Grandmaster

Anonyymi-ap

Kun olen. Silti rutiinin kartuttaminen on se tärkein juttu. Ylihelppo taso Sparkchessissä Codya vastaan. Peli oli tynkä mutta hieno. Pelasin valkoisella. Siirrot (ensin mä, sitten botti): d4 - a6, e4 - d5, exd5 - f5, c4 - g5, qh5+ - kd7, qxg5 - e5, qxf5+ - kd6, dxe5+ - kc5, be3+ - kb4, a3+ - kb3, nd2+ - ka4, b3+ - ka5, b4+ - bxb4, axb4+ - kxb4, qb1+ - kc3, ne2#. Tätä kautta pelin pystyy itse rekonstruoimaan jälkikäteen - https://www.chess.com/analysis . Piti tehdä jatkuvasti shakkeja koska muuten kuningattareni olisi syöty. Olis sen tietysti voinut siirtää turvaan jolloin pelistä olisi lähtenyt pois jännitys. Kaikkein hienointa on tehdä ratsulla voittosiirto, kuten nyt. Pelejä on kertynyt vaikka kuinka paljon. Silti sanoisin etten ole pelannut täsmälleen tuollaista peliä aikaisemmin. Kokeilen Clairea vastaan hetken päästä.

Jos on queens pawn opening ja pelaat itse valkoisella, niin toinen siirtosi eli ottelun kolmannen siirron kannattaa olla bf4. Se on nimeltään Queen's Pawn Game: Mason Attack. Tarvittaessa oman lähettinsä voi siirtää turvaan h2:seen kun on ensin siirtänyt sotilaan h2:sta h3:een. Periaatteessa reunimmaiset sotilaat kannattaa puskea samantien kaksi ruutua ylöspäin mutta mulle sopii paremminkin yks ruutu ylöspäin. Se kuvastaa persoonaani: Olen tarkkailija, passiivis-aggressiivinen, vastahyökkäyksiä suosiva.

Tämä näkyy myös fifapeleissä joita pelaan. Pakka kasassa, organisoitua peliä, keskitän pelitapahtumat mielelläni laudan (tai kentän) keskelle. Silti pallonhallinta on virallinen taktiikkani, koska muuten joudun juoksemaan liikaa pallon perässä. Botti on älyllisesti ja aktiivisuudeltaan vajavainen ihmispelaajan puolella. Eniten on kiinnitettävä huomiota siihen että pelaan riittävän suoraviivaisesti. -💊-.

4

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Löysin Lichess.org-sivustolta mahdollisuuden näyttää ja kopioida pelattuja pelejä siirtoineen päivineen. Siirrot olivat nämä kun pelasin valkoisella - 1. d4 d5 2. Bf4 { D00 Queen's Pawn Game: Accelerated London System } Nf6 3. h3 h6 4. Nd2 Nc6 5. e3 e6 6. c4 Bd6 7. Bh2 Bxh2 8. Rxh2 dxc4 9. Nxc4 Qd5 10. Nf3 a5 11. Be2 Ne4 12. Kf1 b5 13. Nce5 f6 14. Nxc6 Qxc6 15. Rc1 Qb7 16. Bd3 f5 17. Bxe4 fxe4 18. Ne5 O-O 19. h4 Ra6 20. h5 a4 21. a3 Rd8 22. Qg4 Rf8 23. Rh4 Rf5 24. Kg1 b4 25. Ng6 c6 26. Qxe4 bxa3 27. bxa3 Qd7 28. Ne5 Qd6 29. Rxc6 Rxc6 30. Qxc6 Qxc6 31. Nxc6 Kh7 32. Ne7 Rf8 33. Nxc8 Rxc8 34. d5 exd5 35. Rxa4 Rb8 36. Rd4 Rd8 37. a4 Ra8 38. g4 Kg8 39. Kg2 Ra5 40. f4 Ra7 41. Kf3 Rd7 42. a5 Rd6 43. Ra4 Rc6 44. a6 Rc8 45. a7 Ra8 46. f5 Kf8 47. Kf4 Kg8 48. Ke5 d4 49. exd4 Kh8 50. d5 Kg8 51. d6 Kf8 52. Ra6 Kf7 53. Kd5 Ke8 54. Ke6 Kf8 55. d7 g5 56. hxg6 h5 57. gxh5 Kg8 58. h6 Kf8 59. f6 Rd8 60. a8=R Rxa8 61. Rxa8# { White wins. } 1-0 .

Clairea vastaan pelasin Sparkchessissä. Ois mielenkiintoista kuulla toimiiko tää linkki kellään ja näettekö pelini minkä pelasin - https://lichess.org/NNILr2S7#0 . Jokaisessa pelissä on omat piirteensä. Heikkoutena mulle oli tässä pelissä se että siirsin tornini siten etten voinut vaihtaa keskenään sen ja kuninkaani paikkoja. Torniani silti tarvittiin laudan oikealla laidalla. Söin viimeisellä lähetilläni tahallaan sen ratsun koska kummallakaan ei ollut siinä vaiheessa enää lähettiparia jäljellä. Samalla botin sotilasrakenne heikentyi koska sotilaiden ei kannata olla samalla linjalla, vaan leveänä rintamana. Sen sotilas toimi mukavasti kilpenä jottei sen kuningatar kyennyt häiritsemään kuningastani. Ratsuni asema muuttui koskemattomaksi suhteessa vastustajan sotilaisiin. Suoritin pakotettuja siirtoja koska koin voittavani pelin. 28. siirton eli ratsu e5:teen (ne5) käynnisti pakotettujen siirtojen sarjan, jolloin sain syötyä ilmaiseksi sen yhden sotilaan. Toinen pakotus oli kun ratsuni siirtyi e7:mään (ne7).

Kun molemmilla oli enää tornit jäljellä sotilaiden lisäksi niin mun täytyi uhrata yksi sotilaani, jotta tornini pääsi pois motista. Olisi ollut liian vaarallista antaa vastustajan myllertää laidan vasemmalla laidalla, yrittäen saattaa tornillaan sotilaansa aina päätyyn asti kuningattareksi. Pelin loppuvaiheessa siirsin sotilaita ja kuningastani kohti vastustajan päätyä ja voitto oli selvä. Lopussa ylensin sotilaani tornikseni koska siinä vaiheessa oli aivan sama olisinko ylentänyt sen torniksi vaiko kuningattareksi. Torniksi ylentäminen oli coolimpaa ja nöyryyttävämpää. -💊-.

• Anonyymi

Siirtovuorolla 25. kun botti siirtyi c6:teen niin se olisi voinut sen sijaan siirtää torninsa g5:teen. Oisin kumminkin siirtynyt ja syönyt kuningattarellani sen keskussotilaan ruudusta e4 minkä myös tein tuossa ottelussa. Eli kyseinen siirtoni olisi pysynyt joka tapauksessa samana. Se olisi voinut syödä kuningattarellaan mun kuningattareni, jolloin olisin joutunut syömään tornillani sen kuningattareni e4:stä. Se ois pystynyt kumminkin syömään tornillaan mun sotilaani h5:stä. Mutta siinä se juju olisikin piilenyt että sitten olisin siirtänyt ratsuni e7:mään (shakki), se olisi uhannut kuninkaallaan ratsuani mutta olisin sitten syönyt ratsullani sen lähetin ruudusta c8. Eli se ei olisi voinut syödä tornillaan sotilastani h5:stä. -💊-.

• Anonyymi

Nyt voitin mustalla Clairen. https://lichess.org/OceFBcNA#0 . Lauta on mun kannalta väärinpäin eli oikealla alhaalla on symboli missä on kolme vaakaviivaa. Se on sama kuin valikko. Sitä kun klikkaa niin pystyy kääntämään laudan eli nyt mustan eli mun pitäisi olla alhaalta ylös hyökkäävänä osapuolena. Botti iski kyllä päälle voimalla mutta hävisi lopulta ratsun. Sen jälkeen mulle riitti että söin vain ristiin nappuloita. Se sai syötyä ratsullaan lähettini jolloin lähettiparini katosi, mutta kun on voimakkaan nappulan häviöllä ilman kompensaatiota niin se satoi mun laariin. Lisäksi sen ratsu oli muutenkin häiritsevä.

Tosiaan, kun botti aloittaa sotilaallaan e4 niin on parasta vastata siihen itse sotilassiirrolla c5 heti pelin alussa. Sen jälkeen pystyy siirtämään kätevästi ratsunsa b8:sta c6:seen ilman että c:n sotilas jäisi jumiin sen alapuolelle (koska sen on ehtinyt jo siirtää heti alussa c7:stä c5:teen). Huom. Vaikka lauta olisi käännetty niin että musta pelaa alhaalta ylöspäin, niin silti siirtojen tekniset nimet säilyvät siten että ikään kuin valkoinen pelaisi alempana ja musta ylempänä. Eli vaikka käännettynä lautana musta olisi alhaalla ja oma kuningas näyttäisi olevan ruudussa e1, niin käytännössä se on silti ruudussa e8.

Pelin lopussa annoin sen tahallaan syödä sotilaallaan mun sotilaani jottei tulisi vahingossa pattia, eli tasapeliä. Annoin sen syödä kuninkaallaan ratsuni koska koin ratsuni olevan pikemminkin hyökkäykseni tiellä, kuin hyödyllinen nappula. -💊-.

• Anonyymi
      UUSI

Viime päivinä pelityylini on ollut virheetöntä brute forcea. Sillä pääsee melko pitkälle että pakottaa pelin etenemään haluamallaan tavalla. Pelasin ihmistäkin vastaan netissä tässä yhtenä päivänä ja voitin. Se teki virheen. Molempien puolustus oli auki ja kun molemmilla oli kuningattaret yhä laudalla niin tilanne monimutkaistui. Jos tilanne on tasainen, molemmilla on vain kuninkaat ja joitain sotilaita niin silloin olen vaarallisimmillani. Toinen tilanne on jos molemmilla on joko torni tai tornipari.

Yleensä tietokonetta vastaan ei kannata lähteä säätämään mitään sen kummempia jos molemmilla on kuningattaret eikä juuri muuta laudalla. Osaan mä nykyään kumminkin hallita ne tilanteet. Mulle sopii bottia vastaan että syön kuningattaret ristiin mutta ihmistä vastaan on parempi jos niitä ei syö ristiin. -💊-.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      84
      7152
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      27
      7089
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      117
      6225
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5424
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      88
      5341
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5235
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      41
      5130
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4615
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      19
      3565
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      301
      3420
    Aihe