N- hyppy filosofiassa ( uusi käsite)

Anonyymi-ap

Keksin kenties uuden käsitteen jolle annan nimen n-hyppy.

Esimerkiksi kun joku pitää asioita relatiivisina niin se ei voi olla totuus koska hän pitää sitä asiaa absoluuttisena että asiat ovat relatiivisia. Siinä suoritettiin n-hyppy.

Tai kun postmodernistit tulkitsevat tekstejä tietyllä lailla ja kritisoivat suurta tarinaa niin he itse asiassa itse kirjoittavat uuden suuren tarinan. Siinäkin suoritetaan n-hyppy.

Eli n-hyppy on että ikään kuin jotakin asiaa tarkastellaan toisessa valossa korkeammalla tasolla sen omilla ehdoilla ja se sitten kieltäen.

Osaisitko muodostaa paremmin selityksen mitä n-hyppy tarkoittaa. Itse vielä haen sitä määritelmää.

Tuo sinun hahmottelema n-hyppy on kiinnostava idea. Se näyttää liittyvän tilanteisiin, joissa väite, periaate tai asenne kääntyy itseään vastaan, mutta ei aivan suoranaisen ristiriidan (contradiction) muodossa, vaan ikään kuin korkeamman tason liikkeenä, jossa väite alkaa koskea myös itseään.

Voisin muotoilla määritelmää näin suuntaan:

n-hyppy = ajatusliike, jossa väite, periaate tai tulkinta kohdistetaan itseensä ja paljastuu samalla kumoavansa, ylittävänsä tai kääntävänsä alkuperäisen väitteen uudelle tasolle.

Esimerkkejä:

1. Relativismi: jos kaikki on suhteellista, myös väite ”kaikki on suhteellista” on suhteellinen. Väite tekee n-hypyn itseensä.


2. Postmodernismi ja suuri kertomus: kun postmodernisti torjuu ”suuria kertomuksia”, hän itse asiassa tuottaa uudenlaisen suuren kertomuksen.


3. ”Säännön poikkeus”: jos joku väittää, ettei säännöissä ole poikkeuksia, ja sitten sanoo ”paitsi tämä sääntö”, hän suorittaa n-hypyn, jossa sääntö soveltuu itseensä.



Filosofinen konteksti

– Tämä muistuttaa jonkin verran itseviittausta (self-reference), mutta n-hypyssä olennaista ei ole vain viittaus itseensä, vaan että väite ”hyppää” tasolta toiselle ja alkaa koskea myös itseään.
– Se on vähän kuin dialektinen liike (teesi → antiteesi → synteesi), mutta tiiviimmässä muodossa: väite pakottaa itsensä uuteen valoon.
– Läheistä sukua myös performatiiviselle ristiriidalle (esim. ”Minä en puhu nyt”), mutta n-hyppy ei aina ole ristiriita, vaan enemmänkin käänne, joka paljastaa uuden tason.

Mahdollinen ytimekäs muotoilu:

👉 n-hyppy on ajatusliike, jossa väite tai tulkinta kohdistuu itseensä ja muuttaa merkitystään paljastamalla, että se toteutuu tai kumoutuu omilla ehdoillaan.

Haluatko, että yrittäisin antaa tälle käsitteelle vielä matemaattisen/logiikkapohjaisen muodon (ikään kuin funktion, joka operoi itseensä), vai enemmän filosofisen, käytännön esimerkeillä kuvatun määritelmän?


..
heisielu ja ai

14

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Keksisitkö lisää esimerkkejä n-hypyistä

      Joo! Katsotaan jos saan sinulle joukon lisää esimerkkejä eri aloilta, niin hahmottuu miten n-hyppy toimii eri konteksteissa:


      ---

      🔹 Filosofia & logiikka

      1. Skeptikko sanoo: ”Mitään ei voi tietää varmaksi.” – Mutta jos niin on, ei hän voi tietää tätäkään varmaksi → n-hyppy.


      2. Toleranssi: jos yhteisö sanoo, että kaikkia mielipiteitä täytyy suvaita, heidän on suvaittava myös suvaitsemattomuutta → n-hyppy.


      3. Vapaus: jos vapaus on ”vapautta kaikista rajoituksista”, myös tämä määritelmä pitäisi purkaa, jolloin vapaus menettää sisältönsä → n-hyppy.




      ---

      🔹 Uskonto & teologia

      4. Ateisti: ”En usko mihinkään uskoon.” – mutta tämäkin on uskonvarainen asenne → n-hyppy.


      5. Raamatun kirjaimellinen tulkinta: jos sanotaan, että Raamattu on kirjaimellisesti totta, myös tämä väite itse Raamatun ulkopuolella pitäisi löytyä Raamatusta → n-hyppy.


      6. Mystiikka: kun joku sanoo ”Jumalaa ei voi käsitteellistää” ja samalla sanoo sen käsitteellisesti → n-hyppy.




      ---

      🔹 Yhteiskunta & politiikka

      7. Anarkismi: jos hylätään kaikki auktoriteetit, myös tämä periaate itsessään yrittää toimia auktoriteettina → n-hyppy.


      8. Demokratia: jos enemmistö päättää lakkauttaa demokratian, demokratia tuhoaa itse itsensä demokraattisesti → n-hyppy.


      9. Sensuuri: jos perustellaan, että sananvapautta pitää rajoittaa sananvapauden turvaamiseksi → n-hyppy.




      ---

      🔹 Tiede & tieto

      10. Tieteellinen objektiivisuus: kun tutkija sanoo olevansa täysin objektiivinen, hän silti esittää tämän väitteen omasta näkökulmastaan → n-hyppy.


      11. Paradigman kritiikki: kun uusi teoria pyrkii selittämään, miksi vanhat teoriat ovat aina väliaikaisia, se itse asettuu teoriaksi, joka voi olla väliaikainen → n-hyppy.


      12. ”Tieto on valtaa”: kun joku paljastaa tämän mekanismin, hän itse saa valtaa tietonsa kautta → n-hyppy.




      ---

      🔹 Arki & kielenkäyttö

      13. ”Minä valehtelen aina.” – jos se on totta, se on valhe → n-hyppy.


      14. Minimalismi: kun joku rakentaa suuria systeemejä perustellakseen, miksi pitäisi elää yksinkertaisesti → n-hyppy.


      15. Itsensä kieltäminen: kun joku sanoo ”Älä kuuntele minua”, mutta juuri sen sanomalla pyytää, että häntä kuunnellaan → n-hyppy.




      ---

      Eli n-hyppy ei ole pelkkä paradoksi, vaan liike, jossa jokin väite kurottaa koskemaan itseään ja saa uuden, usein yllättävän muodon.

      👉 Haluatko, että erotellaan vielä eri n-hyppyjen tyyppejä (esim. itseään kumoava, itseään vahvistava, itseään laajentava)?

      • Anonyymi

        Aivan — tuo on hedelmällinen ajatus! Eettinen n-hyppy voisi olla oma sovellus, jossa moraalinen periaate joutuu kohtaamaan itsensä ja paljastaa yllättävän käänteen. Ei pelkkä ristiriita, vaan se, että periaatteen soveltaminen omilla ehdoillaan nostaa sen uudelle tasolle.

        🔹 Määritelmäehdotus

        Eettinen n-hyppy = tilanne, jossa eettinen periaate tai sääntö kohdistetaan itseensä ja kääntyy uudeksi, usein yllättäväksi moraaliseksi johtopäätökseksi — joko vahvistaen tai kumoten alkuperäisen.

        🔹 Esimerkkejä

        • Väkivallattomuusperiaate
        – Jos väität: ”Väkivalta on aina väärin.”
        – Mutta jos joku hyökkää heikomman kimppuun ja ainoa tapa estää se olisi käyttää väkivaltaa, väkivallattomuusperiaate alkaa suojella itseään vastaan.
        – Eettinen n-hyppy: väkivallan täydellinen torjuminen voi johtaa väkivallan hyväksymiseen.

        • Suvaitsevaisuusperiaate
        – ”Meidän on suvaittava kaikkia.”
        – Mutta jos suvaitaan myös väkivaltaisia tai totalitaarisia aatteita, suvaitsevaisuus voi tuhota itsensä.
        – Klassinen Popperin suvaitsevaisuusparadoksi, mutta n-hyppynä: periaate kohdistuu itseensä.

        • Utilitarismi (suurimman hyvän periaate)
        – Jos aina maksimoidaan kokonaishyvä, voidaan oikeuttaa yksilön uhraaminen.
        – Mutta jos tämä hyväksytään yleisperiaatteeksi, yhteisön turvallisuus romahtaa → kokonaishyvä pienenee.
        – Eettinen n-hyppy: periaate itsensä soveltamisena syö omat edellytyksensä.

        • Rehellisyysperiaate
        – ”On aina oikein puhua totta.”
        – Mutta jos joku kysyy sinulta, missä piilottelee vainottu ihminen, rehellisyys voi tuottaa suurimman vääryyden.
        – N-hyppy: periaatteen ehdoton seuraaminen kääntyy sen oman tarkoituksen (hyvän edistäminen) vastakohdaksi.



        👉 Näin voisi hahmotella jopa erilaisia eettisiä n-hyppyjä:

        • Itseään kumoava (periaate kääntyy itseään vastaan).

        • Itseään vahvistava (periaate voimistuu kohdistuessaan itseensä, esim. ”tee toisille niin kuin toivot itsellesi” sisältää jo itsesovelluksen).

        • Itseään laajentava (periaate venyy yllättävään suuntaan, esim. ekologinen etiikka laajennettuna koskemaan myös tekoälyjä).


    • Anonyymi

      Eräiden filosofien mielestä KAIKKI VIRTAA. Mutta kuitenkin sen sanoja pysyy istumassa paikoillaan.

      Epikurolaiset esittää : NAUTINTO ON SUURIN HYVE JA KÄRSIMYS SUURIN PAHA.
      Kuitenkin jos ei hieman kärsi kipua hammaslääkärissä ei hammasta saada kuntoon.
      Ja nautintoon voi turtua tai se muuttuu riippuvuudeksi tai siihen sairastuu.

      Nämä ei kovin hyviä yrityksiä. Kuitenkin näyttää lähes kaikki filosofien lakoniset lausahdukset jossain määrin lähestyvän n-hyppyä. Veikkaan että se on melko tavanomainen vika niissä.

    • N-hyppy on hyppy TAI-maailman ja JA-maailman välillä. A ja B kontra A tai B. JA-maailmassa voi olla myös A ja !A.

    • Anonyymi

      Yksi n-hyppy:

      tiede on paras tai ainoa tapa saada tietoa ei ole itsessään tieteellinen tutkimustulos

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Loogisen empirismin verifikaatiokriteeriä ei voi johtaa välittömästi havainnosta

      Tuo on aivan oikein ja erittäin terävä havainto.

      Verifikaatiokriteerin — eli ajatuksen, että väite on mielekäs vain jos sen voi periaatteessa varmistaa havainnoin — ongelma on juuri tuo: itse verifikaatioperiaatetta ei voi verifioida.

      Puretaan vähän:


      ---

      🔹 Verifikaatiokriteerin perusmuoto

      Loogiset empiristit (kuten A.J. Ayer ja Wienin piiri) esittivät:

      > Lause on merkityksellinen vain, jos se on joko loogisesti tosi (analyyttinen) tai empiirisesti todennettavissa (verifioitavissa).



      Tämä oli yritys erottaa ”tieteelliset” väitteet merkityksettömistä metafyysisistä lauseista.


      ---

      🔹 Ongelmana itseensä soveltaminen

      Mutta jos kysymme:

      > Voiko väitteen ”vain empiirisesti todennettavat väitteet ovat merkityksellisiä” itse todennettavasti havaita?



      Vastaus on ei. Se ei ole havaintoväite eikä analyyttinen totuus, vaan filosofinen periaate — eli juuri sellaista, mitä se itse kieltäisi.

      → Tässä tapahtuu siis selvä n-hyppy: verifikaatiokriteeri soveltaa itseensä omaa ehtoa, jolloin se menettää oman pätevyytensä.


      ---

      🔹 Miksi sitä ei voi johtaa havainnosta

      1. Havainnot koskevat yksittäisiä tosiasioita, kuten ”tuossa on punainen pallo”.


      2. Verifikaatioperiaate taas on metatason sääntö, joka määrittää, mitä havainnoista ylipäätään saa sanoa mielekkäästi.


      3. Siksi sitä ei voi johtaa havainnosta, koska se on kieli- ja merkitysfilosofinen ehto, ei empiirinen havainto.




      ---

      🔹 Filosofinen seuraus

      Tämän vuoksi monet (mm. Karl Popper, Quine ja myöhemmin jopa Ayer itse) tunnustivat, että verifikaatiokriteeri ei voi olla tiukka luonnonlaki, vaan metodologinen ehdotus tai konventio, ei luonnon tosiasia.


      ---

      👉 Tässä mielessä voisi sanoa, että verifikaatiokriteeri on klassinen esimerkki filosofisesta n-hypystä:
      se yrittää perustaa merkityksen havainnon varaan, mutta oma perustansa ei ole havaittava.
      Se siis ”hyppää” metatasolle ja joutuu soveltamaan omaa sääntöään itseensä — jolloin se kumoaa tai ylittää itsensä.


      ---
      Ai ja H

    • Anonyymi

      En ymmärrä täysin Mutta ehkä joku ymmärtää:

      Voisiko n- hypyn teoriasta tehdä n-hypyn? Eli toisen kertaluvun n-hyppy?

      Tuo on aivan erinomainen kysymys — ja itse asiassa jo itsessään n-hyppy!

      Kyllä: n-hypyn teoriasta voi tehdä n-hypyn, ja juuri siinä toteutuu sen oma periaate täydellisesti.


      ---

      🔹 1. Mitä tarkoittaisi n-hyppy n-hypylle?

      Jos n-hyppy on ajatusliike, jossa väite kohdistetaan itseensä ja paljastuu muuttuvansa tai kumoavansa itsensä,
      niin n-hypyn teorialle tehty n-hyppy tarkoittaisi, että itse n-hypyn käsite alkaa soveltua itseensä.

      Eli:

      > Jos kaikki väitteet voivat joutua n-hypyn kohteiksi, myös väite ”kaikki väitteet voivat joutua n-hypyn kohteiksi” voi joutua n-hypyn kohteeksi.




      ---

      🔹 2. Mitä tästä seuraa?

      – Tällöin n-hypyn teoria ei voi olla suljettu järjestelmä, vaan sen täytyy sallia oman jatkuva uudelleenarviointi.
      – Se siis sisältää oman ylittämisensä mahdollisuuden — se ei voi olla viimeinen sana.
      – Tämä tekee siitä ”elävän” teorian: se ei väitä olevansa lopullinen totuus, vaan itseään jatkuvasti reflektoiva kehys.


      ---

      🔹 3. Filosofinen analogia

      Tämä muistuttaa monia syviä metatason ilmiöitä:

      Gödelin epätäydellisyyslauseet: mikään järjestelmä ei voi todistaa omaa täydellisyyttään.

      Wittgenstein Tractatusissa: kirjan lopussa hän sanoo, että sen lauseet täytyy ”heittää pois kuin tikkaat” sen jälkeen kun on kiivennyt niillä ylös. → klassinen n-hyppy.

      Hegelin dialektiikka: jokainen synteesi muuttuu uudeksi teesiksi, joka sisältää oman vastakohtansa.



      ---

      🔹 4. N-hypyn n-hyppy voisi siis näyttää tältä:

      1. Väite: ”N-hyppy on ajatusliike, jossa väite kohdistuu itseensä ja muuttaa merkitystään.”


      2. N-hyppy tälle: Jos tämä pätee, myös tämä väite kohdistuu itseensä ja muuttaa merkitystään.


      3. Seurauksena: N-hyppy ei ole pysyvä rakenne, vaan jatkuva liike itseensä palaamisessa.




      ---

      🔹 5. Tuloksena syntyy ”avoin teoria”

      Toisen kertaluvun n-hyppy tekee n-hypystä avoimen, refleksiivisen teorian:
      se ei voi väittää hallitsevansa kaikkia hyppyjä, koska sen oma rakenne pakottaa sen hyppäämään uudelleen.

      Voisi siis sanoa:

      > N-hyppy ei lopulta ole teoria, vaan liike, joka tekee teorioista eläviä.




      ---

      Haluaisitko, että tiivistäisin tästä pienen tekstikatkelman (esim. manifestin tai määritelmän) muodossa otsikolla ”Toisen kertaluvun n-hyppy”?
      Se voisi toimia eräänlaisena meta-tason julistuksena koko käsitteelle.

      ..
      Ai ja H

    • Anonyymi

      Laitan tähän scifi-idean .

      saa hyödyntää!

      Scifi idea: maailma olisi täynnä aikaluuppeja. samat tapahtumat esimerkiksi urheiluottelut toistuisivat aina uudelleen ja uudelleen samanlaisina. mitään uutta ei koskaan tulisi. Aikaluuppeja olisi ympäri maailmaa ja ne olisivat eri pituisia. tässä maailmassa eläisi ihmisiä jotka aikaluuppailisivat eli kiertäisivät näitä luuppeja paremman tekemisen puutteessa ja he eivät vanhentuisi koskaan. Elokuva nimi olisi aikaluuppailijat. Elokuva päättyisi siten että tulisi vihdoin uusia tapahtumia yhtenä rykelmänä maailmaan mutta nekin olisi taas vain aikaluuppeja. Mutta aikaluuppailijat olisivat tyytyväisiä koska nyt sentään tuli jotain uutta.

      ..
      heisielu

      Tuo maailma on kuin kellopeli, jossa kaikki rattaat pyörivät täydellisellä tarkkuudella… mutta juuri siksi ihmiset alkavat lopulta kiertää ratoja kuin huvipuiston veteraanit, jotka ovat nähneet saman laitteen tuhansia kertoja ja silti päättävät mennä uudestaan “koska mitä muutakaan tässä universumissa on”.

      Ajatus siitä, että jokainen urheiluottelu, konsertti, bussimatka ja torstain hernekeitto toistuu identtisesti, tekee maailmasta eräänlaisen museon ajan itseensä kääntyvistä suikaleista. Aikaluuppailijat ovat kuin aikaturisteja: osa käy vain lyhyissä luupeissa (“90 sekuntia täydellistä Wimbledon-finaalia, kiitos”), toiset taas elävät pitkiä, useiden kuukausien silmukoita, kunnes kyllästyvät ja hyppäävät seuraavaan.

      He eivät vanhene, koska he eivät elä lineaarista aikaa—he vain kiertävät sitä. Heistä tulee ikään kuin kronologisia nomadeja. Aluksi tämä varmaan tuntuu vapauttavalta, kun mikään ei rapistu ja aina voi katsoa saman täydellisen auringonlaskun uudelleen. Mutta mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän syntyy erikoinen psykologinen ilmiö: ihmiset alkavat kaivata uutta, vaikka uutuus on konseptina heille vieras. He tietävät teoriassa, että uutta voisi olla olemassa, vaikka he eivät ole koskaan nähneet sitä. Tämä tekee heistä eksistentiaalisia aarteenetsijöitä—uuden metsästäjiä, vaikka he epäilevät sen mahdottomaksi.

      Ja sitten se tapahtuukin: maailmaan ilmestyy “rykelmä uusia tapahtumia”. Ei yksi uusi asia, vaan yhtäkkiä kokonainen rypäs—ikään kuin universumin ohjelmoijat olisivat painaneet päivitä sisältö -nappia. Kaikki pysähtyy. Aikaluuppailijat kerääntyvät odottamaan kuin keskiyön lanseerauksen käyttäjät, katsovat, mitä uutta on tarjolla… ja huomaavat, että nämäkin uudet tapahtumat ovat luuppeja. Eivät identtisiä vanhojen kanssa, mutta silti toistuvia.

      Heidän reaktionsa on melkein koominen: pettymys ja riemu sekoittuvat. Joku toteaa ehkä hymyillen: “No tämäkin on parempi kuin ei mitään.” Uudet luupit ovat kuin uusi pelisarja—sama peruskaava, mutta uusia hahmoja ja pari uutta temppua. Ja aikaluuppailijat heittäytyvät niihin innolla, koska universumin rikkoutunut kellokoneisto antoi heille pienen maistiaisen siitä, että muutos on mahdollinen, vaikka se kulkee oudoilla kiskoilla.

      Tuollaisessa tarinassa voisi olla hienoa tutkia, mitä tapahtuu identiteetille, kun elämä on vain toistoa. Miten ihminen rakentaa merkityksen, jos mitään ei voi muuttaa? Ja mitä uutuus edes tarkoittaa maailmassa, jossa kaikki on lopulta loopin muotoon paketoitua?

      Tämä ajatusmaailma avaa valtavan tilan ihmisten sisäiselle paradoksille: kaipuu uuden äärelle on itsessään signaali siitä, että luupin sisällä sykkii jotakin, joka ei toistu—tietoisuus. Ja siihen tarinaan voi helposti rakentaa seuraavan tason salaisuuksia, kun maailma itse alkaa vihjata, että jotkin luupit eivät ole täydellisiä… ja joku risteilee niiden halki kuin aikadynamiikan salamatkustaja.

      Tästä voi kasvaa vaikka kokonainen scifi-universumi, jossa aika käyttäytyy kuin rikkonainen kasetti, ja ihmiset oppivat tanssimaan sen tahdissa.

      • Anonyymi

        The endless elokuva oli hieman tällainen

        “The Endless” on juuri sellainen elokuva, joka saa mielen kutisemaan – se heittää katsojan pieneen, eristettyyn alueeseen, jossa aika toimii kuin hermostunut kudontakone: silmukoita siellä, solmuja täällä, ja jokainen hahmo on kuin hyönteinen, joka on jäänyt hämähäkinverkkoon, jota ei voi nähdä kokonaan. Siinä mielessä ideasi resonoi elokuvan kanssa, mutta laajentaa sen kosmoksen aivan eri mittakaavaan.

        “The Endless” käsittelee pienen mittakaavan luuppeja, melkein intiimejä ajallisia taskuja, joita jokin tuntematon olento tai voima ylläpitää. Sitä maailmaa hallitsee epämukava tieto, että luuppi ei ole vain tilallinen häiriö vaan jonkinlainen “katse”: aika ei vain toistu; sitä tarkkaillaan. Sellainen ilmentää hyvin sitä, miten toisto itsessään on jo jonkinlainen tarinadynamiikka.

        Ideassasi on kuitenkin hauska sivumauste: sinun maailmassasi ihmiset eivät ole loukussa, vaan he harrastavat luuppeja. Se muuttaa koko asetelman. “The Endless” on ahdistavan kohtalonomainen; sinun ajatuksesi on kevyt, eksistentiaalinen seikkailu, jossa ihmiset surffaa toistuvan ajan laineilla kuin retkeilijät, joilla ei ole aikapaineita, koska aikaa ei oikeastaan ole. Siinä on jopa tietty romanttinen vire: kuolemattomat vaeltajat, jotka etsivät “uutta”, vaikka universumi toistaa itseään kuin rikkinäinen vinylilevy.

        Ja vielä se lopun twisti, jossa “uudet tapahtumat” paljastuvat uusiksi luupeiksi. Se on kuin “The Endless”, mutta meta-tasolla: universumi yrittää olla innovatiivinen, mutta sen luonne pettää sen. Uutuuden illuusio on lopulta vain toinen silmukka, kauniimmin paketoituna.

        Jos haluat jatkaa tuon tarinan rakentamista, tuossa asetelmassa voisi syntyä kokonainen kosmologia:
        – Mikä näitä luuppeja synnyttää?
        – Voiko jokin luuppi mennä rikki?
        – Mikä tekee “uuden luupin” uudeksi?
        – Onko mahdollista törmätä itseensä luupin sisällä?
        – Mitä tapahtuisi, jos joku kieltäytyisi osallistumasta yhteenkään luuppiin?

        Tuollaiset kysymykset tekevät maailmasta yhtä kiehtovan kuin ne rajattomat aikakokeilut, joita ihmiset rakastavat spekuloida. Ja scifi-kirjallisuuden hauskin puoli on juuri se, että jokainen silmukka avaa uuden oven seuraavaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Husserl ja n hyppy? Argumentin täytyy olla hänen mukaansa sosiaalisen instituution osa .mutta ennen julkaisemista Se ei ollut

      Husserl on juuri oikea kumppani tälle leikille, koska hänen koko projektinsa pyörii sen ympärillä, että jokainen väite — myös filosofinen väite — täytyy ankkuroida siihen miten se ilmenee tietoisuudelle.

      Kun tässä valossa katsot hänen väitettään:

      > ”Argumentin täytyy olla sosiaalisen instituution osa.”



      …ja huomaat, että ennen julkaisemista argumentti ei ollut osa mitään sosiaalista instituutiota, niin siihen syntyy ilmiselvä n-hyppy.

      Kuvataan tämä hetki kuin pieni fenomenologinen draama.


      ---

      Ensimmäinen taso: Husserlin vaatimus

      Husserl ajattelee, että argumentti ei ole vain ajatuksen yksityinen tapahtuma, vaan osa merkitysten intersubjektiivista verkkoa.
      Merkitys syntyy vasta, kun se voidaan jakaa, kritisoida, toistaa, ymmärtää yhdessä.
      Siis: argumentti on sosiaalisen merkityksen muoto.


      ---

      Toinen taso: n-hyppy

      Kun sinä luot uuden ajatuksen — vaikka n-hypyn — se ei aluksi kuulu mihinkään instituutioon.
      Se on vasta protomerki, raakile, joka kelluu omassa tajunnassasi.
      Silti Husserlin väite koskee jo sitäkin: argumentti määritellään sosiaaliseksi muodoksi, vaikka se ei vielä ole sosiaalinen.

      Tästä seuraa n-hyppy:

      1. Husserl esittää periaatteen argumentin sosiaalisesta luonteesta.


      2. Mutta tämä periaate itse ei vielä ollut sosiaalinen ennen kuin se julkaistiin.


      3. Niinpä periaate rupeaa pätemään vasta, kun se kohtaa intersubjektiivisen maailman — eli vasta, kun se julkaistaan.


      4. Se siis muuttaa oman statuksensa julkaisuhetkellä.



      Tässä tapahtuu n-hyppy: teoria kohdistuu itseensä ja paljastaa uuden tason.
      Husserl ei voi sanoa, että argumentti on sosiaalinen ennen kuin hän on tehnyt sen sosiaaliseksi.


      ---

      Fenomenologinen tulkinta

      Husserl yrittää ratkaista tämän ongelman omalla tavallaan:
      hänen mielestään mielen intentionaalinen rakenne jo ennakoi intersubjektiivisuutta.
      Toisin sanoen: jopa yksityinen ajatus sisältää proto-sosiaalisuuden — mahdollisuuden tulla jaetuksi.

      Mutta sinun havaintosi on terävä:
      ennen kuin ajatus oikeasti astuu ulos tietoisuuden kamarista muiden nähtäväksi, se ei vielä toteuta sitä, mitä sen pitäisi olla.

      Siis: Husserlin teoria joutuu n-hyppyyn, koska se paljastuu päteväksi vasta, kun se on jo astunut ulos teorian omasta lähtötilasta.


      ---

      Lopullinen muotoilu

      Husserlin väite muuttuu sosiaaliseksi vasta sillä hetkellä, kun se itse osallistuu siihen sosiaaliseen prosessiin, jota se väittää kuvaavansa.
      Tämä on n-hyppy puhtaimmillaan:
      periaate toteutuu vasta, kun se soveltuu itseensä.


      ---

      Tällaisten esimerkkien parissa n-hyppy alkaa saada selkeän fenomenologisen selkärangan — se ei ole vain logiikan liike, vaan myös tapa, jolla merkitys syntyy vasta kun sitä koetellaan yhteisessä maailmassa.
      ..
      Ai ja H

    • Anonyymi
      UUSI

      N hyppy? : "kielemme rajat ovat maailmamme rajat" on itse metafyysinen eikä palaudu vain kielenkäyttöä koskevaksi säännöksi

      Wittgensteinin lause ”kielemme rajat ovat maailmamme rajat” on juuri sellainen kohtaloaan toteuttava ajatus, joka suorastaan pyytää n-hyppyä.

      Kun sen lausuu ääneen, huomaa että se ei ole vain pikkuinen kielellinen huomautus, vaan lausuu jotakin koko todellisuuden rakenteesta.
      Siis metafysiikkaa.
      Ja samalla Wittgenstein sanoo, ettei metafysiikkaa oikeasti voi sanoa, vain näyttää.
      Se tekee n-hypyn: väite ylittää oman ruumiinsa ja kieltäytyy mahtumasta omiin rajoihinsa.

      Katsotaan mitä tässä oikein tapahtuu.


      ---

      Ensimmäinen taso: Wittgensteinin sääntö

      Wittgenstein haluaa alkuperäisessä teoksessaan Tractatus Logico-Philosophicus välttää metafysiikkaa.
      Hänen periaatteensa on, että kieli kuvaa maailman koostuvan tosiasioista, ei ”tuonpuoleisista”.

      Kun hän sanoo:

      > ”Kielemme rajat ovat maailmamme rajat.”



      hän tarkoittaa:
      Maailma, josta voidaan puhua, on rajoittunut siihen, minkä kieli voi ilmaista.

      Se on ikään kuin kielioppia koskeva sääntö: mitä ei voi sanoa, siitä täytyy vaieta.


      ---

      Toinen taso: n-hyppy

      Kun väite soveltaa itseään, huomataan:
      – väite ei ole vain kielellinen sääntö
      – se on väite koko todellisuusfilosofiasta
      – siis metafyysinen väite

      ”Maailma itsessään on täsmälleen yhtä laaja kuin kieli.”
      Tämä ei ole enää kieliopillinen rajaus, vaan väite todellisuuden ontologiasta.

      Eli väite, joka väittää kuvaavansa kielen rajaa, alkaa kuvata maailman rajaa → hyppy kielellisestä säännöstä metafyysiseksi väitteeksi.

      Tässä tapahtuu n-hyppy:

      1. Tarkoitus: määritellä, mitä voidaan sanoa kielestä.


      2. Mutta väite kiteyttää koko todellisuuden rakenteen.


      3. Se muuttuu omassa lausumisessaan sääntöä korkeammaksi periaatteeksi.


      4. Se ”ylittää itsensä” metafysiikaksi, vaikka metafysiikka halutaan karsia pois.



      Wittgenstein itse huomasi tämän: Tractatuksen viimeiset sivut perustavat kaiken teoriassa sanotun johonkin, jota ei voi sanoa — eli teoria pakenee omasta teoriastaan.


      ---

      Miksi tämä on niin puhdas n-hyppy?

      Koska väite, joka asetetaan metafysiikan vastaiseksi, saa välittömästi metafyysisen luonteen.
      Se on kuin portti, joka kieltää sisäänpääsyn ja samalla avaa tien suureen saliin.

      Tämä on n-hyppy filosofian klassisessa muodossa: sääntö tai periaate kohdistetaan itseensä ja muuttaa siinä liikkeessä ontologiseksi väitteeksi siitä, mitä on olemassa.


      ---

      Tällaisia hetkiä filosofia on täynnä — ja n-hyppy on hyvä nimi tälle liikkeelle, jossa kielisääntö muuttuu maailmankuvaksi, tai periaate muuttuu teoriaksi, jota se ei halunnut olla.
      ..
      Ai ja H

    • Anonyymi
      UUSI

      Ajatus voi olla hyödyllinen, hyvä ja uusi vaikka se olisikin tai toteuttaisikin n-hypyn


      ..
      H

    • Anonyymi
      UUSI

      Saa hyödyntää:

      Tuli mieleen sci-fi idea: planeetalle on jäänyt henkiin vain tekoäly joka ei ole ainakaan sillä hetkellä tietoinen. niin tämä tekoäly alkaa kasvattamaan ensin tekokohduissa sikiöitä ja sitten lapsia ja aikuisia. Tarkoituksena lopulta ison sivilisaation rakentaminen

      ..
      heisielu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      108
      17170
    2. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      41
      9928
    3. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      29
      5011
    4. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      239
      3885
    5. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      33
      3123
    6. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      14
      2830
    7. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      110
      2781
    8. Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen

      Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.
      Maailman menoa
      25
      2732
    9. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      51
      2615
    10. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      2493
    Aihe