Sen, mitä tämän palstan juttuja olen vilkaissut, niin aihe näyttää olevan täysin vieras.
Siis todellinen ladatun = kulutetun sähkön määrä ei näy näy auton mittarista.
Ladatun sähkön määrän näkee vain erillisestä-, tai laturin yhteydessä olevasta mittarista. Jos ei näy ja aihe kiinnostaa, niin tulee selvittää oman auton lataushäviön suuruus ja lisätä se mittarilukemaan.
Lataushäviö voi pahimmillaan olla jopa 30% luokkaa, ts. esim. 20 kWh / 100 km keskilukema voikin todellisuudessa olla jopa 26 kWh / 100 km.
Alkaa olla jonkinmoinen merkitys kannattavuuteenkin, jos kotilatausmahdollisuus puuttuu ja täytyy ajella ainoastaan 35-40 C / kWh hintaisten pikalatureiden ehdoilla.
Lisäinfoa vaikkapa täältä ja kuukkelilla lisää: https://www.is.fi/autot/art-2000010699662.html
ID4
Sähköauton lataushäviöt
23
245
Vastaukset
- Anonyymi
Jos dieselillä käynti mökillä makspi 90€, ja nykyisellä sähköautolla 15€, on yksi hailee, paljonko sähköstä lämmitetään harakoille
- Anonyymi
Kokonaisuus ratkaisee.
- Anonyymi
Jos joutuu lataamaan usein julkisilla latureilla (kuten esimerkiksi taksit tai pitkiä matkoja kulkevat) niin lataushäviöllä on aika paljon merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos joutuu lataamaan usein julkisilla latureilla (kuten esimerkiksi taksit tai pitkiä matkoja kulkevat) niin lataushäviöllä on aika paljon merkitystä.
Jos ja jos. Minä en aja taksia, ja lataan autoa pörssisähköllä, yleensä halpoina tunteina. Kerran olen käynyt julkisella laturilla, aivan uteliaisuuttani. Mikään pakko ei sinne ollut pysähtyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ja jos. Minä en aja taksia, ja lataan autoa pörssisähköllä, yleensä halpoina tunteina. Kerran olen käynyt julkisella laturilla, aivan uteliaisuuttani. Mikään pakko ei sinne ollut pysähtyä.
Jotkut muut kuitenkin ajavat autoilla pitkiä matkoja ja he eivät piittaa miten sinä lataat autoasi. Ja noita julkisia latureita ei olisi olemassa jos sähköautoilijat eivät niitä käyttäisi. Joten sinun kokemuksesi on pelkkää arvotonta paskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut muut kuitenkin ajavat autoilla pitkiä matkoja ja he eivät piittaa miten sinä lataat autoasi. Ja noita julkisia latureita ei olisi olemassa jos sähköautoilijat eivät niitä käyttäisi. Joten sinun kokemuksesi on pelkkää arvotonta paskaa.
Edelleen, jos julkisten laturien käyttöaste jää liian alhaiseksi niin ne yksinkertaisesti hävitetään pois ja muutetaan tavallisiksi parkkipaikoiksi. Joten taatusti niitä käytetään vaikka joku yksittäinen sähköautoilija ei niitä käyttäisikään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ja jos. Minä en aja taksia, ja lataan autoa pörssisähköllä, yleensä halpoina tunteina. Kerran olen käynyt julkisella laturilla, aivan uteliaisuuttani. Mikään pakko ei sinne ollut pysähtyä.
Tämä asia ei koske pelkästään SINUA !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut muut kuitenkin ajavat autoilla pitkiä matkoja ja he eivät piittaa miten sinä lataat autoasi. Ja noita julkisia latureita ei olisi olemassa jos sähköautoilijat eivät niitä käyttäisi. Joten sinun kokemuksesi on pelkkää arvotonta paskaa.
Tälle palstalle on eksynyt aika monta minä-minä-minä ihmistä, vai liekö kyseessä sittenkin yksi ja sama narsku...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ja jos. Minä en aja taksia, ja lataan autoa pörssisähköllä, yleensä halpoina tunteina. Kerran olen käynyt julkisella laturilla, aivan uteliaisuuttani. Mikään pakko ei sinne ollut pysähtyä.
En aja minäkään taksia ja kotona on latausmahdollisuus. Kuitenkin kuluneen vuoden aikana on ollut täysin pakko käydä pikalatureilla jo kymmenkunta kertaa. Viime vuoden kertoja en ole kirjannut yös, mutta 15-20 x pikalatureilla on aika lähellä. Autoa kun tulee käytettyä paljon muuhunkin kuin työmatkoihin ja kaupoissa asiointiin.
- Anonyymi
Niin se on täys hailee vaikka diesel maksais 200e kun sähköautossa arvo laskee samaan aikaan huomattavasti enemmän. Sähköautossa suurin kulu on aina arvonalenema.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se on täys hailee vaikka diesel maksais 200e kun sähköautossa arvo laskee samaan aikaan huomattavasti enemmän. Sähköautossa suurin kulu on aina arvonalenema.
Hihii, eihän se arvo laske vanhoissa Lontoossa, paitsi että ylläpito, eli rempat maksaa jossain vaiheessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut muut kuitenkin ajavat autoilla pitkiä matkoja ja he eivät piittaa miten sinä lataat autoasi. Ja noita julkisia latureita ei olisi olemassa jos sähköautoilijat eivät niitä käyttäisi. Joten sinun kokemuksesi on pelkkää arvotonta paskaa.
Jotkut vetävät 7 tonnin venettäkin joka päivä ja normi postijakoajossakin 30000km. kuukaudessa, kertoili muuan polttis******ö.
- Anonyymi
Polttiksella "lataus"häviö 0% ellei nyt satu ympärikännissään sitä letkua jokapuolelle ruiskimaan
- Anonyymi
Ei muuten pidä paikkaansa.
0% ei ole mahdollista.
0,2% tai 0,8% voi olla, mutta ei 0% - Anonyymi
Energiahäviö ajossa polttiksessa on 80%.
Sähköauton lataushäviö on ac- latauksessa 10-15 % luokkaa, dc- latauksessa eli pikalatauksessa jopa alle 5%.
Sähköauton energiahäviö ajossa on 5%.
Eli polttomoottori menettää energiaa keskimäärin 80 %
Sähköauto noin 20%. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Energiahäviö ajossa polttiksessa on 80%.
Sähköauton lataushäviö on ac- latauksessa 10-15 % luokkaa, dc- latauksessa eli pikalatauksessa jopa alle 5%.
Sähköauton energiahäviö ajossa on 5%.
Eli polttomoottori menettää energiaa keskimäärin 80 %
Sähköauto noin 20%.https://evstore.fi/blogs/evstore-blogi/sahkoauton-latausaika-kotilataus-matkalataus
Tämän artikkelin mukaan:
Latausprosessiin liittyy häviöitä, jotka vaihtelevat yleensä 5–20 % välillä. Häviöt ovat suurempia erityisesti alhaisilla lataustehotasoilla, kuten schuko-latauksessa (1,8- 2,3 kW).
Esimerkkinä Tesla Model Y
Latausteho: 1,8 kW - lataushäviö: 15–20 %
Latausteho: 11 kW - lataushäviö: 8–10 %
Asiajuttua myös tässä:
https://evstore.fi/blogs/evstore-blogi/kotilaturin-lataushavio-19-5-ja-latauslaitteella-alle-10 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://evstore.fi/blogs/evstore-blogi/sahkoauton-latausaika-kotilataus-matkalataus
Tämän artikkelin mukaan:
Latausprosessiin liittyy häviöitä, jotka vaihtelevat yleensä 5–20 % välillä. Häviöt ovat suurempia erityisesti alhaisilla lataustehotasoilla, kuten schuko-latauksessa (1,8- 2,3 kW).
Esimerkkinä Tesla Model Y
Latausteho: 1,8 kW - lataushäviö: 15–20 %
Latausteho: 11 kW - lataushäviö: 8–10 %
Asiajuttua myös tässä:
https://evstore.fi/blogs/evstore-blogi/kotilaturin-lataushavio-19-5-ja-latauslaitteella-alle-10Hyvin vaikea edes mitata, kun energian kulutus vaihtelee 14-17kwh normaalissa liikenteessä, moottoritiellä 130km/h yli 20kwh. Auto ilmoittaa 17,5 keskikulutukseksi. Heinäkuu 2800 kilometriä siihen suhteutettuna ladattu(mitattu) 19,1 kwh/100. Myös ajo oli sekalaista kevyitä kuormia peräkärryllä. 8-10% . 20% ja 80% välillä lataushäviö on pienin virrat suurimmat. Heinäkuussa ei yhtään pikalatausta. Heinäkuun luvut katsoin, kun asemassa on kaukoluettava kwh mittari. En ole enää viitsinyt seurailla. Siinä se kesällä 17-19 kwh/100 ja talvella 22-28/100. Talvella auto on lämmityksen takia kuluttaa enemmän n. 2-4 kwh/ lämmityskerta, jos ajaa vähän ja lämmittää paljon kulutus on kovempi. 4 kertaakin päivässä saa 10 kwh kulutuksen, mutta ei se ole mikään puute. Akku on " riittävä" 77 kwh ei siinä 10kwh tunnu missään. Mukava lähteä lämpimällä autolla liikkeelle. Joka yöksi kuitenkin laitetaan lataukseen, että on aamulla lämmin.
- Anonyymi
Millainen on polttomoottorin hyötysuhde, ei taida olla hääppöinen verrattuna sähkömoottoriin?
Kaikessa energiassa tulee jossain vaiheessa häviötä, mutta et saa tästäkään mitään järkevää provoa aikaan, bensalenkkari poika.- Anonyymi
Bensan energiatiheys on niin ylivoimainen ettei moinen häviö haittaa käytännöasä mitenkään ja on talviajossa iso hyöty
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensan energiatiheys on niin ylivoimainen ettei moinen häviö haittaa käytännöasä mitenkään ja on talviajossa iso hyöty
Virallisesti bensiinin ja ja hyötysuhteen mainitseminen on kielletty samassa lauseessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensan energiatiheys on niin ylivoimainen ettei moinen häviö haittaa käytännöasä mitenkään ja on talviajossa iso hyöty
Bensan emergiatiheys on noin 9 kWh/litra. Sähköauton normaali kulutus on noin 18kWh/100 km, eli vastaa noin 2l/100km kulutusta.
Sähkön hinta on tällä hetkellä hieman vajaa 3 senttiä/kWh, siirtoineen ja veroineen noin 5 senttiä/ kWh. Miltä kuulostaisi bensa 0,50€/litralta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensan energiatiheys on niin ylivoimainen ettei moinen häviö haittaa käytännöasä mitenkään ja on talviajossa iso hyöty
Entä moottorin hyötysuhde?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensan emergiatiheys on noin 9 kWh/litra. Sähköauton normaali kulutus on noin 18kWh/100 km, eli vastaa noin 2l/100km kulutusta.
Sähkön hinta on tällä hetkellä hieman vajaa 3 senttiä/kWh, siirtoineen ja veroineen noin 5 senttiä/ kWh. Miltä kuulostaisi bensa 0,50€/litralta?Meillä sähkö maksaa n. 15 c/kWh 24/7 läpi vuoden. Siirto 5 c ja energia 10 c.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k744016- 1013545
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823368Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia382769- 1251673
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361536Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191154Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221134Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141061