Kesä menikin nopesti, jos kesän merkitys ovat helteet eli kesää kesti noin 3 viikkoa.
Ensi viikonloppuna on sitten venetsialaiset eli huvilakauden päättäjäiset ja se on varma syksyn merkki.
Syksyn merkkejä ovat myös mustikat, marjapensaiden marjojen kypysyminen, sienet ja sorsanmetsästyksen alkaminen tänään 20.8.
Syksyn merkkejä on myös kosteat aamut, kun auto on aamulla märkä yön kosteuden jälkeen ja näkyväisyys on huono, kun ikkuna huurtuu ja aurinko paistaa päin pläsiä.
Parasta syksyä olisi kuulaat vähätuuliset syyspäivät tai lämmin syksy.
Kesä on ohi, syksy alkoi
27
335
Vastaukset
Toivotaan tosiaan, että tulee lämmin syksy. Kuulemma tää pitäs vähän lämmetä tästä, ettei tälläsenä jatku. Helteitä oli tosiaan vaan kolme viikko ja mä onneton menetin niistä vielä yhden, kun olin siellä ruotsissa.
- Anonyymi
Miten niistä helteistä nautitaan?
Meikäläisletä meni ne 3 helelviikkoa sinnittelemällä jokaisne hellepäivän, että miten siitä hengissä selviää.
Illalla pysty jotnekin mneen ulos, mutta oli kuitenkin tukalan kuuma.
Päivällä, jos menit ulos ja aringon paahteeseen, niin aurinko tuntui polttavan kuumalle. Anonyymi kirjoitti:
Miten niistä helteistä nautitaan?
Meikäläisletä meni ne 3 helelviikkoa sinnittelemällä jokaisne hellepäivän, että miten siitä hengissä selviää.
Illalla pysty jotnekin mneen ulos, mutta oli kuitenkin tukalan kuuma.
Päivällä, jos menit ulos ja aringon paahteeseen, niin aurinko tuntui polttavan kuumalle.Mee varjon puolelle. Mä kävelin taas auringon puolella. Veljen kanssa kun kävellään, niin eri puolta katua joudutaan meneen. Kun hänellä kuuma ja mulla kylmä.
Mutta kai nyt hengissä selviää, kun henki kulkee. Näin kylmällä kun ei kulje, kun lima estää.
Mieti nyt miten ne siellä etelä europpassa on niistä yli 40 asteen lämpötiloista selvinnyt.
- Anonyymi
Tuulen suunta selittää tämänhetkisen kylmyyden. Tuuli saisi tuivertaa lähes päinvastaisesta suunnasta. Mietin nyt illalla että minulle sopisi jos kesä kestäisi noin 24.4.-30.9, syksy 1.10.-31.10, talvi 1.11.-23.2. ja kevät 24.2.-23.4. Talvella on niin lyhyt päivä että talvi ja lumi saisi saapua hyvissä ajoin marraskuussa. Käytännössä kesä on lyhyempi ja talvi pidempi kuin tuo ihanteeni. Kevät ja syksy kestävät kyllä vähän aikaa niihin verrattuna. Olisiko mukavaa viettää pitkästä aikaa loskatalvi?
- Anonyymi
Syksyn myötä talvikin on jo mielessä. Viime syystalvi oli tosi ikävä.
Loistotalvessa on vähän pakkasta, valkoiset hanget ja kirkkaat yöt. Ja päivälläkin on valoisampaa.
Harvoin saa loistotalvea, jolloin jouluun kannattaa paeta aikaisemmin. Siihen tarvitaan kynttilöitä ja hygge hensöilyä. Eli voi sisustella kotia ja yrittää tehdä kodikasta talvipesää pimeyden keskelle.
Sitä ennen on kuitenkin kansalaisipistot ja opiskelut, joihin voi ilmoittautua. Ennen kuin huomaakaan, ollaan jo vuodenvaihteessa. Itsenäisyyspäivä ja talvipäivän seisaus ovat melkein yhtä juhlittavia päiviä.- Anonyymi
Reilu kuukausi vielä, niin korvissa soi "On hanget nietokset korkeat" joululaulut kaupassa ja alkaa pikkujouluijen vietto puheet.
Jos tulee hankittua aurinkokaukoputki, niin sitä odottaa auringon paistetta.
Toiasia on kuitenkin se, että joitakin harrastuksia vuodenajat ja sää rajoittaa, kuten auringon tarkkailu.
Eipä auringosta paljon voi tehdä havaintoja lokakuu-helmikkun aikana.
- Anonyymi
Ilma viileni tuntuvasti. Nyt on jo kylmä aamulla ja illalla ulkona. Hyrr. Mutta tämä viileä on mukavempi kuin paahtava helle. Helle vie ihan voimat ja kiukuttaa. 😄
Joten tervetuloa syksy! 🍂🍁
Jasu - Anonyymi
Ihanaa! Aamulla oli enää +2°C! Ainoa kurja juttu, että hirvikärpäset ovat täyttäneet taas metsät.
xLiner- Anonyymi
https://www.savenmaa.fi/hirvikarpastakki-hyttystakki-vihrea/p/6417536021302/?gad_source=1&gad_campaignid=17339063416&gclid=Cj0KCQjwqqDFBhDhARIsAIHTlkuCNct9gbB173-galFetm3LcVFS20JzMdYNjmjOVXRAc2ieGZrWR_caAi2DEALw_wcB
Kannattaa ostaa tuollainen hirvikärpäs takki vajaa parikymppiä, mutta suojaa kyllä hirvikärpäsiltä joilla on tapana laskeutua niskaan ja päähän, eivät pääse, kun on hirvikärpäs takki.
Laventeli öljy todennäköisesti suojaa myös hirvikärpäsiltä, kun se pitää sekoittaa öljyyn tai voiteeseen, ei suoraan iholle saa laittaa.
Sekoitin muutmaan tipan laventeliöjyä käsivoiteeseen ja olin metässä, niin eivät mäkäräiset, eivätkä hyttyset tullee iholle, vaikka ympärillä lentelivät.
Eikä hirvikärpäsetkään tulleet iholle, vaikka alue, jossa liikuin on hirvikärpäsiä ja ilman mitään suojaa on hirvikärpäset hiuksissa ja iholla, kenties laventeliöljy antaa suojaa.
- Anonyymi
Ensi viikolla täällä Helsingissä laitan autoon nastat alle.
Varmaan parin viikon päästä jo tiet jäässä aamulla.- Anonyymi
Ei kai nyt sentään? 😧 Olisi taas käyntiä.
- Anonyymi
Joko pääsee hiihtämään? Koirankusettajat ja kävelijät vittuun laduilta!
- Anonyymi
raikas ilma ainakin hyvä asia.
- Anonyymi
Harmi kyllä. Oli varsin huono kesä. Alkoi myöhään ja loppui aikasin. Siihen väliin sitten mahtui jokunen viikko hyvää säätä.
- Anonyymi
Joo. Aika pätkäksi jäi itse kesä.
Jospa syksy ja talvi olisivat leutoja.
Vilma Anonyymi kirjoitti:
VilmaSiis todella pätkäksi jäi. Ja sitten jotkut vielä valitti, että on liian kuuma. Ei todellakaan oo liian kuuma. Eilen oli jo niin paljon limaa keuhkoissa ja että tippu lattialle, kun avas suun. Ei kai nyt liikaa vaadittu että sais vapaasti hengittää? Mutta ei kai sitten, kun jollekin tulee "kuuma".
JeroP kirjoitti:
Siis todella pätkäksi jäi. Ja sitten jotkut vielä valitti, että on liian kuuma. Ei todellakaan oo liian kuuma. Eilen oli jo niin paljon limaa keuhkoissa ja että tippu lattialle, kun avas suun. Ei kai nyt liikaa vaadittu että sais vapaasti hengittää? Mutta ei kai sitten, kun jollekin tulee "kuuma".
Ja mä nyt puhun näistä 30 asteen lämpötiloista, joka on ihmiselle ihanteellinen. Tiedän kyllä että helle voi olla tappavakin, jos mennään ruumiin lämmön yli. Niin kuin etelä europassa mentiin ja se on vakava tilanne.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Siis todella pätkäksi jäi. Ja sitten jotkut vielä valitti, että on liian kuuma. Ei todellakaan oo liian kuuma. Eilen oli jo niin paljon limaa keuhkoissa ja että tippu lattialle, kun avas suun. Ei kai nyt liikaa vaadittu että sais vapaasti hengittää? Mutta ei kai sitten, kun jollekin tulee "kuuma".
Mulla on sellainen termostaatti, että yli 22 C° alkaa olemaan liikaa
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VilmaPikkku pakkanen -5...-10 astetta voisi olla, ei mitään vesisade plussakelejä ja sen perään pakkasia, jolloin tie on liukkaat ja katuu, jos ei ole nastoja pyörässä ja kengissä.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Ja mä nyt puhun näistä 30 asteen lämpötiloista, joka on ihmiselle ihanteellinen. Tiedän kyllä että helle voi olla tappavakin, jos mennään ruumiin lämmön yli. Niin kuin etelä europassa mentiin ja se on vakava tilanne.
Se on tukahduttavaa tuollainen +30 asteen helle, kun asunnon sisälämpötila nousee, jos ei ole ilmastoitia.
Ei tuolainen siirrettävä viilennys laite, joka puhaltaa kuumaa ilmaa ulos ja viileää sisälle, ei se tehon riitä jos pitää viilentää 100 neliöö.
Sähköä kulutaa paljon, jos on koko päivän päällä, eikä teho riitä lakemaan huoneen lämpötilaa.
Menee helposti 2kWh tunnissa sähköä. Anonyymi kirjoitti:
Se on tukahduttavaa tuollainen 30 asteen helle, kun asunnon sisälämpötila nousee, jos ei ole ilmastoitia.
Ei tuolainen siirrettävä viilennys laite, joka puhaltaa kuumaa ilmaa ulos ja viileää sisälle, ei se tehon riitä jos pitää viilentää 100 neliöö.
Sähköä kulutaa paljon, jos on koko päivän päällä, eikä teho riitä lakemaan huoneen lämpötilaa.
Menee helposti 2kWh tunnissa sähköä.Mulla ei noussu kun maksimissaan 27 asteeseen. mutta pidin ikkunoita yötä päivää auki, niin ilma pääsi kiertään. Mutta tää on tiilitalo. mä uskon että noista ilmakoneista tulee kipeeks. Ainakin mulla tuli heti kurkku kipeeks jos kävin vaikka kaupassa.
Ihan vaan vinkkinä että älkää ostako kämppää betonitalosta. Ja toinen, että jos rappukäytävässä on kolme ovee per kerros. Niin ne reunimmaiset on yleensä läpitalon huoneistoja, niin niihin saa läpivedon. Keskikämppä on aina se kaikkein paskin.
- Anonyymi
Tuuletus tuulilasiin ja lippis ja lippa autosta alas.
- Anonyymi
kun tulee mieleen aina joku musiikki, kyykäärmeistä... "deadly as a viper, tearing from it's coil", tarkoittaa myöskin kalkkarokäärmettä
Judas Priestin joku kappale.... oikeasti Willie Nelsonin Ghost riders in the sky.l
kummitusjutut... ei tarvitsisi Willie Nelsonilta lainata jotain kummituspeli-ideaan millä voisin yrittää piristää masentunutta nuorisoa. - Anonyymi
autoissa kun oli joskus joku vanha Volvon Amazon tuuletusikkunat vanhoissa näppäriä juttuja, säästösyistä poistettu
- Anonyymi
autoista jos vähän jatkan kun meillä oli kaverilla For Mustang vuosimalli 1966 niin pirni näppärä tuuletusikkuna etulasissa
kaikilla ei ollut autoja- Anonyymi
Olikohan se jokin USA:n osavaltio missä autoissa ei saa olla tummennettuja laseja? Ilmeisesti turvallisuuteen liittyvä juttu jotta poliisi näkee mitä auton sisällä on.
- Anonyymi
"Syksy saa, mutta minä en..."
Jaakko Teppo lauleskeli joskus noin.
Joo, syksyynpäin kääntyy, mutta oikeastaan parhaat kelit olla pihalla ja puuhailla.
Puupinoa peittelen ja teen katoksen talven puille. Ajoin traktorikuorman 1 m halkoja pihaan, mitä pitää pätkiä puoliksi, että sopivat kattilaan.
Mietiskelin jo tuossa, että leikkimökin voisi purkaa päältä ja sisältä. Jättäisi vaan rungon ja vuorais heinäseipäillä. Sitten olisi lisää liiteritilaa.
Mutta ensi kesänä sitten...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude14913168Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t729621Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h959103Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee
– Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k207746Giorgia Meloni vs Riikka Purra
Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk386724Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.1486148Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä
Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri153124En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen
Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä3911199Aikuisten säälittävä käytös
Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v71154YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet
www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutosneuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl84990