Työnantajan henkilöstöpakettiin kuuluu sähköauto. Minkäs auton ottaisin?

Anonyymi-ap

🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔

Hirveästi ei tietenkää tule ajoa, koska työt tehdään etänä, mutta ehkä jotain omaa reissua ja lasten kuskaamista. Lunastusoptio on todella edullinen eli otan perheen kakkosautoksi liisarikauden jälkeen, jos auto on ollut hyvä.

ID.7...?
BYD tai Smart?
En nyt ihan kaikki jaksaisi käydä kokeilemassa. Firma toki tarjoaa konsulttipalvelun autonvalintaan ja koeajettava auto tuodaan kotiin. Huoh... kai pitää sitten sellaista kokeilla.

Mut vinkkejä kaipaisin miten tunnistaa oma autotarve tai siis minkälainen auto olisi hyvä??

48

332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ei missään nimessä autoa.
      Ota rahana.

    • Anonyymi

      Kannattaa laskea tarkkaan, että onko auton ottaminen taloudellisesti järkevää. Jos et aja valtavasti autolla niin autoa ei luultavasti kannata ottaa.

    • Anonyymi

      Jos mitään hintarajaa ei ole Polestar 4, kävin koeajamassa, kun Polestar 2 karvalakkimalli oli huollossa. Löysin yhden miinuksen , hinta. Luulin Pl. 2:n olevan lähes täydellisen, mutta kyllä 4 meni ohi.

    • Anonyymi

      Itse pyytäisin sen autoedun osuudenkin rahapalkkana, jos omaa ajoa on vähän.

      Aika erikoinen työnantaja jos on "pakko" ottaa autoetu (tilanteessa jossa työajo ei sitä millään tavalla vaadi).

      • Anonyymi

        Riippuu aika lailla minkälainen työpaikka ja palkka. Jotkut työnantajat haluavat pitää työntekijät tyytyväisinä. Itse luovuin työsuhdeautosta, koska 3 autoa pihalla oli liikaa, luovuttiin e-Corsasta, lunastin Polestar 2 omaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu aika lailla minkälainen työpaikka ja palkka. Jotkut työnantajat haluavat pitää työntekijät tyytyväisinä. Itse luovuin työsuhdeautosta, koska 3 autoa pihalla oli liikaa, luovuttiin e-Corsasta, lunastin Polestar 2 omaksi.

        Jos työnantaja haluaa pitää työntekijät tyytyväisinä, niin silloin nimenomaan saa vapaasti valita kokonaispalkan sisällä ottaako sen kokonaan rahana vai rahana+autoetuna.


      • Anonyymi

        Yrityksillä on 0-päästöpolitiikka. Ei ole kauhean uskottavaa hehkuttaa firman nykyaikaisuutta, jos firmassa työskentelevät ajelevat fossiiliautolla. No suomalaiset työnantajat ovat kokemukseni perusteella sen verran pihejä, että joku voi tässäkin "säästää". :D

        No tietysti voi ostaa fossiiliautonkin nykyaikaisen liisarin lisäksi, mutta kyllä aika moni jättää sen tekemättä. Ainakin sen jälkeen kun on käyttänyt liisarin lunastusoption. :D Tuo lunastus hoituu yleensä bonarilla niin ei rasita sitten varsinaisesti lompakkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrityksillä on 0-päästöpolitiikka. Ei ole kauhean uskottavaa hehkuttaa firman nykyaikaisuutta, jos firmassa työskentelevät ajelevat fossiiliautolla. No suomalaiset työnantajat ovat kokemukseni perusteella sen verran pihejä, että joku voi tässäkin "säästää". :D

        No tietysti voi ostaa fossiiliautonkin nykyaikaisen liisarin lisäksi, mutta kyllä aika moni jättää sen tekemättä. Ainakin sen jälkeen kun on käyttänyt liisarin lunastusoption. :D Tuo lunastus hoituu yleensä bonarilla niin ei rasita sitten varsinaisesti lompakkoa.

        "Ei ole kauhean uskottavaa hehkuttaa firman nykyaikaisuutta, jos firmassa työskentelevät ajelevat fossiiliautolla."

        Työsuhdeautojen valikoiman osalta firma voi toki noudattaa päättämäänsä politiikkaa, mutta se millä työntekijät vapaa-ajalla ajavat ei kuulu työnantajalle. Myöskin pakollinen työsuhdeauto kuulostaa oudolle, paitsi jos työtehtävät edellyttävät paljon työajoa jolloin se on usein työnantajalle halvempi kuin maksaa km-korvauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ole kauhean uskottavaa hehkuttaa firman nykyaikaisuutta, jos firmassa työskentelevät ajelevat fossiiliautolla."

        Työsuhdeautojen valikoiman osalta firma voi toki noudattaa päättämäänsä politiikkaa, mutta se millä työntekijät vapaa-ajalla ajavat ei kuulu työnantajalle. Myöskin pakollinen työsuhdeauto kuulostaa oudolle, paitsi jos työtehtävät edellyttävät paljon työajoa jolloin se on usein työnantajalle halvempi kuin maksaa km-korvauksia.

        Kerrotaan sellaista tarinaa Robert Bosch nimisestä tehtailijasta 1900 luvun alkupuolelta. Häneltä kateelliset kilpailijat kyselivät onko Robertilla liikaa rahaa, kun maksaa parempia palkkoja, kuin muut. Ei, vaan minulla on runsaasti rahaa, koska maksan työntekijöilleni hyvää palkkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yrityksillä on 0-päästöpolitiikka. Ei ole kauhean uskottavaa hehkuttaa firman nykyaikaisuutta, jos firmassa työskentelevät ajelevat fossiiliautolla. No suomalaiset työnantajat ovat kokemukseni perusteella sen verran pihejä, että joku voi tässäkin "säästää". :D

        No tietysti voi ostaa fossiiliautonkin nykyaikaisen liisarin lisäksi, mutta kyllä aika moni jättää sen tekemättä. Ainakin sen jälkeen kun on käyttänyt liisarin lunastusoption. :D Tuo lunastus hoituu yleensä bonarilla niin ei rasita sitten varsinaisesti lompakkoa.

        Työnantajalle ei kuulu paskankaan vertaa millä autolla työntekijä ajaa vapaa-ajallaan. Itse asiassa työntekijä voi rauhassa valehdella työnantajalle ajavansa sähköautolla vaikka ajaa vanhalla dieselillä.

        Työntekijöillä on aina oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan työsuhdeautoa. Kannattaa muistaa, että työsuhdeautokin maksaa työntekijälle. Ja voihan vaikka valehdella työnantajalle, että ei ole ajokorttia ja kulkee töihin polkupyörällä. Työpaikoilla on paljon työntekijöitä joilla ei ole ajokorttia.

        Muutenkin työntekijöiden pakottaminen sähköautoihin olisi aivotonta idiotismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnantajalle ei kuulu paskankaan vertaa millä autolla työntekijä ajaa vapaa-ajallaan. Itse asiassa työntekijä voi rauhassa valehdella työnantajalle ajavansa sähköautolla vaikka ajaa vanhalla dieselillä.

        Työntekijöillä on aina oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan työsuhdeautoa. Kannattaa muistaa, että työsuhdeautokin maksaa työntekijälle. Ja voihan vaikka valehdella työnantajalle, että ei ole ajokorttia ja kulkee töihin polkupyörällä. Työpaikoilla on paljon työntekijöitä joilla ei ole ajokorttia.

        Muutenkin työntekijöiden pakottaminen sähköautoihin olisi aivotonta idiotismia.

        Lisään... Ja varsinkin pk-seudulla yrityksen työntekijöistä puolet voi olla autottomia. Vaikka rahaa autoon olisikin niin osa valitsee silti autottomuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnantajalle ei kuulu paskankaan vertaa millä autolla työntekijä ajaa vapaa-ajallaan. Itse asiassa työntekijä voi rauhassa valehdella työnantajalle ajavansa sähköautolla vaikka ajaa vanhalla dieselillä.

        Työntekijöillä on aina oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan työsuhdeautoa. Kannattaa muistaa, että työsuhdeautokin maksaa työntekijälle. Ja voihan vaikka valehdella työnantajalle, että ei ole ajokorttia ja kulkee töihin polkupyörällä. Työpaikoilla on paljon työntekijöitä joilla ei ole ajokorttia.

        Muutenkin työntekijöiden pakottaminen sähköautoihin olisi aivotonta idiotismia.

        "Työntekijöillä on aina oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan työsuhdeautoa."

        Paitsi tilanteessa jossa tuo asia on sisällytetty työsopimukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Työntekijöillä on aina oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan työsuhdeautoa."

        Paitsi tilanteessa jossa tuo asia on sisällytetty työsopimukseen.

        Sitten tuo työnantaja on aivoton laskukyvytön idiootti ja tuollaisessa työpaikassa ei kannata olla. Lisäksi kuten totesin niin monet työntekijät ovat sekä ajokortittomia että autottomia. Olisi aika idioottimaista hankkia autoa työntekijälle joka kulkee työpaikalle aina kävellen tai pyöräillen.

        Eikä työnantajalle silti kuulu millä autolla työntekijä ajaa.


      • Anonyymi

        Eihän se pakko ole, mutta pääsishän tuoki elvisteleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten tuo työnantaja on aivoton laskukyvytön idiootti ja tuollaisessa työpaikassa ei kannata olla. Lisäksi kuten totesin niin monet työntekijät ovat sekä ajokortittomia että autottomia. Olisi aika idioottimaista hankkia autoa työntekijälle joka kulkee työpaikalle aina kävellen tai pyöräillen.

        Eikä työnantajalle silti kuulu millä autolla työntekijä ajaa.

        Päinvastoin, työnantaja osaa kyllä laskea. Jos työtehtävät vaativat yhtään enemmän työajoa niin on halvempaa antaa tai "pakottaa" ottamaan työsuhdeauto kuin maksaa esim. 40 tkm/v työajoista kilometrikorvauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin, työnantaja osaa kyllä laskea. Jos työtehtävät vaativat yhtään enemmän työajoa niin on halvempaa antaa tai "pakottaa" ottamaan työsuhdeauto kuin maksaa esim. 40 tkm/v työajoista kilometrikorvauksia.

        Mutta jos työtehtäviin ei kuulu työajoja, kuten useimpien työtehtäviin ei kuulu, niin silloin tuo on järjettömän typerää. Lisäksi monilla työntekijöillä ei ole ajokorttia eikä tarvetta autolle. Vaikka toki voihan työntekijä jättää auton mätänemään työnantajan parkkipaikalle.

        Ja minkä auton saa 100 euron verotusarvolla? En itse todellakaan laita montaa satasta autoon koskaan enkä piittaa paskaakaan työnantajan "imagosta".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päinvastoin, työnantaja osaa kyllä laskea. Jos työtehtävät vaativat yhtään enemmän työajoa niin on halvempaa antaa tai "pakottaa" ottamaan työsuhdeauto kuin maksaa esim. 40 tkm/v työajoista kilometrikorvauksia.

        Useimmilla on muutenkin vain vähän työajoja ja nekin voidaan yleensä kulkea bussilla tai junalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ole kauhean uskottavaa hehkuttaa firman nykyaikaisuutta, jos firmassa työskentelevät ajelevat fossiiliautolla."

        Työsuhdeautojen valikoiman osalta firma voi toki noudattaa päättämäänsä politiikkaa, mutta se millä työntekijät vapaa-ajalla ajavat ei kuulu työnantajalle. Myöskin pakollinen työsuhdeauto kuulostaa oudolle, paitsi jos työtehtävät edellyttävät paljon työajoa jolloin se on usein työnantajalle halvempi kuin maksaa km-korvauksia.

        Mun työnantaja on etätöiden ansiosta voinut luopua toimistotiloista kokonaan ja sen ansiosta pystyy maksamaan parempaa palkkaa. Jos sinne ainoalle konttorille aikoo mennä, niin parkkipaikka on sallittu vain täyssähköautoille.

        On siellä ilmainen lataus, mutta kuka jaksaa käydä toimistolla sen takia, että voi ladata max muutaman euron sähköt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnantajalle ei kuulu paskankaan vertaa millä autolla työntekijä ajaa vapaa-ajallaan. Itse asiassa työntekijä voi rauhassa valehdella työnantajalle ajavansa sähköautolla vaikka ajaa vanhalla dieselillä.

        Työntekijöillä on aina oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan työsuhdeautoa. Kannattaa muistaa, että työsuhdeautokin maksaa työntekijälle. Ja voihan vaikka valehdella työnantajalle, että ei ole ajokorttia ja kulkee töihin polkupyörällä. Työpaikoilla on paljon työntekijöitä joilla ei ole ajokorttia.

        Muutenkin työntekijöiden pakottaminen sähköautoihin olisi aivotonta idiotismia.

        Tuollainen asenne monella työpaikalla ei oikein menesty. Valehtelevat ja selvästi agressiiviset työntekijät usein jäävät yhteisön ulkopuolelle ja arvostelevat kovin sanoin sekä työyhteisöä, että yritystä. Nämä ovat usein myös ensimmäisten joukossa, kun väkeä vähennetään. Mitä vapaa-aikaan tulee, ryhmän päällikkö yhdelle sanoi, että älä loukkaa itseäsi siellä Kebnekaisella, vaikka vakuutus onkin. Pitää loman jälkeen tulla terveenä töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnantajalle ei kuulu paskankaan vertaa millä autolla työntekijä ajaa vapaa-ajallaan. Itse asiassa työntekijä voi rauhassa valehdella työnantajalle ajavansa sähköautolla vaikka ajaa vanhalla dieselillä.

        Työntekijöillä on aina oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan työsuhdeautoa. Kannattaa muistaa, että työsuhdeautokin maksaa työntekijälle. Ja voihan vaikka valehdella työnantajalle, että ei ole ajokorttia ja kulkee töihin polkupyörällä. Työpaikoilla on paljon työntekijöitä joilla ei ole ajokorttia.

        Muutenkin työntekijöiden pakottaminen sähköautoihin olisi aivotonta idiotismia.

        Sinun pitäisi käydä nämä mt-sössötyksesi läpi jonkun psykologin kanssa, eikä oksentaa niitä tänne.


    • Anonyymi

      Tietenkin työsuhdeautosta voi aina kieltäytyä mutta jos työsopimus on sellainen että saman bruttopalkan saa työsuhdeauton kanssa tai ilman sitä niin silloin tietenkin kannattaa ottaa työsuhdeauto.
      Sähköauton verotusarvo on niin alhainen että vain tosi laskutaidoton jättäisi option käyttämättä.

      Itse kysymykseen:
      Jos et tarvitse tilavaa autoa niin Rellu 5
      Jos tarvitset tilaa niin VW ID.7 farkkuna.

      • Anonyymi

        Jos ajaa vähän niin työsuhdeauto ei ikinä kannata, ei edes sähköauto. Useimmiten työsuhdeautoa ei kannata ottaa.


      • Anonyymi

        Periaatteessa kyllä noin. Mutta jos autoetu tulee niin sanotusti palkan päälle, niin ainakin minä kysyisin miksi sitä autoedun osuutta ei voi saada rahana? Miksi osa palkasta on pakko ottaa "autona"?


    • Anonyymi

      Hanki fillari.

    • Anonyymi

      Hauska avaus, vai että lunastusoptio todella edullinen? Tuolla paljastit juttusi saduksi.

      • Anonyymi

        Aivan näin. Jos "edullisella lunastusoptiolla" viitataan auton markkinahintaa edullisempaan hintaan niin tuollaisesta syntyy heti työntekijälle verotettavaa tuloa ja siten veroriski-> ei kuulostaa millään tavalla järkevältä tai fiksulta toiminnalta.


      • Anonyymi

        Lunastusoptio tehdään yleensä firman lakimiehen kanssa ja autosta tietysti sellaiset paperit että se paperilla näyttää siltä, että lunastushinta on asiallinen.

        Esim. tuulilasissa naarmuja (aina on) --> tuulilasin vaihdon hinta pois lunastushinnasta.
        Renkaat ovat tietysit "loppu" eli lunastushinnasta kahden rengassatsin hinta pois.
        Sitten kaikki naarmut joka ikisestä pellistä --> lähes koko auton maalaamisen hinta pois.
        Jne. kyllä hyvä lakimies osaa tehdä paperit eikä verottaja mitenkään saa tietää työnantajan roolia, kun easing-firma myy auton yksityishenkilölle.

        Kannattais panostaa lakimieheen, urasuunnitteluun ja varallisuudenhallintaan niin ei tarvitse ihmetellä tällaisia asioita.

        ID.7 ja Polestar 4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lunastusoptio tehdään yleensä firman lakimiehen kanssa ja autosta tietysti sellaiset paperit että se paperilla näyttää siltä, että lunastushinta on asiallinen.

        Esim. tuulilasissa naarmuja (aina on) --> tuulilasin vaihdon hinta pois lunastushinnasta.
        Renkaat ovat tietysit "loppu" eli lunastushinnasta kahden rengassatsin hinta pois.
        Sitten kaikki naarmut joka ikisestä pellistä --> lähes koko auton maalaamisen hinta pois.
        Jne. kyllä hyvä lakimies osaa tehdä paperit eikä verottaja mitenkään saa tietää työnantajan roolia, kun easing-firma myy auton yksityishenkilölle.

        Kannattais panostaa lakimieheen, urasuunnitteluun ja varallisuudenhallintaan niin ei tarvitse ihmetellä tällaisia asioita.

        ID.7 ja Polestar 4

        Eli silloin firma ostaa itselleen auton ja myy sen myöhemmin työntekijälle tiettyyn hintaan sovitun ajan päästä. Verottaja tietenkin valvoo näitä kauppoja ettei siinä kierretä verotusta.
        Sinä et ole siinä asemassa ja omaa sellaista koulutusta jossa olisit mitenkään mukana tuollaisissa työsuhteissa koskaan. Suolessa ei sellainen väki loisi, joten olet vain nolo poju.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lunastusoptio tehdään yleensä firman lakimiehen kanssa ja autosta tietysti sellaiset paperit että se paperilla näyttää siltä, että lunastushinta on asiallinen.

        Esim. tuulilasissa naarmuja (aina on) --> tuulilasin vaihdon hinta pois lunastushinnasta.
        Renkaat ovat tietysit "loppu" eli lunastushinnasta kahden rengassatsin hinta pois.
        Sitten kaikki naarmut joka ikisestä pellistä --> lähes koko auton maalaamisen hinta pois.
        Jne. kyllä hyvä lakimies osaa tehdä paperit eikä verottaja mitenkään saa tietää työnantajan roolia, kun easing-firma myy auton yksityishenkilölle.

        Kannattais panostaa lakimieheen, urasuunnitteluun ja varallisuudenhallintaan niin ei tarvitse ihmetellä tällaisia asioita.

        ID.7 ja Polestar 4

        Juttusi ja sen epäloogisuudet paljastavat että nyt yrität selittää josta sellaisesta asiasta mistä sinulla ei ole mitään kokemusta, ja tuskin tuleekaan.


    • Anonyymi

      Uusi Scenic e-tech on erittäin kehuttu autojournalistien toimesta. Peugeotin e-3008 ja e-5008 samaten.

      • Anonyymi

        Scenic on huiman hiljainen auto, erityisesti sen hintaluokka huomioiden. Vain kaikkein karkeimmalla, vaaleaksi kuluneella vanhalla moottoritieasvaltilla ja kovissa nopeuksissa sen rengasmelu kantautuu sisään, mutta ei ole silloinkaan kovaa.

        Alustan rakentaminen on onnistunut erittäin hyvin. Hidastetöyssyissä huomaa erityisen hyvin etu- ja takapäiden balanssin. Scenic laskeutuu töyssystä kevennyksen kautta asvalttiin pehmeän vaimentavasti, olematta kuitenkin saksalaisen kova tai vanhan liiton ranskalaisten autojen tapaan epätarkka. Ajettavuus on hyvin miellyttävää kautta linjan.

        Tasan 150 kilometrin ajosiivu koostui lyhyestä pätkästä Kehä III:sta, sitten reippaalla kesänopeudella ajettua moottoritietä, ilmastointi päällä ja mitään säästelemättä.

        Kotipihassa Renaultin toimintamatkaa arvuutteleva näyttö kertoi, että tällä tavalla olisi toimintamatkaa jäljellä vielä 390 kilometrin verran.

        Scenic menisi jopa kuluttavaa moottoritietä yhdellä latauksella 405 kilometriä. Suoritus on huima siihen nähden, ettei kysessä ole ”sadantonnin Muskvitsh” vaan huomattavasti halvempi, keskikokoluokan perheauto.

        www.nettiauto.com/artikkeli/koeajo_renault_scenic_e_tech_lahes_taydellinen_suoritus


    • Anonyymi

      Vai ihan henkilöstöpaketti. Ettei vain irtisanomispaketti.

      • Anonyymi

        Kuule heppu. Toisilla on ihan hyvät ammatit ja hyvät työnantajat. Henkilöstöpaketit ja muut, esim liikuntasetelit, työsuhdepyörät, - lataus, jne. Kyllä se on mukavampi, kuin jokin nuuka raksapulju. Romut tai omat työkalut. Oma romu tavara-auto, palkat tulee milloin sattuu tai mikä parasta, pomo ehdottaa "hommaa kuule ennakkoveronumero saat paremman palkan ja voit tienata niin paljon kuin haluat, kyllä meillä tekijälle aina töitä löytyy".
        BUAHAHAHA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule heppu. Toisilla on ihan hyvät ammatit ja hyvät työnantajat. Henkilöstöpaketit ja muut, esim liikuntasetelit, työsuhdepyörät, - lataus, jne. Kyllä se on mukavampi, kuin jokin nuuka raksapulju. Romut tai omat työkalut. Oma romu tavara-auto, palkat tulee milloin sattuu tai mikä parasta, pomo ehdottaa "hommaa kuule ennakkoveronumero saat paremman palkan ja voit tienata niin paljon kuin haluat, kyllä meillä tekijälle aina töitä löytyy".
        BUAHAHAHA

        Itse en ainakaan haluaisi olla töissä firmassa missä "henkilöstöpakettiin" kuuluu työsuhdeauto, eikä sitä etua voi vaihtoehtoisesti saada rahana. Kuulostaa tympeältä, ja firma todennäköisesti muutenkin on aika byrokraattinen ja kankea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule heppu. Toisilla on ihan hyvät ammatit ja hyvät työnantajat. Henkilöstöpaketit ja muut, esim liikuntasetelit, työsuhdepyörät, - lataus, jne. Kyllä se on mukavampi, kuin jokin nuuka raksapulju. Romut tai omat työkalut. Oma romu tavara-auto, palkat tulee milloin sattuu tai mikä parasta, pomo ehdottaa "hommaa kuule ennakkoveronumero saat paremman palkan ja voit tienata niin paljon kuin haluat, kyllä meillä tekijälle aina töitä löytyy".
        BUAHAHAHA

        Toisilla on, sinulla ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en ainakaan haluaisi olla töissä firmassa missä "henkilöstöpakettiin" kuuluu työsuhdeauto, eikä sitä etua voi vaihtoehtoisesti saada rahana. Kuulostaa tympeältä, ja firma todennäköisesti muutenkin on aika byrokraattinen ja kankea.

        Ei missään yrityksessä ole pakko ottaa työsuhdeautoa, se on ihan varmaa. Se on joskus porkkanana ja sitä ei kauheasti saa palkkaan lisänä jos ei ota autoa.


    • Anonyymi

      Itselläni on hyvä lakimies, joka neuvotteli minulle palkankorotusta sen verran, että auton otettuani nettotuloni eivät pudonneet. Tätä voi perustella taloudellisella tilanteella. Taitavasti lakimies osasi perustella ja vetää oikeat asiat esiin.

      • Anonyymi

        Sopiko myös, että saat viettää työpäivän Suolessa?


      • Anonyymi

        Että lakimies neuvottelee sinun työsuhdeasiat ja palkkaehdot, hihii!!!
        Mene jo äkkiä hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Että lakimies neuvottelee sinun työsuhdeasiat ja palkkaehdot, hihii!!!
        Mene jo äkkiä hoitoon.

        Ettei vain lakimies neuvottelisi vaimon lakimiehen kanssa elatusavuista.


    • Anonyymi

      Siinä sitä sinulla onkin miettimistä.

    • Anonyymi

      "Itse en ainakaan haluaisi olla töissä firmassa missä "henkilöstöpakettiin" kuuluu työsuhdeauto, eikä sitä etua voi vaihtoehtoisesti saada rahana."

      Tämä on yksi niistä asioista jotka pitää ottaa huomioon kun mietit vedätkö nimesi alle siihen työsopimukseen. Onko tuo duuni ja firma se mitä haluat elämältäsi.

      Firmalla on sen firman tavat toimia. Jos se mättää sun mielestä niin kannattaa mennä duuniin jonnekin muualle. Ei firma muokkaa toimintatapaansa yhden ihmisen tarpeiden mukaan. Mutta onneksi näitä firmoja on paljon niin jokainen duunari löytää itselleen sopivan.

      • Anonyymi

        Ymmärrän että työsuhdeauto, erityisesti edullinen sellainen (tai paremminkin edulliseksi naamioitu) vetoaa ja voi olla selkeä plussa joillekin, eihän siinä sinänsä mitään pahaa ole.

        Mutta sitä voi aina kysyä miksi työnantaja ei halua maksaa tuota auton osuuttakin suoraan rahana jos työntekijä niin haluaisi. Ei se työsuhdeauto työnantajallekaan kuitenkaan ilmainen ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän että työsuhdeauto, erityisesti edullinen sellainen (tai paremminkin edulliseksi naamioitu) vetoaa ja voi olla selkeä plussa joillekin, eihän siinä sinänsä mitään pahaa ole.

        Mutta sitä voi aina kysyä miksi työnantaja ei halua maksaa tuota auton osuuttakin suoraan rahana jos työntekijä niin haluaisi. Ei se työsuhdeauto työnantajallekaan kuitenkaan ilmainen ole.

        Niinkuin sanoin niin firmalla on firman tavat toimia ja vakio työsopimukset. Omalle kohdalle on tullut useammin eteen soppari jossa työsuhdeauto on optio jonka aktivoiminen vaikuttaa bruttopalkaan. Mutta on myös tullut eteen firmoja jossa duunarin bruttopalkka on sama riippumatta siitä käyttääkö työsuhdeauto-option vai ei.
        Jokaisella firmalla on omat vakiokäytännöt ja firma ei niitä ala muuttamaan yhden hemmon takia. Jos firman tapa hoitaa asiansa ei hemmolle nappaa niin voi jättää pistämättä nimensä siihen paperiin. Hyvin yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkuin sanoin niin firmalla on firman tavat toimia ja vakio työsopimukset. Omalle kohdalle on tullut useammin eteen soppari jossa työsuhdeauto on optio jonka aktivoiminen vaikuttaa bruttopalkaan. Mutta on myös tullut eteen firmoja jossa duunarin bruttopalkka on sama riippumatta siitä käyttääkö työsuhdeauto-option vai ei.
        Jokaisella firmalla on omat vakiokäytännöt ja firma ei niitä ala muuttamaan yhden hemmon takia. Jos firman tapa hoitaa asiansa ei hemmolle nappaa niin voi jättää pistämättä nimensä siihen paperiin. Hyvin yksinkertaista.

        Jep, käytäntöjä on erilaisia, ja työsuhdeauto -kysymys voi saman firman sisällä riippua myös työtehtävistä, ja sen "pakollisuudelle" voi tilanteesta riippuen olla ihan hyvät perusteet olemassa (esim. paljon työajoa). Mutta nämä on myös mahdollista katsoa/arvioida tapauskohtaisesti eikä mennä yhdellä one size fits all-ratkaisulla, jos vaan halua on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, käytäntöjä on erilaisia, ja työsuhdeauto -kysymys voi saman firman sisällä riippua myös työtehtävistä, ja sen "pakollisuudelle" voi tilanteesta riippuen olla ihan hyvät perusteet olemassa (esim. paljon työajoa). Mutta nämä on myös mahdollista katsoa/arvioida tapauskohtaisesti eikä mennä yhdellä one size fits all-ratkaisulla, jos vaan halua on.

        Niinkuin sanoin. Hemmo käy firman kanssa läpi rekrytointiprosessin jossa hän kertoo oman lähtökohtansa mahdolliseen työsuhteeseen. Sen jälkeen firma joko tarjoaa duunia tai sitten ei tarjoa duunia. Kokemukseni mukaan tämän jälkeen neuvotellaan vain yksityiskohdista. Työsopimuksen rakenne on perusasia, ei yksityiskohta.
        Jos oisin firma niin en haluisi palkata mihinkään duuniin ihmistä joka ei ymmärrä että kaikki asiat eivät voi mennä hänen henkilökohtaisen halunsa mukaan.

        Mutta hyvä asia tässä on se että työsopimus vaatii molempien osapuolien allekirjoituksen. Kumpikin osapuoli voi sanoa missä kohtaa vain että nyt ei nappaa ja kävellä pois.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ota vanha diisseli ni hommat rokkaa, eikä tuu venttatunteja.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      60
      5790
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      206
      4747
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      16
      4242
    4. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      66
      3724
    5. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      51
      3691
    6. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      11
      3431
    7. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      91
      3393
    8. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      69
      3233
    9. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      33
      2931
    10. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      34
      2591
    Aihe