Tuollaisen saisi taloyhtiössä asennuttaa autokatokseen. Autona Plug-in hybrid, joten 2 kW:n laturi olisi aika ok ja akku täyttyisi yön aikana.
Laitteiden ja asennuksen hinnalla ostaisi kyllä bensaa satoja litroja. Ei ihan heti alkaisi tulla säästöä lataamisesta. Vai tulisiko?
Teettäisittekö itse muutostyöt?
Jos jokaisella täydellä akulla säästää 10 euroa bensan käyttöön verrattuna, niin esim. 700 euron hankintahinta tulisi kuitattua jo 70 lataamisella. Ehkä nopeamminkin kun ei tule lyhyillä matkoilla pikkupakkasilla kylmäkäynnistyksen aikaista paljon suurempaa bensankulutusta.
Jos säästö on vain 5€/latauskerta, niin tarvitaan 140 latauskertaa. Sekin tulisi ehkä jo puolessa vuodessa, mutta riippuu tietysti ajokilometreistä.
2 kW latausasema kWh-mittarilla lämmitystolpan tilalle
16
143
Vastaukset
- Anonyymi
Tomiiko -20 C pakkasella eli lataako akkua. Mitä asennuksineen maksaa, miten sähkö mitataan maksaa ja kenelle siitä sähköstä maksat. Taloyhtiölle vai ulkopuoliselle toimijalle
- Anonyymi
2 kW teholla voi ladata täyssähköautoakin vaikka 30 asteen pakkasella, eikä akku täyty yhtään hitaammin kuin kesällä. Pienellä teholla ladatessa akun ei tarvitse olla lämmin! Lataus onnistuu vaikka vain 8 A virralla ja 40 asteen pakkasessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2 kW teholla voi ladata täyssähköautoakin vaikka 30 asteen pakkasella, eikä akku täyty yhtään hitaammin kuin kesällä. Pienellä teholla ladatessa akun ei tarvitse olla lämmin! Lataus onnistuu vaikka vain 8 A virralla ja 40 asteen pakkasessa.
Riippuu autosta, jotkut lämmittävät akkua kovemmilla pakkasilla ac-latauksessakin jolloin varsinkin suko-latauksessa latausaika kasvaa huomattavasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu autosta, jotkut lämmittävät akkua kovemmilla pakkasilla ac-latauksessakin jolloin varsinkin suko-latauksessa latausaika kasvaa huomattavasti.
No kerrotko vielä, että mikä auto niin tekee, kun kolmesta minulla olleesta yksikään ei ole niin tehnyt. Nääs kun pienillä tehoilla ladatessa akun ei tarvitse edelleenkään olla lämmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kerrotko vielä, että mikä auto niin tekee, kun kolmesta minulla olleesta yksikään ei ole niin tehnyt. Nääs kun pienillä tehoilla ladatessa akun ei tarvitse edelleenkään olla lämmin.
Polestar
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polestar
En tiedä mistä tuo voi johtua. Yksi plugari ollut, ja sen jälkeen 2 sähköautoa. Kaikissa menny 8-10 A virroilla pakkasista huolimatta jokseenkin samaa tahtia kesät talvet virtaskaa sisään. Plugarissa EHKÄ saattoi hidastua kovimmilla pakkasilla jonkun 5 % latausnopeus, mutta en ole siitäkään ihan varma. En kyllä koskaan kokeillut antaa akun jäätyä kunnolla ennen lataukseen laittoa, proseduurihan menee kovilla pakkasilla sillä tavoin, että kotiin tullessa jos on alle 50 % akussa latinkia, niin johto kiinni yöksi...
- Anonyymi
Kotilataukseen täyssähköautollekin riittää vaikka vain 6 A virta. Silläkin tulee yön yli ladatessa 150 km rangea. 10 A ja 2,2 kW teholla tuleekin sitten jo n. 250 km.
- Anonyymi
Jos laitan täyssähköautoni 10 A / 2,2 kW lataukseen alkuillasta klo. 18, niin seuraavana aamuna klo. 8 on akun varaustaso noussut 50 prosenttiyksikköä, eli esim. 30-80 %. Pakkasesta riippumatta.
Käytössä siis tavallinen lämmitystolpan 16 A pistorasia, ja se "älykäs sähköjohto" joka osaa keskustella auton kanssa. Kyseinen johtohan ei ole laturi, vaan laturi on autossa.
- Anonyymi
Ja teetin itse muutostyöt, töineen uusi pää tolppaan 600 euroa. Rahan säästön lisäksi älyttömän kätevää, kerran tai kaksi kertaa viikossa lataan yön yli. Toisinaan myös kaupan pihassa 22 kW laturilla, tai huoltoasemalla suurteholaturilla.
- Anonyymi
Kannattaa teettää tuo nyt jo plugarille, koska seuraava autosi on täyssähkö...
- Anonyymi
Minä pistin 11kW latauslaitteen plugaria varten vaikka lataus onkin vain yhden vaiheen 16A eli 3.6kW. Se on vaan niin paljon vaivattomampaa kun johto on laturissa valmiina auton latausluukon vieressä.
- Anonyymi
Meidän pienessä taloyhtiössä (12 huoneistoa) jokaiseen huoneistoon kuuluu sähkötolpallinen autopaikka. Vanhat 16 amppeerin sulakkeella olevat sähköboxit (40 v) olivat tulleet tiedä päähän ja tilalle pistettiin lataukseen sopivat ja samalla tarkistettiin myös vanha kaapelointi. Hintaa tuli jotain n 400/autopaikka. Teoreettisesti 16 amppeerin mahdollistaa noin 3.7kwh:n latausvirran. Noissa boxeissa on max 8 tunnin latausaika yhteen putkeen. Sen jälkeen pitää käydä paikalla ohjelmoimassa seuraavat 8 tuntia.
Tuo 8 tuntia on mulle riittänyt täyssäjöautoni päivittäislataustarpeen eli sen korvaamiseen mitä päivittäin kulutan normaalisti. Jos tulee pidempiä matkoja, niin lataan jossain julkisessa latauspaikassa siten, että akussa on virtaa 80%:n verran ja sitten taas turvaudun normaalin päivittäiskulutuksen omasta hidaslataustolpasta. Hyvin on toiminut minulla.- Anonyymi
Näin se on, kotilataukseen riittää pienet tehot. Ja sitä maagista 80% rajaakaan ei tarvitse saavuttaa, ladata voi vaikka 42-63%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on, kotilataukseen riittää pienet tehot. Ja sitä maagista 80% rajaakaan ei tarvitse saavuttaa, ladata voi vaikka 42-63%.
Juu, ei. Tuo 80% on minulla vain max-arvo arkielämässä, kun tavan arkielämää eletään. Joka päivä en suinkaan lataa eikä tavoite ole pitää 80% tasoa.
- Anonyymi
Mökillä minulla on kolmivaihepistorasia ja matkalaturilla siitä latailen tarvittaessa. 11 kwh. Ei tarvi mitään latausasemaa erikseen virittää.
- Anonyymi
lokilämmitin ja sisälämmitin melkeen 3 kw.
Jos laittaa oman sinetöidyn latausmittarin niin miksi ei ?
Pääsulakkeen koko lie ratkaisee.
Tollahan vetelee 100 km sähköllä
Uusi A5 Hybridi- Audi
https://www.youtube.com/watch?v=rR6jBfp8e6U
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu852173Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4282063Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771422Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101410- 671303
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1071045Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun811022Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2561000Sofia Virta pyyhkii pöytää Keskisarjalla A studiossa
Hurjaa on meno. Keskisarja ihan kanveesissa.266997- 131908