Sähköauton lataushäviöt

Anonyymi-ap

Sen, mitä tämän palstan juttuja olen vilkaissut, niin aihe näyttää olevan täysin vieras.
Siis todellinen ladatun = kulutetun sähkön määrä ei näy näy auton mittarista.

Ladatun sähkön määrän näkee vain erillisestä-, tai laturin yhteydessä olevasta mittarista. Jos ei näy ja aihe kiinnostaa, niin tulee selvittää oman auton lataushäviön suuruus ja lisätä se mittarilukemaan.

Lataushäviö voi pahimmillaan olla jopa 30% luokkaa, ts. esim. 20 kWh / 100 km keskilukema voikin todellisuudessa olla jopa 26 kWh / 100 km.
Alkaa olla jonkinmoinen merkitys kannattavuuteenkin, jos kotilatausmahdollisuus puuttuu ja täytyy ajella ainoastaan 35-40 C / kWh hintaisten pikalatureiden ehdoilla.

Lisäinfoa vaikkapa täältä ja kuukkelilla lisää: https://www.is.fi/autot/art-2000010699662.html

ID4

23

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos dieselillä käynti mökillä makspi 90€, ja nykyisellä sähköautolla 15€, on yksi hailee, paljonko sähköstä lämmitetään harakoille

      • Anonyymi

        Kokonaisuus ratkaisee.


      • Anonyymi

        Jos joutuu lataamaan usein julkisilla latureilla (kuten esimerkiksi taksit tai pitkiä matkoja kulkevat) niin lataushäviöllä on aika paljon merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos joutuu lataamaan usein julkisilla latureilla (kuten esimerkiksi taksit tai pitkiä matkoja kulkevat) niin lataushäviöllä on aika paljon merkitystä.

        Jos ja jos. Minä en aja taksia, ja lataan autoa pörssisähköllä, yleensä halpoina tunteina. Kerran olen käynyt julkisella laturilla, aivan uteliaisuuttani. Mikään pakko ei sinne ollut pysähtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja jos. Minä en aja taksia, ja lataan autoa pörssisähköllä, yleensä halpoina tunteina. Kerran olen käynyt julkisella laturilla, aivan uteliaisuuttani. Mikään pakko ei sinne ollut pysähtyä.

        Jotkut muut kuitenkin ajavat autoilla pitkiä matkoja ja he eivät piittaa miten sinä lataat autoasi. Ja noita julkisia latureita ei olisi olemassa jos sähköautoilijat eivät niitä käyttäisi. Joten sinun kokemuksesi on pelkkää arvotonta paskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut muut kuitenkin ajavat autoilla pitkiä matkoja ja he eivät piittaa miten sinä lataat autoasi. Ja noita julkisia latureita ei olisi olemassa jos sähköautoilijat eivät niitä käyttäisi. Joten sinun kokemuksesi on pelkkää arvotonta paskaa.

        Edelleen, jos julkisten laturien käyttöaste jää liian alhaiseksi niin ne yksinkertaisesti hävitetään pois ja muutetaan tavallisiksi parkkipaikoiksi. Joten taatusti niitä käytetään vaikka joku yksittäinen sähköautoilija ei niitä käyttäisikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja jos. Minä en aja taksia, ja lataan autoa pörssisähköllä, yleensä halpoina tunteina. Kerran olen käynyt julkisella laturilla, aivan uteliaisuuttani. Mikään pakko ei sinne ollut pysähtyä.

        Tämä asia ei koske pelkästään SINUA !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut muut kuitenkin ajavat autoilla pitkiä matkoja ja he eivät piittaa miten sinä lataat autoasi. Ja noita julkisia latureita ei olisi olemassa jos sähköautoilijat eivät niitä käyttäisi. Joten sinun kokemuksesi on pelkkää arvotonta paskaa.

        Tälle palstalle on eksynyt aika monta minä-minä-minä ihmistä, vai liekö kyseessä sittenkin yksi ja sama narsku...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja jos. Minä en aja taksia, ja lataan autoa pörssisähköllä, yleensä halpoina tunteina. Kerran olen käynyt julkisella laturilla, aivan uteliaisuuttani. Mikään pakko ei sinne ollut pysähtyä.

        En aja minäkään taksia ja kotona on latausmahdollisuus. Kuitenkin kuluneen vuoden aikana on ollut täysin pakko käydä pikalatureilla jo kymmenkunta kertaa. Viime vuoden kertoja en ole kirjannut yös, mutta 15-20 x pikalatureilla on aika lähellä. Autoa kun tulee käytettyä paljon muuhunkin kuin työmatkoihin ja kaupoissa asiointiin.


      • Anonyymi

        Niin se on täys hailee vaikka diesel maksais 200e kun sähköautossa arvo laskee samaan aikaan huomattavasti enemmän. Sähköautossa suurin kulu on aina arvonalenema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se on täys hailee vaikka diesel maksais 200e kun sähköautossa arvo laskee samaan aikaan huomattavasti enemmän. Sähköautossa suurin kulu on aina arvonalenema.

        Hihii, eihän se arvo laske vanhoissa Lontoossa, paitsi että ylläpito, eli rempat maksaa jossain vaiheessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut muut kuitenkin ajavat autoilla pitkiä matkoja ja he eivät piittaa miten sinä lataat autoasi. Ja noita julkisia latureita ei olisi olemassa jos sähköautoilijat eivät niitä käyttäisi. Joten sinun kokemuksesi on pelkkää arvotonta paskaa.

        Jotkut vetävät 7 tonnin venettäkin joka päivä ja normi postijakoajossakin 30000km. kuukaudessa, kertoili muuan polttis******ö.


    • Anonyymi

      Polttiksella "lataus"häviö 0% ellei nyt satu ympärikännissään sitä letkua jokapuolelle ruiskimaan

      • Anonyymi

        Ei muuten pidä paikkaansa.
        0% ei ole mahdollista.
        0,2% tai 0,8% voi olla, mutta ei 0%


      • Anonyymi

        Energiahäviö ajossa polttiksessa on 80%.
        Sähköauton lataushäviö on ac- latauksessa 10-15 % luokkaa, dc- latauksessa eli pikalatauksessa jopa alle 5%.
        Sähköauton energiahäviö ajossa on 5%.
        Eli polttomoottori menettää energiaa keskimäärin 80 %
        Sähköauto noin 20%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Energiahäviö ajossa polttiksessa on 80%.
        Sähköauton lataushäviö on ac- latauksessa 10-15 % luokkaa, dc- latauksessa eli pikalatauksessa jopa alle 5%.
        Sähköauton energiahäviö ajossa on 5%.
        Eli polttomoottori menettää energiaa keskimäärin 80 %
        Sähköauto noin 20%.

        https://evstore.fi/blogs/evstore-blogi/sahkoauton-latausaika-kotilataus-matkalataus
        Tämän artikkelin mukaan:
        Latausprosessiin liittyy häviöitä, jotka vaihtelevat yleensä 5–20 % välillä. Häviöt ovat suurempia erityisesti alhaisilla lataustehotasoilla, kuten schuko-latauksessa (1,8- 2,3 kW).

        Esimerkkinä Tesla Model Y
        Latausteho: 1,8 kW - lataushäviö: 15–20 %
        Latausteho: 11 kW - lataushäviö: 8–10 %

        Asiajuttua myös tässä:
        https://evstore.fi/blogs/evstore-blogi/kotilaturin-lataushavio-19-5-ja-latauslaitteella-alle-10


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://evstore.fi/blogs/evstore-blogi/sahkoauton-latausaika-kotilataus-matkalataus
        Tämän artikkelin mukaan:
        Latausprosessiin liittyy häviöitä, jotka vaihtelevat yleensä 5–20 % välillä. Häviöt ovat suurempia erityisesti alhaisilla lataustehotasoilla, kuten schuko-latauksessa (1,8- 2,3 kW).

        Esimerkkinä Tesla Model Y
        Latausteho: 1,8 kW - lataushäviö: 15–20 %
        Latausteho: 11 kW - lataushäviö: 8–10 %

        Asiajuttua myös tässä:
        https://evstore.fi/blogs/evstore-blogi/kotilaturin-lataushavio-19-5-ja-latauslaitteella-alle-10

        Hyvin vaikea edes mitata, kun energian kulutus vaihtelee 14-17kwh normaalissa liikenteessä, moottoritiellä 130km/h yli 20kwh. Auto ilmoittaa 17,5 keskikulutukseksi. Heinäkuu 2800 kilometriä siihen suhteutettuna ladattu(mitattu) 19,1 kwh/100. Myös ajo oli sekalaista kevyitä kuormia peräkärryllä. 8-10% . 20% ja 80% välillä lataushäviö on pienin virrat suurimmat. Heinäkuussa ei yhtään pikalatausta. Heinäkuun luvut katsoin, kun asemassa on kaukoluettava kwh mittari. En ole enää viitsinyt seurailla. Siinä se kesällä 17-19 kwh/100 ja talvella 22-28/100. Talvella auto on lämmityksen takia kuluttaa enemmän n. 2-4 kwh/ lämmityskerta, jos ajaa vähän ja lämmittää paljon kulutus on kovempi. 4 kertaakin päivässä saa 10 kwh kulutuksen, mutta ei se ole mikään puute. Akku on " riittävä" 77 kwh ei siinä 10kwh tunnu missään. Mukava lähteä lämpimällä autolla liikkeelle. Joka yöksi kuitenkin laitetaan lataukseen, että on aamulla lämmin.


    • Anonyymi

      Millainen on polttomoottorin hyötysuhde, ei taida olla hääppöinen verrattuna sähkömoottoriin?
      Kaikessa energiassa tulee jossain vaiheessa häviötä, mutta et saa tästäkään mitään järkevää provoa aikaan, bensalenkkari poika.

      • Anonyymi

        Bensan energiatiheys on niin ylivoimainen ettei moinen häviö haittaa käytännöasä mitenkään ja on talviajossa iso hyöty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensan energiatiheys on niin ylivoimainen ettei moinen häviö haittaa käytännöasä mitenkään ja on talviajossa iso hyöty

        Virallisesti bensiinin ja ja hyötysuhteen mainitseminen on kielletty samassa lauseessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensan energiatiheys on niin ylivoimainen ettei moinen häviö haittaa käytännöasä mitenkään ja on talviajossa iso hyöty

        Bensan emergiatiheys on noin 9 kWh/litra. Sähköauton normaali kulutus on noin 18kWh/100 km, eli vastaa noin 2l/100km kulutusta.
        Sähkön hinta on tällä hetkellä hieman vajaa 3 senttiä/kWh, siirtoineen ja veroineen noin 5 senttiä/ kWh. Miltä kuulostaisi bensa 0,50€/litralta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensan energiatiheys on niin ylivoimainen ettei moinen häviö haittaa käytännöasä mitenkään ja on talviajossa iso hyöty

        Entä moottorin hyötysuhde?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensan emergiatiheys on noin 9 kWh/litra. Sähköauton normaali kulutus on noin 18kWh/100 km, eli vastaa noin 2l/100km kulutusta.
        Sähkön hinta on tällä hetkellä hieman vajaa 3 senttiä/kWh, siirtoineen ja veroineen noin 5 senttiä/ kWh. Miltä kuulostaisi bensa 0,50€/litralta?

        Meillä sähkö maksaa n. 15 c/kWh 24/7 läpi vuoden. Siirto 5 c ja energia 10 c.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      74
      4016
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3545
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3368
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      38
      2769
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1673
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1154
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1134
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1061
    Aihe