https://areena.yle.fi/podcastit/opas
YLE radiouutiset 7.9.2025 klo 10.00
Onko suomalaiset siirtyneet herraskansaksi ja työtä vieroksuviksi?
Mitä tähän sanoo Keskisarja?.
Mistä johtuu että suomalaisia ei kiinnosta siivoustyö?
18
175
Vastaukset
- Anonyymi
En viittinyt avata tuota linkkiä, mutta ihmettelen kenelle siivoustyö ei kelpaa? Homma on helppoa ja kevyttä, kun osaa työn ja osaa järjestellä asioita.
Minä olen ollut siistijänä yli 20 vuotta. Välillä painan 12 tuntista päivää, mutta ei haittaa, koska se kannattaa. Teen aliurakkaa kahdelle isommalle firmalle ja viime vuoden verotettava tulo oli 46000 euroa.- Anonyymi
Julkisella tuo siivoustyö ei ole yhtä kevyttä kun aikataulut paljon tiukemmat. Palkkakin jää mainitsemastasi noin 17€/h (11kk töitä, 12h päivässä jos et tee joka päivä 12h niin tuo tuntipalkka lähenee 20€/h). Julkkarilla se tuntipalkka on noin 12,5€/h, lisiä ei tule.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Julkisella tuo siivoustyö ei ole yhtä kevyttä kun aikataulut paljon tiukemmat. Palkkakin jää mainitsemastasi noin 17€/h (11kk töitä, 12h päivässä jos et tee joka päivä 12h niin tuo tuntipalkka lähenee 20€/h). Julkkarilla se tuntipalkka on noin 12,5€/h, lisiä ei tule.
Siivoustyö on helpottunut laitteiden ja pesuaineiden myötä. Enää ei kuurata lattioita kontillaan juuriharjalla😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siivoustyö on helpottunut laitteiden ja pesuaineiden myötä. Enää ei kuurata lattioita kontillaan juuriharjalla😂
Ei onneksi! :)
Ja esihenkilöt ovat tämänkin huomanneet, ja nyt ei esim. 500 neliön koulurakennukseen tarvita enää viittä laitoshuoltajaa, vaan pärjätään esimerkiksi kahdella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei onneksi! :)
Ja esihenkilöt ovat tämänkin huomanneet, ja nyt ei esim. 500 neliön koulurakennukseen tarvita enää viittä laitoshuoltajaa, vaan pärjätään esimerkiksi kahdella.Jos osaat siivota miljoona neliötä vartissa laadukkaasti etkä pyydä palkkaa ollenkaan niin kyllä töitä riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos osaat siivota miljoona neliötä vartissa laadukkaasti etkä pyydä palkkaa ollenkaan niin kyllä töitä riittää.
Täytyy olla robotti jos pystyy siivoamaan miljoona neliötä vartissa, utopistista unelmaa!
- Anonyymi
Käsitteenä siivous sisältää hyvin laajan valikoiman vaativuudeltaan ja olosuhteiltaan erilaisia töitä jotka suritettuina ovat raskaudeltaan vaihtelevia mutta eivät koskaan kevyitä sekä todellista ammattitaitoa vaativia.
Tulosta pidetään itsestään selvyytenä eikä kiitosta kuulu mutta, itsestäänkin riippumattomista syistä johtuvat puutteet (mielipide ) huomataan kyllä.- Anonyymi
Omat havaintoni perustuvat tuotantopuolen näkemykseen metallin perusteollisuudesta, jatkojalostuksesta, konepajateollisuudesta ja ahtaaksi kalustetun kuntosalin puhtaanapidosta.
Eräs havaintoni. Kun siivoojat ovat yrityksen omassa organisatiossa niin henkilöstö vähentämispaineita aloitetaan toteuttamaan siivoojia vähentämällä.
Alueet normitetaan ja vastuut jaetaan sen mukaan. Likaisilla työpaikoilla sosiaalitilojen saastaisuus on sen mukaista.
Hankaluuden huippua edustaa mielestäni täyteen kalustettu kuntosali.
Joskus siivoojien työ huomioidaan suunnitteluvaiheessa. Erässä työpaikassani rakennettiin 3-kerroksinen "sosiaalitalo" eli rakennus jossa paskaista työtä tekevät duunarit vaihtoivat vaatteensa ja saunoivat tai peseytyivät muuten työvuoron lopuutua.
Ainakin yksi havaiitavisa oleva asia on, että jokaiseen kerrokseen tuli siivoojille oma kalustehuone. Mitään ei tarvinnut kuskaamaan kerrosten väleillä.
Perinteinen miesasenteeni alkoi muuttumaan ollessani kahden viikon luentokeikala eräässä kurssikeskuksessa jossa samaan aikaan oli siivoojien ammatikurssi. Kestoltaan muistaakseni 6kk.
Vähäisetkin keskustelurupeamat heidän kanssa saattoi minut tarkistamaan aiempaa perusasennettani.
Vanha vitsi. Johtajan poissaoloa ei laajemmin huomata mutta, auta armias, jos totunnainen siivouskierros jää tekemättä niin joku jo pahoittaa mielensä!
Käsittääkseni siivousalueet on normitettu ja ajan tarve määritetty sen mukaan. Ilman lisävaivaa voimme itse kukin, välttää lisätyön aiheuttamista siivoojalle. Harvinaista ajattelua vai onko vain toive? - Anonyymi
Nykyään siivoustyö on lähinnä seksityötä. Kuljet minihame päällä ja kumartelet välillä. Kotisiivouksissa alastomuus on suotavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omat havaintoni perustuvat tuotantopuolen näkemykseen metallin perusteollisuudesta, jatkojalostuksesta, konepajateollisuudesta ja ahtaaksi kalustetun kuntosalin puhtaanapidosta.
Eräs havaintoni. Kun siivoojat ovat yrityksen omassa organisatiossa niin henkilöstö vähentämispaineita aloitetaan toteuttamaan siivoojia vähentämällä.
Alueet normitetaan ja vastuut jaetaan sen mukaan. Likaisilla työpaikoilla sosiaalitilojen saastaisuus on sen mukaista.
Hankaluuden huippua edustaa mielestäni täyteen kalustettu kuntosali.
Joskus siivoojien työ huomioidaan suunnitteluvaiheessa. Erässä työpaikassani rakennettiin 3-kerroksinen "sosiaalitalo" eli rakennus jossa paskaista työtä tekevät duunarit vaihtoivat vaatteensa ja saunoivat tai peseytyivät muuten työvuoron lopuutua.
Ainakin yksi havaiitavisa oleva asia on, että jokaiseen kerrokseen tuli siivoojille oma kalustehuone. Mitään ei tarvinnut kuskaamaan kerrosten väleillä.
Perinteinen miesasenteeni alkoi muuttumaan ollessani kahden viikon luentokeikala eräässä kurssikeskuksessa jossa samaan aikaan oli siivoojien ammatikurssi. Kestoltaan muistaakseni 6kk.
Vähäisetkin keskustelurupeamat heidän kanssa saattoi minut tarkistamaan aiempaa perusasennettani.
Vanha vitsi. Johtajan poissaoloa ei laajemmin huomata mutta, auta armias, jos totunnainen siivouskierros jää tekemättä niin joku jo pahoittaa mielensä!
Käsittääkseni siivousalueet on normitettu ja ajan tarve määritetty sen mukaan. Ilman lisävaivaa voimme itse kukin, välttää lisätyön aiheuttamista siivoojalle. Harvinaista ajattelua vai onko vain toive?Johtajien kerrokessa oli kuulema siivoojan ripsiväriä varissut käsienpesualtaille. Oli kuulema siivooja itkenyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään siivoustyö on lähinnä seksityötä. Kuljet minihame päällä ja kumartelet välillä. Kotisiivouksissa alastomuus on suotavaa.
Minä ottaisin siivoamaan kotiani nuoren ja komean miehen, tietysti siivoustaitoisen!
- Anonyymi
Uskoitko sen eukon sanaa? .inä en.
Kun itse jäin työttömäksi ja soitin yhteen paikkaa töitä kysyäkseni, sain vastaukseksi "palkkaamme ainoastaan xxxxlaisia". Jäin totaalisen sanattomaksi!
Minulle sentään sanottiin suoraan, ei valehdeltu, mutta tuo akka valehteli aivan selkeästi. - Anonyymi
Siivoustyö voitaisiin tehdä kannattavammaksi työttömien hakea jos palkkaa nostettaisi ja siivousalaa tehtäisiin monipuolisemmaksi eli saisi tehdä ns. monipalvelutyötä: olisi ateriapalvelua, tiskausta ym. vaikka ravintoloissa, kouluissaym.
- Anonyymi
Saahan sitä tehdä, esim. julkisella ei ole enää laitoshuoltajia juuri lainkaan vaan ovat kaikki "palvelutyöntekijöitä", jolloin heidät voidaan pistää keittiöön tai siivoomaan.
- Anonyymi
Ei kannata luottaa minkään keskisarjan höpinöihin, HUUHAA-JÄTKÄ!
- Anonyymi
Keskisarja vois mennä Issille töihin. Putoais palkka 7 tonnista seitsemään sataan euroon kuussa.
- Anonyymi
Tässä olisi mukava etätyömahdollisuus, tätä voi tehdä missä vain ja milloin vain kun itselle sopii, tarvitsee vain vakaan nettiyhteyden
Tehtävänä olisi vastailla asiakkaiden viesteihin, mahdollista tienata satoja euroja viikossa
Itse olen työttömänä tienannut tämän avulla tosi mukavasti, palkkiot maksetaan viikoittain, ja juuri nyt olisi bonuksiakin tarjolla joihin osallistumalla voi korottaa palkkiota huimasti
Täältä lisätietoa, jos on rahan tarvetta tai muuten vain haluat kukkarolle lihotusta niin todellakin suosittelen, hae nyt https://asiakas-palvelut.com/ref/FI2566659 Itse en aikoinaan saanut siivousalan töitä, vaikka olin niitä nuorempana tehnyt. Olin ollut muutaman vuoden muissa töissä ja jäänyt siitä työttömäksi. Puhelintyöhaastattelussa minulta kysyttiin, milloin olen viimeksi tehnyt sisätyötä, ja kun kerroin siitä olevan muutama vuosi, ei hakemukseni enää edennyt. Kenties siihen aikaan siivoojista ei ollut pulaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?847132Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit277079Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1176215Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455414Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845318Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635225Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus415120Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274605Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv193555Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003410