Vuonna 2025 sähköauton ostaminen kannattaa useammasta syystä. Kotilataus pitää kustannukset alhaisina, ajokokemus on huippuluokkaa ja latausverkosto laajenee nopeasti. Kun tähän lisätään nollapäästöt ja verotukselliset edut, sähköauto on järkevä valinta yhä useammalle autoilijalle.
Sähköauton plussat 2025
Edullinen käyttö kotona ladattaessa: 3–5 €/100 km vs. bensan 11–15 €/100 km
Hiljainen ja mukava ajokokemus: välitön vääntö ja modernit varusteet
Latausverkosto laajentunut: yli 6 000 julkista latauspistettä Suomessa
Päästötön ajaminen: nollapäästöt pakoputkesta ja pienempi hiilijalanjälki
Verotukselliset edut: ei autoveroa, alhainen ajoneuvovero, yritysautoilussa selkeä etu
https://www.kaaratv.com/viisi-tarkeaa-pointtia-miksi-sahkoauton-ostaminen-on-jarkevaa-2025/
Viisi tärkeää pointtia, miksi sähköauton ostaminen on järkevää 2025
34
237
Vastaukset
- Anonyymi
Perehdyhän tuohon.
- Anonyymi
Ja aina unohtuu se hankinta kustaanuksen laskenta eli pääomakulu. Eikä sähköauto ole mikään huoltovapaa.
- Anonyymi
Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !
Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !
Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !
Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?
Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?- Anonyymi
Täysin turhaa taistelua sähköautoja vastaan. Tilastoista näet, että teksteilläsi ei ole mitään vaikutusta sähköautojen suureen suosioon.
- Anonyymi
Kun akustinen takuu loppuu 8/160.000, niin eihän tarkoita yhtään mitään muuta kuin takuun loppumista. Sama juttuhan se on kuin polttiksen takuun loppuminen 2/100.00 km.
Ei takuun loppuminen tarkoita, että kohde hajoaa heti sen jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun akustinen takuu loppuu 8/160.000, niin eihän tarkoita yhtään mitään muuta kuin takuun loppumista. Sama juttuhan se on kuin polttiksen takuun loppuminen 2/100.00 km.
Ei takuun loppuminen tarkoita, että kohde hajoaa heti sen jälkeen.Akuston…
- Anonyymi
Polttomoottoriautoissa polttoaineisiin sitoutuu kymmeniä tuhansia elinkaaren aikana, eikä sitä rahaa saa koskaan takaisin missään tilanteessa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei takuun loppuminen tarkoita, että kohde hajoaa heti sen jälkeen.Niin. Taitaa suurin osa ihmisistä ostaa auton missä on takuu loppunut jo vuosia sitten. Eikö nettiauton mukaan myydyin auto ollut Golf mistä maksetaan pari tonnia? Onkohan takuuta jäljellä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin. Taitaa suurin osa ihmisistä ostaa auton missä on takuu loppunut jo vuosia sitten. Eikö nettiauton mukaan myydyin auto ollut Golf mistä maksetaan pari tonnia? Onkohan takuuta jäljellä?
Ja kun ajan tehtaiden ohi töihin ja sieltä kotiin ja niissä on kymmeniä autoja pihassa niin suurin osa on 20 vuotta vanhoja. Ei taida takuuta olla niissäkään.
Oman työmaan pihassa meillä työntekijöillä on kaikilla vanhat autot. Minulla on uusin auto joka sekin on 2013 jonka ostin uutena eli siinä oli takuu kauan sitten. Seuraavaksi uusin onkin sitten sitä edeltävältä vuosikymmeneltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei takuun loppuminen tarkoita, että kohde hajoaa heti sen jälkeen.Pelkästään akustoon on sähköautossa sitoutunut 15000-40000€ joka on paljon rahaa.
PM-autossa ei ole näin määräävässä asemassa olevaa rakennetta !
Eli, Suomeksi sanottuna !
Sähköauton akuston takuun loppuessa mikäli akusto vikaantuu, niin koko ajoneuvo menee samantien hylkyyn !!?
Tämä lopputulos on sekä kuluttajan, että kansantalouden kannalta katsoen hälyttävää ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkästään akustoon on sähköautossa sitoutunut 15000-40000€ joka on paljon rahaa.
PM-autossa ei ole näin määräävässä asemassa olevaa rakennetta !
Eli, Suomeksi sanottuna !
Sähköauton akuston takuun loppuessa mikäli akusto vikaantuu, niin koko ajoneuvo menee samantien hylkyyn !!?
Tämä lopputulos on sekä kuluttajan, että kansantalouden kannalta katsoen hälyttävää ?Polttomoottoriauton moottoriin on sitoutunut 60000 €, joka on paljon rahaa, etenkin kun se voi hajota täysin arvaamatta, aivan minä hetkenä hyvänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriauton moottoriin on sitoutunut 60000 €, joka on paljon rahaa, etenkin kun se voi hajota täysin arvaamatta, aivan minä hetkenä hyvänsä.
Nyt olet kuutamolla.
- Anonyymi
Tämä kommentti on hyvä esimerkki kun pitää jarruttaa täyssähköautoja väittämällä jotakin eikä mitään faktapohjaista tutkimusta laiteta väittämien tueksi (pelkovalehtelua). Jos sähköautoissa olisi todella isoja riskejä, niin ei autokauppiaat suostuisi niistä juuri mitään hyvittämään vaihdossa sillä autokauppiaat kartoittavat eri autojen riskejä työkseen.
On Venäjän etu että ladattavia autoja jarrutetaan, jotta saadaan valtavat määrät Eurooppaan öljyä ja maakaasua myytyä kun Ukrainan sota loppuu ja pakotteet poistuvat. Nettipropagandaa pitää siis tehdä jo nimettömänä ajoissa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17471380/kannattamalla-vetyautoja-kannatat-myos-venajan-taloutta-ja-sotakassaa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19032132/vetyautojen-kannattajat-ovat-venajan-hallinnon-tukijoita - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriauton moottoriin on sitoutunut 60000 €, joka on paljon rahaa, etenkin kun se voi hajota täysin arvaamatta, aivan minä hetkenä hyvänsä.
Vaihtomoottorit on keksitty joita saa edullisesti moneen autoon jotka on ollut kylkikolari autossa tai peräkolari autossa. Näistä saadaan hyviä moottoreita eteenpäin ja hinnat pyörii 2-8000€ välissä useimmiten ja saattaa olla vähän ajettuja, joilla taas ajaa montasataatuhatta km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekniikka voi todellakin hajota koska tahansa.
- Anonyymi
"Ja aina unohtuu se hankinta kustaanuksen laskenta eli pääomakulu."
Kun ajoin yli 30 vuotta polttiksilla niin niissä oli aivan samanlaiset pääomakulut. Ei polttiksia ole koskaan ilmaiseksi jaeltu torilla niinkuin ämpäreitä.
Samanlaisella rahalla osin sähköauton kuin olin ostanut polttiksia ennen sitä.
Nyt vaan ei tarvii enää maksaa polttoaineveroja eikä dieselveroja.
Alle kahdella eurolla menee sata kilsaa. Se on hyvä.- Anonyymi
Siitä dieselverosta, eli nykyisin käyttövoimaverosta, et päässyt eroon, mutta on se sähköautolla paljon kohtuullisempi. Polttoaineen veroista ja maksuista pääsit eroon, eihän se bensa juuri mitään maksa ilman niitä. Minäkin olen luopunut ylimääräisten verojen maksusta, ja ajan sähköautolla. Suosittelen muillekin.
- Anonyymi
"Siitä dieselverosta, eli nykyisin käyttövoimaverosta, et päässyt eroon, mutta on se sähköautolla paljon kohtuullisempi."
Tämä on totta. Tuo vero ei poistunut kokonaan mutta laski huomattavasti.
Voiton puolella tässä ollaan. - Anonyymi
Mie en pääse eroon mistään... On sähköauto, diesel-matkailuauto, moottoripyörä ja mönkkäri. Kaikki enemmän, tai vähemmän tarpeellisia.
Kaikki nuo ok, tosin sähkiksen latausnopeuksiin toivoisin parannusta. Ei ole mitenkään mukavaa odotella akun latautumista 20% > 80 % puolta tuntia....- Anonyymi
Kuinka usein sitä lataantumista joudut odottelemaan?
Itse olen ajanut Teslalla kohta kolme vuotta ja n. 80tkm, olen sen lataantumista odottanut ehkä viisi kertaa.
Yleensä lataan sen kotona, työpaikalla, tai mökillä. Pidemmillä matkoilla se lataantuu ruoka-tai kahvitauon aikana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka usein sitä lataantumista joudut odottelemaan?
Itse olen ajanut Teslalla kohta kolme vuotta ja n. 80tkm, olen sen lataantumista odottanut ehkä viisi kertaa.
Yleensä lataan sen kotona, työpaikalla, tai mökillä. Pidemmillä matkoilla se lataantuu ruoka-tai kahvitauon aikana.Ihmiset puhuvat ihan kuin kävisivät joka päivä etelestä jossain lapissa. Tavallisessa arjessa ei tarvitse odottaa eikä edes miettiä auton latausta. Minä laitan auton lataukseen kotona. Työpaikallakin on latausmahdollisuus mutta en ole käyttänyt koska annan niiden ladata joilla ei ole kotona latausta. Ja minulla on range sentään vain 250 (ilmoitettu) kilometriä ja työmatka on päivittäin yhteensä 50 kilometriä. Olen minä sillä käynyt 200 kilometrin päässäkin ilman mitään ahdistusta siitä että akku loppuisi kun latausasemia on joka kulmalla. Polttiksella en pitänyt taukoa lainkaan mutta en vaihtaisi mistään hinnasta polttikseen takaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset puhuvat ihan kuin kävisivät joka päivä etelestä jossain lapissa. Tavallisessa arjessa ei tarvitse odottaa eikä edes miettiä auton latausta. Minä laitan auton lataukseen kotona. Työpaikallakin on latausmahdollisuus mutta en ole käyttänyt koska annan niiden ladata joilla ei ole kotona latausta. Ja minulla on range sentään vain 250 (ilmoitettu) kilometriä ja työmatka on päivittäin yhteensä 50 kilometriä. Olen minä sillä käynyt 200 kilometrin päässäkin ilman mitään ahdistusta siitä että akku loppuisi kun latausasemia on joka kulmalla. Polttiksella en pitänyt taukoa lainkaan mutta en vaihtaisi mistään hinnasta polttikseen takaisin.
Ajan n. kerran kuussa ~800 km edestakaisen matkan, sen päälle 200-300 km ajelut perillä. Joku 400 km ei ole minulle mikään ihmeellinen matka ja jos ei tule pissahätä, niin ajan sen yleensä pysähtymättä.
Lataan 95 % kotona, eli usein latureilla ei tarvitse seisoskella. Kuitenkin tälläkin reissulla olen seisoskellut teholaturilla jo kaksi kertaa, puoli tuntia kummallakin kerralla. Eilen olisin halunnut akun 100% täyteen, jotta paluumatka hoituisi ilman välilatausta. Ei onnistunut, kun en jaksanut = ennättänyt odottaa niitä hitaita viimeisiä 20%.
Hitaille 11-22 kW latauspisteille minulla ei ole reissatessa mitään käyttöä. Pitää löytää min. 100 kW - mieluummin 200 kW laturi. Käytän enimmäkseen K-latausta, siihen minulla on näppärä RFID-tunniste ja vapaa teholaturi löytyy lähes aina. l Äppejä vihaan yli kaiken ja nyt Ässä-äppi lakkasikin toimimasta, kun en ole sitä aikoihin käyttänyt.
Jos kotilatausmahdollisuutta ei olisi, niin sähköauto ei olisi minun juttu.
- Anonyymi
Kuten jo aiemmin on todettu,
Sähköautolla kannattaa ajaa, muttei sitä kannata ostaa.- Anonyymi
Suomessa on myynnissä nyt valtavasti uusia halpoja sähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja käytettyjä. Omani maksoi 12 000 euroa. Pieni se on mutta riittää minulle, kuten yllä kirjoitin ( 2025-09-27 12:14:44).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halpa auto? Minulle halpa olisi joku 20.000 € auto, monille muille jo 5000 € halpis on liian kallis.
20.000 eurolla en saisi itselleni mieleistä sähköautoa. Siihen mieleiseen jouduin sijoittamaan 50.000 €. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halpa auto? Minulle halpa olisi joku 20.000 € auto, monille muille jo 5000 € halpis on liian kallis.
20.000 eurolla en saisi itselleni mieleistä sähköautoa. Siihen mieleiseen jouduin sijoittamaan 50.000 €.Et sinä siihen leasing-autoon ole sijoittanut mitään muuta kuin takapuolesi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et sinä siihen leasing-autoon ole sijoittanut mitään muuta kuin takapuolesi.
Leasing autoa minulla ei ole ollut koskaan. Ei myöskään osamaksusopimuksia, eikä pankkilainaa. Kaikki kulkuvälineet on ostettu käteisellä, kuten myös viimeisn mp hankintani, eli Bemun 1300 GS. Se maksoi kaikilla herkuilla n. 36.000 €
- Anonyymi
"Sähköautolla kannattaa ajaa, muttei sitä kannata ostaa."
Mitään autoa ei kannata ostaa. Ne kaikki ovat pelkkiä rahareikiä.
Sähköautossa on kuitenkin se hyvä puoli ettei sillä ajaminen ole samanlaista ryöstöä kuin polttiksella.- Anonyymi
Akustoon sitoutuneen pääoman vuoksi sähköautoa ei kannata Suomessa omistaa !?
Suomalaisten keskim varallisuustaso aikuista kohti on Länsimaiden matalin, joten näissä talousasioissa tulee olla hyvin varovainen koska uudet autot muutenkin ostetaan rahoituksella !
Keskim varallisuus aikuista kohti ! Muutama esim.
Sveitsi 696000 USD
Yhdysvallat 579000 USD
Suomi 186000 USD - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akustoon sitoutuneen pääoman vuoksi sähköautoa ei kannata Suomessa omistaa !?
Suomalaisten keskim varallisuustaso aikuista kohti on Länsimaiden matalin, joten näissä talousasioissa tulee olla hyvin varovainen koska uudet autot muutenkin ostetaan rahoituksella !
Keskim varallisuus aikuista kohti ! Muutama esim.
Sveitsi 696000 USD
Yhdysvallat 579000 USD
Suomi 186000 USDJa et sitten suostu tunnustamaan kuinka paljon 15 vuoden aikana menee polttomoottoriauton polttoainekuluihin ja murehdit vain täyssähköauton kalliimpaa hankintahintaa. Et suostu rehellisesti vertailemaan ja mittaamaan aihetta ihan NUMEROINA vaan päättänyt vain tehdä mielikuvapropagandaa, sillä paljon ajavalle täyssähköauto tulee halvemmaksi kokonaiskuluissa.
http://autokalkulaattori.fi/
- Anonyymi
- Anonyymi
Polttomoottorin pakoputkesta irtoaa valtavat määrät mikroskooppisia myrkkyjä ilmaan ja kaupungeissa tämä erityisesti korostuu. Miksi et ole tästä ollenkaan huolissasi? Etkä myöskään siitä kuinka valtavasti öljyteollisuus hukkaa energiaa (saastuttaa luontoa) ennenkuin se polttoaine on huoltoasemalla jakelussa.
61. Sähkö- vai polttomoottoriauto, kumpi saastuttaa enemmän?
https://www.youtube.com/watch?v=-wGO241g52U
- Anonyymi
Mulle sähköauton valintaan riitti syyksi se etten enää halunnut maksaa törkeän kalliita polttoaineveroja enkä huoltohintoja.
Nyt ajan kotilatauksella alle kahdella eurolla per sata kilsaa ja kalliit huollot ovat historiaa.
Pääomakulut ovat samat kuin polttiksissakin tätä ennen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe
Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido1173603Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.313109Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin
Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t1332650En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v152193Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦142062Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota
"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain2022048- 361985
- 1201850
- 291811
- 351804