En haluaisi elää nykyajassa

Anonyymi-ap

Mä en haluais elää sellaisessa elokuvamaailmasta tutussa dystopiassa, että tuolla kaduilla kävelee jotain helvtin humanoidirobotteja, jotka suorittavat jotain virantoimitusta, kuten poliisitehtäviä tai sotilastehtäviä. Tekoälyllä varustetut dronet, tekoälyllä ohjattu kameravalvonta ja tunnistus sekä käteisestä luopuminen ovat jo tarpeeksi dystoopisia. Nämä humanoidit ovat sitten se viimeinen niitti! Varmasti toki tehokkaita työkaluja jonkunkun diktaattorin ohjauksessa, en sitä toki kiistä, mutta mä en itse haluaisi olla part of that. Onneksi oon jo 41 vuotias, eikä ole jälkikasvua, mutta muille sanon vaan, et kyl maailma on tässäkin suhteessa menossa v-turalleen, ei voi mitään!

25

207

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Juu, vaihtaisin elämän sinne 70 luvulle, jos olis mahdollista tai sit 1900 luvun villin lännen elämään.

• UUSI

No onneks täällä ei vielä olla niin pitkällä tossa käteisestä luopumisessa kuin Ruotsissa. Mutta toisaalta sinne suuntaan ollaan menossa. Mä en ainakaan ymmärrä miks ruotsin malli on aina se mitä seurataan. Kun esim saksassa käteinen on vielä kunniassa.

Vaikka eipä tosta haittaakaan mulle. Kun en jaksa vaihtaa niitä kruunuja, niin kortilla maksan. Mutta täällä mulla on vielä käteistä.

• Anonyymi
        UUSI

Käteisen käyttäminen liittyy tiiviisti rahanpesuun, ihmiskauppaan ja muihin laittomiin toimiin. Saksassa ollaan jäljessä. Tämä on fakta, vaikka itsekin kannatan käteisen käyttöä, etenkin pienissä summissa. Typerää maksaa joku parin euron juttu kortilla.

- Sheena

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Käteisen käyttäminen liittyy tiiviisti rahanpesuun, ihmiskauppaan ja muihin laittomiin toimiin. Saksassa ollaan jäljessä. Tämä on fakta, vaikka itsekin kannatan käteisen käyttöä, etenkin pienissä summissa. Typerää maksaa joku parin euron juttu kortilla.

- Sheena

Mutta mä ihmettelen, että saksa ja ruotsi vetää ihan eri linjoja. Kun oon pitäny niitä sellasina sukulaiskansoina. Tai no en tiedä ovatko, mutta ainakin kielellisesti. Ja molemmat tunnettuja autonvalmistajia ja tekniikan osaajia.

• Anonyymi
        UUSI

Miksi käteisestä luopuminen olisi huono asia? Tietenkin järjestelmät voivat joskus mennä epäkuntoon, jolloin korttimaksut eivät mene läpi, mutta melko harvinaisia tuollaiset ovat.

Käteinen vie tilaa lompakossa, on epähygieenistä ja hidastaa maksutapahtumaa. En keksi käteisen käytössä mitään muuta hyvää kuin, että lapset oppivat ehkä astetta paremmin laskemaan päässä käteisellä maksettaessa.

Aletheias

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi käteisestä luopuminen olisi huono asia? Tietenkin järjestelmät voivat joskus mennä epäkuntoon, jolloin korttimaksut eivät mene läpi, mutta melko harvinaisia tuollaiset ovat.

Käteinen vie tilaa lompakossa, on epähygieenistä ja hidastaa maksutapahtumaa. En keksi käteisen käytössä mitään muuta hyvää kuin, että lapset oppivat ehkä astetta paremmin laskemaan päässä käteisellä maksettaessa.

Aletheias

Diktaattori voi seurata miten kansalaiset käyttävät rahojaan ja rangaista, jos tekevät vääriä hankintoja. Tai viedä rahat esim. kilpailijan tai opposition käytöstä. Toimivassa demokratiassa ja rauhan aikana, kun järjestelmää ei voida sabotoida niin ei kai sillä väliä olekaan

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

- Sheena

Höpö höpö. Käteinen on virallista rahaa. Kaiken maailman bitcoinit ja tokenit ne on rahanpesua varten. Eivät ole edes virallista valuuttaa kaikki.
        Ja miten maksat jos laite ei esimerkiksi toimi? Käteinen toimii aina.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Diktaattori voi seurata miten kansalaiset käyttävät rahojaan ja rangaista, jos tekevät vääriä hankintoja. Tai viedä rahat esim. kilpailijan tai opposition käytöstä. Toimivassa demokratiassa ja rauhan aikana, kun järjestelmää ei voida sabotoida niin ei kai sillä väliä olekaan

Ei kannata nähdä ongelmia siellä, missä niitä ei ole. Tietenkin maailmassa tapahtuu paljon pahaa ja joidenkin maiden hallitukset toteuttavat hyvinkin kyseenalaista agendaa, mutta EU:ssa on moni asia niin tarkasti säädelty ja esim yksityisyydensuojaan suhtaudutaan hyvinkin tarkasti, että aika kaukana ollaan sellaisesta maailmasta, jossa kansalaisen tulisi pelätä kortin käyttöä. Varuillaan kannattaa olla vaikkapa huijausten varalta ja tietenkin on monenlaisia kyber-uhkia, joista kannattaa olla tietoinen, mutta mihinkään paniikkiin ei ole syytä.

Aletheias

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö. Käteinen on virallista rahaa. Kaiken maailman bitcoinit ja tokenit ne on rahanpesua varten. Eivät ole edes virallista valuuttaa kaikki.
        Ja miten maksat jos laite ei esimerkiksi toimi? Käteinen toimii aina.

Käteisen käyttö on laillisista samoin kuin muovirahan käyttö. Myös bitcoineja pystyy jäljittämään, käteistä ei. Siksi esimerkiksi 50000 euron auton ostaminen käteisellä ei välttämättä onnistu ja hyvä niin. Pienempien ostosten varalle voi olla käteistä.

Jos kaupan maksupääte ei toimi, kauppa ei voi myydä käteiselläkään ilman erikoistoimenpiteitä. Joita puolestaan jokaisella kaupalla ei ole valmius käyttää.

Käteisen käsittelyn kustannukset ovat myös kalliimpia ja työläämpiä kuin digitaalisten maksutapojen käyttö.

- Sheena

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Mutta mä ihmettelen, että saksa ja ruotsi vetää ihan eri linjoja. Kun oon pitäny niitä sellasina sukulaiskansoina. Tai no en tiedä ovatko, mutta ainakin kielellisesti. Ja molemmat tunnettuja autonvalmistajia ja tekniikan osaajia.

Ruotsilla on vahva Pohjoismainen linja, Saksalla menee huonosti. Digitaalisuus huonolla kantilla Saksassa.. talous supistuu, armeija on surkea jne. Saksa on vain varjo tehokkuudestaan.

- Sheena

• UUSI

Ite en maksa kovin useasti käteisellä (joskus kuitenkin), vaan kortilla. Kyllä käteistäkin on hyvä olla, ettei siitä kokonaan luovuttaisi. Ei olisi kiva, ettei fyysistä rahaa enää olisi, vaan kaikki olisi vaan numeroita pankkitilillä. Lastenkin on hyvä nähdä miltä omassa maassa käytössä oleva valuutta näyttää. Itsekin lapsena katselin seteleistä ja kolikoista kuvia.

• Anonyymi
        UUSI

Telian myymälässä ei käteinen käynyt maksuvälineekis.
        Kyllä Telia rikkoo lakia, koska käteinen on laillinen maksuväline, ei ole muka käteiskassaa, niin ei voida ottaa käteistä maksuvälineenä.
        Kuulemma muitakin käteisestä kieltäytyjiä on samassa kauppakeskuksessa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Aletheias

Tosiaan, on myös patjantäytteeksi epäkelpoa, ihan käytännössä todettua. Yksi petari ei enää riittänyt, toinen kaveriksi niin alkoi muuttumaan siedettävämpään suuntaan...kyllähän se toki on myönnettävä että epämukavuudella on aina oma hintansa 😄.
        Sain idean aikoinaan siitä kun eräs kaveri väitti naisten kulkevan aina pankki mukanaan, tuumin siitä sitten että kai sen pankin päälle voi mennä makaamaan tähänkin tyyliin 😁.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tosiaan, on myös patjantäytteeksi epäkelpoa, ihan käytännössä todettua. Yksi petari ei enää riittänyt, toinen kaveriksi niin alkoi muuttumaan siedettävämpään suuntaan...kyllähän se toki on myönnettävä että epämukavuudella on aina oma hintansa 😄.
        Sain idean aikoinaan siitä kun eräs kaveri väitti naisten kulkevan aina pankki mukanaan, tuumin siitä sitten että kai sen pankin päälle voi mennä makaamaan tähänkin tyyliin 😁.

Onhan se tapa tuokin hyödyntää käteistä, mutta saanen suositella jotain muuta täytettä petariin. Kahisee ehkä vähän turhan paljon tuo sinun ratkaisusi 😄

Aletheias

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Telian myymälässä ei käteinen käynyt maksuvälineekis.
        Kyllä Telia rikkoo lakia, koska käteinen on laillinen maksuväline, ei ole muka käteiskassaa, niin ei voida ottaa käteistä maksuvälineenä.
        Kuulemma muitakin käteisestä kieltäytyjiä on samassa kauppakeskuksessa.

Telia on ruotsalainen ja samoin Clas ohlson, niin ei sielläkään käy enää käteinen. On ilmeisesti luopunut koko konsernissa. Tosiaan tulee itekin yleensä korttia käytettyä. Mutta Lidlissä kaivan käteisen esiin. Lasken kaikessa rauhassa niitä kolikoita kassalla. Kun kerran saa ja se on suotavaakin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Käteisen käyttö on laillisista samoin kuin muovirahan käyttö. Myös bitcoineja pystyy jäljittämään, käteistä ei. Siksi esimerkiksi 50000 euron auton ostaminen käteisellä ei välttämättä onnistu ja hyvä niin. Pienempien ostosten varalle voi olla käteistä.

Jos kaupan maksupääte ei toimi, kauppa ei voi myydä käteiselläkään ilman erikoistoimenpiteitä. Joita puolestaan jokaisella kaupalla ei ole valmius käyttää.

Käteisen käsittelyn kustannukset ovat myös kalliimpia ja työläämpiä kuin digitaalisten maksutapojen käyttö.

- Sheena

Tänään meni 50 centtiä katuviulistille ja 2,50 kodittomalle. En välittäisi tulla tästä jäljitetyksi 🙄

• Anonyymi
      UUSI

Eihän tuo vielä ole nykyaikaa, onneksi. Mutta tuohon suuntaan ollaan menossa.

• UUSI

Ei tuo ole vielä nykyaikaa. Teknologia on hyvä asia tiettyyn pisteeseen asti, mutta jos se rupeaa liikaa hallitsemaan ihmistä ja maailmaa, niin ollaan jo liian pitkällä.

Itsekin joskus ajattelen, että olisipa vielä esim. lankapuhelimet ja puhelinkopit ja olisi vähemmän kiireinen maailma. Mutta keksin kyllä kännykästäkin hyviä puolia.

Missä aikakaudessa sitten haluaisit olla?

• Anonyymi
      UUSI

Aikaan ennen digitaalista seurantaa, aikaan ennen massiivista tietotulvaa ja hölynpölyä. Aikaan ennen ylikansoitusta.
      Ripaus mystiikkaa, kolisevia koneita ja olen kotonani siellä.
      Juu, ei onnistu mutta saahan sitä kuvitella 🙃

• Anonyymi
        UUSI

Tiedättekö arvon vierailijat, atheleiokset, että jos itse käyttää huoletta korttia ja bittikoneja ja kaikenmaailman kryptorahoja, kaikkien muidenkin pitäisi käyttää. Kun on juuri ainoastaan itse sitä mieltä. Haloo! Vaikka Helsinki.
        Rahaa painetaan, ja sitä on suotava käyttää. Ja ha-tana mukama epähygieenistä. Vitun vittu, noita akkojen juttuja.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedättekö arvon vierailijat, atheleiokset, että jos itse käyttää huoletta korttia ja bittikoneja ja kaikenmaailman kryptorahoja, kaikkien muidenkin pitäisi käyttää. Kun on juuri ainoastaan itse sitä mieltä. Haloo! Vaikka Helsinki.
        Rahaa painetaan, ja sitä on suotava käyttää. Ja ha-tana mukama epähygieenistä. Vitun vittu, noita akkojen juttuja.

Juuh 😄, jossain määrin samaa mieltä. Mutta annetaan naisihmisille siitä huolimatta pisteitä ihailtavasta tasoisesta ryhmähengestä 🤭.
        Palstapositiivisuus kun on ollut vähän kateissa viime aikoina.

• UUSI

Kyllä kolisevat koneet. Ne on sitä oikeeta, niitä on mullakin, ihan manuaalista. Ei CNC tai 3d tulostusta. Vaan käsipyörin ohjaten.

• Anonyymi
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Kyllä kolisevat koneet. Ne on sitä oikeeta, niitä on mullakin, ihan manuaalista. Ei CNC tai 3d tulostusta. Vaan käsipyörin ohjaten.

Jotain sinnepäin, vähän steampunk-henkisesti mieluusti. Hitusen pää pilvissä :)

• Anonyymi
      UUSI

"Äänestämällä voit vaikuttaa." ... Really? Myönnän, olen kuunnellut Ickeä muutama vuosi takaperin. Saanut silti hyviä pointteja. Mitä pidemmälle tulevaisuuteen mennään, sitä ilmeisemmäksi tämä dystooppinen meno äityy. Pandemian lähtölaukaus oli eliitin massiivinen julkitulo ulos varjoistaan. Onneksi yhä useampien ihmisten tietoisuus on kasvamassa tämän kaiken myötä.

Icke tykkää verrata dystooppista tulevaisuutta nälkäpeliyhteiskuntaan. Viime yönäkin näytettiin yksi niistä leffoista. Omaan silmiini pisti merkille kuinka nälkäpelin rikas eliitti näytti koostuvan järjestään tr*nsihmisistä. It makes you think...

Globalisoitunut elitistijärjestelmä on kansainvälisesti organisoitunut ja puhaltaa yhteen hiileen. Ne luo ongelmia ja tarjoaa ratkaisuja niihin, jotta onnistuvat takomaan sen avulla rahaa. Jotkut epäilevät sen ohella paholaisen palvomista ja epäilykset ovat ymmärrettäviä kun katsotaan maailmassa tapahtuvan kärsimyksen määrää (minkä eliitti itse on luonut).

EU:n ja Venäjän riidat ovat todennäköisesti joko kulissia tai niillä on omat, eriävät agendansa joiden tarkoituksena on joka tapauksessa syventää dystopiaa entisestään. Kun kirjoitin sarkastisesti että äänestämällä voi vaikuttaa asioihin niin oikeasti ajattelen näin: Olof Palme & Nicolae Ceausescu. Massat ovat vain liian pelokkaita lampaita vielä tällä hetkellä. Menon on näköjään äidyttävä hyvinkin sietämättömäksi ennen kuin ihmiset ottavat vallan takaisin itselleen, KEILLE VALTA MYÖS OIKEASTI KUULUU.

• Anonyymi
      UUSI

Ei sentään vielä olla niin pitkällä. Ehkä sitten muutaman vuosikymmenen päästä.

Mä en haluaisi elää näin raadollisessa ja ihmistä ja eläimiä riistävässä maailmassa. Mutta kun on pakko, jos meinaa elää niin koitan pysyä kaiken ulkopuolella mikä rasittaa. Se tarkoittaa jonkin asteista eristäytymistä yhteiskunnan menosta ja yksinkin oloa, mutta antaa mulle enemmän kun mitä mukana olo ottaisi pelkästään.

Jasu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      631
      2723
    2. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2150
    3. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      423
      2128
    4. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      83
      1829
    5. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      20
      1759
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      67
      1560
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      128
      1332
    8. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      22
      1217
    9. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      23
      1130
    10. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      60
      1076
    Aihe