Ihmisen evoluution historiaa kirjoitetaan uudelleen

Kiinasta löydettyä miljoona vuotta vanhaa pääkalloa on tutkittu uudenaikaisin välinein, ja johtopäätökset tutkimuksesta voivat uudelleenkirjoittaa ihmisen evoluution historiaa.

Nykyihminen, Homo sapiens, alkoi tutkijoiden mukaan kehittyä ainakin puoli miljoonaa vuotta aiemmin kuin on ajateltu.

https://yle.fi/a/74-20185122

Raamatun mukaan Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Kun pohtii tunnettujen ihmislajien paljoutta, herää luonnollinen kysymys:

Onko Raamatun Jumala Homo erectuksen, Homo sapieksen tai jonkun muun tunnetun hominidin näköinen vai onko jumalia enemmän kuin yksi ja ne kaikki kuvastavat tiettyä hominidia ?

23

241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kun et usko Jumalaaa, et tiedä.
      Kun et tiedä, kyselet kuin lapsi.

Kun tiede ei usko Jumalaa, se ei tiedä.
      Se joutuu jatkuvasti kyselemään ja muuttamaan
      kantaansa. Tiede ei siis perustu faktoihin.
      Jos se perustuisi faktoihin, sen ei tarvitsis
      enää pohtia ja muuttaa kantaansa.

Tiede muuttaa käsityksiään sen mukaan kuin se kehittyy.
      Raamatun tekstejä ei ole tarvinnut muuttaa sen jälkeen
      kuin se valmistui kokonaisuudessaan n. kaksi tuhatta
      vuotta sitten. Raamattu on luotettava ihmiskunnan historian
      kertoja.

• >>> Tiede ei siis perustu faktoihin.

Voi ymmärtää uskovaisten halun pitää kynsin hampain kiinni heidän ainoan kirjansa opetuksista. Totuus kuitenkin on, että tiede perustuu nimenomaan faktoihin. Kiistattomat faktat ovat juurisyy siihen, miksi kirkko on kautta vuosisatojen vastustanut tiedettä.

Käsitykset eri asioista tarkentuvat vuosien saatossa. Tätä kutsutaan kehitykseksi. Jos uskoisimme ja luottaisimme sokeasti vain ja ainoastaan kirkon raamatullisiin opetuksiin, eläisimme vieläkin ajassa, jossa maa on litteä ja aurinko kiertää sitä, sähkölamppu on saatanasta tms.

Melko varmasti edellisen kommentin kirjoittajakin käyttää ja nauttii päivittäin tieteen antimista. Tieteen, joka ei hänen sanojensa mukaan perustu faktoihin.

Syö esim. erilaisia lääkkeitä, puhuu kännykkään, ajaa autoa jne. 200-prosenttisella varmuudella voi myös sanoa, että jos edellisen kommentin kirjoittaja joutuisi esim. auton alle tai kaatuisi niin, että jalka tai jalat menisi(vät) poikki, hän tuskin jäisi tienposkeen lätäkköön luettelemaan Raamatusta tuttja litanioita, vaan soittaisi hätänumeroon, joka on... niinpä - tieteellisen keksinnön tulos, joka "ei perustu faktoihin".

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

>>> Tiede ei siis perustu faktoihin.

Voi ymmärtää uskovaisten halun pitää kynsin hampain kiinni heidän ainoan kirjansa opetuksista. Totuus kuitenkin on, että tiede perustuu nimenomaan faktoihin. Kiistattomat faktat ovat juurisyy siihen, miksi kirkko on kautta vuosisatojen vastustanut tiedettä.

Käsitykset eri asioista tarkentuvat vuosien saatossa. Tätä kutsutaan kehitykseksi. Jos uskoisimme ja luottaisimme sokeasti vain ja ainoastaan kirkon raamatullisiin opetuksiin, eläisimme vieläkin ajassa, jossa maa on litteä ja aurinko kiertää sitä, sähkölamppu on saatanasta tms.

Melko varmasti edellisen kommentin kirjoittajakin käyttää ja nauttii päivittäin tieteen antimista. Tieteen, joka ei hänen sanojensa mukaan perustu faktoihin.

Syö esim. erilaisia lääkkeitä, puhuu kännykkään, ajaa autoa jne. 200-prosenttisella varmuudella voi myös sanoa, että jos edellisen kommentin kirjoittaja joutuisi esim. auton alle tai kaatuisi niin, että jalka tai jalat menisi(vät) poikki, hän tuskin jäisi tienposkeen lätäkköön luettelemaan Raamatusta tuttja litanioita, vaan soittaisi hätänumeroon, joka on... niinpä - tieteellisen keksinnön tulos, joka "ei perustu faktoihin".

>>>Käsitykset eri asioista tarkentuvat vuosien saatossa.<<<

Sellaiset käsitykset eivät siis ole faktaa. Fakta ei tarkennu vuosien saatossa
        vaan pysyy samana. Raamattu on pysynyt samana 2000 vuotta.

>>>Tätä kutsutaan kehitykseksi. <<<

Minä kutsun sitä olettamukseksi. Oletetaan, että asia on niin, kun ei
        vielä tiedetä tarkasti.

>>>Jos uskoisimme ja luottaisimme sokeasti vain ja ainoastaan kirkon raamatullisiin opetuksiin, eläisimme vieläkin ajassa, jossa maa on litteä ja aurinko kiertää sitä, sähkölamppu on saatanasta tms.<<<

Jos kaikki ihmiset tänä päivänä uskoisivat Raamattuun totuutena,
        Jeesus tulisi tänä päivänä ja perustaisi tuhatvuotisen rauhan valtakunnan.
        Me eläisimme jo huomenna tuhtavuotisessa rauhan valtakunnassa.
        Ei tarvitsisi pelätä, että Putinin misiili putoaa yöllä päähän.
        Eikä tarvitsis pelätä, että joku petkuttaja pettää meitä ja vie rahamme.

Mvh J - K

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

>>>Melko varmasti edellisen kommentin kirjoittajakin käyttää ja nauttii päivittäin tieteen antimista. Tieteen, joka ei hänen sanojensa mukaan perustu faktoihin.<<<

Tietenkin on tiedettä, joka perustuu faktoihin.
        Mutta kaikki tiede ei ole faktatietoa. Tästä todisteena
        tieteen jatkuva kehitys ja "faktojen" muuttaminen.

Se, mikä tieteelle on tämän päivän faktaa,
        ei ehkä ensi vuonna tai kymmenen vuoden kuluttua
        enää olekaan faktaa. Silloin ihmiset voivat hymyillä
        sille, kuinka tietämätön tiede silloin oli ja tieteen
        aikaisemmille faktoille hymyillään.

Raamattu ei ole muuttunut kahteentuhanteen vuoteen.
        Vieläkin se kertoo: "Alusa Jumala loi".

Mvh J - K

• Anonyymi kirjoitti:

>>>Melko varmasti edellisen kommentin kirjoittajakin käyttää ja nauttii päivittäin tieteen antimista. Tieteen, joka ei hänen sanojensa mukaan perustu faktoihin.<<<

Tietenkin on tiedettä, joka perustuu faktoihin.
        Mutta kaikki tiede ei ole faktatietoa. Tästä todisteena
        tieteen jatkuva kehitys ja "faktojen" muuttaminen.

Se, mikä tieteelle on tämän päivän faktaa,
        ei ehkä ensi vuonna tai kymmenen vuoden kuluttua
        enää olekaan faktaa. Silloin ihmiset voivat hymyillä
        sille, kuinka tietämätön tiede silloin oli ja tieteen
        aikaisemmille faktoille hymyillään.

Raamattu ei ole muuttunut kahteentuhanteen vuoteen.
        Vieläkin se kertoo: "Alusa Jumala loi".

Mvh J - K

>>> Fakta ei tarkennu vuosien saatossa vaan pysyy samana...

Tiedot tarkentuvat vuosien saatossa. Sitä mukaa, kun kehittyy esim. uusia tutkimusmenetelmiä.

>>> Tietenkin on tiedettä, joka perustuu faktoihin

Selityksesi alkaa kuulostaa epätoiselta kujanjuoksulta. Ensin sanot ettei perustu, sitten kumoat edelliset väitteesi sanomalla täysin päinvastaista. Olet kuin Immanuel Kant karkkikaupassa. Tällainen "jojoilu" on uskovaisille tyypilistä ja maalaa heistä tyhmän kuvan. Jos olisit lukenut muutakin kirjallisuutta, kuin Pyhää Raamattuasi, olisit tiennyt mikä on teoreettinen tutkimus (esim. teoreettiset kemia ja fysiikka), mitkä menetelmät tutkimukseen kuuluvat ja miten tulokset syntyvät.

>>> Jeesus tulisi tänä päivänä ja perustaisi tuhatvuotisen rauhan valtakunnan...

Jeesus ei tule tänä päivänä, ei huomenna eikä kenenkään ihmisen elinaikana. Jeesus lupasi totisesti tulla takaisin sen sukupolven aikana mutta erehtyi tai valehteli ajankohdasta.

Matt. 24:34:
        Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

• Anonyymi

Aloituksessa mainitun artikkelin kuva muistuttaa erehdyttävästi naapurin Jussia.

Oliko hän jo silloin? Vai onko kyseessä vain yhden henkilön kallo 8 miljardista erilaisesta?

• Anonyymi

1Tim.1:17 Mutta Jumalalle, ijankaikkiselle kuninkaalle, kuolemattomalle ja näkymättömälle, ja ainoalle viisaalle olkoon kunnia ja ylistys ijankaikkisesta ijankaikkiseen, amen! Biblia (1776) Room.16:27. 1Tim.6:16.

• Anonyymi

Evoluutikot ovat valehtelijoita. Elävät itsekeksimässään mielikuvitusmaailmassa.

Jesaja:
      45:12 Minä olen tehnyt maan ja luonut ihmisen maan päälle; minun käteni ovat levittäneet taivaan, minä olen kutsunut koolle kaikki sen joukot.
      48:13 Minun käteni on perustanut maan, minun oikea käteni on levittänyt taivaan; minä kutsun ne, ja siinä ne ovat.

• Raamatussa on todistetusti ainakin kahdenlaista plagiointia: julkaistun materiaalin kopiointia sekä ideoiden tai muun julkaisemattoman materiaalin anastamista.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/16062408/plagiointia-raamatussa

• Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

Nimimerkkisi on myös plagiointia!

Ei kannata kommentoida julkisesti, kun ei ymmärrä edes omien ajatusten sisältöä. Kirjoittamalla "MYÖS plagiointia!" myönnät, että Raamatussa on (myös) plagiointia. Mitä tulee nimerkkiin, se on keskustelupalstan sääntöjen mukainen eikä loukkaa Raamatun Jumalan tunteita, koska ei liity siihen millään tavalla.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Ei kannata kommentoida julkisesti, kun ei ymmärrä edes omien ajatusten sisältöä. Kirjoittamalla "MYÖS plagiointia!" myönnät, että Raamatussa on (myös) plagiointia. Mitä tulee nimerkkiin, se on keskustelupalstan sääntöjen mukainen eikä loukkaa Raamatun Jumalan tunteita, koska ei liity siihen millään tavalla.

Henki isolla alkukirjaimella viittaa Pyhään Henkeen. Syyllistyt Pyhän Hengen pilkkaan. Sitä ei saa anteeksi.

• Anonyymi

Jes.63:3-4 Minä sotkun viinakuurnan yksinäni, ja ei yksikään kansasta minun kanssani. Minä tallaan heitä vihassani, ja sokun heitä julmuudessani; siitä on heidän verensä priiskunut vaatteisiini, ja minä olen saastuttanut kaikki minun pukuni. Sillä minä olen säätänyt itselleni kostopäivän, ja vuosi tullut omiani pelastaa. Biblia (1776) Jes.34:8. 61:2. Jer.51:6.

• Anonyymi

Mikä Jumalan ihonväri on?

• Anonyymi

Outoa että ihminen ei ole miljoonassa vuodessa oppinut mitään muuta kuin sotimaan ja ihannoimaan sotia. Kun evoluutio on totta, niin eivät uskonnot aiheuta sotia, vaan itse evoluutio tehnyt ihmisistä sellaisia että kannattavat sotarikoksia ja ovat niistä innoissaan. Evoluution työtä se on että tehnyt ihmisistä niin kahjoja. Miljoonan vuoden kehity ei ole johtanut kovin hyvään lopputulokseen.

• Anonyymi

Ilm.1:14-15 Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki; hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina.

• Anonyymi

Raamattu on muutumaton jumalaton ilmoitus ihmisille.
      Jomala toteuttaa sen minkä on ilmoittanut.
      Jumala ON.

• Anonyymi

Kaikki ihmiset ovat samaa lajia, välittämättä heidän ullkonäöstään.

• Anonyymi

Jos ihmiset ovat miljoona vuotta kehittyneet, niin maapallolla on täytynyt olla miljoona vuotta suotuisat elinolosuhteet. Puiden on täytynyt kasvaa miljoona vuotta, pudottaa miljoona kertaa lehtensä, kukkien kukoistaa miljoona kertaa ja lakaistua miljoona mistä tulee tavattomasti maainesta siten ettei mitään kivikkoa tai karikkoa pitäisi olla näkyvillä eikä maan pinnalla, vaan paksu kerros kompostoituneena.

Miljoonassa vuodessa kasvit jättävät jälkensä kasvustaan ja lakastumisestaan sekä myös eläimet sekä ihmiset.

Eihän kukaan edes uskalla ajatella mitä kaikkea tapahtuu miljardissa vuodessa.

• Anonyymi

Biomassa hajoaa luonnossa mikrobitoiminnan, kuten bakteerien ja sienten, vaikutuksesta tai muiden eläinten, kuten madon, toiminnan seurauksena. Hajoaminen tarkoittaa, että biomassasta vapautuu ravinteita ja hiiltä takaisin maahan tai ilmakehään. Pudonneet lehdet tai muut kuolleet organismit eivät siis kasaannu pannukakuksi, vaan hajoavat alkutekijöihin joista muodostuu jälleen mm. uusia bioaineksia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luonnon_kiertokulku

• Anonyymi

Ei se vain ihmisen tekemä komposti haihdu tuhka tuuleen, vaan sieltä tulee maa-ainesta lannoitteeksi. Energia voi haihtua, mutta ei itse orgaaninen aine mihinkään katoa tai häviä kun miljoonassa vuodessa syntyy tavaton määrä kariketta, niin kyllä sitä mustaa multaa pitäisi olla muuallakin kuin Venäjän ja Ukrainan pelloilla.

• Anonyymi

Sekoitat kompostin ja biomassan hajoamisen keskenään. Komposti on pohjimmiltaan ravinteikas multa, jota voidaan käyttää uudelleen. Biomassan hajoamisen seurauksena ei synny kompostia, vaan kaasuja ja alkuaineiden yhdisteitä, jotka vapautuvat luontoon uudelleen käytettäviksi. Monimutkaisten prosessien seurauksena edellisistä syntyy uusia yhdisteitä. Energia ei myöskään haihdu "savuna ilmaan", se vain muuttaa muotoaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sekoitat kompostin ja biomassan hajoamisen keskenään. Komposti on pohjimmiltaan ravinteikas multa, jota voidaan käyttää uudelleen. Biomassan hajoamisen seurauksena ei synny kompostia, vaan kaasuja ja alkuaineiden yhdisteitä, jotka vapautuvat luontoon uudelleen käytettäviksi. Monimutkaisten prosessien seurauksena edellisistä syntyy uusia yhdisteitä. Energia ei myöskään haihdu "savuna ilmaan", se vain muuttaa muotoaan.

Se on positiivista, että teillä on energiaa kirjoittamiseenkin.
        On se nyt sitte enemmän tai vähemmän opittua luolamaalausten merkkejä ja kuvia.
        Tai jopa nuolenpääkirjoitusta.
        Kone kumminkin ymmärtää sen, mitä koneelle on "syötetty". Logiikalla ja "käskyinä" ja ohjelmana.
        On se nyt sitten tiedettä tai uskoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minja Koskela: Ei se väärin ole jos ei halua tehdä töitä

kyllä tukien varassa saa elää vaikka koko ikänsä. Tää on tätä äärivasemmistolaista ajattelua.
      Maailman menoa
      147
      5712
    2. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      82
      3246
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      89
      1715
    4. On se tullut jo ihan kaikilta osin selväksi

Ei tämä meidän juttu tule koskaan etenemään.
      Ikävä
      123
      1153
    5. Montako naista

On menossa mun lisäksi?
      Ikävä
      15
      1094
    6. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      55
      982
    7. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

"Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      77
      981
    8. Koska me aloitetaan meidän loppuelämä?

Oisko jotain ehdotuksia....
      Ikävä
      55
      944
    9. Olet edelleen uskomaton

Halusin vain kertoa, että olet edelleen mielessäni pysyvästi. Anteeksi, etten saa ajatuksia irti sinusta. Olet... niin p
      Ikävä
      27
      845
    10. Rekkautumispakko olisi hyvä...

Kirjoittajat saisivat kasvot ihan eri tavalla. Mitä olet mieltä moisesta?
      Sinkut
      158
      844
    Aihe