Olen nyt aikeissa vaihtaa vanhan polttikseni pois ja ostaa sähköauton. Olen lukenut jonkin verran juttuja uutisista ja foorumeilta.
Varsinkin foorumeilla asiasta tehdään vaikeaa. Ihmiset postaavat kaikenlaisia kaavioita ja jostain kauppareissustakin saadaan sellaista dataa jaettavaksi ettei ole tullut mieleen koskaan polttiksella ajaessa.
On kaikenlaisia käyriä ja käppyröitä, lämpötiloja, millaisia mäkiä oli ja oliko hieman märkä tie ja muuta ihmeellistä saissea. Sitten pitää olla erilaisia sovelluksia mistä näkee akun jonkun sohon ja sitten pitää olla joku että auton saa lämpeämään tai edes käymään.
Eikö sähköautolla voi vain ajaa ja ladata kun on tarve?
Jos sähköautoilusta on tehty oikeasti noin vaikeaa niin pitää miettiä uudelleen.
Minä haluan autolta sitä että hyppään autoon ja laitan käyntiin ilman mitään sovelluksia ja käyrien kyttäämistä. Ei minulla ole edes älykännykkää.
Miksi sähköautolla ajamisesta tehdään tiedettä?
45
339
Vastaukset
- Anonyymi
Helppo ja nykyaikainen tekniikka antaa friikeille helpot välineet kaikenlaisiin teknisiin innovaatioihin, hyödyllisiin ja hyödyttömiin.
Sähköautoilu itsessään ei niitä sinänsä tarvitse yhtään mihinkään. Kännykkä tuo helpotusta moniin juttuihin niinkuin muussakin elämässä, mutta ei se mikään edellytys ole sähköautolla ajamiseen.
Itse autoilu ei käytännössä poikkea mitenkään polttisautoilusta. On ratti, kaasupoljin ja jarrupoljin. Vaihdekeppi on vaihtunut nappulaan tai ’viiksien’ ratin vieressä. Samat toiminnot kuitenkin kuin automaattivaihteisella polttiksessa.
Lataus ei periaatteessa ole sen kummempaa kuin kännykän lataus. Maksat sen kuten pankkikorttia vilkuttaen kuten muutkin pikkuostokset. Tai puhelimen sovelluksella niin halutessasi.- Anonyymi
Aloittajan kannattaa lopettaa miettiminen jo unirytmin ja mielenrauhan kannalta se vaan yksinkertaisesti on hankala juttu. Jatka vain vanhaan malliin.
- Anonyymi
Jos sulla on riittävä kotilatausmahdollisuus, niin edes maksamisesta ei tarvitse huolehtia. Se hoituu sähkölaskun yhteydessä. Puhumattakaan, että tarvitsisi poiketa tai lähteä autoa tankkaamaan johonkin.
Minulla on kotilatausmahdollisuus taloyhtiössäni ainoastaan max 3.7kw teholla, mutta auton mukana tulleen latauslaitteen teho on vain 2,3 kW. Eli suko pistokkeesta, sellaisista josta polttiskuskitkin lämmittävät autojaan. . Sekin riittää mainiosti arkipäivän ajoihini, joten en ole viitsinyt hankkia tehokkaampaa.
Mökilläni on voimavirtapistoke, josta saan sen max 11kw ja sehän nyt riittää mainiosti joka tilanteeseen.
Ei sähköautoilua tarvitse mitenkään erityisesti miettiä yhtään sen kummemmin kuin polttisautoiluakaa. Eikä tarvitse yhtään älykännykkää ja sen sovelluksia. Ne kuitenkin helpottaa myös sähköautoilua siinä kuin muutakin elämää, mutta niitä ilman pärjää ihan hyvin kuten ilmeisesti olet huomannutkin, jos älykännykkää ei ole nytkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sulla on riittävä kotilatausmahdollisuus, niin edes maksamisesta ei tarvitse huolehtia. Se hoituu sähkölaskun yhteydessä. Puhumattakaan, että tarvitsisi poiketa tai lähteä autoa tankkaamaan johonkin.
Minulla on kotilatausmahdollisuus taloyhtiössäni ainoastaan max 3.7kw teholla, mutta auton mukana tulleen latauslaitteen teho on vain 2,3 kW. Eli suko pistokkeesta, sellaisista josta polttiskuskitkin lämmittävät autojaan. . Sekin riittää mainiosti arkipäivän ajoihini, joten en ole viitsinyt hankkia tehokkaampaa.
Mökilläni on voimavirtapistoke, josta saan sen max 11kw ja sehän nyt riittää mainiosti joka tilanteeseen.
Ei sähköautoilua tarvitse mitenkään erityisesti miettiä yhtään sen kummemmin kuin polttisautoiluakaa. Eikä tarvitse yhtään älykännykkää ja sen sovelluksia. Ne kuitenkin helpottaa myös sähköautoilua siinä kuin muutakin elämää, mutta niitä ilman pärjää ihan hyvin kuten ilmeisesti olet huomannutkin, jos älykännykkää ei ole nytkään.Voimavirtapistoke löytyy. Ja töissäkin saa ladata ihan latausasemasta tai voimavirrasta kannettavalla laturilla kuten moni tekee.
- Anonyymi
Kyllä se on juuri noin vaikeaa. Itse olen nyt ajanut vuosia sähköautolla ja en kyllä suosittele sinulle. Aja mielummin sillä vanhalla ja strssittömällä autollasi. Toivottavasti se ei ole niin uusi, että osaa kertoa kulutuksen. Se se vasta aiheuttaa stressiä kun pakkasella käynnistät ja peruutat pois parkkiruudusta. Kulutus näyttää ääretöntä ja vielä lyhyen ajomatkan jälkeenkin lukemat ovat jopa useita kymmeniä litroja per 100 km. Ja nämä kännykkäsovelukset ovat todella syvältä. Kyllä on parempi kun käyt itse kytkemässä sen sisälämppäriän ja moottorinlämmittimen johdon, ei tule stressiä siitäkään. Näin autokin luultavasti lähtee käyntiin pakkasella. Mustat vain aina kytkeä sen ja laittaa päälle sisälämppärin 30 min ennen lähtöä.
- Anonyymi
Älä missään tapauksessa osta uutta autoa. Niissä on kaiken maailman kaista- nopeus- ja kuljettajan vahdit. Jos ajat vanhaan malliin, piipittää auto jatkuvasi pienestäkin mittarnopeuden ylityksestä, ympärillesi vilkuilusta ja kampeaa autoa kaistaviivan päälle ajosta. Siis mikä tahansa pikkuautokin.
- Anonyymi
Näyttää kulutuksen. Nyt lukema on 4,8 eli siihen saa heittää vielä heittää desin päälle niin on oikea lukema. Jos ei tarvitse ajaa kauheasti valtateitä niin näyttää parhaimillaan 4,5.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä missään tapauksessa osta uutta autoa. Niissä on kaiken maailman kaista- nopeus- ja kuljettajan vahdit. Jos ajat vanhaan malliin, piipittää auto jatkuvasi pienestäkin mittarnopeuden ylityksestä, ympärillesi vilkuilusta ja kampeaa autoa kaistaviivan päälle ajosta. Siis mikä tahansa pikkuautokin.
Sähköautot on kädettömiä ja ajotaidottomia varten. Oikein hyviä kehitysmaalaisia kuskeja varten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä missään tapauksessa osta uutta autoa. Niissä on kaiken maailman kaista- nopeus- ja kuljettajan vahdit. Jos ajat vanhaan malliin, piipittää auto jatkuvasi pienestäkin mittarnopeuden ylityksestä, ympärillesi vilkuilusta ja kampeaa autoa kaistaviivan päälle ajosta. Siis mikä tahansa pikkuautokin.
Et ole siis ikinä ajanut näillä uudemmilla autoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et ole siis ikinä ajanut näillä uudemmilla autoilla.
Huollon sijaisautona oli pieni uusi Kia, joka piipitti koko matkan vähän joka asiasta. Onneksi sähköautoni on sen verran iäkäs, ettei siinä ole vielä kaikkia näitä uusia pakollisia varusteita. Eipä houkuttele vaihtamaan toimivaa autoa vähään aikaan uudempaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot on kädettömiä ja ajotaidottomia varten. Oikein hyviä kehitysmaalaisia kuskeja varten.
Vähän vaikea on ymmärtää miten auton käyttövoima vaikuttaa ajotaitovaatimuksiin. Ehkä avaat vähän väitteesi taustaa?
- Anonyymi
Aja millä haluat.
Neuvoja ei kannata kysellä
Täältä ei missään nimessä kannata neuvoja kysellä- Anonyymi
Varmaan huomasit, että aloitus oli vitsi, ja niin saa vastauksetkin olla :)
- Anonyymi
Kysellä voi, mutta useimpia vastauksia ei pidä ottaa tosissaan.
Paljon on asennepohjaista huuhaata ja tahallista valheellista potaskaa ja täydellisen kokemattomuuden ja tietämättömyyden antamalla varmuudella kirjoitettuja näkemyksiä ja ohjeita. - Anonyymi
Olet oikeassa, tältä pelleporukalta ei kannata kysyä edes kellonaikaa.
Vielä vähemmän kannattaa kysyä joltain sähköromun vaivoikseen hankkineelta räkänokalta, se juntti ei tiedä mistään mitään.
😜😜 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaan huomasit, että aloitus oli vitsi, ja niin saa vastauksetkin olla :)
Ei ollut vitsi mutta pilke silmäkulmassa. Ei saa olla tosikko.
- Anonyymi
Mun 78-vuotias isä ajaa sähköautolla eikä esittele käppyröitä.
- Anonyymi
Sähköauto on nippelivammaisia digi-idiootteja varten
- Anonyymi
"millaisia mäkiä oli ja oliko hieman märkä tie ja muuta ihmeellistä"
Täytyypä muistaa kysellä täyssähköilijöiltä kaikenlaisissa kokoontumisissa. Monet vanhuksetkin tykkäävät puhua pitkään vaivoistaan. Joo, ei ne mitään maantielaivoja ole. - Anonyymi
Kaikki ne käppyrät, kaaviot ja raamatun mittaiset sepustukset FB:n sähköautoryhmissä on todistelua itselleen, että sähköauto oli onnistunut hankinta, ja vahvistus tähän tulee muilta ylöspeukutusten ja positiivisten kommenttien myötä. Tosiasiassa sähköautoilijaa vituttaa jatkuvasti se, kun autolla ei pääse juuri minnekään ilman että sitä pitää olla kokoajan roudaamassa latureille.
- Anonyymi
Hehheh…
Totaalinen tietämättömyys antaa sinulle selvästi henkistä voimaa omaan vitutukseesi. Näinhän se aina on.
Nykyaikaisen sähköauton range on suunilleen sama kuin vastaavan bensa-auton. Latureita on paljon enemmän tarjolla kuin polttisten tankkausasemia. Ja jos vielä on koti/työpaikkallatausmahdollisuuskin, niin polttiskuskin huolta polttoaineen saatavuudesta ei tarvi sähköautoilijan kokea. Ei tarvitse roudata autoa erikseen tankattavaksi johonkin huoltiksille, joka löytyy ties mistä., jos ihan sieltäkään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hehheh…
Totaalinen tietämättömyys antaa sinulle selvästi henkistä voimaa omaan vitutukseesi. Näinhän se aina on.
Nykyaikaisen sähköauton range on suunilleen sama kuin vastaavan bensa-auton. Latureita on paljon enemmän tarjolla kuin polttisten tankkausasemia. Ja jos vielä on koti/työpaikkallatausmahdollisuuskin, niin polttiskuskin huolta polttoaineen saatavuudesta ei tarvi sähköautoilijan kokea. Ei tarvitse roudata autoa erikseen tankattavaksi johonkin huoltiksille, joka löytyy ties mistä., jos ihan sieltäkään."Nykyaikaisen sähköauton range on suunilleen sama kuin vastaavan bensa-auton."
Uskotko että valtaosalla työikäisistä on varaa ostaa niitä 100kWh akkupaketilla varustettuja ylipainoisia sadan tuhannen euron möhkäleitä, joilla pääsee sen 500-600km? Mikä on edelleen kaukana polttoaineautosta ja talvella ero kasvaa entisestään. Kymppitonnilla saa hyvän käytetyn POLTTISauton jolla pärjää pitkään eikä tarvitse kirjoitella hype-höpötyksiä someihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hehheh…
Totaalinen tietämättömyys antaa sinulle selvästi henkistä voimaa omaan vitutukseesi. Näinhän se aina on.
Nykyaikaisen sähköauton range on suunilleen sama kuin vastaavan bensa-auton. Latureita on paljon enemmän tarjolla kuin polttisten tankkausasemia. Ja jos vielä on koti/työpaikkallatausmahdollisuuskin, niin polttiskuskin huolta polttoaineen saatavuudesta ei tarvi sähköautoilijan kokea. Ei tarvitse roudata autoa erikseen tankattavaksi johonkin huoltiksille, joka löytyy ties mistä., jos ihan sieltäkään.Rangesta on olemassa ihan oikeaa dataa, mikä kumoaa väitteesi sähköauton rangesta hölynpölyksi: https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car
Keskiarvo on 380km joka on noin 1/3 polttisauton rangesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nykyaikaisen sähköauton range on suunilleen sama kuin vastaavan bensa-auton."
Uskotko että valtaosalla työikäisistä on varaa ostaa niitä 100kWh akkupaketilla varustettuja ylipainoisia sadan tuhannen euron möhkäleitä, joilla pääsee sen 500-600km? Mikä on edelleen kaukana polttoaineautosta ja talvella ero kasvaa entisestään. Kymppitonnilla saa hyvän käytetyn POLTTISauton jolla pärjää pitkään eikä tarvitse kirjoitella hype-höpötyksiä someihin.Ei tarvita 100 kW:n akkukapasiteettia päästäkseen 500 km. Ihan normaalin 70-80 kW:n akku riittää siihen ihan hyvin.
Ja kun lataus on niin helppoa ja sitä voi tehdä paljon useimmissa paikoissa kuin polttisten tankkausta ja valtaosalla kotipihallaankin, niin tuolla rangella ei käytännössä ole kummoistakaan merkitystä arkielämässä. Se on kuitenkin aina vaivattomampaa kuin polttisten tankkaus.
Tottahan se on, jos tarve ja muut syyt johtavat siihen, että kymppitonnin käytetty auto riittää, niin eihän silloin tietenkään kannata uutta ja modernia sähköautoa hankkia.
Miksi sitten kuitenkin sinäkin osallistut näihin keskusteluihin ja tuolla asenteella, joka ei perustu muuhun kuin ennakkoluuloihin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rangesta on olemassa ihan oikeaa dataa, mikä kumoaa väitteesi sähköauton rangesta hölynpölyksi: https://ev-database.org/cheatsheet/range-electric-car
Keskiarvo on 380km joka on noin 1/3 polttisauton rangesta.Minun väitteeni perustuu täysin omaan kokemukseeni ja 500 km kyllä helposti saavutan. Lupaus tosin on 600 km ihanneolosuhteissa. Tuosta linkistäsihän itsekin näet helposti, että ranget ovat jopa selkaisia, johon tavallisilla bensa-autoilla harvoin edes pääsee. Keskiarvoihin kuvaa täysin eri asiaa kuin jonkin auton todellista rangea. Halvemmat pikkuautot ovat täysin eri asia kuin keski- ja kalliimmat isommat autot.
Linkissäsi lienee ihan oikeaa dataa, mutta sinä tulkitsen sen omien ennakkoluulojasi vahvistaen. Eli väärin. Tietysti.
Polttisauton range ei tavisbensalla ole juurikaan tuota 500 km edes ihanneolosuhteissa kuin joillain hybrideillä. Tavisbensikselle liikutaan noissa kilometreissä.
Dieseleillä ihanneolosuhteissa kyllä pääsee 1000 km ja ylikin.
- Anonyymi
Itellä vanha polttis mutta olen ajellut patterkoslia. Sähköautoja ei tarvi yleensä käynnistellä. Joissakin malleissa virta menee päälle kun kuski hyppää autoon , laittaa vaihteen ajoasentoon ja lähtee ajelemaan. Asetuksiin ei tarvi koskea jos ne on kerran tallennettu muistiin.
Raha tilanteen takia on pakko ajella parin tonnin bensa-autolla jossa kieltämättä kaikki säädöt on helppo tehdä manuaalisilla napeilla. En itsekkään tykkää uusista autoissa joissa kaikki säätimet jossain tabletin valikkojen takana..- Anonyymi
Kaveri haki Teslastaan hanskalokerosta minulle yhden jutun. Ihmettelin että mitä hän tekee. Laittoiko hän ensin virrat päälle ja sitten alkoi näpyttelemään sitä isoa ruutua. Ei ollut yksi eikä kaksi näppäystä vaan lähemmäs kymmentä. Miksi niinkin yksinkertaisen asian pitää olla noin vaikeaa? Normaalissa autossa sen avaamisen menee alle sekunti ja sen voi avata vaikka silmät kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaveri haki Teslastaan hanskalokerosta minulle yhden jutun. Ihmettelin että mitä hän tekee. Laittoiko hän ensin virrat päälle ja sitten alkoi näpyttelemään sitä isoa ruutua. Ei ollut yksi eikä kaksi näppäystä vaan lähemmäs kymmentä. Miksi niinkin yksinkertaisen asian pitää olla noin vaikeaa? Normaalissa autossa sen avaamisen menee alle sekunti ja sen voi avata vaikka silmät kiinni.
Joo mutta polttiksessa et pysty avaamaan hanskalokeroasi pystyyn liimatulla tabletilla
- Anonyymi
"Asetuksiin ei tarvi koskea jos ne on kerran tallennettu muistiin."
Paitsi että ne kaikista vittumaisimmat EU-kilkuttimet eli kaistavahti ja ylinopeusvaroitin menevät päälle automaattisesti kun auton käynnistää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Asetuksiin ei tarvi koskea jos ne on kerran tallennettu muistiin."
Paitsi että ne kaikista vittumaisimmat EU-kilkuttimet eli kaistavahti ja ylinopeusvaroitin menevät päälle automaattisesti kun auton käynnistää.Taatusti tarvitsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taatusti tarvitsee.
Riippuu sähköautosta mutta ei ainakaan vanhemmissa pikkusähkäreissä VW up, Seat Mii tarvinnu näpelöidä mitään tabletteja. Riitti kun laitto virrat ja ajovaihteen päälle ja lähti ajelemaan. Muistaakseni niissä ei edes ollu mitään kosketunäyttöä. Harmi ettei VW konserni jatkannu samalla manuaali linjalla ID sähköautoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu sähköautosta mutta ei ainakaan vanhemmissa pikkusähkäreissä VW up, Seat Mii tarvinnu näpelöidä mitään tabletteja. Riitti kun laitto virrat ja ajovaihteen päälle ja lähti ajelemaan. Muistaakseni niissä ei edes ollu mitään kosketunäyttöä. Harmi ettei VW konserni jatkannu samalla manuaali linjalla ID sähköautoissa.
Kamalia nuo taulutelkkarit autoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taatusti tarvitsee.
Ei tarvitse jos pimputtelu ei haittaa eikä tuo id3 pahemmin edes pimputtele ja hanskalokerokin aukeaa manuaalisesti. Tesloissa voi olla toisin.
https://www.youtube.com/watch?v=Rw1ZK7o4IUg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Asetuksiin ei tarvi koskea jos ne on kerran tallennettu muistiin."
Paitsi että ne kaikista vittumaisimmat EU-kilkuttimet eli kaistavahti ja ylinopeusvaroitin menevät päälle automaattisesti kun auton käynnistää.No nuo ei ole vain sähköautojen ongelmia. Vaan, totta tosiaan, kaistavahti on paholaisen keksintö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaveri haki Teslastaan hanskalokerosta minulle yhden jutun. Ihmettelin että mitä hän tekee. Laittoiko hän ensin virrat päälle ja sitten alkoi näpyttelemään sitä isoa ruutua. Ei ollut yksi eikä kaksi näppäystä vaan lähemmäs kymmentä. Miksi niinkin yksinkertaisen asian pitää olla noin vaikeaa? Normaalissa autossa sen avaamisen menee alle sekunti ja sen voi avata vaikka silmät kiinni.
Tuo ei ole mitenkään sähköautoon liittyvä asiaa vanin yksinkertaisesti Teslan valitsema tie.
Ei sähköien voimalinja vaadi että kaikki asiat hoidetaan kosketusnäytöllä.
Eikä se siksi ole mitenkään sähköautoon eli sähköiseen voimalinjaan liittyvä asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo ei ole mitenkään sähköautoon liittyvä asiaa vanin yksinkertaisesti Teslan valitsema tie.
Ei sähköien voimalinja vaadi että kaikki asiat hoidetaan kosketusnäytöllä.
Eikä se siksi ole mitenkään sähköautoon eli sähköiseen voimalinjaan liittyvä asia.Tesla on sähköauto
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Asetuksiin ei tarvi koskea jos ne on kerran tallennettu muistiin."
Paitsi että ne kaikista vittumaisimmat EU-kilkuttimet eli kaistavahti ja ylinopeusvaroitin menevät päälle automaattisesti kun auton käynnistää.Tuohan koskee kaikkia uudempia autoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu sähköautosta mutta ei ainakaan vanhemmissa pikkusähkäreissä VW up, Seat Mii tarvinnu näpelöidä mitään tabletteja. Riitti kun laitto virrat ja ajovaihteen päälle ja lähti ajelemaan. Muistaakseni niissä ei edes ollu mitään kosketunäyttöä. Harmi ettei VW konserni jatkannu samalla manuaali linjalla ID sähköautoissa.
Vuoden 2022 heinäkuun jälkeen tehdyissä autoissa on nämä EU:n pakolliset kuljettajan kiusat vakiona päällä kaikissa autoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla on sähköauto
Tuleeko yllätyksenä sinulle se fakta, että sähköautoja on erilaisia?
Ihan kuin polttiksiakin.
Ja sähköautoissakin on erilaisia toimintoja ja ominaisuuksia ihan yhtä lailla. Niitä voi erilaisten ’pakettien’ myötä,valita autoinsa. Näinhän on ollut polttiksissakin jo vuosikymmeniä. No jos ei koskaan ole ostanut uutta autoa, niin onhan tämä varmaankin aivan uusi ja ihmeellinen juttu.,
- Anonyymi
Eihän 99,99 % sähköautoilijoista edes tiedä, mikä Coulombi on.
- Anonyymi
Löysi Amerikan vaikka luuli löytäneensä Intian.
- Anonyymi
Miksi pitäisikään?
- Anonyymi
1 Coulombi on 1 As eli amperisekunti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1 Coulombi on 1 As eli amperisekunti.
Mihin tuota tietoa tarvitaan autoilussa?
- Anonyymi
Nörttipoikia vissiin kiinnostaa ne käppyrät mutta ei kai niistä muuten ole pakko välittää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1173603Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.313109Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1332650En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v152193Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦142062Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain2022048- 361985
- 1201850
- 291811
- 351804