Osoitan tässä keskustelun avauksessa muutaman yhtymäkohdan nykyaikaisen tieteen saavutuksille ja pohdinnoille, joita tieteentekijöillä tänäpäivänä on, ja Raamatun välillä.
Ensiksi haluan sanoa että tieteen on mahdoton ymmärtää Jumalaa, koska tiede tutkii ja käsittelee nähtävää ja havaittavaa maailmaa. Jumala ei olisi Jumala jos hän olisi osa nähtävää ja havaittavaa maailmaa. Tiede rajoittuu maailmallisten tapahtumien ja voimien sisälle. Maailmaa tutkimalla ei voi ymmärtää Jumalaa enempää kuin maalausta tutkimalla voi ymmärtää taiteilijaa, ja tässä tapauksessa on vieläpä kyse maalauksesta joka on taiteilijan vihamiehen toimesta töhritty ja ihmisen lankeamusta seuranneen kirouksen myötä pilalle mennyt.
Aloitetaan tekoälystä kun se on viimeaikoina ollut esillä. Raamatusta tekoäly löytyy heti Mooseksen ensimmäisen kirjan ensimmäisestä luvusta:
1 Mooses 1:26
"Ja Jumala sanoi:'Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
Tässä kerrotaan että Jumala loi ihmisen tekoälyksi itsestään ja määritteli ihmiselle myös tehtävän. Tekniikassa tekoälyjä on monenlaisia mutta tämä natsaa erityisesti sellaisen tekoälyn kanssa jota ihminen pyrkii tekemään kaltaisekseen eli omaksi kuvakseen. Tekoälyn alkuperäinen keksijä on siis Jumala.
Aikamatkustus on myös fysiikassa pohdittavana:
https://www.popularmechanics.com/science/a43027951/quantum-time-travel/
Raamattu ehti tässäkin ensin. Me uskovathan odotamme Jeesuksen ilmestymistä tulevaisuudessa. Me odotamme että Jeesus matkustaa ajassa ja että me kohtaamme hänet tulevaisuudessa. Jeesus itse ilmaisi oman läsnäolonsa myös menneisyydessä (ongelma niille "uskoville" jotka eivät pidä häntä Jumalana):
Johanneksen evankeliumi 8:58 (Biblia käännöksestä):
"Jeesus sanoi heille: totisesti, totisesti sanon minä teille: ennenkuin Abraham olikaan, olen minä."
Käytin Biblia-käännöstä koska se on tässä kohtaa tarkempi. Kirkkoraamatussa asia ilmaistaan niin että Jeesus on ollut ennen Abrahamia, kun todellisuudessa Jeesus on ennen Abrahamia, hän on läsnä tässä hetkessä yhtä hyvin kuin ennen Abrahamia.
Iankaikkista elämää pohtivat myös tiedemiehet:
https://futurism.com/elon-musk-immortality-tech-dangerous
Raamattu on tämänkin jo meille esittänyt, eli idea ei taaskaan ole mitenkään uusi ja ihmeellinen.
Johanneksen evankeliumi 3:16
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
Miten sitten maan ulkopuolinen elämä?
https://www.nationalgeographic.com/magazine/article/extraterrestrial-life-probably-exists-how-do-we-search-for-aliens
Jumala ja Jeesus itsessään on elämää joka ei ole lähtöisin maasta vaan taivaasta.
Evoluutioteoria ei myöskään ole uusi keksintö vaan vuosituhansia vanha teoria, jonka olemassaolo Raamatun aikoina tulee ilmi esimerkiksi tästä:
Heprealaiskirje 11:3
"Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä."
Yksi monien ateististen evoluutioteoreettikkojen väittämä on että kaikki on saanut alkunsa näkyväisestä eli että näkymätöntä Jumalaa ei ole. Wanha koira ei keksi uusia temppuja. Selkeästi jo tuohon aikaan tällaista vastaväitettä Jumalan tuntemiselle esitettiin.
Nämä ihmisten pohdinnat osoittavat, että kun ihminen yrittää olla Jumalaa viisaampi hän tulee hölmöksi ja tyhmäksi. Hän ei kykene ymmärtämään yksinkertaisiakaan totuuksia.
1 Korinttolaiskirje 1:20
"Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?"
Onpa hyvinkin tehnyt.
1 Korinttolaiskirje 1:21-24
"Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juuutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus."
Raamattu ja tiede
1
67
Vastaukset
- Anonyymi
Ensimmäinen osa löytyy täältä: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17759783/raamattu--tiede
Jumalan ja tieteen suhdetta voidaan hyvin kuvata pelin tekijän ja pelin välisenä suhteena. Se mieli ja ihminen pelin takana on todellisempi kuin peli itsessään, koska peli on virtuaalinen ja sen tekijä on fyysinen. Jumalaan nähden me olemme samantyylisesti yksinkertaisia niinkuin koko maailma on. En sano samassa suhteessa koska Jumalan suuruus on ihmisen järjelle käsittämätöntä, kun taas voimme jossain määrin käsittää miten suuri ihminen on videopeliin nähden kun edes koko maailma ei ole ihmistä suurempi.
Raamatussa tätä Jumalan suuruutta kuvataan seuraavasti:
2 Aikakirja 2:6
"Kuka kykenisi rakentamaan hänelle huoneen? Taivaisiin ja taivasten taivaisiin hän ei mahdu. Mikä siis olen minä rakentamaan hänelle temppeliä muuta varten kuin uhratakseni hänen edessänsä?"
1 Kuningasten kirja 8:27
"Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!"
Kaikki fysiikan ilmiöt ja muut eliöt kalpenevat ihmisen rinnalla koska meidät on alunperin luotu Luojan kuvaksi. Kysyin tätä myös ChatGPT:ltä, että miksi ihminen on ihmeellisintä mitä universumista on löydetty. Sekin myönsi että näin asia on, vaikka kovasti toivoi, että jotain löytyisi. Jumalaa paetakseen ihmisen on yksinkertaistettava itsensä. Tehtävä itsensä eläimeksi, avain kuten Raamatussa sanotaan:
Roomalaiskirje 1:23
"... ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi."
Raamattu on tämänkin opettanut meille ennen tiedettä, tiede on vain vahvistanut ihmisen roolin kaiken näkyväisen ja luodun kruununa kun sen avulla me emme ole löytäneet mitään suurempaa kuin ihminen on. Tämä tuo mukanaan valtavan vastuun koska emme olekaan vastuusta vapaita eläimiä niinkuin evoluutioteorialla opetetaan.
Raamattu ilmoittaa todellisuuden sellaisena kuin se on. Lopullista toivoa ei ole ilman Jumalaa. On myös paljastavaa se että Raamatun Jumalan ominaisuudet ovat kaikki sellaisia, ettei ihmisen mieli kykene keksimään mitään suurempaa.
Maailma on katoava, ajallinen, näkyvä, muuttuva, epätäydellinen, äärellinen. Jumala on katoamaton, ajaton, näkymätön, muuttumaton, täydellinen, ääretön. Raamatun kirjoittaja tuntee todellisuuden rajat liian hyvin, kun mietitään ettei kirjoittamisen aikana ollut käytössä modernin tieteen työkaluja. Miten niin tuntee todellisuuden rajat? Siten että Raamatun Jumala on kaikkien näiden rajojen yläpuolella. Raamattu rajoittaa tiedettä, koska Raamattu on totuus joka on myös inhimillisen tieteen yläpuolella.
Siunausta teille kaikille jotka vaivaudutte lukemaan tämän ja myös niile jotka eivät. Jumala on rakastanut sinua, hän itse tuli maailmaan Jeesuksessa kärsimään rangaistuksen ja kuoleman siitä mitä me ihmiset olemme olleet, kukin tahoillamme. Hän kärsi, kuoli, tuli haudatuksi ja nousi kuolleista. Luojamme ei ole välinpitämätön ja kylmä, vaan rakastaa enemmän kuin me ihmiset. Emme me uhraisi itseämme sellaisten ihmisten puolesta ketkä meitä vihaavat ja vastustavat, Jumala uhrasi itsensä meidän puolestamme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k744016- 1013545
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823368Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia382769- 1251673
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361536Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191154Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221134Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141061