Polttiksen hyötysuhde

Anonyymi-ap

Sähkäripellet nostavat tämän tästä esille polttisauton huonon hyötysuhteen. Sehän ei ole totta. Polttiksen hyötysuhde on lähes 100 prosenttia. Polttoaine muuttuu lämmöksi lähes täydellisesti.

18

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähkis taas on rasite kaikin tavoin ja pelkkä kuluttaja.

    • Anonyymi

      Saman kirjoittajan kolme kuvitteellista viestiä.

    • Anonyymi

      En ole sähköautoilija, mutta hyötysuhde tarkoittaa sitä kun se lämpö muuttuu työksi eli vetoakseliin ja renkaisiin. Polttomoottorissa siinä matkan varrella on kitkaa (kiertokankea, kampiakselia ym. osia) enemmin kuin sähkömoottorissa jossa sen tekemän työn ja kitkan määrä on pienempi kuin polttiksessa.

      • Anonyymi

        Suurin osa pomttoaineen energiasta poistuu polttiksesta pakokaasun ja jäähdytyksen mukana harakoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa pomttoaineen energiasta poistuu polttiksesta pakokaasun ja jäähdytyksen mukana harakoille.

        Talvella polttiksen hyötysuhde paranee kun lämpö tulee sisätilan lämmitykseen. Sähkäreissä joudutaan käyttämään ilmalämpöpumppua tai vastuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvella polttiksen hyötysuhde paranee kun lämpö tulee sisätilan lämmitykseen. Sähkäreissä joudutaan käyttämään ilmalämpöpumppua tai vastuksia.

        Lämmitys kyllä nostaa myös polttisten kulutusta, kuten ilmastointikin. Pelkkä polttiksen hukkalämpö ei riitä vähänkään kylmemmillä ilmoilla.

        Lämmitys vaatii energiaa tehdäänpä se sitten miten tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvella polttiksen hyötysuhde paranee kun lämpö tulee sisätilan lämmitykseen. Sähkäreissä joudutaan käyttämään ilmalämpöpumppua tai vastuksia.

        Ja siltikin sitä lämpöä polttarissa haihtuu myös paljon auton ulkopuolelle joka on sitä hukattua (lämpö)energiaa autoilijan näkökulmasta esim. pakoputkisto.

        Kyl aloitus on taas suoraan Kremlin oppikirjasta kun halutaan selittää mustaa valkoiseksi, jotta sähköä ja maakaasua menee kaupaksi kun Ukrainan sota päättyy ja pakotteet poistuvat.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/19032132/vetyautojen-kannattajat-ovat-venajan-hallinnon-tukijoita

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17471380/kannattamalla-vetyautoja-kannatat-myos-venajan-taloutta-ja-sotakassaa-


    • Anonyymi

      Ne on kaupunkilaisia joiden ikkunasta avautuu harmaa näkymä betoniin ja asfalttiin ja liikennevaloihin, missä autoja seisoo odottamassa valojen vaihtumista punaisiksi. Usein on bussia ja ratikkaa tarjolla vaihtoehdoksi. Heillä on erikoinen näkemys autoilusta.

      Muualla Suomessa taas autoilu tarkoittaa, että liikutaan maanteillä kymmeniä kilometrejä pysähtymättä. Silloin polttomoottorin hyötysuhde on hyvä.

      Ja kertauksen vuoksi selvästi suurin osa nykyaikaisen auton päästöistä ajona aikana tulee renkaista, ei pakoputkesta. Ei kymmenkertasesti, ei satakertaisesti, vaan yli tuhatkertaisesti suurin osa. Nyrkkisääntönä mitä enemmän autolla on massaa ja mitä aggressiivisempia kiihtyvyyksiä esiintyy, sitä enemmän renkaista irtoaa pienhiukkaisia, jotka leijailevat ilmassa tai painuvat vesistöön. Se että poliitikot eivät tuo asiaa esiin, ei todellakaan tarkoita, etteikö autoilijoiden olisi hyvä tietää siitä.
      https://www.theguardian.com/environment/2022/jun/03/car-tyres-produce-more-particle-pollution-than-exhausts-tests-show

      • Anonyymi

        Miten niistä autoista, jotka seisovat liikennevaloissa tulee "tuhatkertaisesti" rengaspäästöjä ( osa aivan romuja polttomoottoriautoja), jos ne kerran seisovat valoissa. Pakkassäässä polttomoottori kehittää nimenomaan paikallaan käydessään noki, NOX, Co, Co2 ja HC:tä. Nämä aiheuttavat mm. maaotsonia jne. Paikallaan valoissa seisovat dieselin hyötysuhde on nolla ja saasteen määrä rajaton. Maantieajossa "parempi" 23%, saasteet edelleen ihan h*****liset, vai mitä se musta moska siitä pakoputkesta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niistä autoista, jotka seisovat liikennevaloissa tulee "tuhatkertaisesti" rengaspäästöjä ( osa aivan romuja polttomoottoriautoja), jos ne kerran seisovat valoissa. Pakkassäässä polttomoottori kehittää nimenomaan paikallaan käydessään noki, NOX, Co, Co2 ja HC:tä. Nämä aiheuttavat mm. maaotsonia jne. Paikallaan valoissa seisovat dieselin hyötysuhde on nolla ja saasteen määrä rajaton. Maantieajossa "parempi" 23%, saasteet edelleen ihan h*****liset, vai mitä se musta moska siitä pakoputkesta on.

        Maalais(polttis)tollon kannattaa joskus käydä vaikka avustajansa kanssa kaupungissa. Ne autot odottavat valojen vaihtumista VIHREIKSI. Värisokeille polttistolloille tiedoksi, punainen on ylinnä, keltainen ja alin vihreä. Niille poliittisesti vinoutuneille, jotka eivät siedä puna, viher väriyhdistelmää, suosittelen keltaisia ampujan laseja. Heille tällä kertaa voisi olla muistisääntö, vaikka värejä ei aistikaan, punainen on ylinnä ja pari pykälää alas on vihreä K:n palkki. Keskimäinen voidaan jättää huomiotta eihän sitä muutenkaan huomioida. Se lähettelee vain vahvoja viestejä, kohta muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niistä autoista, jotka seisovat liikennevaloissa tulee "tuhatkertaisesti" rengaspäästöjä ( osa aivan romuja polttomoottoriautoja), jos ne kerran seisovat valoissa. Pakkassäässä polttomoottori kehittää nimenomaan paikallaan käydessään noki, NOX, Co, Co2 ja HC:tä. Nämä aiheuttavat mm. maaotsonia jne. Paikallaan valoissa seisovat dieselin hyötysuhde on nolla ja saasteen määrä rajaton. Maantieajossa "parempi" 23%, saasteet edelleen ihan h*****liset, vai mitä se musta moska siitä pakoputkesta on.

        Kyllä polttomoottori tuottaa paikallaan käydessään paljon vähemmän CO2:ta kuin kulkiessaan. Jokaisesta litrasta kulutettua bensiiniä tulee pakoputkesta 2,35 kg hiilidioksidia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä polttomoottori tuottaa paikallaan käydessään paljon vähemmän CO2:ta kuin kulkiessaan. Jokaisesta litrasta kulutettua bensiiniä tulee pakoputkesta 2,35 kg hiilidioksidia.

        Marketin pihalla tyhjäkäynnillä tuntikausia louskuttava diesel tuottaa siinä paikallakin ihan tarpeeksi, sanoisin liikaa.


    • Anonyymi

      Bensan energiasisältö on noin 9 kWh/kg eli noin 6,8 kWh/l. Jos kulutus on 6 l/100 km niin energiankulutus on reilut 40 kWh/100 km.

      • Anonyymi

        Aila lailla reilu "lähes" 60kwh


    • Anonyymi

      Jos vähemmän teknisesti ja enemmän käytännönläheisesti ajatellaan tuota hyötysuhdetta, niin se kai pitäisi määritellä auton hankinta/käyttö kustannusten ja ajettujen kilometrien perusteella.

      • Anonyymi

        Tuolla asialla ei ole mitään tekemistä hyötysuhteen kanssa. Kilometrikustannus on kustannuslaskentaa. Pari hintaa. 10000 km. vuodessa arvottomalla rotiskolla 24c /km. 35000 km sähköautolla sekalatauksella, sis, 400€ kuukausierät, 50c/km. En suostuisi ajamaan rotiskolla sitä kymppiäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla asialla ei ole mitään tekemistä hyötysuhteen kanssa. Kilometrikustannus on kustannuslaskentaa. Pari hintaa. 10000 km. vuodessa arvottomalla rotiskolla 24c /km. 35000 km sähköautolla sekalatauksella, sis, 400€ kuukausierät, 50c/km. En suostuisi ajamaan rotiskolla sitä kymppiäkään.

        "...Pari hintaa. 10000 km. vuodessa arvottomalla rotiskolla 24c /km. 35000 km sähköautolla sekalatauksella, sis, 400€ kuukausierät, 50c/km..."

        Tuon laskelmasi mukaan bensa-auto (24c/km) tulee siis paaaljon halvemmaksi kuin patteriauto (50c/km).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...Pari hintaa. 10000 km. vuodessa arvottomalla rotiskolla 24c /km. 35000 km sähköautolla sekalatauksella, sis, 400€ kuukausierät, 50c/km..."

        Tuon laskelmasi mukaan bensa-auto (24c/km) tulee siis paaaljon halvemmaksi kuin patteriauto (50c/km).

        Loppuunajetulla polttisrotisrotiskolla en ajaisi edes ilmaiseksi


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7101
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7053
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5404
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4595
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3390
    Aihe