Elätkö lapsivapaassa liitossa?
Tiesittekö jo ennen avioitumista, että te ette halua koskaan lapsia?
Mielelläni kuulusin ajatuksia miten lapsivapaat avioliitot toimivat.
Lapsivapaa avioliitto
5
320
Vastaukset
- Anonyymi
No nyt elämme eli olemme eläkeläisiä ja lapset ovat aikuisia.
Tiedän, että menee ohi aiheen mutta sanon, että vaikka tämä kahden aikuisen elämä on ihanaa ja vapaata, kaipaan suunnattomasti sitä aikaa kun lapset olivat kotona ja elimme sitä lapsiperhe-elämää. Se oli merkityksellistä, antoisaa ja antoi konkreettisen käsityksen siitä, mitä tarkoittaa kun rakastaa ehdoitta ja saa rakkautta ehdoitta.- Anonyymi
Sama juttu. Ole aikanaan nähnyt suvussani oikeasti vanhoja piikoja ja väkisinkin havainnut heidän elämänsä tyhjyyden ja lohduttomuuden.
Ehkä se on vaikuttanut omaan asenteeseeni ajatellen elämän jatkuvuutta jota edustavat omat lapsemme ja lastenlapset.
Todellista sisältöä ja merkitystä omalle elämälle.
Lasten hankkimsen syhteen olimme vaimoni kanssa samoilla linjoilla jo seurusteluaikana.
Samoin varmistaminen lasten tulemisen sopuisaan ja vakaaseen kotiin. Parissa vuodessa varmistuimme tulevaisuuden vakaudesta.
Olisin mielelläni nähnyt 3 tai 4 tenavaa mutta lyhyin väliajoin hankituista toinen, poika oli varsin pitelemätön tapaus liikkumiseltaan jatemperamentiltaan. Meille oli selvää, että tenavien sopeutuminen yhteiskuntaan ja tulevaan aikuisuuteen, oli meidän vastuullamme.
Vaimo tyytyi kahteen tenavaan mutta myöhemmin sanoi että oikeastaan olimme voineet hankkia ainakin sen kolmannen. Vaimo oli kotona lasten kanssa.
Jo ennen avioitumista oli selvä, että minä vastasin perheen hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
Maantieteellistä ero tenaviin on. Vaimoni terveydentilan vuoksi jouduimme muutamaan kolmiosta palvelutalon pieneen kaksioon keväällä joten poika kävi reilun 300 km:n päästä moikkamassa viikonvaihteen yli pari viikkoa sitten. Kävi yksin. Tyttö tulee samoin nyt tulevana viikonvaihteena. Tulee julkisilla 250km:n päästä.
Valitettavasti vaimoni on halvaantunut ja puhekyvytön. Informoi ilmeillä.
Olen suhtautunut lastenlasten käymiseen varautuneesti koska heillä on mielikuva täysin erilaisesta mummosta. Vaimo ilahtuisi mutta minä olen hieman varovainen.
- Anonyymi
Elämän jatkuvuuden näkeminen jälkikasvussa oli minulle jo alkuaan tärkeää.
Jo seurusteluvaiheessa tämä oli selvää.
Varmistuttuamme liittomme pysyvyydestä hankimme kaksi lasta lyhyin ikäeroin.
Onneksi.
Lasten lapsissamme näemme elämän jatkumisen merkityksen joka on oleellinen sisältö loppuvuosillemme.
Olisin halunnut 3 - 4 tenavaa muutta kahden, lyhyin välein hankkitujen vintiöiden jälkeen vaimoni sanoi nyt riittävän. - Anonyymi
Elimme yhdessä ja lopulta noin 6 vuotta avioliitossa ilman lapsia ja luulimme, ettei niitä saadakaan. Elämä sinällään ok kahdestaankin. Sitten ongelma yhtäkkiä ratkesi ja lapsia tuli lopulta pari. Aluksi aika oli raskasta ja ajoi meitä myös pariskuntana toisistamme kauemmas. Ei suurta draamaa, mutta perin harmaata. Nyt lapset on jo aikuisia, enkä ikinä vaihtaisi heitä mihinkään. Vaimon kanssa löysimme taas lopulta vaiheiden jälkeen toisemme. Sama nainen se oli edelleen, kun tarkemmin katsoi. Meillä näin, ei aina. Mutta lapset on lopulta jotakuinkin upeinta, mitä elämässään saa aikaiseksi. Kaiken arvoista. Tärkeää olisi meitä paremmin muistaa matkan varrella se parisuhde ja käyttää hyväksi mitä vaan apuverkkoja on saatavilla. Me emme tuossa oikein onnistuneet. En osaa toisen puolesta sanoa, onko lapsilla väliä. Mutta hankala nähdä muuten toista ihmistä, jonka tuntee/muistaa vaippaiästa, itkut/riemut, näkee ajatukset, kipuilut, kasvun ja lopulta irtaantumisen ja aikuistumisen.
Kolme vastausta ja enemmän tai vähemmän jokainen kertoo lapsista.
Minunkin vastaus ei ole ihan sitä, mitä odotat.
Minä olen ollut avioliitossa, jossa oli lapsia ja nyt jälkimmäinen liittoni on lapseton.
Minulle oli alusta asti selvää, että en halua enää lisää lapsia ja puolisoni mukautui ajatukseen ja ehkä oli hänelle jopa helpotus, koska hänellä on sellainen sairaus, että voi olla ettei lapsia saa.
Kyllä silti on jossain kohtaa tullut mieleen, että puolisoni kanssa olisin mielummin saanut lapset kuin ex-vaimoni.
Lapsivapaa elämähän on PALJON helpompaa kuin elämä lasten kanssa. On rahaa ja aikaa enemmän, tulee vähemmän konfliktitilanteita ja turhautuneisuutta.
Toisaalta vastavuoroisesti lukemattomioa arjen iloja jää kokematta ja sitten ei ole lapsista apuja elämän loppusuoralla.
Uskon, että vaikka parisuhteen alussa olisi selvää, ettei lapsia tule niin kyllä sitä asiaa tulee pohdittua useaan kertaan liiton aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.1763887Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki143071Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma252791Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne552681PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist542572Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv882547Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest112310Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k852018- 1461880
Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle2021837