Unen pituus

Anonyymi-ap

Olen todennut, että unen pituus vaihtelee mihin aikaan menee illalla nukkumaan.
En edes saa unta ennen klo 23, vaikka menisi sänkyyn klo 22, niin ei vaan pysty nukahtamaan.
Ylenesä heräilen öisin 2-4 kertaa.
Yleensä menen nukkumaan klo 00-00.30 välillä.
Olen huomanut, että silloin, kun olen mennyt nukumaan klo 22. kun aamulla on joutunut heräämään ennen klo 07, niin herätessä on tuntunut, etten ole nukkunut juuri yhtään ja tuntuu, kuin olisi mennyt vasta hetiki sitten nukkumaan.

Klo 00.30 aikaan kun on mennyt nukkumaan, ja kun olen heränyt ja ajatellut, että kello on varmaan jo 06, niin eipäs olekaan, vaan kello onkin 02.
Sueraavan kerran kun taas olen heränyt, niin totean, että kelo on varmasti jo 08, mutta eipäs ollutkaan, kuin 04 ja saa jatkaa nukkumista.
Sitten heräät ja ajattelet, että nyt on kello varmasti jo 08, mutta eipä olekaan, vaan kello on 06 ja saa jatkaa nukkumista.

Että paljon pidempään saa nukkua kun menee myöhemmin nukkumaan, kuin jo enee aikaisin nukkumana, niin herätessä on olo, ettei ole nukkunut juuri mitään, vaikka olisi nukkunut saman verran, kuin myöhempään nukkumaan mennessä.

24

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se ei tosiaan auta mennä ns. nukkumaan jos ei väsytä 😁

• Anonyymi

Itse näin oudon unen viimeyönä, hyvän ystävän kyydistä astuin tai jouduin ulos "henkisesti", ihmettelin kun huutelin hänen peräänsä, kun huristeli autollaan pois tilanteesta kuulematta minua? Sitten ihmettelin jälkeenpäin, tätä tilannetta? Hylätyksi tulemisen tunne? Sillai se tuntui? Tai poistuminen kuvioista?

Oli tunne, että joku kassi jäi autoon, (miksi oli tunne, että mun piti olla autossa muka edelleen tai että jotain jäi autoon), toinen ei kuullut huutojani ja sitten ajattelin, että miksi koen näin, että olisin autossa, vaikka jäin pois autosta ja sen jälkeen tuli tosi kova päänsärky, jota kesti aikansa?

Olin unimaailmassa, enkä siksi vaivautunut katsomaan kelloa ajattelin vain, että toivottavasti tää päänsärky loppuu pian? Jälkeenpäin ajattelin, että katkesiko joku verisuoni päästä tjmv.? Sitten heräsin, ku joku alkoi poraamaan kl. 8:15 aamusta? Oli pakko nousta :-(

Aloin jopa miettimään, että oliko hengen lähtö lähellä viime yönä, kun ei ole normia nähdä tällaisia unia? Oli ensimmäinen minulle ja ikää kuitenkin lähemmän 60- vuotta. tämä hyvä ystävä ollut minulle merkityksellinen, meillä ollut sellaista hyvää läsnäolevaa jutustelua aina kohdatessa (kerran kuussa).

• Anonyymi

Etuna on lisäksi vielä se että ehdit heräämään ja nukahtamaan useammin, eikä tarvitse vaivautua ollenkaan nukkumaan syvää unta mikä on ihan ajanhukkaa. Väsymys on valmista tavaraa heti herätessä eikä tarvitse odotella iltaan asti...kulkee mukana automaattisesti koko päivän 😄

• Anonyymi

Syvä uni on kaikkein tärkein univaihe.
        Se vaikuttaa stressitason laskuun ja elimistön palautumiseen. Syvän unen puute vaikuttaa eniten ihmisen mielialan säätelyyn. Jollei syvää unta ole altistut viiruksille ja bakteereille helpommin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syvä uni on kaikkein tärkein univaihe.
        Se vaikuttaa stressitason laskuun ja elimistön palautumiseen. Syvän unen puute vaikuttaa eniten ihmisen mielialan säätelyyn. Jollei syvää unta ole altistut viiruksille ja bakteereille helpommin.

Tiijän tiijän, mutta kun minulla on taipumus suhtautua aiheeseen kuin aiheeseen vähemmän vakavasti ja tutkin juuri tänään aihealuetta näköjään jälleen kerran kokemusperäisesti 😄

• Anonyymi

Meikäläiselle tulee joka päivä väsymys klo 15 ja 18 välillä.
      Just vitttumaista, kun olet saanut kaupassa käynnin tehtyä ja muut hommat ja syötyä, että pääsisit sitten editoimaan tieotkoneelle/pelaan, niin kauhee väsymys iskee päälle. on tämä helvata vittumaista !!!!

• Se on kyllä hanurista et nykymaailma on rakennettu pitkälti aamuvirkkujen ehdoilla
      Iltavirkut on jatkuvassa univajeessa sillon.
      Eikä yhtään auta ku sanotaan et "meet vaan aikasemmin nukkumaan nii jaksat nousta naminami.."
      Ei kaikista vaan ole heräämään ennen sianpieremää, ei vaikka kuinka tsemppais ja vetäis uninappia naamaan iltayhdeksältä.

Onneks sentään mun nykyisessä työhommassa on aika joustavat työajat ja oon löytäny kompromissin mennen aamukahdeksaksi töihin,
      Se taas toki voi vaikuttaa laiskalta niistä parista hullusta jotka aloittavat työt jo puoli kuudelta, mut ei niitäkään siihen kukaan oo käskeny, ite haluavat😃

• Anonyymi

Juu, vielä nimittävät sitä päivätyöksi, kun työ alkaa klo 07.
        Silloin on herättävä jo ennen klo 06, jos meinaa aamupalaa syödä ja jos työmatka on 50-100km.
        Talviaamuna, kun katsot pihalle klo 07 aamulla, on pimeää, lunta/räntää sataa/tuiskuttaa ja on pakkasta, niin tulee tunne, kuuin heräisi jossain Siperian arolla.
        Ei yhtään tee mieli lähteä mihinkään, vaan vetää peiton silmille.
        Eipä tarvikaan, kun ei ole töissä, eikä kortistossa, niin voi jatkaa uniaan, kun muut menee töihin klo 07.

Typerää edes mennä töihin klo 07, jos työpaikalla istutaan sohvalla ja odotetaan, kun kahvi tippuu ja sitten juodaan kahvia ja työt aloitetaan klo 08.
        Niin oli yhdessä työharjoittelupaikassa.
        Mikään ole niin typerää, kuin työpaikalla oleskelu, jos ei ole töitä tehtävänä.
        Ei työpaikka ole edes suunniteltu joutenoleskeluun, ei siellä aika edes kulu.
        Minuuttiviisarikin matelee todella hitaasti.

• Anonyymi

No näin on ,ei sille mitään voi että se kroppa ei kerta kaikkiaan toimi kuin parin tunnin viiveellä, vaikka on sitä oppinut univajeensa kanssakin jo elämään...nah yksi ongelma muiden seassa, huilin sitten puupalttoossa. Olen kyllä kylkinukkuja että siitä saattaa seurata ongelmia sijoittelun suhteen...vaikka no voihan sen pakkauksen keikauttaa kyljelleen, tuskin sitä on missään kielletty 🤔

• Anonyymi

Iltavirkkujen on vaan siirrettävä kelloaan aikaisemmaksi... Ja oikeasti, aamukahdeksalta on normiaika eikä mikään kompromissi 🤣

Itselläni on erittäin joustava työaika 6-21. En todellakaan aloita klo 6 enkä myöskään paiski töitä enää klo 17 jälkeen.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Iltavirkkujen on vaan siirrettävä kelloaan aikaisemmaksi... Ja oikeasti, aamukahdeksalta on normiaika eikä mikään kompromissi 🤣

Itselläni on erittäin joustava työaika 6-21. En todellakaan aloita klo 6 enkä myöskään paiski töitä enää klo 17 jälkeen.

- Sheena

"Iltavirkkujen on vaan siirrettävä kelloaan aikaisemmaksi..."
        Nii että meet vaan aikasemmin nukkumaan naminami...😃

Ja riippuu millä alalla on, mikä on normaali työnaloitusaika..
        Näin entiselle toimistosiivoojalle ja raksamuijalle tuo klo 8 aamulla on jo aika kompromissi.
        Toimistosiivoushommat piti aloittaa kuudelta et ehtii siivota neukkarit ja mahollisimman monta toimistoa ennenku toimistonväki ite saapuu töihin, yleensä kaheksalta, tosin sielläkin oli niitä aamun virkkuja pyörimässä jaloissa jo ennen seitsemää..

• m.wurst kirjoitti:

Näin entiselle toimistosiivoojalle ja raksamuijalle tuo klo 8 aamulla on jo aika kompromissi.
        Toimistosiivoushommat piti aloittaa kuudelta et ehtii siivota neukkarit ja mahollisimman monta toimistoa ennenku toimistonväki ite saapuu töihin, yleensä kaheksalta, tosin sielläkin oli niitä aamun virkkuja pyörimässä jaloissa jo ennen seitsemää..

Mun mielestä toimistosiivoukselle parempi ajankohta olis ilta-aikaan, toki varmasti sittenkin olis niitä "työpaikkansa tärkeimpiä työntekijöitä" siellä pyörimässä edessä, mut ei kaikki toimisto-olmit sentään😃

• Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

No niinhän se riippuu. Siivous ja raksahommissa harvemmin kai on joustavaa työaikaa.

- Sheena

• Anonyymi
        m.wurst kirjoitti:

Mun mielestä toimistosiivoukselle parempi ajankohta olis ilta-aikaan, toki varmasti sittenkin olis niitä "työpaikkansa tärkeimpiä työntekijöitä" siellä pyörimässä edessä, mut ei kaikki toimisto-olmit sentään😃

Meillä siivouksen on tapahduttava silloin, kun vartija on paikalla...

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Meillä siivouksen on tapahduttava silloin, kun vartija on paikalla...

- Sheena

Hmm.. siivoojien turvaksi vai eikö heihin luoteta🤔

• Anonyymi kirjoitti:

No näin on ,ei sille mitään voi että se kroppa ei kerta kaikkiaan toimi kuin parin tunnin viiveellä, vaikka on sitä oppinut univajeensa kanssakin jo elämään...nah yksi ongelma muiden seassa, huilin sitten puupalttoossa. Olen kyllä kylkinukkuja että siitä saattaa seurata ongelmia sijoittelun suhteen...vaikka no voihan sen pakkauksen keikauttaa kyljelleen, tuskin sitä on missään kielletty 🤔

Voithan kirjata toiveen testamenttiisi tmv. et laittaisivat sut arkkuun kyljelleen pötköttelemään😃

• Anonyymi kirjoitti:

Juu, vielä nimittävät sitä päivätyöksi, kun työ alkaa klo 07.
        Silloin on herättävä jo ennen klo 06, jos meinaa aamupalaa syödä ja jos työmatka on 50-100km.
        Talviaamuna, kun katsot pihalle klo 07 aamulla, on pimeää, lunta/räntää sataa/tuiskuttaa ja on pakkasta, niin tulee tunne, kuuin heräisi jossain Siperian arolla.
        Ei yhtään tee mieli lähteä mihinkään, vaan vetää peiton silmille.
        Eipä tarvikaan, kun ei ole töissä, eikä kortistossa, niin voi jatkaa uniaan, kun muut menee töihin klo 07.

Typerää edes mennä töihin klo 07, jos työpaikalla istutaan sohvalla ja odotetaan, kun kahvi tippuu ja sitten juodaan kahvia ja työt aloitetaan klo 08.
        Niin oli yhdessä työharjoittelupaikassa.
        Mikään ole niin typerää, kuin työpaikalla oleskelu, jos ei ole töitä tehtävänä.
        Ei työpaikka ole edes suunniteltu joutenoleskeluun, ei siellä aika edes kulu.
        Minuuttiviisarikin matelee todella hitaasti.

Mää oon syöny aamupalaa ennen töihin (tai kouluun) lähtöä viimeksi joskus 2000-luvun alkupuolella.. ei vaan maistu ruoka kovin aikaisin aamulla🤷

Ja samaa mieltä tuosta työpaikalla muuten vaan hengailusta,
        Ei kulu aika jos ei oo tekemistä

• Aika jännä, kun kuitenkin alkuyöstä hyvin monesti on se syvän unen jakso. 🤔

• Anonyymi

Ihan vieras termi mulle tuo "syvä uni", en ole kuullut enkä nähnyt pitkiin aikoihin. Chandler on kyllä tekaissut kirjan samalla nimellä, oisko noilla jotain yhteistä? 🤔.

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan vieras termi mulle tuo "syvä uni", en ole kuullut enkä nähnyt pitkiin aikoihin. Chandler on kyllä tekaissut kirjan samalla nimellä, oisko noilla jotain yhteistä? 🤔.

Siihen en osaa sanoa.

• Anonyymi
        Mu5tasydän kirjoitti:

Siihen en osaa sanoa.

Luulisin että suoritettava etsiväntyö lähinnä sillä erolla että Marlowe löytää etsimänsä ja minä en 😂

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulisin että suoritettava etsiväntyö lähinnä sillä erolla että Marlowe löytää etsimänsä ja minä en 😂

Menkää oikeisiin töihin

• Anonyymi

Voiko sitä venytellä ku

• Anonyymi

Säännöllinen unirytmi ja 7-9 tunnin unet ovat tärkeitä. Sekä se, ettei kyttää kelloa sängyssä...

Elikkäs uniohjeet:
      Säännöllinen unirytmi: Pidä säännölliset nukkumaanmeno- ja heräämisajat.
      Vältä piristeitä: Vältä kofeiinia ja raskaita aterioita erityisesti iltaisin.
      Vältä näyttöjä: Älä käytä kirkkaita näyttöjä (esim. puhelin, tabletti) tuntia tai kahta ennen nukkumaanmenoa.
      Liikunta: Säännöllinen liikunta voi lisätä syvän unen määrää.
      Rajoita päiväunia: Vältä pitkiä päiväunia, jotka voivat vähentää syvää unta yöllä.

Rankempi liikunta esimerkiksi itselläni klo 17-19 välillä tekee sen verran väsyneeksi, että nukahtaminen klo 22 aikoihin on helpompaa. Ja jos herääminen on klo 6, eikä saa tarpeeksi nukuttua, niin nukkumaanmeno siirtyy kuin itsestään klo 21-22 välille.

Ellei pysty rauhoittumaan kunnolla ennen nukkumaanmenoa ja nukahtamiseen kestää, koko homma mutkistuu ja johtaa unenpuutteeseen. Kyse voi olla jostain fyysisestä tai psyykkisestä ongelmasta.

- Sheena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      42
      2770
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe