"Marssi on alkuperältään todennäköisesti ranskalainen. 1700-luvun puolenvälin aikoihin sitä esitettiin Tanskan hovissa. Ruotsissa marssia on kuultu 1700-luvun lopulla ja Suomessa sillä on ollut erilaisia nimiä, joista mainittakoon Leskikuningattaren marssi, Bonaparten marssi ja Marsch maestoso. Viimeksi mainitun on sovittanut viaporilaisen Leskikuningattaren Henkirykmentin kapellimestari Christian Kress, jota pitkään pidettiin marssin säveltäjänä. Kress on ainakin lisännyt marssiin trio-osan, mikä ilmenee hänen pianopartituuristaan vuodelta 1804."
Sivu 42:
Suomen puolustusvoimien joukko-osastoperinteet : puolustusvoimat 90 vuotta, 1918-2008
https://www.doria.fi/handle/10024/169176
Schwedischer Kriegsmarsch - Spielmannszug Schönewörde
https://www.youtube.com/watch?v=l4_ogFEvJSs
Porilaisten marssin hähmäinen alkuperä
4
182
Vastaukset
- Anonyymi
Ai että kansallismieliset laulut lainailevatkin kansainvälisesti muilta kansallisuuksilta?!
Mitään 'puhdasta' kansallisuutta ei olekaan oikeasti olemassa, paitsi fantasiamaailmassa?!
Kaikki 'kansallisuudet' ovat enemmän tai vähemmän keinotekoisia?!
Tämä oli minulle uusi ja tyrmistyttävä juttu ja elämäni on pilalla!- Anonyymi
Lainasihan Biafran kansallislaulukin Sibeliuksen Finlandiasta. Eipä siinäkään sen ihmeellisempää jos Porilaisten marssi on muunneltu versio jostain toismaalaisesta sävelmästä.
Tykkäisin itse suuresti, jos useampia suomalaisia sävelmiä kierrätettäisiin ympäri maailmaa eri muodoissaan. Suomalaiset itse olisivat ahkeria kulttuurinlevittäjiä ympäri maailmaa. Muunneltujen versioiden pohjalta voisimme itse kehittää täysin uusia kansallisia lauluja. Ei ole yhtään kaukaahaettu tämä idea.
-----
Sibeliuksen Finlandia oli Biafran kansallislaulu
Biafra oli lyhytikäinen valtio, joka syntyi epäonnistuneen sotilasvallankaappauksen tuloksena vuonna 1967. Nigerian kaakkoinen, igbo-heimon asuttama osa irrottautui omaksi valtiokseen, joka joutui saman tien sotaan entisen emämaansa kanssa. Nigeria saarsi tehokkaasti Biafran ja suuri määrä sen väestöä kuoli nälkään. Noin miljoona uhria vaatinut sota päättyi Nigerian voittoon vuoden 1970 lopussa. Sota sai valtavasti julkisuutta ja kuvat nääntyvistä lapsista liikuttivat ihmisiä teollisuusmaissa.
Biafran kansallislaulu oli nimeltään Land of the Rising Sun. Englanninkieliset sanat lauluun oli tehnyt Nigerian ensimmäinen presidentti, igboihin kuulunut Nnamdi Azikiwe. Sävel oli Jean Sibeliuksen 1899-1900 säveltämä Finlandia. Azikiwe itse vaihtoi keskushallinnon puolelle sodan aikana.
( Vesa Sisättö; 101 yllättävää faktaa (Avain (2019) Painopaikka: Printon trûkikoda, Viro) s.80 )
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18232070/vesa-sisatto-sibeliuksen-finlandia-oli-biafran-kansallislaulu - Anonyymi
"Kaikki 'kansallisuudet' ovat enemmän tai vähemmän keinotekoisia?"
Ainakin ne ovat kehityksen tulosta ja alituisessa vuorovaikutuksessa. Aina ne ovat jonkinlaisia sopeumia olosuhteisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2762530Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."772433SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis201639- 1201598
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis531518Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj651397- 1341376
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711250Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821059Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli741049