Kuuntelin yhtä asiantuntijaa, jonka mukaan sylinteriseinistä näkee, jos autolla on moottorijarrutettu paljon. Ei kuulemma ole ollenkaan hyväksi moottorille. Jarrupalat ja jarrulevyt ovat suhteessa edukkaita ja jarruja kannattaa ennemmin käyttää.
Liiallista moottorijarrutusta kannattaa välttää
55
592
Vastaukset
- Anonyymi
Olen ajanut autoilla 80-luvulta saakka enkä ole koskaan tutkinut omistamieni autojen sylinterien pintoja.
Täysin idioottien touhuja.- Anonyymi
Idioottimaista touhua on sellainen, että oletuksena kuvittelee ja luulee, eikä usko.
- Anonyymi
Kaksitahtiaikojen juttuja 80-luvulta. Aika typerä avaus monta vuosikymmentä myöhässä.
Koetapa keksiä vähän parempi seuraavaksi. Nyt tämä meni täysin seniiliosastoon.- Anonyymi
Ei tekniikka ole niin paljon muuttunut, etteikö pitäisi paikkansa edelleenkin. Itse asiassa nykymoottoreiden osalta voi pitää jopa enemmän paikkansa.
- Anonyymi
kampiakseleiden liukulaakereista jaitse akselistakin näkee jos on vedätetty liikaa matalilla kierroksilla.
- Anonyymi
Voi näitä täydellisiä typeryksiä. Avaus on moottorijarrutuksista ja kun se todettiin täysi idiootiksi netahhtikoneissa niin sitten seuraavaksi aletaan itkemään matalista kierrosista.
Kaikki autoista tietävät ovat selvillä siitä että mitä matalemmat kierrkset sitä enemmän kone kestää kilometrejä.
Tyhmemmälle tiedoksi. että dieselissä on vähemmän kierroksia ja niillä ajetaan pidempään kuin bensakoneilla joita joutuu kierrättämään.
Miksi edes vaivaudut avautumaan tietämättömyydestäsi konetekniikasta? Sulle nauraa kaikki moottoreista tietävät. - Anonyymi
tuo onkin bemarin ongelma...hih..
- Anonyymi
no ei . myös jakoketju kuluu nopeampaan sekä jakoremmi jos jarruttelee moottorilla raskaasti..
- Anonyymi
Taas yksi aivopieru jolle kaikki tekniikan ammattilaiset nauravat makeasti.
Olet suoltanut näitä tekniikan aivopieruja aika tiheään tähän ketjuun.
- Anonyymi
Mikä on sitten "liiallista", niin se on varmasti tulkintakysymys. Jos alppimaisemissa moottorijarruttaa usean kilometrin matkan päivittäin, niin voi hyvinkin näkyä. Tasamaalla muutamien kymmenien metrien matka joka risteyksessä ei varmasti vaikuta hirveästi.
Tokihan se on niin, että mootorijarrutus kuluttaa aina vähän enemmän sitä moottoria, kuin että se käy tyhjäkäynnillä ja hidastamiseen käytetään jarruja. Miten paljon se kuluu enemmän, niin sitä on varmasti vaikea määrittää ja todentaa.- Anonyymi
Täyttä tuubaa tekniikan kannalta. Öljy kiertää ja voitelee aivan samalla tavalla moottorijarrutuksesa kuin kaikissa muissakin tilanteissa.
Moottorijarrutuksessa ei ole mitään joka kuluttaisi moottoria erityisesti.
Niinkuin sanoin niin todella huono provo jolle kaikki asiasta ymmärtävät nauravat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täyttä tuubaa tekniikan kannalta. Öljy kiertää ja voitelee aivan samalla tavalla moottorijarrutuksesa kuin kaikissa muissakin tilanteissa.
Moottorijarrutuksessa ei ole mitään joka kuluttaisi moottoria erityisesti.
Niinkuin sanoin niin todella huono provo jolle kaikki asiasta ymmärtävät nauravat.Moottori kuluu tietenkin enemmän suuremmassa rasituksessa ja toki myös aina sitä käytettäessä. Eihän mikään koskaan kuluisi, mikäli kulumista ei olisi ollenkaan. Jotkut moottorit kuluvat sitten aiemmin ja enemmän kuin toiset ja asiaan liittyy se, miten moottoria on käytetty. Täysin looginen ja päivänselvä asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täyttä tuubaa tekniikan kannalta. Öljy kiertää ja voitelee aivan samalla tavalla moottorijarrutuksesa kuin kaikissa muissakin tilanteissa.
Moottorijarrutuksessa ei ole mitään joka kuluttaisi moottoria erityisesti.
Niinkuin sanoin niin todella huono provo jolle kaikki asiasta ymmärtävät nauravat.kysyppä ihan tekoälyltä kuluttaako moottorijarrutus moottoria....ylläty vastauksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kysyppä ihan tekoälyltä kuluttaako moottorijarrutus moottoria....ylläty vastauksesta.
Kun on tehnyt työkseen mekaniusen puolen kunnossapitohommia 80-luvulta saakka ei tarvitse kysyä tällaisia asioita koneälyltä.
Täyttä tuubaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun on tehnyt työkseen mekaniusen puolen kunnossapitohommia 80-luvulta saakka ei tarvitse kysyä tällaisia asioita koneälyltä.
Täyttä tuubaa.Kaikki moottorit siis kuluvat täysin samalla tavalla ajotavasta riippumatta. Täyttä tuubaa todellakin sellainen väite.
- Anonyymi
Kyllähän se moottori kuluu ja pahimmassa tapauksessa hajoaa kokonaan jos jarruttaa liian pienellä vaihteella.
https://www.is.fi/autot/art-2000010426223.html - Anonyymi
Jos moottoritievauhdissa moottorijarruttaa ykkösvaihteella, voi tulla vaurioita. :D
- Anonyymi
Pitää paikkansa.
- Anonyymi
Mikä ihmeen sylinteri? Puhutko nyt jostain polttomoottoriaikakauden moottoreista? 😲😲😲
- Anonyymi
Tietenkin puhun. Polttomoottoreita on vielä todella paljon. Vetymoottori on sitä myös.
- Anonyymi
hyödyt ,jarrupalat säästyy. polttoaineen aineen säästö ,uudemmissa autoissa polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa.
Haitat .jakohihnan tai ketjun kuluminen jos kierrokset nousee korkealle moottorijarrutuksessa,
sylinterin ja kampiakselin rasitus, kytkimen kuluminen jos vaihteita vaihdetaan huolimattomasti. kytkin kuluu nopeampaa..näin ja piste- Anonyymi
uudemmissa autoissa juu ollut jo 85-90 välissä tuo polttoaineen syötön katkeaminen moottorijarrutuksessa 30-40 vuotta vanhoissa autoissa
- Anonyymi
Kaikki jotka osaavat ajaa autolla tietävät että pitkässä alamäessä ja vuoristossa pitää nimenomaan käyttää moottorijarrutusta. Jarru päällä seisominen ylikuumentaa jarrut ja ne ovat hyödyttömät jos tulee äkkijarrutuksentarve.
Siis: vuoristossa jarruta aina moottorilla ja säästä jarrut käytettäväksi kun niitä oikeasti tarvitaan.- Anonyymi
suomessa ei ole paljon mäkiä eikä vuoria..suurin osa ihmisistä jarruttaa automaattiseti moottorijarrulla mäessä .esim itse pinenmmät mäet jarrutan vain vitosvaihteella ja painan hieman jarrua lisäksi jos on tarvetta.
vuoret ja isommat mäet erikseen eri vaihteella.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
suomessa ei ole paljon mäkiä eikä vuoria..suurin osa ihmisistä jarruttaa automaattiseti moottorijarrulla mäessä .esim itse pinenmmät mäet jarrutan vain vitosvaihteella ja painan hieman jarrua lisäksi jos on tarvetta.
vuoret ja isommat mäet erikseen eri vaihteella....Minä taas säästän moottoria ja käytän jarruja, kun saavun risteyksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
suomessa ei ole paljon mäkiä eikä vuoria..suurin osa ihmisistä jarruttaa automaattiseti moottorijarrulla mäessä .esim itse pinenmmät mäet jarrutan vain vitosvaihteella ja painan hieman jarrua lisäksi jos on tarvetta.
vuoret ja isommat mäet erikseen eri vaihteella....Vuoristossa on sääntönä että alaspäin tullaan samalla vaihteella
kuin ylös mennessä. Muuten voi jarrut palaa.
- Anonyymi
Minusta moottorijarrutus on paljon parempi, kuin ajo ilman sitä. Minusta B:llä ajaminen on paljon luontevampaa kuin D:llä.
- Anonyymi
Dieselillä voi ihan hyvin jalluttaa, tomaateilla ei pysty.
- Anonyymi
Sieltähän tuli oikein emävale.
- Anonyymi
Nykyään ajetaan sähköllä ja automaattivaihteilla ja silloin ei moottorijarrutus ole ongelma, tosin ei ole koskaan ollut,
- Anonyymi
Moottorijarrutus ei ole hyväksi kaksitahtikoneelle eli jos omistaa Warren tai viidakkorumpu-Saabin niin sitten moottorijarrutusta kannattaa välttää. Toki niissä oli vapaakytkimet tyhmimpien varalta.
Kenellekään muulle tällä topicilla ei ole merkitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorijarrutus ei ole hyväksi kaksitahtikoneelle eli jos omistaa Warren tai viidakkorumpu-Saabin niin sitten moottorijarrutusta kannattaa välttää. Toki niissä oli vapaakytkimet tyhmimpien varalta.
Kenellekään muulle tällä topicilla ei ole merkitystä.niin voi muuten kuulua moottorista...jätän,- tän,- tän .- tän.- tänne..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottorijarrutus ei ole hyväksi kaksitahtikoneelle eli jos omistaa Warren tai viidakkorumpu-Saabin niin sitten moottorijarrutusta kannattaa välttää. Toki niissä oli vapaakytkimet tyhmimpien varalta.
Kenellekään muulle tällä topicilla ei ole merkitystä.96 saabi ääntää blump,-blump.-blump maantiellä ja. plump,-plump,-plump jos tippuu jäihin..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
96 saabi ääntää blump,-blump.-blump maantiellä ja. plump,-plump,-plump jos tippuu jäihin..
No nää on nyt sitten komentteja näiltä joilla ei ole mitään ymmärrystä autotekniikasta. 96:ssa oli nelitahtikone.
Jos ei ole oikeasti mitään ymmärrystä asiasta niin olisi ehkä parempi ettei sanoisi mitään.
Varmaan löytyy jotain kissapalstoja jossa voi sujuvasti kommentoida vaikka mitä ymmärtämättä mitään autotekniikasta.
Se olisi ehkä parempi palsta tuollaisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nää on nyt sitten komentteja näiltä joilla ei ole mitään ymmärrystä autotekniikasta. 96:ssa oli nelitahtikone.
Jos ei ole oikeasti mitään ymmärrystä asiasta niin olisi ehkä parempi ettei sanoisi mitään.
Varmaan löytyy jotain kissapalstoja jossa voi sujuvasti kommentoida vaikka mitä ymmärtämättä mitään autotekniikasta.
Se olisi ehkä parempi palsta tuollaisille.96 numerot kääntää toisinpäin autossa eli 69 ja kääntää penkit niin tulee hyvä sexiasento saabi autossa.. ja saabi tarkoittaa että myös saapi sitä pillua,,
- Anonyymi
Nyt pois sieltä Essolta tai Teboilta kuuntelemasta persujen juttuja.
- Anonyymi
vieläkö essolla näkyy diakonaali housu-ukkoja joilla on pussihousut ja nahkapaikat housun perseessä..
- Anonyymi
Joo, kaikki autot ja niiden moottorit kestävät tismalleen yhtä pitkään ja kuluvat kaikki samalla tavalla. Se on Esson baarissa kuultu salaliittoteoria, että ajotavalla olisi jotakin vaikutusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, kaikki autot ja niiden moottorit kestävät tismalleen yhtä pitkään ja kuluvat kaikki samalla tavalla. Se on Esson baarissa kuultu salaliittoteoria, että ajotavalla olisi jotakin vaikutusta.
Hyvä ja sarkastinen kirjoitus.
- Anonyymi
Myös liiallista kiihdyttelyä kannattaa välttää, varsinkin täyskaasulla.
- Anonyymi
Joo, liika on aina liikaa, oli kyseessä lähes mikä vaan. Sopivassa määrin on aina järkevää.
- Anonyymi
"Joo, kaikki autot ja niiden moottorit kestävät tismalleen yhtä pitkään ja kuluvat kaikki samalla tavalla. Se on Esson baarissa kuultu salaliittoteoria, että ajotavalla olisi jotakin vaikutusta."
Ajotavalla on tietenkin vaikutusta ja koneen pystyy kuluttamaan loppuun nopeammin jos sitä käyttää väärin.
Moottorijarrutuksen käyttäminen ei kuulu siihen joukkoon jolla voisi lyhentää koneen kestoikää.- Anonyymi
Yhtä paljon koneen kestoikään vaikuttaa se kasvaako kuski ajaessaan nenään vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhtä paljon koneen kestoikään vaikuttaa se kasvaako kuski ajaessaan nenään vai ei.
Pinnistä, pinnistä, pinnistä. Kun oikein pinnistät, niin ehkä syntyy jokin parempi provokaatio.
- Anonyymi
Moottorijarrutusjuttu saattaa olla totta kaksitahtisissa koneissa. Niissähän voiteluaine on mukana polttoaineessa. Niinpä jos ei polttoainetta niin ei voiteluakaan.
- Anonyymi
Riippuu mistä kiikkuu. Kaikki on suhteellista. Moottorijarrutus ei lähtökohtaisesti ole haitallista, mutta tietyissä tilanteissa se voi olla huono asia. Esim. moottorijarrutuksen liiallinen käyttö, kun auto on pienemmällä vaihteella, voi saada moottorin työskentelemään tavallista kovemmin ja se voi pidemmän päälle aiheuttaa ylimääräistä kulumista.
Manuaalivaihteistossa vaihteiden vaihtaminen kuluttaa tietenkin myös kytkintä. Jarrupoljinta käytettäessä jarrupalat/kengät kuluvat. Jarrupalat/kengät ovat paljon halvempia ja helpompia vaihtaa, kuin kytkin tai tietyt muut moottorin osat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu mistä kiikkuu. Kaikki on suhteellista. Moottorijarrutus ei lähtökohtaisesti ole haitallista, mutta tietyissä tilanteissa se voi olla huono asia. Esim. moottorijarrutuksen liiallinen käyttö, kun auto on pienemmällä vaihteella, voi saada moottorin työskentelemään tavallista kovemmin ja se voi pidemmän päälle aiheuttaa ylimääräistä kulumista.
Manuaalivaihteistossa vaihteiden vaihtaminen kuluttaa tietenkin myös kytkintä. Jarrupoljinta käytettäessä jarrupalat/kengät kuluvat. Jarrupalat/kengät ovat paljon halvempia ja helpompia vaihtaa, kuin kytkin tai tietyt muut moottorin osat.Voi viddu mitä diipadaapaa.
Onko sulla oikeasti noin tylsää elämässäsi että joudut väkisin kehittämään näitä juttuja.
Voin yli 30 vuoden kokemuksella näistä hommist sanomaan että sun jutut on aiva täyttä schaissea.
Kannattaisiko sun postata jostain asiasta josta ymmärtäisit jotain? Vaikka kissavideoista... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi viddu mitä diipadaapaa.
Onko sulla oikeasti noin tylsää elämässäsi että joudut väkisin kehittämään näitä juttuja.
Voin yli 30 vuoden kokemuksella näistä hommist sanomaan että sun jutut on aiva täyttä schaissea.
Kannattaisiko sun postata jostain asiasta josta ymmärtäisit jotain? Vaikka kissavideoista...Sivullisena ihmetyttää asenteesi. Mitäpä jos nyt sitten kertoisit miten moottorijarrutuksessa moottori reagoi ja miksi se ei esimerkiksi vedäkään alipaineella öljyjä palotilaan?
Ei moottorijarrutuksessa haittaa ole mutta joidenkin asenne on hanurista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi viddu mitä diipadaapaa.
Onko sulla oikeasti noin tylsää elämässäsi että joudut väkisin kehittämään näitä juttuja.
Voin yli 30 vuoden kokemuksella näistä hommist sanomaan että sun jutut on aiva täyttä schaissea.
Kannattaisiko sun postata jostain asiasta josta ymmärtäisit jotain? Vaikka kissavideoista...Joo, eihän moottorit kulu eri tavoin, riippuen ajotavoista. Kaikki moottorit kuluvat täysin samalla tavalla ajotavoista riippumatta, eikö niin?
- Anonyymi
mersusta irtoo jakopään mutteri kun 4 tiputtaa esim 2 moottorijarrutuksessa.
- Anonyymi
Kaksitahtisella Warrella moottorijarrutus rikkoo koneen kun voiteluaine
sisältyy bensiiniin. Moottoria pyöritetään väkisin ilman bensaa.
Sama koskee muitakin 2-tahtisia vai lisätäänkö voiteluaine muilla tavoin? - Anonyymi
"Mitäpä jos nyt sitten kertoisit miten moottorijarrutuksessa moottori reagoi ja miksi se ei esimerkiksi vedäkään alipaineella öljyjä palotilaan?"
Et selkeätikään ymmärrä konetekniikasta yhtään mitään joten suosittelen edelleen keskittymistä kissavideoihin.
Alipaine palotilassa on tarpeellinen ja erittäin oleellinen osa ottomoottorin toimintaa. Miten kuvittelet että vaparissa palotila täyttyisi imutahdissa ellei alipaineen avulla?
Toisekseen sylinterin voitelu on suunniteltu siten että se imee (pienen määrän) öljyä öljypohjasta palotilaan. Minne kuvittelit että se öljy häipyy ajanmittaa kun autolla ajaa? Täysin kunnossa olevan autonkin kuuluu kuluttaa öljyä jonkin verran ja nimenomaan se kulutus tapahtuu niin että öljy kulkee männän "ohi" palotilaan ja palaa siellä. Tämä pitää männänrenkaiden välissä olevan öljyn "tuoreena".
Tarviitko vielä lisää rautalankaa? - Anonyymi
Jos käyttää vakionopeussäädintä niin moottorijarrutusta on jatkuvasti.
- Anonyymi
Se että vakkaria keventää kaasua on er asia kuin moottorijarrutus. Laitapa näyttöön hetkellinen kulutus ja seuraa kulutuslukemaa. Vasta sitten kun se näyttää nollaa niin vakkari käyttää moottorijarrutusta.
Ei tapahdu usein ellei edellä ajava jarruta.
- Anonyymi
Kerroppa millä tavalla moottorin voitelu toimii eri tavalla moottorijarrutuksen aikana kun moottorin vetäessä? Sinulla on väärä asiantuntija.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503571
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.393033Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1472877SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.722343Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s421807Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.871598Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai671124- 821091
- 511066
Miten tällaista voi tapahtua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-kuollut-liikenteessa-virroilla/9241442 Miksi tällainen on tapahtunut?41915