysaattori olisi hajonnut välittömästi, ennen kuin tuota asiaa lähtee viemään eteenpäin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseinen korjaamo oli varma että katalysaattori on kulunut loppuun, vaikka esitin työtä tilatessa, että voisiko vika olla antureissa tai muualla. Olivat sitä mieltä ettei päästöarvot osoita vian olevan anturissa vaan kuluneessa katalysaattorissa. Uuden katin vaihdon jälkeen pakokaasuarvot olivat normaalit ja autolla pääsi käymään pari kertaa töissä. Ajattelin vain kysäistä täältä kokemuksia onko jollain sattunut käymään että uusi katalysaattori olisi hajonnut välittömästi, ennen kuin tuota asiaa lähtee viemään eteenpäin.
..pärnäset paskakynsineen vain sotkee koko auton, huoltokirjakin oli mustia sormenjälkiä täynnä ja ratti paskanen, no ei tartte siihen korjaamoon enää mennä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseinen korjaamo oli varma että katalysaattori on kulunut loppuun, vaikka esitin työtä tilatessa, että voisiko vika olla antureissa tai muualla. Olivat sitä mieltä ettei päästöarvot osoita vian olevan anturissa vaan kuluneessa katalysaattorissa. Uuden katin vaihdon jälkeen pakokaasuarvot olivat normaalit ja autolla pääsi käymään pari kertaa töissä. Ajattelin vain kysäistä täältä kokemuksia onko jollain sattunut käymään että uusi katalysaattori olisi hajonnut välittömästi, ennen kuin tuota asiaa lähtee viemään eteenpäin.
Minullekin vaihdettiin taannoin katalysaatori, mutta eihän sillä pitkälle päässyt ennen vikavalon uudelleen syttymistä. Olivat vaihtaneet jälkikatalysaattorin, eikä sitä ensimmäistä, jota lamdat valvovat. Vaihtoivat ilmaiseksi sen, ja samalla siinä touhussa rikkomansa lamdan. Sen jälkeen auto pelasi taas hyvln.
- Anonyymi
Onko aloittajan auton merkki Ford, ecoboost moottorilla ?
https://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=63223- Anonyymi
mikä hinku suomalaisilla on ostaa foorti tai vw tai audi..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mikä hinku suomalaisilla on ostaa foorti tai vw tai audi..
Tai tojota...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai tojota...
Linkki unohtui..
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10267736/toyota-avensis-verson-ongelma!vikakoodit-p0420p0430
- Anonyymi
no ei tuo ihme vaikka uudesta joutuu tietyt merkit korjaamolle...
- Anonyymi
Pakoputkessa taitaa olla vain pieni reikä, ennen anturia.
- Anonyymi
Ei ole varmaan ollut alkuperäisessäkään vikaa.
Vikakoodi ei kerro katalysaattorien kuntoa eikä minkään testerin tekstin perusteella kannata vaihdella osia jos ei todettu ja varmistettu että mikä syy aiheutuu.
Auton käyttäminen huollossa ulkopuolisella tietyn km välein, ei siellä katsota autoa onko joku paikka täysin kunnossa. Se ei pidä autoa kunnossa.- Anonyymi
Sen tiedän itsekin ettei se koodi kerro yhtään mitään, mutta kuten jo aiemmin sanoin, itse en voi mitään pakokaasumittauksia tehdä, koska en omista korjaamoa eikä ole sellaiseen välineistöä, joten tässä on täysin korjaamojen rehellisyyden ja ammattitaidon varassa. Huollot teen sen minkä itse voin ja loput nekin korjaamon varassa. Sen tiedän ettei auto syö öljyä eikä nesteet ja öljyt mene sekaisin, ilmansuodatin ja sytytystulpat on vaihdettu ajallaan, edellä mainittu viimeksi kuukausi sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen tiedän itsekin ettei se koodi kerro yhtään mitään, mutta kuten jo aiemmin sanoin, itse en voi mitään pakokaasumittauksia tehdä, koska en omista korjaamoa eikä ole sellaiseen välineistöä, joten tässä on täysin korjaamojen rehellisyyden ja ammattitaidon varassa. Huollot teen sen minkä itse voin ja loput nekin korjaamon varassa. Sen tiedän ettei auto syö öljyä eikä nesteet ja öljyt mene sekaisin, ilmansuodatin ja sytytystulpat on vaihdettu ajallaan, edellä mainittu viimeksi kuukausi sitten.
ja auton merkki oli.?
- Anonyymi
koodihan tarkoittaa että katalysaattori ei toimi kunnolla..? siihenvoi olla monta syytä.?
ensin mitataan lambdan arvot ja niiden johdotukset, ..eräässä autossa piti vaihtaa koko ecu kun lambda ei toiminut ..
paskoja on uudet autot hiukkasloukkuineen ja katteineen...itse en kyllä yli 150.000 ajettua uskalla edes ostaa kun tietää mikä osien kierrätysrumpa alkaa..
- Anonyymi
Katalysaattorin teho tippuu kilometrien myötä. Ja autoissa pitää olla katalysaattorien tehoa vahtiva järjestelmä ja se on autosta kiinni miten pienellä kynnyksellä järjestelmä sytyttää vikavalon.
Itse olen katalysaattorin vaihtamisen sijaan asentanut takimmaiseen lambda-anturiin muutaman euron rajoitinholkin. Se on nopea asentaa ja pitää auton tyytyväisenä vuosikaudet, vaikka katalysaattorin teho edelleen laskee.
Päästöthän ovat edelleen ok.- Anonyymi
Katalysaattorit näkyvät noin niikuin normaalisti kestävän auton eliniän.
Mutta katalysaattorin saa kyllä rikki hyvinkin nopeasti, jos sinne syöttää liikaa polttoainetta! Tai oikeastaan mitä tahansa palavaa (...öljyä). Esim. sytystyskatkot (puolavika), liikaa bensaa vuotavat suuttimet, virheelliset lämpötilatiedot (käytetään rikasta seosta, vaikkei olekaan käsillä "kylmäkäynnistys -30 C lämpötilassa) jne. Sulaa katti osittain tai oikein pahassa tapauksessa palaa koko auto (näitäkin sattunut).
Että ajelkaa vaan huoletta, vaikka vikavalot palaa! Teippiä päälle (siihen vikavaloon) ja kovaa ajoa! Pysyy korjaamot kiinni leivänsyrjässä.
- Anonyymi
On korjaamoja joissa vaihdellaan osia tutkimatta mistä syy johtuu ja silloin viat jää korjaamatta. Yksi tällainen sattui kymmenen vuotta sitten Kaarinassa kun käytin autoa korjattavana eräällä korjaamolla kun kierrokset humppasi itsestään tyhjäkäynnistä rajoitinta vasten. Moottori käydä röpötti selkeästi rikkaalla. Korjaamolla vaihtoivat tyhjäkäyntiventtiilin ja kun sitten kävin noutamassa auton kysyin toimistolla jossa asentajat ja yrittäjä olivat kahvitauolla että hävisikö se vika ja tuliko auto kuntoon. Kukaan ei vastannut mitään ja ukot vilkuili toisiaan, lopulta yrittäjä vastasi että joo vaihdettiin uusi tyhjäkäyntiventtiili. Hallista kun ajoin pihalle 50 metrin jälkeen kierrokset heitteli jälleen ylös ja alas. Korjaamo oli sitä mieltä että vaihdetaan sitten seuraava osa ja katsotaan mistä vika löytyy, joten vein auton toiselle korjaamolle. Lopulta monen vaiheen jälkeen selvisi että yhden anturin johto oli mennyt poikki eräästä haaroituskohdasta moottorin takana jolloin ECU sai koko ajan virheellistä tietoa että moottorin lämpötila on pakkasen puolella josta johtui rikas seos. Uusi pätkä johtoa tilalle ja viat hävisi sillä. Kokemus on opettanut ettei pikkupajoille kannata viedä ja kannattaa valita minne vie korjattavaksi jos siihen on mahdollisuus.
- Anonyymi
ihan normi tapaus et johto on jostain poikki tai moottori on karstoittunut... voltteja siihen anturin tai lambdan johtoonkin jne...tulee...mitataan jos kehataan tai osataan..
- Anonyymi
Se oli 90-luvun alkupäiviä, kun katalysaattoreille ennustettiin noin 80 000 km ikää, ennusteet eivät toteutuneet, vaan katalysaattorit tyypillisesti kestävät koko auton iän ja kestivät myös niissä 90-luvun alun autoissa.
Anturiviat, vuotavat pakoputket tai termostaattiviat välillä pelottavat kun vika vaikuttaisi olevan katalysaattorissa, vaikka siinä ei ole mitään vikaa.- Anonyymi
Joo, mutta auto voi silti alkaa herjaamaa katalysaattorin laskeneesta tehosta, vaikka teho on edelleen ihan riittävä. Sitten pitää jotain tehdä, ettei katsastus jää kiinni vikakoodista. Uusi katti tai sitten ruuvataan toiseen lambda-anturiin jo aikaisemmin tässä ketjussa mainittu holkki.
Onneksi nykyautoissa ei enää ole katalysaattoria eikä edes pakoputkea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561268
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1561227Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601115Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1031077Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu521077Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä56873Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä56853Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54785- 32772
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin74761