Taas oli otsikko iltapäivälehdessä, että autoilijat pysäköivät VÄÄRIN!
Olen eri mieltä. Ei ole mitään väärää siinä, että ajaa ruutuun nokka edellä.
Ensinnäkin, peruuttaminen parkkiruutuun on paljon haasteellisempaa kuin etuperin ajaminen. Kun alat ajoväylällä laittamaan pakkia päälle ja vääntelemään rattia, pahimmillaan takana on jo toinen auto, joka tööttäilee ja saa sinut hermostumaan.
Peruuttaminen ruutuun on monelle paljon vaikeampaa kuin vastaavasti peruuttaminen ruudusta pois.Peruttaminen kapeaan ruutuun on hidasta, ja siinä on vaarana kolhia viereisessä ruudussa olevan auton kylkiä.
Poislähtiessä on helppo katsoa, onko reitti selvä ja ajoväylä vapaa. Peuuttaminen väljälle ajoväylälle on paljon helpompaa kuin peruuttaminen ruutuun.
Ja vielä yksi tärkeä pointti: ostoksien lastaaminen auton takakonttiin on paljon vaikeampaa, jos auto on pysäköity ruutuun perä edellä. Erityisesti parkkihallissa siellä on usein seinä vastassa.
Parkkiruutuun peruuttamalla vai keula edellä?
61
415
Vastaukset
- Anonyymi
Onhan se ruutuun peruuttaminen kai monelle haasteellista ja voi olla ongelmallista hätiköivien takanatulijoiden takia jos ne ajaa ihan perässä kiinni.
Toisaalta ruudusta pois peruuttaminen on myös joskus hankalaa, jos vieressä sattuu olemaan toinen auto joka blokkaa näkyvyyden, ja väistettävää liikennettä on paljon.
Kannattaa sitä ruutuun peruuttamistakin harjoitella. Nykyään autoissa on jo kaikenlaisia apuvälineitä, tutkat ja kamerat ja mitä lieneekään, en oikein tiedä kun omassa autossa on vain peilit, mutta niistäkin on paljon apua.- Anonyymi
Jos ruutuun peruuttaminen on hankalaa, pitää harjoitella. Sama se, milloin olet ajokortin saanut, aina voi taitoaan parantaa.
Suomessa on yleensä vähän yli puolet vuodesta sellainen keli, että autosta ulos näkemisessä on jonkinlaista ongelmaa. Silloin parkkiruutuun peruuttaminen auton ollessa lämmin ja lasit sulia vain on järkevää. Pois lähdön koittaessa auto on keula ajoväylälle päin ja parhaan näkyvyyden suuntaan. Juuri hangesta kaivetulla autolla ei todellakaan ole mukava peruutella sinne kiireisten kanssakulkijoiden sekaan.
- Anonyymi
Tosiasia on se, että ruutuun pääsee nopeammin jos ajaa nokka edellä ja tietysti sitten taas hitaamin pois.
Mutta liikenteen sujuvuuden kannalta nokka edellä ruutuun ja peruuttaen pois on parempi, kun ruutuun ajaessa ei jonouta takana tulevia ja poistuessa voi katsoa sen hetken peruuttaa ruudusta pois, että kaista on vapaana.
Lisäksi ilman peruutustutkaa tai peruutuskameraa, voi olla hieman hankalaa peruuttaminen varsinkin ahtaassa parkkihallissa, jolloin ruutuun peruuttminen hidastuu entisestään.
No tuosta tietysti näkee mitä mieltä minä olen asiasta. - Anonyymi
Itse peruutan useammin kuin ajan nokka edellä. Tämä siksi, että pois lähtiessä on helpompi nähdä, että onko väylä vapaa vai ei. Kertaakaan ei ole kukaan tööttäillyt, jos on joutunut odottamaan monta sekuntia väylällä. Jos tööttäilisi, niin toimisin paljon hitaammin kun joutuisin varomaan sitä vaaraa, josta minua on varoitettu.
- Anonyymi
Ei ole niin kiire, että parkkipaikalla pitäisi alkaa jollekin tööttäilemään. Tööttääminen ei muutenkaan ole mikään "siirry syrjään" tai "mokaamisen" ilmoitus, vaan äänimerkillä kuuluu ilmoittaa mahdollisesta vaarasta.
- Anonyymi
Liikenteen sujuvuuden kannalta parempi on nokka edellä. Ihme mutkittelua näkee välillä kun ruutuun peruuttava auto ajaa ensin ruudun ohi ja sitten alkaa vekslailu jo ruuhkaantuneella ajoväylällä. Ajaisivat edes siinä tilanteessa nokka edellä, että takaa tuppaa jonoa.
Joskus kuulee, että perä edellä olisi jotenkin turvallisempaa, kun auton moottori olisi silloin paremmin palokunnan saavutettavissa. No sekin tietty olisi keski ja takamoottorisissa autoissa helpompi saavuttaa nokka edellä, entä sitten sähköautot, ne pitäsi pysäköidä tuolla logiikalla poikittain ruutuun, kun niissä pitäisi akustoon päästä ensin kohdistamaan toimenpiteitä. - Anonyymi
Ei ole väliä niin kauan, kun ei kolaroi.
- Anonyymi
Etuperin ja siitä vielä läpi edelläolevaan ruutuun. Se on Tojomiesten tapa.
- Anonyymi
Noinhan se menee, vaikka en ole koskaan ollut Tojomies. En ole vuosikymmeniin joutunut peruuttamaan P-ruudusta, paitsi Porin Puuvillan P-hallissa, jossa on ruudut vinossa, joihin ei oikein voikaan peruuttaa, koska tuolloin joutuisi lähtemään kiellettyyn ajosuuntaan.
- Anonyymi
Ei muuta kuin viha päälle ja kokoonnutaan torille tappelemaan tästäkin asiasta ja enemmän sairaalaan väkeä saanut puoli julistetaan voittajaksi ja siitä ei voi valittaa.
- Anonyymi
Haloo hei.
Aika monesti on parkkipaikoista huutava pula joten lähes aina takaatuleva antaa teitä parkista perruuttavalle autolle ja syy on ihan looginen, haluaa sen parkkipaikan.
Itse olen ajanut 52 vuotta enkä ole koskaan kolaroinut ajaessani autoa pakittamalla pois parkkiruudusta.
Nykyisessä autossa on myös liiketunnistimet jotka havaitsevat myös jalankulkijat sekä tietenkin kamera.
Mitään oikeaa syytä ei ole miksi pitäisi pakittaa ruutuun.
Myös se että se jolla on vaiksuksia pakittaa pois ruudusta on myös suuria haasteita pakittaa itse ruutuun.- Anonyymi
Kyllä sinäkin vielä opit peruuttamaan ruutuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinäkin vielä opit peruuttamaan ruutuun.
Oletko sinä se toisillakin palstoilla kirjoittava joka ei osaa ajatella miten moni muu toimii?
Olen jo 6 vuotaiaana ajanut traktorilla (no ohjaamistahan se oikeastaan oli), 10 vuotiaana perruutin peräkärryn 5cm marginaalilla ja sitten tuollainen tumpelo alkaa viisastelemaan etten osaa perruuttaa.
Mikä perhanan takia perruutan parkkiruutuun kun esim. ne ostokset on helpompi lastata peräkoppiin kun ei ole se toinen auto tai seinä heti siinä takana.
Mutta kun selliset kommentoivat jotka eivät tiedä tosielänästä mitään niin saamme lukea sitten näitä viisasteluja.
Ps. pari miljoonaa kilonmetriä takana useassa eri maassa eikä yhtään parkkipaikkakolaria, yllätkö lähellekkään? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinäkin vielä opit peruuttamaan ruutuun.
Pakittaa tai nokka edellä, se on sanoisinko, makuasia. Ei siinä ole mistään osaamisen taidosta puute. Kumpikin on oikein ja lainmukainen, kuten myös "väärälle" puolelle parkkeeraminen. Mistä hitosta näitä valopäitä siunaantuu, että saadaan tästäkin, aivan normaalistaasiasta, oikein uutinen ja täällä sitten tyyliin "ei osaa ajaa"?!
- Anonyymi
Tilanteen mukaan, eli riippuu miten viereiset autot ovat sijoitettu ruutuihin, onko reunapaikka ja isommin se vaikuttaa, onko muita autoja liikkeellä samoilla nurkilla, koska peruuttaminen on kuitenkin hitaampi prosessi, enkä halua olla häiriöksi.
- Anonyymi
Poikittain ja muut voivat haista..
Tapauskohtaista, mutta oletuksena ruutuun peruutetaan.
Toisin kuin väität, ruutuun peruuttaminen on *paljon* helpompaa kuin ruudusta pois peruuttaminen. Ruutuun peruuttaessasi näe peileistä (tai kamerasta) kaiken sen alueen, johon olet peruuttamassa. Kukaan ei pääse yllättämään. Viereiset autot ovat paikallaan, eivätkä pomppaa alle... Ruudusta peruutettaessa taas pitäisi väistää poikittaisliikennettä, joka voi olla hivenen vaikeaa, kun viereen on parkannut kauppakäynnin aikana pari isompaa pakua. Parkkipaikoilla liikkuu myös jalankulkijoita, jotka saattavat kävellä taaksesi juuri kun olet lähdössä peruuttamaan. Ja se liikenne todellakin pysähtyy, kun hiiiiiitaaasti (jotta turvallista) peruutat sieltä ruudusta.
Jos edes joka toinen auto olisi peruutettu ruutuun, olisi sille kuskin oven avaamisellekin reilusti enemmän tilaa. Kai sinäkin pysäköit ruudun oikeaan reunaan?- Anonyymi
Eikö ruudusta lähtiessä ole väistettävä muuta liikennettä riippumatta miten päin oma auto on?
Nykyautoissa on ollut jo ikuisuuden peruutuskamerat ja poikittaisen liikenteen valvonta, kamerasta näkee hyvin sivuunkin ja lisäksi auto piippaa jos joku tulee yllättäen ja useat autot jopa jarruttaa itse. - Anonyymi
Joo, niiden isojen pakujen läpi näkyy paremmin eteenpäin lähdettäessä.
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ruudusta lähtiessä ole väistettävä muuta liikennettä riippumatta miten päin oma auto on?
Nykyautoissa on ollut jo ikuisuuden peruutuskamerat ja poikittaisen liikenteen valvonta, kamerasta näkee hyvin sivuunkin ja lisäksi auto piippaa jos joku tulee yllättäen ja useat autot jopa jarruttaa itse.En tiedä noista nykyautoista. Viime vuoden mallin peruutuskamera ei ainakaan sivulla näytä juuri mitään. Kyllä tuulilasin ja sivulasien läpi näkee paremmin.
Ja kyllä kai se onnettomuuden estää, jos pysähdyt, mutta silloin olet luultavasti jo rikkonut sitä velvollisuutta väistää muuta liikennettä, ne kun joutuvat herkästi itsekin pysähtymään ja odottamaan että saat peruutettua ulos ruudusta.
Se, että onnistut välttämään kolarin on kiva. Parempi olisi, jos onnistuisit olemaan haittaamatta muuta liikennettä. Se onnistuu parhaiten kun peruuttaa ruutuun ja ajaa etuperin pois. Poislukien sen vaihtoehdon, jossa ajat ruudun läpi, mutta se ei ehkä tämän keskustelun kannalta ole kovin merkityksellinen.- Anonyymi
Ei pidä olla kiire.
- Anonyymi
Parkkiruutuun on helpompi ajaa etu kuin takaperin. Ruudusta lähteminen on yhtä turvallista lähti siitä etu tai takaperin. Ruutuun mennään aina mahdollisimman keskelle.
Anonyymi kirjoitti:
Parkkiruutuun on helpompi ajaa etu kuin takaperin. Ruudusta lähteminen on yhtä turvallista lähti siitä etu tai takaperin. Ruutuun mennään aina mahdollisimman keskelle.
Outoja kuvitelmia sinulla. Ruutuun meneminen on hivenen helpompaa etuperin, siitä lähteminen on paljon helpompaa etuperin. Ja turvallisempaakin, jos et luota automatiikan hoitavan kaikkia ongelmia...
Ja miksi ihmeessä keskelle? Ilmeisesti asut jossain maaseudulla, jossa ruudut ovat hävyttömän leveitä...- Anonyymi
En pysähdy ruudun oikeaan reunaan kun eukonkin pitää päästä ulos.
Olen ajanut n. 30 vuotta pakulla jossa ei ole näköyhteyttä taakse muuten kuin peilien avulla.
Kertaakaan ei ole tullut edes läheltäpiti tilannetta risteävän liikenteen takia.
Tiedoksi sitä kaasua ei tarvitse lyödä pohjaan ja tehdä sellaista nopeaa siirtymistä risteävälle kadulle.
Pikkuhiljaa hivuttautumalla kukaan ei aja päälle kun se päälleajo ei ole sallittua.
Ja kuten totesin ei ole ollut ongelmia ja aina on annetu tilaa.
En tiedä onko liikennekkin menossa voimakkaasti siihen minä minä meininkiin jossa ei pysähdytä vaikka nähdään hyvin että on tulossa kolari?
Mutta tähän saakka ei ole ollut ongelmia vaikka 95% perruutan parkkipaikasta risteävälle kadulle.
Toisaalta vinoparkkiin ei edes pysty perruuttamaan ja kadunlaidoissa on monesti juurikin näitä vinoparkkeja, eli ne on suunniteltu ajettavaksi keula edellä.
Tuo pakittamalla parkkiin ajaminen on niille jotka eivät osaa perruuttaa pois parkista, saavat perruutella minun puolesta mutta turha alkaa paasaamaan mulle miten kuuluu parkkeerata. - Anonyymi
Kumma juttu. Juuri eilen olin isossa kauppakeskuksessa asioimassa ja kauheeta, ajoin nokka edellä parkkiruutuun! Miten ihmeessä mä pääsin siitä pois kolaroimatta, eikä ole edes kameroita tai muitakaan häläreitä. Mulla ei ole apuna, kun peilit ja kääntyvä pää.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Outoja kuvitelmia sinulla. Ruutuun meneminen on hivenen helpompaa etuperin, siitä lähteminen on paljon helpompaa etuperin. Ja turvallisempaakin, jos et luota automatiikan hoitavan kaikkia ongelmia...
Ja miksi ihmeessä keskelle? Ilmeisesti asut jossain maaseudulla, jossa ruudut ovat hävyttömän leveitä...Automatiikka... siinäpä se. Luotetaan sokeasti automatiikkaan eikä tehdä itse mitään, ei ilmeisesti osata enää katsoa peileihin, päätä ei tarvitse kääntää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumma juttu. Juuri eilen olin isossa kauppakeskuksessa asioimassa ja kauheeta, ajoin nokka edellä parkkiruutuun! Miten ihmeessä mä pääsin siitä pois kolaroimatta, eikä ole edes kameroita tai muitakaan häläreitä. Mulla ei ole apuna, kun peilit ja kääntyvä pää.
Osuit asian ytimeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumma juttu. Juuri eilen olin isossa kauppakeskuksessa asioimassa ja kauheeta, ajoin nokka edellä parkkiruutuun! Miten ihmeessä mä pääsin siitä pois kolaroimatta, eikä ole edes kameroita tai muitakaan häläreitä. Mulla ei ole apuna, kun peilit ja kääntyvä pää.
Minä puolestani peruutin ruutuun, eikä siitä syntynyt minkäänlaista ruuhkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä puolestani peruutin ruutuun, eikä siitä syntynyt minkäänlaista ruuhkaa.
En ole hirveän paljon ruuhkaa nähnyt parkkipaikoilla. Ei montakaan sekuntia kestä odottaa, että joku saa autonsa pysäköintiruutuun tai lähtee ruudusta.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Outoja kuvitelmia sinulla. Ruutuun meneminen on hivenen helpompaa etuperin, siitä lähteminen on paljon helpompaa etuperin. Ja turvallisempaakin, jos et luota automatiikan hoitavan kaikkia ongelmia...
Ja miksi ihmeessä keskelle? Ilmeisesti asut jossain maaseudulla, jossa ruudut ovat hävyttömän leveitä...Ei siinä mitään kuvitelmaa, oudosta puhumattakaan ole, koska ruutuun on helpompi mennä etuperin, pois tulemiselle on sama tuleeko etu vai takapein. Sitä varten se automatiikka on, että se auttaa peruutettaessa.
Niin ja sinne takapaksiin ne ostokset on miellyttävämpi laittaa kun sitä lastaustilaa on, ruutuun etuperin ajamalla enemmän.
Asun keskikokoisessa eteläsuomalaisessa kaupungissa, jossa vain parin uudemman kaupan parkkiruudut on nyky standartin levyiset. Suurin osa ruuduista on sitä pikku fiatin ja kuplavolkkarin aikaisia, eli kohtuullisen kapeita, joten mahdollisimman keskelle ruutua, että edes jonkinlainen ja kohtuullinen autoon meno ja poistumistila jäisi kaikille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, niiden isojen pakujen läpi näkyy paremmin eteenpäin lähdettäessä.
Joo kun monissa autoissa kuski on lähempänä auton keulaa kuin perää. Ei tartte sitten työntyä niin kauas ulos ruudusta että pystyy kurkkimaan sivuille.
Niinjoo nykyautot sitten eri juttu jos niissä on perässä sivuille näyttävä kamera, vai onko keulassakin? Joissakin vissiin drooni pörrää yläpuolella kuvaamassa. Anonyymi kirjoitti:
En pysähdy ruudun oikeaan reunaan kun eukonkin pitää päästä ulos.
Olen ajanut n. 30 vuotta pakulla jossa ei ole näköyhteyttä taakse muuten kuin peilien avulla.
Kertaakaan ei ole tullut edes läheltäpiti tilannetta risteävän liikenteen takia.
Tiedoksi sitä kaasua ei tarvitse lyödä pohjaan ja tehdä sellaista nopeaa siirtymistä risteävälle kadulle.
Pikkuhiljaa hivuttautumalla kukaan ei aja päälle kun se päälleajo ei ole sallittua.
Ja kuten totesin ei ole ollut ongelmia ja aina on annetu tilaa.
En tiedä onko liikennekkin menossa voimakkaasti siihen minä minä meininkiin jossa ei pysähdytä vaikka nähdään hyvin että on tulossa kolari?
Mutta tähän saakka ei ole ollut ongelmia vaikka 95% perruutan parkkipaikasta risteävälle kadulle.
Toisaalta vinoparkkiin ei edes pysty perruuttamaan ja kadunlaidoissa on monesti juurikin näitä vinoparkkeja, eli ne on suunniteltu ajettavaksi keula edellä.
Tuo pakittamalla parkkiin ajaminen on niille jotka eivät osaa perruuttaa pois parkista, saavat perruutella minun puolesta mutta turha alkaa paasaamaan mulle miten kuuluu parkkeerata.Juu, eihän siitä kolaria tule, vaikka lakia vähän rikkookin.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Juu, eihän siitä kolaria tule, vaikka lakia vähän rikkookin.
Ei tule kolaria, eikä tule lakia rikottua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule kolaria, eikä tule lakia rikottua.
Juu meinasin kommentoida ettei nyt sentään lakia ole olemassa joka edellyttäisi pakittamaan parkkiruutuun.
Joillakin vain tuntuu menevän puurot ja vellit iloisesti sekaisin.
Eli joku nyt on keksinyt tai no eihän tuo ole edes uusi keksintö että palomieparkiin ajamalla pääsee turvallisemmin.
Oikeassa on siis hälyajoneuvot joiden pitää päästä sellaisella sutilähdöllä liikkeelle ja sitten se parkkiin paluussa ei ole enään mitään hoppua.
Tavallisella tallaajalla ei vain ole koskaan niin hoppua että pitäisi sutilähdöllä lähteä parkista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumma juttu. Juuri eilen olin isossa kauppakeskuksessa asioimassa ja kauheeta, ajoin nokka edellä parkkiruutuun! Miten ihmeessä mä pääsin siitä pois kolaroimatta, eikä ole edes kameroita tai muitakaan häläreitä. Mulla ei ole apuna, kun peilit ja kääntyvä pää.
Nuo ovatkin vain apuvälineitä joita on uudemmissa ja paremmissa autoissa. Ei niistä haittakaan ole ja onhan se kiva kun olet niin hyvä kuski ja vahalla ajelet ja olet siitä ylpeä kun pystyt toimimaan parkkipaikoillakin.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Outoja kuvitelmia sinulla. Ruutuun meneminen on hivenen helpompaa etuperin, siitä lähteminen on paljon helpompaa etuperin. Ja turvallisempaakin, jos et luota automatiikan hoitavan kaikkia ongelmia...
Ja miksi ihmeessä keskelle? Ilmeisesti asut jossain maaseudulla, jossa ruudut ovat hävyttömän leveitä...Hauskahan sinä olet edelleen. Onko Touran taas iskussa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu meinasin kommentoida ettei nyt sentään lakia ole olemassa joka edellyttäisi pakittamaan parkkiruutuun.
Joillakin vain tuntuu menevän puurot ja vellit iloisesti sekaisin.
Eli joku nyt on keksinyt tai no eihän tuo ole edes uusi keksintö että palomieparkiin ajamalla pääsee turvallisemmin.
Oikeassa on siis hälyajoneuvot joiden pitää päästä sellaisella sutilähdöllä liikkeelle ja sitten se parkkiin paluussa ei ole enään mitään hoppua.
Tavallisella tallaajalla ei vain ole koskaan niin hoppua että pitäisi sutilähdöllä lähteä parkista.Hälytysajoon lähtevillä palomiehillä on ehkä erilaiset tarpeet kuin ruokaostoksilla käyvällä perheenäidillä, niin se palomisparkkeeraus ei välttämättä ole aina paras tapa.
Anonyymi kirjoitti:
Juu meinasin kommentoida ettei nyt sentään lakia ole olemassa joka edellyttäisi pakittamaan parkkiruutuun.
Joillakin vain tuntuu menevän puurot ja vellit iloisesti sekaisin.
Eli joku nyt on keksinyt tai no eihän tuo ole edes uusi keksintö että palomieparkiin ajamalla pääsee turvallisemmin.
Oikeassa on siis hälyajoneuvot joiden pitää päästä sellaisella sutilähdöllä liikkeelle ja sitten se parkkiin paluussa ei ole enään mitään hoppua.
Tavallisella tallaajalla ei vain ole koskaan niin hoppua että pitäisi sutilähdöllä lähteä parkista.On olemassa laki, joka kieltää ruudusta poistuvaa häiritsemästä muuta liikennettä. Nyt kun muut joutuvat pysähtymään tämän hitaasti ruudusta peruuttavan takia, niin kyllähän siinä lakia rikotaan.
Ei se mitään. Se on oikeasti ihan ok. Saa sitä rikkoa (ei siis lain mukaan, mutta se on vain sellainen ohjeistus).
Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin.
Ja kuten sanoin, tämä on tapauskohtaista. Jos on se mamma kyydissä tai isoa lastia laittamassa peräluukusta sisään, niin se vaikuttaa siihen miten parkkeerataan. Useimmiten toki on vain se yksi tyyppi joka hakee kaljakeissin ja makkarapaketin (hivenen kärjistäen).- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
On olemassa laki, joka kieltää ruudusta poistuvaa häiritsemästä muuta liikennettä. Nyt kun muut joutuvat pysähtymään tämän hitaasti ruudusta peruuttavan takia, niin kyllähän siinä lakia rikotaan.
Ei se mitään. Se on oikeasti ihan ok. Saa sitä rikkoa (ei siis lain mukaan, mutta se on vain sellainen ohjeistus).
Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin.
Ja kuten sanoin, tämä on tapauskohtaista. Jos on se mamma kyydissä tai isoa lastia laittamassa peräluukusta sisään, niin se vaikuttaa siihen miten parkkeerataan. Useimmiten toki on vain se yksi tyyppi joka hakee kaljakeissin ja makkarapaketin (hivenen kärjistäen).Jos hivenen kärjistäen, jos kaupasta haetaan vain tupakki aski ja saman katon alla olevasta Alkosta se pieni Vinettopullo, kantamusten mahtuessa taskuun, niin samahan se vaikka siihen parkkiruutuun on tullut peruuttamalla ja muita häiriten.
Saman häiriönhän sitä aiheuttaa peruuttaako ruutuun vai lähteekö ruudusta takaperin .
Joten täysjärkiselle on selvä, että se kauppakassi, isompi tai pienempi, on aina helpompi laittaa autoon, joko takapaksiin tai takapenkille, kun pysäköintiruutuun on ajettu etuperin ja keskelle ruutua.
"Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin."
Tuon valtaosan, käytännön kokemuksen saneleman hyvän tavan parkkeerata pysäköinti ruutuun etuperin, ymmärtämättömyyttä voi tosiaan ihmetellä, koska ruttuun on helpompi mennä etuperin, ostosten laittaminen autoon on helpompaa, eikä se takaperin lähteminen ole turvallisuudenkaan kannalta mikään katastrofi. - AnonyymiUUSI
TheRat kirjoitti:
On olemassa laki, joka kieltää ruudusta poistuvaa häiritsemästä muuta liikennettä. Nyt kun muut joutuvat pysähtymään tämän hitaasti ruudusta peruuttavan takia, niin kyllähän siinä lakia rikotaan.
Ei se mitään. Se on oikeasti ihan ok. Saa sitä rikkoa (ei siis lain mukaan, mutta se on vain sellainen ohjeistus).
Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin.
Ja kuten sanoin, tämä on tapauskohtaista. Jos on se mamma kyydissä tai isoa lastia laittamassa peräluukusta sisään, niin se vaikuttaa siihen miten parkkeerataan. Useimmiten toki on vain se yksi tyyppi joka hakee kaljakeissin ja makkarapaketin (hivenen kärjistäen).Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata. Jos on tarve, niin saa. Väistämisvelvollisuus on sitten eri asia, mutta sen osalta ei määritetä mitään häirintään liittyvää.
- AnonyymiUUSI
TheRat kirjoitti:
On olemassa laki, joka kieltää ruudusta poistuvaa häiritsemästä muuta liikennettä. Nyt kun muut joutuvat pysähtymään tämän hitaasti ruudusta peruuttavan takia, niin kyllähän siinä lakia rikotaan.
Ei se mitään. Se on oikeasti ihan ok. Saa sitä rikkoa (ei siis lain mukaan, mutta se on vain sellainen ohjeistus).
Mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitää tehdä asiat vaikeammin ja vaarallisemmin, kun ne voi tehdä helpommin ja turvallisemmin.
Ja kuten sanoin, tämä on tapauskohtaista. Jos on se mamma kyydissä tai isoa lastia laittamassa peräluukusta sisään, niin se vaikuttaa siihen miten parkkeerataan. Useimmiten toki on vain se yksi tyyppi joka hakee kaljakeissin ja makkarapaketin (hivenen kärjistäen).Ihan sama sitten se, että "häiritseekö" sitä muuta liikennettä sinne ajettaessa/peruuttaessa vai sieltä pois ajettaessa/peruuttaessa. Yhtä lailla joku saattaa joutua odottamaan, kun joku sinne ruutuun peruttaa savuttaessa. Pätee myös tienlaidalla oleviin pysäköinteihin liittyen. Takana tuleva joutuu odottamaan, että edellä oleva saa peruutettua itsensä ruutuun.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama sitten se, että "häiritseekö" sitä muuta liikennettä sinne ajettaessa/peruuttaessa vai sieltä pois ajettaessa/peruuttaessa. Yhtä lailla joku saattaa joutua odottamaan, kun joku sinne ruutuun peruttaa savuttaessa. Pätee myös tienlaidalla oleviin pysäköinteihin liittyen. Takana tuleva joutuu odottamaan, että edellä oleva saa peruutettua itsensä ruutuun.
Niin, yleensä ne odottelut ovat silloin kun odottaa jonkun ruutuun peruuttamista. Ruudusta pois peruuttaminen ei yleensä aiheuta odottelua, jos kuskilla on sen verran älliä, että ei lähde peruuttamaan ruudusta kun liikennettä on lähestymässä. Mutta tosi harvoin näkee ruutuun peruttajilla sellaista älliä, että eivät lähde peruuttamaan ruutuun jos takaa tulee muita. Silloin pitäisi älytä mennä nopeasti pois jaloista nokka edellä ruutuun.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin, yleensä ne odottelut ovat silloin kun odottaa jonkun ruutuun peruuttamista. Ruudusta pois peruuttaminen ei yleensä aiheuta odottelua, jos kuskilla on sen verran älliä, että ei lähde peruuttamaan ruudusta kun liikennettä on lähestymässä. Mutta tosi harvoin näkee ruutuun peruttajilla sellaista älliä, että eivät lähde peruuttamaan ruutuun jos takaa tulee muita. Silloin pitäisi älytä mennä nopeasti pois jaloista nokka edellä ruutuun.
Joo. Muut joutuu odottamaan ainakin seitsemän sekuntia ylimääräistä.
- Anonyymi
Mielenkiintoisia tilanteita syntyy kirkon parkkipaikoilla kun hautajaissaattue
lähtee vainajaa saattamaan viimeiselle matkalle hautausmaalle. Eipä aina
ilman kolareita selvitä. Puolustusvoimien ajoneuvojen pysäköintiä kannattaa
seurata kun siihen on tilaisuus esim. paraatien yhteydessä. Samoin m-pyörä-
poliisien. Miten on paloautot parkkeerattu kalustohalleihin.
Myös vakuutusyhtiöitten tilastoihin maksettujen korvausten osalta.
Pakollisista maksuista ne korvaukset maksetaan. Äkkiä ne opitut tosin unohtuu.- Anonyymi
Meidän kirkossa parkkialue on hiekkakentällä kadun varressa.
Hautajaiskuvio menee siten että lähiomaiset parkkeeraavat ihan kadun laitaan ja siihen viereen sitten vähän kauemmat sukulaiset yms.
Eli se liikkeellelähtö on mietitty jo etukäteen.
Kaikki ajavat myös etuperin parkkiin ja lähtevät myös etuperin parkista, voit miettiä miten se on mahdollista.
Puolustusvoimat mp poliisit, poliisit, paloautot ja ambulanssit tekevät sutilähdön pillit päällä, eli heillä ei ole aikaa tehdä 3 pisteen käännöstä liikkeelle lähtiessä.
Tusin edes sulla on koskaan niin kiire ettetkö kerkeäisi vekslata autoa oikeaan suuntaan.
Tänään parkkeerasin kauppakeskuksen parkkipaikalle ja etuperin ajoin parkkiin mutta lähdin siitä myös etuperin, mietippä sitä.
Eli oli 2 peräkkäistä ruutua joten ajoin läpi, olisi ollut todella pöljää perruuttaa ruutuun.
Mahdollisuuksien mukaan aina parkkiruutuun peruuttavan ei enää erikseen tarvitse kertoa olevansa tavallista parempi autoilija. 😉
- Anonyymi
Eihän se millään mittarilla muita parempi ole, hieman muita hölmömpi, ehkä?
- Anonyymi
Ei niin kun pelkää parkkiruuduta perruuttamista ja sitä että töppää siinä tilanteessa.
Parempi autoilija ajaa miten haluaa ja se pikkuisen huonompi ajaa siten miten selviää.
Eli paras tekee mitä haluaa ja se huonompi mitä osaa.
- Anonyymi
Parkkipaikan suunnittelija voisi suunnitella niin ettei olisi kuin läpiajettavia
paikkoja. Lisäksi paikkoja mihin raskas liikenne ja peräkärryjen vetäjät
voisi pysäköidä.Jopa parkkiruutujen suurentaminen suurentuneita autoja vastaaviksi näyttää olevan ylivoimaista ilman viranomaismääräystä, joten älä unta nää...
- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Jopa parkkiruutujen suurentaminen suurentuneita autoja vastaaviksi näyttää olevan ylivoimaista ilman viranomaismääräystä, joten älä unta nää...
Luulisi kinnostavan kauppoja ja kauppiaita, että asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Isommat parkkiruudut olisi hyvä veto siitä näkökulmasta.
- Anonyymi
Monet pysäköintihallit on suunniteltu niin että peruuttaminen ruutuun on
mahdotonta (yksisuuntainen lähtö) kuten tuossa joku jo mainitsikin. Lumi
tuo tietysti oman haasteensa pysäköintiin. Kannattaa käydä katsomassa
miten ne oman vakuutusyhtiön käytössä olevat ruudut on täytetty. - Anonyymi
Oletetaan että autosi palaa ja autossa on lähiomaisia. Teet 112 ilmoituksen
palosta. Paloaseman hallissa on kaksi autoa lähtövalmiudessa, toisen nokka
on lähtösuuntaan kun taas toinen on ajettu etuperin halliin. Kumman
haluaisit lähtevän paloa sammuttamaan ?- Anonyymi
Oletetaan että sinun autosi palaa niin sillä onko naapurisi auto parkkeerattu etu vai takaperin ai vaikuta palokunnan saapumiseen mitenkään.
Yrität nyt perutella nopeudella sitä perruuttamista parkkiin mutta tuskin nopeuttaa asiaa mitenkään kun lasketaan se itse parkkeerauskin mukaan.
Hälyajoneuvoilla on keikalta palattuaan aikaa tällätä se auto vaikka katolleen jos se nopeuttaa liikkeellelähtöä.
Tavallisella autoilojalla ei ole niin kiire minnekkään etteikö voisi lähteä parkista rauhallisesti.
Tavaalista autoa ei voi verrata hälyajoneuvoon. - Anonyymi
Sillä ei ole väliä miten päin se paloauto on halliin ajettu, se auto lähtee joka on siinä oven edessä.
- Anonyymi
Aloittajalla
taas näitä kysymyksiä
kumpi on parempi
omena vai appelsiini ? - Anonyymi
Minun mielestäni on ihan väärin se, että jotkut pysäköi väärin
- Anonyymi
Ruutuun saa ajaa kummin päin vaan, ihan sama kunhan vaan ei törmäile muihin. Jotain omia syitä voi olla ajaa tietyllä tavalla, esim. tavaroiden kyytiin laitto helpompaa jos peräluukku on näkösällä, mutta sellaiset asiat voi ihan itse ajatella, jos on jonkinlaista aivotoimintaa suotu.
- AnonyymiUUSI
Parkkiruutuun ajetaan ensisijaisesti nokka edellä. Näin on autokoulussakin aikoinaan opetettu. Peruuttelu esim. vilkkaalla kadulla poikittaisiin parkkiruutuihin aiheuttaa turhia vaaratilanteita ja pysäyttää muun liikenteen.
- AnonyymiUUSI
Vakuutusyhtiötten tilastojen mukaan 46 % korvattavista vahingoista tapahtuu
P-paikoilla. Varat kerätään vakuutusten ottajilta. Mieluummin maksaisin
vähemmän kuin enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24045271Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella
Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole12326006SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat
Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude32515677Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3011213Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy17310814Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat
Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h1229717Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369691Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858498Johtuuko vasemmistolaisten inho kristinuskoa kohtaan heidän islamin uskostaan?
Tätä jäin pohdiskelemaan.2426824Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236491