2 kW latausasema kWh-mittarilla lämmitystolpan tilalle

Anonyymi-ap

Tuollaisen saisi taloyhtiössä asennuttaa autokatokseen. Autona Plug-in hybrid, joten 2 kW:n laturi olisi aika ok ja akku täyttyisi yön aikana.

Laitteiden ja asennuksen hinnalla ostaisi kyllä bensaa satoja litroja. Ei ihan heti alkaisi tulla säästöä lataamisesta. Vai tulisiko?

Teettäisittekö itse muutostyöt?

Jos jokaisella täydellä akulla säästää 10 euroa bensan käyttöön verrattuna, niin esim. 700 euron hankintahinta tulisi kuitattua jo 70 lataamisella. Ehkä nopeamminkin kun ei tule lyhyillä matkoilla pikkupakkasilla kylmäkäynnistyksen aikaista paljon suurempaa bensankulutusta.

Jos säästö on vain 5€/latauskerta, niin tarvitaan 140 latauskertaa. Sekin tulisi ehkä jo puolessa vuodessa, mutta riippuu tietysti ajokilometreistä.

16

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tomiiko -20 C pakkasella eli lataako akkua. Mitä asennuksineen maksaa, miten sähkö mitataan maksaa ja kenelle siitä sähköstä maksat. Taloyhtiölle vai ulkopuoliselle toimijalle

      • Anonyymi

        2 kW teholla voi ladata täyssähköautoakin vaikka 30 asteen pakkasella, eikä akku täyty yhtään hitaammin kuin kesällä. Pienellä teholla ladatessa akun ei tarvitse olla lämmin! Lataus onnistuu vaikka vain 8 A virralla ja 40 asteen pakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 kW teholla voi ladata täyssähköautoakin vaikka 30 asteen pakkasella, eikä akku täyty yhtään hitaammin kuin kesällä. Pienellä teholla ladatessa akun ei tarvitse olla lämmin! Lataus onnistuu vaikka vain 8 A virralla ja 40 asteen pakkasessa.

        Riippuu autosta, jotkut lämmittävät akkua kovemmilla pakkasilla ac-latauksessakin jolloin varsinkin suko-latauksessa latausaika kasvaa huomattavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu autosta, jotkut lämmittävät akkua kovemmilla pakkasilla ac-latauksessakin jolloin varsinkin suko-latauksessa latausaika kasvaa huomattavasti.

        No kerrotko vielä, että mikä auto niin tekee, kun kolmesta minulla olleesta yksikään ei ole niin tehnyt. Nääs kun pienillä tehoilla ladatessa akun ei tarvitse edelleenkään olla lämmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerrotko vielä, että mikä auto niin tekee, kun kolmesta minulla olleesta yksikään ei ole niin tehnyt. Nääs kun pienillä tehoilla ladatessa akun ei tarvitse edelleenkään olla lämmin.

        Polestar


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polestar

        En tiedä mistä tuo voi johtua. Yksi plugari ollut, ja sen jälkeen 2 sähköautoa. Kaikissa menny 8-10 A virroilla pakkasista huolimatta jokseenkin samaa tahtia kesät talvet virtaskaa sisään. Plugarissa EHKÄ saattoi hidastua kovimmilla pakkasilla jonkun 5 % latausnopeus, mutta en ole siitäkään ihan varma. En kyllä koskaan kokeillut antaa akun jäätyä kunnolla ennen lataukseen laittoa, proseduurihan menee kovilla pakkasilla sillä tavoin, että kotiin tullessa jos on alle 50 % akussa latinkia, niin johto kiinni yöksi...


    • Anonyymi

      Kotilataukseen täyssähköautollekin riittää vaikka vain 6 A virta. Silläkin tulee yön yli ladatessa 150 km rangea. 10 A ja 2,2 kW teholla tuleekin sitten jo n. 250 km.

      • Anonyymi

        Jos laitan täyssähköautoni 10 A / 2,2 kW lataukseen alkuillasta klo. 18, niin seuraavana aamuna klo. 8 on akun varaustaso noussut 50 prosenttiyksikköä, eli esim. 30-80 %. Pakkasesta riippumatta.

        Käytössä siis tavallinen lämmitystolpan 16 A pistorasia, ja se "älykäs sähköjohto" joka osaa keskustella auton kanssa. Kyseinen johtohan ei ole laturi, vaan laturi on autossa.


    • Anonyymi

      Ja teetin itse muutostyöt, töineen uusi pää tolppaan 600 euroa. Rahan säästön lisäksi älyttömän kätevää, kerran tai kaksi kertaa viikossa lataan yön yli. Toisinaan myös kaupan pihassa 22 kW laturilla, tai huoltoasemalla suurteholaturilla.

      • Anonyymi

        Kannattaa teettää tuo nyt jo plugarille, koska seuraava autosi on täyssähkö...


    • Anonyymi

      Minä pistin 11kW latauslaitteen plugaria varten vaikka lataus onkin vain yhden vaiheen 16A eli 3.6kW. Se on vaan niin paljon vaivattomampaa kun johto on laturissa valmiina auton latausluukon vieressä.

    • Anonyymi

      Meidän pienessä taloyhtiössä (12 huoneistoa) jokaiseen huoneistoon kuuluu sähkötolpallinen autopaikka. Vanhat 16 amppeerin sulakkeella olevat sähköboxit (40 v) olivat tulleet tiedä päähän ja tilalle pistettiin lataukseen sopivat ja samalla tarkistettiin myös vanha kaapelointi. Hintaa tuli jotain n 400/autopaikka. Teoreettisesti 16 amppeerin mahdollistaa noin 3.7kwh:n latausvirran. Noissa boxeissa on max 8 tunnin latausaika yhteen putkeen. Sen jälkeen pitää käydä paikalla ohjelmoimassa seuraavat 8 tuntia.
      Tuo 8 tuntia on mulle riittänyt täyssäjöautoni päivittäislataustarpeen eli sen korvaamiseen mitä päivittäin kulutan normaalisti. Jos tulee pidempiä matkoja, niin lataan jossain julkisessa latauspaikassa siten, että akussa on virtaa 80%:n verran ja sitten taas turvaudun normaalin päivittäiskulutuksen omasta hidaslataustolpasta. Hyvin on toiminut minulla.

      • Anonyymi

        Näin se on, kotilataukseen riittää pienet tehot. Ja sitä maagista 80% rajaakaan ei tarvitse saavuttaa, ladata voi vaikka 42-63%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se on, kotilataukseen riittää pienet tehot. Ja sitä maagista 80% rajaakaan ei tarvitse saavuttaa, ladata voi vaikka 42-63%.

        Juu, ei. Tuo 80% on minulla vain max-arvo arkielämässä, kun tavan arkielämää eletään. Joka päivä en suinkaan lataa eikä tavoite ole pitää 80% tasoa.


    • Anonyymi

      Mökillä minulla on kolmivaihepistorasia ja matkalaturilla siitä latailen tarvittaessa. 11 kwh. Ei tarvi mitään latausasemaa erikseen virittää.

    • Anonyymi

      lokilämmitin ja sisälämmitin melkeen 3 kw.
      Jos laittaa oman sinetöidyn latausmittarin niin miksi ei ?
      Pääsulakkeen koko lie ratkaisee.
      Tollahan vetelee 100 km sähköllä
      Uusi A5 Hybridi- Audi
      https://www.youtube.com/watch?v=rR6jBfp8e6U

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      150
      4916
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      188
      3973
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      122
      3639
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      45
      2940
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      138
      1896
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      44
      1697
    7. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

      Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      32
      1430
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      63
      1404
    9. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1309
    10. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1281
    Aihe